Steilste helling van Europa?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Hajo » wo 30 sep 2009, 15:10

30 procent?! :schrikreactie:

Goedemorgen zeg! Niet verstandig om daar met je fietsje naar beneden te rijden. Bergop lijkt mij vrijwel onmogelijk, maar naar beneden is gewoon levensgevaarlijk. Met een voertuig deze helling bedwingen (op of af is om het even), lijkt mij ook niet bepaald te adviseren...

Ik zou me i.i.g. wel twee keer bedenken en als ik toch persé de richting op moet waar dit weggetje heen leidt, eerst proberen een andere route te vinden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 15:17

Met een wagen met een fatsoenlijke dieselmotor en een korte eerste versnelling (of lage gearing) zou ik het wel durven. Omhoog gaat wel zolang je blijft rijden heb je geen probleem om omhoog te komen. Als je moet stoppen zal het wel even lastig zijn om weer op gang te komen maar onmogelijk is het volgens mij niet.

Naar beneden kan ook, stevige diesel in z'n 1 gaat niet zo hard als de eerste versnelling mooi kort is of je zet hem in 1 of 2 laag als je dat hebt. Indien de helling heel kort is kan het met een andere auto ook want dan is het niet zo erg dat je veel moet bijremmen, maar daar moet je wel mee opletten. Op een lange helling van 30% gaat dat uiteraard niet want dan verbranden je remmen.

Uiteraard ga ik het met de fiets niet proberen, ik wordt al moe als ik eraan denk :shutup: :oops:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 sep 2009, 21:46

Op de skies is dit een makkelijke helling. :P Maar met de fiets zou ik het opzich best durven, als ik maar goede remmen heb. Bergop lijkt me voor mij althans een onbegaanbare klus. Wellicht dat een professionele wielrenner dit wel lukt...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » do 01 okt 2009, 0:14

Als-ie maar niet te lang is. Voor echte klimmers is boven de 20% ook al behoorlijk steil.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Vegi » di 06 okt 2009, 23:48

Coen Tunnel schreef:Als-ie maar niet te lang is. Voor echte klimmers is boven de 20% ook al behoorlijk steil.
Das al zowat niet te doen voor de meeste klimmers. Quote van wiki: "Het steilste stuk, beter bekend als Cueña les Cabres, op drie kilometer van de top, heeft een percentage van maar liefst 23,6%"
Das de steilste beklimming die ze doen als fietsers, menig prof die daar afstapt ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » vr 04 dec 2009, 19:28

Deze bordjes hangen al geruime tijd op een aantal plekken in Rotterdam (oa bij de oprit van de Erasmusbrug). Ik heb één keer vanuit de tram gezien dat er een website ergens onderhing, maar die kon ik niet zo snel lezen op die afstand en verder heb ik het nergens meer gezien. Ik vermoed dus dat dit een vaag kunstproject is.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Vinny » za 05 dec 2009, 9:58

Het is een reclamestunt. Ik heb ze ook in Amsterdam gezien, maar ik ben vergeten waar het voor was...

(kun je nagaan :shutup: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Wesso » za 05 dec 2009, 13:31

Verwachte stijging van de zeespiegel?

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » za 05 dec 2009, 15:07

Het is in ieder geval een reclameuiting die Polis Direct gebruikt. Hoewel het bord anders doet vermoeden, moet het bord symboliseren dat je bij Polis Direct 10% kunt besparen op je autoverzekering.

martijn14
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 dec 2009, 21:51

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door martijn14 » wo 16 dec 2009, 21:57


Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door paolie » do 17 dec 2009, 9:31

simon schreef:Het is in ieder geval een reclameuiting die Polis Direct gebruikt. Hoewel het bord anders doet vermoeden, moet het bord symboliseren dat je bij Polis Direct 10% kunt besparen op je autoverzekering.
Nee, dit klopt niet. Het is een reclame van Vrij Uit (wintersportvakanties)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » vr 18 dec 2009, 6:03

Dan vind ik dat een hele slechte, daar ik ze (vanaf afstand) ook heb zien hangen bij hellingen (de Erasmusbrug maar ook bij het Westblaaktunneltje onder het Churchillplein in Rotterdam). Dat soort borden moet je, al is het door de blauwe kleur duidelijk nep, gewoon niet in het verkeer ophangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » vr 18 dec 2009, 10:18

Deze is van Polis Direct
"wij zijn 10% goedkoper"
Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door paolie » vr 18 dec 2009, 10:47

Palance schreef:Dan vind ik dat een hele slechte, daar ik ze (vanaf afstand) ook heb zien hangen bij hellingen (de Erasmusbrug maar ook bij het Westblaaktunneltje onder het Churchillplein in Rotterdam). Dat soort borden moet je, al is het door de blauwe kleur duidelijk nep, gewoon niet in het verkeer ophangen.
Helemaal mee eens. Ik heb zelfs overwogen om Vrij Uit te bellen met het verzoek om ze onmiddelijk weer allemaal weg te laten halen in Oud-Zuid, maar uiteindelijk toch maar laten lopen.

Enige jaren geleden ook al zo'n akkefietje geweest. Een of ander bedrijf vond het leuk om in mupi 's posters op te hangen met een enorme afbeelding van bord J3 (scherpe bocht naar links). En laat die posters nou net op plekken hangen met een scherpe bocht naar rechts....

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door waldo79 » vr 18 dec 2009, 12:15

mupi 's
Pardon :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » za 19 dec 2009, 1:33

Dit heet al een tijdje een mupi, het woord is alleen nog niet zo ingeburgerd:
Afbeelding

Regelmatig zit aan één zijde van zo'n ding een plattegrond.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door boe! » za 19 dec 2009, 10:01

waldo79 schreef:
mupi 's
Pardon :dontknow:
MUPI komt uit het Frans: Mobilier Urbain à Publicité Illuminé. Is eigenlijk alleen in de Marketing een bekend begrip.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Vegi » ma 04 jul 2011, 21:12

CborG schreef:Steil? Steil!!

Afbeelding

Malga Palazzo, Italië
http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... ainID=3597

Waarschijnlijk is de Palazzo toch de steilste weg van europa. 45% en das geen grapje!

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou niet die fietser willen zijn....

En ja, ik weet dat Coen Tunnel zich al in DIT topic uitgelaten heeft over deze klim. ;-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Hajo » wo 06 jul 2011, 21:56

^^ :schrikreactie: En auto's mogen van die weg gebruik maken, gezien het onderste bord? Absurd: je ziet dan echt niets anders dan je motorkap. Vooropgesteld dat je auto zo'n steile helling aankan...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door keokiracer » wo 06 jul 2011, 22:18

^^ Coen Tunnel die reageert in dit topic op dezelfde vraag(zelfde topic als 2 posts hierboven, maar 2 posts eronder):
Coen Tunnel schreef:Met een auto was het al langer verboden.
Ze zijn de borden denk ik vergeten weg te halen o.i.d.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2011, 1:08

Waarom zou je die borden weghalen?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door keokiracer » vr 08 jul 2011, 1:25

^^ De borden zijn onnodig omdat er geen auto's mogen komen, maar ze zorgen aan de andere kant wel voor wat nostalgie ;)
Laat ze bij nader inzien toch maar staan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Emil » wo 11 jul 2012, 0:13

Dit is het steilste stuk snelweg (naar mijn weten) van Zweden, vrachtwagens kruipen hier met 30km/h omhoog. Vandaar dat er ook drie rijstroken liggen op de helling, iets dat in Zweden buiten de steden vrijwel niet voorkomt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door simon » wo 11 jul 2012, 20:30

Het begrip steilste helling is natuurlijk voor meerdere uitleg vatbaar. Wat mij betreft moet een stijgingspercentage over minimaal enkele tientallen meters worden bereikt. Dat is ook een algemeen geaccepteerde norm. De 45% op de foto's hierboven blijkt al snel zwaar overdreven als je de beschrijving leest. Goed, 28% is nog steeds heel steil, maar wel iets anders dan 45%. Hellingen van 25-30% kun je ook bij bosjes vinden in bijvoorbeeld Andalusie. Daar heb ik wel vrachtauto's zien rijden over onverharde wegen van 25%. Ook geen geringe prestatie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Willem » wo 11 jul 2012, 23:18

In het Lake District zijn eveneens veel hellingen van op of net onder de 30% te vinden.
Wat is eigenlijk het steilste percentage dat een normale, gemiddelde personenwagen aan kan?

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Tachi » do 12 jul 2012, 0:42

Ook vrij steil. In Istanbul.

http://harita.yandex.com.tr/?ll=28.9278 ... 6784198892

Rechts naast de Lada Samara staat een klassieker. En dan bedoel ik niet de Mercedes. Iemand een idee?

Eng
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 18:51

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Eng » ma 13 aug 2012, 19:04

Someone linked to this site and I found this an interesting topic. Here's a steep road in my area.

Afbeelding

Cheshire is that flat bit in the view - the Cheshire Plain. This hill is really at the Southern extremity of the Pennine hills.

Afbeelding

Afbeelding
Not many people use this road in winter for obvious reasons. :lol:

Sorry for writing in English by the way but I don't know much Dutch.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Snelwegfreak » di 14 aug 2012, 0:19

Nice photo's, looks pretty steep. It's funny to see that if there's a steep hill, you can find cyclists. It's always the same :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door exroosje » di 14 aug 2012, 9:38

Op climbbybike.com kun je allerlei klimmen vinden over de hele wereld en is er ook een ranking obv stijgings%, lengte klim en bereikte hoogte.

De 10 zwaarste zijn:

1. Scanuppia-Malga Palazzo
2. Alp Rionda
3. Grosser Speikkogel
4. Pico-de-Veleta
5. Mt-Haleakala
6. Mount Washington
7. San Genesio - Edelweiss
8. Grosser Oscheniksee
9. Pico Ariero
10. Alpe Fuori

Veel italiaans (1,7,10) , maar bv ook Madeira doet lekker mee (Pico Areiro), lekker steil daar inderdaad kan ik mij herinneren. De Malga Palazzo is in dit topic al genoemd. Niet allemaal open voor autos overigens (de Malga Palazzo is afgesloten). Als je verder de lijsten bekijkt zie je vele klimmetjes bij italiaanse meren (San genesio is daar ook eentje van) en natuurlijk die weggetjes naar skioorden die voor de giro geasfalteerd worden (Zoncolan, Kronplatz etc).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Willem » di 18 sep 2018, 15:27

Even een schopje omdat het niet de moeite waard is een nieuwe draad aan te maken.

In de duinen bij Haamstede is dit te vinden:

Afbeelding

Zoals op de achtergrond te zien is, is de helling niet lang. Maar dus wel steiler dan de Keutenberg.

Plaats reactie