[RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » za 06 aug 2011, 20:12

Palance, in 2008 schreef:Een (deels) 3-talige wegwijzer (Albanees, Servisch, Turks), mét wegnummers. Ik vermoed in Prizren.

Afbeelding
Palance, vorig jaar schreef:Afbeelding
Dus niet dit bord, maar óók de R107 - evenals de R118
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » za 06 aug 2011, 20:23

Die onderste bedoelde ik inderdaad, die andere had ik niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » vr 30 sep 2011, 16:49

Video van de gemoderniseerde M9 tussen Prishtina en Peje (Pec). Dit is één van de belangrijkste wegen in Kosovo. Het ziet er aardig mooi uit, 2x2 rijstroken en niet continu erfaansluitingen.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » zo 02 okt 2011, 10:57

Eind deze maand moet de eerste 38 kilometer van de A1 worden geopend tussen de Albanische grens en Suharekë, ongeveer halverwege de route naar Prishtina.

Wat foto's (niet alle foto's zijn even recent).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Pec-Pristina

Bericht door keokiracer » di 18 okt 2011, 19:31

Behoorlijk gevaarlijk rijgedrag in de buurt van Prishtine ,0:20 :o, slecht wegdek ook...


Video weggehaald door mijzelf, zie verderop
Laatst gewijzigd door keokiracer op wo 19 okt 2011, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Groningen » di 18 okt 2011, 21:10

^^ 'Deze video is privé.'

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door keokiracer » di 18 okt 2011, 21:13

^^ Vreemd, heb hem net nog bekeken :? En de video is niet van mij...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door keokiracer » wo 19 okt 2011, 9:41

Deze staat inmiddels een halve dag online en hij is nog steeds zichtbaar, dus ik ga ervan uit dat deze op openbaar blijft staan..
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Pec-Pristina

Bericht door keokiracer » wo 19 okt 2011, 13:55

keokiracer schreef:Behoorlijk gevaarlijk rijgedrag in de buurt van Prishtine ,0:20 :o, slecht wegdek ook...
[video die op privé is gezet]
Hier is video die ik bedoelde, de gebruiker heeft de video opnieuw geupload:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » ma 31 okt 2011, 21:29

De eerste snelwegbewegwijzering van Kosovo is een feit.

Opvallend is dat ze niet Servië of Albanië na-apen, maar eerder op een Sloveense toer gaan.

Dit zijn foto's van een TV-programma, vandaar de slechte kwaliteit. Binnenkort waarschijnlijk betere foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 31 okt 2011, 21:32

Typisch dat Prizren-jug (zuid) ééntalig Servisch is.

Maar verder ziet het er op het oog prima uit. Ik ben benieuwd naar betere foto's.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » ma 31 okt 2011, 21:46

Ovaaltjes met AL zoals op de onderste foto zijn er nog niet veel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 okt 2011, 21:50

Accenten op de Servische benamingen zijn er ook niet en Cyrillisch schrift ontbreekt. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2011, 23:08

Opvallend is dat ze niet Servië of Albanië na-apen, maar eerder op een Sloveense toer gaan.
Vroeger hadden alle Joegoslavische landen Italiaanse stijl bewegwijzering. Dat beviel niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 7:28

Coen Tunnel schreef:Accenten op de Servische benamingen zijn er ook niet en Cyrillisch schrift ontbreekt.
Behalve in Noord-Kosovo, wordt het ook niet echt meer gebruikt in Kosovo. Dat zal politiek waarschijnlijk erg gevoelig liggen.

Daarnaast lees ik net op SSC dat 'jug' toevallig ook in het Albanees 'zuid' betekent. Dat verklaart weer wat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2011, 12:33

^^ Dus worden de rechten van de Servische bevolking in Kosovo aan de kant geschoven. Waar Cyrillisch eerst heel gebruikelijk was lijkt het nu compleet te worden uitgebannen door de nieuwe machthebbers. :nothanks:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 01 nov 2011, 12:35

Het Servisch kan zowel in het Cyrillisch als het Latijnse schrift worden geschreven. Er is geen noodzaak om borden onnodig te vervuilen met nog een extra schrift als dat niet nodig is. Dan moet je gewoon pragmatisch zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 12:38

Coen Tunnel schreef:Dus worden de rechten van de Servische bevolking in Kosovo aan de kant geschoven.
Onzin. Zo'n beetje alle wegwijzers zijn tweetalig - en dat terwijl nog zo'n 5% van de bevolking Servisch is - en het Servisch kan, zoals Chris al terecht opmerkte, in beide schriften geschreven worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » di 01 nov 2011, 14:31

^^In Noord-Kosovo heeft de Kosovaarse regering sowieso geen enkele invloed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2011, 15:03

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:Dus worden de rechten van de Servische bevolking in Kosovo aan de kant geschoven.
Onzin. Zo'n beetje alle wegwijzers zijn tweetalig - en dat terwijl nog zo'n 5% van de bevolking Servisch is - en het Servisch kan, zoals Chris al terecht opmerkte, in beide schriften geschreven worden.
Me dunkt dat het Cyrillisch in Kosovo, toen het nog onderdeel was van Joegoslavië/Servië, het overheersende schrift was. Want in Servië zelf wordt voornamelijk Cyrillisch gebruikt en in het aangrenzende Macedonië ook. Het lijkt me dat dat in Kosovo niet anders was en is...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » di 01 nov 2011, 15:07

What's the problem? :nuts:
Als Kosovaren liever geen cyrilisch willen gebruiken om wat voor reden dan ook, dan is dat hun goed recht. De reden doet er niet eens toe. Wat jij via demagogiek probeert te zeggen is dat omdat het in het oude Joegoslavie ook in Kosovo gewoon was om in het Cyrilisch te schrijven, dat nu ook zou moeten. :nuts:
Joegoslavie is niet meer, Kosovo is de facto onafhankelijk, en heeft daarmee de facto de vrijheid het cyrilisch als schrift los te laten. Los van wat er nu of toen in Servie, Macedonie, of Joegoslavie van toepassing is of was.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » di 01 nov 2011, 16:00

^^Niet mee eens. De Serven vormen een beschermde minderheid in Kosovo. Als de Albanese meerderheid beslist Servisch te schrijven in een manier waarop de Serven hun taal meestal niet schrijven (in het Latijnse alfabet) dan is dat een verkapt signaal naar de minderheid toe dat hun cultuur niet meetelt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 16:06

En nogmaals: Het Servisch bestaat officieel in beide schriften en elke Serviër kan beide schriften lezen en schrijven, dus maakt het helemaal niets uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » di 01 nov 2011, 16:12

^^Maar het Cyrillisch schrift wordt blijkbaar verkozen boven het Latijnse als ik Wikipedia mag geloven. Mijn punt is dat de Serviërs zelf moeten beslissen welk schrift gebruikt wordt en niet de Albanese meerderheid.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » di 01 nov 2011, 16:15

Zoiets heet dus van een mug een olifant maken, gelijke de traditie in ethno-nationalistische campagnes. Alfa, je hebt best gelijk als de meeste Serven in Kosovo het nu gehanteerde schrift niet kunnen lezen, maar zoals Palance zegt, dat is niet het geval. Ergo - er wordt de facto niemand te kort gedaan.

Neemt niet weg dat ik best snap dat er vast wel een anti-servische motivatie achter kan liggen, alleen treft het de Serven in het dagelijks leven niet, maar slechts mentaal wellicht. Het lijkt dat meer een "het anders doen" om zich af te zetten tegen het oude (Servische) regime.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 01 nov 2011, 16:18

Ik heb wel eens gelezen dat het cyrillisch soms gekozen boven het latijnse schrift wordt vanuit nationalistische overwegingen. Misschien om meer "onderscheidend" te zijn ofzo.

Maar beide schriften zijn formeel gelijkwaardig, op internetsites kun je vaak kiezen uit het latijns of cyrillisch.

Voorbeeld:
http://www.putevi-srbije.rs/

of
http://www.tanjug.rs/

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » di 01 nov 2011, 16:19

Alfa schreef:^^Maar het Cyrillisch schrift wordt blijkbaar verkozen boven het Latijnse als ik Wikipedia mag geloven. Mijn punt is dat de Serviërs zelf moeten beslissen welk schrift gebruikt wordt en niet de Albanese meerderheid.
Het lijkt me dat het in goede harmonie besloten moet worden. Niet volgens de lijn "oh we hebben een recalcitrante minderheid DUS we doen alles wat zij willen". Als de Serven zelf willen bepalen wat ze doen zonder enige "Albanees" Kosovaarse bemoeienis zijn er de volgende opties:
- zich onafhankelijk verklaren :nuts:
- zich aansluiten bij Servie
- naar Servie verhuizen.

En anders dan doe je het met elkaar, niet tegen elkaar. Dat geldt overigens voor beide kampen... laat dat duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 01 nov 2011, 16:26

Chris schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het cyrillisch soms gekozen boven het latijnse schrift wordt vanuit nationalistische overwegingen. Misschien om meer "onderscheidend" te zijn ofzo.

Maar beide schriften zijn formeel gelijkwaardig, op internetsites kun je vaak kiezen uit het latijns of cyrillisch.
Helemaal correct, Chris. Er is zelfs een krant (althans: Ik ken er maar één die het doet, maar het zijn er wellicht meer), die in 2 schriften uitkomt in Servië, je kan dus zelf kiezen welke versie je wilt lezen. En beide schriften zijn inderdaad gelijkwaardig, dus het maakt niemand wat uit in welk schrift het opgeschreven staat.

En hoe was het vroeger? Zie dit filmpje en kijk eens bij 4:05, daar zie je een (drietalige) wegwijzer, geheel in Latijs schrift, het bord is uit de Joegoslavische tijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2011, 17:50

jelger schreef:What's the problem? :nuts:
Als Kosovaren liever geen cyrilisch willen gebruiken om wat voor reden dan ook, dan is dat hun goed recht. De reden doet er niet eens toe. Wat jij via demagogiek probeert te zeggen is dat omdat het in het oude Joegoslavie ook in Kosovo gewoon was om in het Cyrilisch te schrijven, dat nu ook zou moeten. :nuts:
Joegoslavie is niet meer, Kosovo is de facto onafhankelijk, en heeft daarmee de facto de vrijheid het cyrilisch als schrift los te laten. Los van wat er nu of toen in Servie, Macedonie, of Joegoslavie van toepassing is of was.
Ik vind het belachelijk dat de rechten van de oorspronkelijke Servische bewoners niet gerespecteerd worden, net als dat ik het belachelijk vind dat een opstandige autonome provincie (Kosovo en Metohija) zich eenzijdig afscheidde van een democratisch land (Servië). Mensen die dat goedkeuren zouden ook een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring van Baskenland, Catalonië, Schotland, Wales, Friesland, Abchzië of Transnistrië moeten goedkeuren.
jelger schreef:
Alfa schreef:^^Maar het Cyrillisch schrift wordt blijkbaar verkozen boven het Latijnse als ik Wikipedia mag geloven. Mijn punt is dat de Serviërs zelf moeten beslissen welk schrift gebruikt wordt en niet de Albanese meerderheid.
Het lijkt me dat het in goede harmonie besloten moet worden. Niet volgens de lijn "oh we hebben een recalcitrante minderheid DUS we doen alles wat zij willen". Als de Serven zelf willen bepalen wat ze doen zonder enige "Albanees" Kosovaarse bemoeienis zijn er de volgende opties:
- zich onafhankelijk verklaren :nuts:
Kan niet. Je kunt je als Serviërs in Kosovo niet onafhankelijk verklaren van Kosovo verklaren, want dat betekent dat je Kosovo als soevereine staat erkent. De Serviërs zien Kosovo nog steeds als deel van Servië, dus is er geen sprake van de onafhankelijkheid uitroepen...
- naar Servie verhuizen.
Tja, dat soort dingen zouden we niet moeten willen, dat heeft in het verleden al genoeg ellende veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » di 01 nov 2011, 17:55

jelger schreef:
Alfa schreef:^^Maar het Cyrillisch schrift wordt blijkbaar verkozen boven het Latijnse als ik Wikipedia mag geloven. Mijn punt is dat de Serviërs zelf moeten beslissen welk schrift gebruikt wordt en niet de Albanese meerderheid.
Het lijkt me dat het in goede harmonie besloten moet worden. Niet volgens de lijn "oh we hebben een recalcitrante minderheid DUS we doen alles wat zij willen". Als de Serven zelf willen bepalen wat ze doen zonder enige "Albanees" Kosovaarse bemoeienis zijn er de volgende opties:
- zich onafhankelijk verklaren :nuts:
- zich aansluiten bij Servie
- naar Servie verhuizen.

En anders dan doe je het met elkaar, niet tegen elkaar. Dat geldt overigens voor beide kampen... laat dat duidelijk zijn.
Taal is een exclusieve aangelegenheid van de gemeenschap in kwestie. Mocht de (overwegend Franstalige) Brusselse regering beslissen dat in het Nederlands voortaan 'filosofie' als 'philosophie' moet worden geschreven omdat dat dichter aansluit bij het Frans zou dat ook niet aanvaard worden.

Plaats reactie