[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Pino » di 16 feb 2021, 16:19

Vinny schreef: di 16 feb 2021, 15:13 Nou, toen ik nog op de middelbare school zat ben ik in de Engelse media wel een kritische beschouwing tegengekomen over de expresswegen. Er waren zelfs stukjes 2x3 die nog toegankelijk waren voor langzaam verkeer. Als er dan ook geen vluchtstrook is wordt het wel precair natuurlijk.
De meeste Engelse expreswegen kennen nog steeds geen toegangsrestrictie. Maakt de aanleg lekker goedkoop, want je kunt méér erftoegangen in stand laten zonder extra lokale ontsluitingswegen aan te hoeven leggen. En zoveel langzaam verkeer leveren die erftoegangen nu ook weer niet op.

Het punt is dat zowel expreswegen als spitsstroken projecten zijn waarbij een verlies aan verkeersveiligheid wordt geslikt omdat er geen geld is voor een volwaardige snelweg (of een andere hindernis). Ik geloof in algemene zin in dat model, zeker bij expreswegen door dunnerbevolkte gebieden, waarbij je niet zo moet rekenen op zwaardere intensiteiten. Maar het is wel een model dat tegen grenzen aanloopt wanneer wegen drukker zijn. En ik denk dat de Engelsen dat model wel een beetje te ver gestretcht zouden kunnen hebben: minder met hun expreswegen (al zou een A14 toch echt een volwaardige autosnelweg moeten zijn), maar zeker wel met smart motorways en dubbel met het un-smart opofferen van vluchtstroken voor één rijstrook op overbelaste wegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 feb 2021, 17:47

Pino schreef: di 16 feb 2021, 16:19
Vinny schreef: di 16 feb 2021, 15:13 Nou, toen ik nog op de middelbare school zat ben ik in de Engelse media wel een kritische beschouwing tegengekomen over de expresswegen. Er waren zelfs stukjes 2x3 die nog toegankelijk waren voor langzaam verkeer. Als er dan ook geen vluchtstrook is wordt het wel precair natuurlijk.
De meeste Engelse expreswegen kennen nog steeds geen toegangsrestrictie. Maakt de aanleg lekker goedkoop, want je kunt méér erftoegangen in stand laten zonder extra lokale ontsluitingswegen aan te hoeven leggen. En zoveel langzaam verkeer leveren die erftoegangen nu ook weer niet op.
Je zit wel met de situatie dat er nu bv. ook tractoren zonder enige begeleiding van de Dartford Crossing gebruik mogen maken, want dat is niet de M25 maar de A282 en heeft geen verdere restricties voor zulke voertuigen. Maar oké, daar is ook geen ideale oplossing voor te vinden. Voor de Woolwich Ferry moeten ze door Londen heen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 feb 2021, 19:03

^^ Tja. Je weet wat we in Nederland doen in dat soort situaties. Apart rijbaantje voor langzaam verkeer, buiten de snelweg om. De omwegen voor langzaam verkeer in ons Rivierenland zijn vergelijkbaar. Maar het is natuurlijk een extra investering en die moet je willen maken. De Britten hebben die op een aantal plaatsen trouwens wel degelijk gemaakt: de (oude) Severn Bridge in de M48, de Erskine Bridge bij Glasgow heeft er ook (maar kent dan weer geen toegangsrestrictie). Op zich ook niet iets waar de Britten alleen in staan, als ik het internationaal vergelijk. Alleen het lijkt wel vaker een toegangsrestrictie op te leveren dan even een stukje niet-autosnelweg om langzaam verkeer er toch op te laten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 feb 2021, 19:23

Pino schreef: di 16 feb 2021, 19:03 ^^ Tja. Je weet wat we in Nederland doen in dat soort situaties. Apart rijbaantje voor langzaam verkeer, buiten de snelweg om.
Of ontheffingen. Ik zat op de toerit van de A1 bij Muiden ooit achter een landbouwvoertuig met een schudder er achter die alleen even de Vechtbrug (toen die nog bestond) over moest. Die bleef dus op het weefvak dat daar was (in ieder geval richting oosten). Maar dan voeg je, als je er achter zit, niet prettig in omdat snelheid maken lastig is.

Ik had zo'n voertuig daar niet verwacht, maar wellicht dat een paar lokale boeren daar ontheffingen hadden. De Spieringbrug was er toen natuurlijk ook nog niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 feb 2021, 20:09

Voor een aantal van dat soort punten kun je natuurlijk de overige weggebruikers waarschuwen dat de weg niet meer 'limited acces' is. In Nederland meestal aangegeven door: :G4:

Het Britse wegennet heeft nog veel van dit soort punten:
https://goo.gl/maps/mkScwzPYYm5jNBfe9

Het is onoverzichtelijk en druk. Probleem is dat een wezenlijke oplossing waarschijnlijk te veel in de papieren gaat lopen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 feb 2021, 0:59

Pino schreef: di 16 feb 2021, 16:19En ik denk dat de Engelsen dat model wel een beetje te ver gestretcht zouden kunnen hebben: minder met hun expreswegen (al zou een A14 toch echt een volwaardige autosnelweg moeten zijn), maar zeker wel met smart motorways en dubbel met het un-smart opofferen van vluchtstroken voor één rijstrook op overbelaste wegen.
Toevallig kwam ik vandaag deze tweet tegen, waarin ook wordt gesteld dat de A14 de facto dezelfde restricties heeft als een motorway. Dat geldt dan volgens mij alleen voor het deel tussen Cambridge en de A1(M). Westelijker is de weg wat meer substandaard.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 feb 2021, 9:02

^^ Ja klopt. Dit is volgens mij het nieuwste stuk bij Huntingdon. Dat is niet alleen een belangrijk stuk waar oost-west A14 en noord-zuid M11-A1 even samen lopen, het is ook op nieuw tracé aangelegd waardoor voor langzaam verkeer andere wegen beschikbaar zijn en je niet over erftoegangen praat. Misschien hadden ze er inderdaad een autosnelweg van kunnen maken (A14(M)), maar vermoedelijk was autoweg beter op zijn plaats geweest. Dat fenomeen kent Groot-Brittannië echter niet ...

Hoe dan ook: er zijn in Engeland nog wel een paar andere expreswegen met toegangsrestricties. Het is alleen een minderheid, en meestal is dat simpel terug te voeren op onwil op naast de snelweg voor lokale ontsluiting open voor langzaam verkeer te zorgen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 feb 2021, 20:16

Het enige voordeel van een wettelijke status als autoweg zou kunnen zijn dat je de (M) weg kunt spelen uit het wegnummer. Er zijn natuurlijk ook gewoon te veel verschillende smaken 'limited' acces: op sommige plaatsen laat je langzaam verkeer toe (want geen alternatief) op andere plaatsen heb je geen gescheiden rijbanen, of geen ongelijkvloerse kruisingen. In Nederland maakt dat niet uit, maar in Groot-Brittanië wel. Eigenlijk is het natuurlijk ook historisch: net als in België is het onderliggend wegennet nog jaren uitgebouwd terwijl in Nederland en Frankrijk al eerder grootschalig echte autosnelwegen op een apart tracé meteen 'controlled' acces konden krijgen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 feb 2021, 21:21

^^ Groot-Brittannië was nog relatief vroeg met het bouwen van een autosnelwegennet, maar de budgetten waren beperkt. Vergeet niet dat het VK economisch een behoorlijk moeilijke tijd doormaakte in de periode dat landen als Nederland, Duitsland en Italië hun grote snelwegbouw-periode meemaakten. Paar devaluaties van het pond meegemaakt, vakbonden die grootschalige verborgen werkeloosheid in stand hielden en inefficiëntie in de genationaliseerde industrieën (wat er heel veel waren toen). Ze kwamen met hangende pootjes vragen of ze bij de EG mochten en De Gaulle hield het tegen. Zieke man van Europa, in die tijd. Kortom, ruimte voor veel op de hoogwaardigste standaard aanleggen, bestond niet in de tijd dat snelwegen bouwen redelijk makkelijk was; en toen het VK er economisch ruim bovenop was, was snelwegenbouw duur geworden én hadden achtereenvolgende conservatieve regeringen er eigenlijk vrij weinig interesse in. Verder zie je wel wat parallel tussen het VK en Italië: langwerpig land, dus vooral aandacht voor de lange noord-zuid-snelwegen en op strategische punten een oost-west-snelweg. Er zijn dan nog veel aftakkingen en verdere dwarsverbindingen nodig, maar die hebben dan meestal niet de intensiteiten om de hoogwaardigste uitbouw te rechtvaardigen - in ieder geval niet meer in de tijd dat snelwegbouw duur geworden was. En ziedaar het expresweg-segment.

Over autosnelwegen tegenover autowegen: even zoekend kwam ik al posts van jou uit 2009 tegen waarin je autowegen onnodig vond. Maar omgekeerd denk ik ook dat je een expresweg, aangelegd ruim beneden standaard zonder vluchtstroken en met krappe boogstralen/invoegers, nooit zou willen voorzien van een autosnelweg-bord. Daarmee sus je namelijk de weggebruiker ook in een soort slaap dat je niet moet willen gezien de substandaard elementen. Een autoweg is dan wel een handige tussenvorm, wat mij betreft. En o ja, het scheelt het moeten uitschrijven van de toegangsrestrictie, die anders besloten zou liggen in het snelweg-bord.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 feb 2021, 23:13

Leuk artikeltje in deze, met ook wat meer duiding: Expressways and why they’re not going to work.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 feb 2021, 22:50

Pino schreef:Over autosnelwegen tegenover autowegen: even zoekend kwam ik al posts van jou uit 2009 tegen waarin je autowegen onnodig vond. Maar omgekeerd denk ik ook dat je een expresweg, aangelegd ruim beneden standaard zonder vluchtstroken en met krappe boogstralen/invoegers, nooit zou willen voorzien van een autosnelweg-bord. Daarmee sus je namelijk de weggebruiker ook in een soort slaap dat je niet moet willen gezien de substandaard elementen. Een autoweg is dan wel een handige tussenvorm, wat mij betreft. En o ja, het scheelt het moeten uitschrijven van de toegangsrestrictie, die anders besloten zou liggen in het snelweg-bord.
Ik weet niet in welke context ik mijn bijdragen in 2009 geschreven heb, maar een punt als in mijn streetviewlink moet je gewoon fysiek aanpassen en niet het probleem oplossen door bordjes te gaan plaatsen of door het wegvak onder een ander statuut te plaatsen. Vandaar dat ik dan ageer tegen het invoeren van een vorm van 'autoweg' als zijnde een aparte wegklasse in het Verenigd Koninkrijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 feb 2021, 0:56

^^ Deze draad: viewtopic.php?t=13049. Ging meer over toegevoegde waarde van het statuut in het algemeen en minder of concrete situaties.

Ik denk dat situaties zoals in je Streetview-link in Nederland en de meeste van onze buurlanden geen autoweg mogen zijn. Als erftoegangen al toegelaten zijn, dan toch niet zo met een trottoir en bebouwing direct naast de weg. Ik zou daarentegen pleiten voor autoweg-status waar je naar een weg kunt kijken als substandaard autosnelweg -high quality dual carriageway noemen ze dat in Engeland- maar daar mag je dit niet onder schuiven. Omdat het borden met toegangsrestricties zou schelen en omdat het wel werkt om bij de weggebruiker een duidelijk beeld te scheppen dat je hier niet volledig autosnelweg-niveau mag verwachten, maar dat het ook méér is dan zo'n typische Britse 2x2-weg vol rotondes en andere tingel-tangel dat ervoor zorgt dat je toch altijd met je voet dichtbij de rem moet blijven. Maar goed, zie het door Coen Tunnel gedeelde artikel dat treffend aangeeft waarom beide elementen lastig liggen. Je moet dan wel écht iets maken van je autoweg-statuut, en daar zitten politieke en financiële kanten aan die je in Engeland niet snel in beweging zult krijgen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 feb 2021, 8:25

Ik kwam op een andere forum ook nog dit voorbeeld tegen van een stukje dual carriageway: https://www.google.com/maps/@52.6549591 ... 312!8i6656

Hier zitten dus erfaansluitingen, een beboste middenberm, geen markeringen NO ENTRY en geen verdere verkeersborden.

Een recept voor spookrijders. :facepalm: En zo zijn er nog wel veel meer dual carriageways die absoluut niet in de buurt komen van een weg die je vanuit Nederlands oogpunt autowegstatus zou willen geven.

Kaarten zoals die van Michelin maken wel een goed onderscheid tussen snelwegachtige wegen, en wegen met gescheiden rijbanen die niet snelwegachtig zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 feb 2021, 10:30

^^ Inderdaad. Hoewel nou net het stuk A3 bij Guildford (voorbeeld Vinny) 'gewoon' als een hoogwaardige meerbaans weg op de kaart staat. En misschien is dat niet zo gek, omdat de A3 tussen de buitenrand van London en voorbij Guildford ook best hoogwaardig is. Alleen dan loop je dus weer aan tot zo'n stukje in de bebouwde kom van Guildford dat allerminst hoogwaardig is. Ziedaar de problematiek van de Engelse expreswegen in het kort, want dat soort grappen kom je op veel meer plaatsen tegen.

De aanwezigheid van zo hier en daar een toegang tot een van de weg afgelegen boerderij of iets dergelijks vind ik niet onoverkomelijk voor autoweg-status, of de status expresweg / high quality dual carriageway. Zelfs een gelijkvloerse aansluiting met een klein zijweggetje kan nog best uit, als het allemaal maar rustig genoeg is. Maar dan moet het spookrijd-risico inderdaad wel goed belegd zijn. Als je kijkt naar de doorgaande Australische 2x2 highways, zie je bij dit soort aansluitingen nooit bomen in de middenberm en staan er altijd bordjes om aan te geven dat je linksaf moet slaan. Op wegen als de Belgische N4 en N89 geen bordjes, maar wel overzichtelijker situaties. Het zijn hoe dan ook dingen die je integraal moet aanpakken bij aanleg, en daarna goed moet blijven bijhouden. Dat gebeurt in Engeland simpelweg niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 feb 2021, 20:50

Het voorbeeld van de A 47 is toch gewoon: ze hebben een extra rijbaan erbij geknutseld zonder zich verder te bekommeren over de omwonenden. Het perceel is overigens te koop op een veiling. Ik zeg: sla uw slag :rofl2:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:07

Pino schreef: vr 19 feb 2021, 10:30 Op wegen als de Belgische N4 en N89 geen bordjes, maar wel overzichtelijker situaties.
Uit de categorie onverwachte constateringen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 19 feb 2021, 23:49

^^ Dat mag je een Phyrrusoverwinning noemen: de gelijkvloerse aansluitingen van met name de N4 zijn dan wel overzichtelijk, en daarmee met name de kans op spookrijden verkleinen, maar het zijn er voor de intensiteiten van zowel de N4 als die aansluitende wegen gewoon veel te veel. En wat kijkend op grotere 2x2-wegen als de A1, A90, A303 zijn de gelijkvloerse erftoegangen en aansluitingen daar er toch echt veel beter aan toe. Met bordjes en zonder bomen!

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » zo 21 feb 2021, 23:41

Smurfend op het wereld wijde web kwam ik dit filmpje over het aanleggen van een stukje weg tegen in de 60-er jaren van de vorige eeuw.

https://www.youtube.com/watch?v=MV3Z5HxZ_Lk
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 mar 2021, 12:23

https://www.gov.uk/government/news/oxfo ... the-region

De Cambridge - Oxford expressway is formeel gecanceled. De kosten zouden te hoog liggen.

De kosten voor Engelse wegenprojecten lopen kennelijk gierend uit de hand, met greenfield projecten die steeds meer richting de 50 miljoen pond per mijl of zelfs kilometer gaan. Ik denk dat zo'n verbinding toch wel een behoorlijk grote toegevoegde waarde zou hebben, gezien het gebrek aan een coherente oost-westverbinding wat verder buiten Londen.

De expressway zou verlopen in een boog van Oxford via Bicester, Milton Keynes en Bedford naar Cambridge. Veel plaatsen op deze route hebben geen goede bypass en het wegennet er tussen is maar beperkt opgewaardeerd (meest prominent de expressway van Bedford naar Milton Keynes).

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 18 mar 2021, 12:26

Er ligt ook een 2x2 weg tussen Oxford en Bicester. Onder meer vanwege de toegang vanaf noord-Oxford tot de M40, de economische activiteit maar ook de grote outlet in Bicester.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 mar 2021, 12:50

Ik heb hier ooit eens over deze expresweg geschreven: viewtopic.php?f=15&t=144&p=919378#p919378. Het was nog niet eens zo’n heel groot project, want maar op een 60 kilometer moest echt nieuwe weg (of verdubbeling) komen. Doortrekken van de weg naar Bicester tot aan Milton Keynes was het belangrijkste onderdeel geweest (of, als alternatief, verdubbeling van de A421 tussen M40 en M1). De A421 ten oosten van de M1 is 2x2 zonder gelijkvloerse aansluiting van enige omvang tot aan de A1, dus dat is ruim voorbij Bedford. Ten oosten van de A1 was nog een nieuw stuk 2x2 gepland, maar daar heb je met de A1-A14 best een bruikbaar alternatief voor.

Als oost-westroute heb je hier de A14 redelijk in de buurt, en die is gericht op de dichterbevolkte Midlands. In zoverre geen totaal gebrek. Maar deze regio groeit, dus op een gegeven moment zal men moeten. In zoverre is het typisch een project dat later in een afgeslankte vorm zal terugkomen, puur gericht op dat stuk A421, zonder hoogdravende naam en vermoedelijk niet op expresweg-standaard. Aanleg van dit stuk zou, in combinatie met de A34, ook een soort Grand Contournement de Londres opleveren. Die kan de M25 wel gebruiken.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 18 mar 2021, 14:57

Qua budget, lees ik dat de prijs per km ALLES omvat.
Van het eerste voorstel op papier tot de laatste belijning. Dat zou in NL ook een ander plaatje opleveren, maar lang niet zo extreem.

Wellicht moest Sir BJ maar eens excuus maken richting Polen en vragen hoe GDDKiA het doet? :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 mar 2021, 14:59

Dat is in Nederland ook zo hoor. In het MIRT zijn ook de plankosten opgenomen, je ziet dat er projecten zijn waar soms al tientallen miljoenen zijn uitgegeven voordat de bouw start.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » zo 28 mar 2021, 23:48

Ik weet niet of dit filmpje hier al is gepasseerd maar anders bij deze https://www.youtube.com/watch?v=G8iLRrt_4Jw een filmpje over de bouw van een stukje M1 vanuit Londen in min of meer noordelijke richting.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

marcel
expressweg

Bericht door marcel » vr 07 mei 2021, 20:15

Ik zag toevallig deze foto:
Afbeelding
en het leuke is dat deze borden er (misschien) nog steeds staan:
https://www.google.com/maps/@51.2690184 ... 312!8i6656
(Streetview van 2012, in Mapillary van 2018 staan ze ook nog)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 mei 2021, 20:23

Monumentenstatus :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 07 mei 2021, 22:01

Welke Wegenforummer wil nou niet zo'n schommel? :woop:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mei 2021, 18:18

Vrij onverwacht is er in Engeland een nieuw Motorwaynummer bijgekomen: de A1077(M).

Dit is oorspronkelijk een deel van de M181. Die weg, die eigenlijk niet meer is dan een lange afrit (een soort 'Zubringer') van de M180 bij Scunthorpe, is van Highways England naar de North Lincolnshire Council overgedragen. In de plannen voor de lange termijn zal deze weg enkele verkeerslichten krijgen en ook twee rotondes, het zuidelijkste deel blijft een korte verbindingsweg naar de M180 maar zal geen eigen nummer M181 meer hebben, maar slechts een 'spur' van de M180 zijn.

Nu is de eerste rotonde al aangelegd, maar vooralsnog is geen van de kruisende wegen aangelegd. Dus vooralsnog kan de rotonde alleen maar door noord-zuidverkeer worden gebruikt. Het deel ten noorden van de rotonde heeft derhalve nog steeds Motorwaystatus, maar de North Lincolnshire Council heeft besloten dat dit als deel van de A1077 moet worden gezien en niet meer de M181, en dus is het de A1077(M) geworden. Alleen ten noorden van de rotonde, want ten zuiden van de rotonde is het nog wel de M181...

Meer (inclusief foto's) in dit artikel.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2021, 13:52

Dit is natuurlijk wel stom. Het gedeelte tussen de twee rotondes hoort geen (M) in het nummer te bevatten.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 mei 2021, 16:48

In het VK kan dat wel :rofl2: