Plannen voor PKW-Maut: tol voor auto's

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Plannen voor PKW-Maut: tol voor auto's

Bericht door boe! » zo 10 dec 2006, 12:56

In Duitsland loopt al enige tijd een discussie om na de LKW-Maut (tol voor vrachtwagens) ook een PKW-Maut (tol voor personenauto's) in te voeren. Vandaag is deze discussie weer opgerakeld in de Duitse pers.
Tagesschau.de schreef:Nun doch Pkw-Maut auf Autobahnen?

In der Großen Koalition wird offenbar erneut über die Einführung einer Pkw-Maut nachgedacht. CSU-Generalsekretär Markus Söder kündigte einen entsprechenden Vorstoß seiner Partei an. "Es ist nicht einzusehen, dass ausgerechnet in Deutschland die ausländischen Autofahrer nichts für die Benutzung unserer Autobahnen bezahlen müssen", sagte Söder der "Bild am Sonntag". "Egal, ob in Österreich, Italien, Frankreich, Spanien oder Polen - überall werden auch ausländische Autofahrer kräftig zur Kasse gebeten." Die Pkw-Maut schaffe "Gerechtigkeit".

Die CSU will den Angaben zufolge aber vermeiden, deutsche Autofahrer finanziell zusätzlich zu belasten. Daher wird erwogen, im Gegenzug die Mineralöl- oder Ökosteuer zu senken.

Zustimmung für die CSU-Initiative kommt aus der CDU. Der frühere Bundesverkehrsminister Matthias Wissmann sagte der Zeitung: "Eine elektronische Pkw-Maut wäre aus meiner Sicht vertretbar - vorausgesetzt, es kommt gleichzeitig zu einem völligen Wegfall der Kfz-Steuer."

Der wirtschaftspolitische Sprecher der SPD-Fraktion, Rainer Wend, sagte dem Blatt: "Ich würde mich der Idee, eine Pkw-Maut einzuführen, nicht verschließen - auch wenn ich sie in dieser Legislaturperiode noch nicht für realisierbar halte." Der Ansatz, dass jeder Autofahrer für die tatsächliche Nutzung von Autobahnen zahlen muss, sei richtig.

In Bayern gibt es laut des Berichts bereits Vorschläge zum Thema. Bayerns Innenminister Günther Beckstein denkt an eine Jahresvignette, die 100 Euro kosten soll. Noch vor Weihnachten will eine CSU-Arbeitsgruppe erste konkrete Ergebnisse vorlegen. Nach einem Vorstandsbeschluss der Partei könnte sich die Große Koalition bereits Anfang nächsten Jahres mit der Pkw-Maut befassen.

Eine positive Entwicklung wird bei der Lkw-Maut verzeichnet. So berichtet das Magazin "Focus" von einem Einnahmerekord in diesem Jahr. Schon im November hätten sich die Jahreseinnahmen auf mehr als 2,8 Milliarden Euro summiert, bis zum Jahresende sei mit insgesamt 3,1 Milliarden Euro zu rechnen, während im Haushalt nur 2,9 Milliarden eingeplant gewesen seien. "Das System funktioniert", sagte Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee. "Die Einnahmen entwickeln sich prima."
Laatst gewijzigd door boe! op zo 10 dec 2006, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » zo 10 dec 2006, 13:11

Nog meer vignetten. :(

Het zou beter zijn als alle EU landen eens om de tafel gingen zitten en dan tot 1 systeem komen: 1 vignet voor alle EU landen. De opbrengst kan dan verdeelt worden onder de deelnemende landen aan de hand van een nader te bepalen verdeelsleutel. De verdeelsleutel moet dan rekening houden met zaken als:

* het totale aantal km snelweg per land
* het aantal voertuigen dat daar gebruik van maakt
* de kosten voor een km snelweg per land

Landen die tol heffen krijgen significant minder of helemaal geen geld uit deze pot.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 10 dec 2006, 13:19

1 vignet voor alle EU landen
Ik zou het prima vinden, maar ik denk dat de vignetten uiteindelijk zullen verdwijnen, en er electronische tolheffing komt.
100 Euro voor Duitsland lijkt mij ook wel erg weinig, vgl. Oostenrijk (72.60).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 16:51

'Duitse automobilisten moeten tol betalen'

AMSTERDAM - In Duitsland laait de discussie over tolheffing voor personenauto's op. CSU-kopstuk Söder noemt het onrechtvaardig dat voor de Autobahn niets betaald hoeft te worden, terwijl dat wel moet in landen als Frankrijk en Italië. Dat meldt de NOS zondag.

Söder doet zijn pleidooi in de krant Bild am Sonntag. Hij stelt voor in ruil voor de tolheffing de brandstofaccijns of motorrijtuigenbelasting te verlagen, aldus de omroep. Coalitiepartner SPD zou geïnteresseerd zijn in de tolheffing, maar verwacht niet dat deze door het huidige kabinet zal worden ingevoerd.

Vrachtwagenchauffeurs betalen in Duitsland sinds vorig jaar al tol. Dat levert de Duitse regering per jaar 3 miljard euro op.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 dec 2006, 16:57

Als Duitsland electronische tol gaat invoeren voor die relatief weinig kilometers die buitenlandse personenauto-weggebruikers maken, dan denk ik dat het toerisme er daar flink onder zal gaan lijden. Duitsland is al geen goedkoop vakantieland, en als je dan een zelfde rekening gepresenteerd krijgt als op de Franse autoroutes, dan is het voor veel mensen snel over. Plus dat veel binneneuropese verplaatsingen dan ongetwijfeld van de auto naar het vliegtuig zullen verhuizen.

Tja, als de apparatuur er eenmaal staat....
(mede daarom ben ik ook zo'n tegenstander van de kilometerheffing in NL. Als het er eenmaal is, dan gaat het de burger jaar-in-jaar-uit méér geld kosten.)

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 10 dec 2006, 17:00

Duitsland is nog steeds veel goedkoper dan Frankrijk en ik kan me niet voorstellen dat het Franse toerisme eronder lijdt. Zeker niet omdat het vaak gaat over eenmalige verplaatsingen op jaarbasis.

Uit het toeristisch verkeer zal men niet zoveel geld halen hoor, eerder uit het buitenlands zakenverkeer.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 17:02

Dan mag Duitsland ook wel betere Autobahnen maken, zoals de Franse. Want een hoop wegen zijn niet zo best als in Frankrijk, of Nederland.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 10 dec 2006, 17:04

De grote meerderheid van de Duitse snelwegen is wat mij betreft prima. Overigens: de kwaliteit van de Nederlandse snelwegen gaat er de laatste jaren toch ook wel op achteruit, dus ik zou niet te snel roepen... ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 17:09

Ja daar heb je wel gelijk in, in Nederland wordt het snel slechter. Dat is omdat men geld wat voor onderhoud gereserveerd was, heeft doorgesluisd naar de HSL :( Daarom zitten we ook nu met al die wegwerkzaamheden.

In Duitsland vindt ik de Autobahnen toch meestal van mindere kwaliteit dan de Franse Autoroutes.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 10 dec 2006, 18:07

Na de Wende hebben de Duitsers in 15 jaar tijd het hele Oost-Duitse wegennet moeten aanpassen. Dat heeft onwaarschijnlijk veel geld gekost. West-Duitsland kreeg daardoor te maken met achterstallig onderhoud. Er zijn nu op veel plaatsen werkzaamheden om die achterstand in te lopen.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 dec 2006, 19:31

Vergeet niet dat er ook een boel geld is gaan zitten in prestige-projecten bij Die Bahn

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 10 dec 2006, 20:16

Gelukkig hebben we de Bundesstraßen nog. Die vormen (in tegenstelling tot de Nederlandse N-wegen) nog een goed alterantief voor de snelweg.
*11-08-2017 L.M.

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 10 dec 2006, 21:04

R4 schreef:Duitsland is nog steeds veel goedkoper dan Frankrijk en ik kan me niet voorstellen dat het Franse toerisme eronder lijdt.
Franse toerisme lijdt er totaal niet onder, kijk maar naar de statistieken hieromtrent van de laatste 30 jaar.
Espace de zody 8-)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 10 dec 2006, 21:29

Ik vind het gebruikte argument zo vreemd: omdat wij in het buitenland ook moeten betalen, moet iedereen bij ons ook betalen?! Buitenlanders betalen nu ook al hun bijdrage via de accijnzen op benzine die in Duitsland nou niet bepaald laag zijn vergeleken met die andere landen die opgenoemd worden. Als ze die nou echt gaan verlagen (wat nu voorgesteld wordt) dan levert het toch niks op? En anders kan je toch net zo goed de accijnzen op benzine verhogen met hetzelfde effect?
Ik vind het heel vreemd..

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 10 dec 2006, 22:59

Het is toch ook zo dat alle maut, benzine accijnzen ed in duitsland toch ook weer het wegennet tegoede komen?? En Duitsland heeft de afgelopen jaren erg veel in OostDuitsland geinvesteerd, nieuwe wegen (zie die weg boven in duitsland, langs de kust), verbeteringen van lange trajecten (A9 Munchen-Berlijn is compleet aangepakt, A2 meende ik ook)

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » di 12 dec 2006, 10:58

Chris schreef:Dan mag Duitsland ook wel betere Autobahnen maken, zoals de Franse. Want een hoop wegen zijn niet zo best als in Frankrijk, of Nederland.
Zoals waar dan in Duitsland?

zody
expressweg

Bericht door zody » di 12 dec 2006, 11:09

Chris schreef:In Duitsland vindt ik de Autobahnen toch meestal van mindere kwaliteit dan de Franse Autoroutes.
Daar ben ik het volledig mee eens, maar dat mag ook wel want voor de Franse autoroutes betaal je een fikse "peage". En als ik zo mijn visa-afschriften van de laatste 25 jaar bekijk dan zijn de prijsstijgingen behoorlijk. "Mais d'accord, les autoroutes de la France sont le plaisir de conduire." ;)
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 dec 2006, 12:51

MINI schreef:
Chris schreef:Dan mag Duitsland ook wel betere Autobahnen maken, zoals de Franse. Want een hoop wegen zijn niet zo best als in Frankrijk, of Nederland.
Zoals waar dan in Duitsland?
Een hoop zijn betonwegen. Maar bijvoorbeeld de A8, A9, A11, A12, A14, A15, A31, A59, A61, etc.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 12 dec 2006, 12:54

Lang leve één verenigd Europa! :roll:

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » di 12 dec 2006, 15:37

Meeste slechte dan toch in het oosten van Duitsland.
Over het algemeen zijn ze van hele goede kwaliteit.
Ze zijn ook heel vaak bezig in Duitsland met de snelwegen.
Betonwegen is ook, maar ik denk nog lang niet zo erg als in België

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 12 dec 2006, 16:58

Overigens: de nieuwe Belgische betonwegen zijn net van heel goeie kwaliteit, veel duurzamer dan asfaltwegen. De grote meerderheid van de Duitse betonwegen is ook van goede kwaliteit.

Over de kwaliteit van de Duitse snelwegen valt niet te klagen. Er zijn altijd wel eens stukken die minder zijn, maar dat heb je in elk land, ook in Frankrijk. En er zijn toch ook wel Franse snelwegen die van mindere kwaliteit zijn.

In Nederland zijn er niet veel betonwegen en dus vinden jullie betonwegen minder van kwaliteit omdat je oordeel gebaseerd is op enkele verouderde Belgische en Nederlandse betonwegen waarover je gereden hebt. Maar wie al eens over de nieuwere betonwegen gereden heeft, weet wel beter.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 12 dec 2006, 19:05

MINI schreef:Meeste slechte dan toch in het oosten van Duitsland.
Mijn ervaring is juist dat de wegen in het oosten van Duitsland van zeer goede kwaliteit zijn, omdat alles is vernieuwd. Wat een tegenstelling met bijvoorbeeld de rechterrijstrook op de A61 tussen Bingen en Hockenheim waar je met goed fatsoen niet meer met je caravan overheen kan.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 12 dec 2006, 19:09

In Nederland zijn er niet veel betonwegen en dus vinden jullie betonwegen minder van kwaliteit omdat je oordeel gebaseerd is op enkele verouderde Belgische en Nederlandse betonwegen waarover je gereden hebt. Maar wie al eens over de nieuwere betonwegen gereden heeft, weet wel beter.
Ik heb eerder het idee dat het meer komt doordat betonwegen veel slechter onderhouden dan asfaltwegen, iig in Nederland. Beton hóeft niet slecht te zijn. Integendeel, het kan best lekker rijden eigenlijk. Zie ook bv. de A73.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 12 dec 2006, 19:10

R4 schreef:In Nederland zijn er niet veel betonwegen en dus vinden jullie betonwegen minder van kwaliteit omdat je oordeel gebaseerd is op enkele verouderde Belgische en Nederlandse betonwegen waarover je gereden hebt. Maar wie al eens over de nieuwere betonwegen gereden heeft, weet wel beter.
Vers aangelegd beton rijdt in principe prima. Todat we er blokken uit gaan halen en òf met beton gaan opvullen òf asfalt ingooien. Op de A28 bij Soest rijdt dat dus oncomfortabel en een ander gedeelte waar het beton maar matig is is op de A1 na knooppunt Buren richting de grens. En kan het nog slechter? Ja, in het verlengde op de Duitse A30 waar het tot Kreuz Schüttorf echt slecht is.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 12 dec 2006, 21:49

De A50 Oss-Eindhoven is ook van beton, maar daar vonden ze het dan nog nodig om er een laagje ZOAB over te doen. ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 12 dec 2006, 22:57

Volgens mij is het allemaal vrij simpel: het gaat om geld.
Frankrijk heft tol en betaalt daarmee het onderhoud van de tolwegen. Dat zie je ook goed als je van Duinkerke naar Lille over de hobbelige tolvrije A25 rijdt: daarbij vergeleken lijkt menig Belgische snelweg een biljartlaken :-)
Nederland heft in vergelijking met Duitsland een 4x zo hoge wegenbelasting en betaalt daarmee het onderhoud van de wegen. Dat kan dus ook..

Ik betaal nu in Duitsland een kwart van de Nederlandse wegenbelasting en heb daardoor inderdaad misschien hier en daar een hobbeltje meer, maar de autobahn-kwaliteit is zeker nog behoorlijk acceptabel. En nee, je hebt niet overal gloednieuwe borden als er toevallig een lettertje vanaf is gevallen en Baustellen duren misschien wat langer. Iets als redesign is Duitsland vast ook te duur. Maar ik krijg in ieder geval elk jaar weer een glimlach op mijn gezicht als ik voor onze Ford Ka 80 euro per jaar wegenbelasting betaal en voor de diesel(!)-Focus 275 euro.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » wo 13 dec 2006, 11:10

ViaHaaren schreef:De A50 Oss-Eindhoven is ook van beton, maar daar vonden ze het dan nog nodig om er een laagje ZOAB over te doen. ;)
Daar ligt een dubbele laag ZOAB overheen ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 dec 2006, 11:39

jeroent schreef:Nederland heft in vergelijking met Duitsland een 4x zo hoge wegenbelasting en betaalt daarmee het onderhoud van de wegen. Dat kan dus ook..
Mis. De opbrengst van de motorrijtuigenbelasting vloeit regelrecht naar de schatkist en is onafhankelijk van het infra-budget.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 13 dec 2006, 22:21

Au! Echt waar? Dus eh.. <borrelpraat>automobilisten betalen gewoon mee aan verlies lijdend OV?</borrelpraat>

Toch is er in Nederland meer geld voor wegen beschikbaar. Hoe wordt dat bepaald? Vrijgevigheid van de minister?

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » ma 18 dec 2006, 19:13

De wegen blijven gratis in Duitsland