Nieuwe brug over de Strelasund geopend.

Moderator: Moderatoren

Sendis
dorpsstraat

Nieuwe brug over de Strelasund geopend.

Bericht door Sendis » za 20 okt 2007, 19:44

Stralsund: Na meer dan 3 jaar bouwtijd is de brugverbinding van Stralsund naar het Oostzee-eiland Rügen klaar. De brug werd vandaag door bondskanselier Angela Merkel feestelijk geopend. De deelstaat Mecklenburg-Vorpommern vewacht een opleving van het toerisme. "Het is een architectonisch meesterwerk, dat indrukwekkende vergezichten op het eiland Rügen en omgekeerd biedt", aldus de bondskanselier. Het bouwwerk is 4,1 kilometer lang, overbrugt de 2 kilometer brede Strelasund, heeft 126 miljoen euro gekost en heeft een doorvaarhoogte van 42 meter. Markante blikvanger is de 128 meter hoge pijler van het tuibruggedeelte. Na een driedaags openingsfeest op de brug zal deze a.s. maandag voor het verkeerd worden opengesteld.

Bron: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/2/0 ... 14,00.html

Fotogalerij: http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/ ... Popup=true

Purmerend80
polderweggetje

Re: Nieuwe brug over de Strelasund geopend.

Bericht door Purmerend80 » za 20 okt 2007, 21:36

Ben ik de enige die me verbaast over de geringe kosten van deze brug? Lowbudget?
Als ik de kosten van Nederlandse projecten hoor doen we duidelijk iets verkeerd.
(tussen naardermeer 4 miljard, coentunnel 1,2 miljard... Had dan 3 van deze bruggen over het noordzeekanaal gegooid :schrikreactie: ben je voor de helft klaar)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 20 okt 2007, 21:38

Het gebied daar is erg dunbevolkt. Daardoor is zo'n project makkelijker in de omgeving in te passen en dat drukt de kosten voor het project aanzienlijk.

dirk
polderweggetje

Bericht door dirk » zo 21 okt 2007, 22:40

Willem schreef:Het gebied daar is erg dunbevolkt.
Algemeen is dit voor Mecklenburg-Vorpommern juist, maar hier had je nog enkele traceconflicten:

De aansluitingen moeten vlak bij de oude weg liggen, omdat de brug ook voor Stralsund van belang is. Dus gaat het trace door een industrieterrein (scheepswerf); verder mag de spoorweg niet door de aansluitingen beperkt worden. Natuurlijk ook nog millieuaspecten (vissen, vogels).
Tezamen geen groot verschil tussen deze brug en een normale nederlandse planning.

Maar er was nog een extra probleem: het centrum van Stralsund is een wereldcultuurerfgoed en de hele planning was door de UNESCO begeleid, waarna een esthetischere (en duurdere) brugvorm werd gekozen.

Ik geloof, dat voor de vergelijking tussen Duitse en Nederlandse bouwprijzen nog een budgetair aspect bekeken worden moet: Duitse kostencijfers zijn altijd zonder plannings- en administratiekosten. Alleen de geldtransfer tussen de bond (of land, gemeente) en de bouwondernemingen wordt gewoonlijk geteld. Achtergrond is de Kameralistik, die in de duitstalige landen nog in gebruik is. Ik denk, dat Nederlandse cijfers ook daarom hoger zijn als in Duitsland. Kan dat?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 okt 2007, 23:00

In Nederland gaat het om het bedrag dat op de begroting van V&W (=het ministerie van verkeer) staat. Daarin zitten kosten voor studies, grondaankopen, en de daadwerkelijke bouwkosten, inclusief risico en BTW. In Nederland drukken de kosten van personeel van V&W niet op de projectkosten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])