Kaart met rijstroken Duitsland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Kaart met rijstroken Duitsland

Bericht door Chris » zo 01 okt 2006, 14:00

Met de gegevens van autobahn-online.de heb ik een grote kaart gemaakt met de hoeveelheid rijstroken. korte 1x1 stukjes in snelwegen heb ik voor het gemak maar eens als 2x2 ingetekend.

hier is ie te vinden 2792x3686 pixels, 2,66 MB

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 14:39

Mooie kaart. :D
Alvast een opmerking:

BAB 61
BAB 61 is sinds kort tussen Kreuz Wanlo en Kreuz Jackerath 2x3 rijstroken. (ivm de sluiting van de BAB 44).

Verderop tussen Bad Neuenahr en Koblenz is de weg ook regelmatig 2x3 (ivm de vele hellingen). Hoe precies weet ik niet. De basis is inderdaad volgens mij wel nog steeds 2x2.

BAB 6
Deze weg is tussen Kreuz Walldorf en Heilbronn ook sinds kort grotendeels 2x3 rijstroken.

BAB 4
Tussen Kreuz Kerpen en Kreuz Koln-West is deze weg nu ook 2x3 rijstroken.

Verder wat ik wel mooi vind is dat de BAB 2 en de BAB 9 vrijwel helemaal 2x3 is. Dat zijn lange afstanden![/b]

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 01 okt 2006, 14:50

Het aantal rijstroken is ook de vinden op:
http://www.autobahnatlas-online.de/

Legenda:
http://www.autobahnatlas-online.de/Streckenlegende.pdf

Alle opmerkingen van Bas worden op deze site grotendeels bevestigd.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 14:53

Dan heb ik er nog eentje waar ik al over twijfelde:

BAB 9

Is ook (nog niet zo heel lang) tussen Kreuz Neufahrn en Kreuz Munchen-Nord inmiddels 2x 4 rijstroken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 okt 2006, 15:01

Is dat al af dan? op Abo.de stond die nog als "in bau".

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 15:03

De laatste keer dat ik er was (was in de februari 2005) en toen was het meende ik al klaar. Op deze site staat het toch ook al aangegeven als in gebruik?

http://www.autobahnatlas-online.de/

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 01 okt 2006, 15:04

bas1984 schreef:Dan heb ik er nog eentje waar ik al over twijfelde:

BAB 9

Is ook (nog niet zo heel lang) tussen Kreuz Neufahrn en Kreuz Munchen-Nord inmiddels 2x 4 rijstroken.
Klopt. Afgelopen december zijn de werkzaamheden aan deze verbreding afgerond (lees. fikse opknapbeurt en een kleine verbreding, de weg was al gedeeltelijk op de verbreding voorbereid).

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 15:05

Bij deze:

Afbeelding

maar dan wel:

Afbeelding

Richting Nurnberg:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 01 okt 2006, 16:32

Hmm, die weg ziet er voor een 8-strooksweg behoorlijk leeg uit... :)

Overigens vind ik de portaalborden wederom niet uitblinken in overzichtelijkheid en industrieterreinen en het TUM-onderzoekscentrum staan - net als in Nederland - in het kleurenkermisverhogende zwart-op-wit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 18:38

Op de fotos behoorlijk leeg. Maar in de weekenden (zaterdagen) tijdens het wintersport seizoen staan er lange files op deze wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 okt 2006, 18:39

Ja, ze willen de A8 ook verbreden tussen Kreuz München-Süd en Dreieck Inntal naar 2x4.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 01 okt 2006, 18:42

Vanwege dezelfde reden dus. Zou geen slecht idee zijn. Je krijgt dan wel inderdaad dat op de rustige dagen (die toch overheersen denk ik) de weg behoorlijk leeg oogt.

firefly
woonerf

Bericht door firefly » zo 01 okt 2006, 22:42

Ich hab mir mal erlaubt, die Karte etwas zu verbessern. Allerdings vornehmlich die Strecken, die ich durch eigenes Befahren kenne.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 02 okt 2006, 8:51

Vinny schreef: Overigens vind ik de portaalborden wederom niet uitblinken in overzichtelijkheid en industrieterreinen en het TUM-onderzoekscentrum staan - net als in Nederland - in het kleurenkermisverhogende zwart-op-wit.
Wat is er niet overzichtelijk aan? Je zou hooguit Deggendorf weg kunnen laten, maar voor de rest is het een prima bord! En kleurenkermis? Omdat er dat kleine gele wegnummertje bij staat en wat zwart-op-wit doelen? Hoeveel kleuren mogen borden bij jou hebben, twee?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2006, 10:14

Deggendorf is, hoe klein het ook is, control city van de A92 in oostelijke richting. Daarom zou ik Deggendorf daar dus wel laten staan. (Alhoewel Landshut in mijn ogen een duidelijker doel voor de A92 in oostelijke richting zou zijn, maar dat is een andere discussie).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 okt 2006, 10:52

n kleurenkermis?
Ik zeg niet dat het persé een kleurenkermis is, ik zeg alleen dat het inconsequent is. Als je in Duitsland besluit dat wit-op-blauw de standaard kleur is voor autosnelwegbewegwijzering (ter voorkoming van een kleurenkermis), behalve gele wegnummerschildjes voor Bundesstrassen en dit ook doorvoert in de bewegwijzering van stadswijken. Voer het dan OOK door als naar industriegebieden, beurzen, onderzoekscentra en vliegvelden wordt verwezen, al dan niet vergezeld met een symbooltje.

Laten we even bord voor bord aflopen:
bord 1: Salzburg wordt vergezeld van de ovaaltjes Oostenrijk en Italië. Ik heb een hekel aan ovaaltjes met landenafkortingen. Het maakt een bord in de regel onoverzichtelijk en bovendien verwijst het naar iets dat ik niet thuis kan brengen. Salzburg ligt volgens mij in Oostenrijk, waardoor het nut van het ovaaltje A mij ontgaat. Italië aangeven lijkt me ook enigzinds overdreven. Als er verwarring ontstaat heb ik liever dat de landencode tussen haakjes achter de respectieve bestemming staat. Tussen Garschich sud en Salzburg is een open plek. Dat stoort in het overzicht. Tenslotte is Forschungszentrum/TUM in een te klein engschrift geschreven.

bord 2: Er staan zwarte banden op het bord. Dat leidt af. München (knooppunt symbool) Munchen-Noord. Waarom naast elkaar en niet onder elkaar? Detail: de linker pijl is weggekruist. Ik denk dat daar helemaal geen rijstrook meer past. Is het niet zo dat in de spits de vluchtstrook als extra rijstrook in gebruik is? Dan hoort de afgekruiste pijl aan de andere kant te staan.

bord 3: chaotische vormgeving van de doelen in rechtdoorgaande richting. Dat er ook lange pijlen op het bord staan voegt ook nog wat toe aan de onoverzichtelijkheid. Maar waarom kunnen de bestemmingen nou niet gewoon (net als op het afslagbord) uitgelijnd worden. Het centreren van bestemmingen waar twee bestemmingen naast elkaar staan levert een nodeloos druk bord op. En de witte bestemming "vliegveld Munchen" krijgt extra 'zweef' mee, waardoor het te veel de aandacht trekt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2006, 10:59

Vinny schreef:Laten we even bord voor bord aflopen:
bord 1: Salzburg wordt vergezeld van de ovaaltjes Oostenrijk en Italië. Ik heb een hekel aan ovaaltjes met landenafkortingen. Het maakt een bord in de regel onoverzichtelijk en bovendien verwijst het naar iets dat ik niet thuis kan brengen. Salzburg ligt volgens mij in Oostenrijk, waardoor het nut van het ovaaltje A mij ontgaat. Italië aangeven lijkt me ook enigzinds overdreven. Als er verwarring ontstaat heb ik liever dat de landencode tussen haakjes achter de respectieve bestemming staat.
Die schildjes nemen veel minder ruimte in dan een bestemming + landencode. Salzburg ligt inderdaad in Oostenrijk, maar de A is tevens voor de bstemmingen die via de A8 en A93 te bereiken zijn (Kufstein, Innsbruck e.d.). Italië is vooral voor het verkeer richting Brenner, maar een Italiaanse bestemming zul je hier nog niet op de borden vinden (het dorpje Brenner wordt vanaf AD Inntal aangegeven en ligt nog net in Oostenrijk). Er is veel doorgaand verkeer naar Oostenrijk, Italië en verder, zo staan in Oostenrijk bij Salzburg al schildjes met TU voor Turkije en toen ik er voor het laatst was met YU voor Joegoslavië, dat laatste zal intussen wel aangepast zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 okt 2006, 11:03

Oostenrijk bij Salzburg al schildjes met TU voor Turkije
Dat is natuurlijk helemaal bezopen. In Amsterdam staan op de A 1 toch ook geen ovaaltjes met Rusland? :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2006, 11:06

Omdat er vanaf Amsterdam ook weinig verkeer richting Rusland gaat. Bij Knoten Salzburg is dat wel anders, zeker in de zomers is daar redelijk wat doorgaand verkeer richting ex-Joegoslavië en Turkije.

Dan kun je volgens mij beter schildjes hebben bij de belangrijkste knooppunten dan daar al Istanbul en Belgrado op de borden zetten.

Vergelijk het met de tweetalige (Spaans en Arabisch) borden in Spanje voor doorgaand verkeer naar Marokko.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » ma 02 okt 2006, 11:34

firefly schreef:Ich hab mir mal erlaubt, die Karte etwas zu verbessern. Allerdings vornehmlich die Strecken, die ich durch eigenes Befahren kenne.
:top: sehr gut!

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 03 okt 2006, 13:22

Vinny schreef: bord 1
Ovaaltjes, daar hebben we hier al eens een lange discussie over gevoerd geloof ik. Daar worden we het nooit over eens. Ik ben er ook niet zo'n voorstander van.
De open plek tussen Salzburg en Garching Süd? ach.. ik vind dat niet zo erg. Het bord is overzichtelijk en geeft zowel de verder weg gelegen bestemming als de volgende afslag aan. Prima!
Wat is jouw oplossing voor dat Engschrift trouwens?
bord 2: Er staan zwarte banden op het bord. Dat leidt af. München (knooppunt symbool) Munchen-Noord. Waarom naast elkaar en niet onder elkaar? Detail: de linker pijl is weggekruist. Ik denk dat daar helemaal geen rijstrook meer past. Is het niet zo dat in de spits de vluchtstrook als extra rijstrook in gebruik is? Dan hoort de afgekruiste pijl aan de andere kant te staan.

De zwarte band is lelijk inderdaad, volgens mij zijn dat LED displays ofzoiets.
De mysterieuze afgekruiste pijl.. tja zou ik ook niet weten.
Maar verder wel weer een prima consequent bord, de hoofdrichting (München/Salzburg) en de volgende afslag (knp. M-Nord). Met kantelwalzen is het een beetje behelpen met het plaatsen van de bestemmingen op het bord.
bord 3: chaotische vormgeving van de doelen in rechtdoorgaande richting. Dat er ook lange pijlen op het bord staan voegt ook nog wat toe aan de onoverzichtelijkheid. Maar waarom kunnen de bestemmingen nou niet gewoon (net als op het afslagbord) uitgelijnd worden. Het centreren van bestemmingen waar twee bestemmingen naast elkaar staan levert een nodeloos druk bord op.
Volgens mij zorgt dat er juist voor dat je alle bestemmingen als rechtdoorgaand voor alle vier banen waarneemt. Als je ze gaat uitlijnen is volgens mij niet duidelijk dat de meest rechtse baan ook naar al die bestemmingen gaat. Doordat ze nu in een soort cirkeltje staan vormen ze een geheel en is duidelijk dat je voor al die bestemmingen alle 4 de banen kunt gebruiken. De lange pijlen dragen daar ook aan bij. Prima oplossing.
En de witte bestemming "vliegveld Munchen" krijgt extra 'zweef' mee, waardoor het te veel de aandacht trekt.
Is mij niet opgevallen..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 okt 2006, 13:39

Wat is jouw oplossing voor dat Engschrift trouwens?
Ik heb daar geen pasklare oplossing voor, maar in Nederland zie je toch geen Engschrift gebruikt worden op autosnelwegen. Op bord één zou ik in ieder geval alleen TUM in gewoon schrift neer zetten en iets daarvoor een bord met Forschungszentrum = TUM of zo iets. Op bord twee zou ik het rechterbord gewoon zo groot maken dat beide bestemmingen gewoon in normaal schrift op het bord kunnen staan.

Herstyling van bord drie:
Afbeelding

Ik heb deggendorf geschrapt. Als iemand zegt dat het een dorp is met meer dan 100.000 inwoners of een voetbalclub heeft die in de top vijf van de Bundesliga speelt of een toeristische attactie heeft van een net zo roemrucht kaliber als de toren van Pisa, overweeg ik het wel op het bord neer te zetten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 okt 2006, 13:41

Herstyling van bord drie:
trouwens als je het Keep-your-lane systeem zou willen invoeren dan zou ik Berlijn en Neurenberg links weergeven en Garchich en vliegvelfd Munchen boven de rechter twee rechtdoorgaande pijlen.

firefly
woonerf

Bericht door firefly » di 03 okt 2006, 16:19

Vinny schreef: Herstyling van bord drie:
Afbeelding
Also wenn du was von dem Schild streichen willst, dann ist es Nürnberg. Deggendorf ist wichtig, da es der Endpunkt der A 92 ist. Nürnberg ist dagegen nur ein Zwischenziel auf der A 9. Ausserdem muss der Flughafen über Garching-Nord bleiben. In Deutschland gilt die Umklapp-Regel.

So hier ungefähr:
Afbeelding
Rippachtal.de

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 okt 2006, 17:35

Umklapp-Regel
Wat is nou weer een 'omklap-regel' ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 okt 2006, 19:47

Deggendorf is een belangrijk regionaal doel op de internationale routes, tevens eindpunt van de A92, en een rechtdoordoel op de A3.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 03 okt 2006, 19:53

Vinny schreef:
Umklapp-Regel
Wat is nou weer een 'omklap-regel' ?
Doelt hij niet op de volgorde van de bestemmingen in verhouding tot de (weg)afstanden?

firefly
woonerf

Bericht door firefly » di 03 okt 2006, 21:24

Vinny schreef:Wat is nou weer een 'omklap-regel' ?
Die Umklappregel besagt, dass Ziele der Entfernung nach sortiert werden und zwar mit dem Weitest-Entfernstem ganz oben.

Man kann sich streiten, ob man die absolute Entfernung oder die Entfernung zu dem Abzweig zu Rate zieht, an dem das betreffende Ziel von der Strasse abbiegt.
Rippachtal.de

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 okt 2006, 21:30

In Nederlands:

Doelen worden op afstand gesorteerd.

Een andere manier is om doelen te sorteren op de afstand wanneer je moet afslaan om dat doel te volgen. Wat dat betreft kan een doel aan een kruisende snelweg bovenaan staan.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » wo 27 dec 2006, 0:58