[DDR] Oost-Duitse snelwegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 08 aug 2006, 19:43

Raar eigenlijk allemaal. Ik heb het niet actief meegemaakt.

Het enige wat ik me kan herinneren van vlak na de eenmaking, is dat er een eenzame wachttoren bij een ex-grensgang stond. Verder was er niks meer, de aarde was recent omgewoeld geweest, maar er groeide al weer gras, boompjes geplant. En een "witte" strook van beton parrallel aan de voormalige grens.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 19:50

Palance schreef:Er was ook een 'sperrgebiet' van 5 km vanaf de grens: Daar waren ook geen borden volgens mij te vinden.
Dat was officieel "verboden terrein" nogal wiedes dus dat er geen borden te vinden waren.Ik heb ergens in een leerboek van de HAVO nog wel een schematische tekening hoe een grenszone er tussen de BRD en DDR uit zag. Van de officiële grens (BRD bord met tekst "Halt! hier Grenze") totaan het begin van het 'Sperrgebiet'. Die zal ik binnenkort eens onder de scanner gooien.
*11-08-2017 L.M.

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » di 08 aug 2006, 19:52

@IQ,

Wees niet bang, maar ook ik heb de DDR niet bewust mee gemaakt. Toen de 2 Duitslanden samen kwamen was ik 4 jaar.
Maar wie veel leest is veel waard zegt men.....
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » di 08 aug 2006, 20:02

De 5km brede "Sperrzone" die dus ten oosten lag van de 500m brede "Schutzstreifen" waar de hekken e.d. waren, was overigens wel bewoond, hoewel huizen die dichtbij de grens lagen werden ontruimd. De bewoners van de "Sperrzone" hadden een speciale vergunning nodig; je mocht het gebied niet zomaar in of uit.
In Berlijn was zo'n brede strook natuurlijk niet mogelijk, maar was de bewaking zo mogelijk nog strenger.
De witte strook beton die je (IQ) hebt gezien, was de betonweg die t.b.v. de grensbewakers langs de hekken liep.
Buitenlanders die in de DDR waren (niet transit) moesten zich regelmatig melden bij de politie.
(als het je interesseert, via google en wikipedia kun je uiteraard alles vinden over de Berlijnse muur/ het ijzeren gordijn, compleet met plattegronden etc.)

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 20:10

Westlander schreef:@IQ,

Wees niet bang, maar ook ik heb de DDR niet bewust mee gemaakt. Toen de 2 Duitslanden samen kwamen was ik 4 jaar.
Maar wie veel leest is veel waard zegt men.....
Same here, alleen wisten mijn schoonouders en eigen familie ook het een en ander te vertellen. Oudere mensen mochten een keer in de zoveel tijd wel familie in de BRD bezoeken (immers, als ze niet terugkwamen dan was de DDR-regering geen geld aan ze kwijt. En geld opleveren deden ze sinds het pensioen toch al niet). Zulke mensen keken dan hun ogen uit als ze in het Westen waren. Vooral mensen uit de regio Dresden (Tal der Ahnungslosen) waren verbaasd wat ze zagen, want zij waren een van de weinigen uit de DDR die geen West-Duitse televisie konden zien (d.w.z. niet direct, in het programma "der schwarze Kanal" konden zij stukjes van een gecensureerde versie van het ARD en ZDF-nieuws zien.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 08 aug 2006, 21:19

Ik heb wel eens documentaires gezien over het Sperrgebiet. Alleen inwoners en mensen met bepaalde vergunningen mochten er komen. De wegen die er naartoe leiden hadden controleposten met gebouwen en slagbomen en al. Zonder bebording moest je de weg maar zoeken. Ook moesten bewoners bij verdachte omstandigheden (vluchtelingen bijvoorbeeld) meteen de StaSi bellen.

Jammer dat ik zelf de DDR niet in ben geweest, het gewon eleven zeg maar. Wel de transitautobahn en ook een dag Oost-Berlijn. Wat overigens niet zo grauw en 'doods' was als vanuit het westen verd verteld. Maar wellicht lag dat op het platteland anders.

Toch interessant (weer on-topic) hoe men dit snelwegtechnisch allemaal oploste in die tijd. De grensovergangen (2 uur wachttijd, inclusief controle) zal ik dan ook nooit vergeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 21:29

Palance schreef:Toch interessant (weer on-topic) hoe men dit snelwegtechnisch allemaal oploste in die tijd. De grensovergangen (2 uur wachttijd, inclusief controle) zal ik dan ook nooit vergeten.
De DDR-regering wilde de mogelijkheid dat mensen uit het Westen in contact kwamen met haar eigen bevolking zo klein mogelijk houden, een autosnelweg was dus de meest logische oplossing, de BRD was vooral vanwege de kortere reistijd geïnteresseerd in een autosnelwegverbinding tussen de BRD en West-Berlijn.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » di 08 aug 2006, 22:39

N342 schreef:
Palance schreef:Toch interessant (weer on-topic) hoe men dit snelwegtechnisch allemaal oploste in die tijd. De grensovergangen (2 uur wachttijd, inclusief controle) zal ik dan ook nooit vergeten.
De DDR-regering wilde de mogelijkheid dat mensen uit het Westen in contact kwamen met haar eigen bevolking zo klein mogelijk houden, een autosnelweg was dus de meest logische oplossing, de BRD was vooral vanwege de kortere reistijd geïnteresseerd in een autosnelwegverbinding tussen de BRD en West-Berlijn.
Hoe werkte dat dan op de transitroute tussen Hamburg en Berlijn voor het gereedkomen van de Autobahn aldaar? Ik zie hier op een oude kaart tussen die twee plaatsen een weg 5/E15 lopen die gewoon die door allerlei dorpjes en stadjes loopt. Op die manier was het toch vrij onmogelijk om contact tussen DDR-bevolking en transitverkeer heel erg te beperken?

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 23:11

E6 schreef: Hoe werkte dat dan op de transitroute tussen Hamburg en Berlijn voor het gereedkomen van de Autobahn aldaar? Ik zie hier op een oude kaart tussen die twee plaatsen een weg 5/E15 lopen die gewoon die door allerlei dorpjes en stadjes loopt. Op die manier was het toch vrij onmogelijk om contact tussen DDR-bevolking en transitverkeer heel erg te beperken?
Oost-Duitsers zelf waren behoorlijk op hun hoede wat betreft contact met westerlingen, die sprak je niet zomaar aan op straat. Aangezien het MfS (Ministerium für Staatssicherheit) zoveel IM (Inoffizieller Mitarbeiter) had dat er altijd wel iemand in de buurt was om je contact te melden bij de Bezirksleitung.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 08 aug 2006, 23:47

René schreef: (Vergeet ook niet de permanente Baustellen).
Wat moet ik me hierbij voorstellen?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 09 aug 2006, 0:59

Dit denk ik:
IQ[] schreef:Mijn vader is ooit in zo een typische fuik gereden toen.

Vmax binnen 100m terug naar 10km/h op de snelweg en daar stonden ze klaar hoor...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 aug 2006, 8:39

Aan de grens? Daar mocht je niet harder dan 10 of 20. En wie harder ging kreeg een blok beton van rechts door de auto geduwd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 09 aug 2006, 8:53

Mark schreef:
René schreef: (Vergeet ook niet de permanente Baustellen).
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Een viaduct waar permanent "werd gewerkt" aan het herbouwen van een van de rijbanen. Dan stond er een of andere verroeste kraan bij. Al het verkeer moest ter plekke via één rijbaan worden afgewikkeld. Voor deze Baustelle ging de maximumsnelheid dan van 80 - 60 - 40 - 20 - 10. Die 10 km/h werd minstens nog tot zo'n 400 meter na de Baustelle gehandhaafd, en er stonden altijd VOPO's, om die 10 km/h te handhaven. Bij West-Duitsers wel te verstaan, want het ging zuiver om het innen van DM.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 09 aug 2006, 10:38

Palance schreef:En wie harder ging kreeg een blok beton van rechts door de auto geduwd.
Nou, volgens mij werd je dan als potentieel vluchteling gezien, er werd er dan zo'n 500 meter voor de (eigenlijke) grens een Betonsperre over de weg geschoven.

Foto's van hoe de grens opgebouwd was, zijn hier overigens te zien. (In dit geval Gudow/Zarrentin en Stolpe/Berlin-Heiligensee) De begeleidende teksten zijn wel in het Duits, maar 't is van een redelijk 'huis-tuin-en-keuken' niveau.
*11-08-2017 L.M.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 12 aug 2006, 16:02

Palance schreef:En het klopt ook niet helemaal. Er zijn letters geweest voor West-Duitsland die later naar het oosten zijn overgeheveld. L was Limburg a/d Lahn in een grijs verleden, tegenwoordig Leipzig.
L was Lahn-Dill-Kreis (Wetzlar), niet Limburg.

De DDR-letters hadden niets met afkortingen te maken: ze waren sequentieel A, B, C etc. van noord naar zuid:
A Rostock
B Schwerin
C Neubrandenburg
D Potsdam
etc.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 12 aug 2006, 21:11

Maar de Bondsrepubliek had in haar kentekensysteem wel degelijk lettercombinaties vrijgehouden voor steden oostelijk van de "Innerdeutsche grenze", en zelfs oostelijk van Oder en Neisse. Zo heb ik al weer een tijdje geleden op het Duitse forum gelezen.

henmar
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 23:30
Locatie: Frankfurt am Main, Duitsland
Contacteer:

Bericht door henmar » di 15 aug 2006, 12:31

marcel schreef:
L was Lahn-Dill-Kreis (Wetzlar), niet Limburg.
Ursprünglich gehörte L zur Stadt "Lahn", die von 1977-1979 bestand, und aus Gießen und Wetzlar bestand.
Siehe http://de.wikipedia.org/wiki/Lahn_%28Stadt%29

Henning

knolleke
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 16:39

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door knolleke » zo 03 jan 2016, 9:22

Oud topic,

Wellicht als iemand meer heeft om er nieuw leven in te blazen. Ik kwam het volgende tegen:

DDR Fernsehen: verkeersprogramma van 23 min
https://www.youtube.com/watch?v=BBX9WKTObj4

Grensovergang DDR - Tsjechoslowakije bij Bad Brambach in 1974
Afbeelding
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 234647.jpg

Filmpje van vrachtwagenchauffeur in de DDR
https://www.youtube.com/watch?v=PlWbUDsrdts

Filmpje van de Zweedse TV in de DDR
https://www.youtube.com/watch?v=SpQxb4NHH4c

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 03 jan 2016, 10:39

^^ Die van de Zweedse is geweldig om te bekijken :wow:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 11:16

^^ Inderdaad, prachtig! 8-)

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door JaN34 » zo 03 jan 2016, 12:10

knolleke schreef: DDR Fernsehen: verkeersprogramma van 23 min
https://www.youtube.com/watch?v=BBX9WKTObj4
Geweldig, een Trabant voor 19.865 Ostmark. Met het gigantische vermogen van wel 40pk een duizelingwekkende topsnelheid van 125 km/uur. :lol: Alleen werd hij pas leverbaar na die Wende... :feestjenee:
Volgens mij zijn er in de 90-er jaren nog wel Trabants met VW motor verkocht, maar dat kon niet voorkomen dat het bedrijf failliet ging.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door GuteFahrt » zo 03 jan 2016, 12:16

Zo is het maar net. Genieten!

Ben wel benieuwd naar de locatie trouwens, waar die wachttoren staat.
knolleke schreef: Wellicht als iemand meer heeft om er nieuw leven in te blazen.
Jawel. Hier thuis ligt een prachtig naslagwerk (Het Beste Boek Voor De Weg) van halverwege de jaren '80 waarin ook de DDR aan bod komt. Toeristische tips, verkeersallerlei en Grensdocumenten, deviezen, wegenwachthup + kamperen.

Bij verkeersallerlei staat dat de maximumsnelheid voor personenauto's op de Autobahnen daar 100 kilometer per uur was en op andere wegen 80. Dat is iets wat ik niet wist. De staat van het wegdek zal het in veel gevallen denk ik ook niet toe hebben gelaten om harder te rijden. Een uitzondering daarop wellicht de A2 (Helmstedt - West-Berlijn), want die was wel redelijk qua kwaliteit volgens het verhaal.

Los daarvan, de meeste auto's van de burgers daar konden ook niet veel harder dan 100 denk ik zo.

edit: ik lees nu hierboven topsnelheid 125 km/h. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 03 jan 2016, 12:23

^^ Via mijn grootouders, beide al overleden, ben ik aan Auto-Atlas Deutschland & Europa 1987 / 1988 gekomen. Een pareltje in mijn toch al dunne boekenverzameling 8-)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 15:23

JaN34 schreef:Volgens mij zijn er in de 90-er jaren nog wel Trabants met VW motor verkocht, maar dat kon niet voorkomen dat het bedrijf failliet ging.
Klopt, die zijn vanaf 1990 geproduceerd met een VW Polo 1.1-liter motor, maar die waren veel duurde dan de tweetaktversies en bovendien waren er toen al westerse auto's te koop in de voormalige DDR. De Trabantjes met VW-motor zijn vooral naar Hongarije geëxporteerd en in 1991 ging Trabant failliet.
GuteFahrt schreef:Bij verkeersallerlei staat dat de maximumsnelheid voor personenauto's op de Autobahnen daar 100 kilometer per uur was en op andere wegen 80. Dat is iets wat ik niet wist. De staat van het wegdek zal het in veel gevallen denk ik ook niet toe hebben gelaten om harder te rijden. Een uitzondering daarop wellicht de A2 (Helmstedt - West-Berlijn), want die was wel redelijk qua kwaliteit volgens het verhaal.

Los daarvan, de meeste auto's van de burgers daar konden ook niet veel harder dan 100 denk ik zo.
En met boetes voor snelheidsovertredingen kon men natuurlijk de nodige D-Marken binnenhengelen. ;) Harder dan 100 zal in een Trabant wel niet zo comfortabel zijn geweest, maar voor het transitverkeer was 100 km/u natuurlijk best langzaam.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Rene » zo 03 jan 2016, 15:37

Geld werd vooral binnengeharkt bij Dauerbaustellen. Een verroeste kraan die tientallen jaren stond te staan voor de zogenaamde herbouw van een viaduct voor de 2e rijbaan. Daar werd over grote afstand de maximumsnelheid op de resterende rijbaan verlaagd naar 10 km/h (ja, je leest het goed: 10). Daar stonden ook altijd VOPO's in een busje. En ook al was een west-auto sneller, als je de GÜS (Grenzübergangsstelle) over wilde dan was het toch echt betalen. In D-mark. Ook waren er speciale tankstations van de DDR-staatsoliemaatschappij langs de autobahn die westerse super-benzine verkochten. In D-mark, uiteraard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 15:52

Rene schreef:Ook waren er speciale tankstations van de DDR-staatsoliemaatschappij langs de autobahn die westerse super-benzine verkochten. In D-mark, uiteraard.
Daar staat op Wikipedia ook nog wat over:

https://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklu ... stoffe#DDR
https://de.wikipedia.org/wiki/Transitrastst%C3%A4tte

88 octaan was in de DDR nog heel gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Palance » zo 03 jan 2016, 16:03

Ik meende te herinneren dat je als buitenlander alleen langs de snelweg mocht tanken daar waar DDR-burgers niet mochten stoppen - en omgekeerd. Ook die Lada's en Trabantjes die op snelheid controleerden kan ik me nog wel herinneren. En dus ook dat iedereen erg braaf reed :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2016, 16:19

Het Wikipedia-artikel over Transitraststätten suggereert dat ook DDR-inwoners wel van de Raststätten gebruikt mochten maken, maar dat contact met DDR-inwoners verboden was en dat daar ook streng toezicht op was. Ook de in de DDR gebruikelijke brandstoffen die je niet in je westerse auto wilde hebben waren verkrijgbaar, maar bij rood-gele in plaats van groen-witte pompen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door Palance » zo 03 jan 2016, 16:55

Dat kan ik me niet zo goed herinneren, al hebben we toen met de bus wel ergens een stop gemaakt.
Ik heb nog wel burgers aangesproken in Oost-Berlijn, maar dat was alleen om de weg te vragen.Ons was van te voren niet verteld dat dat misschien niet altijd zo handig kon zijn :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 jan 2016, 21:52

mhkamp schreef:Via mijn grootouders, beide al overleden, ben ik aan Auto-Atlas Deutschland & Europa 1987 / 1988 gekomen. Een pareltje in mijn toch al dunne boekenverzameling
Heb zelf ook nog een oude Straßen & Reisen kaartenboek liggen uit de jaren '80. Erg uniek om dat te zien.
knolleke schreef:Filmpje van de Zweedse TV in de DDR
Mooie beelden maar ik versta er bijna niets van, behalve een paar herkenbare woorden en het beetje Duits wat gesproken werd. Is er een editie met ondertiteling? Noors vind ik dat toch wat makkelijker te verstaan dan dit gebrabbel, maar dat vinden velen ook van het Nederlands.

Die Duitse documentaire had ik ooit al eens gezien, erg de moeite waard inderdaad! :) Sowieso is er heel veel interessant materiaal over de DDR op YouTube te vinden. Kijk er graag zo af en toe eens na, omdat dit toch nog een tamelijk recent stukje geschiedenis is en ik persoonlijk diverse mensen ken die uit de DDR zijn gevlucht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie