Waar heb jij gereden?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » za 08 jul 2017, 16:24

Kaartje maar weer even geplaatst. Van Photbucket. Lukte gewoon. Ik heb in paint nog wat meer gereden routes ingetekend dus ik probeer de aangepaste ook te plaatsen. 'k Heb namelijk ook nog in noord Polen (Pommeren) gereden in 2005. En door Zwitserland in 1999, naar Rimini.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » za 08 jul 2017, 16:48

Afbeelding
Zonder moeite.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 16:54

^^ Voor anderen is het echt niet te zien hoor. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chris » za 08 jul 2017, 16:55

Tenzij je even $ 399.99 per jaar neertelt, ziet iedereen behalve jij dit:

Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » za 08 jul 2017, 23:37

O, dat schiet dan niet op. Jammer. Ik had al wat gelezen over andere hosts dus zal ik me daar maar 's in gaan verdiepen. Kunnen die hosts niet omzeild worden?

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » za 08 jul 2017, 23:59

Afbeelding
Zo dan :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 0:28

^^ Ja, nu is het wel zichtbaar! Zelfs in Kaliningrad geweest zie ik! 8-)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » zo 09 jul 2017, 1:14

Ja, Kaliningrad. Ik was in een klein hotelletje 150m van de kust in Zelenogradsk/Cranz.
Met de auto kom je vanuit het zuiden over de Nieuwe brug over de oude en nieuwe Pregel. Meteen na de brug waren ze bezig de weg te vernieuwen en moest het verkeer door het dorp/buitenwijk rechts van die weg.
Naar Kaliningrad zelf zijn we met de trein gegaan. Was makkelijk en goedkoop. Het hotel had met mijn goedkeuring een gratis gids ( een studente) geregeld. Ik wist haar meer te vertellen over de stad dan ze zelf wist, zei ze. :D Dat komt door mijn interesse in de tweede wereldoorlog. Ze vroeg of we naar de dierentuin wilden maar die hebben we in Nederland zelf ook, maakte ik haar duidelijk. Dus op naar de Lasch bunker en naar het stadsmuseum.
Het verkeer was druk maar wel redelijk geordend. We zijn ook 2 keer met de bus gegaan. 1 oudje en op de terugrit vanuit een andere wijk een nieuwe met airco :top: .
De snelweg A-217 van Kaliningrad naar Zelenogradsk was zeer goed te doen. Ik heb me overal aan de snelheid gehouden. Je mag daar 110 km/h op dat stuk snelweg.
Het noordelijkste waar ik in dat gebied ben geweest was op de Koerse Schoorwal/Kurische Nerung. Een paar kilometer voor de Litouwse grens. We gingen naar de Duin Epha. Ik was eerst bang dat er iets daar zou gebeuren met mijn auto (inbraak en zo) maar alles is goed gegaan. Tanken was ook leuk; 54 cent per liter.
Het beviel me wel die week en ik wil nog een keer terug omdat ik nog niet alles heb gezien. Ik had graag naar de Russische vlootdagen in Baltijsk/Pillau gegaan. Had ik van tevoren moeten aanvragen.
Terug de grens over duurde 12 minuten aan de RF zijde. De Poolse zijde duurde 1,5 uur plus een uur om 3 (waaronder die van mij) auto's in een loods te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 12:06

Leuk. :) Bijzonder stukje Europa is het.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Japsuh » vr 18 aug 2017, 21:15

Alle hoofdwegen die ik heb gereden in Europa (Amerika vind ik minder interessant om in te tekenen, het is ongeveer gelukt met Voorvertoning):

Afbeelding

Alleen de stukken die ik met eigen auto zelf gereden heb, heb ik ingetekend.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chrysa » zo 29 okt 2017, 13:06

Afbeelding

Vorige week weer een weekje in Finland geweest, kan weer aardig wat snelwegen bijschrijven.

Afbeelding

Zwitserland ook maar eens ingetekent, omdat het daar ook al aardig wat begint te worden. Toch nog maar eens naar het westen gaan...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Jeff » zo 13 mei 2018, 21:55

Totaal, over de afgelopen 10 jaar:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeff op do 17 mei 2018, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door marcel » do 17 mei 2018, 18:29

Jeff schreef: zo 13 mei 2018, 21:55over zo'n 10 jaar
Ik vatte dit eerst op alsof je rond 2028 al deze wegen gezien wilt hebben, maar het is waarschijnlijk "in een periode van zo'n 10 jaar" ...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Jeff » do 17 mei 2018, 19:22

^^ Scherp!
Ik heb het aangepast

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » zo 20 mei 2018, 16:37

Hierbij nog in oranje de route van mijn vakantie in 2017. Van uit Nederland naar Lindau, langs de Bodensee naar Liechtenstein. Dan via Zwitserland naar Italie over de Ofenpass, Umbrail- en Stelviopass. Door de Dolomieten naar richting Triest, Maribor, Budapest, Oekraine, Polen en weer naar huis. 9 landen in totaal aangedaan. 5034km gereden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Km357 » zo 20 mei 2018, 19:00

Al die Oost-Europese landen, ik zou het echt niet aandurven. Lijkt me iets te ver van alles om met een gerust hart naar toe te trekken, ook al doe je vast en zeker een hoop interessante ervaring op.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door nederland24 » zo 20 mei 2018, 19:10

Wat is jouw definitie van Oost-Europa. Hij is amper buiten de grenzen van Europese Unie gekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 19:11

Oekraïne of Rusland zou ik zelf liever niet heenrijden, maar landen als Tsjechië, Hongarije of Polen zijn prima te doen. De criminaliteit is lager dan in West-Europa en de verkeersveiligheid is in de meeste landen sterk verbeterd. Ook kom je geen corrupte agenten tegen, als dat je beeldvorming is. En het is niet meer zo super goedkoop als vroeger.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Km357 » zo 20 mei 2018, 20:18

nederland24 schreef: zo 20 mei 2018, 19:10 Wat is jouw definitie van Oost-Europa. Hij is amper buiten de grenzen van Europese Unie gekomen.
Oost-Europa is nog altijd alles wat ooit oostelijk van het Ijzeren Gordijn lag. Net zoals Westelijk Europa alles is wat ten westen van datzelfde Gordijn lag. 1989 is toch nog niet zo lang geleden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 mei 2018, 20:50

^^ Nog altijd? Landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije worden tegenwoordig toch vaker Centraal-Europa genoemd. Europa loopt door tot de Oeral, een land als Polen ligt niet echt in het oosten van Europa.

Laat ik het anders stellen: het is geen 1989 meer. De hele jonge generatie onder de 30 in die landen heeft het communisme nooit meegemaakt. Sinds 2004 maken die landen deel uit van de EU, dat is al 14 jaar. Jongeren leren massaal Engels op school - in een land als Polen of Tsjechië kan ik met Engels beter terecht dan in Frankrijk of de niet-toeristische gebieden van Spanje of Italië. De Berlijnse Muur is inmiddels langer weg dan dat die er ooit gestaan heeft. De Centraal-Europese landen timmeren hard aan de weg en zijn stukken moderner dan 10-20 jaar geleden.

Ik vind het maar achterhaald om Europa in te delen tussen een deel ten westen en een deel ten oosten van het IJzeren Gordijn, een grens die in de Europese geschiedenis eigenlijk maar heel kort bestaan heeft.
Km357 schreef: zo 20 mei 2018, 19:00Al die Oost-Europese landen, ik zou het echt niet aandurven. Lijkt me iets te ver van alles om met een gerust hart naar toe te trekken, ook al doe je vast en zeker een hoop interessante ervaring op.
Ik ben vorig jaar in Wit-Rusland geweest. Dat is voor mij in afstand dichterbij dan de Côte d'Azur. Ik zou ook niet weten waarom je voor die landen bang moet zijn. Er doen een hoop spookverhalen en vooroordelen de ronde.
Chris schreef: zo 20 mei 2018, 19:11 Oekraïne of Rusland zou ik zelf liever niet heenrijden, maar landen als Tsjechië, Hongarije of Polen zijn prima te doen. De criminaliteit is lager dan in West-Europa en de verkeersveiligheid is in de meeste landen sterk verbeterd. Ook kom je geen corrupte agenten tegen, als dat je beeldvorming is. En het is niet meer zo super goedkoop als vroeger.
Mja, ik heb me in Rusland en Oekraïne ook geen moment onveilig gevoeld (ik ben natuurlijk niet naar het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne geweest), en ben ook geen corrupte agenten tegengekomen. Alleen de wegkwaliteit liet op sommige plekken te wensen over. Maar goed, in sommige West-Europese landen kom je, vooral op het OWN, soms ook erg slechte wegen tegen. En uiteindelijk kun je je daar prima op aanpassen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chrysa » zo 20 mei 2018, 21:34

Heb maar eens een google drivekaartje gemaakt met alleen de wegen die ik zelf gereden heb.

Afbeelding

Beter leesbare versie

Volgens mij doe ik het best aardig in de 2 jaar en 2 maanden dat ik mijn rijbewijs heb.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 21:43

Coen Tunnel schreef: zo 20 mei 2018, 20:50
Chris schreef: zo 20 mei 2018, 19:11 Oekraïne of Rusland zou ik zelf liever niet heenrijden, maar landen als Tsjechië, Hongarije of Polen zijn prima te doen. De criminaliteit is lager dan in West-Europa en de verkeersveiligheid is in de meeste landen sterk verbeterd. Ook kom je geen corrupte agenten tegen, als dat je beeldvorming is. En het is niet meer zo super goedkoop als vroeger.
Mja, ik heb me in Rusland en Oekraïne ook geen moment onveilig gevoeld (ik ben natuurlijk niet naar het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne geweest), en ben ook geen corrupte agenten tegengekomen. Alleen de wegkwaliteit liet op sommige plekken te wensen over. Maar goed, in sommige West-Europese landen kom je, vooral op het OWN, soms ook erg slechte wegen tegen. En uiteindelijk kun je je daar prima op aanpassen.
Het zou me ook niet om de veiligheid gaan, maar meer de mogelijke problemen die je kan tegenkomen, autopech, ongeval, taalbarriere, corrupte agenten, lange wachtrijen aan grenzen, etc. Dan is Frankrijk of Polen toch een stukje overzichtelijker dan Rusland of Oekraïne.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door duikgek89 » zo 20 mei 2018, 21:58

Km357 schreef: zo 20 mei 2018, 19:00 Al die Oost-Europese landen, ik zou het echt niet aandurven. Lijkt me iets te ver van alles om met een gerust hart naar toe te trekken, ook al doe je vast en zeker een hoop interessante ervaring op.
Je moet voor Wallonië en Frankrijk toch ook niet bang zijn? De Oostelijke EU-landen zoals Polen en Tsjechie doen daarvoor niet veel meer onder en kun je echt gewoon veilig naartoe. Zelfs schrik dat je je auto in no-time in gaten kapot rijdt hoef je op de doorgaande wegen niet meer te hebben. Waarschijnlijk heb je angst door sterke en/of hele oude wilde spookverhalen, maar anno 2018 is dat ongegrond.

Ga je de EU uit naar Oekraïne dan moet je een beetje meer op je hoede zijn en opletten, maar als je je gezond verstand gebruikt valt ook dat best wel mee hoor. Als je je een beetje gedraagd heb je van de prinsemarij geen last. Ook niet met EU platen. Op de wegen, met name die van wat lager belang, moet je wel op gaten letten. Maar dat moet je op kleine wegen in de Waalse Ardennen en in de Eifel ook... Als je ergens wilt gaan eten moet je ook een beetje opletten hoe het eruit ziet, maar dat moet je in Frankrijk ook.
En als je bang bent voor boeven... Nou dan zorg ook maar dat je niet in Amsterdam komt. En slechte buurten kun je in de EU ook tegenkomen, denk aan Duisburg Marxloh...

Maar ga eens naar Polen, Tsjechie en Slowakije in plaats van Frankrijk. Het zal je vermoedelijk positief verassen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » zo 20 mei 2018, 21:59

Km357 schreef: zo 20 mei 2018, 20:18 1989 is toch nog niet zo lang geleden?
Pas 29 jaar...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door duikgek89 » zo 20 mei 2018, 22:17

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 21:43 Het zou me ook niet om de veiligheid gaan, maar meer de mogelijke problemen die je kan tegenkomen, autopech, ongeval, taalbarriere, corrupte agenten, lange wachtrijen aan grenzen, etc. Dan is Frankrijk of Polen toch een stukje overzichtelijker dan Rusland of Oekraïne.
De taalbarriere ervaar ik niet groter als in Frankrijk waar niemand Engels lijkt te spreken. Maar ik ben geen Frankrijk expert en kom er niet vaak dus mijn indruk kan verkeerd zijn.

Autopech en ongevallen kunnen je overal gebeuren en als buitenlander zul je genaaid worden. Maar zelfs in je eigen land word je door je garage genaaid als je niet oplet... Voor ongevallen moet je gewoon zorgen dat je goed verzekerd bent. De auto EN je ziektekosten en reisverzekering. Maar dat zijn inderdaad wel punten die wellicht wat lastiger gaan worden zodra je de EER verlaat.

Corrupte agenten heb je, als je je een beetje gedraagd, weinig last van in Oekraïne en Kazachstan. En is het echt een ramp om zo een keer 10 euro kwijt te raken? Of het nu door een onderbetaalde corrupte agent genomen word of door SANEF en co...
Rusland kan ik niet veel over zeggen en hoor ik wisselende verhalen over. Ik wilde dit jaar na Georgië maar dat komt niet helemaal uit, wellicht volgend jaar wel en dan kan ik daar misschien meer over zeggen.

Wachtrijen aan grenzen zijn irritant maar je doet er niks aan. Neem een boek mee, je staat toch met de motor uit lang op dezelfde plek. Of ga, dat is mijn tijdverdrijf, oude vignetten van de ruit pulken of iets dergelijks.


Ik ben het met je eens dat Polen en Frankrijk makkelijker zijn, maar als je je een beetje voorbereid dan is in ieder geval Oekraïne best te doen.
Wel zou ik mensen met weinig rijervaring in de voormalige USSR aanraden om:
-Niet vermoeid in het donker te gaan rijden op onbekende wegen.
-Defensief te rijden en veel afstand (=zicht!) te houden.
-Ook het wegdek in de gaten te houden.
-Zich niet teveel door belijning te laten storen. Doen locals ook niet.
-De route goed voor te bereiden (kaart + evt Streetview) en daarna een GPS ter ondersteuning te gebruiken daar de bewegwijzering niet bepaald fantastisch is.

En dan valt het best wel mee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » zo 20 mei 2018, 22:27

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 21:43 autopech, ongeval, taalbarriere,
Ik heb enkele jaren terug in Duitsland op weg naar Tsjechië (dat enge land achter het IJzeren Gordijn) motorproblemen gehad, en probeer dan maar bij de garage jn het Duits uit te leggen en te begrijpen wat er aan de hand is. Mijn Duits is best goed, maar niet qua autotechniek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 mei 2018, 23:46

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 21:43Het zou me ook niet om de veiligheid gaan, maar meer de mogelijke problemen die je kan tegenkomen, autopech, ongeval, taalbarriere, corrupte agenten, lange wachtrijen aan grenzen, etc. Dan is Frankrijk of Polen toch een stukje overzichtelijker dan Rusland of Oekraïne.
Als we alleen maar in problemen zouden denken kunnen we nergens meer naar toe. Ik denk liever in mogelijkheden in plaats van allemaal beren op de weg te zien. Je kunt je ook gewoon goed voorbereiden, al heb je voor een reis naar Frankrijk of Polen natuurlijk wat minder voorbereiding nodig. Maar ik vond het prima te doen. Reizen is voor mij persoonlijk ook vaak een stukje avontuur. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarop zit te wachten en zich niet te veel druk wil maken over de vakantie.

Natuurlijk is een ongeluk vervelend, maar in pak 'm beet Portugal of Italië zou er voor mij net zo goed een taalbarrière zijn. Mijn verzekering bood gewoon dekking in Oekraïne, Wit-Rusland, Rusland, Azerbeidzjan, etc. Autopech kan gebeuren, maar de uitgebreide pakketten van de ANWB geven ook pechhulp in landen als Rusland en Oekraïne dus dan is het een kwestie van even de ANWB bellen. Dat scheelt toch. Corrupte agenten... je kan pech of geluk hebben, maar in Oekraïne en Rusland ben ik ze nergens tegengekomen, over het algemeen juist correct geholpen bij de grenzen en bij de twee politiecontroles waar we gestopt werden. Zelfs de grensovergangen van Nagorno-Karabach, waar wij als twee Nederlanders met een Nederlandse auto aan kwamen rijden, verliepen vlotjes en vriendelijk. In sommige gevallen spraken de grenswachten en agenten ook Engels, en er was alle begrip dat we geen Russisch (of de lokale taal) spraken. Taalbarrière? De meeste Nederlandse vakantiegangers in Frankrijk spreken de taal ook nauwelijks, en Fransen staan er niet om bekend andere talen dan Frans te spreken. Maar uiteindelijk redden die zich ook wel met handen- en voetenwerk. Overigens, tijdens mijn trip door de Kaukasus heb ik ervaren dat er toch aardig wat mensen in Georgië en Armenië en in iets minder mate Azerbeidzjan wel wat Engels spraken. Landen waar je het niet zou verwachten, maar waar de beheersing van het Engels voor mijn gevoel beter was dan in Frankrijk of het binnenland van Spanje (goed, nu heb ik een basiskennis van zowel Frans als Spaans dus daar red ik mij ook altijd wel). En lange wachtrijen aan de grenzen; het hangt er van af wanneer je reist maar voor mijn trip naar de Kaukasus vorig jaar heeft geen enkele grensovergang mij meer dan 2 uur gekost, en dat was van Polen naar Oekraïne. In veel gevallen kostte het een uur of minder, idem dit voor mijn trip naar Wit-Rusland vorig jaar. Goed, dat is voor ons West-Europeanen lang, maar bij een trip hoogzomer naar Kroatië sta je langer aan de grens stil en dan blijf je nog binnen de EU - en dan is Kroatië toch een heel gangbare bestemming.
Palance schreef: zo 20 mei 2018, 22:27
Chris schreef: zo 20 mei 2018, 21:43autopech, ongeval, taalbarriere,
Ik heb enkele jaren terug in Duitsland op weg naar Tsjechië (dat enge land achter het IJzeren Gordijn) motorproblemen gehad, en probeer dan maar bij de garage jn het Duits uit te leggen en te begrijpen wat er aan de hand is. Mijn Duits is best goed, maar niet qua autotechniek.
Een jaar of zes geleden had ik pech in Luxemburg, auto is toen naar een lokaal garagebedrijf gegaan. Tja, dan is het inderdaad ook wat lastiger communiceren, al lukte het wel. En vorig jaar moest ik in Armenië koelvloeistof kopen. Uiteindelijk is dat wel gelukt, maar ik heb in het hotel wel eerst even met Google Translate gecheckt wat de Russische tekst op de fles betekende - het was inderdaad koelvloeistof. :lol:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Gerhard » ma 21 mei 2018, 0:58

Om zelf ook maar even te antwoorden;
In 2005 reed ik op de weg naar Braniewo in Noord-Polenen daar langs de oude RAB zag ik een bord met Kaliningrad 18km. De foto heb ik ergens op het forum gepost. Daar wil ik 'ns heen. De wegen in Polen waren toen nog niet allemaal vernieuwd. Inderdaad dus uitkijken waar je rijdt en je niet te veel laten afleiden.
Later nog een keer naar Polen geweest en toen was ik weer vlak bij de Russische grens. Ik besloot om het volgende jaar naar Kaliningrad te gaan. Inderdaad gestreetviewd wat tot mijn verbazing kon. Zo heb ik gekeken waar en hoe ik kon rijden. De wegen zagen er goed genoeg uit. Dan ben ik een camping gaan zoeken. Alleen 1 naast een hotel. Dat wil ik niet. Een andere camping is er niet. Verder gezocht langs de kust en daar vond ik een hotelletje op 150m van het strand (of wat er van over is).
Toen heb ik gevraagd of ze nog een kamer voor dan en dan over hebben. Dat hadden ze. En parkeren op eigen terrein.
Daarna heb ik van alles uitgezocht en geregeld qua verzekeringen, visa enz. Alles moet kloppen.
Bij de grens PL/RF stonden mooie dames van de grenswacht en we werden keurig behandeld. Niks engs. Even het verkeer afgetast en dat viel ook mee.
De snelweg vanaf Kaliningrad naar en langs de Baltische Zee is nieuw dus dat viel ook mee.
Dus wees niet bang en trek de stoute schoenen aan. Ik heb alleen maar vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet. Zo kom je nog 's ergens waar andere mensen niet zo snel naar toe gaan. En landelijk is daar nog landelijk. En al die landen zijn nog betaalbaar. Ik doe daar gewoon boodschappen in de supermarkt.
Voor Oekraine geldt hetzelfde.
In Slovenie is ook alles modern. In Hongarije ook. Alle wegen zijn goed tot gloednieuw daar in die landen.
Dus; goedkoop, goede wegen, vriendelijke mensen en weer eens wat anders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » ma 21 mei 2018, 9:03

Coen Tunnel schreef: zo 20 mei 2018, 23:46 Als we alleen maar in problemen zouden denken kunnen we nergens meer naar toe. Ik denk liever in mogelijkheden in plaats van allemaal beren op de weg te zien.
Wijze woorden :top: Voor mij ligt er een roadtrip in Marokko in het verschiet, dat vereist ook wel iets meer voorbereiding.
Natuurlijk is een ongeluk vervelend, maar in pak 'm beet Portugal of Italië zou er voor mij net zo goed een taalbarrière zijn.
Ik heb enkele jaren geleden in Portugal (Madeira) een aanrijding gehad met mijn huurauto. De dader was een Duitser maar we communiceerden in het Engels. Bij het verhuurbedrijf dat ik belde sprak men ook goed Engels en die gaven aan dat de politie bellen niet nodig was als alles via het schadeformulier geregeld kon worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door mhkamp » ma 21 mei 2018, 10:00

duikgek89 schreef: zo 20 mei 2018, 21:58Maar ga eens naar Polen, Tsjechie en Slowakije in plaats van Frankrijk. Het zal je vermoedelijk positief verassen.
Inderdaad. In zowel Zuid Polen (Auschwitz, op een kleine camping overnacht met een groep) als in Tsjechië (bij Trutnov tot 3x toe) en waarvan de laatste keer naar Šiklův mlýn gereden (was buiten seizoen dus gesloten).

Via de prima uitgebouwde hoofdwegen een mooie (alleen die Tatras en landbouwverkeer :ongeduldig: :lol:) rit gehad.

Tsjechië staat wel weer op mijn lijst. Daar is (buiten het toerisetenoord) nog rust.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie