[FOTO] [HR] Zagreb

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » ma 15 sep 2008, 17:28

Ik ben afgelopen weekend in de Kroatische hoofdstad Zagreb geweest en heb uiteraard geprobeerd wat foto's te maken, voor zover de tijd mij dat toeliet. Ik had wisselend weer (hetgeen ook zijn uitwerking heeft op de foto's) varierend van 31 graden op de eerste dag tot 10 (!) op de laatste.
Ik heb een album gemaakt met 'algemene' stadsfoto's, maar ook van OV (tram, trein en de laatste paar van het vliegveld Zagreb van vanmorgen waar men nu toch eindelijk eens begonnen is aan uitbreiding en renovatie van dit oude en kleine vliegveld).

Heel veel wegwijzers heb ik niet kunnen fotograferen (ik was daar zelf niet met de auto), maar gelukkig heb ik tijdens 2 ritten met de taxi vooraan toch nog wat mogelijkheden gehad.


Album: http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/album/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Chris » ma 15 sep 2008, 17:33

Moderne stad toch wel. Gaat goed mee in de vaart der volkeren van centraal Europa.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Frits » ma 15 sep 2008, 18:31

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/alb ... s/044.html
^Het centrum symbool zou wat mij betreft in heel Europa mogen worden toegepast.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/alb ... s/088.html
^Het systeem om verkeerslichten en borden aan één portaal te hangen boven elkaar vind ik geslaagd. De uitvoering is wat minder.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/alb ... s/089.html
^Hoe zit dat met die middelste pijl voor rechtsaf? Dit is verwarrend.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/alb ... s/091.html
^Erg klein.

Mooie fotoserie!
De autogordel: een band voor het leven.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door JB81 » ma 15 sep 2008, 18:33

De bewegwijzering is niet erg consequent.

Op foto 89 één bord per rijstrook, waarbij zo te zien elk bord bij precies één rijstrook hoort. Hier rechtsaf en verderop rechtsaf hebben precies dezelfde pijl.
Op foto 88 twee rijstroken voor rechtdoor, ook met allebei hun eigen bord, maar hier maakt het zo te zien weinig uit over welke rijstrook je rechtdoor rijdt...

Edit: eigenlijk wat Frits ook al zei, dus :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Rene » ma 15 sep 2008, 18:35

Leuke fotoserie.
Het valt me op dat die steden die tot de Donaumonarchie hebben behoord veel van elkaar weghebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door waldo79 » di 16 sep 2008, 20:44


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » wo 17 sep 2008, 11:57

waldo79 schreef:http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/ZG/alb ... s/008.html
>Dit is hopelijk voor voetgangers 8-)
Ja, dit is inderdaad alleen voor voetgangers bedoeld. Ik vind de borden wel netjes zo, keurig met symbooltje en in twee talen. Ze staan onderstussen op vele plekken in het centrum, dus je vindt ze altijd wel weer terug.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Alfa » do 25 sep 2008, 15:42

Ik merk op dat veel van die ex-communistische landen bijna slachtoffer zijn van het kapitalistische systeem. Ik doel nu vooral op de overdreven reclameborden op het centrale marktplein aldaar. Het contrast met vroeger moet groot zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Chris » do 25 sep 2008, 15:45

Kroatië was toch geen communistisch land? Maar verder heb je wel gelijk hoor. Dat zie je in bijna alle landen van het voormalig oostblok/Warschaupact. In Rusland kunnen ze er ook wat van.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » do 25 sep 2008, 18:40

Kroatië was geen communistisch land, maar deel van het communistische Joegoslavië. Maar wel met een westerse inslag, dus reclame-uitingen zijn er altijd geweest, ook op dit plein, al heette het tot 1990 anders (Trg Republike, Plein van de Republiek) tegenover Trg bana Jelačića nu (Plein van Ban Josip Jelačić).

Ik zal zoeken in mijn persoonlijk archief of ik er foto's van heb van toen met reclameuitingen (ik weet dat ik ze ergens heb, maar waar....)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 sep 2008, 19:55

Chris schreef:Kroatië was toch geen communistisch land? Maar verder heb je wel gelijk hoor. Dat zie je in bijna alle landen van het voormalig oostblok/Warschaupact. In Rusland kunnen ze er ook wat van.
Joegoslavië was dan wel communistisch, maar geen lid van het Warschaupact (Oostblok).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » ma 08 mei 2017, 13:54

Afgelopen weekend was ik Zagreb voor een trouwerij. Afgezien van de vele familiefoto's waren er ook nog een paar mogelijkheden om wat verkeersgerelateerde foto's te maken
SPOILER: TOON

Een deel van de rondweg om Velika Gorica
Afbeelding

Even op streetview gekeken: De afgeplakte bestemming voor rechtdoor is naar de luchthaven. Sinds de nieuwe terminal ruim een maand geleden werd geopend kun je daar via deze weg niet meer komen
Afbeelding

De halve afrit 3 Velika Mlaka van de nieuwe A11, die kun je alleen richting Zagreb op. Op de achtergrond het viaduct van de afrit. Bij de oprit stond overigens een bord met een hellingspercentage van 6%
Afbeelding

Čvor (knooppunt) Jakuševec waar de A11 eindigt op de A3, de bypass ten zuiden van Zagreb. De foto is sterk ingezoomd (vanaf de achterbank). De snelweg eindigt hier overigens niet: Het bord is bedoeld voor verkeer dat rechtdoor het centrum van Zagreb in wil rijden, alleen bestaat die verbinding nog helemaal niet.
Afbeelding

In de lus A11 → A3-west
Afbeelding

En hier de bewegwijzering voor de A11 naar Sisak
Afbeelding

Čvor Lučko.
Afbeelding

Uitzicht op de buitenwijken Špansko (links), Prečko (rechts) en de brede Zagrebačka Avenija (daar tussenin) in het uiterste westen van de stad. Voordat de A3 om de stad werd aangelegd in de jaren 70 was dit dé doorgaande route van Ljubljana naar Beograd: De M1, de weg van broederschap en eenheid.
Afbeelding

Rond zonsondergang:
Afbeelding

Vanaf de grond gezien.
Afbeelding

Een bord met rijstrokenindeling. Wat echter bijzonder hier aan is, is de gele streep op het trottoir rechts: Het smalle linkerdeel is namelijk een fietsstrook
Afbeelding

Soms zijn die stroken rood geverfd.
Afbeelding

Een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Om de eerste rijbaan over te steken zijn het fiets- en voetgangerslicht apart, maar bij de tweede rijbaan is die gecombineerd.
Afbeelding

Nog wat portaalbewegwijzering
Afbeelding
Afbeelding

Čvor Jankomir (A2xA3) vanuit de stad
Afbeelding

Zo ziet het eruit als je je in een Kroatische bruidsstoet bevindt :) (ik was daar dus voor een huwelijk). Het gaat daar net als bij Turken: Luid toeterend door de straten rijden. Ik heb in deze stoet, maar ook bij een andere stoet gezien dat een auto een kruispunt blokkeerde om iedereen tegelijk door te kunnen laten zodat de stoet niet onderbroken werd. Zowel in een klein plaatsje, als bij een groot VRI-geregeld kruispunt in Zagreb.
Afbeelding

Onderweg kwamen we bij de afrit Veliko Polje van de A11. In tegenstelling tot afrit Velika Mlaka is deze wel volledig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Amerikaanse ambassade is enkele jaren terug vanwege veiligheidsoverwegingen verhuisd vanuit de stad naar de buitenrand. En dat levert een tweetalig onderbordje op.
Afbeelding

In de schemering met de optocht (ongeveer 30 auto's) met knipperlichten de A11 (en later de A3) weer op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tenslotte nog de afrit 5b, waar de D31 als bypass van Velika Gorica begint op de A3 (bypass van Zagreb)
Afbeelding

Afstandenbord op de D31. Er loopt inderdaad een fietspad naast.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 mei 2017, 14:04

Leuk, mooie foto's! Ziet er allemaal keurig uit in Kroatië :top:
Palance schreef:Afgelopen weekend was ik Zagreb voor een trouwerij. Afgezien van de vele familiefoto's waren er ook nog een paar mogelijkheden om wat verkeersgerelateerde foto's te maken
SPOILER: TOON

Een bord met rijstrokenindeling. Wat echter bijzonder hier aan is, is de gele streep op het trottoir rechts: Het smalle linkerdeel is namelijk een fietsstrook
Afbeelding
Loopt het ''fietspad'' bij de lichtmasten door of slingert hij creatief eromheen? :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » ma 08 mei 2017, 14:14

Volgens mij wordt de gele lijn zelfs even onderbroken onder mom van 'zoek het maar uit'.

Maar er zijn plekken in de stad waar dat inderdaad anders is opgelost:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door waldo79 » ma 08 mei 2017, 19:34

Mooie foto's al was het weerbeeld wisselend.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door harry » ma 08 mei 2017, 19:43

Leuke rapportage van een stad die ook mij niet meer helemaal onbekend is. :)
Palance schreef:Het gaat daar net als bij Turken: Luid toeterend door de straten rijden.
Daar zijn in Den Haag deze week boetes voor uitgedeeld. Omwonenden van Clingendaal (gewilde trouwfotolocatie) kregen er schoon genoeg van.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Palance » vr 28 dec 2018, 19:38

Ik was de afgelopen week in Zagreb ook voor de overigens zeer sfeervolle kerstmarkt. Ik heb verder geen verkeersgerelateerde foto's meer in de stad genomen, maar wel nog een ander interessant object bezocht, namelijk de Gričtunnel. Deze loopt onder de oude hoger gelegen binnenstad door van west naar oost. Hij is in 1943 door het toenmalige fascistische regime (dat tijdens de Duitse bezetting is geïnstalleerd) gebouwd als schuilkelder tegen eventuele Amerikaanse luchtaanvallen. In de communistische tijd is de tunnel gesloten geweest en pas na de onafhankelijkheid af en toe open gegaan, onder anderen als schuilkelder tegen het Joegoslavische leger en wat houseparty's. Pas in 2016 is hij definitief opengesteld voor het publiek (alleen overdag) en wordt hij voor tentoonstellingen en kunstzinnige uitingen gebruikt, o.a. nu ook voor de kerstmarkt.
Er is ook een aantal uitgangen naar het zuiden toe.

Overzichtje van de tunnel op OSM:
Afbeelding

De foto's:
SPOILER: TOON

Een van de ingangen uit zuidelijke richtingen in een parkje
Afbeelding

Afbeelding

Een van de betere bewaarde oorspronkelijke teksten uit 1943 (er waren er meer, maar die waren nog amper leesbaar). Er staat "Verboden op de grond te spuwen".
Afbeelding

Deze zijn moderner :) (Mesnička is de naam van de straat aan de westelijke uitgang, op Streetview nog gesloten)
Afbeelding

Aan de oostzijde komt de tunnel uit op een soort binnenplaatsje tussen de huizen en winkels
Afbeelding

Afbeelding

Dan in de tunnel zelf
Afbeelding

Afbeelding

Halverwege een grotere hal die dus voor diverse evenementen gebruikt wordt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door harry » vr 28 dec 2018, 20:45

Palance schreef: vr 28 dec 2018, 19:38Pas in 2016 is hij definitief opengesteld
Kennelijk nadat ik er was. Ik was er ook in 2016, maar heb geen spoor van die tunnel gezien.
Dat was een mooi uitje geweest, want toen wij er waren bleef het maar regenen... :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door mavas » wo 02 jan 2019, 12:07

Wel bijzondere tunnel!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [FOTO] [HR] Zagreb

Bericht door Tarzan » vr 29 mar 2019, 23:35

Palance schreef: ma 08 mei 2017, 14:14 Volgens mij wordt de gele lijn zelfs even onderbroken onder mom van 'zoek het maar uit'.

Maar er zijn plekken in de stad waar dat inderdaad anders is opgelost:
Afbeelding
Hahaha die waren zeker dronken
...

Plaats reactie