snelheidsbeperkingen Duitsland

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 28 mei 2005, 23:01

Nou het stuk door de Eifel tussen Bonn en Koblenz vind ik anders flink bochtig. Gelukkig zijn de hoogteverschillen minder dan op de A3. De A3 reed helemaal niet prettig :) Naar ik me kan herinneren uit 2003 is de maximumsnelheid op veel delen van de A61 ook maar 120/130.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 28 mei 2005, 23:06

Tegenwoordig is er veel snelheidsbeperking ja.

Venlo-M-gladbach: onbeperkt, met een klein stukje 100
thv. M-Gladbach: 100 en 120
M-Gladbach-Erftal: onbeperkt
Vanaf daar is er signalering die vaak 120 of 130 aangeeft.

Vanaf Koblenz weer geen signalering. Vanaf Bingen is er weer een berperking tot 120/130 km/u.

Er is dus inderdaad veel beperking op deze weg.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 29 mei 2005, 10:22

waldo79 schreef:De A3 reed helemaal niet prettig :) Naar ik me kan herinneren uit 2003 is de maximumsnelheid op veel delen van de A61 ook maar 120/130.
Heeft de A3 ook zoveel snelheidsbeperkingen? Zo niet dan zou mijn voorkeur toch naar die route uitgaan.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 29 mei 2005, 10:29

Ik dacht zelfs dat er hele stukken 100 waren, met regelmatig flitskasten boven de weg :!:

Daarom rijden wij altijd via de 61. Ook omdat het minder heuvelachtig is. Tenzij er file is, dan rijden we door Frankrijk.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 29 mei 2005, 15:43

Voor snelheidsbeperkingen in Duitsland zie mijn overzicht:

http://www.geocities.com/marcelmonterie ... limits.xls

NB De A61 staat er alleen in zuidelijke richting in, en ook alleen vanaf Dreieck Erfttal.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » zo 29 mei 2005, 21:39

IQ[] schreef:Ik dacht zelfs dat er hele stukken 100 waren, met regelmatig flitskasten boven de weg :!:
Jij bedoelt de Elzer berg, een steile helling waar je als je naar beneden rijdt maar 100 mag op de 2 linkse banen (verboden voor vrachtwagens) en op de rechterbaan 40. Dit om te voorkomen dat vrachtwagens iets te snel die helling af denderen en het snelheidsverschil tussen de auto's en de vrachtwagens niet te hoog te laten oplopen geldt daar 100. Boven de weg hangen flitskasten en regelmatig staat er een politieauto langs de weg om eventuele (oostblok-) buitenlanders meteen staande te houden, zodat de boete ook geind kan worden.
Hier een plaatje van radarfalle.de:
Afbeelding

Om dat nou "hele stukken" te noemen, nee niet echt.
Van mijn laatste keer 61 rijden staat me bij dat er vanaf Koblenz tot vlak voor Keulen (Erfttal?) een beperking van 120 of 130 was met borden aangegeven en regelmatig herhaald. Bij Koblenz stond ook een flitspaal in de middenberm.
Was dus meteen de laatste keer dat ik daar langs ben gereden.. (ik geef toe: de frustratie was al redelijk hoog opgelopen op de a8 M-Stuttgart met al die beperkingen en smalle rijstroken)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 31 mei 2005, 9:32

Zo'n bord met snelheid heb ik nog nooit gezien. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 9:42

Die staan er al best lang hoor! Altijd bergopwaarts, zodat personenauto's worden geattendeerd dat het vrachtverkeer er stukken langzamer rijdt dan het overige verkeer, zodat je het aantal kop-staart botsingen kan beperken.

Maar mag je als caravaner hier nou inhalen of niet? Want de meeste mensen trekken hun caravan nog wel met 60 a 80km/h omhoog op zo'n helling. Wel lastig als je dan achter zo'n sliert vrachtwagens moet blijven hangen.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 31 mei 2005, 11:44

Die borden bij Elserberg staan alleen bergaf. Bergop is er geen snelheidsbeperking en kan je volle vaart langs de omhoogkruipende trucks rijden.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » di 31 mei 2005, 22:54

Chrizz schreef: Maar mag je als caravaner hier nou inhalen of niet? Want de meeste mensen trekken hun caravan nog wel met 60 a 80km/h omhoog op zo'n helling. Wel lastig als je dan achter zo'n sliert vrachtwagens moet blijven hangen.
De beperkingen zijn alleen bergaf!! Vrachtwagens denderen anders veel te hard de steile berg af.
Het inhaalverbod geldt alleen voor vrachtwagens, caravans mogen dus gewoon 80 (of 100 als je een sticker hebt) rijden op de twee linkerbanen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 jun 2005, 9:42

Dan ben ik in de war met waarschuwingen voor langzaamrijdend stijgend vrachtverkeer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 01 jun 2005, 22:19

@Marcel:

De A61 heeft wel degelijk een aantal nare snelheidsbeperkingen van 100 en 120 rond Mönchengladbach in beide richtingen sinds een jaar of 5. Dit vanwege lawaai richting stad (Lärmschutz). Jouw info is dus gedateerd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » ma 08 aug 2005, 17:14

De meeste snelheidsbeperkingen op de Duitse Autobahnen staan op http://www.home.hs-karlsruhe.de/~scpa0023/Autobahn.html Die site kwam ik laatst tegen via snelwegen.pagina.nl. Op de site staat alle informatie over de Autobahnen per wegnummer. De A61 is volgens de site (en ook volgens mij) vanaf Bad Neuenahr/Ahrweiler naar het zuiden (in ieder geval tot Dreieck Nahetal) 130 km/u.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 14 aug 2005, 20:03

Peter schreef:@Marcel:

De A61 heeft wel degelijk een aantal nare snelheidsbeperkingen van 100 en 120 rond Mönchengladbach in beide richtingen sinds een jaar of 5. Dit vanwege lawaai richting stad (Lärmschutz). Jouw info is dus gedateerd.
Het gedeelte bij Mönchengladbach heb ik er nog niet bijstaan, alleen Erftstadt - Ludwigshafen. In september kom ik er waarschijnlijk langs.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 15 aug 2005, 18:47

Ik zie het in het donker bij wintersport dat duurt nog een lange tijd.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 21 okt 2005, 23:09

Even een oud topic uit de kast halen. Ik kom net af van mijn vakantie naar Zuid-Duitsland. Op veel stukken idd tempolimiet. De meesten daarvan vind ik echter zeer acceptabel. 120 of 130 is vaak hard zat. 100 voor laermschutz vind ik ook geen probleem. Hebben we in Nederland immers ook. Ik ben bovendien zoiezo voor een algemene limiet van 130. Ik vind niet dat Duitse snelwegen zich er meer voor lenen dan snelwegen in andere europese landen. Op sommige stukken is het wegdek zeer slecht (ouwe betonplaten) of ontbreken vluchtstroken (weliswaar vaak met pechhavens, maar toch). Overigens valt het mij op dat er veel aan de weg gewerkt wordt. Wij zijn onderweg iets van 10 tot 15 baustellen tegengekomen (die zijn soms overigens zeer krap gemaakt, met op sommige een extreem korte of soms zelfs GEEN ín- en uitvoegstroken :shock: (en die zijn soieso altijd al zo kort in Duitsland :roll: )) Weet iemand overigens of dit verbredingswerkzaamheden zijn, of alleen vernieuwingen van het wegdek?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 21 okt 2005, 23:30

Ligt eraan waar die baustellen waren...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 21 okt 2005, 23:47

Sorry, vergeten te vermelden. Dit betrof vooral de AB61 (helemaal) en de A5 (ten zuiden van Mannheim)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 21 okt 2005, 23:53

Jeroentjuh16 schreef:Sorry, vergeten te vermelden. Dit betrof vooral de AB61 (helemaal) en de A5 (ten zuiden van Mannheim)
De A5:

Bruchsal: Neubau anschlußstelle
Bruchsal: Fahrbahndeckerneuerung
Karlsruhe-Mitte: Brückenarbeiten

De A61:

Dreieck Erfttal: Brückenneubau
Dreieck Jackerath: Erneuerung Tragsicht/Oberbau
Worms: Brückeninstandsetzungsarbeiten
Alzey: Fahrbahninstandsetzung
Kreuz Alzey: Lärmschutzarbeiten
Bad Kreuznach: Fahrbahninstandsetzung
Plaidt: Fahrbahninstandsetzung
Nettetal: Instandsetzung an der Decksicht
Koblenz: Brückenarbeiten

ze zijn nogal wat bezig daar ja. Zal wel met oog op de naderende winter komen. Dan kan je namelijk geen nieuw wegdek aanleggen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 22 okt 2005, 10:46

Jeroentjuh16 schreef:Sorry, vergeten te vermelden. Dit betrof vooral de AB61 (helemaal) en de A5 (ten zuiden van Mannheim)
Ah de klassieke "Holländer-Route". Rond de schoolvakanties kun je die weg (BAB61) beter mijden, daarbuiten is de rechterbaan eigenlijk een grote vrachtwagenkolonne. Door mij genomineerd als verschrikkelijkste snelweg van Duitsland.

Ik ken eigenlijk geen enkele Autobahn die zoveel kilometers snelheidsbeperking heeft als de BAB61. Wat dat betreft is de 61 echt een uitzondering in Duitsland. Het is een veel door (veelal Nederlandse) vrachtwagens gebruikte snelweg en helaas op de meeste stukken maar tweebaans. Vandaar ook die snelheidsbeperking vermoed ik (tweebaans+veel vrahctwagens is geen handige combi met 160+ snelheden).

De A5 heeft op een aantal plekken idd aardig slecht wegdek, maar heeft gelukkig op veel stukken meer banen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 22 okt 2005, 11:00

ja 2x4 tussen Darmstadt en het Frankfurter Kreuz 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 22 okt 2005, 17:24

jeroent schreef:
Jeroentjuh16 schreef:Sorry, vergeten te vermelden. Dit betrof vooral de AB61 (helemaal) en de A5 (ten zuiden van Mannheim)
Ah de klassieke "Holländer-Route". Rond de schoolvakanties kun je die weg (BAB61) beter mijden, daarbuiten is de rechterbaan eigenlijk een grote vrachtwagenkolonne. Door mij genomineerd als verschrikkelijkste snelweg van Duitsland.

...
Mee eens. De A61 is in vergelijking met andere wegen in Duitsland vooral in de Eifel en Hunsrück erg bochtig. Veel vrachtwagens e.d. waardoor je van 130 weer in de ankers kan naar rond 80. De A3 tussen Keulen en Frankfurt vind ik ook niet prettig. Gelukkig wel 3 rijstroken. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 22 okt 2005, 19:47

jeroent schreef: Ah de klassieke "Holländer-Route". Rond de schoolvakanties kun je die weg (BAB61) beter mijden, daarbuiten is de rechterbaan eigenlijk een grote vrachtwagenkolonne. Door mij genomineerd als verschrikkelijkste snelweg van Duitsland.
Van die vrachtwagens hadden wij op de heenweg gelukkig geen last van, want we vertrokken zondags 8-)
En zo 'verschrikkelijk' erg vond ik hem ook weer niet. Als die baustellen daar eens weg zijn valt het denk ik best mee. Volgens mij zijn er toch ergere Duitse autobahnen. Bovendien vind ik de omgeving van de autobahn op bepaalde stukken erg mooi. Veel grote bruggen en zo. Erg mooi uitzicht.
En zoals ik al eerder postte, die snelheidsbeperkingen vind ik persoonlijk niet zo erg, dan wel soms nodig. 100 is nog altijd een mooie snelheid waarmee je nog redelijk door kan rijden, en dan zijn die 100 stukken meestal vrij kort. 120 of 130 is echt hard zat. Maar goed, ik begin in herhaling te vallen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 22 okt 2005, 20:02

Ik vind de omgeving van de A3 eigenlijk mooier dan die van de A61, alhoewel vanaf de Raststätte bij de Winninger Brücke het uitzicht geweldig is (vanaf het uitzichtpunt aan de westkant van de brug dan!).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 22 okt 2005, 23:14

Jeroentjuh16 schreef: En zo 'verschrikkelijk' erg vond ik hem ook weer niet. Als die baustellen daar eens weg zijn valt het denk ik best mee. Volgens mij zijn er toch ergere Duitse autobahnen. Bovendien vind ik de omgeving van de autobahn op bepaalde stukken erg mooi. Veel grote bruggen en zo. Erg mooi uitzicht.
Ik vind de combinatie twee banen, veel vrachtwagens (behalve op zondag dan ja) en eindeloze snelheidsbeperking een goede reden voor de nominatie..
Jeroentjuh16 schreef: En zoals ik al eerder postte, die snelheidsbeperkingen vind ik persoonlijk niet zo erg, dan wel soms nodig. 100 is nog altijd een mooie snelheid waarmee je nog redelijk door kan rijden, en dan zijn die 100 stukken meestal vrij kort. 120 of 130 is echt hard zat. Maar goed, ik begin in herhaling te vallen.
Ik denk dat het verschil van mening dan duidelijk in dit laatste stukje tekst van je zit ;) Gelukkig voor jou is er in Duitsland geen verplichting om harder te rijden dan 130

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door BABKay » za 14 mei 2016, 23:03

*** Hatsjie, hatsjoe! Even stofzuigen :p ***

De laatste paar jaar krijg ik een beetje het idee dat men in Duitsland bij besignaleerde wegvakken de signalering (permanent) op 120 zet. Ook zijn er op een aantal wegvakken irritante maximumsnelheden, waaronder delen van de A3 en A61. Maar ook in het Ruhrgebiet schiet het met veelvuldig 100-120 km/h niet echt op. De A3 tussen Oberhausen en Köln, die volledig op 120 begrensd is (als je dat überhaupt al haalt), is een goed voorbeeld hiervan. Vaak zie je ook onderbordjes als "Lärmschutz" of "Kurort". De A5-zuid is hier een mooi voorbeeld van. Hopelijk zet dit zich niet te ver door... Er zijn wel plannen om alle snelwegen op 120 km/h te begrensen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 mei 2016, 14:03

^^
Allemaal zaken die we tussen 2005 en nu al eens op het forum uitgebreid hebben besproken, alleen niet in dit topic. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door BABKay » zo 15 mei 2016, 15:10

^^ Ik dacht ook al... Hoe kan zo'n topic nou naar de laatste pagina zakken...

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door BABKay » wo 18 mei 2016, 14:51

SnarfFlevoland schreef:^^
Allemaal zaken die we tussen 2005 en nu al eens op het forum uitgebreid hebben besproken, alleen niet in dit topic. ;)
Ik heb het Duitsland-deel van het forum afgezocht, en kwam alleen met vlug even kijken al 3(!) onafgesloten topics tegen over de maximumsnelheid op de Duitse (snel)wegen. Misschien dat een moderator deze kan samenvoegen/twee ervan kan sluiten? :slotje3:

snaggy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 mei 2016, 23:21

Re: snelheidsbeperkingen Duitsland

Bericht door snaggy » wo 18 mei 2016, 17:41

BABKay schreef: en kwam alleen met vlug even kijken al 3(!) onafgesloten topics tegen over de maximumsnelheid op de Duitse (snel)wegen. Misschien dat een moderator deze kan samenvoegen/twee ervan kan sluiten? :slotje3:
Het is dan ook zeer verwarrend. Als ik het goed begreep heeft een politie agent me het als volg uitgelegd.

Geen bord met snelheid aangegeven? Dan zijn dit de normen:

Afbeelding

Staat er een bordje met snelheid? Dan houdt je je daar aan. Staat er dit bord?

Afbeelding

Dan mag je zo hard dat je wilt. Staat dit er niet? Dan dus 130. Dat is hoe ik het begreep. Wat ik overigens raad vind omdat ik altijd veronderstelde dat geen limiet de norm was tenzij anders aangegeven.

Plaats reactie