Duitse bondskanselier tegen snelheidsbeperking

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Duitse bondskanselier tegen snelheidsbeperking

Bericht door R4 » di 06 feb 2007, 1:13

Het Laatste Nieuws schreef:Duitse bondskanselier tegen snelheidsbeperking
Bondskanselier Angela Merkel is tegen een snelheidsbeperking op de Duitse snelwegen, wat gevraagd wordt door verschillende milieuactivisten in Duitsland. Dat zegt ze in een interview dat morgen verschijnt in Bild am Sonntag. "Ik denk niet dat de vraag over een algemene snelheidsbeperking zich stelt", zei de christendemocratische bondskanselier (CDU). "Vele snelwegen hebben zones met een snelheidsbeperking, systemen die het verkeer sturen. En dat helpt ook in de strijd tegen de opwarming".

Het federaal agentschap voor milieu en de verantwoordelijke voor milieuproblemen van de CDU, Ole von Beust, heeft onlangs opgeroepen hierover een debat te voeren. Duitsland is het enige land ter wereld waar geen algemene snelheidsbeperking op de snelwegen heerst.

Strenge normen
Mevrouw Merkel hamerde er nog eens op dat ze tegen een bindende Europese wetgeving inzake de CO2-uitstoot in de automobielsector is. "Je kan moeilijk alle auto's in dezelfde zak steken", aldus Merkel, die wel voor "strenge normen is, maar verschillend naargelang de categorie van auto's".

De Europese Commissie moeten een van de komende weken een wetgevend concept voorstellen om tegen 2012 de uitstoot te beperken tot maximaal 120 gram CO2 per kilometer. Dat perspectief verontrust de Duitse autofabrikanten, die immers wagens met krachtigere motoren met meer CO2-uitstoot ontwerpen. (belga)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 feb 2007, 13:02

Nogal wiedus. Geen politicus die er zich aan waagt, gezien de aanweziegheid van grote autonamen in Dutisland is het politieke zelfmoord om het af te schaffen.

Overigens zijn er aardig wat stukken gedegradeerd naar 130 en lager.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 06 feb 2007, 13:10

Alle Deutschen Wagen sollen schnell fahren ja!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 06 feb 2007, 18:46

Palance schreef:Geen politicus die er zich aan waagt, gezien de aanweziegheid van grote autonamen in Dutisland is het politieke zelfmoord om het af te schaffen.
De Groenen hadden dat jaren geleden al eens geprobeerd en werden toen bij de verkiezingen weggevaagd.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 feb 2007, 19:20

Freie Fahrt für freie Bürger !

Hoe omgekeerd is Nederland dan, met haar trajectcontroles op 80 km/h :roll:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 06 feb 2007, 19:21

Toch zijn er in het huidige Al Gore tijdperk ook andere argumenten gekomen, namelijk dat al dat hard rijden ook extra uitlaatgassen en vervuiling oplevert. Maar goed.. de autolobby heeft de boel nog goed voor elkaar, dus verandert er voorlopig nog niks.
Toch verwacht ik dat er op termijn wel eens wat zou kunnen gaan veranderen..

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 06 feb 2007, 20:47

Die Duitsers hebben het prima voor elkaar. Ik wil eerst de Nederlanders wel eens zo gedisciplineerd zien rijden! Lekker laten zoals het is: prima. Weet iemand trouwens iets over ongevalscijfers op de Duitse Autobahnen? Zijn die significant hoger dan bijvoorbeeld in Nederland?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 feb 2007, 20:50

Ja ze zijn hoger.
Afbeelding
(c) Safe Speed
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 06 feb 2007, 20:51

Edit: Niet significant dan. Wat ook wel te maken zal hebben met de steeds veiliger (Duitse) auto's met ABS, ESP, cruise control, etc. etc. etc.

Ach, over 30 jaar rijden we allemaal 400 kmh op 0,5 meter afstand van elkaar in electrisch aangedreven, automatisch bestuurde autootjes 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 feb 2007, 20:54

Nederlandse wegen zijn ook een stuk drukker dan de Duitse. Bijvoorbeeld de A40 dwars door de Ruhr telt maar 140.000 voertuigen.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 06 feb 2007, 21:00

"Maar"? :shock:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 feb 2007, 21:14

Alain schreef:"Maar"? :shock:
Nou, dat haalt elke intercity snelwegverbinding in de Randstad wel. Zelfs de Randweg Den Bosch haalt dat, en de randweg Eindhoven, en de A28 over de IJssel zitten er tegenaan.

Nederlandse record is de A16 Brienenoordbrug, 260.000 voertuigen. En dat is nog weer niks vergeleken met Amerikaanse steden, waar 350.000+ voorkomt! :o

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 06 feb 2007, 21:16

Tsja. Alles is relatief hè? Bij het horen van het getal 140.000 in relatie tot de bestempeling 'maar' moet ik altijd maar weer denken aan de enorme stortvloed aan automobielen in dit land ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 06 feb 2007, 21:19

Chris schreef:Nederlandse wegen zijn ook een stuk drukker dan de Duitse. Bijvoorbeeld de A40 dwars door de Ruhr telt maar 140.000 voertuigen.
Gebeuren er daardoor eigenlijk meer of minder ongelukken?
In de file gebeuren ongelukken vrijwel alleen maar aan de staart van de file, maar als het druk is en het rijdt wel gewoon lijkt me dat gevaarlijker dan wanneer de snelweg leeg is..

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 feb 2007, 21:24

Alain schreef:Tsja. Alles is relatief hè? Bij het horen van het getal 140.000 in relatie tot de bestempeling 'maar' moet ik altijd maar weer denken aan de enorme stortvloed aan automobielen in dit land ;)
Nou, 140.000 is wel zeer druk te noemen, maarja, de Randstad is gewoon erg druk. Vlak bij jou woonplaats richting Almere rijden 200.000 per dag.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 06 feb 2007, 21:26

Ja KUCH dat weet KUCHE KUCHE ik KUCHE UCHE UCHE UCHE! ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 feb 2007, 21:28

Gebeuren er daardoor eigenlijk meer of minder ongelukken?
Dat is een heel goede vraag. Ik zou hem niet durven te beantwoorden. Deskundigen gaan er vanuit dat naarmate het drukker wordt er meer ongelukken gebeuren, tot een bepaald punt. Zodra de verkeersafwikkeling niet meer 'free flow' is, daalt weer het aantal ongelukken per afgelegde voertuigkilometer, omdat de botsingkansen kleiner worden door lagere snelheidsverschillen - en (maar dat is vooral op het OWN van belang) de grotere 'stop'dicipline bij kruisingen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 06 feb 2007, 21:31

Maar goed, de statistiek gaat over verkeersdoden. En dat aantal lijkt me wel vrij direct met de gereden gemiddelde snelheid (en dus de drukte) gerelateerd. Hoe drukker hoe minder verkeersdoden zou ik zeggen omdat de gemiddeld gereden snelheid lager wordt en er dus bij een ongeluk niet zo snel doden zullen vallen. Tenzij natuurlijk een vrachtwagen op de staart van een file inrijdt... hmmm ingewikkeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 feb 2007, 21:34

In Duitsland is denk ik het aantal ongelukken met dodelijke afloop hoger.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 feb 2007, 21:37

Bovenstaande grafiek is echter totaal geen bewijs voor deze stelling. Zwitserland en Oostenrijk zijn bijvoorbeeld even druk (volgens mij) en verschillen hemelsbreed in het aantal dodelijke ongevallen.
Ik zie meer een link tussen de 'wegcultuur' en de hoeveelheid slachtoffers. Kijk bijvoorbeeld eens naar de hoge scores van België en Portugal enerzijds en de lage scores van het Verenigd Koninkrijk en Zweden anderzijds.

Als de Duitsers écht zo gediciplineerd en veilig weggedrag vertonen als wordt beweerd en hun wegennet de perfectie nadert, is het enige dat ik kan bedenken dat de onbeperkte snelheidslimiet toch voor een verhoging van het aantal slachtoffers leidt. Wanneer ze een Vmax van bijv. 130 zouden hebben zouden ze mogelijk op het zelfde niveau als GB zitten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 feb 2007, 21:44

Toch vind ik Duitsland, gezien de vrije limieten, niet uit de toon springen. Zeker niet omdat het een transitland is met relatief veel onervaren weggebruikers in de zomer en winter.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 06 feb 2007, 22:03

Dat is toch eigenlijk wat Vinny zegt: de onveiligheid door de hogere limiet wordt gecompenseerd door gedisciplineerder verkeersgedrag en veiligere auto's.

Dus: ieder land krijgt de snelheidslimiet die het verdient :twisted:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 feb 2007, 22:04

Toch vind ik Duitsland, gezien de vrije limieten, niet uit de toon springen
Nee, het valt niet uit de toon. Als het wel uit de toon zou vallen zou er nl. allang wat aan de vrije limiet gedaan zijn... :P

Het gaat mij meer erom of je kunt zeggen dat de limietloze snelwegen zorgen voor meer slachtoffers. Op basis van deze grafiek kan ik een vermoeden uitspreken dat het aantal dodelijke slachtoffers wel degelijk hoger ligt dan wanneer er wel 'een' limiet zou gelden; immers in zo'n geval zou Duitsland veiliger zijn dan Nederland en Denemarken omdat er meer gediciplineerd wordt gereden.

Ik denk zelf niet dat het veel uitmaakt of de Vmax nou 96 km/u (Ierland in 2000) of 130 km/u (Frankrijk) is, alleen een Vmax van bij wijze van spreke 200 km/u gaat wel uitmaken. En in Duitsland is de limiet onbeperkt. Du komen daar legaal snelheden van 200+ voor. Dat hoeft op zich niet onveilig te zijn als er een formule-1 coureur achter het stuur zit (en er behoorlijk veel afstand wordt gehouden). En zelfs met de Duitse rijopleiding is dat lang niet altijd het geval...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 feb 2007, 22:08

Dus: ieder land krijgt de snelheidslimiet die het verdient
Klopt. Jean Marie Happard heeft ooit beweert dat een toenemende kans op een boete als gevolg van politieinzet op autosnelwegen het aantal verkeersdoden deed toenemen op basis van internationaal vergelijkingsmateriaal, en daarom wilde hij snelheidscontroles minimaliseren en de limiet op Belgische autosnelwegen en expresswegen verhogen naar 130 km/u.

Het is alleen andersom zo. Omdat een bepaald land een verkeersveiligheidsprobleem heeft, wordt er veel politie in gezet en de limiet zonodig verlaagd. :idea:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 07 feb 2007, 8:22

Op den duur zal ook Duitsland niet onder een limiet uit komen. En terecht m.i., want 130 is hard zat. Geen limiet is nog altijd voor velen een vrijbrief om roekeloos te rijden, hoe gedisciplineerd de Duitsers ook mogen zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 07 feb 2007, 9:24

In Duitsland speelt ook dat de hoeveelheid vrachtverkeer relatief groot is. Ongevallen met betrokkenheid van vrachtwagens tikken vaak ook harder aan in de ongevallenquota.

Verder: met een snelheidslimiet zal ook de Duitser langzaam afglijden naar de ongeïnteresseerde manier waarop bijvoorbeeld de met weinig verkeersinzicht behepte gemiddelde Nederlander over het wegennet voortsukkelt. Het feit dat Duitsland nog altijd ver voorop staat vergeleken bij vele landen met een snelheidslimiet, zegt genoeg over het feit dat goede verkeersveiligheidsstatistieken ook zonder snelheidsbeperkingen op snelwegen te halen zijn.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 feb 2007, 23:44

interessant is ook de vraag wíe er in Duitsland bij ongevallen betrokken zijn. Het aandeel buitenlands verkeer zou bijvoorbeeld best wel eens groter kunnen zijn in vergelijking met bv. Nederland, omdat dat verkeer bv. niet gewend is aan hogere snelheden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge