[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Berichtdoor Chris » Di 16 Mei 2017, 18:46

Beelden van camera's in de Oslofjordtunnel met de vrachtwagenbrand. De vrachtwagen vliegt tijdens het rijden plotseling aan de onderkant in brand. Binnen een paar minuten staat de hele vrachtwagen in lichterlaaie, je ziet ook hoe snel de rookontwikkeling is.

Link

SnarfFlevoland
expressweg

Berichtdoor SnarfFlevoland » Wo 17 Mei 2017, 10:08

^^
Vooral die rookontwikkeling kan erg snel levensgevaarlijk worden. De meeste mensen gaan bij een brand niet dood aan de gevolgen van het vuur en/of brandwonden, maar overlijden aan de gevolgen van de rook.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Vr 19 Mei 2017, 19:02

Het voorkeursalternatief voor de E16 oostelijk van Bergen is min of meer vastgesteld. Dit alternatief omvat zo'n 28 kilometer weg die vrijwel geheel ondertunneld is. Er komen drie tunnels tussen 9 en 10 kilometer lengte met daartussen zeer korte stukken in de open lucht.

Het deel van Arna tot Trengereid telt 2x2 rijstroken, bij Trengereid splitst de Fv. 7 af en wordt de E16 een stuk rustiger. Daarna is de weg enkelbaans en ondertunneld.

Het is een gecombineerd weg/spoorproject (jernbane betekent spoorlijn).

Afbeelding

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Vr 19 Mei 2017, 19:13

In Ski is een Roemeense vrachtwagen langs de kant gezet omdat de 22 ton aan buizen niet op de vrachtwagen paste. De lading dozen was slecht gezekerd en de lading was deels naar buiten toe gezakt. Tevens werden dermate veel technische mankementen aan het voertuig gevonden dat het rijbewijs van de chauffeur in beslag is genomen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Zo 21 Mei 2017, 12:30

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Ma 22 Mei 2017, 15:26

29 mei opent een nieuw stuk van de fylkesvei 714 in de gemeente Snillfjord, westelijk van Trondheim. De weg is met 2+1 rijstroken uitgebouwd vanwege vrij steile hellingen in twee tunnels (5% en 7%). De fylkesvei 714 is een vrij lange ontsluitingsroute van het kustgebied noordwestelijk van Orkanger. De weg heeft daarom wat meer belang als doorgaande route dan de gemiddelde 3-cijferige fylkesvei.

De weg is de enige ontsluiting van de gemeenten Hitra (4.200 inw.) en Snillfjord (1.000 inwoners). Omdat deze gemeenten geen grotere plaatsen hebben is men aangewezen op een lange rit naar Orkanger of Trondheim. Behoorlijk wat dorpen liggen op 100 tot 150 kilometer afstand van Orkanger, zelfs voor Zuid-Noorwegen is dat vrij ongebruikelijk. Om naar wat grotere voorzieningen te gaan moet men dus tot wel 2 uur enkele reis rijden. Orkanger is dan de dichtstbijzijnde plaats van enige omvang en heeft nog maar 7.800 inwoners. Trondheim is nog weer 50 kilometer verder.

Afbeelding

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Di 23 Mei 2017, 19:10

Het Noorse parlement heeft vandaag definitief ingestemd met de bouw van het megaproject 'Rogfast' van de E39 noordelijk van Stavanger, dat de 26,6 kilometer lange dubbelbuizige Boknafjordtunnel omvat. De tunnel gaat 392 meter onder zeeniveau. Het is gepland dat de bouw later dit jaart start, en in 2017-2018 de grote contracten worden gegund. De kosten worden geschat op 16,8 miljard kronen / € 1,8 miljard. Het moet in 2025-2026 worden geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Hajo » Di 23 Mei 2017, 19:39

Zo, dat is me nogal een project! :schrikreactie:
Bij een tunnel op zo'n grote diepte (392 meter) moeten de ingenieurs denk ik ook iets verzinnen om met het drukverschil om te kunnen gaan. De druk op de tunnelbuis op die diepte zal niet gering zijn. En hoe ziet men een eventuele evacuatie voor zich?

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Hajo op Wo 24 Mei 2017, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lidnummer 0043

petervdveen
autoweg

Berichtdoor petervdveen » Wo 24 Mei 2017, 8:20

Hajo schreef:De druk op de tunnelbuis op die diepte zal niet gering zijn. En hoe ziet men een eventuele evacuatie voor zich?

Zolang hij niet in het water ligt is dat geen issue lijkt mij?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Wo 24 Mei 2017, 11:00

^^ Hangt dat niet ook van de bodemgesteldheid af? Ik denk dat als het harde rotsen zijn, deze in principe zichzelf omhoog houden en dus geen druk op de tunnel uitoefenen.

Maar zelfs als het wel water is, dat is een druk van zo'n 40 bar. Dat is flink, maar volgens mij wel overkomelijk door gewoon een dikkere constructie te maken.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Jeroen » Wo 24 Mei 2017, 16:24

Volgens mij heeft Noorwegen toch al aardig wat ervaring met het bouwen van tunnels onder diepe fjorden. De Atlanterhavstunnelen bij Kristiansund ligt bijvoorbeeld ook al 250 meter onder de zeespiegel.
Reisen statt rasen

verfmeer95
autoweg

Berichtdoor verfmeer95 » Wo 24 Mei 2017, 16:48

duikgek89 schreef:Maar zelfs als het wel water is, dat is een druk van zo'n 40 bar. Dat is flink, maar volgens mij wel overkomelijk door gewoon een dikkere constructie te maken.

Onder een berg is de druk even hoog. Boven de Gotthard-basistunnel ligt nog 2,3km aan rotsen. Dat levert een druk van 46 bar op. Het gewicht van het water hoeft dus geen probleem zijn.

SnarfFlevoland
expressweg

Berichtdoor SnarfFlevoland » Wo 24 Mei 2017, 17:18

^^
Maar een berg is een vaste massa. Als je daar een klein gat doorheen boort, stort het niet zomaar in, net als een gat in je huismuur ook niet meteen weer dichtslibt, wanneer je em hebt geboord. Een gat boren door een vloeibare massa gaat daarentegen natuurlijk moeilijk worden. Dan moet je een constructie bouwen die het water eruit houdt. En die constructie moet krachtig genoeg zijn om de druk van het water tegen te houden.

Een bouwingenieur zal betere opheldering kunnen geven. Misschien zit ik er ook wel naast, maar volgens mij zorgen de rotsen direct om een (berg)tunnel meteen voor extra versteviging, hetgeen je bij water niet (?) of minder hebt. I know, oude tunnels in bergen kunnen op ten duur ook instorten/dichtslibben, maar daar gaat een aanzienlijke tijd overheen, afhankelijk hoe stevig de rotsen zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Wo 24 Mei 2017, 18:21

Op het plaatje is duidelijk te zien dat de tunnel door de rotsen onder zee wordt gebouwd. Geen tunnel op de zeebodem dus, maar daaronder. Vergelijkbaar met de Kanaaltunnel dus, maar dan bijna 4 keer zo diep.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

JaN34
dorpsstraat

Berichtdoor JaN34 » Wo 24 Mei 2017, 18:51

^^ Zie ook de animaties in onderstaande film. Wel in het Noors, maar behoorlijk goed te volgen. Gaat over projecten/ideeën om de hele Noorse E39 ferry-vrij te maken.
Link

Wesso
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Wesso » Wo 24 Mei 2017, 20:30

In dat filmpje wordt o.a. een onderzeetunnel met pijlers op de zeebodem van het Sulafjord getoond. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Wo 24 Mei 2017, 23:16

verfmeer95 schreef:
duikgek89 schreef:Maar zelfs als het wel water is, dat is een druk van zo'n 40 bar. Dat is flink, maar volgens mij wel overkomelijk door gewoon een dikkere constructie te maken.

Onder een berg is de druk even hoog. Boven de Gotthard-basistunnel ligt nog 2,3km aan rotsen. Dat levert een druk van 46 bar op. Het gewicht van het water hoeft dus geen probleem zijn.

Je spreekt jezelf al tegen met de getallen die je geeft. Als de druk even hoog zou zijn als onder 2,3km waterkolom, dan had dat ongeveer 226 bar moeten zijn.

En dat je niet alle materialen over één kam kan scheren is logisch. Doe je dat toch dan moet je je realiseren dat als vaste materialen dergelijke belastingen niet op hadden kunnen nemen, o.a tunnels en gebouwen nooit hadden kunnen bestaan. Bovendien hadden we dan nooit ondergrondse mijnen kunnen zien want die gangen zouden dan ingestort zijn voordat ze gestut hadden kunnen worden.

Ik ben geen geoloog of civiel ingenieur dus ik weet niet exact hoe rots zich onder belasting gedraagt. Maar het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze helemaal niks op kunnen nemen.

verfmeer95
autoweg

Berichtdoor verfmeer95 » Do 25 Mei 2017, 0:33

^^ Je hebt gelijk, ik zat er een nulletje naast. Het moet inderdaad 460 bar zijn. Dat laat helemaal zien dat een tunnel die in rotsen geboord wordt 40 bar makkelijk aankan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Do 25 Mei 2017, 15:40

Waar haal je die 460 nou weer vandaan? Jij beweert dat water of rots niet uitmaakt. 2,3km waterkolom is ca 225 bar. Niet 460. Volgens jouw theorie zou 2,3km rots dus ook 225 bar moeten zijn... Nouja, achter de komma iets meer afhankelijk van de dichtheid en dan natuurlijk nog de Atmosfeer erboven.

verfmeer95
autoweg

Berichtdoor verfmeer95 » Do 25 Mei 2017, 17:42

^^ De druk van een kolom rots of water wordt gegeven door dichtheid*hoogte*9,81. Doordat de dichtheid van rots iets meer dan 2 keer zo hoog is als die van water, kom je met een ruwe schatting rond de 450 bar of 460 bar uit.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Vr 26 Mei 2017, 10:42

Dat je initiële bewering onzin is behoeft geen discussie geloof ik. Of ik las hem verkeerd, op mij kwam het over alsof je beweerde dat het niet uitmaakt of we over rots of water spreken.

Overigens zie ik hier ook een bewijs dat het onderwijs in Nederland gruwelijk gevaarlijk is.

Tenminste, als je werkelijk de volgende formule geleerd hebt:

Code: Selecteer alles

druk=dichtheid*hoogte*9,81

Want in feite is de wet van Pascal een differentiaalvergelijking. De afgeleide van de druk met respect tot de hoogte is gelijk aan de dichtheid en zwaartekrachtversnelling (die 9,81 van je, waar je ook niet zomaar de eenheid weg mag laten, die bovendien ook niet overal 9,81m/s^2 is).

Code: Selecteer alles

dP/dZ=rho*g

Soms leert men hem overigens aan met een minnetje voor de Rho, maar of je die nodig hebt is afhankelijk van de keuze (richting) van je coördinatensysteem. Belangrijker is dat je niet mag vergeten dat je over drukverschil en hoogteverschil praat. De initiële druk mag je ook niet zomaar vergeten (al kunnen we hem bij dergelijke drukken rustig verwaarlozen, maar als je die formule zo leert kom je geheid een keer bedrogen uit!).

Daarnaast is de wet van Pascal van toepassing op vloeistoffen. Nu werkt dit voor vaste stoffen soms ook, maar je moet hier wel verdomd voorzichtig mee zijn. Ten eerste moet je rekening houden met de vulgraad. Je kunt je voorstellen dat als je rare vormen in een buis gooit, hier nog lucht tussen zit waardoor de dichtheid anders is dan bij een massieve vulling. Maar ook dat kunnen we nu waarschijnlijk negeren aangezien we het over min of meer massieve rots hebben, zelfs al is die waarschijnlijk niet homogeen. Veel meer kom je dan in de knoei met het feit dat bij vaste stoffen hetzelfde kleine blokje (infinitesimal, kom even niet op het Nederlandse woord) niet per definitie dezelfde druk van alle kanten hoeft te ervaren om in equilibrium te zijn. Ook de drukkende rots, drukt slechts van boven.
Dan komen we ook tot het punt dat jij compleet vergeet, namelijk dat we hier niet per definitie één kolom rots hebben die volledig op een vlak dak van een tunnel steunt.

Een zacht materiaal, bijvoorbeeld zand, zal waarschijnlijk in het midden wegzakken zodra de steun wegvalt en dus relatief veel druk op de tunnel uitoefenen.
Echter, nemen we een harde rots dan gaat dat zeker niet zomaar op. De rots zal wat afschuifspanningen en buigspanningen op kunnen nemen waardoor de rots zichzelf ondersteunt en waardoor het "dak" van het geboorde gat "staat" op/via de rots daar precies naast. Dit is in principe niet heel anders dan betonnen liggers voor een gebouw (met de kanttekening dat we over hele andere maten en ordegroottes praten). Ik weet niet hoeveel de rots zelf op kan en zal nemen, maar dat de rots zelf wat op kan nemen weet ik zeker. Zou dit principe namelijk niet zo werken, dan hadden we waarschijnlijk nooit tunnels kunnen boren of mijnen kunnen graven want reken maar dat alles meteen instort als er zo'n enorme druk op zou staan. Sterker nog, heel veel dingen hadden we nooit kunnen bouwen en er hadden geen natuurlijke grotten kunnen bestaan.

Ik ben er dus ook vrijwel zeker van dat je met die verkrachte versie van de wet van Pascal de plank mis slaat.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat in sommig gesteente bepaalde normen zo'n formule willen gebruiken om op zeker te spelen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Hajo » Vr 26 Mei 2017, 14:53

^^ Dit gaat mij boven de pet. :s

Anyway, de druk op de tunnelbuis zal volgens mij behoorlijk groot zijn door zowel de rotsen als het water daarboven. Desondanks is het toch mogelijk die tunnel aan te leggen, wat ik verbazend vind.

Ander aspect is de veiligheid: hoe wordt die op zo'n grote diepte gewaarborgd? Vluchtwegen en zo zijn natuurlijk prima, maar het is wel een behoorlijk eind voordat je de tunnel uit bent. En ook hier speelt de diepte denk ik een grote rol.
Lidnummer 0043

captain007
Forumbeheerder & Moderator

Berichtdoor captain007 » Vr 26 Mei 2017, 22:08

Video van de E18 van Oslo aan de westzijde tot aan Moss langs de E6. De E18 loopt in Oslo door een paar korte tunnels en een lange tunnel. Daarna volgen we de E18 naar het zuiden waar deze zeer verschillend is uitgebouwd. Verder naar het zuiden voegen we in op de E6 en buigt de E18 af richting Stockholm. De video is in de ochtend van hemelvaartsdag opgenomen, dus het was lekker rustig in Oslo:
Link

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Za 27 Mei 2017, 9:24

Hajo schreef:^^ Dit gaat mij boven de pet. :s

In meer simpele taal komt het erop neer dat Verfmeer95 denkt dat alle rots die recht boven de tunnel zit, op de tunnel steunt. Terwijl ik zeg dat een tunnel in rots iets is als een grot en de rots boven de tunnel (deels) gesteund wordt door de rots naast de tunnel waardoor niet het volledige gewicht van de rots boven de tunnel op de tunnel steunt.

Hajo schreef:Ander aspect is de veiligheid: hoe wordt die op zo'n grote diepte gewaarborgd? Vluchtwegen en zo zijn natuurlijk prima, maar het is wel een behoorlijk eind voordat je de tunnel uit bent. En ook hier speelt de diepte denk ik een grote rol.

Volgens mij is de lengte een groter probleem, want die moet je ook weer voor een aardig deel afleggen om de tunnel uit te kunnen komen. Bovendien moet die afstand afgelegd worden om calamiteiten te bereiken.

Lucht verversen op zo'n diepte is best te doen, daar de druk in de tunnel maar een beetje hoger zal zijn als op maaiveld (stel je een tunnel op niveau 0 voor met ingangen in de bergen), we praten dan over drukverschillen in de ordegrootte van enkele tienden bar.

captain007

Berichtdoor captain007 » Za 27 Mei 2017, 15:36

Tijdens mijn reis door Noorwegen heb ik een hoop foto's gemaakt van de Hardangerbrua. Ik vond het een hele indrukwekkende brug en ook de toeleidende infrastructuur met twee tunnels met een rotonde erin zijn erg mooi. Een repo in de spoiler.

Spoiler: show
De brug gezien vanaf de noordzijde. De brug gaat over een fjord heen en de weg komt aan weerszijden letterlijk uit de berg:
Afbeelding
DSC_0074.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De pylonen zijn erg imposant, hoewel de hoogte van ruim 200 meter niet zo opvalt door de omgeving die ook al imposant is:
Afbeelding
DSC_0078.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Zicht op het topstuk van de pyloon:
Afbeelding
DSC_0079.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Men was bezig met iets onder de brug vanuit het beweegbare inspectieplatform:
Afbeelding
DSC_0080.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tunnelmonden zijn heel hoog en groot waardoor de brug vanuit de tunnel op je afkomt:
Afbeelding
DSC_0086.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Je kan als je vanuit de tunnelmond naar boven kijkt zo de hele pyloon zien:
Afbeelding
DSC_0087.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tunnelmond gezien vanaf de brug. Aan de andere zijde ziet het er hetzelfde uit:
Afbeelding
DSC_0092.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Flinke voegovergangen zijn er in de brug geplaatst:
Afbeelding
DSC_0089.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het inspectieplatform rijdt over een richel aan de buitenzijde van de brug:
Afbeelding
DSC_0094.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf de andere zijde van de brug heb je ook mooi zicht op de brug. Er zit daar ook een parkeerplaats waar je over het fiets/voetpad gemakkelijk naar de brug kan lopen:
Afbeelding
DSC_0103.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf die zijde kan je ook boven de tunnelmond lopen en kijk je zo recht op de weg over de brug heen:
Afbeelding
DSC_0126.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het fietspad heeft aparte stukje tunnels naar de brug toe en is voorzien van wat speelse ledverlichting met regenboogeffect:
Afbeelding
DSC_0135.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De halfportalen voor de elektronische tol. Er zit ook apparatuur voor tolkastjes:
Afbeelding
DSC_0138.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tolbedragen:
Afbeelding
DSC_0147.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het fiets/voetpad komt in de tunnel bij de weg uit:
Afbeelding
DSC_0144.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Bevestigingspunt van een van de kabels aan het brugdek:
Afbeelding
DSC_0149.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf de brug heb je tevens een mooi uitzicht op de omgeving 8-):
Afbeelding
DSC_0096.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

captain007

Berichtdoor captain007 » Za 27 Mei 2017, 17:41

En een video van een van de mooiste wegen die ik ooit gereden heb. De Riksvei 7 door Hardangervidda. Je moet er even voor gaan zitten, want het is ruim 20 minuten adembenemend landschap 8-)
Link

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Za 27 Mei 2017, 17:57

Mooie foto's van de Hardangerbrug! Momenteel is dit de langste overspanning in Noorwegen. Ik heb de bouw van de brug op de voet gevolgd, het was een spektakel om het in 2014 te bezoeken. Het brugdek is in China gemaakt.

Je video zal ik bekijken als ik weer in Nederland ben, hier is de wifi net genoeg voor 360p, dat doet de video geen recht.

Terug naar “Europa”