"Dubbele namen" van afritten

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

"Dubbele namen" van afritten

Bericht door Pino » ma 27 jun 2005, 20:48

Je ziet in Duitsland wel dat afslagen dubbele namen hebben. Dat wil zeggen: op het 1000m-bord staan de namen van twee plaatsen. Je ziet die dubbele namen in alle deelstaten, maar met name Baden-Württemberg heeft een handje van de dubbele namen.
- Op de A 5 (vlak achter elkaar): Heidelberg / Dossenheim, Heidelberg / Schwetzingen, Wiesloch / Walldorf.
- Op de A6: Mannheim / Schwetzingen, Schwetzingen / Hockenheim, Wiesloch / Rauenberg, Heilbronn / Neckarsulm, Heilbronn / Untereisesheim.
- Op de A 7: Dinkelsbühl / Fichtenau, Aalen / Oberkochen, Aalen / Westhausen, Giengen / Herbrichtingen.

Op de een of andere manier zie ik twee gemeentes voor me, die op leven en dood strijden om de naam van de afslag te mogen "hebben". De plaatselijke VVV's hebben voorgerekend, hoeveel gratis publiciteit het oplevert, wanneer op de verkeersinformatie wordt opgelezen dat de file tot "Wiesloch / Rauenberg" staat, in plaats van alleen tot "Wiesloch". Maar tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat daarin de reden voor de dubbele namen ligt.

Heb ook nog gedacht aan het Italiaanse systeem, waar je dubbele afslagnamen ook regelmatig ziet. Verschil is echter dat de andere doelen van een afslag in Italië slechts één keer op de borden komen en de naam van de afslag drie of vier keer. Dan kan een dubbele naam wel helpen. In Duitsland verschijnen de overige doelen echter twee keer op de borden en de naam van de afslag slechts één keer extra. Schiet niet echt op.

Tenslotte dacht ik nog aan het voorkomen van verwarring tussen twee afslagen naar één plaats. Maar waarom heb je daar dubbele namen voor nodig? Diezelfde problematiek wordt in de rest van Duitsland (en daarbuiten) opgelost met afslagnamen als "Heidelberg-Nord" en "Heidelberg-Süd" in plaats van "Heidelberg / Dossenheim" respectievelijk "Heidelberg / Schwetzingen".

Iemand enig idee, waar die dubbele namen vandaan komen? Een van de bovengenoemde redenen of is er een andere reden, waar ik nog niet aan had gedacht?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jun 2005, 20:51

Misschien gewoon omdat er twee belangrijke plaatsen aan een aansluiting liggen. Dat zou hier in Nederland voor sommige aansluitingen ook wel eens ingevoerd mogen worden. De afritnaam Lelystad op de A28 is bijvoorbeeld wel erg vergezocht. Harderwijk / Lelystad zou beter zijn, veel beter.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 jun 2005, 20:52

Ach, een naam is maar een naam. Zolang de andere doelen maar op het bord staan. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jun 2005, 20:53

Ik denk dat het komt omdat je daar vanaf meerdere kanten Schwetzingen of Heidelberg inkan, Of dat vanaf die afslag beide plaatsen even ver/belangrijk zijn. Wiesloch/Rauenberg of Wiesloch-Rauenberg? In de verkeersinfo hoor je t verschil niet!

Schwetzingen zal te belangrijk zijn om niet als afritnaam genoemd te worden, maar Heidelberg is ook weer belangrijk, dus hebben ze een compromis gesloten met Heidelberg/Schwetzingen... denk ik.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jun 2005, 22:12

Chrizz schreef:Ik denk dat het komt omdat je daar vanaf meerdere kanten Schwetzingen of Heidelberg inkan, Of dat vanaf die afslag beide plaatsen even ver/belangrijk zijn. Wiesloch/Rauenberg of Wiesloch-Rauenberg? In de verkeersinfo hoor je t verschil niet!
Heb inderdaad een tijd lang gedacht dat Rauenberg binnen de gemeente Wiesloch viel en dat dat de dubbele naam veroorzaakte. Maar dat is niet het geval, getuige ook de schuine streep in de afslagnaam in plaats van een liggend streepje : "Wiesloch / Rauenberg" in plaats van "Wiesloch-Rauenberg".

Als je een bepaalde plaats vanaf meerdere kanten in kunt, wordt dat in de regel opgelost met afritnamen als "Heidelberg-Süd" respectievelijk "Heidelberg-Nord". Op dezelfde manier gaat het er bij mij niet in dat doelen als Heidelberg en Dossenheim (een dorpje dat maar net los van Heidelberg ligt) of Aalen en Westhausen (Aalen staat op mijn kaart met agglomoratie ingetekend; Westhausen is waarschijnlijk minder groot dan de omvang van de stip op de kaart voorstelt) even belangrijk zouden zijn.

Kortom, ik heb het gevoel dat er iets anders speelt, maar ik kan maar niet duiden wat. Of men heeft in Duitsland / Baden-Württemberg (Wir können alles, außer Hochdeutsch) last van gekke denkkronkels.

Tenslotte ben ik van mening dat een afslagnaam ook maar een afslagnaam is. Zeker in het Duitse systeem zou het geen probleem moeten zijn, wanneer een belangrijke plaats niet direct op het 1000m-bord verschijnt, maar pas één bord daarna, op het 500m-bord. Levert toch nog genoeg exposure op, zou ik menen.

Bovendien - ik heb het vaker gezegd - is bewegwijzering een kwestie van keuzes maken. You can't have it all. Houd het dan praktisch en geef de afrit één eenvoudige, eenduidige naam. Desnoods door middel van het opgooien van een munt (maar liever op een meer uitgedachte wijze)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 22:35

Wat twee redenen zouden KUNNEN zijn is:
De ene bestemming staat niet aangegeven op het afrit bord in de andere richting. Dus is de naam achter de schuine streep ter informatie van de afrit naam in de andere richting, zodat op de verkeersinformatie een afritnaam kan worden gebruikt.
Een andere reden zou kunnen zijn dat een plaats meer afritten langs de snelweg heeft en dat de tweede naam dus een nadere plaatsaanduiding is. Bijvoorbeeld: Amstelveen/Ouderkerk aan den Amstel als afrit naam omdat er nog een afrit Amstelveen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 28 jun 2005, 8:51

Coen Tunnel schreef:Misschien gewoon omdat er twee belangrijke plaatsen aan een aansluiting liggen. Dat zou hier in Nederland voor sommige aansluitingen ook wel eens ingevoerd mogen worden. De afritnaam Lelystad op de A28 is bijvoorbeeld wel erg vergezocht.
Vind de afritnaam Lelystad aan de A 28 sowieso niet geslaagd en dat heeft met name te maken met de afstand tussen afrit en afritnaam (35 km?). Als iemand me vertelt dat er file staat op de A 28 tussen Zwolle en Lelystad duurt het toch even, voordat ik een mental picture heb.

De afritnaam zou denk ik een doel moeten zijn dat erg dicht tegen de afrit aanligt. Dat voorkomt ten eerste het zojuist genoemde probleem van de mental pictures en ten tweede de door Vinny geduide problematiek dat een doel mogelijk maar in één richting op de borden staat.

De Fransen gingen daar (tot ongeveer 1995) nog het verste in. Iedere afrit had niet alleen een nummer, maar ook een naam. Dat was in de regel de naam van het dichstbijzijnde dorp. Die afritnaam werd echter niet behandeld als doel van de afslag (geen hoofdletters, cursief, niet tussen de doelen gepositioneerd).

Afbeelding

Dat systeem van afritnamen is nu echter weer verlaten. Je krijgt nu alleen nog maar het nummer te zien en die oude afritnaam is nu volledig van de borden verdwenen (is in beginsel ook geen doel meer).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 30 jun 2005, 16:32

Dit Franse bord voor rechtdoor bevat een interessante oplossing voor ruimtebesparing op het bord. Twee steden (Metz en Nancy) die naar Franse begrippen dicht bij elkaar liggen worden gewoon achter elkaar gezet. In Nederland zouden we dit ook kunnen toepassen. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld Veenendaal-Ede, Tilbrug-Breda, Middelburg-Vlissingen en Maastricht-Heerlen. Dat bespaart vaak een regel, waar dan een ander doel op kan worden vermeld. Misschien is het streepje tussen de doelen minder duidelijk i.v.m. het onderscheid met bestemmingen met een dubbele naam. Daar zou je bijvoorbeeld een witte stip tussen kunnen zetten.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 30 jun 2005, 17:08

Riva schreef:Misschien is het streepje tussen de doelen minder duidelijk i.v.m. het onderscheid met bestemmingen met een dubbele naam.
Precies dat is de reden dat ikzelf (en een aantal anderen op dit forum) niets hebben met dat aspect van de Franse bewegwijzering. Persoonlijk vind ik vier doelen voor rechtdoor al vrij veel. Als je dan ook nog eens meerdere bestemmingen per regel gaat aangeven, loop je het risico dat je met een snelheid van 120+ de informatie niet meer kunt verwerken. Je moet tenslotte ook nog de borden voor de afslag lezen.

In die zin geniet het mijn persoonlijke voorkeur om het aantal doelen op de borden voor rechtdoor beperkt te houden, ook al omdat die doelen in principe steeds zouden moeten terugkomen (continuïteitsbeginsel !). Volgende afslag en control city is wat dat betreft genoeg.

Dan zie je in één oogopsalg bevestigd dat de hoofdrichting rechtdoor loopt (vandaar de control city en het wegnummer) en wat je alternatief is voor deze afslag (vandaar de naam van de volgende afslag). Voor de rest kun je je prettig concentreren op de doelen van de afslag.

Afstandsborden, mits geplaatst ná de afrit, zijn naar mijn mening dan weer wel geschikt voor het geven van een groter aantal doelen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 30 jun 2005, 17:57

Ik zie ook het liefst voor iedere bestemming één aparte regel. Het wordt anders maar een onoverzichtelijk zooitje.

Maar René heeft ooit iets gezegd over een maximum aan doelen op een snelweg, ik meen 8 ofzo.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 30 jun 2005, 22:55

Enerzijds zijn het gevallen waar twee plaatsen ongeveer even belangrijk zijn (Wiesloch/Rauenberg), anderzijds om twee of meer afritten bij een stad van elkaar te onderscheiden (Aalen/Westhausen en Aalen/Oberkochen: Aalen is belangrijker, maar dit zegt meer dan Aalen-Nord en Aalen-Süd).

Dat het in Baden-Württemberg meer voorkomt was mij nooit opgevallen, maar het lijkt inderdaad te kloppen.

Vervelend is vooral dat afritnamen erg vaak veranderd worden (zie https://sites.google.com/site/roadnumbe ... es-germany)

De vorm 'gemeente-gemeentedeel' lijkt vooral in Nordrhein-Westfalen steeds minder voor te komen (Emmerich-Elten > Elten, Dorsten-Lembeck > Lembeck, Bergisch Gladbach-Bensberg > Bensberg etc.)
Laatst gewijzigd door marcel op do 25 aug 2011, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 30 jun 2005, 23:57

marcel schreef:De vorm 'gemeente-gemeentedeel' lijkt vooral in Nordrhein-Westfalen steeds minder voor te komen (Emmerich-Elten > Elten, Dorsten-Lembeck > Lembeck, Bergisch Gladbach-Bensberg > Bensberg etc.)
Dat is vooral bij plaatsen die door herindelingen bij een grotere gemeente zijn gevoegd. Naar goed Duits gebruik werd dan de bewegwijzering aangepast. Zo werd uit Elten plotseling Emmerich-Elten. Maar blijkbaar heeft men ingezien dat men hierin toch te ver door is geschoten, en zijn veel van deze wijzigingen later (terecht !) weer net zo hard ongedaan gemaakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 jul 2005, 10:36

In Nederland zie je dat ook wel eens. Bijvoorbeeld op de A 9: Amsterdam-Osdorp. Wij lossen dat op met de overbekende semi-komborden of het bewegwijzeren van een ringweg ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 jul 2005, 10:43

Vaak ook niet. Vlaardingen-Holy staat nog steeds wit-op-blauw. Op een stad die aan de A 20 maar twee afslagen heeft, heeft het natuurlijk ook geen enkele zin om met een semi-kombord te gaan werken.

Gelukkig is Nederland in ieder geval niet zo ver doorgeschoten dat gemeentelijke herindelingen ook tot grootscheepse aanpassingen van de wegwijzers hebben geleid. Zou ook idiote doelen hebben opgeleverd: "Leidschendam / Voorburg - Voorburg" bijvoorbeeld. Of "Smallingerland - Drachten".

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 01 jul 2005, 11:15

Pino schreef:
De Fransen gingen daar (tot ongeveer 1995) nog het verste in. Iedere afrit had niet alleen een nummer, maar ook een naam. Dat was in de regel de naam van het dichstbijzijnde dorp. Die afritnaam werd echter niet behandeld als doel van de afslag (geen hoofdletters, cursief, niet tussen de doelen gepositioneerd).

http://www.jaeising.freeler.nl/frank/fra-29.jpg
Dat lijkt me inderdaad geen goed idee, op de BAB30 zal afrit Isterberg i.p.v. Nordhorn/Bad Bentheim het niet goed doen.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 04 okt 2006, 20:45

Op de A45/e41 ligt afslag Haiger/burbach ook op de gemeente, landkreis en deelstaatgrens.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer