[RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Groningen » di 01 nov 2011, 18:28

^^ ...maar taal is in België natuurlijk helemaal een heikel punt...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » di 01 nov 2011, 19:51

^^In Kosovo zal dat niet minder zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » di 01 nov 2011, 20:16

Coen Tunnel schreef:Ik vind het belachelijk dat de rechten van de oorspronkelijke Servische bewoners niet gerespecteerd worden, net als dat ik het belachelijk vind dat een opstandige autonome provincie (Kosovo en Metohija) zich eenzijdig afscheidde van een democratisch land (Servië). Mensen die dat goedkeuren zouden ook een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring van Baskenland, Catalonië, Schotland, Wales, Friesland, Abchzië of Transnistrië moeten goedkeuren.
Welke rechten worden momenteel gechonden (niet gerespecteerd) volgens jou?
Voordat we elkaar over niets in de haren vliegen: ik ben ook niet voor een onafhankelijk Kosovo (en niet alleen deze), omdat dit soort spin-offs vrijwel nooit iets echt oplost, en de inwoners van dit soort kleine (deel)republiekjes er zelden beter van worden. Je ziet het in Abkhazie, vroeger de riviera van de Sovjet Unie, en ook nog eens een goede delicatessen en vruchtenschuur, nu zelfs met de hulp van Rusland kunnen mensen niet eens adequate medische zorg krijgen. Het is er kapot, en dat komt echt niet alleen door een burgerconflict met Georgie begin jaren 90.(ik wil niet afdwalen, maar ik wil maar even aangeven dat ik bekend ben met dit soort materie).
jelger schreef:- zich onafhankelijk verklaren :nuts:
Kan niet. Je kunt je als Serviërs in Kosovo niet onafhankelijk verklaren van Kosovo verklaren, want dat betekent dat je Kosovo als soevereine staat erkent. De Serviërs zien Kosovo nog steeds als deel van Servië, dus is er geen sprake van de onafhankelijkheid uitroepen...
Ik snap ook wel dat internationaal rechtelijk deze optie nu niet zou kunnen, omdat Kosovo de facto weliswaar onafhankelijk is. maar nog steeds niet door de hele wereld erkend wordt.
- naar Servie verhuizen.
Tja, dat soort dingen zouden we niet moeten willen, dat heeft in het verleden al genoeg ellende veroorzaakt.
Ik somde slechts een paar opties op..

bottomline, war je dan flauw genoeg niets op te zeggen had, lijkt me alleszins redelijk - ze zullen het MET elkaar moeten oplossen....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » di 01 nov 2011, 22:11

Ik voor mij ben blij dat er geen Cyrilisch op de borden staat, want ik kan dat niet (goed) lezen. Maar als de Servische minderheid daar boos over is dan vind ik het wel terecht als ze taalfaciliteiten krijgen, zolang de Latijnse naam er maar OOK opstaat, want die wordt door de rest van het land gebruikt. Net als in België waar bijvoorbeeld nauwelijks gebruikte exoniemen als Maestricht en Armentiers de bewegwijzering sieren. Zolang de courante namen maar OOK worden aangegeven op de bewegwijzering lig ik er niet zo wakker van. Je kunt een paar mensen enorm gelukkig maken met het bieden van faciliteiten en een erkenning als minderheid terwijl de meerderheid gewoon de andere namen kan blijven lezen en er dus nauwelijk hinder van ondervindt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vegi » wo 02 nov 2011, 0:09

Laat staan dat circa de helft van de Serven latijns Servisch gebruikt, en de andere helft cyrillisch Servisch. En dan nog kunnen erg veel Serven beide schriften, of in ieder geval beide schriften lezen mochten ze één schrift niet kunnen schrijven.
Dus serieus, waar hebben we het nog over...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 nov 2011, 0:11

Vinny schreef:Ik voor mij ben blij dat er geen Cyrilisch op de borden staat, want ik kan dat niet (goed) lezen.
Maar het Albanees staat er nog altijd in Latijns schrift op. Dus ook voor mensen die het Cyrillisch niet machtig zijn moet het toch duidelijk zijn.
Maar als de Servische minderheid daar boos over is dan vind ik het wel terecht als ze taalfaciliteiten krijgen, zolang de Latijnse naam er maar OOK opstaat, want die wordt door de rest van het land gebruikt.
Uiteraard, die borden hadden wat mij betreft in Albanees (Latijns) en Servisch (Cyrillisch) gemoeten. Niet het Servisch in Latijns schrift.
Zolang de courante namen maar OOK worden aangegeven op de bewegwijzering lig ik er niet zo wakker van.
Mee eens, maar ook in Kosovo zijn er plaatsen die voor ter plekke onbekenden beter bekend zijn bij de Servische naam, zoals Kosovo Polje, Mitrovica, Peć. In sommige gevallen lijken de Albanese en de Servische naam op elkaar, maar er zijn ook extreem verschillende namen zoals Đeneral Janković dat in het Albanees Hani i Elezit heet.
Je kunt een paar mensen enorm gelukkig maken met het bieden van faciliteiten en een erkenning als minderheid terwijl de meerderheid gewoon de andere namen kan blijven lezen en er dus nauwelijk hinder van ondervindt.
Precies, dat bedoel ik. Met Albanees op de borden is er altijd Latijns schrift aanwezig, waardoor het internationaal ook prima bruikbaar is. Met Servisch in het Cyrillische schrift doe je de lokale Servische bevolking meer eer aan, omdat zij ook primair dat schrift gebruiken en niet het Latijnse schrift. Ik vind het jammer om te constateren, en dat is al een aantal jaren gaande, dat het Cyrillisch in Kosovo praktisch wordt uitgebannen.
jelger schreef:Welke rechten worden momenteel gechonden (niet gerespecteerd) volgens jou?
Sowieso is de onafhankelijkheidsverklaring illegaal. Het is aan de Servische bewoners van Kosovo niet uit te leggen dat zoveel landen de onafhankelijkheidsverklaring hebben gesteund, want op het moment dat Kosovo zich onafhankelijk verklaarde was er van oorlog geen sprake meer, was er van onderdrukking door Serviërs geen sprake meer en was Servië al geruime tijd een democratie.

Soit, dan is er die onafhankelijkheidsverklaring en uiteraard was en is Kosovo de facto onafhankelijk, maar dan nog kun je rekening houden met minderheden. De Servische minderheid heb je mijns inziens volledig te respecteren. De Servische minderheid gebruikt primair het Cyrillische schrift. Dat (vrijwel) alle Serviërs het Latijnse schrift machtig zijn doet er in mijn ogen niet zoveel toe.
Voordat we elkaar over niets in de haren vliegen: ik ben ook niet voor een onafhankelijk Kosovo (en niet alleen deze), omdat dit soort spin-offs vrijwel nooit iets echt oplost, en de inwoners van dit soort kleine (deel)republiekjes er zelden beter van worden. Je ziet het in Abkhazie, vroeger de riviera van de Sovjet Unie, en ook nog eens een goede delicatessen en vruchtenschuur, nu zelfs met de hulp van Rusland kunnen mensen niet eens adequate medische zorg krijgen. Het is er kapot, en dat komt echt niet alleen door een burgerconflict met Georgie begin jaren 90.(ik wil niet afdwalen, maar ik wil maar even aangeven dat ik bekend ben met dit soort materie).
Duidelijk. Sowieso zie ik in Kosovo weinig toekomst, want het is een weinig geïndustrialiseerd gebied, het ligt niet enorm strategisch en voor toerisme is het ook weinig interessant.
Ik snap ook wel dat internationaal rechtelijk deze optie nu niet zou kunnen, omdat Kosovo de facto weliswaar onafhankelijk is. maar nog steeds niet door de hele wereld erkend wordt.
Kosovo is geen VN-lid, wordt ook maar door een stuk of 60-70 landen erkend, en mag volgens VN-resolutie 1244 niet eens onafhankelijk zijn. De VN-resolutie voorziet slechts in mogelijke autonomie voor Kosovo, maar in de resolutie wordt de status van Kosovo als provincie van Joegoslavië (nu Servië) benadrukt. De soevereiniteit en territoriale integriteit van Joegoslavië is in de resolutie benadrukt - wat inhoudt dat Kosovo zich niet eenzijdig mág afscheiden. In ieder geval zouden de landen die in 1999 in de VN-Veiligheidsraad zaten (waaronder Nederland) de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo naar mijn mening niet mogen erkennen.
bottomline, war je dan flauw genoeg niets op te zeggen had, lijkt me alleszins redelijk - ze zullen het MET elkaar moeten oplossen....
Mee eens, maar dat zou op basis van eerder gemaakte afspraken moeten zijn, zoals de VN-resolutie uit 1999. Er is best plek voor meer autonomie voor Kosovo. Dat hebben de Serviërs ook niet tegengehouden in de jaren voor de onafhankelijkheidsverklaring. Maar daar hebben de Kosovaren niet naar willen luisteren - men was hoe dan ook op onafhankelijkheid uit. Het is begrijpelijk dat bijvoorbeeld Spanje de onafhankelijkheid van Kosovo niet erkent - de situatie met Baskenland en Catalonië is immers feitelijk niet veel anders. Erken je Kosovo, dan kun je moeilijk een toekomstige onafhankelijkheidsverklaring van Baskenland niet erkennen. Erkenning van Kosovo heeft in die zin een gevaarlijk precedent geschapen.

Enfin, op zo'n manier wordt het samen oplossen erg lastig.
Vegi schreef:Laat staan dat circa de helft van de Serven latijns Servisch gebruikt, en de andere helft cyrillisch Servisch.
Dat is ook regionaal bepaald. In de Vojvodina zal wel meer Latijns worden gebruikt, in Kosovo is het vrijwel overwegend Cyrillisch.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vegi » wo 02 nov 2011, 0:15

Dan kan je altijd zeggen om in het noorden van Kosovo, waar de meeste Serven wonen, alsnog cyrillisch op de borden te gebruiken.
Dat is dus hetzelfde als in België...

(En ook ik ben het er maar half mee eens dat Kosovo zich op deze manier onafhankelijk heeft kunnen verklaren. Het zal ze niet helpen waarschijnlijk.)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » wo 02 nov 2011, 9:22

Erkenning van Kosovo heeft in die zin een gevaarlijk precedent geschapen.
Het directe resultaat was dat Rusland meteen na korte oorlog in 2008 in Georgie de onafhankelijkheidsverklaringen van Abkhazie en Zuid-Ossetie (die al in resp. 1999 en 1991 waren gedaan) erkende. Het had alles te maken met de middelvinger naar Europa en de VS. Want inmiddels zit Rusland in de maag met zijn 'onafhankelijke' proxy-staatjes in de zuid-caucasus.

Maar goed we/ik dwalen af. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 18:49

De snelweg lijkt inderdaad genummerd als R7. Vreemd...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 18:59

De R van Rruge? (weg)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 19:05

Zou kunnen, maar lijkt me niet erg logisch. Zowel in het Servisch als het Albanees is de gangbare term met de prefix A, namelijk Autoput of Autostradë / Autoudhë (alhoewel dat laatste woord in de praktijk vrijwel nooit gebruikt schijnt te worden).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 19:07

Route dan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 19:12

Misschien is het afgeleid van een regionale weg ter plekke. Die waren in voormalig Joegoslavië ook met de prefix R genummerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 19:16

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 19:22

Daar lijkt het dan toch op. Misschien een radiaal systeem vanuit Prishtina?

R1 = Prishtina - Han i Elezit (MK)
R2 = Prishtina - Gjilan
R3 = Prishtina - Leskovac (SRB)
R4 = Prishtina - Besianë (SRB)
R5 = Prishtina - Mitrovica
R6 = Prishtina - Pec
R7 = Prishtina - Prizren (AL)

Wellicht is het plan zoiets.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 19:42

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » za 12 nov 2011, 14:43

R7 Prizren

Vandaag is de eerste snelweg van Kosovo geopend, 38 kilometer van de R7 vanaf de Albanese grens rond Prizren tot een tijdelijke aansluiting net voorbij Suharekë.

Wat TV-beelden:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » za 12 nov 2011, 15:11

Heel netjes! Jammer dat het afstandenbord bij de grens niet leesbaar is, maar geheid dat er op korte termijn foto's van zullen vlgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » za 12 nov 2011, 20:11

Wat foto's:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » za 12 nov 2011, 20:44

Chris schreef: Afbeelding
3-talig uitritbord. Het Albanese "dalje" betekent in het Servisch trouwens "verder".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » za 12 nov 2011, 21:32

Deze weg is tegelijk de eerste grensoverschrijdende snelweg naar Albanie. Dat land was tot nu toe alleen via gewone wegen bereikbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » za 12 nov 2011, 21:57

En no geen 30 jaar geleden was grensoverschrijding hier onmogelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » zo 13 nov 2011, 11:57

Filmpje:
Link
Met daarin dit afstandenbord voor de Albanese grens:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Hajo » zo 13 nov 2011, 14:35

Aangelegd met EU-geld, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » zo 13 nov 2011, 19:31

Die drietalige aanduiding van het grensstation op drie aparte regels hadden ze misschien beter op een andere manier kunnen oplossen. Temeer daar bij Tirana en Shkoder de talen wel achter elkaar staan. Nu ligt de nadruk wel erg op die douanepost.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » zo 13 nov 2011, 19:40

Grenzen op de Balkan hebben nu eenmaal nog meer status dan in de Schengen-landen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » zo 13 nov 2011, 20:54

http://img716.imageshack.us/img716/5198/dscn5458v.jpg
Dit is geleend uit het Zwitserse systeem... (wegnummers ontbreken hier)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 12:43

Het patroon schijnt te zijn:

Bij 1000 m een Duitse stijl voorwegwijzer met wegnummering
Bij 500 m een Zwitserse stijl voorwegwijzer zonder wegnummering
Bij de afrit border met wegnummering

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » zo 20 nov 2011, 12:23

En de rest is (soms) Belgisch door de tweetaligheid ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » wo 30 nov 2011, 16:51

Wat luchtfoto's van de R7.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 30 nov 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's in spoiler geplaatst

Plaats reactie