Radiofrequenties Buitenland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Radiofrequenties Buitenland

Bericht door mhkamp » wo 28 okt 2009, 21:14

Wie heeft het niet? Rij je in Duitsland of Frankrijk, je zoekt een radiostation van jou genre.... kan je het niet vinden omdat je de frequente vergeten bent. Tegenwoordig kunnen we op onze autoradio wel 3x6 zenders opslaan, maar voor die 2x per jaar buitenland....

In dit topic kan je zenders neerzetten die voor anderen misschien voor onderweg interessant zijn, en dus een hoop gezoek op internet kunnen besparen. En ja... wat is radiofrequentie in het Spaans of Italiaans en de Duitsers werken zelfs nog met UKW...

Laat ik met het laatste land beginnen. Duitsland:

Baden-Württemberg
Bayern
Berlin & Brandenburg - Wie heeft deze lijst van zenders?
Hamburg & Schleswig-Holstein
Hessen
Mecklenburg-Vorpommern
Niedersachsen & Bremen
Nordrhein-Westfalen
Rheinland-Pfalz & Saarland
Sachsen
Sachsen-Anhalt
Thüringen

Oostenrijk:
Oberösterreich, Salzburg, Tirol, Vorarlberg
Burgenland, Kärnten, Niederösterreich, Steiermark, Wien

Bron
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » do 29 okt 2009, 7:58

Het jammere van bandscan.de is dat de site niet aangeeft wat voor genre je op de zender in kwestie hoort. In een ver verleden had ik een lijst waarin radiostations per land op genre stonden gesorteerd. Die lijst was toen al verre van compleet (geen lokale zenders, terwijl commerciële zenders nog maar nauwelijks in de ether waren), maar het was een aardig begin om in ieder geval te weten welke zender voor mij interessant was om niet alleen verkeersinformatie te krijgen, maar ook nog iets van mijn gading te horen.

Die lijst is allang verloren gegaan, maar zeker in voor Zuid-Duitsland en Zwitserland zou ik aan de hand van de gegevens van bandscan.de een heel eind kunnen komen met een onderverdeling naar regio én genre. Bestaat er belangstelling voor een dergelijke opsomming?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door paolie » do 29 okt 2009, 8:51

^^ Met de search-functie van mijn radio heb ik een zender veel sneller gevonden dan dat ik deze lijsten moet doorbladeren. Aardig om te zien, maar wat mij betreft niet zo praktisch.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door evos » do 29 okt 2009, 10:33

Wat mij in Duitsland vooral interesseert zijn zenders die verkeersinformatie over het hele land geven, niet alleen maar over de lokale deelstaat. Is het nog steeds alleen de Deutschlandfunk die dat doet?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » do 29 okt 2009, 10:48

^^ Bij mijn weten wel. En ik moet ook zeggen dat ik in Baden-Württemberg niet zit te wachten op verkeersinformatie uit Mecklenburg-Vorpommern. Wel zou wat meer informatie over de naastgelegen deelstaten op veel zenders wenselijk zijn. Herinner me een rit München - Karlsruhe waar op Bayern 3 helemaal niets werd gemeld over de enorme chaos achter Ulm. Pas toen we achter Ulm de SWR te pakken hadden, werd duidelijk dat we wellicht beter via de A7-A6 hadden kunnen rijden. In de tussentijd geeft Bayern 3 dan weer wel heel veel "Service Österreich"; heel gek eigenlijk.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door evos » do 29 okt 2009, 11:31

^^ Ja, het is altijd een hele zit op de DF, maar precies om de reden die jij aangeeft probeer ik toch meestal deze zender te vinden. Al lukt dat niet overal.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » do 29 okt 2009, 12:33

evos schreef:Wat mij in Duitsland vooral interesseert zijn zenders die verkeersinformatie over het hele land geven, niet alleen maar over de lokale deelstaat. Is het nog steeds alleen de Deutschlandfunk die dat doet?
Deutschlandfunk (Dlf) geeft slechts informatie over de doorgaande Autobahnen. Files op de A42 of A250 zal je niet snel horen. En dat is maar goed ook, want wat heeft iemand in München er aan als ie weet dat op de A113 een file staat? Voor zover ik weet is het alleen Dlf die 'Bundesweit' verkeersinfo geeft.

publieke omroep
Het is niet zo dat de andere zenders alleen verkeersinfo geven voor hun eigen Bundesland. Sterker nog, er zijn niet veel Länder die een eigen publieke omroep hebben. Alleen Bremen (Radio Bremen), Nordrhein-Westfalen (WDR), Saarland (Saarländerischer Rundfunk), Hessen (Hessischer Rundfunk) en Bayern (Bayrischer Rundfunk) hebben een eigen omroep. De andere deelstaten werken samen met andere deelstaten in een omroeporganisatie. Dit zijn de NDR, MDR, SWR en RBB.

Noord Duitsland: In de deelstaten Niedersachsen, Hamburg, Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern zendt de NDR uit. Ook in Bremen is de NDR te ontvangen. Dit gebied strekt zich uit van Denemarken tot ongeveer Kassel, en van Twente tot noordwest Polen. Een oppervlakte zo groot als 2 of 3 x Nederland, met 1 publieke omroep. De NDR heeft 5 radiostions; NDR 1 (regio, schlager, rustige muziek), NDR 2 (popzender), NDR Kultur (klassiek) NDR Info (informatie) en N-joy (jongeren). NDR 1 heeft in elke deelstaat een eigen programma, dus NDR 1 kom je in 4 vormen tegen. De verkeersinfo op NDR 1 is gericht op de betreffende deelstaat (bijv. Niedersachsen op NDR 1 Niedersachsen) en aangrezende snelwegen. Op NDR 2 richt de info richt zich op alle deelstaten waar NDR 2 uitzendt, en de aangrenzende Autobahnen buiten het uitzendgebied. Denk aan de A1 Osnabrück-Münster, A2 Hannover-Bielefeld, A2 Hannover-Magdeburg, A24 Hamburg-Berlin.
De staat Bremen heeft een eigen omroep met 4 radiozenders; Radio Bremen. Op Bremen 1 (rustige muziek) en Bremen 4 (popmuziek) is verkeersinformatie te horen voor de wegen in Bremen en vaak in de ruime omgeving. Denk aan de A1 Hamburg-Osnabruck, de gehele A27, A28, A29.

West Duitsland: de meeste Nederlanders die Duitsland binnenrijden zullen eerst de deelstaat Nordrhein-Westfalen aandoen. Hier zendt de WDR uit, eveneens met 5 radiozenders: Einslive (popmuziek), WDR 2 (informatie), WDR 3 (klassiek), WDR 4 (regio, schlager) en WDR 5 (muziek, informatie). Verkeersinfo is er op Einslive, WDR 2 en WDR 4. Ook de WDR meldt files op nabijgelegen snelwegen buiten haar eigen zendgebied, al doet de WDR dit minder vaak en goed dan de NDR.

Zuidwest Duitsland: verder op weg naar het zuiden, ongeveer na Bonn, kom je in het uitzendgebied van de SWR. Deze omroep zendt uit in Rheinland-Pfalz en Baden-Württemberg. De omroep is ook in omliggende regio's te ontvangen. Daardoor is het bereik ongeveer het (grote!) gebied links van de lijn Düsseldorf - Würzburg - Lindau. De SWR heeft 4 radiozenders; SWR 1 (regio, rustige muziek, divers), SWR 2 (klassiek), SWR 3 (popmuziek) en SWR 4 (regio, info/schlager). SWR 1 en SWR 4 hebben in elke Deelstaat hun eigen programma. De verschillen tussen SWR 1 en SWR 4 zijn mij niet helemaal duidelijk. Verkeersinfo is er op SWR 1 en SWR 3, waarbij SWR 1 alleen de informatie voor de eigen deelstaat en aangrenzende snelwegen geeft. SWR 3 informeert het hele gebied waar de SWR te ontvangen is. De service van SWR 3 vind ik één van de betere die ik ken. Soms wel 6x per uur. In de vakantietijd is er soms info over doorgaande Zwitserse snelwegen.
Daarnaast is in Saarland (de deelstaat tegen Luxemburg aan) de Saarländischer Rundfunk actief met 3 (of 4?) radiozenders. De verkeersinformatie is in ieder geval te horen op SR 1 (popmuziek) en SR 3 (regio, info) en richt zich voornamelijk op het Saarland en nabijgelegen delen van Rheinland-Pfalz. Vaak is er niets te melden :p

Zuidoost Duitsland: In Bayern zendt de Bayrischer Rundfunk uit met 5 radiozenders: Bayern 1 (regio, schlager, rustige muziek), Bayern 2 (service, diepgang) , Bayern 3 (popmuziek), BR Klassik (klassiek) en B5 Aktuell (actueel nieuws). Het gebied loopt van ongeveer Frankfurt tot Tsjechië, van Fulda/Hof tot Oostenrijk. Verkeersinfo wordt uitgezonden op Bayern 1, Bayern 3 (met de bekende Verkehrsfunk-tune; al 30 jaar hetzelfde deuntje, maar wel regelmatig opgefrist) en B5 Aktuell. De informatie bevat soms informatie over aangrenzende snelwegen en in de vakantietijd info over belangrijke Oostenrijkse snelwegen (Inntalautobahn, Tauernautobahn).

Midden Duitsland: De Hessischer Rundfunk zendt uit in Hessen; ongeveer het midden van Duitsland (van Kassel tot Mannheim). Ook hier weer 5 zenders; HR 1 (achtergronden, service), HR 2 (cultuur), HR 3 (popmuziek), HR 4 (regio) en HR Info (actueel nieuws). Verkeersinfo is er op HR3, HR4 en HR Info. Net als bij de andere stations ook hier voor snelwegen in aangrenzende gebieden.

Oost Duitsland: De MDR zendt uit in de deelstaten Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen. Zeg maar van ongeveer het zuidelijke en westelijke deel van voormalige DDR. In deze 3 deelstaten zijn de zenders MDR 1 (regio), Jump (popmuziek), Figaro (klassiek, cultuur) en MDR Info (nieuws) te horen. MDR 1 heeft in elke deelstaat een eigen programma. Verkeersinfo is te horen op MDR 1, Jump en MDR-info. Ik heb te weinig ervaring met de MDR om te weten of ook aangrenzende snelwegen buiten het zendgebied worden 'bediend', maar ik vermoed dat dit wel het geval is.
In de deelstaten Berlijn en Brandenburg (dat rondom Berlijn is gelegen) zendt sinds enkele jaren de RBB uit. De zenderindeling zal hier waarschijnlijk hetzelfde zijn als bij andere publieke omroepen. Naar de RBB heb ik nog nooit geluisterd.

Samengevat: de zenders van de diverse publieke omroepen bieden voor iedereen wat. Verkeersinformatie is er op alle popzenders en zenders met lichte muziek (schlager, regio, beetje als Radio 2 en Radio 5 in NL). Daarnaast zenden de nieuwszenders verkeersinformatie uit. Voor Noord Duitsland zitten de meeste luisteraars prima bij NDR 1 en NDR 2. In het westen van Duitsland zullen Einslive en WDR 2 vaak in de smaak vallen. In het zuidwesten van Duitsland zijn dat SWR 1 en SWR 3. In Bayern zijn Bayern 1 en Bayern 3 het populairst, terwijl HR 3 en HR 4 in Hessen goed beluisterd worden. In het oosten van Duitsland kunnen veel luisteraars goed terecht bij MDR 1 en Jump.
Het is jammer dat niet alle omroepen even fanatiek zijn in het informeren over snelwegen buiten het eigen zendgebied, maar die wel aan het eigen uitzendgebied grenzen. Dit hangt volgens mij nogal af van de redacteur die dienst heeft in de Verkehrsstudio. Je kan er geen lijn op trekken, helaas. Wat ze vaak wel goed doen is snel informeren bij gevaar. Een hond op de weg, afgevallen lading of een spookrijder? Soms worden muziekstukken direct onderbroken voor zo'n melding.

Omdat de publieke omroepen vaak in een groot gebied (meerdere deelstaten) uitzenden, hoef je niet vaak van zender te wisselen. Voor een reis van Arnhem naar Basel (Einslive + SWR3) of Enschede naar Dresden (NDR 2+ Jump) heb je vaak aan 2 radiozenders genoeg (tenzij je graag zapt, zoals ik). Naar Oostenrijk kom je een eind met WDR2, HR3 en Bayern3. En van Groningen naar Stettin of Denemarken heb je aan alleen de NDR genoeg.

Nacht: In de nachtelijke uren zenden sommige radiozenders geen eigen programma uit, maar een programma dat door meerdere publieke omroepen wordt overgenomen. Zo worden zenders waarop overdag rustige muziek, schlager en regio-info te horen is aan elkaar gekoppeld en zenden zij het gemeenschappelijke ARD Nachtexpress uit. (zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/ARD-Nachtexpress). Op NDR 1 zijn de zenders NDR 1 Niedersachsen, NDR 1 Welle Nord, NDR 1 Hamburg en NDR 1 MV aan elkaar gekoppeld, en is daar de "NDR 1 Nacht" te horen. De laatste jaren zijn er echter steeds meer omroepen die een eigen programma uitzenden. Ook zijn er nog steeds omroepen die het programma van een ander radiostation uitzenden. Zo zond enkele jaren geleden Radio Bremen 4 het nachtprogramma uit van de SWR 3, dat ook op Bayern 3 te horen was.

Commerciële radio
Elke deelstaat heeft een eigen wetgevingsbevoegdheid ten aanzien van commerciele omroepen. Dit leidt ertoe dat het aanbod van commerciële radio per deelstaat verschilt. Er zijn eigenlijk geen commerciële radiostations die in meerdere deelstaten tegelijk mogen uitzenden, al zijn ze uiteraard vaak wel over de grens van hun deelstaat te ontvangen. Het is teveel werk om voor elke deelstaat de radiozenders te beschrijven.
Wel zijn er wat algemene zaken te melden. In vrijwel alle deelstaten zenden 2 (soms 1, soms 3) commerciële radiostations uit die in de hele deelstaat zijn te ontvangen. Verkeersinformatie is er op elk half uur en bij nood tussendoor te horen, ook 's nachts. In en rond grote steden zijn vaak meerdere commerciele radiostations actief. In Nordrhein-Westfalen zijn alleen lokale commerciële radiostations actief. Deze werken echter samen onder de naam Radio NRW.
De commerciële stations lijken nogal op elkaar en op de popzenders van de publieke omroep. Diversiteit is behoorlijk ver te zoeken, het lijkt vaak op één grote eenheidsworst. Vaak lolligdoende dj's, domme gesprekjes en spelletjes, en muziek die je overal al hoort. Begin jaren 90 was het radiolandschap nog veel interessanter dan nu.
Enkele bekende commerciële radiostations (die in het betreffende bundesland vrijwel overal zijn te ontvangen);
FFN, Antenne (niedersachsen), Radio Hamburg, (hamburg en verre omgeving), RSH, Delta, Nora (schleswig-holstein), Ostseewelle, Antenne MV (meck.vorp), Antenne Bayern (bayern), Radio 7 (zuiden van BaWü), Radio FFH (hessen), RPR1 (rheinland-pfalz)
Laatst gewijzigd door Feder op do 29 okt 2009, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » do 29 okt 2009, 13:11

Erg rake analyse, dat van die commerciële stations. Dan vind ik het Nederlandse commerciële radiolandschap veel leuker, met de Staat die etherfrequenties weggeeft op basis van een diversiteitsbeleid. Als commerciële zender zou ik Radio Regenbogen nog noemen voor degenen die over de A5 door Baden rijden. Overigens niet omdat het zo'n goede zender is (Heidelbergse vrienden van mij vermoeden dat ze maar twee cd's hebben), maar omdat het de commerciële zender is in een regio waar veel mensen uit Nederland langsrijden.

Wat betreft verkeersinformatie over deelstaat-grenzen heen, de beste keuze die je kunt maken is om al tijdig over te schakelen naar de zender van de deelstaat waar je naartoe rijdt. Dat lukt vaak al een kilometer of vijftig voordat je de betreffende deelstaat inrijdt. Op weg naar het zuiden probeer ik altijd al vóór Köln de SWR te pakken te krijgen (met name SWR 3 is in die buurt al goed te ontvangen) om op die manier te kiezen tussen A3 of A61. Ook als je vanuit München richting Karlsruhe/Mannheim wilt, is het verstandig om al vóór Ulm de SWR te pakken te hebben en eventueel uit te wijken via een andere route. Rijdend naar de regio Rhein/Ruhr probeer ik altijd al tijdig de WDR of Einslive te pakken te hebben. Het is wat gepruts, maar het heeft bij mij de voorkeur boven Deutschlandfunk met vooral praatprogramma's en de mindere geluidskwaliteit van de middengolf of lange golf.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » do 29 okt 2009, 14:08

^^ Zo rijd ik meestal ook door Duitsland. Doordat de informatie in het uitzendgebied waar je straks rijdt niet altijd wordt vermeld, kan het zinvol zijn alvast over te schakelen naar de omroep van het gebied waar je naar toe gaat. Maar dan moet je maar nét weten welke omroep dat is. Veel mensen weten dat niet, of weten niet waar de grens van een Bundesland is. Daarom maar even een kaartje: Afbeelding

De Nederlandse commerciële radio biedt inderdaad meer afwisseling. In NL zijn maarliefst 5 van de 8 landekijke kavels 'geclausuleerd', dat wil zeggen er mag alleen een bepaalde soort radiozender op uitzenden. Er is een kavel voor nieuws en informatie (BNR), voor Nederlandse producties (100% NL), oudere muziek (Veronica. Nou ja, niet echt heel oude muziek), moderne muziek (Slam FM) en voor jazz/klassiek (Arrow Jazz, inmiddels opgehouden). De overige 3 kavels zijn vrij, dat wil zeggen de eigenaar mag zelf bepalen wat hij uitzendt. Hierop zenden uit Radio 538, Saai Radio, Q-music. Een eigenaar van een radiostation mag op maximaal 1 vrije en 1 geclausuleerde kavel uitzenden, als ik het goed heb onthouden.

Overigens heeft Deutschlandfunk wel heel interessante programma's. Maar ja, ook niet iedereen kijkt met interesse naar Buitenhof, Tegenlicht of Nova. Dus dat veel Nederlandse reizigers liever een muziekzender beluisteren kan ik me goed voorstellen. DLF is trouwens in grote delen van Duitsland gewoon op de FM te ontvangen (zie http://www.dradio.de/download/50312/). Dat geldt niet voor 'zusje' Deutschlandradio Kultur (ook een Bundesweit radiostatio, maar hierop wordt geen verkeersinfo uitgezonden). Meer algemene informatie over het Duitse publieke omroepbestel (dat ik qua opzet uitstekend vind) kan je vinden op http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96ffen ... r_Rundfunk

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » do 29 okt 2009, 15:01

Eens over Deutschlandfunk, maar in de auto heb ik toch liever andere muziek. Wat betreft de grenzen tussen deelstaten, de kortstmogelijke samenvatting is als volgt:

- op weg naar Basel: al tussen Düsseldorf en Köln zoeken naar de SWR, die houd je vast tot aan Zwitserland. Op de A61 is dat zo ongeveer vanaf Mönchengladbach.
- op weg naar München en Oostenrijk: als richting Basel. Wie over de A3 rijdt: in de buurt van Frankfurt de Bayerische Rundfunk zoeken. De Hessische Rundfunk sla je dan feitelijk over, ook al rijd je door Hessen.
- op weg van München naar Nederland: al vóór Ulm de SWR zoeken. Wie via de A3 terugrijdt, doet dat tussen Würzburg en Frankfurt.
- op weg naar Nederland: zo ongeveer bij Koblenz kun je de WDR al vinden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door waldo79 » do 29 okt 2009, 15:34

En de WDR en NDR kun je in de oostelijke delen van Nederland ook al ontvangen :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Palance » do 29 okt 2009, 17:29

Pino schreef:Erg rake analyse, dat van die commerciële stations. Dan vind ik het Nederlandse commerciële radiolandschap veel leuker, met de Staat die etherfrequenties weggeeft op basis van een diversiteitsbeleid.
Grapje zeker? De Nederlandse commercielen lijken nu immers zoveel op elkaar, dat je echt geen onderscheid meer hebt tussen de zenders. Er is nog wel een lichte voorkeur naar sommige groepen toe, maar, met name overdag, is het één pot nat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 0:05

^^ Wij hebben tenminste nog die "lichte voorkeur". Die maakt de muziek op de Nederlandse commerciële zenders veel minder één pot nat dan de muziek op de Duitse commerciële zenders. Dat in beide landen de commerciële radiostations het nodige te wensen openlaten, is een tweede.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 8:47

Ik zie liever dat de commerciëlen op één na niet geclausuleerd zijn, en mogen bieden waar de jongerenmarkt om vraagt.
De ene geclausuleerde zou dan een commercieel nieuwsstation moeten zijn, om een alternatief te hebben voor Radio 1.

Omgekeerd zou ik dan 3FM ombouwen tot "Radio 3", dat dan met andere genres totaal andere doelgroepen gaat bedienen. Denk aan Nederlands product (en dan niet 1000x per dag dat ene commerciële nummer of 100x per dag een geplugd nummer, zoals op 100%NL), maar ook minder bekend of ouder Nederlands repertoire. Maar ook aan bepaalde stromingen in de muziek die op de mainstreamstations niet of onvoldoende aan bod komen.

Verder zou Radio 2 ook wat minder popi-jopie mogen worden en wat meer richting het format van WDR4 mogen gaan, met ook oog voor "rustige" niet-top40 muziek uit de jaren '50-'80. Waarbij programma's een presentator hebben die de muziek op een gewone manier aan elkaar praat, en geen 'o-zo-lollige' DJ. Easy-listening met veel meer dan nu een licht nostalgisch tintje dus.

Verder zou Radio 4 ook best een deel van het repertoire van Radio 6 kunnen brengen. Dan zijn de jazzliefhebbers ook niet langer meer veroordeeld tot enkel en alleen internetradio.

Uiteindelijk laat je dan de commerciëlen doen waar ze goed in zijn: geld verdienen met mainstream muziek, en de publieken doen waarvoor ze bedoeld zijn: het bedienen van die groepen waar de commerciëlen geen brood in zien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 10:41

Dat is de eeuwige discussie over de publieke omroep in Nederland, zowel wat betreft radio en tv. De echte liefhebbers van de programma's waarvoor je echt een publieke omroep nodig hebt (namelijk omdat geen enkele commerciële organisatie eraan wil beginnen) zouden willen dat de publieke omroep full time dat soort programma's uitzendt. De publieke omroep zelf stelt daar tegenover dat zij de (reclame-inkomsten gekoppeld aan de) "commerciële" programma's nodig heeft om de "publieke" programma's betaalbaar te houden. Dat scheelt de belastingbetaler in zijn omroep-bijdrage en dat vind ik op zich wel positief. Dát is dus waar kijk- en luistercijferkanonnen vandaan komen als Studio Sport (met vooral veel voetbal in plaats van kleine sporten) en 3FM.

Overigens zie je in het buitenland diezelfde discussie. De genoemde liefhebbers (ik generaliseer maar even tot NPS/VPRO-publiek) mogen graag pleiten voor een publieke omroep vergelijkbaar met de BBC. Dat is leuk wanneer je van de reclame af wilt, maar niet als het om de inhoud gaat. Ook bij de BBC kijk je het grootste gedeelte van de tijd naar programma's die de commerciëlen net zo makkelijk zouden uitzenden. Ik denk maar even aan kijkcijferkanonnen als Top Gear en, op de radio, BBC Radio 1. Qua inhoud komt wellicht alleen het Amerikaanse PBS in de buurt van het ideaal van een publieke omroep die alleen maar programma's uitzendt die niet commercieel gedraaid zouden kunnen worden. Maar ik ken de Amerikaanse markt onvoldoende om daar zeker over te zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 10:57

Pino schreef:De publieke omroep zelf stelt daar tegenover dat zij de (reclame-inkomsten gekoppeld aan de) "commerciële" programma's nodig heeft om de "publieke" programma's betaalbaar te houden. Dat scheelt de belastingbetaler in zijn omroep-bijdrage en dat vind ik op zich wel positief.
Echter, de geclausuleerde zenders hadden véél meer op kunnen brengen als ze niet geclausuleerd waren geweest. Bovendien waren ze dan beter beluisterd geweest, met dus hogere BTW-inkomsten door meer reclamespotjes. Dat moet je wel even verdisconteren.
De omroepbijdrage is allang afgeschaft - de publieke omroep wordt tegenwoordig uit de algemene middelen bekostigd, dus uit de pot algemene belastingen. Dat geld gaat in hoge mate op aan extreem hoge salarissen. Van wat Paul de Leeuw in een uur uit belastinggeld bij elkaar scharrelt, kun je heel wat positievers doen voor kijkend en luisterend Nederland.
Als meneer de Leeuw echt zo goed is als kijkcijferkanon, dan zal een commercieel station hem best een vorstelijk salaris willen verschaffen - en dan heb ik er ook helemaal geen moeite mee.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 11:50

Rene schreef:Ik zie liever dat de commerciëlen op één na niet geclausuleerd zijn, en mogen bieden waar de jongerenmarkt om vraagt. De ene geclausuleerde zou dan een commercieel nieuwsstation moeten zijn, om een alternatief te hebben voor Radio 1.

Omgekeerd zou ik dan 3FM ombouwen tot "Radio 3", dat dan met andere genres totaal andere doelgroepen gaat bedienen. Denk aan Nederlands product (en dan niet 1000x per dag dat ene commerciële nummer of 100x per dag een geplugd nummer, zoals op 100%NL), maar ook minder bekend of ouder Nederlands repertoire. Maar ook aan bepaalde stromingen in de muziek die op de mainstreamstations niet of onvoldoende aan bod komen.


Uiteindelijk laat je dan de commerciëlen doen waar ze goed in zijn: geld verdienen met mainstream muziek, en de publieken doen waarvoor ze bedoeld zijn: het bedienen van die groepen waar de commerciëlen geen brood in zien.
Wat een bijzondere redeneringen. Waarom zou je slechts 1 geclausuleerde frequentiekavel willen, en niet meerdere? Als er 7 ongeclausuleerde kavels zouden zijn dan zou de commerciële meuk nóg meer op elkaar lijken. Je zou kunnen redeneren dat die radiomarkt dan wel zal uitmaken hoe de kavels worden ingekleurd, maar in de praktijk zal je zien dat vrijwel elk station voor de massa gaan. Dan krijg je Duitse toestanden, met radiostations die allemaal hetzelfde doen. Bij commerciële radiostations staat (begrijpelijk) maar 1 doel voorop; geld verdienen. Dit gaat vrijwel altijd ten koste van de inhoud. Op tv zie je dat ook. Afgezien van het RTL Nieuws is op alle 8 zenders van RTL vrijwel geen enkel programma dat enige diepgang heeft.

Zou je de publieke omroep alleen laten doen wat de commercie niet doet of niet kan doen, dan krijg je een radio- of tv-station dat zodanig oninteressant is, dat niemand er nog naar luistert of kijkt. Door de commercieel gezien niet aantrekkelijke programma's uit te zenden tussen programma's die dat wel zijn, kunnen kijkers alsnog worden bereikt.

Ook snap ik niet waarom de commerciële stations zouden moeten bieden waar de jongerenmarkt om vraagt. Jongeren luisteren steeds minder radio en gebruiken met name hun digitale muziekbestanden en de tv als ze muziek willen luisteren. Daarentegen neemt het aantal ouderen in Nederland rap toe. Juist die doelgroep zou eens wat meer bediend moeten worden. Maar het aanbod van muziekzenders voor ouderen is beperkt. Gelukkig is Radio 5 al een groot deel van de doordeweekse dag op de goede weg. Wat mij betreft wordt Radio 5 landelijk via de FM uitgezonden, ten koste van 1 van de 9 commerciële kavels. (2 ervan, Arrow Rock en Arrow Jazz zijn nu ‘leeg’. Bovendien zijn in veel gebieden in NL nog 2 of 3 regionale commerciële stations te ontvangen. Eén kavel aan de commercie onttrekken mag dus geen probleem zijn.)

Waarom zou 3FM nu Radio 3 moeten heten en een heel andere doelgroep moeten bedienen? 3FM vist in een andere vijver dan de commerciële stations. Ik vind dat er een wereld van verschil zit tussen 3FM en commerciële stations als 538 en Q-music.

Maar goed, we dwalen nu wel heel erg af van het thema "Radiofrequenties buitenland".

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 11:56

Feder schreef:Als er 7 ongeclausuleerde kavels zouden zijn dan zou de commerciële meuk nóg meer op elkaar lijken.
Ik zie daar het probleem niet van in. Geclausuleerde stations kunnen niet overleven, dat is al wel gebleken. Alle bestaande stations lichten de hand met de clausules, om maar meer mainstream uit te zenden. Commerciëlen hebben immers reclameinkomsten nodig.
Feder schreef:Zou je de publieke omroep alleen laten doen wat de commercie niet doet of niet kan doen, dan krijg je een radio- of tv-station dat zodanig oninteressant is, dat niemand er nog naar luistert of kijkt.
Dat er "niemand" naar luistert is jouw interpretatie. Ik zou zelf dolblij zijn met een keer een goede documentaire of een concert op prime-time (en nee, geen Marco Borsato of andere popi-jopie concerten, maar afwijkend repertoire). En met mij wellicht ook wat anderen. Door de huidige bezopen kijkerrace is er voor velen rond prime-time geen fatsoenlijk stuk TV te vinden. Allemaal BAGGER, bagger en nog een bagger.

Ik ga ervan uit dat dat de doelgroepen anders en kleiner zijn dan die van mainstream stations. Het gaat dan ook niet om aantallen kijkers of luisteraars, maar om bediende groepen met een smaak die afwijkt van mainstream. Hoe groot die groepen zijn, is niet zo interessant. Wat wel telt is dat ze ook allemaal wat van hun gading kunnen vinden op radio en TV, zonder verplicht naar de 'onrendabele uren' te worden verdrongen.
Feder schreef:3FM vist in een andere vijver dan de commerciële stations. Ik vind dat er een wereld van verschil zit tussen 3FM en commerciële stations als 538 en Q-music.
3FM is meer de alternatieve kant van de mainstream, maar het blijft mainstream. Met nodig steeds uit belastinggeld zwaar overbetaalde DJ's.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 13:21

Rene schreef:
Feder schreef:3FM vist in een andere vijver dan de commerciële stations. Ik vind dat er een wereld van verschil zit tussen 3FM en commerciële stations als 538 en Q-music.
3FM is meer de alternatieve kant van de mainstream, maar het blijft mainstream. Met nodig steeds uit belastinggeld zwaar overbetaalde DJ's.
Dan is het weer de vraag waar je de grens legt om iets mainstream te kunnen noemen.
Maar goed, worden 3FM dj's echt zwaar overbetaald? Hoeveel verdienen Sander Lantinga, Coen Swijnenberg, Paul Rabbering of Gerard Ekdom dan? Ik weet niet wat jij onder overbetaald verstaat, maar ik kan me niet voorstellen dat ze meer dan € 250.000 verdienen. Blijkbaar weet jij wel hoeveel ze krijgen, want jij weet dat ze zwaar overbetaald worden ;)

Maar goed, wie werkt als dj op een goed beluisterd radiostation mag van mij goed verdienen. Pas als je over bepaalde kwaliteiten beschikt kan je dj worden op 3FM. Het succes van een radiostation hangt vaak sterk af van de kwaliteit van de dj. Je mag de beloning van een dj op een populair radiostation niet op één lijn stellen met de beloning van een gemiddelde werknemer. Een goede aanvaller van Real Madrid krijgt toch ook meer betaald dan een spits van De Graafschap?
En dan dat gejammer over 'ons belastinggeld'.... We zitten ook allemaal bij een ziektekostenverzekeraar, hebben een bankrekening of kopen producten bij Albert Heijn. We accepteren toch ook dat de bazen van die bedrijven een goed salaris hebben? Sterker nog; vaak weten we niet eens wat ze verdienen. Toch betalen we gewoon mee aan die salarissen als we producten van die bedrijven afnemen.
Maar in het kneuterige Nederland worden salarissen in de publieke sector beoordeeld naar de fooi die onze minister-president krijgt. En juist dat bedrag is achterlijk laag. Want is de Balkenendenorm niet € 182.000? Vergeleken met veel middelbare en hoge functies in het bedrijfsleven, of met buitenlandse salarissen voor de minister-president, is € 182.000 maar een schijntje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 13:56

Een beetje DJ verdient zijn salaris meer dan terug met de extra reclamegelden die hij aantrekt. Dus over welk belastinggeld heb je het? De hele discussie heeft inderdaad iets vreselijks kneuterigs. Ik kan me iets bij de Balkenendenorm voorstellen in de klassieke publieke sector, simpel gezegd ministeries, gemeentes, provincies en ZBOs. Het bestuur van de publieke omroep valt daar ook nog wel onder.

Maar hoe verder je werk van die klassieke publieke sector afstaat, hoe moeilijker het wordt om het salaris van de premier als benchmark te nemen. Luchtverkeersleiders, artsen, DJs: het zijn stuk voor stuk beroepsgroepen die op zichzelf staan en die je dus ook niet kunt spiegelen aan de premier. Vaak gaat het om professionals die ook maar min of meer toevallig in staatsdienst zijn gekomen. Het gaat nergens over om ze dan maar meteen een salarisplafond op te leggen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 14:28

Feder schreef:Maar goed, wie werkt als dj op een goed beluisterd radiostation mag van mij goed verdienen.
Als het om commerciële stations gaat, ben ik dat helemaal met je eens. Als zo'n station morgen een DJ een contract van een miljoen aanbiedt, dan wens ik de DJ er veel succes mee. Het is dus geen afgunst.

Maar bij een publieke omroep lijkt een inkomen van 1-2x modaal voor een uitvoerend iemand met een 40-uur contract wat mij betreft mooi zat.
Een vergelijking met voetbal moet je m.i. niet willen. Het gaat er wat mij betreft namelijk niet om dat de publieken zoveel mogelijk luisteraars trekken. Vind ik echt totaal oninteressant. Dat is voer voor commerciële stations.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 15:49

Rene schreef:Het gaat er wat mij betreft namelijk niet om dat de publieken zoveel mogelijk luisteraars trekken. Vind ik echt totaal oninteressant. Dat is voer voor commerciële stations.
Zonder dat commerciële werk is de publieke omroep helemaal een bodemloze put, waar je als belastingbetaler dan ook veel meer zou moeten betalen dan nu al het geval is. Doe mij dan maar een publieke omroep die de nodige mainstream uitzendt naast het vervullen van haar publieke taak.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door evos » vr 30 okt 2009, 16:05

Zijn we niet een beetje :offtopic: geraakt?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 21:12

De publieke omroep kost per jaar zon 750 miljoen.
Daarvan komt zo'n 150 miljoen uit STER-inkomsten.
De uitgaven zitten vooral in TV: 490 miljoen.
De overige kostenposten: radio (90 mn), bestuur (80 mn), Wereldomroep (45 mn) en internet/nieuwe media (45 mn).

In een STER-vrij model met 2 publieke TV-zenders kan voor 525 mn een heel aardig product worden weggezet.
Dus hoezo extra kosten voor de maatschappij ?

Bron (PDF)

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 22:04

evos schreef:Zijn we niet een beetje :offtopic: geraakt?
Ja, behoorlijk ;)

Daarom maar weer een bijdrage die terugkeert naar het onderwerp Radiofrequenties Buitenland. Ik vond op internet een kaart van Duitsland waar zowel snelwegen als uitzendgebieden van omroepen op te vinden zijn. En dat niet alleen, ook radiofrequenties worden weergegeven. Helaas is de kaart al een jaar of 5 oud, maar de uitzendgebieden van de omroepen zijn nog dezelfde.

De frequenties die op de kaart staan vermeld zien meestal op de publieke popzenders in het betreffende gebied, en zijn veelal nog in gebruik bij de betreffende radiostations. Toch hoef je op de radio niet echt te zoeken, want vrijwel elk Duits radiostation dat in de ether uitzendt en waarop popmuziek of rustige muziek (ongeveer radio 2, aangevuld met veel Duitstalige en instrumentale muziek) te horen is, zendt verkeersinformatie uit. Met RDS is het helemaal makkelijk om een 'verkeerszender' te vinden.

Op de kaart zie je overigens ook de ARI-gebieden. Daar hoef je niet te veel aandacht aan te besteden. ARI is een voorloper van RDS, en zorgde er al sinds 1974 voor dat autoradio's overschakelden van een andere zender of een cassettebandje op verkeersinfo, als zich dat aandiende. ARI werd geactiveerd door de zogeheten Hinztriller, een toon/piep die ongeveer een seconde duurt. Meer over ARI en de Hinztriller op http://de.wikipedia.org/wiki/Hinz-Triller

Maar goed, hier de kaart waar ik het over had. Als ik het goed heb is ie 2Mb groot.
http://s2.imgimg.de/uploads/Rundfunkkar ... 5jpeg.jpeg

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door waldo79 » za 31 okt 2009, 18:41

^^De discussie verengt zich behoorlijk tot Duitsland.

In Frankrijk heb je langs de tolwegen in het grootste deel van het land Autoroute FM (107.7FM).

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door mhkamp » za 31 okt 2009, 20:17

^^ Wat eigenlijk niet de bedoeling is van deze topic.

Ik zou het graag meer in het algemeen willen zien :

Radiostation van jouw genre, weer, verkeer (lokaal, regionaal, landelijk), frequentie in het land, en waar je het beste kunt overschakelen naar een andere frequentie.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 nov 2009, 23:21

Altijd overschakelen naar Bayern 3 of WDR4 in Duitsland. :hypocrite:

En anders Radio Tirol, RAI Sender Bozen of SR1.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door mhkamp » ma 05 apr 2010, 14:17

Hier wat frequenties van Skala FM. Een popzender die vanuit Kolding zend in Zuid-Denemarken.
Skala FM schreef: Frekvenser skala.fm:

Skala FM Kolding:
105,2mhz Kolding By
87,6mhz Kolding Nord – Vejle
98,0mhz Kolding Syd Christiansfeld
106,3mhz Kolding – Christiansfeld
104,3mhz Lundeskov – Vamdrup

Skala FM Fyn:
94,4mhz Middelfart Fredericia:
104,6mhz Gelsted Fyn- Assens

Skala FM Vojens Haderslev:
88,4mhz Vojens – Haderslev
95.8mhz Haderslev

Skala FM Holsted:
98,2mhz Holsted
94,6mhz Vejen
106,4mhz Brørup
107.3mhz Bramming
105.3mhz Brørup
100.6mhz Rødding

Skala FM Varde:
107,7mhz Varde
105.2mhz Blåbjerg Nørre Nebel
105,8mhz Blåvandshuk Oksbøl
104,0mhz Starup – Tofterup
103.2mhz Nordenskov
104,6mhz Ølgod

Skala FM Ribe
107,5mhz Gram – Toftlund:
105,0mhz Ribe
91.4mhz Gram

Skala FM Billund Grindsted:
101,5mhz Grindsted
100,1mhz Billund Vorbasse
106.2mhz Sønder Omme
105,1mhz Billund

Skala FM Esbjerg:
106,8mhz Esbjerg Nord
101,7mhz Esbjerg By
105,4mhz Esbjerg Syd
90,00mhz Fanø
104,8mhz Darum

Skala FM Sønderborg:
104,4mhz Sønderborg
106,1mhz Sundeved
92.8mhz Broager – Gråsten
93,0mhz Syd Als
90,4mhz Nordborg – Åbenrå

Skala FM Tønder:
97.7mhz Tønder
92.1mhz Skærbæk .
99.3mhz Løgumkloster
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door mhkamp » ma 12 apr 2010, 20:16

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie