[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door BHJ » di 28 nov 2017, 18:52

Chris schreef: di 28 nov 2017, 18:27 Video
Dit is dan een alternatief voor de huidige Dartford Crossing bij file en ter ontlasting van de M25. Of is het een op zichzelf staand project?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » do 14 dec 2017, 15:08

Er komt een nieuwe wegklasse in het Verenigd Koninkrijk, de expressway. De expressways zijn de huidige dual carriageways die volledig ongelijkvloers zijn en waar geen langzaam verkeer wordt toegelaten. Deze kunnen op termijn motorway-classificatie krijgen. Ze krijgen dan blauwe wegwijzers en A (M) wegnummers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door mavas » do 14 dec 2017, 15:47

Dat is goed nieuws. Engeland had altijd al een vrij vage wegklassificatie, waarbij de dual carriageways zowel gelijkvloers als ongelijkvloers kunnen zijn. Goed dat de ongelijkvloerse dual carriageways dan worden opgenomen in één landelijk stroomwegennetwerk, zodat op de kaart ook duidelijk de snelle wegen er uit springen.

De rode wegen (APTR) zijn de huidige gelijkvloerse dual carriageways waar langzaam verkeer op toegestaan is, als ik google goed begrijp?
Mooi dat veel ontbrekende schakels in het stroomwegennetwerk worden onderzocht!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » do 14 dec 2017, 16:49

Een dual carriageway is precies wat het woord zegt: een ding met twee rijbanen. Dat is in veel landen min of meer synoniem geworden met ongelijkvloersheid en dus expresweg, maar in het Verenigd Koninkrijk niet. Op zich goed dat tegen die achtergrond een aparte categorie wordt gecreëerd, maar je hebt er als weggebruiker denk ik pas echt iets aan wanneer die wegen ook daadwerkelijk een Ax(M)-classificatie gaan krijgen. Zolang het alleen een classificatie is voor administratieve doeleinden of verkeersregels, koop je er nog niet heel veel voor.

Overigens gelden op veel 2x2 ongelijkvloerse wegen (potentiële expreswegen) bij mijn weten geen toegangsrestricties. Voor voetgangers misschien, maar niet voor langzaam verkeer. Althans ik heb nooit borden van die strekking gezien bij het oprijden van een expresweg, en als het niet ook uit de verkeersregels volgt bij gebrek aan aparte weg-categorie - waaruit dan wel? Bij mijn weten heeft het Verenigd Koninkrijk van oudsher geen autoweg-categorie met :G3: , dus in zekere zin vullen ze dat gat nu.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Vinny » do 14 dec 2017, 19:56

Ik vind dit niet echt goed nieuws denk ik. Komt neer op over het bestaan van de huidige praktijk een nieuw sausje te gooien. Zou liever zien dat de "groene" wegen worden uitgebouwd tot A x (M) wegen, en er voor langzaam verkeer een goed alternatief wordt gecreëerd in de vorm van parallelwegen of fietspaden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » vr 15 dec 2017, 0:12

Als die wegen blauwe borden krijgen, zou dat denk ik wel meer recht doen aan de expreswegen, die immers meer op snelwegen lijken dan op de meeste enkelbaans primary routes. Dat zal verkeer ook beter helpen vanuit steden de doorgaande routes te vinden.

Als groene wegen nu verboden gaan worden voor langzaam verkeer, moet vermoedelijk wel méér week worden gemaakt van local access roads, die nu vaak nog ontbreken langs expreswegen omdat ze geen toegangsrestrictie kennen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Mark » vr 15 dec 2017, 10:59

Wat is er überhaupt op tegen om een Ax(M)-weg gewoon tot motorway te benoemen? Zijn er verschillen in ontwerprichtlijnen ten opzichte van motorways?

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door BHJ » vr 15 dec 2017, 12:24

Een Ax (M)-weg is toch gewoon volgens motorwaystaandaard uitgebouwd, waarbij er echter nog geen nieuw nummer aan is verleend. Waarbij ik vermoed dat dat is voor de continuïteit vaan een wegnummer (denk aan de A1 (M)).
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » vr 15 dec 2017, 13:20

Ja, een Ax(M) is een formele snelweg met borden :G1: en :G2: aan weerszijden en met dezelfde ontwerpstandaarden. Althans dat was tot nu toe zo, want de expreswegen hebben dat dus niet.

De categorie wegnummers is verzonnen om geen al te grote wegnummerwissels te hoeven hebben bij geleidelijke ombouw van een A-weg naar snelweg (ook omdat in het Britse systeem bepaald niet gegeven is dat het M-nummer gelijk zal zijn aan het A-nummer) en bij inprikkers. Hoewel het rare wegnummers oplevert, zitten er best voordelen aan dat systeem, zolang het maar geen lange Ax(M)-wegen oplevert zoals de A1 in de loop der tijd is geworden. Daar zou je er in het nieuwe systeem ineens veel meer van gaan krijgen en daar schiet denk ik niemand mee op. Geef ze dan meteen een M-nummer of creëer een nieuwe categorie als N.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door mavas » vr 15 dec 2017, 17:07

Vinny schreef: do 14 dec 2017, 19:56Ik vind dit niet echt goed nieuws denk ik. Komt neer op over het bestaan van de huidige praktijk een nieuw sausje te gooien. Zou liever zien dat de "groene" wegen worden uitgebouwd tot A x (M) wegen, en er voor langzaam verkeer een goed alternatief wordt gecreëerd in de vorm van parallelwegen of fietspaden.
Dat staat toch ook op de kaart? Groen wordt verboden voor langzaam verkeer en krijgt op termijn Ax(M)-aanduiding. Rood blijven dual carriageways voor al het verkeer, zwarte pijlen daar wordt een nieuw trace onderzocht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door BHJ » vr 15 dec 2017, 17:42

Zou op termijn deze aanpak ook worden ingevoerd naar Northern Ireland, Wales en Scotland?
:denk:
Het zou natuurlijk helemaal ideaal zijn als een Ax(M) weg, wanneer deze over de gehele lengte motorway is een M-nummer gaat krijgen. Wie weet?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » vr 15 dec 2017, 17:43

Het is beleid van Highways England, dus voorlopig niet voor de andere landen binnen het Verenigd Koninkrijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Vinny » vr 15 dec 2017, 20:11

Pino schreef: vr 15 dec 2017, 13:20 Ja, een Ax(M) is een formele snelweg met borden :G1: en :G2: aan weerszijden en met dezelfde ontwerpstandaarden. Althans dat was tot nu toe zo, want de expreswegen hebben dat dus niet.

De categorie wegnummers is verzonnen om geen al te grote wegnummerwissels te hoeven hebben bij geleidelijke ombouw van een A-weg naar snelweg (ook omdat in het Britse systeem bepaald niet gegeven is dat het M-nummer gelijk zal zijn aan het A-nummer) en bij inprikkers. Hoewel het rare wegnummers oplevert, zitten er best voordelen aan dat systeem, zolang het maar geen lange Ax(M)-wegen oplevert zoals de A1 in de loop der tijd is geworden. Daar zou je er in het nieuwe systeem ineens veel meer van gaan krijgen en daar schiet denk ik niemand mee op. Geef ze dan meteen een M-nummer of creëer een nieuwe categorie als N.
Dit is historisch verklaarbaar omdat de A wegen al in 1925* werden voorzien van een nummer. Toen de eerste "motorways" werden geopend zou er een losstaand netwerk worden gebouwd. Al snel bleek dat niet haalbaar en werden bestaande hoofdwegen omgebouwd tot motorway, maar omdat de lage M nummers al vergeven waren en het bestaande systeem voor A wegen in stand wilde houden (zonering) heeft men de Ax(M) doorgevoerd. Als je dit zou willen veranderen dan moet het hele systeem op de schop. Mijn voorstel zou zijn om de zonering van A routes te handhaven en de A 1 en de M 1 met elkaar te laten afwisselen. Het betekent vooral dat de huidige M 1 (en andere lage M wegen) een hoger nummer moeten krijgen. Dat zal niet iedereen kunnen waarderen vermoed ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » vr 15 dec 2017, 20:27

Als ik het goed heb ik is de A1 (M) wel één van de weinige A-wegen die over langere stukken motorway status heeft. Het streefbeeld lijkt ook wel een ongelijkvloerse dual carriageway te zijn helemaal van London tot Newcastle.

Een ander onderscheidend item van Britse motorways is dat deze voor het grootste deel direct met 2x3 rijstroken zijn aangelegd. Van oudsher zijn er niet zo heel veel 2x2 motorways.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Mandelsoft » vr 15 dec 2017, 20:54

Vinny schreef: vr 15 dec 2017, 20:11 Mijn voorstel zou zijn om de zonering van A routes te handhaven en de A 1 en de M 1 met elkaar te laten afwisselen. Het betekent vooral dat de huidige M 1 (en andere lage M wegen) een hoger nummer moeten krijgen. Dat zal niet iedereen kunnen waarderen vermoed ik.
De M-wegen hebben een soortgelijke zonering. Dat moet je dat helemaal gaan omnummeren. Ik stel voor om het de M10 te noemen; dat nummer is nog helemaal vrij.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 dec 2017, 21:09

^^ M10 zou prima kunnen, dat past ook goed in het systeem. Ten noorden van Leeds kan de A1(M) gewoon M1 worden genummerd, die nummers lopen daar nu al vloeiend in elkaar over; de A1(M) loopt bij Leeds in een TOTSO. Dan heb je een M1 tot aan (of misschien zelfs tot iets voorbij) Newcastle.

Het geïntegreerde nummersysteem dat Vinny voorstelt lijkt ook mij geen zinvol idee. Vooral het omnummeren van de M1, eigenlijk de belangrijkste snelweg van/naar London (richting Leeds, Birmingham, Liverpool, Manchester, Schotland, het gaat allemaal over deze weg), lijkt mij zeer onwenselijk en daarmee gooi je inderdaad het systeem dat er in de M-nummering zit overboord ten faveure van de A-nummering; eigenlijk de nummering van een lagere wegklasse.
Chris schreef: vr 15 dec 2017, 20:27Als ik het goed heb ik is de A1 (M) wel één van de weinige A-wegen die over langere stukken motorway status heeft. Het streefbeeld lijkt ook wel een ongelijkvloerse dual carriageway te zijn helemaal van London tot Newcastle.

Een ander onderscheidend item van Britse motorways is dat deze voor het grootste deel direct met 2x3 rijstroken zijn aangelegd. Van oudsher zijn er niet zo heel veel 2x2 motorways.
Van Newcastle tot ten zuiden van Doncaster is allemaal motorway, al is het inderdaad vrijwel allemaal 2x2 en oogt het soms wat substandaard met een cable barrier als middenscheiding op sommige stukken.

De rest van de A1 heeft, in ieder geval tot Peterborough, ook slechts ongelijkvloerse kruisingen en wellicht nog een enkele oversteek voor fietsers en voetgangers, dus is wel aardig expressweg-achtig.

Het verschil zie je verder ook in de aansluitingen: waar dat bij M-motorways vaak een grote rotonde onder/boven de aansluiting is, zijn het op de Ax(M)-motorways vaker halve aansluitingen, gewone haarlemmermeeraansluitingen met rotondes, halfklaverbladen, etc. Dat geldt zelfs voor de A74(M) die nota bene deel is van een doorgaande snelweg, tussen de M6 en M74.

Er zijn best wel redelijk wat 2x2 autosnelwegen, maar dat zijn dan toch vaak wegen met minder doorgaand belang, zubringers, hoekverbindingen, doodlopende snelwegen, etc. Denk aan de M11, M26, M42, M45, M48, M49, M50, M54, M65, M2 ten oosten van Rochester, M20 ten oosten van de Kanaaltunnel, M66 ten noorden van Bury... Het is geen heel korte lijst, maar het kernnetwerk in Engeland is vrijwel overal 2x3.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » vr 15 dec 2017, 21:57

De A1 gaat hard achteruit ten zuiden van Peterborough. Of ietsje beter gezegd: :KP: Alconbury, waar de A1(M) weer ophoudt en noord-zuidverkeer veel eerder afslaat naar de iets oostelijker lopende M11, via een stukje A14. Als ze nog eens zouden hernummeren (wat inderdaad met huidig M als basis zou moeten, niet huidig A), kunnen ze daar wellicht ook een doorlopend wegnummer van maken: M11+A14+A1(M)/A1 tot Newcastle. Dat is ook een route zonder serie TOTSOs; de verbinding M11-A14-A1(M) is vloeiend in noordelijke richting terwijl je in zuidelijke richting alleen afslaat bij Alconbury.

Probleem van de M1 doortrekken van :KP: Hook Moor naar Newcastle is dat die route voor verkeer dat bij Sheffield al op de M1 zit langer is dan de route via M18 en A1(M). De bewegwijzerde route naar The NORTH loopt tussen :KP: Thurcroft en :KP: Hook Moor ook via deze directere route.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » zo 21 jan 2018, 11:04

Het verschil dat fatsoenlijke infrastructuur maakt... Zondagochtend 11 uur (10 uur London). 30 kilometer rijden in een agglomeratie tussen twee subcentra. Hoe lang duurt dat?

London: Croydon - Wembley: 30 km, 1 uur en 9 minuten.
Afbeelding

Parijs: St-Denis - Orly: 30 km, 33 minuten.
Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door verfmeer95 » zo 21 jan 2018, 11:23

Het zegt wel iets dat de M25 voor de route een alternatief is. Je rijdt 3x zo veel kilometers, maar je komt toch maar 6 minuten later aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jan 2018, 11:47

Verkeer in Londen is dramatisch. Ik was bij de etappefinish van de Tour de France in 2014, en ik had mijn auto geparkeerd in een parkeergarage in Chinatown. Ik moest vanaf daar weer terug richting Kanaaltunnel. Ik heb toen zo gereden:

https://www.google.nl/maps/dir/Q-Park+C ... !3e0?hl=nl

Vanaf Chinatown tot het begin van het expressweggedeelte van de A20 bij Sidcup heb ik er 1 uur en 15 minuten over gedaan. Dat is best intensief rijden. 1 uur en 15 minuten aaneengesloten in druk stadsverkeer met verkeerslichten, rotondes, fietsers, zebrapaden, langsparkeren, alles...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door JB81 » ma 22 jan 2018, 6:59

^^
Ik heb precies dezelfde ervaringen maar dan van/naar een hotel iets westelijker, aan Hyde Park. Achteraf had zelfs de (veel langere) route over de M4 en M25 misschien wel kunnen lonen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door sven_engelen » ma 22 jan 2018, 11:25

Er was een plan voor een binnenring zoals de blvd de peripherique. Dat is uiteindelijk nooit uitgevoerd. Een video daarover:
Link
Svenlo

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Willem » di 23 jan 2018, 14:17

De inprikkers naar die binnenring lijken wel te ontbreken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door captain007 » di 23 jan 2018, 14:29

^^ Er waren ook wel een aantal inprikkers voorzien. Kijk maar eens naar het noordelijke einde van de M23 die duidelijk verder richting het centrum van Londen had moeten lopen. En zou zijn er in en rondom de stad nog wel meer SNUPs te vinden die duiden op infrastructuur die was voorzien, maar nooit is aangelegd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » di 23 jan 2018, 15:14

Er staat een schat aan informatie over de oude Londonse plannen op CBRD. Het slechte nieuws is dat de pagina's op het moment deels offline zijn vanwege een restyling van de website. Maar het is een fantastische pagina om eens uit te pluizen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jan 2018, 20:52

sven_engelen schreef: ma 22 jan 2018, 11:25Er was een plan voor een binnenring zoals de blvd de peripherique. Dat is uiteindelijk nooit uitgevoerd.
Nou ja, delen van de North Circular Road zijn wel als een expresweg uitgevoerd. Dat vond ik nog best aardig doorrijden.

Ook de A102 (Blackwall Tunnel) en de aansluitende A2 (in het zuiden) en A12 (in het noorden) zijn voor Londense begrippen relatief hoogwaardig.
captain007 schreef: di 23 jan 2018, 14:29Er waren ook wel een aantal inprikkers voorzien.
De Westway (A40, in het verlengde van de M40) is daar ook een voorbeeld van. Die had tot 15-20 jaar terug zelfs deels motorwaystatus. Daarmee heb je toch een vrij redelijke inprikker tot Edgware Road, quasi aan de rand van het centrum. Ook een aantal andere dual carriageways lopen de facto als inprikker vanaf de M25, zoals de A2, A3, A13 (met aansluitende A1261 en A1203, de Limehouse Link) en A20. De M1, M4 en M11 functioneren ook als inprikkers.
Kijk maar eens naar het noordelijke einde van de M23 die duidelijk verder richting het centrum van Londen had moeten lopen. En zou zijn er in en rondom de stad nog wel meer SNUPs te vinden die duiden op infrastructuur die was voorzien, maar nooit is aangelegd.
Zie ook de enorm brede middenberm aan het einde van de M11. Of de voorbereiding op een knooppunt op de M25 bij Potters Bar, net ten oosten van het knooppunt met de A1(M). De voorbereiding voor een rotondeknooppunt op de M1 bij London Gateway Services. Een ruimtereservering ten oosten van de A1020 (Royal Docks Road). En de provisorisch aandoende eindes van de M1 bij Brent Cross en de A3 bij Kingston Vale.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » di 23 jan 2018, 20:57

De centrumring zou denk ik ook niet zozeer het centrum ontlasten, maar vooral verkeer tussen de buitenwijken zelf, waar de M25 vaak zeer ver om is (factor 3 of meer). 50% van het verkeer in London begint en eindigt in Outer London, wat tussen de stadskern en M25 ligt. En van deze verplaatsingen is meer dan driekwart per auto. Relatief weinig mensen rijden met de auto het centrum in.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » di 23 jan 2018, 21:23

Outer London en centrum zijn prima met elkaar verbonden met metro en overground. Alleen over hoogwaardige verbindingen van buitenwijk naar buitenwijk is weinig nagedacht. Niet dat mensen nu heel vaak van Croydon naar Lewisham moeten, maar het levert genoeg verkeer op om de huidige Ring Roads behoorlijk te overbelasten. Verdere uitbouw van de uiteindelijke Circular Road, die toch met name aan de noordkant redelijke expresweg-delen heeft, was een begin geweest. Maar met een stad op de schaal van London heb je wel meerdere ringwegen of bretels nodig om al dat interne verkeer een beetje op gang te houden.

Denk inderdaad niets dat Ring 1 veel verkeer uit het centrum had weggehaald. Misschien wel wat: verkeer dat van de ene kant van de Box naar de andere moet en nu dwars door City en West End gaat. Maar de grootste winst valt te halen in die grote ring daaromheen.
Coen Tunnel schreef: di 23 jan 2018, 20:52De Westway (A40, in het verlengde van de M40) is daar ook een voorbeeld van. Die had tot 15-20 jaar terug zelfs deels motorwaystatus. Daarmee heb je toch een vrij redelijke inprikker tot Edgware Road, quasi aan de rand van het centrum. Ook een aantal andere dual carriageways lopen de facto als inprikker vanaf de M25, zoals de A2, A3, A13 (met aansluitende A1261 en A1203, de Limehouse Link) en A20. De M1, M4 en M11 functioneren ook als inprikkers.
De inprikkers lopen nu grotendeels tot aan de Circular Road. Plannen om ze tot aan Ringway 1 door te trekken sneuvelden met Ringway 1. Maar Circular Road loopt veel te ver naar buiten om als logisch eindpunt van inprikkers te dienen, zeker in het noorden. Westway is in die zin een van de weinige echte inprikkers, omdat het een weg is die niet alleen binnen de Circular Road ligt, maar zelfs deel binnen Ringway 1. Aan de oostkant is de A12 ook niet slecht als verbinding tussen City en M11, net zoals de Limehouse Link (met dank aan Thatcher's big bang) je relatief ver naar binnen brengt. In de categorie "echt gemis" kom je denk ik toch vrij snel uit op de M1 en de A1, die vanaf Brent Cross een dramatische verbinding verder de stad in geven: zowel richting City als richting West End/Westminster. Verbindingen naar het zuid-westen (richting M3) zijn mogelijk nog dramatischer, maar die bedienen niet zo'n enorm deel van Groot-Brittannië...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 02 apr 2018, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » zo 28 jan 2018, 18:06

Dit illustreert het dramatische wegennet van London ook wel. Op een zondagmiddag 5 uur lokale tijd. Bijna 2 uur om 35 kilometer te rijden via de kortste route. Een route van 100 kilometer via M25 is 20 minuten sneller dan 35 kilometer direct.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Alfa » zo 28 jan 2018, 18:39


Plaats reactie