Fietspaden langs Bundesstraßen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Fietspaden langs Bundesstraßen

Bericht door Chris » zo 27 mei 2007, 18:03

Afgesplitst van het topic Fietspaden langs semi-snelwegen.
Rien, BE-moderator

Vinny schreef:In Duitsland kwam dat trouwens ook veel voor: B strasses zonder fietspad, maar wel met mehrzweckstreife...
fietsers horen ook niet langs de gemiddelde Bundesstraße. Dat is voor snelverkeer. Je gaat ook niet fietsen op de N48 ofzo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mei 2007, 18:05

Fietsen op de Bundesstraße is doorgaans niet de meest fijne bezigheid, maar het hangt er ook echt van af. Ik heb zelf op de B25 bij Feuchtwangen gefietst, dat was op zich prima te doen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 mei 2007, 18:32

)
fietsers horen ook niet langs de gemiddelde Bundesstraße. Dat is voor snelverkeer.
Duitsland heeft geen goede fietsbewegwijzering, en mijn kaart was dermate slecht dat ik me liever niet inliet met een binnendoorroute (overigens was een groot deel van deze B weg WEL voorzien van een vrijliggend fietspad. Maar het gevaarlijkste stuk dus niet... :roll: )

Bovendien was het gewoon legaal...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 mei 2007, 22:07

Chris schreef:fietsers horen ook niet langs de gemiddelde Bundesstraße. Dat is voor snelverkeer. Je gaat ook niet fietsen op de N48 ofzo.
De N48 is een autoweg, dus daar mag het niet. Lang niet alle Bundesstrassen hebben die status. En daar is fietsen dan ook legaal. Dat is ook niet moeilijk, gezien het feit dat de wegen vaak ook iets breder zijn dan hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 mei 2007, 22:16

Qua maximumsnelheid (gevaarzetting) is een Nederlandse autoweg precies hetzelfde als een Duitse Bundesstraße.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 mei 2007, 13:10

Alleen ontbreken in Duitsland goed bewegwijzerde alternatieven voor fietsers, en ben je dus aangewezen op B-wegen. Wanneer die dus geen fietspad hebben zijn ze gevaarlijker dan Nederlandse wegen. Tijd voor de Duitsers om daar wat aan te doen :idea:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 13:15

In Duitsland wordt doorgaans nauwelijks lange afstanden gefietst. Waarom dan iets faciliteren wat er niet is?

Bovendien is het onderliggend wegennet van kleine wegen doorgaans dicht genoeg om de grote Bundesstraßen te vermijden. Kwestie van een goede kaart kopen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 28 mei 2007, 13:25

Jongens jongens, het is wel duidelijk dat jullie lang niet meer in Duitsland gefietst hebben. Er is, zeker in NRW, de afgelopen jaren op grote schaal fietserbewegwijzering uitgerold, die fietsers via allerlei rustige wegen (dus niet Bundesstrassen) naar het doel leidt.
Zie http://www.radverkehrsnetz.nrw.de en ttp://www.radroutenplaner.nrw.de

Verder is het zo dat veel Bundesstrassen (i.i.g in NRW) vrijliggende fietspaden hebben en daar waar geen fietspad is zijn er goede alternatieven over geasfalteerde veldwegen of andere straten. Veel Bundesstrassen zijn bovendien verboden voor fietsers (bijv. B56).

Als je echter op de autobewegwijzering gaat fietsen heb je grote kans dat je inderdaad op de Bundesstrasse terecht komt en dat fietst niet prettig, maar als je je goed voorbereidt of gewoon de fietsbordjes volgt kun je prima fietsen.

Het is zeker niet zo goed als in Nederland, maar er is de afgelopen jaren heel hard aan de weg getimmerd en er zijn, zeker buiten de steden, goede fietsmogelijkheden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 13:44

Hmm in NRW heb ik inderdaad nog niet gefietst. In Niedersachsen en Baden-Wurttemberg wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 mei 2007, 13:50

Veel Bundesstrassen zijn bovendien verboden voor fietsers (bijv. B56).
De B56? Toen ik van Sittard naar Jülich fietste heb ik met name langs deze B weg gefietst. Grote delen waren toegestaan voor fietsers zonder fietspad. Overigens was dat in 1997, het kan zijn dat er sedertdien zaken zijn veranderd. Maar ik was vooral verbaasd over het laatste stuk toen ik over de mehrzweckstreife moest fietsen. Heb daarna wel over de K 12 en een L weg gefietst (ben het nummer vergeten). Deze wegnummering was niet was opgenomen in de bewegwijzering (hij stond wel op mijn kaart). Na één kilometer stond er een routebevestigingspaaltje met het juiste nummer en wist ik dat ik niet verkeerd gefietst was. Rijkelijk op tijd dus... :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mei 2007, 21:30

Chris schreef:Bovendien is het onderliggend wegennet van kleine wegen doorgaans dicht genoeg om de grote Bundesstraßen te vermijden. Kwestie van een goede kaart kopen.
Ik heb in Duitsland met zo'n Falk-atlas schaal 1/200000 gefietst en dat is prima te doen. Kost een prikje.

In Bayern, rondom Rothenburg ob der Tauber, was er enige fietsbewegwijzering aanwezig en tevens enkele fietspaden. Neem er nog een goede kaart bij en je komt een heel eind. Dat er geen goed bewegwijzerde alternatieven zijn in Duitsland, zoals Vincent beweert, is natuurlijk iets wat lang niet voor elke regio op gaat.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 28 mei 2007, 21:59

jeroent schreef:Jongens jongens, het is wel duidelijk dat jullie lang niet meer in Duitsland gefietst hebben. Er is, zeker in NRW, de afgelopen jaren op grote schaal fietserbewegwijzering uitgerold, die fietsers via allerlei rustige wegen (dus niet Bundesstrassen) naar het doel leidt.
Ik wilde net zeggen: die nieuwe (duidelijke!) Duitse fietsbewegwijzering schiet hier met paddestoelen uit de grond :!:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mei 2007, 22:06

In Niedersachsen was het een jaar of tien geleden al goed, tenminste, in het grensgebied met Nederland. :)

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 29 mei 2007, 7:52

Hier in het grensgebied staan zelfs ANWB paddestoelen in Duitsland (Gildehaus, Nordhorn). Andersom staat ook Duitse fietsbewegwijzering in Nederland. (Lattrop, Denekamp). Die Duitse fietsbewegwijzering heb ik overigens alleen nog maar in Niedersachsen gezien, en nog niet in NRW.
*11-08-2017 L.M.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 29 mei 2007, 8:45

Moet je toch eens goed kijken, in alle regio's langs de grens is de bewegwijzering in principe geinstalleerd nu:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 jun 2007, 20:42

Goed, dat is dan mooi. Misschien toch maar weer bij onze oosterburen gaan kijken hoe vooruit ze zijn gegaan... ;)

(Hoewel ik me dan weer ga ergeren aan het feit dat de kruising van de B 56 en de voormalige N 274 is gedegradeerd van viaduct naar rotonde)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jun 2007, 23:43

Vinny schreef:(Hoewel ik me dan weer ga ergeren aan het feit dat de kruising van de B 56 en de voormalige N 274 is gedegradeerd van viaduct naar rotonde)
Zeurpiet. Eerst was daar geen mogelijkheid om van de N274 op de B56 te komen. Daarnaast heeft de L410 nog heerlijke RONA-markering. 8-)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 04 jun 2007, 7:09

Coen Tunnel schreef:Zeurpiet. Eerst was daar geen mogelijkheid om van de N274 op de B56 te komen.
Een bajonetaansluiting zou makkelijk te realiseren zijn geweest.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 11 jun 2007, 23:35

Er liggen ondertussen al zo'n 3 rotondes op Duits grondgebied plus nog eentje bij Schinveld.
Vervelend is het wel, zeker omdat het merendeel van het verkeer nog steeds de weg alleen maar kruist. Opvallend is ook dat het er nog knap druk kan zijnn, zeker in de spitsen. 80% is trouwens gewoon Nederlands verkeer. Misschien verandert dat als Brunssum bij St. Joost van de borden verdwijnt.