Waar heb jij gereden?

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Waar heb jij gereden?

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 jun 2020, 22:15

^^ Ik was al een keer eerder door Andorra gereden, maar in februari dit jaar ben ik er wat langer geweest en heb ik er ook wat verder rondgereden toen we een dag de tijd hadden en in de buurt van Barcelona zaten. Mooi landje. Toch net iets afwijkend van Spanje.

Liechtenstein is niet heel anders dan Zwitserland. De eerste keer dat ik er was, was in 1994, toen we in Zuid-Duitsland op vakantie waren en ik met mijn ouders en broertje een dag naar Liechtenstein ging en het toevallig de nationale feestdag bleek te zijn. Dat was wel leuk. Daarna heb ik met mijn vriendin nog een keer Liechtenstein bezocht, maar dat bezoek was een tikje saai. We zijn daar nog wel uit eten geweest. Daarna ben ik alleen maar door Liechtenstein gereden als dat tussen Zwitserland en Oostenrijk de snelste route was (bv. toen ik een keer van Sölden naar Chur moest).

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 24 jun 2020, 23:00

Dat is zeker een mooi rondje.
Helaas kunnen de grensovergangen vanuit Rusland erg tijdrovend zijn (tot 12 uur wachttijd).

Verder zit er, qua infrastructuur, veel verandering aan te komen in de Baltische staten.
2021 zou ik dan als een soort van "rust jaar" beschouwen.

Korte notendop langs de Via Baltica:
Polen: Q3 2021 moet een wave in het middelste stuk van de S61 openen (ongeveer 55km)
Litouwen: Rondom Kaunas Noord wordt nu de boel verbouwd. Vanaf 2022 of 2023 moet het losgaan op het Westelijk deel van Kaunas en op de A5 vanaf de Poolse grens (40 km)
Tevens zit de documentatie van de A10 in de pijplijn.

Letland: Teveel werkzaamheden vanwege asfalt renovaties voor de komende 3 jaar.

Estland: Mantee 4 gaat tot aan 2030 een stevige upgrade krijgen tussen Ikla (grens Letland) en Kernu. Deels als 2x2 expressweg (ongelijkvloers) met dynamische limiet mogelijkheden (120 / 130 km/h wordt genoemd), het andere deel als 2+1 ongelijkvloers met u-turns.

Verder wordt in dit jaar en volgend jaar ongeveer 50 km 2x2 geopend (Mantee 1, 2 , 4 & 11) geopend voor verkeer.

Conclusie: Goed de draadjes van dit forum blijven volgen, dat voorkomt een hoop ellende :mrgreen:

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » zo 28 jun 2020, 16:17

Als passagier heb ik de volgende snelwegen met zekerheid volledig bereden. Hierbij tel ik 'één richting compleet' als 'volledig bereden':

Nederland:
A13, A16, A17, A20, A38, A74, A76
België:
A1, A4, A27
Luxemburg:
A3, A6, A13
Duitsland:
A61, A602
Oostenrijk:
A14
Griekenland:
A6, A62

De routes in België (uitgezonderd de A27), Luxemburg en Griekenland heb ik per touringcar afgelegd tijdens schoolexcursies.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 23 jul 2020, 23:14

Heeft met terugwerkende geleid tot de nodige geo-locatie van (oude) foto's die ik verkeerd had gedocumenteerd. Waar wekenlang vrije tijd aan opofferen dan toch nog goed voor is. Alles zelf gereden, in Nieuw Zeeland huurauto alsmede de rode trip in Italië-Frankrijk hieronder. In Georgië meerdere keren een 4WD gehuurd.

Europa - perifere uitstapjes Vlaanderen, westelijk Duitsland weggelaten:
Afbeelding

VS (westen) - referentie: meest oostelijke is Albuquerque - Santa Fe - Los Alamos (New Mexico)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Metro LA en Bay Area: de lokale en directe periferie weg dekking weggelaten. In Metro LA heb ik alle hoofdwegen ten noorden van de lijn Santa Monica - Downtown - San Bernardino (lijn I-10) wel gehad. Uitvalsbasis was "The Valley" (North Hills, naast de I-405)
In de Bay Area heb ik alle hoofdwegen rond de baai gehad. Uitvalsbasis Belmont. I-280 op schiereiland nu niet ingetekend, wel vaak gereden voor pendels SF. De zuidflank, de omgeving San Jose het minste.

Nieuw Zeeland (huurauto) en Filippijnen (Luzon):
SPOILER: TOON

Afbeelding Afbeelding