[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » zo 13 dec 2015, 11:51

"Krak" betekent zoveel als (zij-)tak. Misschien is het een zijtak van de weg, van het oude douane-emplacement ofzo?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » do 28 jan 2016, 22:01

Wegenkaart met alle genummerde wegen: ( 5884x3898 )

http://www.di.gov.si/fileadmin/di.gov.s ... manjsa.jpg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » do 28 jan 2016, 22:03

Blijkbaar zijn alle segmenten administratief genummerd (ik neem aan dat odseka hetzelfde betekent als 'odcinek' in het Pools).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » do 28 jan 2016, 22:07

Odsek = (onder)deel.

Alle wegen zijn inderdaad onderverdeeld in segmenten die je ook op de kilometerpaaltjes terugvindt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » zo 31 jan 2016, 9:49

Een kettingbotsing gisteren op de A1 bij Razdrto. Er waren 4 doden te betreuren, meer dan 70 voertuigen waren er bij betrokken. Vermoedelijke oorzaak was de combinatie van te weinig afstand houden, hard blijven doorrijden en dichte mist.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » wo 09 mar 2016, 16:52

Ik kwam toevallig op SV een wegwijzer in Ljubljana tegen met een wegnummer 10. Het is mij niet duidelijk waar dit vandaan komt. Er heeft een G10 bestaan in Slovenië rond Ljubljana, maar ik denk dat het wegnummer eerder afkomstig is van het oude Joegoslavische wegnummer M10 dat hier ooit liep. Het bord heeft ovaaltjes voor Oostenrijk en Italië maar niet voor Kroatië, dus dan zou het bord uit de Joegoslavische tijd kunnen stammen. Aan de andere kant werden wegnummers op het OWN toen ook niet veel aangegeven en qua layout lijkt het bord nieuwer. De oudere Joegoslavische borden gebruikten vaak alleen hoofdletters.

Verderop in Brezovica nog een gevalletje before met zo'n ouder Joegoslavisch bord (Foto ten tijde van de 10-daagse oorlog) en nu (Streetview).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Vinny » do 10 mar 2016, 20:53

Misschien stond het wegnummer hier wel aangegeven en heeft men het vervangen zonder na te denken dat de weg omgenummerd had moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » do 28 apr 2016, 14:01

Veel ongevallen in Slovenië vanwege late sneeuwval. Veel mensen hadden al geswitcht naar zomerbanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Timmelsjoch » do 28 apr 2016, 22:19

Ongelooflijk dat de winter in deze vorm is teruggekeerd, april doet weliswaar wat hij wil maar dit was natuurlijk niet te verwachten. De afgelopen dagen contact gehad met een maat in Slovenië die wist te vertellen dat er op 20 minuten rijden van Koper ook al sprake was van flinke verkeershinder door sneeuw. Op de (Oostenrijkse) radio Ö3 ook gehoord dat er in het zuidoosten veel chaos geweest was, waaronder stroomuitval en waarschuwingen dat men het beste binnen kon blijven.
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Coen Tunnel » do 28 apr 2016, 22:38

De Oostenrijkse wielrenner Marco Haller (uit St. Veit an der Glan, Karinthië) moest gisteren het vliegtuig vanaf Ljubljana naar Londen hebben en reed over de Loiblpass:

Afbeelding

https://www.instagram.com/p/BEtHZ2Tp_2C/

abracadabra
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 21:01

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door abracadabra » di 31 mei 2016, 21:34

Beste mensen,

Binnenkort ga ik op vakantie naar kroatie en om in porec te komen rij ik door slovenie. In slovenie is het verplicht om een vignet te hebben. Daarover mijn vraag.
Type 2a geldt voor autos < 1.30m gemeten vanaf de vooras. Betekent dit dat je vanaf je vooras loodrecht omhoog meet, zodat je als het ware stopt met meten halverwege de voorruit?

Dus dan meet je niet de totale hoogte van de auto.

Bedankt voor het antwoorden!

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door petervdveen » wo 01 jun 2016, 19:13

Dat is volgens mij correct ja.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » do 14 jul 2016, 18:38

De H-wegen in Slovenië hebben nu ook het snelwegsymbool.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » ma 18 jul 2016, 20:03

Ik kan alleen achterhalen dat die wijziging is doorgevoerd (samen met enkele nieuwe andere verkeersborden), maar niet waarom men hiervoor heeft gekozen.

Nieuwe borden die sinds kort te vinden zouden zijn in Slovenie zijn deze:
Afbeelding

Lnksboven een bord dat op electronische signaalgevers getoon kan gaan worden: een waarschuwing voor spookrijders. Verder dus het nieuwe bord voor hitre ceste, een nieuwe manier om omleidingen aan te geven, een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers, een tunnel (mij is niet duidelijk wat er met het andere driehoekige tunnelbord gaat gebeuren), en een drempel. De groene pijl is voor VRI's en betekent dat het rode licht niet voor rechtsaf geldt (zie foto hieronder) en het bord met de beer gaat waarschuwen voor beren op de snelwegen, voor zover ik kan nagaan ook op signaalgevers.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Wesso » ma 18 jul 2016, 21:29

^^ Ziet men in Slovenië te veel beren op de weg?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Wouter N14 » ma 18 jul 2016, 21:31

^^ Ja, en tot nu toe moest je waarschuwingen ontberen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Willem » ma 18 jul 2016, 23:25

De rest van de borden zal wel met Europese regelgeving te maken hebben, net zoals in Nederland daardoor nieuwe borden gekomen zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » di 19 jul 2016, 7:38

Wesso schreef:Ziet men in Slovenië te veel beren op de weg?
Ik weet dat er in Kroatië nog wel eens ongevallen gebeuren op de, met name, A1 en A6 door beren die ineens op de weg staan. Dat zal in de bosrijke gebieden van Slovenië niet veel anders zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » di 19 jul 2016, 8:16

Ik heb toch een overzichtje gevonden met een aantal wijzigingen van verkeersborden.
Opvallendst zijn de eerste 3 borden: Die gaan verdwijnen en worden onderbordjes bij :J37:

"Sprememba" (dat een paar keer terugkomt in de rechterkolom) betekent 'wijziging'. En het tunnelbord verdwijnt dus ook en wordt vervangen door dat blauwe exemplaar.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

MrAlpine
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 18:44
Locatie: Delft / Tilburg

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door MrAlpine » di 19 jul 2016, 11:21

Het digitale beeld met de waarschuwing voor spookrijders is niet nieuw in Europa. In buurland Oostenrijk wordt het in vrijwel dezelfde vorm, met onderbord 'Geisterfahrer', al gebruikt en kan (bijna) iedere matrixsignaalgever het beeld tonen.

Afbeelding
29 | Verkeers(regel)kundige | TU Delft & NHTV

"To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.”
- Ralph Waldo Emerson

Austrian MTM: www.youtube.com/user/MisterrAlpine/videos

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » di 19 jul 2016, 11:30

Ah, interessant, nooit geweten. Gelukkig heb ik het ook nooit in werking gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door duikgek89 » di 19 jul 2016, 11:31

Hoe zijn de regels met dat groene-pijl bord? Stoppen en als het vrij is mag je door rood rechtsaf?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » di 19 jul 2016, 11:44

Er staat dat je altijd door mag rijden bij rood, maar ik neem aan dat er ergens in een wet iets staat dat je niet zonder meer door kunt rijden en moet kijken of de weg überhaupt vrij is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door mavas » di 19 jul 2016, 13:14

- Bord oversteekplaats voor fietsers en voetgangers: Hebben fietsers op de oversteekplaats voorrang???
- Groen pijl bij verkeerslichten: Niet handig dat de pijl naast het rode licht hangt, voor kleurenblinden is het zo niet duidelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Snelwegfreak » di 19 jul 2016, 13:21

Ik vind het verdwijnen van de eerste drie gevaarborden een slechte zaak. Ook vind ik het tunnelsymbool dat ze gebruiken sterk minder herkenbaar dan het gebruikelijke symbool in Europa.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Wouter N14 » di 19 jul 2016, 13:27

En het fenomeen autoweg is dus ook verleden tijd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 13:37

Snelwegfreak schreef:Ook vind ik het tunnelsymbool dat ze gebruiken sterk minder herkenbaar dan het gebruikelijke symbool in Europa.
Is daar een gebruikelijk symbool voor dan? Dit symbool is altijd al in gebruik geweest in Italië, en de landen van voormalig Joegoslavië en vermoedelijk ook Albanië zullen dat simpelweg gekopieerd hebben. Het is dus niet zo dat Slovenië als enige afwijkt; sterker nog, het Italiaanse symbool bestaat al vrij lang, en veel andere landen zoals Nederland hebben pas veel later een tunnelsymbool ingevoerd. Ik vind het tunnelsymbool Italiaanse stijl overigens een duidelijk symbool, en moderner dan het symbool wat in bv. Nederland en Duitsland gebruikt wordt.
Wouter N14 schreef:En het fenomeen autoweg is dus ook verleden tijd?
Nee, er wordt alleen een ander bord gebruikt. Ook een kopie van het Italiaanse systeem. Een groene :G1: voor autosnelwegen, een blauwe :G1: voor expresswegen. Italië heeft het op die manier voor de Autostrade en Superstrade, en Albanië heeft dat eveneens gekopieerd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Snelwegfreak » di 19 jul 2016, 13:57

Een symbool hoeft niet per se modern te zijn, maar moet herkenbaar zijn. Bij dit Sloveense symbool moest ik toch even goed kijken waar en hoe ik er een tunnel in kon zien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Willem » di 19 jul 2016, 14:43

^^ Dat tunnelbord komt ook uit Italië. Dat land lijkt een soort voorbeeldfunctie te hebben in de landen aan de andere kant van de Adriatische Zee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jul 2016, 15:01

Snelwegfreak schreef:Een symbool hoeft niet per se modern te zijn, maar moet herkenbaar zijn. Bij dit Sloveense symbool moest ik toch even goed kijken waar en hoe ik er een tunnel in kon zien.
Kwestie van perceptie. Ik vind het overduidelijk, maar dat komt misschien omdat ik het symbool ook al ken uit Italië.

Plaats reactie