Radiofrequenties Buitenland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Feder
verkeersader

Re: Radiofrequenties Buitenland.

Bericht door Feder » wo 14 apr 2010, 15:19

Mwa.... gedeeltelijk wel. Als ik in Tirol ben, dan kan ik wel de lijst van Radio Tirol raadplegen, maar dan zie ik daar tientallen frequenties staan. Hoe weet ik dan op welke van die tientallen frequentie ik moet afstemmen?

Als het gaat om radiofrequenties in Duitsland dan is deze site wel heel behulpzaam. Achter de belangrijkste radiostations staat een wereldbolletje afgebeeld. Als je daar op klikt krijg je een kaartje waarop de zendmasten en de frequenties van het betreffende radiostation zijn vermeld. Ook het vermogen van de zender is vermeld, wat handig kan zijn bij het zoeken naar een zender. (overigens; hoe relevant is dit nog? Vrijwel elke autoradio beschikt tegenwoordig over RDS.)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 16 mei 2010, 0:10

In Nederland staat langs de snelweg altijd bordjes met de radiofrequenties van de regionale omroep en de landelijke zender voor de verkeersinformatiedienst. Hebben zie die in het buitenland niet. Ik heb ze in Duitsland en andere landen nog nooit zien staan. Ze lijken mij namelijk wel erg handig.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 mei 2010, 9:54

Ze staan zeker in zowat alle landen (inclusief België waar je bij Hazeldonk nog een bordje vindt met "Radio Donna" erop.

Ik heb in Frankrijk plezier gehad van 107.7 Al was het alleen maar vanwege het 'allo 'allo-achtige Engels waarin elk kwartier de verkeersinformatie werd doorgegeven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 mei 2010, 10:18

^^
Haha, bij ons werd de CD altijd onderbroken voor de Franse verkeersinformatie. Meestal versta je daar dus geen bal van... :|
Meestal dus, want ik spreek wel aardig Frans.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 mei 2010, 10:24

Het was ook Frans - gevolgd door Engels. Best kans dat je dat soms voor Frans hield :)

Toch is het wel toeristvriendelijk om dat zo te doen. Ik denk niet dat zoiets in Nederland zou werken op de reguliere zenders: Daarvoor zijn er teveel files en verandert de situatie te snel. Je zou ook een landelijke zender in het leven kunnen roepen voor buitenlanders en om de zoveel tijd verkeersinformatie in het Engels en Duits kunnen uitzenden. Buitenlanders hebben momenteel niets aan Nederlandse frequenties die langs de wegen staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » zo 16 mei 2010, 10:32

Inderdaad, vroeger stond radio Donna (het huidige MNM) in voor de verkeersinformatie. Studio Brussel is dit ook een tijdje geweest, hiervan ga je ook nog veel bordjes terugvinden langs de wegen in Vlaanderen.

Tegenwoordig is Radio 1 in België de zender die hiervoor in staat. Via RDS worden de uitzendingen op de andere stations van VRT onderbroken om deze verkeersinformatie te laten horen.

Radio 1 is te ontvangen via volgende frequenties (gelukkig schakel je via RDS naadloos over van de ene naar de ander frequentie):
West en Oost Vlaanderen: 95.7 Mhz (50 KW)
Vlaams Brabant (Henegouwen, Waals Brabant): 91,7 MHz (50 KW)
Antwerpen (Zuid Nederland): 94,2 MHz (20 KW)
Leuven: 98,5 MHz (kleinschalige uitzendfrequentie van maar 500 W)
Limburg (Luik, Zuid Oost Nederland): 99.9 Mhz (20 KW)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 mei 2010, 10:37

tovm74 schreef:Via RDS worden de uitzendingen op de andere stations van VRT onderbroken om deze verkeersinformatie te laten horen.
Inderdaad, ik heb altijd MNM opstaan als ik naar België rijd (de ontvangst begint al vanaf Dordrecht) of het Hellegatsplein) en ook Radio 1 komt daar doorheen voor verkeersinformatie.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » zo 16 mei 2010, 14:39

nederland24 schreef:In Nederland staat langs de snelweg altijd bordjes met de radiofrequenties van de regionale omroep en de landelijke zender voor de verkeersinformatiedienst. Hebben zie die in het buitenland niet. Ik heb ze in Duitsland en andere landen nog nooit zien staan. Ze lijken mij namelijk wel erg handig.
Volgens mij was Duitsland één van de eerste Europese landen waar deze borden langs de weg stonden. Tot een jaar of 10 geleden stonden in Duitsland langs alles snelwegen dergelijke borden. Door de komst van RDS, de komst van nieuwe radiozenders (dus extra borden), het feit dat tegenwoordig de meeste radiozenders verkeersinformatie uitzenden, en om de weggebruiker minder te belasten met overbodige borden is besloten deze borden te verwijderen. Ik vind dat een goed besluit, want in sommige deelstaten verschenen wel heel veel frequentiebordjes langs de weg. (Zoals in Niedersachsen, waar soms 4 borden achter elkaar stonden: NDR 1, NDR 2, Radio FFN, Antenne). Heel af en toe zie je nog ergens een verdwaald frequentiebord staan.

In Nederland is het, zoals bij vrijwel alles wat we nadoen vanuit het buitenland, een grote flop. Toen Radio 1 van de AM naar de FM verhuisde hebben sommige borden langer dan een jaar de verkeerde frequentie weergegeven. Daarnaast is de verkeersinformatie op Radio 1 heel beperkt. In de avond- en nachturen is er niet eens verkeersinformatie op de publieke zenders (Terwijl dat er vroeger wel was. In de jaren '90 had de Nederlandse Publieke Omroep de verkeersinformatie veel beter voor elkaar dan tegenwoordig. Onbegrijpelijk, in een tijdperk waarin informatievoorziening steeds belangrijker maar ook eenvoudiger te realiseren is). Ook de regionale stations zenden alleen overdag verkeersinformatie uit, dus die borden zijn ook de helft van de dag overbodig. Voor verkeersinformatie kan je in Nederland beter uitwijken naar commerciële radiostations.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 16 mei 2010, 15:08

Feder schreef:In Nederland is het, zoals bij vrijwel alles wat we nadoen vanuit het buitenland, een grote flop.
Laten we het nog niet eens hebben over de 7(?) jaarlijkse veiling van de FM/AM frequenties, waarbij alle borden ook nog eens veranderd moeten worden. :shutup:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 mei 2010, 16:19

Palance schreef:Toch is het wel toeristvriendelijk om dat zo te doen. Ik denk niet dat zoiets in Nederland zou werken op de reguliere zenders: Daarvoor zijn er teveel files en verandert de situatie te snel. Je zou ook een landelijke zender in het leven kunnen roepen voor buitenlanders en om de zoveel tijd verkeersinformatie in het Engels en Duits kunnen uitzenden. Buitenlanders hebben momenteel niets aan Nederlandse frequenties die langs de wegen staan.
Het toeristenverkeer in Nederland is niet vergelijkbaar met dat in landen als Frankrijk en Italië, waar de Engelstalige blokjes zijn uitgevonden. Los daarvan zie ik de lol er niet van in om het hele jaar een zender in de lucht te houden waarin Nederlanders verminderd geïnteresseerd zullen zijn (die pakken hun vaste radiostations) en waar je op de meeste dagen van het jaar misschien duizend buitenlandse luisteraars voor kunt vinden. Je doet vrijwel iedereen een veel groter plezier door de schaarse ruimte die we hebben in de ether te reserveren voor zenders die een grotere groep bedienen.

Laten ze verder trouwens die gratis reclame voor Radio 1 en de regionalen (in officieel jargon bekend als frequentieborden) maar weghalen in Nederland. Nul toegevoegde waarde, wel vervuiling wegbeeld en onderhoudskosten. Dat hebben ze in Duitsland prima begrepen. Jammer dat we in Nederland begonnen zijn dit soort bordjes te plaatsen toen ze al op het punt stonden om overbodig te worden. De borden dateren van ongeveer 1991, vanaf 1996 ging de ether langzaam aan open voor commerciëlen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 11 apr 2017, 15:34

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen Radio Regenbogen en Regenbogen Zwei?
TOEVOEGING
Ik weet het al. Radio Regenbogen zijn de grote hits, en Regenbogen Zwei richt zich veel meer op de oudere rocknummers.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 11 apr 2017, 19:34

Zelf ook wel vaak naar Regenbogen geluisterd op weg naar Zwitserland. Nostalgie. Ik kan me nog goed herinneren dat zij ook wel geregeld de verkeersinfo van (een groot deel van) Zwitserland meldden, ondanks dat het een Duitse zender is op Baden-Würtemmbergs grondgebied als ik mij niet vergis.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 11 apr 2017, 20:13

^^ Idem hier! Vaak op weg van en naar Zwitserland Radio Regenbogen op, voor zover het bereik strekt. Ik had alleen nog nooit gehoord van Regenbogen Zwei, tot vandaag. :lol:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 11 apr 2017, 20:37

Ach so... ;)

Op zich vond ik dat altijd wel handig, van die verkeersinfo. Rijdt je ergens tussen Karlsruhe en Freiburg, weet je ook al wat er tussen Basel en Luzern loos is (om maar wat te noemen).

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 11 apr 2017, 20:55

Ik zal daar ook eens op gaan letten! Ik kan mij namelijk zo niet herinneren dat er ook Zwitserse wegen werden genoemd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 apr 2017, 20:59

SWR doet dat ook en die zender kun je als je via de A61 komt al juist ten zuiden van Keulen inschakelen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 11 apr 2017, 21:07

^^ SWR3 bij ons om precies te zijn. Klopt, die zender hebben we er altijd eerst op. Als Regenbogen op de radio te vinden is, gaat hij daar op.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 apr 2017, 21:37

Radio Regenbogen is een zender die Baden bedient, dus grof gezegd het Rijndal vanaf Mannheim naar het zuiden, maar niet heel Baden-Württemberg. Toen ik 15 jaar terug in de streek woonde, vond ik het geen bijster interessante zender, maar wel beter dan SWR3. Regenbogen Zwei is bovenal webradio, maar ze lijken in de omgeving Mannheim/Heidelberg de ether-frequentie van dance-zender Sunshine Live te hebben overgenomen. Maar dat is een dusdanig klein zendgebied dat je er op doorreis niet veel voor koopt.

Handig als het lijkt dat sommige stations in het Zuid-Westen informatie geven over Zwitserland (net zoals sommige Beierse stations iets zeggen over Oostenrijk), ik verbaas me dat ze nooit iets zeggen over calamiteiten op grote Duitse routes buiten hun zendgebied. Alsof in Regenbogenland alleen naar Zwitserland wordt gereden; enige hulp op weg naar pak 'm beet Bayern of NRW wordt structureel niet gegeven.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 12 apr 2017, 13:23

waldo79 schreef:SWR doet dat ook en die zender kun je als je via de A61 komt al juist ten zuiden van Keulen inschakelen.
SWR is dan ook meer dan enkel Baden-Württemberg: Rheinland-Pfalz. Dus dat kan kloppen. Net zoals dat niet specifiek SWR3 hoeft te zijn (al is dat de 'moderne' van de drie). SWR2 is dacht ik klassiek en SWR1 info zender, maar ook wel degelijk gecombineerd met muziek e.d.

Je kunt het wellicht een beetje vergelijken met de Nederlandse radiozenders (NPO) 1, 2, 3(fm) (al is (SWR) 2 in dit geval meer radio 4). Dat is iets wat uiteindelijk per deelstaat of of "gebied"/landstreek van Duitsland weer anders kan zijn qua hiërarchie van muziekaanbod zogezegd.

Zo is WDR 1 eigenlijk Eins Live en dat is vooral ook pop/dance/rap/hip(-hop). Zoiets als BBC radio 1. WDR2 is een soort van NPO radio 1 & 2 gecombineerd en bij de WDR is juist de derde klassiek (WDR3). WDR 4 is er ook nog en dat is een soort van NPO radio 5 (alleen dan wel op de Duitse manier)...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2017, 14:00

Wel apart dat de SWR twee grote staten bedient (RP en BW) terwijl het veel kleinere en in dezelfde regio liggende Saarland een eigen omroep heeft (SR - Saarländischer Rundfunk).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 12 apr 2017, 14:33

Klopt. Dat is best opvallend te noemen...al hebben de "deelstaten" Berlijn, Hamburg en Bremen ook wel hun eigen radio en TV (maar of dat gelijk staat aan omroep/rundfunk?), los van een NDR. In ieder geval gaat een NDR/WDR/SWR over dat soort grenzen heen. Bij Berlijn is dat net zo. Antenne Brandenburg geeft info over die deelstaat inclusief Berlijn. De afkorting daar is dan ook RBB: Rundfunk Berlin-Brandenburg.
Pino schreef:Radio Regenbogen is een zender die Baden bedient, dus grof gezegd het Rijndal vanaf Mannheim naar het zuiden, maar niet heel Baden-Württemberg.
Als het om Baden gaat qua regio, dan zit de link 'm neem ik aan niet in historische regio's? Aangezien Zwitserland ook een kanton Baden heeft gekend (ten tijde van de Helvetische republiek). Er is daar ook nog een stad genaamd Baden. ;) En je zit er nog steeds in het Rijndal. 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 apr 2017, 14:48

^^ Doel op het Baden dat de eerste helft vormt van de naam Baden-Württemberg. Een onderdeel van het Duitse Rijk dat begonnen is vanuit Baden Baden ("de stad Baden in het gebied Baden") en die in de loop der tijd gegroeid was naar de volledige rechteroever van de Rijn vanaf ongeveer Schaffhausen tot Mannheim. Een link met het Zwitserse Baden bestaat geloof ik niet.

De ontstaansgeschiedenis van de SWR gaat terug op de bezetting van Duitsland na WO2. Je had de SDR (Süddeutsche Rundfunk) die de voormalige Amerikaanse bezettingszone in Baden-Württemberg bediende, de toenmalige deelstaat Württemberg-Baden. En de SWF (Südwestfunk) die de Franse bezettingszone in Baden-Württemberg bediende, de toenmalige deelstaten Südbaden en Württemberg-Hohenzollern, evenals het geheel door de Fransen bezette Rheinland-Pfalz. Het Saarland was een separate bezettingszone, vooral omdat de Fransen het gebied het liefste hadden ingelijfd. Dus ook met een eigen radiostation.

Pogingen om de SDR en de SWF samen te smeden zijn gewaagd vanaf het moment dat Baden-Württemberg ontstond. Dat was namelijk de enige Duitse deelstaat met twee publieke omroepen, dus je kunt raden wat dat aan extra kosten met zich meebracht. Maar het heeft tot 1998 gekost om dat te bewerkstelligen. In de loop der tijd zijn ook pogingen gewaagd om ook de SR in de fusie mee te nemen, maar het verkrijgen van voldoende support in twee deelstaten bleek al moeilijk genoeg (bron).
GuteFahrt schreef:In ieder geval gaat een NDR/WDR/SWR over dat soort grenzen heen. Bij Berlijn is dat net zo. Antenne Brandenburg geeft info over die deelstaat inclusief Berlijn. De afkorting daar is dan ook RBB: Rundfunk Berlin-Brandenburg.
De WDR bedient maar één deelstaat, namelijk Nordrhein-Westfalen. Naast SWR, NDR en RBB is ook de MDR in handen van meerdere deelstaten: Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen. Ook Bayern, Hessen en Bremen (de kleinste van allemaal, als eilandje in een enorm NDR-gebied) hebben een omroep die uitsluitend die deelstaat bedient. Eigenlijk komt het erop neer dat de Britten en de Fransen één zender hadden voor hun volledige bezettingszone, namelijk de NDR en de SWF, waar de Amerikanen één zender per door hen bezette deelstaat hadden. In de voormalige DDR heeft men na 1990 meteen gekozen voor de efficiëntie van grotere omroepen, al duurde het tot 2003 totdat de RBB ontstond in haar huidige vorm uit het oorspronkelijk West-Berlijnse SFB en de ORB die was voortgekomen uit de staatstelevisie van de DDR.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 apr 2017, 16:22

En Rheinland-Pfalz heeft naast de SWR ook een eigen omroep, namelijk RPR (Rheinland-Pfälzischer Rundfunk) ;) Is wel commercieel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 apr 2017, 16:30

^^ Dat laatste geldt natuurlijk voor vele deelstaten, waaronder deelstaten die hun openbare omroep delen met andere deelstaten. Baden-Württemberg is daarentegen een van de weinige deelstaten die geen deelstaat-brede commerciële omroep heeft. Er zijn slechts vergunningen afgegeven voor regionale commerciële radio: Regenbogen in het westen, Radio 7 in het zuidoosten en Antenne 1 in het midden.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 apr 2017, 16:33

In Duitsland ben je trouwens verplicht als huishouden om € 210 per jaar te betalen voor radio en televisie. Ze zeggen wel eens dat Duitsland lagere belastingen heeft dan Nederland, maar daar staan dan weer aparte heffingen tegenover. Zo had je een tijd terug dat verhaal dat aanwonenden mee moeten betalen aan het herasfalteren van wegen en dat kost echt veel geld (duizenden euro's).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2017, 16:49

^^ Dat de Kirchensteuer ook via de gewone belastingen wordt geïnd is voor ons ook best opvallend te noemen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 apr 2017, 17:37

Chris schreef:In Duitsland ben je trouwens verplicht als huishouden om € 210 per jaar te betalen voor radio en televisie.
Daar weet ik helaas alles van. Ruim €50 wordt er per kwartaal van m'n rekening afgeboekt door de "ARD, ZDF, Deutschradio Beitragsservice". Het is dus min of meer een vorm van kijkgeld/luistergeld. Veel Duitsers klagen er dan ook over, en er gaan binnen de politiek ook wel enkele stemmen op om dit af te schaffen, maar veel gebeurd er niet echt.
Chris schreef:Zo had je een tijd terug dat verhaal dat aanwonenden mee moeten betalen aan het herasfalteren van wegen en dat kost echt veel geld (duizenden euro's).
Dat klopt, dat is in veel gemeentes zo. M'n voormalige verhuurders moesten een rekening van ruim €15.000 ophoesten (ten tijde dat ik daar nog woonde), omdat de gemeente hun woonstraat ging renoveren. De bedragen worden op basis van je grondstuk bemeten. Er zijn echter ook gemeentes waar bewoners niks hoeven te betalen. Bij de koop van een woning/huis dus goed oppassen geblazen!
Coen Tunnel schreef:Dat de Kirchensteuer ook via de gewone belastingen wordt geïnd is voor ons ook best opvallend te noemen.
Maar dat kan je echter verhinderen door je uit te laten schrijven. De eenmalige kosten hiervan bedragen €30 en gebeurd en kan je in je plaatselijke rechtbank laten doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2017, 17:51

^^ Ook nog € 30 betalen om je te laten uitschrijven bij de kerk? :nuts:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 12 apr 2017, 17:59

Pino schreef:^^ Dat laatste geldt natuurlijk voor vele deelstaten, waaronder deelstaten die hun openbare omroep delen met andere deelstaten. Baden-Württemberg is daarentegen een van de weinige deelstaten die geen deelstaat-brede commerciële omroep heeft. Er zijn slechts vergunningen afgegeven voor regionale commerciële radio: Regenbogen in het westen, Radio 7 in het zuidoosten en Antenne 1 in het midden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Zou dat uiteindelijk ook met het hele verleden te maken hebben? 't Dwaalt wat af van radiofrequenties in het buitenland, maar onvrede over de huidige geopolitieke situatie (zeg ik dat zo goed?) is er nog steeds in bepaalde mate anno 2017 geloof ik.

Een voorbeeld is als Karlsruher SC (KSC) tegen VfB Stuttgart speelt (toevallig afgelopen weekend nog) (Misschien niet het beste voorbeeld, maar afijn). Dan heeft men het over de Baden tegen de Zwaben (Schwaben). "Es ist wie krieg." Wellicht enigszins vergelijkbaar met de situatie in Bayern (dan bedoel ik daar onvrede vanuit de 'Franken.')

Rondje Duitsland afgemaakt, Bayern heeft de BR (Bayerische Rundfunk), dat dus ook een flink zendgebied heeft. Verder heb je nog de MDR (Mitteldeutsche Rundfunk), voor Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 apr 2017, 18:47

GuteFahrt schreef:Zou dat uiteindelijk ook met het hele verleden te maken hebben? 't Dwaalt wat af van radiofrequenties in het buitenland, maar onvrede over de huidige geopolitieke situatie (zeg ik dat zo goed?) is er nog steeds in bepaalde mate anno 2017 geloof ik. Een voorbeeld is als Karlsruher SC (KSC) tegen VfB Stuttgart speelt (toevallig afgelopen weekend nog) (Misschien niet het beste voorbeeld, maar afijn). Dan heeft men het over de Baden tegen de Zwaben (Schwaben). "Es ist wie krieg." Wellicht enigszins vergelijkbaar met de situatie in Bayern (dan bedoel ik daar onvrede vanuit de 'Franken.')
Feit uit het verleden is dat de steun in Baden voor het creëren van Baden-Württemberg veel lager was dan elders in de deelstaat. Feit is natuurlijk ook dat de regering in Schwäbisch gebied zit en er binnen BW meer Schwaben dan Badische zijn. Dat is een recept voor mensen in een periferie die zich achtergesteld voelen bij het centrum. Je ziet dat in Baden evenzeer als in Franken en in Nederland buiten de Randstad. Komt bij dat er wat culturele verschillen zijn tussen Baden en Württemberg, onder meer religieus (katholiek vs protestants). En natuurlijk worden dergelijke zaken tijdens het voetbal en tijdens de borrel zwaar uitvergroot, maar je moet dit soort regionale trots natuurlijk niet groter maken dan het is.

Ik geloof (zo vlug) niet dat het verleden van Baden-Württemberg de oorzaak is voor het bestaan van drie grote regionale commerciële zenders die aparte regio's bedienen. Het bereik van de zenders overlapt niet met de drie voormalige deelstaten. Regenbogen is bijvoorbeeld ook redelijk organisch gegroeid. Ze zijn niet begonnen als zender voor Baden, maar kregen vanuit hun thuisbasis Mannheim op enig moment de mogelijkheid om regionale spelers verder zuidelijk stuk voor stuk over te nemen. Mogelijk ging het met de andere twee op een vergelijkbare manier. Intussen lijkt de toezichthouder het wat gefragmenteerdere landschap wel te waarderen, omdat het een aardige tussenlaag geeft tussen bovenregionale zenders en zenders op Kreis-niveau. Draagt dus bij aan een divers(er) media-landschap, en dat is wat het Commissariaat voor de Media dient te bewaken.