[RKS] Kosovo - Kosova - Косово

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » zo 11 mei 2008, 19:54

Een 'roadmovie' door de Rugova-vallei in West-Kosovo:

http://www.brost.dk/video/rugova.wmv
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 01 aug 2008, 18:04

Een (deels) 3-talige wegwijzer (Albanees, Servisch, Turks), mét wegnummers. Ik vermoed in Prizren.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 19 aug 2008, 18:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 19 aug 2008, 19:06

Mooie foto's! Wat opmerkingen:

* Ik vraag me af wat de 3e taal op de laatste foto is. Zeker geen Turks, het lijkt wel 'gewoon' Engels.
* Vmax 35 km/h ;)
* E-27 ? :dontknow:
* Ik zie Ferizai staat i.p.v. Ferizaj (de Albanese naam voor Uroševac).
* Ik zie ook Beograd staan als Albanese verzie voor Belgrado (het Servisch is ook Beograd). Ik heb her en der foto's waar wat anders staat. (zoals Beogradi). Schijnbaar is er geen uniforme vertaling in het Albanees? (geldt ook voor Ferizaj/Ferizai). Ik ben echter het Albanees niet machtig dus ik zou niet weten of er echt grote verschillen zijn qua dialecten (ik weet van het bestaatn van Gheg en Toskisch maar niet hoe groot die verschillen zijn)
Afbeelding

Opvallender is dat je nergens ziet dat de Servische naam doorgekrast is (zoals in België wel vaak gebeurt met plaatsnamen in de andere taal). Ik vraag me aaf hoe de wegwijzers zijn in het Servische deel in Noord-Kosovo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » di 19 aug 2008, 19:42

De E-27 is een weg die in ieder geval niet is gedefiniëerd in het E-route verdrag, de weg loopt volgens het verdrag van Frankrijk naar Aosta (Italië). Bovendien wordt het E-routeschildje verkeerd weergegeven.

Een ander interessant ding is dat E routes níet door Albanië lopen. In het verdrag staat dat de E wegen hetzij lopen tot de Albanese grens, hetzij onderbroken worden in Albanië...
http://www.unece.org/trans/conventn/ECE ... 1-384e.pdf (Blz. 14).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » di 19 aug 2008, 19:51

Maar dit is Kosovo, niet Albanië ;)

Ik heb de hele repo op SSC gezien. Ik heb zelf ook het idee eens die richting op te rijden. Wie weet, ooit...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Chris » di 19 aug 2008, 19:57

Palance schreef:
Ik heb de hele repo op SSC gezien.
Ik heb zelf ook het idee eens die richting op te rijden. Wie weet, ooit...
Daar krijg je na die repo zeker wel zin in. Wat een mooie foto's heeft die gast gemaakt. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Ds79m » di 19 aug 2008, 20:16

Ik stel misschien al te kritische vragen, maar heeft het enige toegevoegde waarde om met vertalingen op de bewegwijzering te werken als een bepaalde plaatsnaam in beide talen op de zelfde wijze geschreven wordt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » di 19 aug 2008, 20:58

Toegevoegde waarde heeft het zeker niet, maar ik veronderstel dat hier gewoon een of andere richtlijn wordt gevolgd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » di 19 aug 2008, 22:12

Fantastische foto's. Het ziet er allemaal veel beter uit dan ik had verwacht. 8-)

bosnia
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 20:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door bosnia » di 19 aug 2008, 22:13

De talen op de borden zijn, Albanees,Servisch en English :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » wo 20 aug 2008, 13:08

Ds79m schreef:heeft het enige toegevoegde waarde om met vertalingen op de bewegwijzering te werken als een bepaalde plaatsnaam in beide talen op de zelfde wijze geschreven wordt?
In mijn optiek: Totaal niet. Maar in Kosovo moet zo'n beetje alles tweetalig, dus óók de bewegwijzering. Ook staat er 2 keer Prizren of Beograd onder elkaar. l men een onderscheid had willen maken had men beter het cyrillische schrift kunnen gebruiken voor de Servische namen. Dan staat er wellicht wel hetzelfde, maar ziet het er niet meer zo uit :)
Chris schreef:Daar krijg je na die repo zeker wel zin in. Wat een mooie foto's heeft die gast gemaakt.
Absoluut, ik heb met hem (een Kroaat) al contact opgenomen omdat ik wat praktische dingen wilde weten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » wo 20 aug 2008, 17:38

Heel interessant.
Palance schreef:* E-27 ? :dontknow:
Dat is gewoon nog de oude nummering:
http://homepage.mac.com/longueville/lijste.html

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » wo 20 aug 2008, 17:47

*Oef*, dan zijn er daar wel hele oude lijsten gebruikt :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » wo 20 aug 2008, 19:45

Ook in andere landen komen nog wel enkele borden met de oude nummers voor, maar het zou interessant zijn om te weten of ALLEEN de oude nummers op de borden staan. Dat zou wel een vermelding op mijn website waard zijn ... overigens heb ik nog helemaal geen aparte pagina voor Kosovo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » wo 20 aug 2008, 20:51

Palance schreef:*Oef*, dan zijn er daar wel hele oude lijsten gebruikt :neenee:
Ik heb niet het idee dat men zich in Kosovo druk maakt om iets futiels als wegnummering. Kennelijk heeft de locale bewegwijzeringsfabrikant gewoon de oude borden vervangen zonder zich druk te maken over de actualisering van de wegnummerlijstjes. Ik vermoed dat er überhaupt geen (administratieve) nummers zijn. Die zullen nog wel op het Servische departement liggen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 21 aug 2008, 6:51

Ik weet eigenlijk ook niet of er in de Servische dan wel Joegoslavische tijd E-nummering op de borden te vinden was (en zo ja, welke)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » do 21 aug 2008, 18:26

Waarom staat Kosovo ook in het Cyrillisch in de topicnaam? Is daar bij mijn weten geen officieel schrift.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » do 21 aug 2008, 18:28

Jawel, het Servisch is een officiele taal en wordt daar ook in het cyryllisch geschreven. Vergeet niet dat de foto's gemaakt zijn in het Albanese deel waar vrijwel niemand (meer) cyrillisch kan (of wil... ) lezen.

Zie bv. deze foto van een kombord in het Servische deel:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » do 21 aug 2008, 20:49

Ik heb even in de wegenatalas van 1992 gekeken: Kosovo had in die tijd geen eigen wegnummering. De E 27 kwam niet voor. De weg Titova Mitrovica - Pristina - Skopje was weg 2 / E 65. De weg Codujeve - Pristina - Prizren was weg 25. De weg Pec - Pristina was weg 9. De weg van Tiova naar het noorden was weg 22-3. De weg naar Titograd (vanuit Titova Mitrovica) was weg 2 /E 65 /E 80. Verder viel op in Joegoslavië vroeger een integraal systeem was: De weg Ljubjana - Zagreb - Belgrado had de nummers M 1, A 1 en gewoon 1.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » vr 22 aug 2008, 0:37

Vinny schreef:Ik heb even in de wegenatalas van 1992 gekeken: Kosovo had in die tijd geen eigen wegnummering. De E 27 kwam niet voor. De weg Titova Mitrovica - Pristina - Skopje was weg 2 / E 65. De weg Codujeve - Pristina - Prizren was weg 25. De weg Pec - Pristina was weg 9. De weg van Tiova naar het noorden was weg 22-3. De weg naar Titograd (vanuit Titova Mitrovica) was weg 2 /E 65 /E 80. Verder viel op in Joegoslavië vroeger een integraal systeem was: De weg Ljubjana - Zagreb - Belgrado had de nummers M 1, A 1 en gewoon 1.
Wat voor wegenatlas is dat? Ik heb nog nooit A-nummers gezien in Joegoslavië. M nummers wel, de M stond/staat niet op de borden maar werd soms aangegeven op kaarten. Maar A1 lijkt mij een fout. Van een integraal systeem is ook geen sprake: er was gewoon één soort nummers.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 22 aug 2008, 8:08

Joegoslavië had geen A-nummering. De paar snelwegen die er toen lagen werden volgens het Belgische systeem aangeduid met de daar lopende E-wegen. Prefixen (voor zover die er waren) heb ik er nooit gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » vr 22 aug 2008, 8:23

Ik heb hier wel een paar foto's van gele wegnummerschidjes. Was dat vroeger zo? En hoe komt Kosovo dan aan haar blauwe achtergrond voor wegnummerschildjes?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 22 aug 2008, 9:57

Heel erg consequent was de bewegwijzering vroeger nou ook weer niet :) Ja, op de snelwegen, maar daar had men het Italiaanse systeem gekopieerd. Nu zal men in Kosovo een nieuw systeem hebben bedacht neem ik aan. Ik heb daar helaas online nog niks van kunnen terugvinden, als er überhaupt al wat van te vinden is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 aug 2008, 13:18

Vinny schreef:De weg Ljubjana - Zagreb - Belgrado had de nummers M 1, A 1 en gewoon 1.
De hele weg vanaf Jesenice (Karawankentunnel) tot aan Gevgelija (grens Griekenland) had het nummer 1.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 22 aug 2008, 13:44

Correctie: Wegnummer 1 liep door tot aan de Italiaanse grens bij Rateče. Wegnummer 1a was daarvan een aftakking naar de Würzenpass vanaf Kranjska Gora, wegnummer 1b liep van Tržič naar de Loiblpas (beiden de grens met Oostenrijk).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » vr 22 aug 2008, 17:45

De hele weg vanaf Jesenice (Karawankentunnel) tot aan Gevgelija (grens Griekenland) had het nummer 1.
Werd dat consequent vermeld dan (ook op de snelweg)? En had het een blauw of geel achtergrondschildje? )(details.., details...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door marcel » vr 22 aug 2008, 18:09

Volgens mij (ik ben er nooit geweest, ik ken het alleen van kaarten en foto's) waren de borden in Joegoslavie vroeger blauw, in ieder geval op hoofdwegen. Later kwamen er gele borden voor niet-snelwegen. Nummers stonden gewoonlijk in dezelfde kleur als het bord aangegeven. Rond 1980 is min of meer het huidige nummeringssysteem ingevoerd, alleen zijn rond 1985 de achtervoegsels door getallen vervangen (dus 1a werd 1-1 en 1b werd 1-2). Dit zijn M-wegen maar de M staat niet op de borden. Op sommige kaarten stond de M misschien bij snelwegen, of er werd een A bijgefantaseerd, naar analogie met resp. GB en overige landen met A-nummers voor snelwegen, maar er stonden nooit letters op de borden (hoewel altijd fouten mogelijk zijn natuurlijk, vgl. in Zwitserland http://www.geocities.com/marcelmonterie_ch/AA2b.jpg ). Ik denk ook niet dat de nummering consequent werd aangegeven.
In Kosovo heeft men blijkbaar de oude blauwe borden door nieuwe vervangen, ook nog met het oude E-nummer. Merk nog op dat de E27 niet helemaal via weg 2 liep maar afkortte over weg 9 langs Pec.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Palance » vr 22 aug 2008, 19:13

Ik kan me blauwe borden herinneren, maar ook witte. Even wat ik nog zoal kon vinden op het web aan oude foto's of oude wegwijzers in de nieuwe landen. Helaas heb ik zelf niks, mijn ouders waren in die tijd niet zo wegwijzerfotograferig. EN ik had geen eigen toestel :)

Servië: Oud bord mét wegnummers
Afbeelding

Servië: Oud bord mét wegnummers
Afbeelding

Montenegro: Oud bord zoals je ze vroeger veel tegenkwam. Zonder wegnummers, maar met kilometeraanduiding.
Afbeelding

Oude Joegoslavische snelwegbewegwijzering (foto moet rond 1994 gemaakt zijn bij Zagreb, Kroatië), zónder wegnummering.
Afbeelding

Servië (als het goed is rond 1994 genomen), zonder wegnummers, met kilometeraanduiding én de plek waar je vandaan kwam (dat kwam vaker voor).
Afbeelding

Kosovo, tweetalig, mét wegnummer.
Afbeelding

Kosovo: Hele oude wegwijzers, eentalig. Ik dacht eerst dat dit in Albanië was, maar het lijkt me sterk dat daar in de communistische tijd wegwijzers waren.
Afbeelding

Kroatië, witte borden op het eiland Cres (rond 1988)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KS] Kosovo - Kosova - Косово

Bericht door Vinny » vr 22 aug 2008, 23:23

maar het lijkt me sterk dat daar in de communistische tijd wegwijzers waren.
Er waren wel verkeerslichten. Daar heb ik ergens een bron van (heb ik nog in een ouderwets boek gelezen) ;)
Ergens is het jammer dat Albanië al zover gemoderniseerd is (zie de draad op Skyscrapercity); het had mij best leuk geleken om er in de 'oude tijd' te zijn. Zelfs Noord-Cyprus schijnt al verwesterd te zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie