Steilste helling van Europa?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Kling

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Kling » zo 19 jul 2009, 15:14

Geweldig dat waardeer ik zeer.
dus graag een kopie van deze blz


prettig weekend

mvg

Kling :blauweduim:

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Paixao » ma 20 jul 2009, 10:27

Wij hebben inderdaad het handboek Wegontwerp, maar helaas is de betreffende collega momenteel met vakantie. Dat betekent jammer genoeg ook dat ik niet in zijn boekenkast kan. Dus tenzij een andere forummer snel bij het handboek kan, zul je even geduld moeten hebben... :|
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jul 2009, 10:57

CROW 164b, Tabel 8-19, blz. 92: Maximale hellingspercentages bij verschillende ontwerpsnelheden
Ontw.snelh. km/u 90 80 70 60 50
Max. hellings% hoofrijbaan 4 5 - - -
Max. hellings% overige rijbanen 5 5 6 6 7

Tabel 8-20: PAE-waarden van vrachtverkeer bij verschillende hellingspercentages
Hellings% 3 4 5 6
Hellinglengte m
0-500 2 2 2 2
500-750 2 2,5 3 4
750-1000 3 4 5 8
1000-1500 4 5 8 8
(Dus bij een hellingspercentage van 4% en een hellingslengte van 600 meter is de PAE-waarde 2,5)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kling

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Kling » ma 20 jul 2009, 17:27

Wouter,

Bedankt voor deze snelle service.

Blijft bij nog de volgende vragen,

een 2 x 2 baans weg met 100kmh die gepland is als ringweg direkt langs de bebouwing maar wel binnen de Gemeentegrens ligt valt onder het begrip "binnen de bebouwde kom" want daarbij gelden er andere regels voor de aanleg vls. CROW.
wanneer hij buiten de bebouwde kom valt.zijn er andere regels en wellicht ook hellingspercentages te bevragen bij loket Dienst Verkeer en Scheepvaart van Verkeer en Waterstaat

ik heb nog geen duidelijkheid of deze weg onder het begrip Binnen of Buiten de bebouwde kom valt.

misschien weet jij hierop een antwoord?

mvg

kling :blauweduim:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2009, 18:06

Volgens mij kan 100 km/u binnen de bebouwde kom wettelijk gezien helemaal niet en is 70 km/u binnen de kom het maximum.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jul 2009, 18:16

Kling schreef:Wouter,

Bedankt voor deze snelle service.
Graag gedaan :)
een 2 x 2 baans weg met 100kmh die gepland is als ringweg direkt langs de bebouwing maar wel binnen de Gemeentegrens ligt valt onder het begrip "binnen de bebouwde kom" want daarbij gelden er andere regels voor de aanleg vls. CROW.
Binnen de gemeentegrens is niet hetzelfde als binnen de bebouwde kom :!:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door waldo79 » ma 20 jul 2009, 21:13

Alle wegen liggen binnen gemeentegrenzen :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 aug 2009, 16:42

IQ[] schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een kabeltrein een helling van 80% aankan. Dat is 80 cm stijgen per meter... Zal wel een grapje geweest zijn, want bij 80% kun je alleen bergbeklimmen...
Er bestaat er zelfs eentje met hellingen tot 87%. Gemiddelde hellingsgraad is 53.8%.
Mensen ik kan jullie nog iets sterkers vertellen: Ik heb mijn neef horen zeggen dat hij in een kabeltrein heeft gezeten die een maximale stijgingspercentage heeft van 106% :schrikreactie: Daarmee is het de steilste kabeltrein ter wereld! Om precies te zijn gaat het hier om de Gelmerbahn in Zwitserland.

Zie ook: http://www.grimselwelt.ch/bahnen/gelmerbahn

Wel daar wil ik wel eens in! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Wesso » vr 21 aug 2009, 17:17

Is dat een kabelbaan die langs een schuine bergwand omhoog kruipt? :shock:
Dan moeten er ook veiligheidsgordels in zitten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 aug 2009, 17:22

Wesso schreef:Is dat een kabelbaan die langs een schuine bergwand omhoog kruipt?
Inderdaad! :yes: Over een 1000 mm spoor.
Wesso schreef:Dan moeten er ook veiligheidsgordels in zitten.
Er zitten geen gordels in maar wel veiligheidsbeugels. Op de volgende foto kan je dat goed zien:

http://images.switzerland.isyours.com/i ... le-car.jpg
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Hanno » za 22 aug 2009, 21:57

Hoge hellingspercentages zijn bij dergelijke kabelspoorwegen (funiculaires) gewoon gebruikelijk. Ik ken een aantal banen in Zwitserland waar de percentages ook richting 60 of 70 gaan. Een aantal jaar geleden zat ik in de steilste tandradspoorweg ter wereld: vanaf de Zwiterse berg Pilatus naar Alpnachstadt: 48%.

Foto vanuit de bestuurderscabine:
Afbeelding

Overigens reed ik laatst in de Italiaanse stad Perugia richting de snelweg. Dan sta je ook wel even raar te kijken als je op de hoofdroute een hellingspercentage van 21,5% tegenkomt. Die Italianen scheuren er als gekken naar beneden.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » zo 23 aug 2009, 8:51

Hanno schreef:Hoge hellingspercentages zijn bij dergelijke kabelspoorwegen (funiculaires) gewoon gebruikelijk. Ik ken een aantal banen in Zwitserland waar de percentages ook richting 60 of 70 gaan. Een aantal jaar geleden zat ik in de steilste tandradspoorweg ter wereld: vanaf de Zwiterse berg Pilatus naar Alpnachstadt: 48%.
Een tandradspoorweg is natuurlijk wel weer iets heel anders als een kabelspoorweg. Een kabelspoorweg kan altijd een heet stuk steiler, omdat ze een heel stuk veiliger en stabieler zijn op zo'n steile helling als een tandrad. Echter bij kleine percentages tot max. 50% is een tandradspoorweg sneller en multifunctioneel in gebruik. Je kan zo'n spoor zo lang maken als je wilt en je kan zelfs verderop overgaan naar normaal of smalspoor zonder tandrad. De Gornergrat of de Furka/Oberalp spoorweg is daar een goed voorbeeld van.

In Zwitserland heb je inderdaad best veel 60% - max. 70% kabelspoorwegen. Aan de Franse kant bij Lac d'Emosson heb je ook nog een hele steile kabelspoorweg van 87%. In Oostenrijk heb je ook nog een paar hele steile, zoals de Reisseck van 82%. Echter 106% van de Gelmerbahn is het aller steilste treintje wat met een kabel omhoog wordt getrokken en/of omlaag wordt gezakt. Niet iets wat vaak voorkomt! :P

Verder is de Pilatus ook wel erg mooi en spectaculair. Volgend jaar ga ik er ook eventueel heen. :D
Overigens reed ik laatst in de Italiaanse stad Perugia richting de snelweg. Dan sta je ook wel even raar te kijken als je op de hoofdroute een hellingspercentage van 21,5% tegenkomt. Die Italianen scheuren er als gekken naar beneden.
Ja, zo heb je nog een wat. :P Zo'n helling vlak voor de snelweg zie je in Zwitserland ook best vaak.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door IQ[] » zo 23 aug 2009, 10:38

SnarfFlevoland schreef:Aan de Franse kant bij Lac d'Emosson heb je ook nog een hele steile kabelspoorweg van 87%.
Kleine correctie: dit is in Zwitserland. Ligt bijna op de grens, maar het is Zwitserland :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » zo 23 aug 2009, 12:38

IQ[] schreef:
SnarfFlevoland schreef:Aan de Franse kant bij Lac d'Emosson heb je ook nog een hele steile kabelspoorweg van 87%.
Kleine correctie: dit is in Zwitserland. Ligt bijna op de grens, maar het is Zwitserland :)
Lac d'Emosson is Zwitserland inderdaad, maar ik geloof dat die kabelspoorweg net in Frankrijk ligt. Die gaat tot halverwege, waar een gewoon treintje verder gaat en dan het laatste stukje op een monorail. Corrigeer mij als ik dit fout heb. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door kees » zo 23 aug 2009, 13:06

Ik dacht altijd dat 100 % loodrecht omhoog betekende en dat daarvandaan het aantal graden werden berekend.
Maar als ik dan een helling zie staan van 106%, snap ik het even niet meer.
Hoe zit dat dan? :dontknow:

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door roylabruyere » zo 23 aug 2009, 13:09

Het wordt volgens mij berekend met 100 meter. Dus als je een helling hebt van 10% ga je in 100m, 10m omhoog. Zo zit het toch?
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Chris » zo 23 aug 2009, 13:10

10% zegt bijvoorbeeld dat een weg 10 meter stijgt over 100 meter. 100% is 100 meter stijging over 100 meter, dus feitelijk 45 graden. Er bestaat niet zoiets als een loodrechte helling in percentages.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door kees » zo 23 aug 2009, 13:15

Chris schreef:10% zegt bijvoorbeeld dat een weg 10 meter stijgt over 100 meter. 100% is 100 meter stijging over 100 meter, dus feitelijk 45 graden. Er bestaat niet zoiets als een loodrechte helling in percentages.
Aha, dank je.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Palance » zo 23 aug 2009, 17:03

Pure wiskunde: De tangens van een bepaalde hoek (de overstaande zijde geleeld door de aanliggende zijde) wordt met 100 vermenigvuldigd, voorzien van een %-tekentje en zo heb je je hellingspercentage.

100% zou dus een hoek van 45 graden zijn (want dan zijn de overstaande en de aanliggende zijde gelijk aan elkaar en dus is het quotient 1 (100%).

Loodrecht omhoog is niet uit te drukken in getallen: Bij een hoek van 90% geldt dat de overliggende zijde een bepaalde lengte heeft, en de aanliggende zijde 0. En delen door 0 kan niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Hajo » ma 24 aug 2009, 15:05

SnarfFlevoland schreef:Ik heb mijn neef horen zeggen dat hij in een kabeltrein heeft gezeten die een maximale stijgingspercentage heeft van 106% :schrikreactie: Daarmee is het de steilste kabeltrein ter wereld! Om precies te zijn gaat het hier om de Gelmerbahn in Zwitserland.
Goeiemorgen! Die zal door z'n remmen schieten zeg.... :schrikreactie:

De steilste helling die ik gezien heb, was in het noorden van Schotland: 26%. Zo steil, dat je alleen nog je motorkap ziet als je er tegenop rijdt. Beneden stond ook een bord dat je eerst moet toeteren, dat even moet wachten en dan pas de helling op mocht rijden. De weg is namelijk net breed genoeg voor één voertuig en uitwijken gaat niet.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door R4 » ma 31 aug 2009, 0:50

De steilste gewone normaalspoorlijn is de Flambanen in Noorwegen, die uitkomt op de spoorlijn Bergen-Oslo (een must voor treinliefhebbers!!).
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Vinny » ma 31 aug 2009, 19:54

Chris schreef:10% zegt bijvoorbeeld dat een weg 10 meter stijgt over 100 meter. 100% is 100 meter stijging over 100 meter, dus feitelijk 45 graden. Er bestaat niet zoiets als een loodrechte helling in percentages.
In principe is dat oneindig ;)
Overigens is dat wel de gebruikelijke hellingshoek van de gemiddelde lift :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 aug 2009, 21:28

Afgelopen jaar heb ik nog zelfs in een kabelbaan gezeten van ruim 150%! :D En dan een open houten materiaalbakje! Spectaculair, maar alleen geschikt voor een durfals!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door roylabruyere » di 01 sep 2009, 14:27

^^ Klinkt heftig, waar was dat?
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 sep 2009, 17:53

roylabruyere schreef:Klinkt heftig, waar was dat?
Dat was de Äugstenbahn in Ennenda, vlakbij Glarus in Zwitserland.

Een fotoreportage van de kabelbaan is op de volgende website te vinden:
http://www.stahlseil.ch/gallery/main.ph ... &g2_page=1

Deze foto's zijn overigens niet van mijzelf, maar van een Zwitserse persoon die ik goed ken. Zelf heb ik de kabelbaan uitgebreid gefilmd met mijn videocamera. Hij staat al op mijn vakantie DVD. Als binnenkort ons glasvezel abonnement ingaat, zal ik de filmpjes uploaden op YouTube, samen met diverse Roadtrip filmpjes! :D De glasvezel kabel is al in onze straat aangelegd en is inmiddels al helemaal geinstalleerd in onze meterkast incl. een kastje. Nu alleen nog wachten op de provider wanneer ons abonnement ingaat en we de 'rotte appel' (KPN dus...) kunnen opzeggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door Kaaiman » zo 06 sep 2009, 23:27

R4 schreef:De steilste gewone normaalspoorlijn is de Flambanen in Noorwegen, die uitkomt op de spoorlijn Bergen-Oslo (een must voor treinliefhebbers!!).
Erg leuke rit, ik heb 'm in 2007 ook gedaan met m'n ouders. Nergens dalbruggen ook, wel tig tunneltjes. En je zou voor de grap eens moeten kijken hoeveel langer de lijn is dan de hemelsbrede afstand...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door roebftb » za 12 sep 2009, 0:23

In Duitsland, Berchtesgaden richting Obersalzberg (Hitler's huisje) 25% ofzo. Constant in z'n 1 rijden omdat je anders niet omhoog komt.

autopistaboy
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 01 sep 2008, 13:25

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door autopistaboy » wo 30 sep 2009, 11:10

Jeroen schreef:Nog net in europa (Tenerife):

Afbeelding
Leuk voor een hellingproef tijdens je eerste rijlessen! :lol:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door mhkamp » wo 30 sep 2009, 11:23

^^ Menig auto die afslaat :hahaHAHA:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Steilste helling van Europa?

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 13:18

Zal wel gaan toch? Volgas geven en beetje rap met koppeling en handrem. Misschien dat je een beetje rook van de wielen ziet komen, maar ach dat is alleen maar leuk toch ;) :puh2:

Plaats reactie