[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: transit-routes DDR

Bericht door duikgek89 » di 05 mei 2009, 10:53

Dat slaat wel ergens op. Ik heb daar meerdere voorbeelden gezien waaruit blijkt dat men minder nadenkt als West-Europeanen. Ook plannen van dingen gebeurt daar anders. En ik denk zeker dat het voormalige bewind daar een rol in gespeeld heeft aangezien deze mensen daar anders opgegroeid zijn.

Dat men in Nederland ook stomme dingen doet kan ik niet ontkennen :shutup:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: transit-routes DDR

Bericht door Wimpie24 » zo 07 jun 2009, 10:20

Rene schreef:Fantastisch, deze beelden.

Zo kan ik me de DDR zelf nog herinneren van mijn bezoek in 1987. (Behalve dan van de grens, want die was toen nog een echte hindernis).
Bij het zien van deze beelden "ruik" je de bruinkool onmiddelijk, en "hoor" je het ratelen van het verkeer over de kinderkopjes...
Zijn die beelden dan net gemaakt na de opening van de grenzen?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: transit-routes DDR

Bericht door Wimpie24 » zo 07 jun 2009, 10:36

Palance schreef:Dit slaat natuurlijk totaal nergens op. Alsof het afknippen van een matje tekenend is voor het al dan niet kunnen nadenken van een volk :roll:

Dan kan ik in Nederland ook wel genoeg voorbeelden aandragen om aan te tonen dat men hier de capaciteiten mist om na te denken. Zoals de bestemming 'Wadenoyen" als verwijzing naar een plaats die "Wadenoijen" heet en dat gewoon klakkeloos plaatsen. En dat is maar één van de talloze bewegwijzeringsvoorbeelden die ik kan verzinnen. Om maar te zwijgen van andere 'domme' dingen die je in het wegverkeer of in het openbare leven in het algemeen tegenkomt.
Als je een gemiddelde atlas gaat kijken bij de gegevenskaarten van het huidige moderne Duitsland. Dan zul je zien dat het gebied/deelstaten waar de gemiddelde werkloosheid veel hoger ligt, precies overeenkomt met het vroegere DDR. Ook komt het gebied waar de gemiddelde inkomens veel lager liggen, ook bijna perfect overeen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Wesso » za 15 aug 2009, 15:47

Beelden uit de jaren '70 en '80 van de voormalige grensovergang in de A9 bij Rudolphstein. Verder de openstelling van de grens.
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » za 15 aug 2009, 16:10

Wow, wát een schitterende reportage. Zonder dramatische muziek of de zeker in die tijd gebruikelijke propagandistische ondertoontjes van welke zijde dan ook. Prachtig materiaal van alweer 20 jaar oud!

Ik ben in 2003 in deze omgeving geweest. Van deze grensovergang is niks meer terug te vinden. De enige duidelijke sporen zijn nog bij het gedeelde nabije dorp Mödlareuth waar men een stuk muur heeft gestaan (en ook nog in een wachttoren kunt kijken), alsmede waar een interessant museum te bekijken valt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Wesso » za 15 aug 2009, 16:20

^^ Mödlareuth zag ik laatst nog in een reportage van NOVA. In het Thüringse deel begroette men elkaar met Guten Tag, in het Beierse deel zei men Grüss Gott. De verslaggever vroeg aan een Beierse vrouw hoe ze haar DDR-buurvrouw zou begroeten. "Ik zei maar gewoon Hallo."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: transit-routes DDR

Bericht door Vinny » za 15 aug 2009, 22:41

Ik heb nog een vraagje over de S-bahn. Het schijnt dat deze tijdens de muur-periode ook in West-Berlijn reed, maar dan geëxploiteerd door de Oost-Berlijnse vervoerder. Heeft iemand een idee hoe de grenscontroles plaatsvonden? En of het personeel kennelijk een licentie had om ook in West-Berlijn te komen? Het lijkt me een ideale vluchtroute...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » za 15 aug 2009, 23:06

De S-bahn werd in West Berlijn sinds de bouw van de muur geboycot, omdat de recettes in DM werden betaald en via de Deutsche Reichsbahn direct naar de DDR voerden. Gevolg was de uitbouw van het West-Berlijnse U-bahnnetwerk. Begin jaren '80 stopte de DR met de exploitatie van de S-bahn in West-Berlijn.
Een beperkt aantal S-bahnen werd vervolgens tot de Vereinigung door de BVG geëxploiteerd. De DR was (en bleef) wel eigenaar van alle Bahnanlagen in West-Berlijn (en dus niet de DB). De DB was immers alleen zuständlich voor het spoorwegnet in de Bundesrepublik, en West-Berlijn was nu eenmaal géén onderdeel van de BRD.

Er was DR-personeel dat speciaal geselecteerd was voor diensten van en naar het westen. Gründlich überprüft, zelf vaak ook Stasi-mitarbeiter. Plus dat deze mensen wisten dat hun gezinnen het na een vlucht van henzelf een probleem hadden. Nee, vlucht onder Reichsbahnpersoneel kwam daarom niet veel voor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: transit-routes DDR

Bericht door Vinny » za 15 aug 2009, 23:46

De S-bahn werd in West Berlijn sinds de bouw van de muur geboycot
Mij is verteld dat de boycott pas later is begonnen.
Begin jaren '80 stopte de DR met de exploitatie van de S-bahn in West-Berlijn.
Na een staking onder het personeel aldus degene die me dit verteld heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » zo 16 aug 2009, 0:29

De boycot heeft wel degelijk met de muurbouw te maken.
De stillegging was inderdaad na een staking. Maar dat was een gevolg van de inkrimping van de treindiensten, die weer het gevolg was van de boycot...

Zie ook (in het Duits): http://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte ... ner_S-Bahn

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: transit-routes DDR

Bericht door SnarfFlevoland » zo 16 aug 2009, 8:51

Zo'n zelfde situatie was destijds er ook in de Harz. Het huidige spoorwegennet van de Harzer Schmalspurbahnen GmbH, was vroeger in de tijd van het ijzeren gordijn in handen van de Deutsche Reichsbahn. Echter het huidige spoorwegennet loopt alleen in voormalig Oost-Duitsland. Dat heeft te maken dat vroeger in de tijd van de Deutsche Reichsbahn ook een spoor was van de DR naar West-Duitsland: Braunlage. Doordat veel mensen via deze route zijn ontsnapt (incl. eenmaal een machinist, die zijn vrouw en kinderen in de trein had verstopt) en de route werd geboycot, werd de spoorlijn van Elend en Sorge naar Braunlage definitief gesloten. Destijds was het verkeer naar de Brocken ook al stil gelegd en was alleen toegankelijk voor de DDR-soldaten. Het spoor naar Braunlage is in zijn glorie vergaan en heeft in de tijd van renovatie (begin jaren '90) helaas geen geld meer gekregen. Ook was er nog grote twijfel over de route naar de Brocken, maar die is in 1991 toch nog op het nippertje gerenoveerd. Gelukkig maar, want het is nu onderdeel van één van Europa's spectaculairste treinritten. Jammer dat de trein naar Braunlage gesloten is, want anders kon je met de trein ook naar de Wurmberg.

De DR wilde destijds alle spoorlijnen in de Harz op diesel hebben. Echter waren er geen diesellocs voor smalspoor. Van nieuwbouw was zeker geen sprake, want er was zelfs een overschot van normaalspoor diesellocs. Daarom werden diverse diesellocs uit de serie V100 omgebouwd naar smalspoor. Hierdoor werd het profiel onder de loc heel erg hoor. Zelfs hoger als normaalspoor locs. Het was geen gezicht met die kleine smalspoor wagons erachter, en daarom noemde ze de omgebouwde dieseltrein ook wel: "Harzkameel". Toen de Harzer Schmalspurbahnen in 1993 de eigenaar werd van het smalspoor van de Harz, werden meteen alle Harzkamelen de deur uit gezet, en werden er slechts 3 bewaard voor reservediensten. Dit heeft de HSB gedaan, omdat stoomtreinen mooier waren, (destijds) goedkoper waren en meer aantrekkingskracht op toeristen hadden. Tegenwoordig is natuurlijk een stoomtrein veel duurder in gebruik, maar deze wordt door speciale monteurs onderhouden. Naast dat de stoomtreinen vooral ook voor toeristen zijn bedoelt, laat de HSB vooral ook de stoomtreinen rijden, omdat ze bij de cultuur en landschap horen in de Harz.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » zo 16 aug 2009, 15:31

Ik herinner me van mijn bezoek aan Berlijn in 1987 nog wel het overstapstation Friedriechstrasse, waar je alleen van West-Berlijnse lijnen op andere West-Berlijnse lijnen kon overstappen, maar het station lag in Oost-Berlijn. En tussenliggende stations waren gesloten maar nog wel bewaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » zo 16 aug 2009, 16:03

SnarfFlevoland schreef:Sorge
Zorge is het.

Verder een mooie omgeving daar. Ik meende dat er bij Braunlage wel een kleine grensovergang was voor lokaal verkeer.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Seat Ibiza » zo 16 aug 2009, 18:35

Palance schreef:Ik herinner me van mijn bezoek aan Berlijn in 1987 nog wel het overstapstation Friedriechstrasse, waar je alleen van West-Berlijnse lijnen op andere West-Berlijnse lijnen kon overstappen, maar het station lag in Oost-Berlijn.
Om het correct en compleet te maken: je kon op dit station overstappen tussen de West-Berlijnse metrolijn U6, de (ondergrondse) S-Bahnlijn S2 en de (bovengrondse) S-Bahn-lijn S3. Verder kon je ook nog naar de grensovergang in dit station om naar Oost-Berlijn te gaan. Als je daar eenmaal was, kon je ook weer gebruik maken van de S-Bahn, maar nu de Oost-Berlijnse, die in een ander afgeschermd deel van het station stopte. Zeer bizarre situatie was dat! Meer daarover is hier te vinden. Op de tweede bladzijde (kies "eine seite vor" onderaan), staat een plattegrondje van het station met de railverbindingen zoals ze in die tijd waren.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: transit-routes DDR

Bericht door Frits » wo 18 nov 2009, 18:43

Ik vond op Youtube een filmpje van ZDF Heute van 20 november 1989. Hierin zijn mooie beelden van diverse grensovergangen te zien Al een paar dagen na de Wende werd er gesproken over het vierbaans maken van de A722 bij Hof met de bedoeling om dat al in de loop van 1990 af te hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=DSUOYP2v ... re=related
De autogordel: een band voor het leven.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Davy » vr 11 dec 2009, 17:50

een driedelige videoreeks waarin de huidige situatie van de voormalige grensovergang Marienborn te zien is...
ik vind het toch wel opmerkelijk dat ze toch zoveel bewaard hebben van die duits-duitse grens, had verwacht dat ze echt alles zouden afbreken om er geen herinnering meer aan te hebben... zeker die zuil op de snelweg zelf had ik toch niet verwacht, toch echt een DDR-symbool...

Link
Link
Link


en ook een video over Hotensleben, dit dorpje ligt iets zuidelijker en lag pal aan de grens aan DDR-zijde... hier was de grensstrook trouwens erg smal, enkele tientallen meter.
Link

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » vr 11 dec 2009, 18:43

^^ Het terrein heb ik in mei dit jaar bezocht, en is erg groot. Door de uitbouw van Autobahn 2 zijn wat kleine gebouwen aan de noordkant afgebroken.

Bezoeken waard, alleen de informatie is alleen in het Duits te lezen / zien. Vindt ik wel jammer, alhoewel de vele (zwart-wit) foto's ook wel genoeg zeggen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » zo 18 apr 2010, 20:34

*stof*

Een beetje offtopic, maar werkelijk een prachtig geanimeerde film over hoe de DDR beveiliging functioneerde.

"Eingemauert!" Die innerdeutsche Grenze
Link
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 23 sep 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Kaaiman » zo 18 apr 2010, 21:18

Mooi geanimeerd filmpje over een triest onderwerp... :(
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » ma 19 apr 2010, 6:31

Ik heb het idee dat ik pas hiervan een stukje op de TV heb gezien - weet alleen niet meer waar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: transit-routes DDR

Bericht door Willem » ma 19 apr 2010, 19:27

Dat zal wel afgelopen november geweest zijn. Toen was het 20 jaar geleden dat de muur gevallen was.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: transit-routes DDR

Bericht door Frits » zo 25 apr 2010, 18:14

Ik vond nog deze video die de moeite van het bekijken waard is.

http://www.youtube.com/watch?v=vxirm2iAl-I&
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Kaaiman » di 27 apr 2010, 15:40

Het waren leuke uitdagingen geweest voor Alberto Stegeman...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: transit-routes DDR

Bericht door N342 » di 27 apr 2010, 20:16

^^
Die zou als provokatorischer Grenzverletzer zijn dagen in de Stasi gevangenis Hohenschönhausen mogen tellen totdat 'ie voor keiharde deviezen werd vrijgekocht. Aangezien hij dan probeerde vanuit vijandig gebied (=de Bondsrepubliek) de DDR binnen te dringen kreeg hij niet snel te maken met het Schießbefehl. Dat was alleen voor Republikfluchtlinge die anders verloren zouden gaan voor de DDR (men dacht daar heel eenvoudig over, als ze toch verloren gaan, dan kun je ze net zo goed afknallen want dan heeft een ander er ook niets aan). Alleen als je als 'provocateur' zelf vuurwapens gebruikte stond het de Grenztruppen vrij deze ook aan te wenden.

Veel foto's zijn overigens ook te zien op de site van Jürgen Ritter. Als je ze zo bekijkt met op de achtergrond het volkslied van de DDR (zonder tekst, want die verwees naar Deutschland einig Vaterland en dat was vanaf begin jaren '70 niet meer de Oost-Duitse bedoeling) geeft dat soms een best macaber beeld.

Vooral bij de zoekwoorden Autobahn en de verschillende wegnummers (allen onder de B te vinden) zijn veel interessante wegenfoto's te zien. Foto's van de Transitautobahnen in de DDR zul je er niet vinden, aangezien Jürgen Ritter gezien zijn activiteiten (het fotograferen van de grens) niet bepaald welkom was daar.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » vr 30 apr 2010, 22:51

Nog een stukje (mooie) geschiedenis:

The opening of the Wall at Berlin Bornholmer Straße 1989
Link
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 23 sep 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Davy » do 12 aug 2010, 0:31

toevallig gevonden: een grensovergang BRD-DDR op het OWN, zo te zien de B5:

Klik voor filmpje op youtube

(rechtstreeks posten werkt niet, "insluiten op verzoek uitgeschakeld")

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » do 12 aug 2010, 6:47

Mooi filmpje. Ik dacht dat de grootste controles in februari 1990 al wel verdwenen zouden zijn, maar de wachttijden waren zo te zien toch nogal fors.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Sophie » do 12 aug 2010, 18:48

Controles werden samen met de Währungs-, Wirtschafts- und Sozialunion afgeschaft. Dat was op 1 Juli 1990.
Bron: http://www.grenzerinnerungen.de/zeittafel.htm
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Davy » ma 16 aug 2010, 18:18

ook deze vind ik wel de moeite, met op het laatste een stukje over de Trabant...
Link

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » vr 15 okt 2010, 16:10

Laten we de DDR tijden herleven
-Met start van de uitzendingen:
Link
Dat kerkgezang :kots:

... en met een mooie reclame.
Link
Oké, heeft niets met wegen of zo te maken...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie