[DDR] Oost-Duitse snelwegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

[DDR] Oost-Duitse snelwegen

Bericht door N342 » za 04 jun 2005, 0:46

Heeft iemand informatie/foto's over de voormalige Oost-Duitse autobahnen? ik ben namelijk erg benieuwd hoe het er daaro uitzag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jun 2005, 1:11

Even wat gegoogled, maar nog niet veel gevonden helaas... ik zoek binnenkort nog eens verder!

Eén vakantiefoto uit 1987 van een Italiaanse website:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 04 jun 2005, 1:15

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » za 04 jun 2005, 1:20

Kijk hier misschien eens: http://www.autobahn-online.de/images/gallerie.html.
Onderaan bij "Autobahnen in der ehemaligen DDR" zijn enkele foto's uit Oost-Duitsland te zien.
Groet, Charles

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 04 jun 2005, 10:08

Afbeelding

Deze heb ik ooit eens in de quiz gebruikt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 04 jun 2005, 20:17

In 1987 ben ik er geweest. Wat ik me nog goed kon herinneren was bovendien de permanente Baustelle tussen het Hermsdorfer Kreuz en het Skeuditzer Kreuz. Hier werd de snelheid herabgestuft tot 10 km/h, over een afstand van bijna driekwart kilometer. West-Duitsers werden bij overschrijding direct door de gereedstaande VOPO's van hun westmarken ontdaan (hard wegrijden had geen zin - de VOPO-Lada kon een BMW niet bijhouden maar ja, de grens overkomen is ook weer zo wat...). Oost-Duitsers in hun Trabbi's, Wartburgs of Lada's kwamen met 60 - 80 km/h voorbijtuffen: zij wisten dat zij met hun waardeloze oostmarken toch niet werden aangehouden.
Kortom: de DDR was het paradijs voor mannen als Koos Spee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 04 jun 2005, 20:20

De A4 Dresden - Bautzen was toch zo slecht dat men er maar 15km/h kon rijden? Overigens was ik 3 jaar geleden over de A13 Berlin - Dresden gereden, maar het gedeelte Schonefelder Kreuz - Dreieck Spreewald was zó slecht dat we allemaal zeeziek waren! Gelukkig is daar verbeterd! Vroeger waren er ook snelwegen met hallen over de weg, maar daarvoor kan je beter naar autobahn-online.de kijken en dan op galerie oid klikken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 04 jun 2005, 20:22

Chrizz schreef:De A4 Dresden - Bautzen was toch zo slecht dat men er maar 15km/h kon rijden?
Ja, daar komt deze inmiddels befaamde foto van autobahn-online.de dan ook vandaan:

Afbeelding

In één woord: catastrofaal.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jun 2005, 20:31

Chrizz schreef:Vroeger waren er ook snelwegen met hallen over de weg, maar daarvoor kan je beter naar autobahn-online.de kijken en dan op galerie oid klikken.
Die hallen stonden op een stuk van de A4 snelweg in het grensgebied bij Eisenach dat niet meer gebruikt werd.
Dit zijn de foto's van autobahn-online:

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 04 jun 2005, 20:34

Seat Ibiza schreef:Die hallen stonden op een stuk van de A4 snelweg in het grensgebied bij Eisenach dat niet meer gebruikt werd.
Nee, die stonden op een ongebruikt stuk tussen Bautzen en Görlitz.
Dat stuk was buiten gebruik omdat een brug bij Bautzen na de oorlog nooit meer hersteld was en het stuk oostelijk van deze brug daardoor geïsoleerd was komen te liggen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 20:35

Doordat in voormalig Oost-Duitsland werkelijk elke meter weg moest worden vernieuwd, verkeren de wegen daar nu in een uitstekende staat (enkele slechte stukken daargelaten die nog gesaneerd moeten worden). Toen ik in Duitsland in dienst zat vlak na de Wende zijn we een keer een dag naar Berlijn geweest via de A2 en terug via Hamburg. Echt een ervaring toen, vooral ook omdat de wegen toen nog in originele staat waren (zonder vluchtstroken). Ik kan mij nog herinneren dat iemand in de bus tussen Berlijn en Wittstock letterlijk moest kotsen vanwege het slechte wegdek. Overigens waren er in het laatste deel tussen Braunschweig en Helmstedt in West-Duitsland ook gedeelten zonder vluchtstrook. Jammer dat ik toen geen foto's kon nemen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 20:36

Er is ergens op internet een foto waar die hallen werden afgebroken. Eens kijken of ik die kan vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 04 jun 2005, 21:24

In 1987 ben ik er geweest. Wat ik me nog goed kon herinneren was bovendien de permanente Baustelle tussen het Hermsdorfer Kreuz en het Skeuditzer Kreuz. Hier werd de snelheid herabgestuft tot 10 km/h, over een afstand van bijna driekwart kilometer. West-Duitsers werden bij overschrijding direct door de gereedstaande VOPO's van hun westmarken ontdaan (hard wegrijden had geen zin - de VOPO-Lada kon een BMW niet bijhouden maar ja, de grens overkomen is ook weer zo wat...). Oost-Duitsers in hun Trabbi's, Wartburgs of Lada's kwamen met 60 - 80 km/h voorbijtuffen: zij wisten dat zij met hun waardeloze oostmarken toch niet werden aangehouden.
Kortom: de DDR was het paradijs voor mannen als Koos Spee.
Ik herinner me een verhaal van een lerares op mijn middelbare school die ook in zo'n fuik was gelopen. Ze kreeg een boete maar kon die niet betalen. Dus toen kreeg ze een aantekening op haar paspoort (!), maar de keer daarna dat ze in Oost-Duitsland was had ze haar paspoort vernieuwd, en kennelijk was het administratieve systeem toch nog niet zo goed, want ze kon er zonder de boete te betalen toch het land weer binnenkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jun 2005, 21:37

René schreef:
Seat Ibiza schreef:Die hallen stonden op een stuk van de A4 snelweg in het grensgebied bij Eisenach dat niet meer gebruikt werd.
Nee, die stonden op een ongebruikt stuk tussen Bautzen en Görlitz.
Dat stuk was buiten gebruik omdat een brug bij Bautzen na de oorlog nooit meer hersteld was en het stuk oostelijk van deze brug daardoor geïsoleerd was komen te liggen.
Aha... weer wat geleerd!
De plaats staat er ook bij vermeld inderdaad (Weißenberg). Omdat ik wist van dat stuk A4 in de grensstreek, ging ik er gemakshalve maar vanuit dat het daar moest zijn... :oops:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 06 jun 2005, 8:04

Hier nog 2 foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben eind 2003 naar Thuringen geweest. De snelwegen zoals op de foto lijken bij lange na niet op die zoals ze er nu bij liggen.. Ik ben destijds voornamelijk over de A4 (Eisenach-hermsdorf) en A9 (Bayreuth-Hermsdorf) gereden. Ook de niet-snelwegen liggen er goed bij, op een enkele straat na in een dorp dat nog vol klinkers ligt.

Leuk, die foto's van Marcel's site met oude wegwijzers in de DDR, vooral die op niet-snelwegen. Toen ik 1,5 terug in Jena was, heb ik nog 1 zo'n bord gevonden dat nog niet was vervangen, het stond net ten zuidoosten van Jena, bij de kruising van de weg naar Stadtroda en Jena-Lobeda. Tegenwoordig staat daar een filiaal van de Media Markt vlakbij :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 aug 2006, 11:46

Deze DDR-foto's (uit 1986) staan sinds gisteren op het Duitse forum. Ik vond ze mooi geneog om ze hier te herposten.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 07 aug 2006, 12:51

Palance schreef:Leuk, die foto's van Marcel's site met oude wegwijzers in de DDR, vooral die op niet-snelwegen. Toen ik 1,5 terug in Jena was, heb ik nog 1 zo'n bord gevonden dat nog niet was vervangen
Vorige maand kwam ik ze tussen Berlijn en Stralsund hier en daar nog tegen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 07 aug 2006, 14:39

Ik weet de A13 nog wel, een jaar of 5 geleden.

Tussen Kreuz Konigs-Wusterhausen en Dreieck Spreewald reden we toen richting Dresden.

Verschrikkelijk slecht wegdek was dat. We hadden toen een caravan achter de auto, en we waren allemaal zeeziek na 60 kilometer.
We waren op weg naar Noord Tsjechië (Liberec), en we dachten; als dít ons te wachten staat?
Gelukkig waren de wegen in Tsjechië van uitstekende kwaliteit.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » ma 07 aug 2006, 14:48

De eerste foto in de posting van Palance was wel een één van de beste snelwegen van de DDR denk ik. Volgens mij is dit de weg Hamburg-Berlijn, die met Westduits geld is afgebouwd. Vandaar de goede staat.
Toen ik in 1990 voor het eerst in de DDR was hadden vrijwel alle autosnelwegen nog het Reichsautobahn-profiel. Geen vluchtstroken dus.
Ook opvallend was dat veel op- en afritten, maar soms ook stukken snelweg, met keitjes geplaveid waren. De wegen waren slecht, maar ik vond ze minder slecht dan in Polen destijds. Inmiddels zijn bijna alle stukken in ieder geval opnieuw geasfalteerd. Alleen op de A11 naar Stettin is nog een stukje origineel beton (of wat er van over is). Foto's staan op het Duitse forum. Het profiel is op meer plekken nog niet aangepast. Het smalle RAB-profiel komt overigens ook nog in het Westen voor: op de A4 (deze weg was na de deling van Duitsland opeens niet meer belangrijk) maar ook de A8.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 07 aug 2006, 15:21

N11-west schreef:De eerste foto in de posting van Palance was wel een één van de beste snelwegen van de DDR denk ik. Volgens mij is dit de weg Hamburg-Berlijn, die met Westduits geld is afgebouwd. Vandaar de goede staat.
Die was ook vrij recent voor de Wende aangelegd en voor verkeer geopend in 1987, de A24 (volgens mij had die Autobahn toen nog niet dat nummer, wat dat betreft waren de Oost-Duitsers net Belgen, alleen maar E-nummers aangeven) was als vervanging voor de Bundesstraße/Fernstraße 5 als transitweg bedoelt.

@Palance: Waar is die foto genomen?
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2006, 18:38

wat dat betreft waren de Oost-Duitsers net Belgen, alleen maar E-nummers aangeven)
Ja dat is heel interessant, dat de Oost-Duitsters wel de E nummering implementeerde. Dit komt waarschijnlijk omdat het E routenetwerk is bedacht door de Raad van Europa, waar ook communistische landen een flinke vinger in de pap hadden.
Overigens was in Nederland (tot in de jaren '70) ook de E nummering dominerend. Over het algemeen kan gezegd worden dat de populariteit van de E nummers door de jaren heen is verminderd. Zonde eigenlijk, want er bestond ooit een goed werkend trans-nationaal netwerk van die dingen....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 07 aug 2006, 19:18

Zeer fraaie foto's. Hier nog een paar van Dreieck Spreeau op de A12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Photos by Marcel.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 aug 2006, 19:24

Ik heb die hele serie van je/Marcel eens van autobahn-online geplukt. Mooie foto's! Zoals deze: een 1+1 snelweg

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 07 aug 2006, 21:25

Palance schreef:Deze DDR-foto's (uit 1986) staan sinds gisteren op het Duitse forum. Ik vond ze mooi geneog om ze hier te herposten.

http://torsti.pp.fi/motorway/1986loma001x.jpg

http://torsti.pp.fi/motorway/1986loma002x.jpg
Serieus, dit werd 20 jaar geleden als autosnelweg beschouwd? Ongelofelijk :shock:
Geen vangrails, onderbroken middenberm, geen ruimte voor het tankstation om op te stellen.
Wat was de Vmax eigenlijk op dat soort wegen?

Dat T-symbool in de middenberm lijkt wel heel veel op die in de BRD, dat was vast toeval ;)

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 07 aug 2006, 21:29

Frits schreef:Zeer fraaie foto's. Hier nog een paar van Dreieck Spreeau op de A12


Afbeelding

Photos by Marcel.
Aan het donkerblauwe vlakje naast het nieuwe nummer van de Berliner Ring te zien, lijkt het erop dat er een oud-nummer verwijderd is. Stond daar een DDR-nummer voor snelwegen (ik neem aan dat zie hadden, de Berliner Ring was vast niet geheel met E-nummers genummerd). Of hebben ze na de Wende Rücksichtslos E-nummers van de borden getrokken?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 07 aug 2006, 21:38

Rechtdoor stond E30 en E55 (daarom is nog een vlak zichtbaar) en rechtsaf E55.

De A-nummers stonden nooit op borden (vergelijkbaar met de N-nummers in Zwitserland). Later is de bewegwijzering aangepast en zijn dus alle E-nummers verdwenen.

Overigens zijn de foto's niet van mij: ik heb ze uit het Autobahn Informations System.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 07 aug 2006, 21:45

Tussen Berlin en Zentrum stond ook nog TRANSIT

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 07 aug 2006, 22:44

René schreef:Tussen Berlin en Zentrum stond ook nog TRANSIT
Transit werd toch altijd in gele rechthoeken vermeld?
Zoals hier op een foto van Marcel? (Transit BRD Frankfurt a. Main en Transit BRD Nürnberg?)
Afbeelding

Het lijkt me waarschijnlijker (aangezien het bord van Oost-Duitse makelaarij was) dat er Berlin Hauptstadt der DDR stond.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 07 aug 2006, 22:45

TRANSIT stond vaak ook alleen klein aangegeven, bij Berlijn.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 07 aug 2006, 23:06

Ach so!
E6 schreef:Serieus, dit werd 20 jaar geleden als autosnelweg beschouwd? Ongelofelijk :shock:
Geen vangrails, onderbroken middenberm, geen ruimte voor het tankstation om op te stellen.
Wat was de Vmax eigenlijk op dat soort wegen?

Dat T-symbool in de middenberm lijkt wel heel veel op die in de BRD, dat was vast toeval ;)
1. Je eerste vraag kan beantwoord worden dankzij Marcel's site,
Afbeelding
Zover mijn ogen me niet in de steek laten was de snelheid op Fernstraßen (vergelijkbaar met Bundesstraßen) 80 km/h, op Autosnelwegen 100 km/h voor personenauto's en 80 km/h voor bussen, vrachtwagens en personenauto's met aanhanger. In steden 50 km/h, en waar het onderste vak op duide kan ik niet zien.

2. Je moet bedenken dat de DDR een communistisch land was, en de leiders van zulke landen hebben meestal zieke trekjes, een daarvan is het aanbrengen van symbolen zoals Lenin en hamers en sikkels (of in het geval van de DDR hamer en passer). Waarschijnlijk zou je dat dus als communistisch toonbeeld kunnen zien.

Daarnaast had de DDR de ziekelijke drang om alles wat de Bundesrepublik had na te maken. Zoek bijvoorbeeld eens op internet naar treinseries van de Deutsche Reichsbahn (DR, spoorwegen van de DDR) en die van de Deutsche Bundesbahn (DB, spoorwegen van de BRD). Daarin zal het je opvallen hoeveel bijvoorbeeld de serie 220 (DB) en 119 (DR) op elkaar lijken, of het beste voorbeeld, de beide series V100.

DR V100:
Afbeelding
Foto: Gunnar Möller

DB V100:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:EMN_V ... 0_0447.JPG

Lijkt me duidelijk namakerij (de DB versie is 10 jaar ouder dan de DR versie)
*11-08-2017 L.M.

Plaats reactie