[TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » ma 23 aug 2010, 10:57

De officiële TENtec Viewer van de EU geeft het complete TEN-T weer:
http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... /maps.html

Omdat de TENtec Viewer mijns inziens erg omslachtig is, heb ik zelf een versimpelde versie gemaakt met alleen de wegen van het TEN-T:
http://qgiscloud.com/Kaaiman/TEN_T


Origineel bericht:
SPOILER: TOON

Wie o wie weet meer over het Trans-European road network (TERN), dat onderdeel is van het Trans-European Network - Transport (TEN-T)?

Gaat het slechts om losse financieringspotjes of is er daadwerkelijk een Trans-Europees Wegennet gedefinieerd? Ik doel nu niet op het netwerk van genummerde Europawegen, maar meer de beleidsmatige ondergrond daarvan in de zin van wegenhiërarchie.

Uit Wikipedia en verder rondneuzen op internet kan ik weinig wijzer worden dan dat TEN-T gaat om subsidies voor megaprojecten zoals de grote bruggen in de E20 in Denemarken en (jawel) de Betuweroute.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 11 mar 2016, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Pino » ma 23 aug 2010, 11:22

Het netwerk is te vinden in deze PDF (vanaf pagina 21). Als ik het goed heb, omvat het netwerk alle wegen in het TEN-T plan.

Wat je ziet is dat TEN-T / TERN wellicht voor een deel gebruikt worden als subsidie-programma, maar zeker ook voor het harmoniseren van standaarden. De richtlijn over tunnelveiligheid is bijvoorbeeld van toepassing op alle wegen van het TERN, maar niet op andere wegen. TERN staat hoe dan ook volledig los van het E-wegennet, wat een creatie is van UNECE, een aan de VN gerelateerde organisatie. Voor een aanzienlijk deel gaat het wel om dezelfde wegen, en is het TERN-plan meestal ietsje uitgebreider (in die zin dat het bepaalde routes omvat die geen E-nummer hebben). Opvallend in Nederland is dat de A7 tussen Amsterdam en Joure geen TERN-status heeft, en de A6 tussen Muiderberg en Joure juist wel. Kortom, daar is dagene gebeurd wat velen graag met de E22 zien gebeuren. Verder valt op dat de A77 (met aansluiting naar de Duitse A57) geen TERN-status heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Rene » ma 23 aug 2010, 11:50

Het volgende PDF-je heb ik in mijn bezit:

TRANS-EUROPEAN TRANSPORT NETWORK
EUROPEAN COMMISSION
TEN-T priority axes and projects 2005

ISBN 92-894-9837-4
destijds verkrijgbaar op http://europa.eu.int

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » do 20 okt 2011, 16:34

Inmiddels ben ik al heel wat stappen verder, maar ik heb er wel echt even naar moeten zoeken. Ik heb 3 documenten gevonden, waarin onder andere 3 generaties van het Nederlandse TERN staat. Voor het zoekgemak heb ik de complete Nederlandse versies van deze documenten ook op mijn Scribd gezet.

TERN 2002, vastgesteld in 1993 (bron):
Afbeelding

TERN 2010, vastgesteld 1996 (bron):
Afbeelding

TERN 2020, vastgesteld 2010 (bron):
Afbeelding

In het document van 2010 wordt gerefereerd aan het document van 1996 (die planningshorizont 2010 aanhield), dat er zo veel veranderingen en aanpassingen zijn geweest dat een nieuw document noodzakelijk is geworden. In het document van 1996 wordt echter helemaal niet gerefereerd aan dat van 1993 (die planningshorizont 2002 aanhield). Ik vraag me dus af of het TERN van 1993 ooit wel vigerend beleid is geweest, mede gezien de vele wijzigingen ten opzichte van 1996. Het vreemde is ook dat het document van 1993 al in 1995 kwam te vervallen, terwijl het document van 1996 nog niet eens was vastgesteld.

Hier en daar staan wel foutjes in de kaarten. Zo is niet de A73 maar de A326 ingetekend, en staat er een voltooide A4 Delft - Schiedam op in plaats van de A13. Ook vond men de A37 Hoogeveen - Holsloot al klaar in 1993, hoewel dat 7 jaar later pas echt het geval werd. Maar goed, het idee is duidelijk.

Verder opvallend is de N35 bij Enschede in de kaart van 1993. Zou die er alleen op gezet zijn om geld te kunnen vangen? Ook de Belgische N74 mist nog op de kaart van 1993, dus de Nederlandse N69 eindigt daar op de grens. Nog een verschil is de benaming. In 1993 spreekt men over een 'wegennet' (TERN), in de edities daarna van 'vervoersnet' (TEN-T). Het lijkt er dus op dat TERN een verouderde term is en TEN-T couranter.

Wellicht ten overvloede: het Nederlandse TERN/TEN-T zoals is vastgesteld in 2010 is als extra laag opgenomen in de Combikaart. Nu nog wachten op een artikel over het TERN/TEN-T op de Wegenwiki. ;)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 11 mar 2016, 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door vynkce » do 20 okt 2011, 16:48

Hier de nieuwste informatie en kaartjes die gisteren zijn goedgekeurd:
http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... n-t_en.htm

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » do 20 okt 2011, 17:34

Hmm, voor Nederland (en België) komen de N280-oost en de N69/N74 niet meer op de kaarten voor.

Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen een kernnetwerk en een toevoernetwerk. Zo te lezen is dit onderscheid nieuw.
In Combikaart v5.3 zal ik dit bijgewerkte ook gaan verwerken in de extra laag TEN-T.

Ook klopt er hier weer e.e.a. niet. De A326 is alweer opgenomen (A73?), de Kennedylaan in Eindhoven ook, net als de A10-zuid (A9?). Ik kan me niet voorstellen dat deze correct zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » do 20 okt 2011, 20:26

De A 326 kan correct zijn. Deze weg moet je namelijk nemen omdat er een verbindingsboog mist tussen de A 50 en de A 73...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » vr 21 okt 2011, 10:33

^^ Dat zou een logische verklaring zijn, ware het niet dat de A326 ook in de kaarten uit 1993 en 1996 voorkomt, terwijl die verbindingsboog pas na 2000 (als ik het goed heb) is gesloten. Ik kan me niet voostellen dat men in 1993 en 1996 al van plan was die boog te sluiten.

Verder is de beleidsverandering in het TEN-T, waar vynkce naar verwijst, nog niet officieel vastgesteld. Wat ik zo links en rechts heb gezien duurt het meestal wel even voor een voorstel tot beleid wordt verheven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2011, 11:44

Kennelijk heeft men de A 73 altijd als een "tijdelijke" oplossing gezien, ik vind het meer vreemd dat men gegeven het feit dat de A 326 onderdeel is van het TEN-T netwerk, men het laatste stukje gedegradeerd heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » vr 21 okt 2011, 12:50

^^ Of de kaart klopt gewoon niet, wat mij logischer lijkt. De Kennedylaan in Eindhoven staat ook op de kaart, maar dat is volstrekte onzin. Het Nederlandse TEN-T bestond geheel uit rijkswegen of ex-rijkswegen (N68/N280, N69) maar de A326 is nooit rijksweg geweest en is inderdaad rond 1995 deels gedegradeerd.

Minder duidelijk is trouwens of nou de A4/A10/A1 of de A9 wordt bedoeld op de kaart. De kaart van 2010 lijkt de A9 aan te duiden, maar de eerdere kaarten geven duidelijk de A4/A10/A1 als route aan, net als de kaart van 2011.

Hoe vast liggen deze routes dan eigenlijk? De E-wegen leiden wel via de A10, maar voor het langeafstandsverkeer is het zowel onlogisch qua route om de A10 te nemen in plaats van de A9 en ligt de A10 veel meer tussen stedelijke bebouwing in.

Misschien kan René de TEN-T-routering bij RWS-NH navragen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door captain007 » vr 21 okt 2011, 12:59

^^ Dat verhaal van de A326 is toch over 2 jaar niet meer actueel, aangezien dan de verbindingsboog weer open gaat. Dat zal overigens ook inhouden dat de hele bewegwijzering in die regio op de schop gaat ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2011, 15:13

Ik moet heel eerlijk gezegd zeggen dat ik de andere dingen van TERN interessanter vind, zoals de pontificale postitionering van de A 24 in Franrkijk (Kortrijk - Parijs), het ombouwen van de N 89 in Wallonië (kennelijk vind men nu de as Charleroi-Reims interessanter, merk in dit verband ook de onterechte omnummering van de A 203 op) en de andere ligging van de Luxemburgse A 13. De bestaande wegen zijn slechts indicatief opgenomen, waarschijnlijk ter illustratie van wat belangrijke verbindngen zijn en hoe ontbrekende schakels kunnen worden ingebed. In dit verband vind ik het ontbreken van gedeeltes van de A 17 en A 73 kwalijker, dat suggereert een missing link die er niet is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2011, 15:54

Kaaiman schreef:Hoe vast liggen deze routes dan eigenlijk? De E-wegen leiden wel via de A10, maar voor het langeafstandsverkeer is het zowel onlogisch qua route om de A10 te nemen in plaats van de A9 en ligt de A10 veel meer tussen stedelijke bebouwing in.
Hoezo onlogisch? De A10 is beter uitgebouwd dan de smallere A9 en tussen KP Badhoevedorp en KP Diemen is de route via de A10 ook gewoon korter.
captain007 schreef:^^ Dat verhaal van de A326 is toch over 2 jaar niet meer actueel, aangezien dan de verbindingsboog weer open gaat.
Gaat er verder dan nog wat aan KP Ewijk aangepast worden? Ik mag het toch hopen... Een directe verbindingsboog van de A50n -> A73 zou welkom zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Rein » vr 21 okt 2011, 19:17

Even iets heel anders. Volgens dit kaartje ligt tussen Antwerpen en Brussel een hoge snelheids rails. Hier ligt echter conventioneel spoor waar de Thalys met een slakkengang overheen rijdt. Absoluut HSL onwaardig en het ware mijns inziens beter geweest om dit traject in dit licht ook niet als zo hoogwaardig stuk spoor te kwalificeren. Het suggereert namelijk dat dit stuk spoor geen verbetering behoeft, terwijl dit dus ver bezijden de werkelijkheid is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 10:38

Hoezo onlogisch? De A10 is beter uitgebouwd dan de smallere A9 en tussen KP Badhoevedorp en KP Diemen is de route via de A10 ook gewoon korter.
De A 10 is meestal korter inderdaad, toch rijdt de A 9 prettiger omdat de weg rustiger is :)

Even iets heel anders. Volgens dit kaartje ligt tussen Antwerpen en Brussel een hoge snelheids rails. Hier ligt echter conventioneel spoor waar de Thalys met een slakkengang overheen rijdt. Absoluut HSL onwaardig en het ware mijns inziens beter geweest om dit traject in dit licht ook niet als zo hoogwaardig stuk spoor te kwalificeren. Het suggereert namelijk dat dit stuk spoor geen verbetering behoeft, terwijl dit dus ver bezijden de werkelijkheid is.
Tussen Mechelen en Brussel wordt nu in de middenberm van de E 19 een nieuwe spoorlijn aangelegd. In 2013 gaat deze verbinding open voor het treinverkeer. Tussen Mechelen en Antwerpen moet de spoorlijn nog wel verbeterd worden: Daar zitten nu nog veel "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op, en rijden langzame stoptreinen op hetzelfde spoor als snelle hogesnelheidstreinen. Dat gaat (hopelijk) veranderen door de aanleg van een aantal wissels waardoor de vier sporen - net als tussen Amsterdam en Utrecht - kunnen worden onderverdeeld in een spoor voor snel treinverkeer en eentje voor langzaam treinverkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door mavas » za 22 okt 2011, 11:12

Offtopic: Wat wordt de reistijdwinst vanaf 2013?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 11:22

De Belgen doen daar geen uitspraak over, ik zou zelf zeggen: 8 minuten. Die minuten zijn ooit door een "rekenfout" niet als winst voor de treinreis Amsterdam-Parijs ingecalculeerd. Volgens mij is dat niet zozeer een rekenfout als wel het gebrek aan modernisering van Antwerpen-Brussel geweest...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Rein » za 22 okt 2011, 13:04

Mooi dat men met verbetering van dit stuk bezig is. Op dit moment heb je steeds het idee dat je continu achter een stoptrein zit die op een traject à la Zaanlijn (met onnoemelijk veel stops) rijdt. Al met al hebben ze m.i. In dat TEN-T kaartje een verkeerd lijntje getrokken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door vynkce » za 22 okt 2011, 13:49

Ter hoogte van Duffel (tussen Antwerpen en Mechelen) wordt het spoor trouwens rechtgetrokken en komt er een nieuwe brug over de Nete:
Afbeelding


Locatie:
http://maps.google.be/maps?q=duffel&hl= ... t&t=m&z=15

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » za 22 okt 2011, 13:54

Rein schreef:Mooi dat men met verbetering van dit stuk bezig is. Op dit moment heb je steeds het idee dat je continu achter een stoptrein zit die op een traject à la Zaanlijn (met onnoemelijk veel stops) rijdt. Al met al hebben ze m.i. In dat TEN-T kaartje een verkeerd lijntje getrokken.
Je hebt een IR hé. Die stopt niet overal maar wel in wereldstations als Mechelen-Nekkerspoel... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » za 22 okt 2011, 19:31

Laten we even terugkeren naar het Trans-European Road Network. De discussies over het overige beleid kan in de daarvoor bestemde subfora gevoerd worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » za 25 feb 2012, 19:28

Het voorgestelde TEN-T voor wegen in de Benelux:

Afbeelding

Bron: http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... n-t_en.htm (zie Annex I - VOL 11/33)

Voor zover ik links en rechts kan opmaken, is dit een definitief voorstel, maar dus nog geen definitief beleid.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 11 mar 2016, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Rein » za 25 feb 2012, 19:58

Waarom staat in 's hemelsnaam Heemskerk op dat kaartje vermeld? :dontknow:

Er is daar nauwelijks industrie of grootschalige bedrijvigheid en ook niet echt een plaats dat je op een kaart met deze schaal als richtinggevend punt zou vermelden (zoals je Amsterdam en Breda wel verwacht). Waarom geen Velsen of Beverwijk? Daar liggen de havengebieden, de Hoogovens en andere industrie.

Verder bijzonder dat het missende stukje A4 tussen Benelux en Klaaswaal als 'planned' staat opgenomen. Hier zijn toch momenteel geen concrete plannen voor?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Mandelsoft » za 25 feb 2012, 22:50

Rein schreef:Waarom staat in 's hemelsnaam Heemskerk op dat kaartje vermeld? :dontknow:
Waarschijnlijk is de cartograaf hier niet ter plaatse bekend. Zal een rol kunnen spelen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door captain007 » zo 26 feb 2012, 19:27

Grappig dat de A326/N326 nog deel uit maakt van het TEN-T netwerk. Zou dit gaan veranderen als knooppunt Ewijk is omgebouwd?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » ma 27 feb 2012, 14:08

^^ Zoals ik vaker heb gezegd: ik denk dat dat op een fout berust en dat het de A73 moet zijn. Zie ook de discussie eerder in deze draad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Vinny » ma 27 feb 2012, 14:20

En ik denk dus dat het geen fout is, maar dat het echt zo is... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » vr 11 mar 2016, 8:28

De officiële TENtec Viewer van de EU geeft het complete TEN-T weer:
http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... /maps.html

Omdat de TENtec Viewer mijns inziens erg omslachtig is, heb ik zelf een versimpelde versie gemaakt met alleen de wegen van het TEN-T:
http://qgiscloud.com/Kaaiman/TEN_T

Ik heb deze links omwille van de vindbaarheid ook toegevoegd in de openingspost. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Mark » vr 11 mar 2016, 10:55

Wat maakt het verschil tussen TEN-T EU en TEN-T non-EU?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEN-T] Trans-European Road Network (TERN)

Bericht door Kaaiman » vr 11 mar 2016, 11:13

Noorwegen, IJsland, Zwitserland, Oekraïne, Wit-Rusland, Rusland, Servië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Albanië, Turkije, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie