snelheidsbeperkingen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2016, 18:47

^^ Er is ook geen limiet. Daar is geen :F8: voor nodig. Jouw uitleg klopt dus niet. Zoals je op dat grensbord al kan zien geldt op de Autobahnen alleen een adviessnelheid van 130 km/u, geen maximumsnelheid. Staat er een andere snelheid aangegeven middels een gewoon bord (zoals :A1-60:, :A1-80:, :A1-100:, :A1-120:, :A1-130:, etc.) dan geldt die maximumsnelheid, anders is er geen maximumsnelheid maar geldt wel een advies om niet harder te rijden dan 130 km/u, en uiteraard mag je met je rijstijl ook geen gevaar creëren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2016, 18:52

Overigens geldt dat voor alle wegen met tenminste 2x2 rijstroken en een middenberm, ook als het formeel geen autobahnen zijn. Dit soort limietloze bundesstrassen zijn wel bijzonder zeldzaam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2016, 18:59

^^ Bij de zogenaamde Gelbe Autobahnen is het niet heel zeldzaam, er zijn er een aantal. De B30 van Ulm naar Friedrichshafen heeft voor het grootste deel geen maximumsnelheid (en dat is best een lang stuk), de B51 bij Stadtkyll is ook een mooi voorbeeld dichter bij huis, en de B33 tussen Singen en Konstanz is ook een wat langer deel zonder maximumsnelheid. Er zijn ook L- en K-wegen die Gelbe Autobahn zijn, en vast ook wel her en der zonder Vmax. Maar in theorie geldt het ook voor een 2x2-weg buiten de bebouwde kom met gelijkvloerse kruisingen. Daar ken ik echter geen praktijkvoorbeelden van.

Zo staat het op Wikipedia uitgelegd:

Entgegen einer weitverbreiteten Meinung gilt auf einer autobahnähnlichen Straße nicht unbedingt ein Tempolimit für Pkw und sonstige Kraftfahrzeuge bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 Tonnen:
  • Auf außerörtlichen Kraftfahrstraßen ohne bauliche Trennung, jedoch mit mindestens zwei Fahrstreifen pro Richtung (d. h., nur durchgezogene Linie zwischen den Fahrtrichtungen) gilt für Pkw und andere Kraftfahrzeuge bis 3,5 t zulässigem Gesamtgewicht keine Geschwindigkeitsbeschränkung, es sei denn, dass eine solche ausdrücklich angeordnet worden ist. Für diese Fahrzeuge gilt dann, genau wie auf der Autobahn, lediglich eine allgemeine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h (nach § 1 Autobahn-Richtgeschwindigkeits-Verordnung (BABRiGeschwV) iVm § 3 Abs. 3 Nr. 2.c StVO). Für andere Fahrzeuge gelten auf solchen Straßen hingegen die gleichen Höchstgeschwindigkeiten, wie sie auch sonst auf außerörtlichen Straßen gelten, also z. B. 60 km/h für LKW (im Gegensatz zu 80 km/h auf Autobahnen oder bei baulicher Trennung, s. u.).
  • Auf Kraftfahrstraßen mit baulicher Trennung der Richtungsfahrbahnen (z. B. Grünstreifen, Mittelleitplanke) gelten – unabhängig von der Zahl der Fahrstreifen – sogar für alle Fahrzeugtypen dieselben Höchstgeschwindigkeiten wie auf Autobahnen (§ 18 Abs. 5 StVO).


Trifft keiner dieser beiden Fälle zu (z. B. typischerweise bei 2+1-Systemen, s. u.), gelten die ansonsten üblichen Höchstgeschwindigkeiten (§ 3 StVO).

snaggy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 mei 2016, 23:21

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door snaggy » wo 18 mei 2016, 22:39

Coen Tunnel schreef:dan geldt die maximumsnelheid, anders is er geen maximumsnelheid maar geldt wel een advies om niet harder te rijden dan 130 km/u, en uiteraard mag je met je rijstijl ook geen gevaar creëren.
Vreemd, ik reed enkele dagen terug vanuit NL de grens over op de 52, maar elke hardrijder werd van de weg geplukt. Dit terwijl er nergens een bordje staat met een limiet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2016, 22:41

^^ Dan zal het niet voor hardrijden geweest zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Wouter N14 » wo 18 mei 2016, 22:42

Of mensen die in NL te hard reden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snaggy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 mei 2016, 23:21

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door snaggy » wo 18 mei 2016, 22:43

Coen Tunnel schreef:^^ Dan zal het niet voor hardrijden geweest zijn.
Zou kunnen, maar dan is de vraag: waarom werd dan niet iedereen aangehouden? Ze hoorde duidelijk niet bij elkaar. Verwarrend. Maar goed, de regel is dus: geen bord, geen limiet? Volgens mij heb ik niets begrepen van die agent :facepalm:
Wouter N14 schreef:Of mensen die in NL te hard reden.
Mogen ze dan door de Duitse politie aan de kant worden gezet?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2016, 22:47

^^ Inderdaad, geen bord, geen limiet. Is er een limiet, dan moet er een bord :A1-130: (of met een lagere snelheid) staan bij het begin van elk wegvak (na elke toerit van de snelweg).

snaggy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 mei 2016, 23:21

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door snaggy » wo 18 mei 2016, 22:48

Oké, mooi! Blijkt deze site dus blijkbaar ook niet accuraat.

http://www.autobahn-speedhunter.com/map_en.html

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Ernst76 » wo 18 mei 2016, 22:53

Wat helemaal bijzonder is...iets ten oosten van Hannover op de A2 heb ik meerdere keren de signalering een limiet van 140 zien aangeven, terwijl de adviessnelheid dus 130 is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2016, 23:07

^^ Op zich kan dat toch? Er zijn in Nederland ook genoeg plekken waar de adviessnelheid onder de maximumsnelheid ligt. Bij verbindingswegen in knooppunten bijvoorbeeld.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 mei 2016, 2:00

snaggy schreef:Vreemd, ik reed enkele dagen terug vanuit NL de grens over op de 52, maar elke hardrijder werd van de weg geplukt. Dit terwijl er nergens een bordje staat met een limiet.
Misschien dat ze wegens andere overtredingen werden aangehouden? Bijvoorbeeld bumperkleven of ander asociaal weggedrag? Overigens is hard rijden kort voor of na een grensovergang altijd verdacht, ben zelf kort voor de Tsjechische grens ook eens aangehouden. Waarom werd me niet verteld, maar waarschijnlijk op verdacht van autodiefstal. Na het keurig laten zien van m'n papieren mocht ik meteen weer doorrijden.
snaggy schreef:Mogen ze dan door de Duitse politie aan de kant worden gezet?
Dat zou best kunnen, wanneer de Nederlandse politie gegevens van bepaalde automobilisten aan hun Duitse collega's hebben doorgespeeld. Verder mag de politie overigens bij Schengenbinnengrenzen van land X een grens tot straal van max. 30 km in land Y oversteken. Dit geldt echter alleen op verdacht van strafdaden, voor een 'normale' overtreding mag de politie dit laatste niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 19 mei 2016, 13:04

Hieronder wat voorheen al in stukjes gezegd is wat aangevuld en met onderbouwing vanuit de StVO:
snaggy schreef:
BABKay schreef: en kwam alleen met vlug even kijken al 3(!) onafgesloten topics tegen over de maximumsnelheid op de Duitse (snel)wegen. Misschien dat een moderator deze kan samenvoegen/twee ervan kan sluiten? :slotje3:
Het is dan ook zeer verwarrend. Als ik het goed begreep heeft een politie agent me het als volg uitgelegd.

Geen bord met snelheid aangegeven? Dan zijn dit de normen:

[grens snelheidsbord, even weggehaald om de post wat minder lomp te maken]

Staat er een bordje met snelheid? Dan houdt je je daar aan. Staat er dit bord?

Afbeelding

Dan mag je zo hard dat je wilt. Staat dit er niet? Dan dus 130. Dat is hoe ik het begreep. Wat ik overigens raad vind omdat ik altijd veronderstelde dat geen limiet de norm was tenzij anders aangegeven.
Was dat een Duitse agent? Schokkend dat deze persoon de wet in haar land niet kent. Of was dit een Nederlandse agent die nooit les heeft gehad over Duitse wetten maar de verhalen die ze gehoord heeft bundelt met haar autoriteit om het als waarheid te laten overkomen, omdat ze te trots is om te zeggen dat hij het niet precies weet?
Zo hard als je wilt is hetzelfde als advies snelheid 130.
Artikel 3 StVO schreef: (1) Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen. Beträgt die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m, darf nicht schneller als 50 km/h gefahren werden, wenn nicht eine geringere Geschwindigkeit geboten ist. Es darf nur so schnell gefahren werden, dass innerhalb der übersehbaren Strecke gehalten werden kann. Auf Fahrbahnen, die so schmal sind, dass dort entgegenkommende Fahrzeuge gefährdet werden könnten, muss jedoch so langsam gefahren werden, dass mindestens innerhalb der Hälfte der übersehbaren Strecke gehalten werden kann.

(2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, dass sie den Verkehrsfluss behindern.

(2a) Wer ein Fahrzeug führt, muss sich gegenüber Kindern, hilfsbedürftigen und älteren Menschen, insbesondere durch Verminderung der Fahrgeschwindigkeit und durch Bremsbereitschaft, so verhalten, dass eine Gefährdung dieser Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist.

(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

1. innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge, 50 km/h

2. außerhalb geschlossener Ortschaften
a) für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t bis 7,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen,
bb) Personenkraftwagen mit Anhänger,
cc) Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t mit Anhänger sowie
dd) Kraftomnibusse, auch mit Gepäckanhänger, 80 km/h,

b) für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t,
bb) alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger, ausgenommen Personenkraftwagen, Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t
sowie
cc) Kraftomnibusse mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung
stehen, 60 km/h,

c) für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamt-
masse bis 3,5 t, 100 km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.

(4) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt für Kraftfahrzeuge mit Schneeketten auch unter günstigsten Umständen 50 km/h.



Daar staat dat op Autobanen en op andere wegen met gescheiden éénrichtings-rijbanen die beiden minstens twee rijstroken hebben, geen snelheidslimiet van kracht is.

Dan komen we bij bijlage 2:
StVO Anlage 2, abschnitt 7, 49. zeichen 274 schreef: Afbeelding
Ge- oder Verbot
1. Wer ein Fahrzeug führt, darf nicht schneller als mit der jeweils angegebenen Höchstgeschwindigkeit fahren.
2. Sind durch das Zeichen innerhalb geschlossener Ortschaften bestimmte Geschwindigkeiten über 50 km/h zugelassen, gilt das für Fahrzeuge aller Art.
3. Außerhalb geschlossener Ortschaften bleiben die für bestimmte Fahrzeugarten geltenden Höchstgeschwindigkeiten (§ 3 Absatz 3 Nummer 2 Buchstabe a und b und § 18 Absatz 5) unberührt, wenn durch das Zeichen eine höhere Geschwindigkeit zugelassen ist.


Lijkt me duidelijk: Je mag niet harder dan het getal op het bord.

Iets verder naar beneden vinden we:
StVO Anlage 2, abschnitt 7, 54.3 schreef: Afbeelding
Erläuterung
Das Zusatzzeichen zu dem Zeichen 274, 276 oder 277 gibt die Länge einer Geschwindigkeitsbeschränkung oder eines Überholverbots an.

StVO Anlage 2, abschnitt 7, 55 schreef: Erläuterung
Das Ende einer streckenbezogenen Geschwindigkeitsbeschränkung oder eines Überholverbots ist nicht gekennzeichnet, wenn das Verbot nur für eine kurze Strecke gilt und auf einem Zusatzzeichen die Länge des Verbots angegeben ist. Es ist auch nicht gekennzeichnet, wenn das Verbotszeichen zusammen mit einem Gefahrzeichen angebracht ist und sich aus der Örtlichkeit zweifelsfrei ergibt, von wo an die angezeigte Gefahr nicht mehr besteht. Sonst ist es gekennzeichnet durch die Zeichen 278 bis 282.
56 Zeichen 278
StVO, Verkehrszeichen Nr. 278: Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit
Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit


Hier staan voor Nederlanders een paar hele belangrijke verschillen met Nederland. Ik pak ze er stuk voor stuk even uit:

=Das Ende einer streckenbezogenen Geschwindigkeitsbeschränkung oder eines Überholverbots ist nicht gekennzeichnet, wenn das Verbot nur für eine kurze Strecke gilt und auf einem Zusatzzeichen die Länge des Verbots angegeben ist.

Ofwel, als er een onderbord met een afstand en pijltjes onder het snelheidsbord (Zeichen 274) hangt, is de snelheidsbeperking alleen voor die lengte actief. (Wordt geformuleerd als iets in de richting als: "Indien lalala dan is er geen bord nodig om de limiet op te heffen.") Dit zie je ERG vaak bij kruisingen en oversteekplaatsen e.d.

Das Ende einer streckenbezogenen Geschwindigkeitsbeschränkung oder eines Überholverbots ist nicht gekennzeichnet, wenn [...hier boven besproken...]. Es ist auch nicht gekennzeichnet, wenn das Verbotszeichen zusammen mit einem Gefahrzeichen angebracht ist und sich aus der Örtlichkeit zweifelsfrei ergibt, von wo an die angezeigte Gefahr nicht mehr besteht.


Als de snelheidslimiet samen staat met een waarschuwingsbord, dus bijvoorbeeld een bord "pas op bocht," dan is die beperking niet meer actief zodra je door het gevaar bent. Dit gaat alleen op als zonder twijfel te herkennen is dat het gevaar voorbij is.

Beide bovengenoemde eindes zijn voor Nederlanders zeer onbekend en ik zie zeer veel Nederlanders die daarom onnodig veel te lang langzaam rijden. Men blijft bijvoorbeeld 70 rijden na de bocht omdat men niet weet dat na de bocht de beperking niet meer actief is. Of men blijft 70 rijden omdat men niet weet dat het onderbordje betekent dat het slechts voor bijvoorbeeld 300m is. Wat ik ook gezien heb is dat men denkt dat dat onderbord betekent dat na zoveel afstand de limiet in gaat, het resultaat is dat men te hard rijdt in het stuk met limiet en daarna te langzaam.

Ook moeten we opmerking dat hier NIET genoemd wordt dat een nieuw wegvak een oude snelheidslimiet opheft. Dat betekent dus dat een kruising, zijweg of invoeger in Duitsland de snelheidslimiet NIET opheft. In de praktijk is het echter zo dat er dan na de kruising toch een bord staat om de limiet te herhalen (zodat de anderen het ook weten) OF dat de limiet daar opgeven wordt door een bord OF dat bij de limiet voor de kruising een lengte aangegeven was waarover die limiet geldig was en de limiet daardoor een paar meter na de kruising niet meer actief is.

En bovenstaande gaat ook op voor inhaalverboden.

Dan nog:
StVO Anlage 2, abschnitt 7, 58. zeichen 278 schreef: Afbeelding
Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit

Dit bord heft de snelheidsbeperking op. Dat betekent dus dat de snelheden uit artikel 3 weer "actief" worden, dus met de motor of auto 50 bibeko, 100 bubeko, geen limiet op autobanen en bubeko wegen met gescheiden éénrichtings-rijbanen met minstens twee rijstroken per richting.

En als laatste:
StVO Anlage 2, abschnitt 7, 60. zeichen 282 schreef: Afbeelding
Ende sämtlicher streckenbezogener Geschwindigkeitsbeschränkungen und Überholverbote

Heft dus zowel snelheidslimieten als snelheidsbeperkingen op.

Bronnen: Voor artikel 3: http://www.stvo.de/strassenverkehrsordn ... windigkeit
Voor de borden: http://www.verkehrsportal.de/stvo/anlage_2.php

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 19 mei 2016, 13:16

snaggy schreef:
Coen Tunnel schreef:dan geldt die maximumsnelheid, anders is er geen maximumsnelheid maar geldt wel een advies om niet harder te rijden dan 130 km/u, en uiteraard mag je met je rijstijl ook geen gevaar creëren.
Vreemd, ik reed enkele dagen terug vanuit NL de grens over op de 52, maar elke hardrijder werd van de weg geplukt. Dit terwijl er nergens een bordje staat met een limiet.
Staat daar geen bord met beperking bij de grens? Ik kan uit mijn herinnering niet zeker zeggen.

Verder kan het natuurlijk zijn dat men andere redenen heeft om snelle voertuigen nader te inspecteren. Misschien is het zelfs wel zo dat ze gewoon te weinig tijd hadden om even naar binnen te loeren waar dat met langzamere auto's wel kon. Het zou best kunnen dat ze zochten naar drugs of iets dergelijks, ik heb op TV weleens filmpjes van drugsrunners en drugstoeristen en dergelijke die aardig had reden, misschien denken hun dat daar een verband tussen kan bestaan.
Coen Tunnel schreef:^^ Inderdaad, geen bord, geen limiet. Is er een limiet, dan moet er een bord :A1-130: (of met een lagere snelheid) staan bij het begin van elk wegvak (na elke toerit van de snelweg).
NEE, in Duitsland heft het begin van een nieuw wegvak de limiet niet op (in de praktijk staan er overigens vrijwel altijd borden die het verduidelijken).
snaggy schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Dan zal het niet voor hardrijden geweest zijn.
Zou kunnen, maar dan is de vraag: waarom werd dan niet iedereen aangehouden? Ze hoorde duidelijk niet bij elkaar. Verwarrend. Maar goed, de regel is dus: geen bord, geen limiet? Volgens mij heb ik niets begrepen van die agent :facepalm:
Dat zullen steekproeven geweest zijn of iets dergelijks. Waarom bepaalde keuzes gemaakt worden weet ik overigens niet precies.

Ernst76 schreef:Wat helemaal bijzonder is...iets ten oosten van Hannover op de A2 heb ik meerdere keren de signalering een limiet van 140 zien aangeven, terwijl de adviessnelheid dus 130 is.
Wacht eens, dan ben ik toch niet helemaal gek geworden. Ik heb dat ook weleens gezien, maar ook alleen maar daar en verder nooit. Sindsdien vraag ik me af of ik nu gek was en me vergist heb...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 19 mei 2016, 13:21

duikgek89 schreef:Was dat een Duitse agent? Schokkend dat deze persoon de wet in haar land niet kent. Of was dit een Nederlandse agent die nooit les heeft gehad over Duitse wetten maar de verhalen die ze gehoord heeft bundelt met haar autoriteit om het als waarheid te laten overkomen, omdat ze te trots is om te zeggen dat hij het niet precies weet?
Waarom ga je er vanuit dat het een vrouwelijke agent was? Dat staat toch nergens, of zie ik iets over het hoofd?
duikgek89 schreef:
Ernst76 schreef:Wat helemaal bijzonder is...iets ten oosten van Hannover op de A2 heb ik meerdere keren de signalering een limiet van 140 zien aangeven, terwijl de adviessnelheid dus 130 is.
Wacht eens, dan ben ik toch niet helemaal gek geworden. Ik heb dat ook weleens gezien, maar ook alleen maar daar en verder nooit. Sindsdien vraag ik me af of ik nu gek was en me vergist heb...
Volgens mij is dat hier op het forum wel eens besproken. Maar dat is al jaren terug.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 19 mei 2016, 14:22

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Was dat een Duitse agent? Schokkend dat deze persoon de wet in haar land niet kent. Of was dit een Nederlandse agent die nooit les heeft gehad over Duitse wetten maar de verhalen die ze gehoord heeft bundelt met haar autoriteit om het als waarheid te laten overkomen, omdat ze te trots is om te zeggen dat hij het niet precies weet?
Waarom ga je er vanuit dat het een vrouwelijke agent was? Dat staat toch nergens, of zie ik iets over het hoofd?
Waarom zou ik er vanuit gaan dat het een mannelijke agent is? Dat typte ik eerst maar ik bedacht me dat de agent niet zeker mannelijk zou hoeven zijn en het dus mogelijk niet juist was om alleen maar "hij" en "zijn" te gebruiken. Overal hij/ze en zijn/haar typen was de leesbaarheid ook niet ten goede gekomen, derhalve heb ik voor de verandering eens voor vrouwelijk gekozen.
duikgek89 schreef:
Ernst76 schreef:Wat helemaal bijzonder is...iets ten oosten van Hannover op de A2 heb ik meerdere keren de signalering een limiet van 140 zien aangeven, terwijl de adviessnelheid dus 130 is.
Wacht eens, dan ben ik toch niet helemaal gek geworden. Ik heb dat ook weleens gezien, maar ook alleen maar daar en verder nooit. Sindsdien vraag ik me af of ik nu gek was en me vergist heb...
Volgens mij is dat hier op het forum wel eens besproken. Maar dat is al jaren terug.[/quote]

Zou goed kunnen, inderdaad lang geleden. Dat ik dat op de A2 gezien heb zal ergens rond 2008 ofzo geweest zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 19 mei 2016, 16:05

^^ Even googlen leert dat daar vanaf 2004 een proef mee was.

snaggy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 mei 2016, 23:21

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door snaggy » vr 20 mei 2016, 16:43

Dank Duikgek89 voor de heldere post :worship:
duikgek89 schreef:
Staat daar geen bord met beperking bij de grens? Ik kan uit mijn herinnering niet zeker zeggen.
Nee. Enkel richting NL staat een 100 bord zo'n paar honderd meter voor de grens. Wellicht omdat vanaf de NL grens ook maar 100 mag worden gereden.


Maar goed, het is natuurlijk wachten tot het bijna nergens meer mag.

Plaats reactie