[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Wesso » do 24 dec 2020, 17:53

Chris schreef:
di 22 dec 2020, 18:06
Manston Airfield bij Ramsgate:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Beelden vanuit de lucht van de opgestelde vrachtwagens:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... en-kant-op

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 24 dec 2020, 17:56

Er schijnt een deal te zijn over Brexit.
Details over de deal verschijnen na kerst

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 24 dec 2020, 21:34

Er is een handelsakkoord. In dit artikel lees je de hoofdlijnen.

https://nos.nl/collectie/13852/artikel/ ... fgesproken

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 24 dec 2020, 22:13

Blijf het gevoel hebben dat op de valreep de EU toch z'n broek heeft afgedaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 22:42

Belangrijk voor reizigers naar het Verenigd Koninkrijk: vanaf 1 oktober 2021 is de Europese identiteitskaart niet meer geldig en heb je een paspoort nodig:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... koninkrijk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 24 dec 2020, 23:11

Km357 schreef:
do 24 dec 2020, 22:13
Ik weet niet waar je dat op stoelt. Het echte gezeik begint nu pas. Want er is nog zoveel te regelen en er is nu bijna niks geregeld. Ook niet voor de Britten dus. Als je over uitgetrokken broeken wil spreken zijn er twee broeken omlaag gegaan. :lol:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 24 dec 2020, 23:14

Ach, het belangrijkste is dat de meeste Europese regels blijven gelden voor export naar de EU. De Britten zullen gauw ontdekken dat dat betekent dat ze helemaal niet vrij zijn. Voortaan zullen ze een groot deel van de regels moeten overnemen, zonder aan tafel te zitten.

Dat niet het Europees Hof van Justitie maar een nog op te richten tribunaal betwistingen zal beslechten lijkt me weinig verschil uit te maken.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 24 dec 2020, 23:31

Alfa schreef:
do 24 dec 2020, 23:14
Ach, het belangrijkste is dat de meeste Europese regels blijven gelden voor export naar de EU.
Precies. De Britten probeerden nog om zichzelf buiten het regelkader te zetten met behoud van normale toegang tot de interne markt. Ja, dat gaat niet he. Dat ondermijnt de interne markt en feitelijk de kern van de EU (precies wat de Britten nattte dromen bezorgt). Wat dat betreft heeft de EU de rug recht gehouden. We hoeven er geen victorie om te kraaien, maar om te doen dat de EU zich heeft laten ringeloren is ook het andere uiterste.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 24 dec 2020, 23:46

^^Iedereen handelde primair in het eigen belang, voor de EU-lidstaten betekende dat letterlijk eendracht maakt macht. Dat is hoopvol voor het Europese project.

Het enige risico van dit akkoord is dat het de EU en het VK eigenlijk in een permanente staat van conflict brengt. Want voortaan zal elke keer de Britten een regel invoeren die strijdig is met de Europese regels de EU dat actief moeten aanvechten. Dat zal het imago van de EU in het VK niet verbeteren. Het onderstreept nog meer de machtsverhoudingen en riskeert nog meer anti-EU rancune dan toen ze er nog deel van uitmaakten.

Verder valt het ook op hoe weinig details er eigenlijk gekend zijn. Dat is straf voor een akkoord dat volgende week al ingaat (en waar alle voorbereidingen dus nog voor moeten gebeuren). De details zullen de komende dagen langzaam doorsijpelen. Nu is iedereen vooral blij dat er een akkoord is.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 dec 2020, 0:04

Alfa schreef:
do 24 dec 2020, 23:46
Het enige risico van dit akkoord is dat het de EU en het VK eigenlijk in een permanente staat van conflict brengt. Want voortaan zal elke keer de Britten een regel invoeren die strijdig is met de Europese regels de EU dat actief moeten aanvechten. Dat zal het imago van de EU in het VK niet verbeteren. Het onderstreept nog meer de machtsverhoudingen en riskeert nog meer anti-EU rancune dan toen ze er nog deel van uitmaakten.
Zie hier het cynische van de Britten. Eigenlijk zijn de Britten een beetje de westelijke Russen. Ze dulden geen sterk verenigd Europees continu naast zich. Beiden hebben een groot onverwerkt nationaal trauma van een imperialistisch rijk en grootmacht status die ze kwijt zijn geraakt in de 20e eeuw. Het maakt ze beide tot paria voor ons.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 25 dec 2020, 1:00

Dus: geen vlees, vis, melk, kaas meer meenemen (tenzij je een export vergunning hebt)
Rijbewijs is mogelijk niet geldig, verzekering dekt wellicht niet, enz.

Teveel vragen nog. Een rit naar Wit-Rusland is makkelijker :p

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 25 dec 2020, 7:43

jelger schreef:
do 24 dec 2020, 23:11
Km357 schreef:
do 24 dec 2020, 22:13
Ik weet niet waar je dat op stoelt. Het echte gezeik begint nu pas. Want er is nog zoveel te regelen en er is nu bijna niks geregeld. Ook niet voor de Britten dus. Als je over uitgetrokken broeken wil spreken zijn er twee broeken omlaag gegaan. :lol:
Dat was gebaseerd op de eerste vluchtige tekst die verscheen, maar een nacht later lijkt het toch een stuk positiever voor de EU, en op zich is het daar waar het mij om te doen is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 dec 2020, 8:20

Coen Tunnel schreef:
do 24 dec 2020, 22:42
Belangrijk voor reizigers naar het Verenigd Koninkrijk: vanaf 1 oktober 2021 is de Europese identiteitskaart niet meer geldig en heb je een paspoort nodig:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... koninkrijk
Zelfs de Balkan is nu makkelijker te bereizen :)

Mij maakt het niet uit, ik heb een paspoort en geen ID-kaart.
Er is ooit sprake geweest van een e-visum, zou dat nog doorgaan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2020, 13:54

^^ Het bizarre is dat een ID-kaart voor Ierland uiteraard wel geldig blijft, en er aan de grenzen tussen Ierland en Noord-Ierland niet gecontroleerd gaat worden.

En inderdaad, de ID-kaart is geldig in geheel Europa behalve Rusland, Belarus en Oekraïne, en voorts in Turkije, Georgië, Jordanië (via Aqaba Airport), Tunesië (voor georganiseerde groepsreizen), Groenland, de Faeröer, Montserrat en de Franse overzeese gebiedsdelen.

Maar straks niet meer in het Verenigd Koninkrijk. :nuts:

Dat visum komt er bij mijn weten vooralsnog niet. Wel is het zo dat Britten na implementatie van het systeem (waarschijnlijk vanaf 2023) ook onder ETIAS gaan vallen, vergelijkbaar met het Amerikaanse ESTA of het Canadese eTA. En dat betekent dat ze een elektronische reistoestemming moeten aanvragen om naar EU- en Schengenlanden (uitgezonderd Ierland) te reizen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 25 dec 2020, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 dec 2020, 13:58

Daar kunnen in een later stadium nog afspraken over komen. Er zijn nog vele andere zaken waar wat over af te spreken is. Eerlijk gezegd vind ik dat ID kaartje een beetje geneuzel. Vergeleken met de financiële gevolgen voor studenten over en weer doordat het VK ook uit Erasmus stapt. Bijvoorbeeld.

Koop een paspoort voor 15 euro meer. Kan je ook de rest van de wereld over.

Er wordt nu gedaan alsof dit het nu is met Brexit, maar dat is juist de crux, er gaan nog jaren van ontvlechting en aanvullende afspraken komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2020, 14:02

^^ Voor wie nooit buiten Europa komt is de ID-kaart natuurlijk handig, en hij past ook in je portemonnee. Kun je gelijk aan de identificatieplicht voldoen. Ik heb zelf ooit een tijdlang zowel paspoort als ID-kaart gehad, mijn vriendin heeft nog steeds beiden. ID-kaart in de portemonnee (voor als we een keer spontaan naar Duitsland of België gaan), paspoort veilig thuis en alleen mee als het nodig is.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 dec 2020, 14:04

^^
Binnenlands is een rijbewijs afdoende, voor bijvoorbeeld id plicht politie, de belangrijkste reden om een id kaart op zak te hebben.

Als je spontane bezoekjes naar de buurlanden besluit te maken, terwijl je van huis bent, is het formeel andere koek inderdaad.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2020, 14:17

^^ Moet je wel een rijbewijs hebben. Ik had pas op mijn 26e mijn rijbewijs en daarvoor heb ik toch wel een tijdlang een paspoort en ID-kaart gehad, omdat ik geen zin had elke keer met een paspoort rond te lopen. ;)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 dec 2020, 14:26

Uiteraard. Maar het blijkt maar weer eens des te meer dat een id kaart niet echt een vervanger is voor een paspoort, ook niet op het Europese continent. Overigens sluit ik het niet uit dat er op den duur wel wat geregeld wordt. Het zal onderdeel worden van jarenlang vervolgkoehandel.

carman6
woonerf

Bericht door carman6 » vr 25 dec 2020, 21:42

Coen Tunnel schreef:
vr 25 dec 2020, 13:54
^^ Het bizarre is dat een ID-kaart voor Ierland uiteraard wel geldig blijft, en er aan de grenzen tussen Ierland en Noord-Ierland niet gecontroleerd gaat worden.
Ach, je kunt ook ilegaal de grens oversteken van Mexico naar de Verenigde Staten. Dat je iets kunt doen, betekend nog niet dat het mag en al helemaal niet dat je geen gigantisch probleem hebt als ze je pakken. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken, maar als men weet dat ze het land niet in mogen zal dat de meeste mensen al afschrikken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2020, 23:31

^^ Het probleem is dat de grens daar sinds de Goede Vrijdagakkoorden lang niet overal duidelijk gemarkeerd is, zoals bijvoorbeeld hier waar de brug de grens vormt. Moet je maar net weten. Of hier, feitelijk eenzelfde situatie. Hier zie je het enkel aan de verandering van het asfalt. En er zijn ook meerdere (doorgaande) wegen die de grens meermaals kruisen. De Ierse N54/Noord-Ierse A3 is het bekendste voorbeeld, maar denk ook aan de Ierse N53/Noord-Ierse A37. En de Ierse N3 bestaat ook uit twee delen, waarbij een aardig eind tussen die twee delen via Noord-Ierland gaat, over de A46 en A509 via Enniskillen. Maar op de bewegwijzering wordt je er niet op attent gemaakt dat de route via Noord-Ierland gaat.

Nu zal dit voor Ieren en Noord-Ieren zelf geen probleem zijn, maar voor Europeanen die in Ierland rondrijden kan dit wel tricky zijn. En dat is heel wat anders dan een illegale grenspassage van Mexico naar de VS, want dat gebeurt op plekken waar je sowieso niet de grens over mag steken. Maar hier gaat het om plekken waar je met de juiste documenten hoe dan ook de grens over mag steken, alleen zijn de regels over wat de juiste documenten zijn vanaf 1 oktober niet meer gelijk waar ze dat nu nog wel zijn.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 dec 2020, 23:33

Dat lijken me oplosbare praktische problemen: goede borden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2020, 23:42

^^ Ik vraag me af of men in Ierland en Noord-Ierland zit te wachten op het weer meer zichtbaar maken en benadrukken van de grens. Men was juist zo blij dat die grens feitelijk weg is. Het ligt daar natuurlijk nog best gevoelig en de vrede is broos, de tijd van The Troubles ligt nog maar 22 jaar achter ons.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 26 dec 2020, 0:00

Ik snap niet dat het overal in de wereld gemeengoed is dat simpele gemeentegrenzen aangeduid worden maar een landsgrens, en nu zelfs een buitengrens van de EU, niet mag aangeduid worden.

Het valt overigens op dat er de laatste dagen weinig over Noord-Ierland gesproken wordt. Ik weet zelfs niet eens wat daarover overeengekomen is. Komen er douanecontroles aan de Brits-Ierse grens? Of zal men toch de Ierse zee als douanegrens nemen zoals eerder overeengekomen was? Wat met Britse goederen die naar Noord-Ierland verscheept worden en dan naar de EU, onder welke regels vallen die?
Laatst gewijzigd door Alfa op za 26 dec 2020, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 26 dec 2020, 0:01

Noord-Ierland krijgt een status aparte. Geen grenscontroles.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 dec 2020, 0:22

Alfa schreef:
za 26 dec 2020, 0:00
(..)

Het valt overigens op dat er de laatste dagen weinig over Noord-Ierland gesproken wordt. Ik weet zelfs niet eens wat daarover overeengekomen is. (..)
Ja, dat viel mij ook op.
Er zat wel een item over in het 20 uur journaal. Heel concreet werd het niet.
Het zal wel ergens in die 1800 pagina's staan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 dec 2020, 9:02

jelger schreef:
vr 25 dec 2020, 23:33
Dat ligt daar zeer gevoelig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2020, 10:27

^^ En bovendien is er langs de Ierse N54 een gebied dat alleen bereikbaar is door via het Verenigd Koninkrijk te reizen.

Als er geen uitzondering komt is er dus straks een gebied binnen de EU waar je formeel niet met een Europese identiteitskaart naar toe zou kunnen reizen.

Overigens herken je ook op de N54/A3 de grens alleen aan de veranderende markering en het feit dat er ineens Britse verkeersborden staan, waar Ierland natuurlijk een nogal afwijkend (meer Amerikaans) systeem gebruikt met ruitvormige borden: https://www.google.nl/maps/@54.1385101, ... 312!8i6656

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 26 dec 2020, 11:55

Je kunt mensen wel afschrikken door dit soort borden te plaatsen: er is verder geen hek en je kunt er gewoon langslopen.
Afbeelding
(in Vermont)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 26 dec 2020, 12:36

Palance schreef:
za 26 dec 2020, 9:02
jelger schreef:
vr 25 dec 2020, 23:33
Dat ligt daar zeer gevoelig.
Dat zal. Wat ik al eerder zei, de reis regels worden gewoon onderdeel van de vervolgkoehandel. Wie denkt dat met dit akkoord de hele shizzle af en klaar is ...

Uiteindelijk zal er een of andere oplossing moeten komen, welke dan ook, ook in het belang van het VK zodat niet zomaar van geen kwaad bewuste toeristen met foute papieren de grens over wandelen.

Ik vermoed dat ID kaarten in Noord Ierland afdoende worden.