Waar heb jij gereden?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door ACT-F » wo 23 mar 2011, 1:41

Er zijn vele manieren om in Istanbul te komen. De ritten door Roemenië waren het vermoeiendst (jaren '90). Tegenwoordig zal het een stuk beter zijn hoop ik.

Afbeelding
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 23 mar 2011, 17:28

Rijden via Brindisi is ook nog een optie. Een nadeel is dat je dan een boot hebt, die vertragend werkt, maar verder wel grotendeels snelweg ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Wimpie24 » wo 23 mar 2011, 18:18

Ik zou de route nemen waarbij je door zoveel mogelijk lidstaten van de Europese Unie passeert. Dat zou mij alleszins een rustiger gevoel geven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chris » wo 23 mar 2011, 18:22

De route door Servië is doorgaans favoriet omdat je dan de meeste snelweg hebt. Door Roemenië is veel te veel binnendoor. Bovendien zijn de grenscontroles met Servië in recente jaren enorm versoepeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2011, 19:51

Wimpie24 schreef:Ik zou de route nemen waarbij je door zoveel mogelijk lidstaten van de Europese Unie passeert.
Je bent toch niet met een wedstrijdje bezig om zoveel mogelijk EU-lidstaten te bezoeken? :p Of bedoel je soms een route die zoveel mogelijk door EU-lidstaten voert? ;)
Dat zou mij alleszins een rustiger gevoel geven.
Over Servië hoor ik anders minder vaak negatieve verhalen dan over Bulgarije en in mindere mate Roemenië. EU-lidmaatschap zegt mijns inziens ook niet alles.
Chris schreef:De route door Servië is doorgaans favoriet omdat je dan de meeste snelweg hebt. Door Roemenië is veel te veel binnendoor. Bovendien zijn de grenscontroles met Servië in recente jaren enorm versoepeld.
ID-kaartje is tegenwoordig voldoende. :top: En inderdaad, via Servië is sneller en korter.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door sanderl » wo 23 mar 2011, 22:02

De keren dat ik door Servië kwam werd er nog druk gestempeld in mijn paspoort. De laatste keer was deze zomer Hoe doen ze dat dan met ID's? Waar ze trouwens helemaal niet van gecharmeerd waren, waren de stempels van Kosovo. Dat heeft al met al toch een uur oponthoud gegeven. Na een hoop stampij van de douane, een forse reprimande, en het ongeldig maken van de Kosovo stempels met weer andere stempels mocht ik tenslotte toch het land in.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2011, 22:16

sanderl schreef:De keren dat ik door Servië kwam werd er nog druk gestempeld in mijn paspoort. De laatste keer was deze zomer Hoe doen ze dat dan met ID's?
Die zijn sinds halverwege juni vorig jaar geldig en worden niet gestempeld. Van recente reisberichten weet ik ook dat paspoorten soms ook niet meer gestempeld worden.
Waar ze trouwens helemaal niet van gecharmeerd waren, waren de stempels van Kosovo. Dat heeft al met al toch een uur oponthoud gegeven. Na een hoop stampij van de douane, een forse reprimande, en het ongeldig maken van de Kosovo stempels met weer andere stempels mocht ik tenslotte toch het land in.
De toegang zal je niet geweigerd worden en er worden inderdaad de ANNULE-stempels gebruikt (een vriend van mij heeft dat ook meegemaakt, overigens zonder veel problemen maar met de uitleg "Kosovo is Serbia"). Tja, logisch - Servië ziet Kosovo als een deel van het land, en formeel zijn daar volgens de Serviërs geen officiële grensovergangen, dus maak je een illegale grensoverschrijding in de ogen van de Serviërs. Die erkennen Kosovo niet, dus worden die stempels in het paspoort geannuleerd. Met de vroegere UNMIK-stempels schijnt het geen probleem te zijn geweest, omdat Servië wel de UNMIK (United Nations Mission in Kosovo) erkende. Dat hield echter op met de eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door sanderl » wo 23 mar 2011, 23:36

Ja dat is opzich wel logisch. Maar het heeft toch wel wat sneus als je een paar onschuldige jongens die geen enkele rol spelen in dit geopolitiek conflict hier een uur lang mee bezig houdt. We waren trouwens met de trein, ze hadden dus ook geen enkele moeite om een volle trein hierdoor een uur te laten wachten. Maar goed, punctualiteit is in die contreien toch een relatief begrip.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Snelwegenkenner » do 24 mar 2011, 17:27

Het doel ''Turkije'' is ook niet echt per definitie veilig. Dus als je zegt 'Servie is niet veilig' is eigenlijk in tegenspraak met je doel. Dan moet je maar niet naar Turkije gaan. Maar misschien denken sommigen nog te veel in Oostblok en Navo landen. B(

Het enige nadeel van via Servie rijden is dat je een gedeelte niet autosnelweg hebt, wat dat weer iets zegt voor via Brindisi. Ook heb je minder grenscontroles via Brindisi. Of zijn die inmiddels al geschrapt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Vinny » do 24 mar 2011, 18:23

Turkije is anders veiliger en minder corrupt dan landen als Roemenië. Wellicht moet je er zelf eens op vakantie?
Istanbul is een mooie en moderne stad geworden, met een Oosterse sfeer. Het doet niet onder voor een gemiddelde West-Europese stad, en net als in pak 'em beet Parijs moet je wel een beetje opletten met welke buitenwijken je bezoekt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door ACT-F » do 24 mar 2011, 18:57

Wimpie24 schreef:Ik zou de route nemen waarbij je door zoveel mogelijk lidstaten van de Europese Unie passeert. Dat zou mij alleszins een rustiger gevoel geven.
Dat maakt tegenwoordig weinig verschil. Met de val van het communisme is de corruptie door politie- en douaneambtenaren vrijwel gereduceerd tot nul. En op zich had het ook wel iets grappigs als je als 'rijke' westerling een agent of douanier kon omkopen met een pakje Marlboro of kon onderhandelen over de prijs van een snelheidsboete en dat wist af te dingen tot 5 à 10 DM. Als je iets meer tijd had en balorig wilde doen dan vroeg je om een officiële prent met bonnetje wat omgerekend c.a. 3 gulden was, maar dat stuitte natuurlijk op grote weerstand van de agent :mrgreen: . Roemenië kort na de val van Ceauşescu (1991) was ook een bijzondere ervaring, straatarm en zwaar verloederd. Een aardige bijkomstigheid was dat benzine omgerekend slechts 50 (gulden) cent kostte, maar erg schaars en daarmee lange wachtrijen bij tankstations. Ik heb me meer geërgerd aan de Roma zigeuners dan aan de Roemeense politie of douaniers. De kans op een beroving op een donkere Nederlandse parkeerplaats langs de snelweg is net zo groot als elders in Europa. Het is een kwestie van een goed verlichte tankstation opzoeken als je wilt overnachten. Vooral in Servië is de politie zichtbaar aanwezig bij druk bezochte overnachtingsplekken.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mar 2011, 19:50

sanderl schreef:Ja dat is opzich wel logisch. Maar het heeft toch wel wat sneus als je een paar onschuldige jongens die geen enkele rol spelen in dit geopolitiek conflict hier een uur lang mee bezig houdt. We waren trouwens met de trein, ze hadden dus ook geen enkele moeite om een volle trein hierdoor een uur te laten wachten. Maar goed, punctualiteit is in die contreien toch een relatief begrip.
Ah, die vriend van mij reisde ook met de trein, was vanaf Pristina via Skopje naar Belgrado gereisd. Ze hebben hem niet lang laten wachten. Tja, voor de Serviërs is het toch het bezoeken van bezet gebied. De Grieken annuleren bijvoorbeeld ook nog steeds stempels van Noord-Cyprus.
Snelwegenkenner schreef:Het doel ''Turkije'' is ook niet echt per definitie veilig. Dus als je zegt 'Servie is niet veilig' is eigenlijk in tegenspraak met je doel. Dan moet je maar niet naar Turkije gaan. Maar misschien denken sommigen nog te veel in Oostblok en Navo landen. B(
Turkije is een NAVO-lidstaat. :!:
Het enige nadeel van via Servie rijden is dat je een gedeelte niet autosnelweg hebt, wat dat weer iets zegt voor via Brindisi. Ook heb je minder grenscontroles via Brindisi. Of zijn die inmiddels al geschrapt?
De enige grenscontrole die je dan hebt is tussen Griekenland en Turkije. Nadeel is de flink langere reistijd en een dure veerovertocht.

Als je toch met de boot gaat kan het, afhankelijk van je bestemming in Turkije, praktischer zijn om de boot Brindisi-Cesme te nemen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Snelwegenkenner » vr 25 mar 2011, 12:50

Coen Tunnel schreef:
Snelwegenkenner schreef:Het doel ''Turkije'' is ook niet echt per definitie veilig. Dus als je zegt 'Servie is niet veilig' is eigenlijk in tegenspraak met je doel. Dan moet je maar niet naar Turkije gaan. Maar misschien denken sommigen nog te veel in Oostblok en Navo landen. B(
Turkije is een NAVO-lidstaat. :!:
En Servie is een voormalig Oostblok staat. Vandaar zei ik dat. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » vr 25 mar 2011, 12:55

Snelwegenkenner schreef: En Servie is een voormalig Oostblok staat. Vandaar zei ik dat. ;)
En dat is de grootst mogelijke onzin die je de afgelopen tijd hebt gepost. Servië heeft met het Oostblok niets te maken gehad, behalve dan dat het er aan grensde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mar 2011, 13:26

^^ Nou nou... Het klopt inderdaad niet, want Joegoslavië was geen lid van het Warschaupact en dus ook geen Oostblok-land, maar werd er al communistisch Slavisch land wel vaak mee geassocieerd. Veel mensen maken de fout dat als Oostblok te benoemen, dat kun je Snelwegenkenner op zich niet kwalijk nemen.

Joegoslavië zat destijds feitelijk een beetje tussen oost en west, tussen kapitalistisch en communistisch. Het was in ieder geval niet een gesloten land, zoals alles achter het IJzeren Gordijn. Je kon als Nederlander zonder problemen op vakantie naar Joegoslavië. Het was dan ook een geliefde vakantiebestemming voor Nederlanders, en zeker ook Duitsers en Oostenrijkers.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Willem » vr 25 mar 2011, 14:01

Mocht het omgekeerd ook, dat Joegoslaven zonder al teveel gedoe op vakantie naar het Westen konden (als ze dat konden betalen)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mar 2011, 15:49

Ik weet het niet, wel zijn er natuurlijk veel Joegoslaven als gastarbeider naar het westen gekomen. Vooral naar (Zuid-)Duitsland en Oostenrijk, maar ook aardig wat naar Nederland. In veel steden zit nog steeds wel ergens een Balkanrestaurant, begonnen door Joegoslavische gastarbeiders. Het valt minder op, want ze zijn niet in zulke grote getale hier naar toe gekomen als Turken, Marokkanen en Italianen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door keokiracer » vr 25 mar 2011, 16:16

^^ Als ze genoeg geld hadden zou ik geen reden kunnen bedenken waarom ze niet hierheen konden komen, uit die regio wonen bij ons in de buurt best veel mensen, te beginnen met beide buren :) (Kroatië en Bosnië)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Chris » vr 25 mar 2011, 17:10

Emigranten uit de westelijke Balkan (voorm. Joegoslavië + Albanië) zijn relatief dicht bij huis gebleven. De meesten zijn naar Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland geemigreerd, en in mindere mate naar Nederland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door harry » vr 25 mar 2011, 17:27

Coen Tunnel schreef:wel zijn er natuurlijk veel Joegoslaven als gastarbeider naar het westen gekomen.
Tatjana Simic bijvoorbeeld. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door nederland24 » vr 25 mar 2011, 18:55

Nou, arbeider is een groot woord. :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » za 26 mar 2011, 12:41

Coen Tunnel schreef:Joegoslavië was geen lid van het Warschaupact en dus ook geen Oostblok-land, maar werd er al communistisch Slavisch land wel vaak mee geassocieerd. Veel mensen maken de fout dat als Oostblok te benoemen, dat kun je Snelwegenkenner op zich niet kwalijk nemen.
Een kwestie van feiten kennen en niet zomaar wat roepen, dus dat kan ik hem wel degelijk kwalijk nemen. Heel weinig mensen verdiepen zich namelijk in die materie. Sterker nog, Joegoslavië was de motor achter de niet-gebonden landen, landen die zich niet onder oost of west wilden scharen.
Ook Albanië hoorde niet tot het Warschaupact en dus ook niet tot het Oostblok. Dat weten nog minder mensen. Voor Enver Hoxha was het communisme in het oostblok namelijk te vrij.
Willem schreef:Mocht het omgekeerd ook, dat Joegoslaven zonder al teveel gedoe op vakantie naar het Westen konden (als ze dat konden betalen)?
Ja hoor, juist door die neutrale positie konden Joegoslaven naar zeer veel landen visumvrij reizen. Ik had in die tijd óók een Joegoslavisch paspoort. Jammer dat dat nu niet meer bestaat, want ik had heel wat makkelijker landen kunnen bezoeken.
Ik ben op mijn Nederlands paspoort naar Berlijn en de DDR gereisd. Als ik dat op een Joegoslavisch paspoort had gedaan had ik heel makkelijk de grenzen van de DDR kunnen overschrijden.
Overigens heb ik een paar jaar terug in Kroatië een paar Duitsers gesproken die uit de voormalige DDR kwamen. Zij mochten vroeger niet naar Joegoslavië reizen omdat het land te vrij zou zijn. Ik kan me van destijds ook niet herinneren dat ik DDR-kentekens had gezien, wel uit Hongarije en Tsjechoslowakije trouwens (en zelfs een keer uit Albanië toen het nog gesloten was!).
Coen Tunnel schreef:In veel steden zit nog steeds wel ergens een Balkanrestaurant, begonnen door Joegoslavische gastarbeiders.
Ik heb het idee dat er juist heel erg weinig zijn. Ik ken er wel een paar in den lande, maar veel zijn het er niet.
harry schreef: Tatjana Simic bijvoorbeeld. :)
In Kroatië kent niemand haar, als ik haar naam laat vallen, zelfs niet in haar geboortestad Zagreb. Wat dat betreft kunnen de Kroaten blij zijn :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Snelwegenkenner » za 26 mar 2011, 15:25

Sorry hoor. :geenlach: Ik dacht dat ik het goed had, maar dat was blijkbaar niet zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mar 2011, 19:26

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:In veel steden zit nog steeds wel ergens een Balkanrestaurant, begonnen door Joegoslavische gastarbeiders.
Ik heb het idee dat er juist heel erg weinig zijn. Ik ken er wel een paar in den lande, maar veel zijn het er niet.
Ah, dat kan dan ook mijn perceptie zijn. In mijn geboortestad Assen, waar ik 20 jaar lang heb gewoond, zat altijd een Balkanrestaurant, en in Zwolle, waar ik nu woon, ook.

In Duitsland heb ik wel eens meegemaakt dat een Imbiß, een snackbar, ook allerhande Balkangerechten had. Ik heb daar toen heerlijke ćevapčići gegeten. :honger:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door mhkamp » za 26 mar 2011, 20:19

Coen Tunnel schreef:ćevapčići
Gezondheid!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door tsov » za 26 mar 2011, 20:27


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mar 2011, 20:28

^^ Leg uit, ik snap 'm niet...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Sophie » za 26 mar 2011, 20:37

^^
ćevapčići klingt aan het einde een beetje als hatsji, het geluid van het niezen. Daarom wenst hij gezondheid.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mar 2011, 20:48

Vergezocht... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Palance » zo 27 mar 2011, 10:58

Vergezocht maar desalniettemin erg lekker. Er zit hier wel een Joegoslavische winkel in de buurt in Rotterdam-Zuid, dus ga ik maar weer eens een doos van die dingen halen. Dan heb ik weer, om dit maar weer ontopic te sturen, over de Katendrechtse Lagendijk gereden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie