[A] Vignetten

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

roylabruyere
stadsweg
Contacteer:

[A] Vignetten

Bericht door roylabruyere » di 04 aug 2009, 19:18

Hallo Wegenforum'ers,

We hebben een Oostenrijkse Vignet gekocht en het is eigenlijk verkeerd gestempeld. Hij is gestempeld op 9 augustus, maar we willen eigenlijk 7 of 8 augustus. Doet de politie er moeilijk over als we een gat prikken op 7 of 8 augustus. Tellen ze dan het eerste gaatje of tellen ze vanuit het 2e gaatje? Heeft er iemand ervaring met dit soort zaken? Graag en reactie.

Groeten Roy
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [AT] Vignet Oostenrijk

Bericht door Frits » di 04 aug 2009, 19:38

Dit wordt gegarandeerd een bekeuring als je betrapt wordt. Advies: niet doen!
De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 04 aug 2009, 19:49

Kun je niet verhaal halen bij de instantie waar je het vignet gekocht hebt? Zij hebben uiteindelijk de fout gemaakt en moeten je dan een ander, goed gestempeld, vignet geven.

roylabruyere
stadsweg
Contacteer:

Bericht door roylabruyere » di 04 aug 2009, 19:54

Willem schreef:Kun je niet verhaal halen bij de instantie waar je het vignet gekocht hebt? Zij hebben uiteindelijk de fout gemaakt en moeten je dan een ander, goed gestempeld, vignet geven.
Hun hebben geen fout gemaakt. We zouden eerst de 9e gaan maar we zouden graag eerder willen dus de 7e of 8e. Het ligt dus aan ons een niet aan de instantie!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 aug 2009, 20:49

Daarom koop ik dus geen vignetten met tijdsaanduiding vooraf. Die van Zwitserland koop ik gewoon, maar die van Oostenrijk zou ik pas echt een dag van te voren kopen, of aan de grens.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » di 04 aug 2009, 21:03

Die vignetten van Oostenrijk kan je ook ruim vooruit kopen je moet alleen als je niet zeker van de datum bent dan moet je dat gat pas net voor vertrek maken. Ik doe dat zelf altijd pas bij vertrek vanuit Nederland en heb ook weleens de laatste stop voor de oostenrijksegrens dat gat gemaakt. Nou weet ik niet waar je heen gaat in Oostenrijk want niet voor alle snelwegen heb je dat vignet nodig.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 aug 2009, 21:44

Je hebt het voor vrijwel alle snelwegen nodig. En de delen waar je het niet voor nodig hebt, betaal je 'gewone' tol.
Advies: Niet zomaar zelf gaan prikken. Of gewoon gokken dat je niet gecontroleerd wordt (maar je bent de pineut als je alsnog gepakt wordt), of een nieuw vignet halen.

Of over het OWN rijden en de A- en S-wegen mijden, dan heb je dat probleem ook niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » di 04 aug 2009, 22:03

Nou ben ik een paar jaar niet in Oostenrijk geweest maar het was altijd zo dat de A12 tot afslag Kufstein (maar dat zou ook tot Worgl kunnen zijn) vrij van Vignet en tol was. Nou is de laatste keer dat ik er ben geweest 2004 geweest
Laatst gewijzigd door Palance op di 04 aug 2009, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 aug 2009, 22:14

Persoonlijk zou ik dan weer wel zelf prikken, aangezien jouw gaatje vóór het eerste ligt, lijkt mij er niks aan de hand. Het vignet is gewoon tien dagen geldig vanaf het eerste gaatje. Wel even netjes met de perforator doen!

Tot Kufstein-Süd is trouwens nog steeds vignet-vrij!

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 aug 2009, 22:21

Is dat zo? Dat kom ik hier niet tegen.

Ook zie ik hier staan:
Ist die Autobahn bis zur ersten Abfahrt nach der Grenze vignettenfrei?
Nein, die Vignettenpflicht gilt ausnahmslos ab der Staatsgrenze
Ik zie er ook niks staan over het wijzigen van vignetten (dus zelf knippen). Toch lijkt het me link.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 aug 2009, 22:22

Volgens mij geldt er wel vignetplicht, maar wordt het gedoogd om op dat stukje geen vignet te hebben... Je kan het er op gokken.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 aug 2009, 22:26

ANWB:
Op de A12 van de Duitse grens tot Kufstein-Süd wordt het ontbreken van een vignet voorlopig gedoogd in afwachting van een definitieve beslissing over vignetplicht op dit traject. Voor dit gedogen kan de ANWB geen verantwoordelijkheid nemen.

Deze lezing wordt bevestigd door de ambassade en door de borden langs de snelweg, die aangeven dat tot Kufstein Sud vignet-vrij is.

Edit: Foto:
Afbeelding

Afgelopen januari stonden deze borden er nog. Ook vanaf de Duitse grens.
Laatst gewijzigd door paolie op di 04 aug 2009, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

roylabruyere
stadsweg
Contacteer:

Bericht door roylabruyere » di 04 aug 2009, 22:27

Chris schreef:Daarom koop ik dus geen vignetten met tijdsaanduiding vooraf. Die van Zwitserland koop ik gewoon, maar die van Oostenrijk zou ik pas echt een dag van te voren kopen, of aan de grens.
Dat heb ik nu wel geleerd, ja.

Bedankt voor de reacties jongens!

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 aug 2009, 22:32

De ANWB vind ik niet echt een betrouwbare bron, en ambassafes weten veelal toch niks. Borden langs de snelweg zijn dan wel weer betrouwbaar, evenals de 'offciele' website. Nou wordt het een interessante kwestie :)

En bij oeamtc.at staat dan weer
Gut zu wissen:
Die ursprünglich für den Zeitraum ab 1. März 2007 angekündigten Vignettenkontrollen auf der österreichischen Inntalautobahn A 12 im Abschnitt Kiefersfelden-Grenze bis Kufstein-Süd werden auf unbefristete Zeit ausgesetzt. Die bisherige Kulanzregelung gilt bis auf Weiteres: Eine Vignette ist nach wie vor nicht erforderlich, so genannte "Vignettenpreller" werden zwar ermahnt, aber nicht bestraft.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 aug 2009, 22:37

Nog een foto, afgelopen januari genomen:

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 aug 2009, 22:44

Voor zover ik het begrijp hangt het in tussen een verplichting, een gedoogbeleid en geen verplichting. Hoe dan ook, je hoeft opi dat stuk niet bang te zijn voor een bekeuring ;)

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » wo 05 aug 2009, 0:29

Vanaf de grens tot Kufstein-Sud heb je heel veel (vakantie)verkeer wat afslag Kufstein-Sud neemt om naar bijv Zell am See of Kitbuhel of Lienz te gaan. Als je voor die paar km langs Kufstein zou moeten betalen zullen er heel veel mensen zijn die dan binnendoor gaan rijden. Vooral dorpen als Kufstein en Kiefersfelden zullen daar niet blij mee zijn en dat zogenaamde gedoogbeleid bestaat al sinds de invoeren van de vignetten in Oostenrijk en zal ook nog wel even blijven bestaan

roylabruyere
stadsweg
Contacteer:

Bericht door roylabruyere » wo 05 aug 2009, 9:09

^^ Klopt, heb je helemaal gelijk in. Goede oplossing vind ik het van Oostenrijk :D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 05 aug 2009, 21:00

Jammer is dat ze bij de A14 bij Bregenz voor de 1e afrit geen gedoogbeleid hebben. Je moet dan direct al een vignet hebben... :cry:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

roylabruyere
stadsweg
Contacteer:

Bericht door roylabruyere » wo 05 aug 2009, 21:51

^^ Tja, zo is er altijd wat hè?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 aug 2009, 21:08

Ze zeggen altijd dat je oude vignetten moet verwijderen. Maar kunnen ze er ook tegen optreden als je bijvoorbeeld een oud Sloveens of Zwitsers vignet in Oostenrijk hebt?

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » do 13 aug 2009, 21:23

nee, waarom zou dat een probleem zijn? Zolang je maar geen verwarring zaait met Oostenrijkse vignetten.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 13 aug 2009, 22:45

Op het vignet staat volgens mij dat je maar één Oostenrijks vignet op je voorruit mag hebben, dus dat je eventuele oude Oostenrijkse vignetten niet als souvenir op je voorruit mag laten zitten.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 14 aug 2009, 7:34

Ik heb hem er nog opzitten, evnals een Sloveens vignet dat nog tot november geldig is. Pas als ze beiden zijn verlopen pulk ik ze er allebei af. Hoef ik de ruit maar één keer te poetsen ;)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 14 aug 2009, 10:15

Wat dat betreft valt er wel wat te zeggen voor het electronische Hongaarse systeem. Dan hoef je niet je voorruit vol te plakken met vignetten en is er achteraf geen gezeur met verlopen vignetten die nog op de voorruit zitten.

Als je tegenwoordig met de auto een flinke tocht door de Balkan en Oost-Europa gaat maken zit je hele voorruit vol met vignetten van diverse landen. Dat is niet goed voor het zicht naar buiten toe.
Laatst gewijzigd door Willem op vr 14 aug 2009, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 aug 2009, 10:16

vignetten:

Oostenrijk
Zwitserland
Slovenië
Tsjechië
Slowakije
Roemenië
Bulgarije
Montenegro

staat wel stoer als je die allemaal op je voorruit hebt :D

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » vr 14 aug 2009, 12:43

^^ Tijd voor een algemeen europees tolsysteem met bv. kentekenherkenning waarna je achteraf de rekening voorgeschoteld krijgt...
Als je dit in heel europa invoert waar nu tol wordt geheven door een vignet of tolpoortjes dan moet dat best haalbaar zijn...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 aug 2009, 12:51

Wij hebben thuis een auto staan met 3 Zwitserland-stickers, één Oostenrijk-sticker én één Tjechië-sticker. En dan ook nog een oude APK-sticker :D
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 15 aug 2009, 22:21

APK-sticker? Die kleine ronde stickertjes werden op de kentekenplaten geplakt. En aangezien allen kentekenplaten enkele jaren geleden zijn vervangen, vraag ik me dus af wat je bedoelt.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 16 aug 2009, 16:37

Gelezen op ORF-teletext tijdens mijn vakantiei in Oostenrijk: de vignetten worden volgend jaar duurder! De precieze prijzen weet ik niet meer, helaas... :cry:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie