Marges op snelheidscontrole's?

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Marges op snelheidscontrole's?

Bericht door duikgek89 » di 15 jan 2008, 1:34

Hmm, daar had ik even niet bij stil gestaan... :oops:
Mijn Duits is ook een beetje stoffig, maar dat zal allemaal wel loslopen.

Iedereen hartstikke bedankt he! :)
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » do 17 jan 2008, 16:35

boetes zijn voor kleine overtredingen ook heel laag: geloof iets van 10 euro tot 10 km/h te hard en 30 Euro tot 20 te hard. Daarna wordt het snel heel veel duurder!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 17 jan 2008, 18:24

Ag, dan is het tenminste ook niet zo'n probleem als je er een keer net over heen zit, ookal is dat niet de bedoeling. :)

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » do 17 jan 2008, 23:00

duikgek89 schreef:
brandsrus schreef:[..]
Zo doe ik het dus ook. Werkt perfect. Ik wil alleen weten of dat in Duitsland ook zo kan.
En nu begrijp je me verkeerd. Ik ben ook wel een die soms harder rijd dan de maximumsnelheid maar een bord met max 100 km/h zal er op sommige stukken ook niet voor niets staan, net als 30 km/h in de bibeko lijkt me zo. En ga dan 50 km/h rijden dan krijg je echt wel een boete aan je broek lijkt me zo. Op de snelweg met max 120 km/h is nu niet echt de bedoeling dat men 130 km/h gaat rijden, daar lenen onze wegen niet eens voor. 125 is tot daaraan toe maar 130 km/h is gewoon te snel.

Straks ga je al die snelheidsbeperkingen aan je laars lappen, die borden staan er in bijna alle gevallen ook niet voor niets.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 18 jan 2008, 10:20

Klopt dat je je aan de snelheid hebt te houden. :yes:

Auto's hebben tellerafwijkingen zodat je bijvoorbeeld bij 120 op jouw klok pas 112 echte kilometers rijdt.
Boetes volgen pas bij 128. Op je teller kun je dan 130-135 aanhouden.

Langzamer rijden mag altijd: maar dan wel zo snel mogelijk naar rechts na een inhaalmanoeuvre zodat iemand die wat sneller rijdt er vlot langskan. Zo hoef je ook niet aan elkaar te irriteren.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 18 jan 2008, 10:32

brandsrus schreef:
duikgek89 schreef:Zo doe ik het dus ook. Werkt perfect. Ik wil alleen weten of dat in Duitsland ook zo kan.
En nu begrijp je me verkeerd. Ik ben ook wel een die soms harder rijd dan de maximumsnelheid maar een bord met max 100 km/h zal er op sommige stukken ook niet voor niets staan, net als 30 km/h in de bibeko lijkt me zo. En ga dan 50 km/h rijden dan krijg je echt wel een boete aan je broek lijkt me zo. Op de snelweg met max 120 km/h is nu niet echt de bedoeling dat men 130 km/h gaat rijden, daar lenen onze wegen niet eens voor. 125 is tot daaraan toe maar 130 km/h is gewoon te snel.

Straks ga je al die snelheidsbeperkingen aan je laars lappen, die borden staan er in bijna alle gevallen ook niet voor niets.
Er zijn zat snelwegen die zich lenen voor hogere snelheden. Dat is het probleem echt niet. Het enige probleem is dat spee's kassa's je altijd wel weten te vinden, en ik heb persoonlijk geen zin heb om daardoor verrast te worden. In je laatste zin schuilt nu juist het hele gevaar: mensen die stelselmatig limieten overschrijden op plaatsen waar die belachelijk laag is, zijn dat nu ook sneller geneigd te doen op plekken waar die limieten wél realistisch zijn...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 18 jan 2008, 10:35

^Voor de ter plekke onbekende is het sowieso onverstandig om de grenzen op te zoeken. En het is nog steeds niet aan de individuele weggebruiker om de snelheid te bepalen. Althans: het systeem zit zo niet in elkaar in Nederland.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 18 jan 2008, 10:37

brandsrus schreef:Op de snelweg met max 120 km/h is nu niet echt de bedoeling dat men 130 km/h gaat rijden, daar lenen onze wegen niet eens voor. 125 is tot daaraan toe maar 130 km/h is gewoon te snel.
Wat een onzinstelling! Onze snelwegen hebben een lay-out voor misschien wel 190 km/u (René zal het juiste getal wel weten), alleen is het natuurlijk zo dat op de meeste tijden het veel te druk is om veilig met zo'n snelheid te rijden. Soms is zelfs 120 km/u te hard en daarom zouden dynamische maximumsnelheden veel beter zijn mijns inziens.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 18 jan 2008, 17:18

brandsrus schreef:
duikgek89 schreef:
brandsrus schreef:[..]
Zo doe ik het dus ook. Werkt perfect. Ik wil alleen weten of dat in Duitsland ook zo kan.

Echt asociaal vind ik overtredingen van +20 en meer. Maar op je teller een paar km te hard rijden zodat je nog binnen de flits grens valt? Kom op zeg....

En ik ben echt geen overmoedige idiote wegpiraat hoor, dat valt wel mee.
Jeroen schreef:Er zijn zat snelwegen die zich lenen voor hogere snelheden. Dat is het probleem echt niet. Het enige probleem is dat spee's kassa's je altijd wel weten te vinden, en ik heb persoonlijk geen zin heb om daardoor verrast te worden. In je laatste zin schuilt nu juist het hele gevaar: mensen die stelselmatig limieten overschrijden op plaatsen waar die belachelijk laag is, zijn dat nu ook sneller geneigd te doen op plekken waar die limieten wél realistisch zijn...
Dat is zeker waar. MAAR, ik overschrijd alleen de limiet als ik zeker ben dat dat veilig kan (als ik ver kan kijken en het abnormaal rustig is bijvoorbeeld). Tussen Utrecht en Adam mag je een heel groot stuk ook maar 100, moet je 's nachts om 3 uur doen, dan kan je ook makkelijk 150 (maarja, Koosje zit dan weer dwars...)...
waldo79 schreef:^Voor de ter plekke onbekende is het sowieso onverstandig om de grenzen op te zoeken. En het is nog steeds niet aan de individuele weggebruiker om de snelheid te bepalen. Althans: het systeem zit zo niet in elkaar in Nederland.
De grens opzoeken is in mijn ogen heel wat anders als op een Autobahn met tempolimit 120 iets van 130 op de teller rijden, is 125 echte kilometers ofzo. Maar dat natuurlijk afhankelijk van de drukte op de weg en dergelijke.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 18:33

Onze snelwegen hebben een lay-out voor misschien wel 190 km/u (René zal het juiste getal wel weten)
Ik heb gelezen dat de ontwerpsnelheid 140 km/h is voor de snelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 jan 2008, 18:56

Vinny schreef:
Onze snelwegen hebben een lay-out voor misschien wel 190 km/u (René zal het juiste getal wel weten)
Ik heb gelezen dat de ontwerpsnelheid 140 km/h is voor de snelwegen.
Ja, maar dat zegt niet dat je niet met 300km/h over snelwegen kunt rijden.

In Duitsland zijn de snelwegen vaak nog een stuk ouder en slechter ontworpen dan hier, en daar geldt ook geen tempolimiet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 19:31

Ja, maar dat zegt niet dat je niet met 300km/h over snelwegen kunt rijden.
Op zich kun je ook met een aangepast voertuig door de geluidsbarriere heen op de snelweg als je dat persé zou willen. Op de Afsluitdijk is dat infrastructureeltechnisch gezien niet eens een probleem vermoed ik. Alle overige auto's op de dijk worden dan natuurlijk wel geherconfigureerd tot soepblik met inhoud, maar het kan wel ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 01 feb 2008, 21:29

Hajo schreef: Over de marges op snelheidscontrole's in het buitenland kan ik je zeggen dat Nederland het ENIGE land in Europa is waar een wettelijke correctie is voorgeschreven: uitspraak Hoge Raad. Dit betekent echter niet dat andere landen geen rekening houden met afwijkingen van de snelheidsmeter in je voertuig of van de controle-apparatuur. In Duitsland is het in ieder geval zo dat er alleen rekening wordt gehouden met de afwijking van je snelheidsmeter. De snelheid die de politie meet wordt als échte snelheid gehanteerd. Er vindt dus geen wettelijke correctie plaats zoals in ons land.
Helaas Hajo dat klopt niet. Ook in Duitsland wordt er rekening gehouden met de meetfout. Er bestaat nou eenmaal geen betaalbare meetapparatuur die de snelheid onafhankelijk van de manier van gebruik heel nauwkeurig kan meten. De Duitsers zouden de Duitsers niet zijn als ze daar niet heel precies mee om zouden gaan.
De meetcorrectie is 3 km/u tot 100 km/u, bij hogere snelheden 3%
Richtlijn is om pas 150 a 200 meter na het bord te meten, als er stapsgewijs wordt verlaagd (dus bijv. 120-100-80) dan ook al na 50 meter na een van de borden (niet het eerste bord)

Allemaal hier na te lezen: http://www.verkehrsportal.de/verkehrsrecht/toleranz.php

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 02 feb 2008, 14:27

^^ Dat was mij onbekend. Bedankt voor deze rechtzetting. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum