[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 9:36

In 1952 werd er blijkbaar (ook) Cyrillisch schrift gebruikt op de wegwijzers langs de Autobahnen in de DDR. Dit is op de huidige A4 bij Wüstenbrand, waar destijds de Typ 650-racewagens werden getest:

Afbeelding

De bestemmingen op het bord zijn in het Duits maar in Cyrillisch schrift: Гера (Gera) en Хермсдорфер-Креуц (Hermsdorfer Kreuz). Bij Gera is de Cyrillische versie logisch, maar ook Hermsdorfer Kreuz is letter voor letter omgezet, er is dus geen Russisch woord voor 'Kreuz' gebruikt...
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 11 nov 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Wesso » di 11 nov 2014, 17:20

harry schreef:^^ Ook dit zijn sporen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Het dorp "Autobahn", bij de grensovergang van de A2.
Foto's uit 2011, wellicht al eerder ergens op dit forum gepost.
Dat "dorp" was onlangs te zien in een documentaire over grensovergang Helmstedt/Marienborn. Het schijnt een oud kazernecomplex te zijn waar nu woningen in zitten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [DDR] transit-routes DDR

Bericht door Palance » di 11 nov 2014, 17:49

Alfa schreef:Golden dan ook extraterritoriale rechten voor die transitreizigers per metro of kon je theoretisch gezien opgepakt worden (als bv de metro stopte door een defect ofzo)?
Ik heb er in 1987 gebruik van gemaakt. Nergens had je in de metro of op overstaphalte Friedrichstrasse het idee dat je in de DDR zat. Alleen bij de passage van de gesloten stations was het wel raar: de metro reed langzaam door zeer slecht maar duidelijk geblokkeerde stations waar wel bewaking van Vopo's was. Maar verder had ik dus nergens het idee me op (of onder ;) )DDR-grondgebied te bevinden.
Coen Tunnel schreef:In 1952 werd er blijkbaar (ook) Cyrillisch schrift gebruikt op de wegwijzers langs de Autobahnen in de DDR.
Dat is interessant, ik heb dit nooit geweten. Ik ken wel de Russische opschriften in de metro's van Praag en Budapest van begin jaren 90, maar ik weet niet meer of dat in Oost-Berlijn ook werd gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 18:28

^^ Ik heb het op foto's uit die tijd nooit gezien. Maar op die foto uit 1952 is het ook geen Russisch maar Duits in Cyrillisch schrift. Erg apart.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Chris » di 11 nov 2014, 18:29

Ik meen me een andere foto te herinneren met cyrillische borden, hier op het forum.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Vinny » di 11 nov 2014, 20:46

Klopt, die heb ik een tijdje in mijn avatar gehad. Ik heb die wegwijzer zelf gezien, zo'n 10 jaar geleden in Uckermark. Helaas is de foto die ik ervan genomen heb mislukt, en had van internet een andere foto geplukt. Die is helaas verloren gegaan... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 21:55

Wat googlen levert nog wast meer resultaten op:

Afbeelding
In Oost-Berlijn, wegwijzer naar Potsdam en Brandenburg.

Afbeelding
Straatnamen in Cyrillisch, o.a, Unter den Linden. Dit is het kruispunt Voßstraße, Wilhelmstraße en Mohrenstraße. Dezelfde plek tegenwoordig in Streetview.

Afbeelding
Cyrllisch en Latijns schrift in Dresden. Pirna alleen in het Cyrillisch.

Afbeelding
Station Wünsdorf

Afbeelding
Oost-Berlijn, wegwijzer naar Brandenburg en Pariser Platz.

Afbeelding
Kombord Torgau

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door evos » di 11 nov 2014, 22:07

Palance schreef:Nergens had je in de metro of op overstaphalte Friedrichstrasse het idee dat je in de DDR zat. Alleen bij de passage van de gesloten stations was het wel raar: de metro reed langzaam door zeer slecht maar duidelijk geblokkeerde stations waar wel bewaking van Vopo's was. Maar verder had ik dus nergens het idee me op (of onder ;) )DDR-grondgebied te bevinden.
In de hal van S-Bahnstation Nordbahnhof (bij de Bernauerstrasse) wordt op een groot aantal displays het verhaal verteld over de metro in DDR-tijd, onder andere ook enkele ontsnappingsverhalen. Zeer de moeite waard.
Ik meen dat het daar was dat ik het verhaal las van een S-Bahnwerknemer die met zijn gezin via het hem bekende stelsel van ongebruikte gangen op een van die gesloten U-Bahnstations wist aan te komen (kennelijk (nog?) niet bewaakt), daar een passerende trein wist aan te houden, en zo de Muur onderlangs passeerde.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door chriskrusz » di 11 nov 2014, 23:57

In het eerder gelinkte artikel was ook het verhaal dat in de begindagen (1963) er een ledinggevende van de grenswacht in de tunnels merkte dat een van de grenswachters ontbrak. Toen werd er dus een tweede de tunnel in gestuurd om hem te zoeken. Die bleef echter ook weg, en toen stuurde hij een derde. Pas toen die ook al niet terugkwam begon het hem te dagen...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door JB81 » wo 12 nov 2014, 15:42

mhkamp schreef:^^ Maar Ost-Berlin was wel de Hauptstadt der DDR.
Ik ben in het voorjaar van 1990 met m'n ouders naar Berlijn geweest, ongeveer een half jaar na het vallen van de muur dus. Ik meen me te herinneren dat er ook Berlin - Hauptstadt (al dan niet met toevoeging 'der DDR') op de Autobahn-bewegwijzering stond. Iemand enig idee of dat ook echt zo was?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 16:02

Ja. Al was het op het bord op deze foto al weggehaald:

Afbeelding

Hier staat het nog wel:

Afbeelding

Nog een oudere foto in zwart-wit:

Afbeelding

En nog een paar:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door mhkamp » wo 12 nov 2014, 16:28

Die foto's van Volker Fröhmer konden gister gemaakt zijn...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 16:30

^^ Inderdaad, ze zijn van een prima kwaliteit. 8-)

Zo bezien was de Autobahnbewegwijzering in de DDR zo slecht nog niet. Er zijn ook anno 2014 een heleboel Europese landen die veel slechtere snelwegbewegwijzering hebben dan de DDR destijds. Uiteraard, het was een kopie van het West-Duitse systeem, maar toch.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Vinny » za 15 nov 2014, 14:23

Een kopie van het West-Duitse systeem? Dat lijkt me nou toch niet. Ik denk eerder gewoon een aangepaste versie van de vooroorlogse autobahn-bewegwijzering. Het West-Duitse, en later in heel Duitsland overgenomen systeem is dat natuurlijk ook wel waardoor de borden op elkaar lijken. Ik vind het wel aardig dat de DDR wel de E-nummers gebruikte van de wegen. Dat deden meer Oost-Europese landen. En dat is toch opmerkelijk omdat het hele idee achter de E nummers was om een integraal Europees wegennetwerk te creeëren. Dat is 180 graden anders dan filosofie achter de bouw van het IJzeren Gordijn... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » za 15 nov 2014, 23:22

Vinny schreef:Een kopie van het West-Duitse systeem? Dat lijkt me nou toch niet.
Dat denk ik wel. Oost-Duitsland kopieerde veel van West-Duitsland, en de bewegwijzering lijkt mij toch duidelijk sterk geïnspireerd op de West-Duitse bewegwijzering.

Zelfs de T in een cirkel die heden ten dage nog steeds in Duitsland gebruikt wordt om een tankstation aan te geven werd in Oost-Duitsland gebruikt, net als in West-Duitsland:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Wesso » za 15 nov 2014, 23:51

^^ Ah, gezien de bestandsnaam zou dat langs de A13 bij Freienhufen moeten zijn. Er is nog wel een Autobahnmeisterei aan de oostzijde maar de tankstations zijn iets verderop opnieuw aangelegd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door chriskrusz » za 15 nov 2014, 23:52

Is dat dan niet ook al een vooroorlogs overblijfsel?

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Gerhard » wo 23 sep 2015, 21:22

Ik heb 's even gekeken in mijn fotoalbum en vond deze foto
Afbeelding
Deze heb ik genomen in de zomer van 1988 toen ik op familiebezoek was. Ik was toen 15. we zijn er met de MZ van mijn neef heen gereden. Dit is in Torgau. Dus van Kamenz naar Torgau on de MZ. :woop:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door SnarfFlevoland » do 24 sep 2015, 11:20

Coen Tunnel schreef:Zo bezien was de Autobahnbewegwijzering in de DDR zo slecht nog niet. Er zijn ook anno 2014 een heleboel Europese landen die veel slechtere snelwegbewegwijzering hebben dan de DDR destijds. Uiteraard, het was een kopie van het West-Duitse systeem, maar toch.
Ik vind het eerlijk gezegd met die portaalborden wel een beetje lijken op Oostenrijk lijken. Heeft heel veel overeenkomsten.

Bijzonder vind ik overigens de borden nu weer niet zo. Oostenrijk wordt vaak beklaagd voor de rommelige uitvoering, maar een "Hauptstadt der DDR" klein tussen te proppen e.d. vind ik ook zeker niet netjes om maar wat te noemen. Oostenrijk doet het m.i. toch wat beter, ondanks de kritiek op dat land.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Koesj » do 24 sep 2015, 12:34

"Hauptstadt der DDR" móest er wel op, als politiek statement. Dan is de netheid gewoon even ondergeschikt ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 11:13

^^
Haha, tja... DDR... :p

Desalniettemin waren de borden in de BRD ook voor 1974 al net iets netter, terwijl ze veel op elkaar lijken. Kan zo snel geen foto vinden, maar zo hadden de Westduitse borden ooit ook eens uitgezien:

Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Vinny » vr 25 sep 2015, 21:23

SnarfFlevoland schreef:Ik vind het eerlijk gezegd met die portaalborden wel een beetje lijken op Oostenrijk lijken. Heeft heel veel overeenkomsten.
Ook dat gaat volgens mij, net als het lettertype, terug op een vooroorlogse situatie. Men heeft dit denkbaar ontwikkeld in de tijd dat de eerste autosnelwegen in Duitstalige landen werden aangelegd, dat is dus eind jaren '20, begin jaren '30 van de vorige eeuw geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 sep 2016, 18:05

Mooie oude foto:

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Seat Ibiza » ma 12 sep 2016, 23:20

^^
Ergens in Dresden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Coen Tunnel » di 13 sep 2016, 8:09

Ja, ik vermoed dit kruispunt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door marcel » zo 18 sep 2016, 14:17

Moet wel kloppen, zie de kerktoren.
Grappig dat er toen Praha stond en nu Prag ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Hajo » zo 28 nov 2021, 23:24

Vanmiddag heb ik uren op internet doorgebracht om te zoeken naar foto's en filmpjes over de Berlijnse muur. Ik heb heel wat gevonden, ook over militaire inlichtingen missies van voornamelijk Britse en Amerikaanse troepen. Om de een of andere reden kon ik weinig over de Fransen in West-Berlijn vinden. Het was hoe dan ook een aangenaam tijdverdrijf en deze twee filmpjes vind ik heel bijzonder:

1) Een instructie film van de Britse strijdkrachten in West-Duitsland over de transit reis vanaf Helmstedt naar West-Berlijn. Met beelden van de DDR Autobahn en het toenmalige verkeer. Duur: 15 minuten.
Link
2) Opnamen van het begin en einde van een Britse missie naar en in de DDR. Gemaakt eind november 1988, dus vrijwel op de kop af 33 jaar geleden. De kwaliteit van de 45 minuten (!) durende film is natuurlijk veel minder dan we tegenwoordig gewend zijn, maar desondanks is de film zeker het bekijken waard.
Link
8-)

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 29 nov 2021, 18:41

Was niet bekend met dit topic, maar ik was een tijd geleden in Potsdam waar het voormalige Hauptbahnhof wel een spoor van jewelste is:

https://www.urbex-bb.de/bahnhof-pirschheide/
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnhof ... irschheide

Het heet tegenwoordig Potsdam Pirschheide, van de zes sporen is er nog één in gebruik. Al wat rest is vergane glorie, al staat er wel nog Potsdam Hauptbahnhof op een van de gebouwen. Het is gebouwd als onderdeel van de spoorlijn die West-Berlijn moest ontwijken en ten tijde van de DDR was het daarom het Hauptbahnhof van Potsdam. Na de Wende werd het oude Hauptbahnhof weer in gebruik genomen en verdween Pirschheide van het toneel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Palance » ma 29 nov 2021, 18:50

Gezellig station.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Bericht door Seat Ibiza » di 30 nov 2021, 10:45

omNOMNOMNOM schreef: ma 29 nov 2021, 18:41 Na de Wende werd het oude Hauptbahnhof weer in gebruik genomen en verdween Pirschheide van het toneel.
Kleine correctie: ook in DDR-tijd was het huidige Hauptbahnhof in gebruik, maar het heette toen Potsdam Stadt.
Met het doortrekken van de spoorverbindingen van Potsdam Stadt naar West-Berlijn verkreeg dit station weer het belang dat het eerder had en werd Pirschheide een station 'buitenaf' dat steeds meer aan belang verloor.

Plaats reactie