Steilste helling van Europa?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

reisgek
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:14
Locatie: H.I.Ambacht

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door reisgek » zo 07 sep 2008, 19:15

Helaas is die foto niet geplaatst op het steilste stuk van die helling, Maar bedankt voor het zoeken :)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door mhkamp » za 22 nov 2008, 13:35

De B4 tussen Torfhaus en Bad Herzberg:

Afbeelding
Hier een uitvergrote versie:
Afbeelding

Een paar km later:
Afbeelding

Foto's zijn van mij en staan op autobahnatlas-online.de
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » ma 24 nov 2008, 14:49

Je zal het maar moeten/willen fietsen :schrikreactie:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:20

In deze richting lijkt het me best te doen. :mrgreen:

En ook bergop, geen probleem. Dat hellingspercentage is meestal niet het gemiddelde percentage, maar het maximale percentage. Kan dus best maar een stuk van 100 meter in zitten wat zo steil is. Zoals de 22% bij de Keutenberg. Alleen aan het begin van de klim zit een klein stukje wat zo steil is. Daarna is de klim 7 tot 8%.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » ma 24 nov 2008, 15:23

7-8% is nog steeds behoorlijk, maar door de lengte van de beklimming ben je zo boven. Even op de pedalen staan en je bent er.

Deze helling heb ik ook eens gefietst. Na 15 km klimmen komt er een stuk 10-13-15%. Dat is behoorlijk zwaar, vooral op een fiets met bagage.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:36

simon schreef:7-8% is nog steeds behoorlijk, maar door de lengte van de beklimming ben je zo boven. Even op de pedalen staan en je bent er.
De Keutenberg is hooguit een kilometer. Daarvoor hoe fik niet op de pedalen te staan. :)
Deze helling heb ik ook eens gefietst. Na 15 km klimmen komt er een stuk 10-13-15%. Dat is behoorlijk zwaar, vooral op een fiets met bagage.
http://www.cyclos-cyclotes.org/ascensio ... eyrol4.jpg
Hier zit 't venijn 'm in de staart. De eerste 9 km stijgen met 4-5%. Daarna 4 km vrijwel vlak. Dan 2 km dalen, en dan begint er weer een klim. De eerste 3 kilometer zijn nog te doen. Maar de laatste 3 kilometer zijn, met wat je al in de benen hebt, dan loeizwaar met 12-13% gemiddeld. De helling wordt ook steeds steiler naar het einde toe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » ma 24 nov 2008, 15:46

Hoezo te doen? Het bord op die foto is toch bergop bedoeld (bord J6 bij ons)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:57

Verkeerd gekeken. :oops: Ik keek te snel naar de foto en de weg leek dalende. Sorry!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » ma 24 nov 2008, 15:58

Ach, je komt er vanzelf wel achter :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » ma 24 nov 2008, 16:01

Coen Tunnel schreef:
simon schreef:7-8% is nog steeds behoorlijk, maar door de lengte van de beklimming ben je zo boven. Even op de pedalen staan en je bent er.
De Keutenberg is hooguit een kilometer. Daarvoor hoe fik niet op de pedalen te staan. :)
De Keutenberg is 8% over 1200 meter. Het Vennijn zit 'm in de eerste 450 meter met 16,5% gemiddeld. Persoonlijk vind ik de Gulperberg (vanuit Partij) zwaarder: daar zit het echt steilie stuk vlak onder de top. Heel geniepig loopt het stijgingspercentage langzaam op tot 21%.

Dit is de Gulperberg:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 16:56

Gulperberg heb ik alleen afgedaald. :) Eyserbosweg heb ik wel beklommen, die vond ik lastiger dan de Keutenberg of Cauberg.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » ma 24 nov 2008, 18:46

Ik heb alle bekende beklimmingen in Zuid Limburg wel een paar keer gedaan. Een paar jaar geleden als trouwe Rabobank-klant met de Raboploeg. Onder leiding van Levi Leipheimer door het Limburgse landschap! Was erg leuk. De ploegleider met zijn auto achter de groep maakte het compleet.

De Cauberg is een hele gelijkmatige klim, begin op 8% en daarna oplopend naar 11%. Het vennijn zit 'm in de staart: de denkt dat je er bent, maar dan mag je nog een stuk vals plat. De Eysperbosweg is juist veel onregelmatiger. Rustig aan beginnen, steeds steiler en dan na de bocht opeens 17%.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 nov 2008, 19:53

mhkamp schreef:De B4 tussen Torfhaus en Bad Herzberg:

Foto's zijn van mij en staan op autobahnatlas-online.de
Ja ik heb deze route ook meerdere keren gereden. Zonder meer een leuke steile en mooie route. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kling

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Kling » vr 17 jul 2009, 22:12

aan allen,

is er voor nederland of europa een standaardnrom voor de maximaal toelaatbare hellingshoek van de 2 x 2 baans weg met max 100kmh snelheid?
of zijn er standaard Normbladen voor het aanleggen van een dergelijke weg waarin ook de hellingshoek beschreven is?


mvg

Kling :lol:

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Paixao » vr 17 jul 2009, 22:37

Ik denk het wel; voor wegen binnen de bebouwde kom worden in het ASVV de nodige hellingshoeken gegeven. Ik neem aan dat voor wegen bubeko dat ook is opgeschreven. Ik vermoed in de handboeken Wegontwerp, maar ik kan dat vanaf hier niet controleren...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door mhkamp » vr 17 jul 2009, 22:37

Duitsland op autobahnen meende ik maximaal 4%.

Op de B4 bij Torfhaus is een hellingsgraat van 10%, en mijn persoonlijk record is twee maanden geleden gemaakt in Tsjechië met 16%.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Chris » vr 17 jul 2009, 23:13

mhkamp schreef:Duitsland op autobahnen meende ik maximaal 4%.
De A7 ten zuiden van Kassel heeft hellingen van 8%.
Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Rogier » vr 17 jul 2009, 23:15

Volgens mij max. 4,5% (net zoals in Duitsland). Vanaf 3,5% worden er vaak hellingbanen aan de rijbaan toegevoegd (zie Wijkertunnel).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jul 2009, 0:53

Op de A2 bij Meerssen en op de A76 bij Kunderberg staat ook 5% aangegeven. Ook op de A79 bij Klimmen/Voerendaal en op de A50 bij Terlet zitten aardige hellingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Chris » za 18 jul 2009, 0:54

Nah, die helling op de A50 zal toch niet meer dan 2 á 3 % zijn schat ik. In veel landen worden die niet eens aangegeven (hier ook niet overigens).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Chris » za 18 jul 2009, 0:59

De Keutenberg is ook leuk. Volgens mij is de Eckelraderweg van Cadier en Keer naar Eckelrade ook steil, maar daar kan ik geen foto van vinden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jul 2009, 1:20

Chris schreef:Nah, die helling op de A50 zal toch niet meer dan 2 á 3 % zijn schat ik.
Mwa, ik weet niet. Het is daar vrij open en daardoor valt het misschien minder op, maar je daalt toch een behoorlijk stuk over een redelijke afstand. Richting noorden merk je de helling minder. Zal wellicht niet 5% zijn, maar misschien inderdaad een procentje of 3.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door boe! » za 18 jul 2009, 2:12

4% is het maximum. Het plaatje hieronder is van het naastgelegen fietspad.

Afbeelding

Kling

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Kling » za 18 jul 2009, 19:49

heeft iemand het handboek wegontwerp daar staat nl in boek 164b blz 92 alles over de hellingslengte en hellingspercentages die in Nederland voor Stroomwegen

indien dit het geval is stuur me dan een kopie van die blz .


mvg

kling ;)

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » za 18 jul 2009, 20:59

Chris schreef:De Keutenberg is ook leuk. Volgens mij is de Eckelraderweg van Cadier en Keer naar Eckelrade ook steil, maar daar kan ik geen foto van vinden.
Dat is deze weg:
Afbeelding

Naar verluid de gevaarlijkste afdaling van Nederland. Een paar keer per jaar komt de ambulance hier fietsers oppikken die uit de bocht zijn gevlogen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Chris » za 18 jul 2009, 21:13

Ja, ik heb die weg wel eens gereden met de auto. Erg steil en bochtig.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door boe! » za 18 jul 2009, 21:23

Ik heb die weg een maand of 2 geleden gereden en ik vond het wel meevallen. Één haarspeldbocht en de bocht daarvoor en daarna waren enigszins onoverzichtelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jul 2009, 0:23

simon schreef:
Chris schreef:De Keutenberg is ook leuk. Volgens mij is de Eckelraderweg van Cadier en Keer naar Eckelrade ook steil, maar daar kan ik geen foto van vinden.
Dat is deze weg:
Afbeelding

Naar verluid de gevaarlijkste afdaling van Nederland. Een paar keer per jaar komt de ambulance hier fietsers oppikken die uit de bocht zijn gevlogen.
Ik heb tweemaal een keer een lang weekend in Eckelrade gezeten en deze helling meerdere malen beklommen en afgedaald. Een erg spectaculaire helling, met een echte haarspeldbocht op een plek waar je als je afdaalt veel snelheid hebt en je flink in de remmen moet. Gelukkig ben ik er niet onderuit gegaan, dat is me slechts één keer gebeurd in de Limburgse heuvels, in de afdaling van Mheer naar Libeek. Communicatiefoutje, degene voor me ging remmen door wat ik gezegd had, ik ging ook remmen alleen de voorrem won het van de achterrem en zo vloog ik van mijn fiets met een kilometer of 40 per uur. Dat deed wel even pijn, maar niks gebroken gelukkig (alhoewel ik wel enkele minuten op de weg bleef liggen omdat ik niet overeind kwam). Een keertje viel ik trouwens bijna bij de afdaling van de Keutenberg; aan het einde, op het steilste stuk, zit een venijnige bocht en het regende, mijn achterwiel slipte weg en ik hield mijn fiets nog maar net onder controle. Dat was wel tricky, maar ook dat liep goed af. Ik heb wel een keer een vinger gebroken, maar toen viel ik met zo'n 27 per uur op een recht stuk weg omdat ik even niet voor me uit keek (even wat te eten pakken). Dat was tijdens een toertocht van 175 km, en het gebeurde al na een kilometer of 35. Tien kilometer verderop kreeg ik wat eerste hulp en werd mijn vinger in een verbandje gedaan. Uiteindelijk heb ik die toertocht wel uitgefietst; later die dag bleek in het ziekenhuis dat ik een gebroken ringvinger had.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door JB81 » zo 19 jul 2009, 9:55

Vroeger op vakantie hadden we ook zo'n weggetje dat we elk jaar wel weer even wilden meepikken... ergens tussen de 25 en 30% dacht ik.

De Googlemaps kaart illustreert het leuk, de dorpjes Domme en Cénac lijken tegen elkaar aan te liggen, maar in werkelijkheid wandel je vanuit Cénac zo de rivier in terwijl je vanuit Domme de hele omgeving kunt bekijken.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 15&iwloc=A

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Paixao » zo 19 jul 2009, 12:51

Kling schreef:heeft iemand het handboek wegontwerp daar staat nl in boek 164b blz 92 alles over de hellingslengte en hellingspercentages die in Nederland voor Stroomwegen (...)
Ik zal morgen even kijken op mijn werk of ik het handboek kan vinden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Plaats reactie