Radiofrequenties Buitenland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door GuteFahrt » wo 12 apr 2017, 19:20

^^ Bedankt voor je uitgebreide reactie. Keurig verwoord ook. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 apr 2017, 20:55

Coen Tunnel schreef:Ook nog € 30 betalen om je te laten uitschrijven bij de kerk? :nuts:
Jap, dat zijn de administratiekosten van de rechtbank. Alleen hun kunnen je officieel uitschrijven. Niet de kerk zelf. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door evos » wo 12 apr 2017, 21:41

Pino schreef:Baden Baden ("de stad Baden in het gebied Baden")
Laat ik nu altijd gedacht hebben (zonder enige grond overigens) dat het eerste Baden het meervoud is van Bad, dus Bad Baden, maar dan een soort majesteitsmeervoud. Dat is dus blijkbaar niet zo. Volgens de Engelse Wikipedia is de naam Baden zelf overigens wel afgeleid van (een oude vorm van) dat meervoud. De Romeinen baadden er al (en misschien baden ze er ook wel).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2017, 23:03

^^ Het is een kuuroord, dus zou het dan eigenlijk niet Bad Baden-Baden moeten heten? :mrgreen:
SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ook nog € 30 betalen om je te laten uitschrijven bij de kerk? :nuts:
Jap, dat zijn de administratiekosten van de rechtbank. Alleen hun kunnen je officieel uitschrijven. Niet de kerk zelf. :geenlach:
Hmm. Klinkt niet echt als scheiding van kerk en staat. Niet dat we dat in Nederland overigens zo goed doen, maar dit gaat nog een stapje verder.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door GuteFahrt » vr 28 apr 2017, 12:10

Zojuist rond de klok van twaalf eerst de Hr3 verkeersinfo geluisterd en daarna die van SWR 1.

Het viel mij op dat HR alleen de files noemde op Hessisch grondgebied. De stremming van de A5 werd wel genoemd, de file (vanaf Bruchsal voor Walldorf) niet. Wel de files op de A6 mede als gevolg daarvan (waarschijnlijk). Dat kun je gerust een vrij beperkte blik noemen qua verkeersinfo geven... maar eigenlijk ook weer niet. De file staat richting noorden. Als de file richting zuiden staat is het logischer dat te melden.

:oops: ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door ronny forgeron » zo 30 apr 2017, 12:07

De Duitse publieke omroepen geven meestal alleen verkeersinfo voor hun zendgebied, dus HR voor Hessen, BR voor Bayern en SWR voor RP of BW. Maar SWR RP geeft ook wel info voor gebied rond Keulen dat grenst aan RP, hoewel dat eigenlijk de taak van WDR is.
Wil je verkeersinfo voor heel Duitsland dan kun je terecht bij de Deutschlandfunk, maar dat zijn wel vaak enorme lijsten dus...
Correctie, dat was alleen op de AM zenders van de Deutschlandfunk, de FM zenders niet, die gaven ook geen totale dekking voor Duitsland.
En die AM zenders zijn in 2016 allemaal uitgeschakeld, dus... ik heb geen idee of dat nu op FM gebeurt.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op do 04 mei 2017, 7:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door captain007 » ma 01 mei 2017, 11:30

^^ Als ik bijvoorbeeld naar 1Live luister dan zijn ze al even bezig met de verkeersinformatie voor alleen NRW. Laat staan als je dat inderdaad voor heel Duitsland zou moeten doen...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door GuteFahrt » ma 01 mei 2017, 14:10

Ik kan me herinneren van ritten naar Zwitserland (een jaar of 10-15 terug) dat wanneer we handmatig zochten (ja, in die tijd) er ook een zender was die alleen maar verkeersinfo uitzond. Of die er nu nog is...? Volgens mij zat die niet op FM maar op AM of UKW of hoe noem je dat...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » ma 01 mei 2017, 15:08

^^ Ik denk dat je hier doelt op WDR VeRa of iets soortgelijks. Die zender zendt full time het geluid uit van een spraakcomputer die alle verkeersmeldingen in het systeem voorleest en dan weer herhaalt. WDR VeRa werd tot enkele jaren terug ook via de middengolf uitgezonden, al was en is het vooral bedoeld als digitaal kanaal.

In de serie "of hoe noem je dat": UKW is Duits voor FM, MW is Duits voor AM. ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door GuteFahrt » ma 01 mei 2017, 15:11

Exact. Dat moet het geweest zijn. :top: Top, ook voor wat betreft de aanvullende info! ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Feder » wo 03 mei 2017, 14:15

captain007 schreef:^^ Als ik bijvoorbeeld naar 1Live luister dan zijn ze al even bezig met de verkeersinformatie voor alleen NRW. Laat staan als je dat inderdaad voor heel Duitsland zou moeten doen...
Het zijn soms inderdaad lange lijsten, maar er ontbreekt bij sommige radiostations soms ook wel wat qua efficiëntie en relevantie.

Als er op de A1 vanaf Osnabrück richting Euskirchen 4 files staan, dan lezen ze vaak:
A1 Osnabrück richting Dortmund, tussen a en b, : 2km file
A1 Dortmund richting Köln, tussen c en d: 4 km file
A1 Dortmund richting Köln, tussen e en f: 5 km langzaam rijdend en stilstaand verkeer
A1 Koln richting Euskirchen, tussen g en h: 3 km file


In plaats van steeds maar weer de richting van iedere file afzonderlijk te noemen kan dit eenvoudig worden samengevoegd tot:
A1 Bremen,Dortmund richting Köln,Euskirchen:
voor b: 2km file,
tussen c en d: 4 km,
tussen e en f: 5km langzaam verkeer en
voor h: 3km file
.

Dat scheelt veel woorden, lettergrepen en dus zendtijd terwijl de inhoud van de boodschap gelijk is. In de tijd die zo vrij komt ontstaat tijd om belangrijke meldingen op snelwegen net buiten het eigen zendgebied te melden.

Ook is het soms een kwestie van de prioriteiten verkeerd leggen. Voorbeeld: een afsluiting van de A2 richting Hannover bij Lauenau (in Niedersachsen, dus aangrenzend op maar buiten het zendgebied van de WDR/1Live) lijkt me veel belangrijker dan een korte file op de A42.
In een melding als: A42 Oberhausen richtung Dortmund, zwischen Castrop-Rauxel-Bladenhorst und Kreuz Castrop-Rauxel-Ost: 1 kilometer stau zitten 36 lettergrepen. Zou je zo'n weinig relevante melding schrappen dan is er meer voldoende tijd voor een melding van buiten het zendgebied, zoals: Die A2 richtung Hannover ist bei Lauenau gesperrt (15 lettergrepen).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 mei 2017, 15:35

^^
Hmm... opzich heb je een punt, maar vind het allemaal wel wat ver gezocht. Ik heb daar überhaupt geen problemen mee. Waar ik me wel soms aan kan ergeren is dat men eerst alle waarschuwingen voorleest, alvorens men - eindelijk - bij de files komt. OK, een spookrijdermelding mag absolute voorrang krijgen, maar de rest kan mooi wachten totdat de belangrijkste files zijn gemeld.

Meestal heb ik m'n radio op TP staan. Soms krijg je dan ook de Deutschlandfunk (DLF). Daar lezen ze dan de belangrijke vertragingen van heel Duitsland op. Van A1 bij Lübeck tot A99 München. Dat duurt een poosje... :roll: Desalniettemin kijk ik meestal even snel op m'n navigatie hoeveel vertraging waar is. Dat is het makkelijkste en snelste. De radio is voor mij slechts een extra hulpmiddel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » wo 03 mei 2017, 17:33

SnarfFlevoland schreef:Hmm... opzich heb je een punt, maar vind het allemaal wel wat ver gezocht. Ik heb daar überhaupt geen problemen mee. Waar ik me wel soms aan kan ergeren is dat men eerst alle waarschuwingen voorleest, alvorens men - eindelijk - bij de files komt. OK, een spookrijdermelding mag absolute voorrang krijgen, maar de rest kan mooi wachten totdat de belangrijkste files zijn gemeld.
Tja, de bekende meldingen voor een hond op de snelweg. Alsof die niet allang weg is tegen de tijd dat de melding de verkeerscentrale bereikt. Of "Achtung, das Stauende liegt hinter einer Kurve."

De kadans die Feder omschrijft is ook de klassieke manier waarop Nederlandse verkeersinformatie altijd was ingedeeld, maar daar is in Nederland allang afstand van genomen, in ieder geval op dagen met meer files. Dan wordt het gewoon "A4 Amsterdam richting Delft, voor Roelofarendsveen twee kilometer en voor Plaspoelpolder vijf." Vermoedelijk een gedeeld belang van radiostation (ze verkopen toch vooral muziek) en degene die het moet voorlezen (of dat nu de DJ is of iemand die even inbelt). De Duitsers behouden hun spreekwoordelijke Gründlichkeit en doen het op de wijze die ze al veertig jaar volgen, of de filedruk nu in de tussentijd vertienvoudigd is of niet. Het maakt hun verkeersinformatie-service er niet handiger op voor de weggebruiker ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door GuteFahrt » di 11 dec 2018, 13:27

***even afstoffen***

In deze draad is er al het nodige over gezegd en een paar voorbeelden zijn gegeven, maar de situatie qua verkeersinformatie op de A30/E30 in Duitsland qua welke radiozender te volgen is ook wel interessant om het zo te zeggen. Vanaf de grens bij Bentheimerwald tot Rheine-Nord rijd je in Niedersachsen, vanaf daar tot voorbij :KP: Lotte/Osnabrück in Nordrhein-Westfalen/NRW, vanaf iets voor :AS: Hasbergen-Gaste tot :AS: Bruchmühlen dan weer in Niedersachsen, om vanaf daar tot :KP: Bad Oeynhausen (A2) weer in NRW te vertoeven.

Waar luisteren voor info? NDR? WDR? NDWDR? Of toch maar DLF?

:mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Sophie » di 11 dec 2018, 13:57

De NWDR is helaas in de jaren 50 opgeheven... ;)
NDR en WDR zullen de weg in principe beiden wel afdekken. Zou de NDR kiezen omdat het voor Nedersaksen toch wel een belangrijkere weg is - het is de verbinding tussen Osnabrück (afhankelijk van de bron derde of vierde stad van dat land) met Braunschweig en Hannover - de twee grootste steden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 14:04

Tja, dat ligt aan de richting waarin je gaat. Wil je richting Hannover, dan ligt de NDR voor de hand. Wil je richting Kassel, dan ligt de WDR meer voor de hand.

Er was een tijd terug een onderzoek waaruit bleek dat voor automobilisten de radio nog met afstand de meest gebruikte methode was om verkeersinformatie te krijgen. Zelfs met alle navigatiesystemen van tegenwoordig. De Duitse verkeersinformatie is ook completer dan wat je in Nederland op de radio mee krijgt, waar ze bij een drukke spits 8 of 10 files noemen terwijl er 60 of 70 staan. In Duitsland noemen ze vrijwel alles.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 dec 2018, 11:38

^^
Inderdaad, luister maar eens naar de Deutschlandfunk. Die lezen in alle rust vrijwel alle files op door heel Duitsland. Beginnend bij Flensburg en eindigend bij Salzburg. Maar dat ist niet zo productief als je oppad gaat, omdat je dan een overload aan informatie krijgt. Inderdaad een regionale zender opzoeken die ook kort over hun grenzen berichten.

Als je op de grens tussen twee deelstaten rijdt, zoals op de A30 van Osnabrück naar Bad Oeynhausen, dan berichten zowel de NDR als WDR erover. Net als de A3 van Frankfurt naar Würzburg waar zowel HR en BR berichten, of A3 Köln-Frankfurt waar zowel WDR, HR als SWR berichten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » wo 12 dec 2018, 13:09

^^ Helaas ook de nodige verbindingen waar dat niet heel lekker loopt. Heb slechte ervaringen met A7 en A8 langs de grens tussen BW en Bayern. En in de tussentijd wel "noch eine Meldung aus der Schweiz" geven over de file voor de Gotthard en dat je maar beter de San Bernardino kunt pakken. Waarvan het nut mooi hand in hand gaat met de "Hund auf der Fahrbahn" een paarhonderd kilometer ver weg.

Maar goed, ook met navigatie blijf ik gesproken verkeersinformatie eens in de zoveel tijd prettig vinden. In Frankrijk kondigde Vinci onlangs iets soortgelijks aan; 76% van de chauffeurs meende dat 107.7 FM apps niet kon vervangen (verder natuurlijk een groot "Wij van WC Eend"-verhaal). Maar ik herken het zeker, in de zin dat navigatie toch een redelijk passief proces is doordat je ergens heen wordt gestuurd zonder dat je informatie te horen krijgt, terwijl verkeersinformatie je vertelt hoe en wat. Of je met die informatie dan zelf meer kunt dan je navigatie je kan geven is een tweede (hangt ook af van je eigen wegenkennis en beschikbaarheid van alternatieven), maar het valt in de categorie 'meten is weten' en ik ben niet de enige die dat toch ieder halfuur wel even wil horen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 dec 2018, 14:21

Pino schreef: wo 12 dec 2018, 13:09 Heb slechte ervaringen met A7 en A8 langs de grens tussen BW en Bayern.
Hmm... heb zelf op de A7 vanaf Schweinfurt er Bayern 3 erop en die berichten wel tussen Würzburg en Füssen. En noordelijk dan HR of FFH. De A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart doet SWR prima en Stuttgart - Ulm hoor ik op Bayern 3 altijd ook. Maar goed, kan misschien net pech zijn geweest als je er langs kwam. Zelf gebruik ik inmiddels altijd ook m'n navigatie voor fileherkenning, aangezien die dan ook meteen herkend of het sneller is om in de file aan te sluiten, een andere snelweg te nemen of binnendoor te rijden. Apple Maps en/of Waaze zijn daarin prima. Google Maps is daarintegen niet zo best.
Pino schreef: wo 12 dec 2018, 13:09En in de tussentijd wel "noch eine Meldung aus der Schweiz" geven over de file voor de Gotthard en dat je maar beter de San Bernardino kunt pakken. Waarvan het nut mooi hand in hand gaat met de "Hund auf der Fahrbahn" een paarhonderd kilometer ver weg.
Vind ik anders voor SWR een best nuttige melding voor mensen op doorreis. Voor andere zenders heeft dat natuurlijk weinig tot geen meerwaarde. Bayern 3 kan daarintegen weer prima wat melden voor de Brenner of Tauern.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » wo 12 dec 2018, 14:45

^^ Ik snap best dat bepaalde meldingen handig zijn voor mensen op doorreis, maar waarom geef je één Zwitserse melding wanneer er vaak toch ook wel dingen te melden zijn over andere deelstaten buiten de reguliere cover? Specifiek: volgens mij pakt de SWR in zijn reguliere cover de A3 en de A61 in NRW mee tussen de grens RLP-NRW en de A4. Maar ten noorden van die lijn kan de A3 of de A61 helemaal vaststaan vanwege een noodreparatie zonder dat de SWR je daar iets over vertelt. Terwijl je die ellende ruim zult kunnen omzeilen als je maar tijdig hoort hoe en wat. Dus waarom geef je de ene 'doorreis-melding' wel en veel andere niet?

Ergens loopt het wellicht over in het al dan niet gebruiken van technieken waarmee je op één zender toch een vorm van regionale splitsing aanbrengt, zodat je op de SWR in Südbaden andere verkeersinformatie hoort dan kort ten zuiden van Köln. Dat is het model van 107.7 FM wat de SWR al wél gebruikt voor bijvoorbeeld het weer. Maar helaas niet in de verkeersinformatie. Uiteindelijk snap ik heel goed dat men je in Duitsland al voorbereidt op een route via de San Bernardino ipv Gotthard, omdat je die keuze tien minuten na het inrijden van Zwitserland maakt. Maar door dat ook uit te zenden in het Rijnland, ruim vier uur vóór Basel, voelt zwaar overdreven.

En ja, wellicht heb ik ook pech gehad met Bayern3: rijdend uit München naar het westen niets gemeld, en vervolgens tussen Ulm en Stuttgart zwaar vastgelopen. Verhaal dat ik aan het begin van deze draad ook al heb verteld, dus redelijk oud en misschien gaat het nu beter. De A7 ten zuiden van Würzburg gaat op Bayern3 volgens mij prima, ook op het stuk dat je door Baden-Württemberg rijdt. Maar over het Beierse stuk hoor ik op de SWR dan weer niets. Dus dat is afslaan bij Ulm en dan maar raden wat je te wachten staat (gelukkig heb je richting Kempten niet echt alternatieven, dus dat kost je geen kansen om een file te vermijden).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » di 02 jul 2019, 11:26

Na alle discussies over Duitsland vraag ik me af hoe het ook alweer precies zat in Frankrijk. Natuurlijk, iedereen kent 107.7 FM uit Frankrijk, maar daar heb je alleen iets aan op tol-snelwegen. Dus wat doe je wanneer je de A20 of de A75 afrijdt, of de Bretonse expreswegen?

Langs niet-tolwegen staan vaak bordjes die verwijzen naar het France Bleu-station van de bewuste regio. Maar ik heb het idee dat de manier waarop zij het verkeer coveren wel per station verschilt. France Bleu Limousin gaf vanochtend om 10.00 uur na het journaal een opsomming die zo gedetailleerd was als de actuele werkzaamheden op de A20 in die regio; een uur later op France Bleu Gard Lozère geen woord over verkeer terwijl daar toch een flink stuk A75 loopt. En doen de commerciëlen nog iets? Uit de jaren '90 herinner ik me nog verkeersinformatie op het hele uur op grote landelijke zenders als Europe1, maar volgens mij is dat echt voltooid verleden tijd ...

Iemand meer kennis van dit speelveld?

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door R-R-L » di 02 jul 2019, 13:34

Chris schreef: di 11 dec 2018, 14:04 Er was een tijd terug een onderzoek waaruit bleek dat voor automobilisten de radio nog met afstand de meest gebruikte methode was om verkeersinformatie te krijgen. Zelfs met alle navigatiesystemen van tegenwoordig. De Duitse verkeersinformatie is ook completer dan wat je in Nederland op de radio mee krijgt, waar ze bij een drukke spits 8 of 10 files noemen terwijl er 60 of 70 staan. In Duitsland noemen ze vrijwel alles.
Om die reden heb ik de TP functie van mijn radio ook nog altijd aan. In de spits elk kwartier een update bij BNR, even afluisteren en horen of ik ergens op moet anticiperen. Enige nadeel bij BNR is dat ze er altijd zo hard in knallen met hun verkeersinfo, met zachte muziek of de radio op mute schrik ik er regelmatig van.

De uitgebreide bulletins van WDR2 ontvang ik in Arnhem nog. Blijkbaar zijn de antennes van mijn auto en die van de zendmast erg goed. Duurt lang voor ze alles opgenoemd hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » di 02 jul 2019, 14:11

^^ Als je vanuit Duitsland komt, is dat niet zo heel gek. Een zender die je eenmaal vast hebt, houd je lang vast. Omgekeerd duurt het, als je naar een zender toe rijdt, verhoudingsgewijs lang voordat je hem goed en wel te pakken hebt. Ik herinner me van vroeger nog ritten Rotterdam-Nijmegen met Radio Rijnmond. Op de heenreis kon je dat makkelijk volgen tot aan Tiel; op de terugweg pikte je Rijnmond pas weer op bij Gorinchem (waar het zendgebied ook begint/eindigt). Dit is uiteindelijk een simpel gevolg van hoe een (ontvangende) antenne werkt; ben even kwijt hoe het effect ook alweer heette.

EDIT: het gaat om selectiviteit. Wikipedia: Selectivity is a measure of the performance of a radio receiver to respond only to the radio signal it is tuned to (such as a radio station) and reject other signals nearby in frequency, such as another broadcast on an adjacent channel.
Laatst gewijzigd door Pino op di 02 jul 2019, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door R-R-L » di 02 jul 2019, 14:20

^^
Weet van vroegere vakantieritten inderdaad nog dat Nederlandse zenders het lang volhielden. Met DAB gaat het volgens mij niet meer op, die valt vlot weg.

Krijg de info van WDR2 altijd, ook al ben ik in december voor het laatst met de auto in Duitsland geweest. Tot Ede heb ik BNR, daarna NPO 1 en vanaf Arnhem WDR2. Geen idee waarom mijn radio dat zo kiest, kan in principe BNR vasthouden, die zender heb ik meestal ook aan staan of was de laatst beluisterde zender.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door GuteFahrt » wo 05 feb 2020, 21:46

Deutschland Funk stopt met geven van de landelijke verkeersinformatie. Heel Duitsland kwam aanvankelijk aan bod, maar dat is niet meer goed te doen. Bovendien wordt het - niet verrassend - niet meer van deze tijd gevonden.

Mit dem scheinbar endlos zunehmenden Verkehr, mit immer mehr Staus und dem nach der Deutschen Einheit noch einmal deutlich weiter wachsenden Autobahnnetz wendete sich langsam aber sicher das Blatt. Was für das Sendegebiet regionaler Sender noch möglich sein mag, das war für den Deutschlandfunk nicht mehr zu schaffen, nämlich einen wirklichen Überblick zu geben, in unserem Fall über die Lage auf den Fernstraßen in ganz Deutschland.

De kritiek werd naarmate de tijd vorderde groter omdat men op den duur keuzes moest maken welke files wel te melden en welke niet. De opkomst van de navigatie apparatuur en bijbehorende apps deden de rest.

Immer öfter haben wir uns auf die größten Staus konzentrieren müssen und damit anderen Menschen fälschlicherweise freie Fahrt suggeriert.

https://www.deutschlandfunk.de/zum-ende ... _id=469112

Toch wel het einde van een tijdperk.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » wo 05 feb 2020, 22:26

Onvermijdelijk en toch jammer. Je vraagt je ergens af of een opdeling in regio’s niet denkbaar was geweest (als beschreven in mijn post van 12 december 2018 hierboven), zodat men blokken van slechts een paar deelstaten in je omgeving zou aanbieden. Bovenregionale verkeersinformatie heeft namelijk wel zijn toegevoegde waarde op langere ritten. Dan hoor je bijvoorbeeld de meldingen van Rheinland-Pfalz, Zuid-Hessen, BaWü en Bayern wanneer je in die regio’s rijdt, op hetzelfde moment dat elders de meldingen voor andere regio’s worden uitgezonden.

Maar goed, ik vermoed dat zoiets een te beperkte toegevoegde waarde zou hebben binnen het profiel van de zender. En je kunt ergens wel verwachten dat apps een steeds groter aandeel zullen krijgen onder diegenen die willen weten waar de files staan. De “blinde navigatierijders” was je daarbij natuurlijk sowieso al kwijt.

Anyway, het einde van het artikel leest ook mooi weg; een soort Gute Nacht Freunde aan het einde van Met het oog op morgen.

Dort hat er für uns – und nun auch für Sie – noch einmal an einige der klangvollen Namen aus den Verkehrsnachrichten erinnert. Mit dabei waren die Ahlhorner Heide, Bessenbach-Waldaschaff, Geiselwind, Hannoverschmünden/Hedemünden, Heilbronn/Untergruppenbach, Herzsprung, Lederhose, Marktheidenfeld, das Schkeuditzer Kreuz, Sulzemoos, Ulm/Elchingen, Uphusen/Bremen-Mahndorf, Wittstock/Dosse, Ziesar und Zusmarshausen.
Welcher Stammhörer des Deutschlandfunks wird diese und andere Namen je vergessen können? Sie leben also in gewisser Hinsicht weiter, die Deutschlandfunk-Verkehrsnachrichten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » di 01 sep 2020, 20:46

Bij Parijs is de coverage van 107.7 uitgebreid tot de tolvrije snelwegen van de banlieue. Als ik het zo begrijp, is deze service beschikbaar online en via DAB+ onder de naam 107.7 Ile de France. Tijdens de spitsuren hebben ze een eigen signaal met verkeersinformatie aangeleverd door Sytadin, de rest van de tijd luister je naar het geluid van SANEF 107.7. Die altijd al wat dingen zeiden over snelwegen in het verlengde van SANEF-wegen (toch de meerderheid van de invalswegen van Parijs), maar dat de laatste tijd nog net iets meer lijken te doen.

Een regulier station dat de hele dag overigens goede verkeersinformatie geeft over de regio Parijs is France Bleu op 107.1 FM.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Palance » do 22 jun 2023, 20:46

Al zoekende naar een radiozender in Duitsland kwam ik bij toeval al snel terecht op Schwarzwaldradio. Dankzij DAB had ik in zowat heel Duitsland ontvangst van deze zender. Weinig (slap) geouwehoer, leuke en afwisselende muziek met bekende en onbekendere nummers van bekende artiesten, zowel Duits als internationaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Jeff » do 22 jun 2023, 21:16

DPD Driversradio (DAB) kan ik in DE ook wel waarderen. Je moet het alleen wel aandurven :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland

Bericht door Pino » do 22 jun 2023, 22:42

DAB biedt zeker wel mogelijkheden voor wat minder “dertien in een dozijn” radiostations waar je wat langer naar kunt blijven luisteren. Zelf ooit half Zwitserland kunnen doorrijden op Radio du Bord de l’Eau -uit Sierre of all places- met heel relaxte house.

Verkeersinfo heb je dan vaak weer minder op dat soort zenders, dus daarover moet je je dan weer anders informeren. Een TA-functie op je autoradio kan je daarbij natuurlijk helpen. Word je gewoon even vlug naar de mainstream geschakeld en dan ga je weer terug. En Frankrijk rijd ik al door met apps van Sanef en Vinci, waarmee ik hun laatste bulletin op afroep heb.

Plaats reactie