[RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Groningen » wo 30 nov 2011, 22:50

^^ Goeiedagschotel. Dat ziet er goed uit :top:

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Boeck536 » do 05 jan 2012, 17:47

Afgelopen week hebben we rondgereisd in Servië en Montenegro. Ik wilde graag eens vanaf Servië Kosovo in en kijken hoe open die grenzen nou in werkelijkheid zijn. De grensovergangen bij Zubin Potok en Jarinje bleken afgesloten. Het leek me interessant om te zien hoever we tot de Kosovaarse grens konden komen vanuit Raška over weg 22-3 richting Lešak. Op de grens zelf hebben de Serviërs een permanent roadblock opgeworpen.
Vlak voor de grens werden we tegengehouden door de politie. Ik zei dat ik graag naar Lešak wilde en de vriendelijke politieman wees ons linksaf een klein weggetje in dat steil de berg op liep. Daar zou ik dan na 2 kilometer weer naar rechts moeten, om zo het roadblock te omzeilen. Het weggetje naar rechts bleek echter onvindbaar en dus bleven we maar stijgen over het weggetje dat over de Kosovaarse grens liep, aan de Servische kant wel te verstaan.

Het bleek te gaan om weg 119a en 218a via ski-oord Kopaonik naar het dorpje Brzeće. Daar konden we alsnog via weg 218 Kosovo in. Er was aan de grens een verlaten hokje van de politie en een geopende slagboom. Er stond wel een bord dat oogde als een douane-aanduiding met stop-policija, maar dat konden we vanwege de afwezigheid van mensen gewoon negeren. Hierdoor waren we zonder grenscontrole in Kosovo. Een totaal verlaten weg en 9 kilometer verder reden we er zonder het te merken weer uit (en dus Servië weer in) bij het plaatsje Blazevo.

De weg werd steeds slechter: hier en daar over kilometers niet geasfalteerd en diepe kuilen en overal uitstekende stenen. Later zag ik op google maps dat daar de grens om het weggetje bij Blazevo heen is getrokken. Op de kaart van Duitse makelij die ik bij me had hoorde het echter wel bij Kosovo. Ik weet nu niet meer wat ik moet geloven. Kortom, een zeer apart stukje weg, deze 218 tussen Brzeće en Blazevo. Mijn conclusie was dat je Servisch sprekend Kosovo wel zonder controles in kan vanuit Servië, maar dan moet je wel kleine bergweggetjes nemen. Er is schijnbaar maar één grote officiële grens tussen Servië en dit deel van Kosovo (inclusief paspoortcontrole e.d.) en dat is op de weg tussen Kuršumlija en Pristina.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 05 jan 2012, 17:49

Ha, interessant verhaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » do 05 jan 2012, 18:48

@Boeck536: volgens ik gelezen heb ben je dus de officiële Servisch-Kosovaarse grens overgestoken. Maar volgens mij is de grens tussen (Servisch) Noord-Kosovo en de rest van Kosovo al heel wat moeilijker te omzeilen.

Noord-Kosovo is volgens de literatuur die ik las de facto gewoon onderdeel van Servië dus ik ben eigenlijk verbaast de grenzen gesloten waren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 05 jan 2012, 19:09

Formeel is er natuurlijk geen grens tussen noord-Kosovo en de rest. Voor zover ik heb begrepen kun je de paar wegen daar gewoon nemen, alleen zal het je niet lukken via Mitrovica waar de boel wel potdicht zit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Boeck536 » vr 06 jan 2012, 11:38

Klopt. Via het oosten moet het wel mogelijk zijn om via kleine weggetjes op de hoofdweg tussen Kuršumlija en Pristina uit te komen en zo af te zakken naar Albanees Kosovo. Voor mijn gevoel komt Noord-Kosovo zo wel enigszins in een economisch isolement. Goederen moeten of over kleine weggetjes worden aangevoerd, of in begeleid konvooi over de hoofdweg. Ik vraag me af hoe ze dat oplossen daar.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door HAFRABAisfun » vr 06 jan 2012, 11:59

De Kosovaarse bewegwijzering is beter dan ik had verwacht (alhoewel het daar natuurlijk al een tijdje rustiger is), mooie en strakke vorm, kleurgebruik, alleen de pijlen hadden voor mij wat mooier gekund.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 06 jan 2012, 15:10

@Boeck536: De grenzen op de Balkan zijn nooit helemaal waterdicht. Ik heb ook wel eens foto's gezien van grenzen tussen BiH en de drie buurlanden waar je ook redelijk makkelijk overheen kunt en heb zelf overgangen tussen Kroatië en Slovenië gezien waar slechts een verbodsbord staat: Je mag er de grens niet passeren, maar het kán wel.

Heb je nog foto's gemaakt van die trip?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Boeck536 » vr 06 jan 2012, 15:23

Helaas niet van die trip nee, we waren zo bezig met de verwarrende situatie dat we vergaten foto's te maken. Een gemiste kans achteraf. In Montenegro heb ik nog wel een paar foto's gemaakt, die zal ik wel in dat topic plaatsen. Interessant trouwens dat de grenzen soms zo semi-gesloten zijn op de Balkan.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door nederland24 » vr 06 jan 2012, 18:14

Boeck536 schreef:Klopt. Via het oosten moet het wel mogelijk zijn om via kleine weggetjes op de hoofdweg tussen Kuršumlija en Pristina uit te komen en zo af te zakken naar Albanees Kosovo. Voor mijn gevoel komt Noord-Kosovo zo wel enigszins in een economisch isolement. Goederen moeten of over kleine weggetjes worden aangevoerd, of in begeleid konvooi over de hoofdweg. Ik vraag me af hoe ze dat oplossen daar.
In Noord-Kosovo wonen toch vooral veel Serven?

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Boeck536 » vr 06 jan 2012, 18:59

Daar wonen inderdaad vrijwel uitsluitend Serven, en die raken dus voor mijn gevoel geïsoleerd van (de rest van) Servië** en gezien de moeilijke relatie tussen Zuid-en Noord-Kosovo dus ook van de rest van Kosovo.

** Of dat de rest van Servië betreft of gewoon Servië als 'een ander land', dat hangt van ieders persoonlijke politieke overtuiging af over de status van Kosovo. Waar het mij om gaat is dat het wegtransport in het gebied nogal op zijn gat lijkt te liggen met als oorzaak de ingewikkelde politieke situatie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 06 jan 2012, 19:12

Het verbaast me dat de wegen tussen N-Kosovo en Servië geblokkeerd zijn door de Serviërs, juist omdat zij zo afhankelijk zijn van die transporten. Ze willen de controle dan wel behouden en hun regio zo veel mogelijk Albanzen-vrij houden, maar zo werkt het nogal contraproductief.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Alfa » vr 06 jan 2012, 20:54

^^Temeer voor Servië de grens niet bestaat. In hun ogen is het namelijk een doodgewone binnengrens. Misschien is de grens ook niet afgesloten door Servië maar door de VN?

Wikipedia lijkt dat te bevestigen:
North Kosovo is by far the largest of the Serb-dominated areas within Kosovo, and unlike the others, directly borders Central Serbia. This has facilitated its ability to govern itself almost completely independently of the Kosovo institutions in a de facto state of partition; the authorities in turn choose to observe Belgrade's direct rule which they believe to be the legal authority over Kosovo as a whole. However, despite the region being contiguous with Central Serbia, its location within Kosovo and the subsequent conditions of the Kumanovo Treaty in 1999 mean that access to and from Central Serbia is subject to passing a border transit administered and staffed by UNMIK.

Het zal m.i. maar een kwestie van tijd zijn vooraleer Servië Noord-Kosovo annexeert en de grenscontrole afgeschaft wordt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 06 jan 2012, 21:29

Het zou de meest logische stap zijn, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door nederland24 » vr 06 jan 2012, 21:33

Hopelijk gebeurt dat in goed overleg en niet weer met geweld.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Boeck536 » vr 06 jan 2012, 21:54

Hoewel het de meest logische stap lijkt zal het voor de Servische Kosovaren (en voor de rest van Servië) toch voelen als een al dan niet verkapte erkenning van de onafhankelijkheid van Kosovo, en dat zal toch een hele bittere pil voor ze zijn.

@ Alfa: vanaf het begin zijn het de Serviërs geweest die de roadblocks hebben opgeworpen omdat ze de grensposten als onwettig beschouwden. De bedoeling van de Albanese Kosovaren was om grensposten te openen in Jarinje en Zubin Potok, maar dat lieten de Serviërs niet toe. De conflicten in 2011 begonnen toen de Albanezen met een delegatie naar het noorden trokken om er de grenspost over te nemen. Dat mislukte. Een politieman werd gedood en enkele anderen raakten gewond. De grensposten werden door de Serviërs in brand gestoken en er braken rellen uit steeds als UNMIK de roadblocks probeerde te verwijderen. Sinds enkele maanden zit de boel nu op slot.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 06 jan 2012, 21:59

Ooit zal er een oplossing moeten komen, en afsplitsing van Noord-Kosovo is dan de minst slechte. Noord-Kosovo heeft altijd geleund op het moederland, maar die steun is niet meer zo heel erg vanzelfsprekend. Met Serviërs in bv. Štrpce in het zuiden zijn dan weer geen problemen, maar die hebben dan ook geen reechtstreekse verbinding met de rest van Servië.

De situatie die er nu is, is compleet onwerkbaar. Er zin weliswaar steeds meer toenaderingen (zoals het erkennen van elkaars kentekenplaten bij grensoverschrijdingen) maar er is nog een hele lange weg te gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Arber19
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 20:32

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Arber19 » zo 29 jan 2012, 21:22

Kosovo heeft zich heel erg verbetert met de economie van het land in zo'n korte termijn.
Geweldig, ik zal wel een keer denken om een keer naar Kosovo toe te gaan

Mijn complimenten :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » vr 13 jul 2012, 13:29

In Kosovo opent vandaag weer een 5 kilometer lang deel van de R7, een noordwaartse verlenging over een heuvelrug vanaf de tijdelijke aansluiting Shllapuzhen en Duhël.
Afbeelding

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door olaf » do 18 okt 2012, 10:38

Deze weg wordt op 28 november 2012 opengesteld tot Prishtina. Dus geheel autobaan vanaf de grens van Albanië. De reden is het dat Albanië op deze datum 100 jaar onafhankelijk is. De geschiedenis leert dat Albanië en Kosovo zeer goede bondgenoten zijn (90% van de inwoners van Kosovo zijn Albanees)

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Timon91 » vr 19 okt 2012, 21:47

Goed nieuws! De weg tussen Prizren en Prishtinë is zeer bochtig en toen ik er reed was het heel erg druk. Het zal flink wat reistijd schelen tussen deze twee steden! Tiranë-Prishtinë zou je dan vanaf november in zo'n 3 uur kunnen rijden :D
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door olaf » ma 12 nov 2012, 19:35

Afbeelding

Nog even een foto vanaf de grens en het begin aanzicht van de snelweg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door olaf op ma 12 nov 2012, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » ma 12 nov 2012, 19:46

Het Servisch is alvast weggekrast. Het lijkt de Voerstreek wel :?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door jelger » ma 12 nov 2012, 20:26

Ach, dat heb je in De Haag en Scheveningen ook... ethnische spanningen en onverdraaglijkheden heb je ook binnen de stad. :nuts:

Wat Kosovo betreft is het gezien de manier waarop deze staat-in-wording gekomen is niet geheel onlogisch dat het Servisch is overgeklad. Kunnen we wel kinderachting vinden, en dat is in zekere zin ook wel zo, helaas denken de mensen daar aan gene zijde van de grens er toch anders over.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 27 nov 2012, 16:54

R7

Vandaag is een nieuw stuk autosnelweg geopend in Kosovo. Het gaat om de laatste schakel tussen Duhël en de M9 bij Gjergjicë, waarmee het nu mogelijk is om over 2x2 rijstroken van Prishtina tot de Albanese grens te rijden. De M9 is de afgelopen paar jaar ook opgewaardeerd naar 2x2 rijstroken met ongelijkvloerse kruisingen. De M9 is geen echte snelweg, er zijn wel erfaansluitingen, maar geen echte kruispunten, waardoor het wel een snelle route is. De R7 is wel een volwaardige autosnelweg.

Het Kosovaarse snelwegen"net" is daarmee 60 kilometer lang geworden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Willem » di 27 nov 2012, 21:04

Zijn er nog plannen voor een snelweg van Pristina richting Macedonie, of naar Peja?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 27 nov 2012, 21:07

Prishtina - Peja wordt uitgevoerd door de M9, die in het kader van de aanleg van de R7 dan ook al ongeveer voor de helft naar 2x2 rijstroken is verbreed. Een groot deel van de M2 naar Skopje telt ook al 2x2 rijstroken en een verlenging naar Macedonië heeft nu de hoogste prioriteit.

Een parallelle R7 langs de M9 tot Prishtina is voorlopig uitgesteld omdat de M9 afdoende het verkeer kan afwikkelen op deze as. Zowel Prishtina - Peje als Prishtina - Prizren maakt dus van dit stuk M9 gebruik. Sommige bronnen claimen dat de R7 langs de westkant van Prishtina in aanleg is, maar midden 2012 was dat nog niet het geval. Hiermee zal de lengte van de R7 voorlopig op 60 kilometer blijven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » vr 30 nov 2012, 21:33

Foto's van de R7:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 30 nov 2012, 21:42

Iets voor je volgende roadtrip, Chris? ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Wesso » vr 30 nov 2012, 22:41

Waarom zou je daar moeite voor doen? Met dit soort foto's en legio filmpjes op Youtube ben ik meer dan tevreden 8-)

Plaats reactie