Marges op snelheidscontrole's?

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Marges op snelheidscontrole's?

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 17:21

Over een paar weken gaan we op wintersport naar Samnaun in Zwitserland, vlakbij de Oostenrijkse grens.
Via de BAB61, 6, 5, 8, 7, gaan we via Oostenrijk.
Op een aantal stukken zijn snelheidsbeperkingen volgens mij. Nu wil ik graag weten wat de marges zijn tussen de max-snelheid en de snelheid waarop je ook echt geflitst word (zoals in NL 120 Vmax = 128km Vflits)
Dan weet ik hoe goed ik op m'n teller moet letten...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Marges op snelheidscontrole's?

Bericht door boe! » za 12 jan 2008, 19:20

Met 120 op de teller als de Vmax 120 is, heb je nooit een probleem.
(Waarom altijd de limiet opzoeken?)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 19:25

boe! schreef:Met 120 op de teller als de Vmax 120 is, heb je nooit een probleem.
(Waarom altijd de limiet opzoeken?)
Dan zou 125 op teller ook geen probleem zijn, geeft toch altijd teveel aan.
En waarom de limiet opzoeken? 120 op de teller vind ik een zeiktempo, 130 gevoelsmatig een stuk beter.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 12 jan 2008, 20:27

boe! schreef:(Waarom altijd de limiet opzoeken?)
Omdat je misschien een beetje wilt opschieten? En kom nou niet aan met een Koos Spee-praatje als 'dat maakt bijna niks uit'... Als je 900 km op een dag moet afleggen scheelt dat, met 10 km/u meer, ruim een half uur...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 12 jan 2008, 20:48

Seat Ibiza schreef:Omdat je misschien een beetje wilt opschieten?
Ik vind het prima, zolang er maar geen mensen gaan piepen dat ze voor 4 km te hard zijn bekeurd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 20:50

boe! schreef:
Seat Ibiza schreef:Omdat je misschien een beetje wilt opschieten?
Ik vind het prima, zolang er maar geen mensen gaan piepen dat ze voor 4 km te hard zijn bekeurd.
Ow nee zeker niet.
Dan moet je maar zo denken, beter een bon voor +4kmh als voor +40kmh (en dat laatste gaat me vooralsnog een beetje te ver)

Edit:
Het is alleen jammer als je thuis komt, er een hele stapel bonnen ligt en het blijkt dat de marges strenger waren als in NL (ook al zal dat wel niet).
Maar als ik de marges weet, en ik ga op de grens rijden, dan is het m'n eigen stomme schuld als ik een bon krijg, want ik had die grens immers niet op hoeven zoeken. Toch?

goreme
dorpsstraat

Bericht door goreme » za 12 jan 2008, 20:59

als je winst wil maken moet je gewoon 160 rijden en niet 125 , dan ken je idd beter 120 rijden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 jan 2008, 21:11

Of via de A3 rijden waar je gewoon zo hard mag als je wilt, in plaats van die slome A61.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 21:17

Chris schreef:Of via de A3 rijden waar je gewoon zo hard mag als je wilt, in plaats van die slome A61.
Is de A3 zoveel beter als de A61?
Ik dacht dat de A3 veel drukker was, en ook niet doorreed.
En dan A3 tot Würzburg en dan de A7?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 jan 2008, 21:25

De A61 is ook niet echt snel, veel vrachtverkeer uit Antwerpen en Rotterdam richting Midden- en Zuidduitsland en verder.

En de A3 is geheel 2x3 rijstroken tussen Köln en Aschaffenburg.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 jan 2008, 21:27

De A61 is inderdaad ook niet alles dat is waar.
Zal wel de A3 worden dan :yes:

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 12 jan 2008, 22:26

Ik vind de A3 juist wel goed te berijden (behalve Beek - Oberhausen). In de buurt van Duisburg ziet het asfalt er roodachtig uit, iig in noordelijke richting. :?

Als ik ergens file's heb gehad op vakantie is het wel de A3 bij Aschaffenburg, maar dat komt denk ik vooral door de bouwwerkzaamheden in die tijd. Het stuk A7 wat ik ken, Crailsheim - Memmingen, was een erg slecht wegdek, maar reed wel aardig door. ;) Ik neem aan dat je daarna de A96 richting Bregenz neemt? Daar zit ook een stuk hoofdweg bij, wat natuurlijk lekker krap is (wat ik me kan herinneren).

Maar ik dacht eigenlijk dat op de A3 maar heel korte stukjes zonder Vmax waren. :?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 jan 2008, 0:46

Jeroenisonderweg schreef:Ik vind de A3 juist wel goed te berijden (behalve Beek - Oberhausen). In de buurt van Duisburg ziet het asfalt er roodachtig uit, iig in noordelijke richting. :?

Als ik ergens file's heb gehad op vakantie is het wel de A3 bij Aschaffenburg, maar dat komt denk ik vooral door de bouwwerkzaamheden in die tijd. Het stuk A7 wat ik ken, Crailsheim - Memmingen, was een erg slecht wegdek, maar reed wel aardig door. ;) Ik neem aan dat je daarna de A96 richting Bregenz neemt? Daar zit ook een stuk hoofdweg bij, wat natuurlijk lekker krap is (wat ik me kan herinneren).

Maar ik dacht eigenlijk dat op de A3 maar heel korte stukjes zonder Vmax waren. :?
Samnaun ligt helemaal in het puntje van Zwitserland, aan de andere kant van de bergen ligt Ischgl. Bregrenz heb je relatief meer snelweg/expressweg maar over de Fernpass is korter. Google maps stuurt je over Bregrenz, MAAR geeft als je de andere route instelt zelf aan dat dat sneller en korter is. Map24 geeft automatisch de Fernpass aan. Voordeel is dat Bregrenz een prettigere verbinding is waar je een stuk hogere snelheden kan halen en minder vermoeiend waarschijnlijk. Zelf zat ik er aan te denken om lekker op me gemakje binnendoor te rijden over de Fernpass. Maar goed, heel veel zal dat niet schelen.

Duitsland vind ik belangrijker om op de schieten, omdat dat doorgaans toch saaie wegen zijn, en ik in De lekker km's wil vreten. Alleen als ik dan de hele weg 120 of 130 moet rijden schiet het nog niet op, blijken de marges echter gunstig te zijn en +10 ofzo op de teller ook te kunnen dan is het al beter natuurlijk. Hoef er ook weer niet met 200 doorheen, als je constant 140 vast kunt houden dan ben je ook zo in Oostenrijk...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 13 jan 2008, 13:56

Jeroenisonderweg schreef:Ik vind de A3 juist wel goed te berijden (behalve Beek - Oberhausen). In de buurt van Duisburg ziet het asfalt er roodachtig uit, iig in noordelijke richting. :?

De A3 heeft inderdaad vaak snelheidsbeperkingen, maar er zijn ook lange stukken zonder. Als je haast hebt, is de A3 wel sneller dan de A61.
Enige probleem is het stukje A3/A4 tussen Dreieck Heumar en Kreuz Köln-Ost. Hier is eigenlijk vrijwel altijd een file als ik er langskom. De vraag is alleen of je er 10 minuten (meestal) of een uur (zelden) staat.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 jan 2008, 13:58

marcel schreef:Enige probleem is het stukje A3/A4 tussen Dreieck Heumar en Kreuz Köln-Ost.
Het stuk tussen Leverkusen en Köln-Ost is volgens mij erger. Ik heb daar in de avondspits meerdere keren flink vast gestaan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 jan 2008, 15:37

marcel schreef:Hier is eigenlijk vrijwel altijd een file als ik er langskom. De vraag is alleen of je er 10 minuten (meestal) of een uur (zelden) staat.
Kom je daar dan in de spits langs of voor de spits, en welke kant op is het ergste?
Ik wilde in ieder geval proberen om op een tijdstip te gaan dat ik voor de spits het Ruhrgebiet voorbij ben, ik denk dat je dan de meeste file's wel gehad hebt? Alleen dan moet je niet net in de spits langs Frankfurt gaan, of valt het daar wel mee?

edit:
En wat raden jullie aan, bij Würzburg de BAB7 lijkt me het beste?
Of is de BAB67 - BAB5 - BAB8 - BAB7 beter? Dat beweert google maps namelijk. Maar dan moet je langs Mannheim, langs Karlsruhe, en langs Stuttgart en de BAB5 is ook niet de rustigste snelweg...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 13 jan 2008, 15:42

duikgek89 schreef:
marcel schreef:Hier is eigenlijk vrijwel altijd een file als ik er langskom. De vraag is alleen of je er 10 minuten (meestal) of een uur (zelden) staat.
Kom je daar dan in de spits langs of voor de spits, en welke kant op is het ergste?
Inderdaad wel meestal in de spits, en vooral in noordelijke richting is het erg (naar mijn ervaring dan).

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 jan 2008, 15:45

marcel schreef:
duikgek89 schreef:
Inderdaad wel meestal in de spits, en vooral in noordelijke richting is het erg (naar mijn ervaring dan).
Wij gaan naar het zuiden, en ik wil ofwel voor de donderdagavond spits voorbij het Roergebied/Köln zijn, ofwel voor de vrijdagochtend spits. Dus dan zal het allemaal wel loslopen. :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 13 jan 2008, 16:32

Of is de BAB67 - BAB5 - BAB8 - BAB7 beter? Dat beweert google maps namelijk. Maar dan moet je langs Mannheim, langs Karlsruhe, en langs Stuttgart en de BAB5 is ook niet de rustigste snelweg...
Afrader. Hele stuk is gigantisch druk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 jan 2008, 16:33

De A8 bij Pforzheim is momenteel een ramp, en de A6 richting Heilbronn is niet veel beter. Ik zou via Würzburg gaan.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 jan 2008, 16:54

boe! schreef:Het stuk tussen Leverkusen en Köln-Ost is volgens mij erger. Ik heb daar in de avondspits meerdere keren flink vast gestaan.
Dit gedeelte van de Ring van Köln is inderdaad erg druk. Tussen Köln-Ost en Köln-Heumar is de weg wel verbreed.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 jan 2008, 17:39

waldo79 schreef:
Afrader. Hele stuk is gigantisch druk!
Chris schreef:De A8 bij Pforzheim is momenteel een ramp, en de A6 richting Heilbronn is niet veel beter. Ik zou via Würzburg gaan.
Dat dacht ik al ja.

Hartstikke bedankt he! :)

Edit:
Dat stukje 4 strooks, moet buiten de spits wel lukken lijkt me.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 14 jan 2008, 16:33

Allereerst raad ik je de Duitse A3 aan, hoewel de A61 landschappelijk gezien mooier is. De A3 heeft als voordeel dat-ie tussen Köln en Frankfurt geheel 2x3 is uitgebouwd en vrijwel geen snelheidslimiet kent. Je kunt dus goed opschieten. De A61 daarentegen is 2x2 met diverse snelheidsbeperkingen.

Over de marges op snelheidscontrole's in het buitenland kan ik je zeggen dat Nederland het ENIGE land in Europa is waar een wettelijke correctie is voorgeschreven: uitspraak Hoge Raad. Dit betekent echter niet dat andere landen geen rekening houden met afwijkingen van de snelheidsmeter in je voertuig of van de controle-apparatuur. In Duitsland is het in ieder geval zo dat er alleen rekening wordt gehouden met de afwijking van je snelheidsmeter. De snelheid die de politie meet wordt als échte snelheid gehanteerd. Er vindt dus geen wettelijke correctie plaats zoals in ons land.
Donateur Vereniging Wegenforum

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 jan 2008, 19:29

Hajo schreef:Allereerst raad ik je de Duitse A3 aan, hoewel de A61 landschappelijk gezien mooier is. De A3 heeft als voordeel dat-ie tussen Köln en Frankfurt geheel 2x3 is uitgebouwd en vrijwel geen snelheidslimiet kent. Je kunt dus goed opschieten. De A61 daarentegen is 2x2 met diverse snelheidsbeperkingen.

Over de marges op snelheidscontrole's in het buitenland kan ik je zeggen dat Nederland het ENIGE land in Europa is waar een wettelijke correctie is voorgeschreven: uitspraak Hoge Raad. Dit betekent echter niet dat andere landen geen rekening houden met afwijkingen van de snelheidsmeter in je voertuig of van de controle-apparatuur. In Duitsland is het in ieder geval zo dat er alleen rekening wordt gehouden met de afwijking van je snelheidsmeter. De snelheid die de politie meet wordt als échte snelheid gehanteerd. Er vindt dus geen wettelijke correctie plaats zoals in ons land.
Ik bedoelde niet in de zin van correctie na de foto, maar op welke snelheid ze de foto maken. In Nederland weet ik dat dat onder de honderd de toegestane snelheid +7 is en bij 100 of meer de toegestane snelheid +8. Dat betekent dat je op de snelweg met de meeste auto's 130 op de teller kunt rijden, want dan rijd je in werkelijkheid ongeveer 125, en zit je dus onder de 128. (klein risico, maar een keer 30 euro of iets in die richting betalen is ook geen ramp).

Verder ook jij heel erg bedankt voor je reactie :)

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » ma 14 jan 2008, 19:59

Waar slaat dat op?

130 = 130 en niet 137, simpel niet?

120 = 120 en niet 127, lijkt me logisch of ben ik dom?

Waarom niet je gewoon aan de snelheid houden en cruise control aan en gaan met die banaan?

Te hard rijden heeft toch geen zin.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 14 jan 2008, 20:08

^^ Te langzaam rijden is erg vervelend voor medeweggebruikers (zeker op enkelbaans wegen). Het kan dus zeker geen kwaad om de marge van je snelheidsmeter te kennen. Achter iemand die 80 op de teller rijdt blijf ik ook niet hangen als het niet hoeft. Ik houd zelf aan: 50 => 54, 80 => 87, 120 => 128. Nochthans geen boete gehad.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 jan 2008, 20:17

brandsrus schreef:Waar slaat dat op?

130 = 130 en niet 137, simpel niet?

120 = 120 en niet 127, lijkt me logisch of ben ik dom?

Waarom niet je gewoon aan de snelheid houden en cruise control aan en gaan met die banaan?

Te hard rijden heeft toch geen zin.
Jij bent zeker van het typische Nederlandse soort dat:
-het verschil tussen de rechter, middelste en linkerbaan niet kent
-Op de snelweg altijd Vmax - 20 rijd,
-het bord autoweg (dus 100kmh) niet kent
-op 80 wegen 65 rijd,
-voor een stuke bebouwde kom niet afremt en met 65 doorrijd (terwijl dat daar juist wel link kan zijn)
-altijd zit te zeuren over fouten die een ander maakt

Weet je, ik schaam me diep voor die automobilisten, en als het even mocht schilderde ik m'n kenteken wit.
Verder is het mijn verantwoording, en een paar km over de limiet is echt niet erg hoor. Ookal beweert Koos Spee van wel.
Jeroen schreef:^^ Te langzaam rijden is erg vervelend voor medeweggebruikers (zeker op enkelbaans wegen). Het kan dus zeker geen kwaad om de marge van je snelheidsmeter te kennen. Achter iemand die 80 op de teller rijdt blijf ik ook niet hangen als het niet hoeft. Ik houd zelf aan: 50 => 54, 80 => 87, 120 => 128. Nochthans geen boete gehad.
Zo doe ik het dus ook. Werkt perfect. Ik wil alleen weten of dat in Duitsland ook zo kan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 jan 2008, 20:21

Als de weg vrij is, dan ga ik op 80 wegen ook wel richting de 100. Dat kan op de meeste wegen prima. Je verliest al genoeg tijd en geduld door allerlei ideologische snelheidsremmers. Nederland = verkeer zo langzaam mogelijk laten rijden en als het kan zo oncomfortabel nodig. Niet omdat het bij het wegbeeld/verkeersfunctie van de weg past, maar omdat het anders niet in de categorisering past :roll:

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 14 jan 2008, 21:43

Hajo schreef:Allereerst raad ik je de Duitse A3 aan, hoewel de A61 landschappelijk gezien mooier is. De A3 heeft als voordeel dat-ie tussen Köln en Frankfurt geheel 2x3 is uitgebouwd en vrijwel geen snelheidslimiet kent. Je kunt dus goed opschieten. De A61 daarentegen is 2x2 met diverse snelheidsbeperkingen.
Volgens mijn gegevens heb je op de eerste 160 km na Dreieck Heumar richting Frankfurt op 49.7 km een snelheidsbeperking, in de andere richting op 60.9 km. Dit is wel inclusief 'bei Nässe'. Op de A5/A67 is het veel minder.
De A61 heeft veel meer snelheidsbeperkingen (maar ik heb geen precieze gegevens).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 14 jan 2008, 21:49

Als je de Duitse taal beheerst, is het misschien handig beetje te googlen op Duitse internetpagina's. Ik heb al beetje gekeken (klik hier) en als ik het zo links en rechts bekijk, is een snelheid van iets minder dan 110% van de ter plekke geldende Vmax in Duitsland geen probleem. Daarop flitst men in de regel dus niet. Goede reis gewenst alvast en veel Autobahnplezier! :D