[SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » do 08 mar 2012, 9:19

Het plan om in Slovenië een elektronisch tolsysteem in te voeren is definitief stopgezet. Het kost te veel geld en de snelwegautoriteit DARS heeft moeite om haar tolschuld terug te betalen. Dat geeft m.i. ook een indicatie dat we niet moeten rekenen op veel nieuwe snelwegen op korte termijn, aangezien de tolinkomsten nagenoeg niet zullen stijgen door de bouw van de laatste ontbrekende schakels richting Kroatië. Het vignetsysteem blijft dus in stand voorlopig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Alfa » do 08 mar 2012, 17:36

De meeste verbindingen liggen er toch al. Wat nog ontbreekt zijn korte stukjes die men later ook nog kan aanleggen. Net zoals dat bij het Belgische en Nederlandse snelwegennet gebeurd is na de hausse van de jaren '60 en '70.

In bv Polen is de toestand meer precair.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Willem » do 08 mar 2012, 21:49

Het meest nijpende gedeelte is de ontbrekende snelweg tussen Koper en de Kroatische grens. Aanleg van een snelweg op dat gedeelte is toch wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Snelwegenkenner » vr 09 mar 2012, 13:08

En het stuk tussen Ptuj en de Kroatische grens ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » wo 16 mei 2012, 9:50

H6 Koper - Izola

De bouw van de H6 tussen Koper en Izola is momenteel het enige nieuwbouwproject van snelwegen in Slovenië. De H6 wordt een paar kilometer westwaarts verlengd vanaf Koper tot Izola, en is vooral belangrijk voor het toerisme. Er is een tunnel in aanbouw om het hoogteverschil te overwinnen. De snelweg wordt waarschijnlijk in 2013 opengesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door DjIdee » ma 21 mei 2012, 14:25

Snelwegenkenner schreef:En het stuk tussen Ptuj en de Kroatische grens ook.
Mag van mij wel even zo blijven... Net voor de Sloveense grens van de snelweg af, via Mureck Slovenie in, via de 433 naar Lenart, dan de 229 naar Ptuj en dan over de 9 naar Kroatie. En 2 weken later andersom.

Kwartiertje extra, even geen snelwegen (ook fijn), rijdt lekker rustig en scheelt je 30 euro (2x 15,- of 1x 30,-) aan vignetten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » ma 21 mei 2012, 14:35

€ 15 voor die 60 kilometer is inderdaad te hoog, ongeveer 25 cent per kilometer, twee maal het Franse toltarief. Aan de andere kant is het ook geen reden om de snelweg dan maar niet aan te leggen om de tolontwijkers te plezieren. Hoe eerder die snelweg er ligt, hoe beter. Ik zou me zelf op 2 weken vakantie nou ook niet erg druk maken over die 30 euro. Helemaal als je in Duitsland gaat zitten planken.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door DjIdee » ma 21 mei 2012, 16:00

^^
Dan is het inmiddels meer km's snelweg, de passage rondom Maribor, en Maribor - Ptuj zijn inmiddels wel volledig gereed?

Toenertijd zou ik het betalen voor 12km snelweg oid...

En planken in Duitsland maakt echt geen halve tank diesel uit. En die betaal ik ook zelf niet...
Maar naast die 30,- is de andere route gewoon ook leuk en relaxed om te rijden. Even geen snelweg, en kost nauwelijks extra tijd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » ma 21 mei 2012, 16:03

DjIdee schreef:Dan is het inmiddels meer km's snelweg, de passage rondom Maribor, en Maribor - Ptuj zijn inmiddels wel volledig gereed?
Ja, alleen de laatste paar kilometer van Ptuj tot de Kroatische grens ontbreekt nog. Volgens Google Maps is het tijdsverschil toch wel significant, 35 - 40 minuten voor de snelweg en 75 minuten voor de route binnendoor.
En planken in Duitsland maakt echt geen halve tank diesel uit. En die betaal ik ook zelf niet...
Veel mensen hebben die luxe niet, 2 keer door Duitsland planken op benzine en zelf moeten betalen kost het toch wel snel meer dan 30 euro extra. 2 keer 800 kilometer waar je 1 op 8 ipv 1 op 13 rijdt ofzo. Dat scheelt toch 75 liter * € 1,60 = € 120.

Als je de brandstofkosten ook al niet hoef te betalen zou ik niet moeilijk gaan doen om die 30 euro overigens... Maar ieder z'n ding. Na 1.100 kilometer gereden te hebben en bijna op je vakantiebestemming zijnde kan ik me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om nog binnendoor te gaan rijden. Dat die € 30 die 2 keer 60 kilometer niet waard is, is evident.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door DjIdee » za 14 jul 2012, 12:14

^^ Uurtje tijdwinst in totaal (2x 30 minuten) voor 30 euro dus via de snelweg.

Ga gewoon weer binnendoor dus denk ik. En ik ben dan nog niet zo lang weer onderweg, aangezien wij overnachten in Admont. Terugweg wellicht wel een idee, want dan zit er al wel ruim 800km op als we de grens met Slovenie passeren.

En ken nu die route, dus rij hem nu blind (dat is een tik van mij, elke bestemming waar ik ooit geweest ben (ook vakantie) rij ik zo weer heen :facepalm: )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » za 11 aug 2012, 15:52

Natuurbranden in Slovenië.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » za 08 sep 2012, 10:46

Ik kreeg een aantal foto's gemaild van het stadje Tržič, in het noorden van Slovenië vlakbij de Ljubelj/Loiblpas naar Oostenrijk. Er zitten een paar (hele) oude wegbeeldfoto's bij.

Wegwijzer in Tržič, 1969
Afbeelding

De oude Ljubelj/Loibl bergpas (grens Oostenrijk-Joegoslavië) in 1965
Afbeelding

En in 1935
Afbeelding

De bus van Tržič naar Ljubljana, ergens tussen 1920 en 1930
Afbeelding

En in 1936
Afbeelding

De weg richting de Ljubelj-pas, 1963
Afbeelding

idem
Afbeelding

Straatbeeld in 1932
Afbeelding

De opening van de grenstunnel, 15 november 1963
Afbeelding

De grensovergang Ljubelj (bij de tunnel) in 1964
Afbeelding

En op 27 november 1965. Althans, dat zegt het bijschrift dat ik heb, maar hij lijkt wel ouder dan de vorige foto.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Groningen » za 08 sep 2012, 11:03

^^ Bijzondere foto's. Heel mooi :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » do 12 sep 2013, 16:53

Vanaf 1 december veranderen de prijzen van de vignetten. Voor personenauto's blijven de tarieven van de week- en maandvignetten ongewijzigd. Het jaarvignet wordt € 15 duurder en gaat € 110 kosten.

Er is echter een nieuwe tariefklasse toegevoegd, namelijk bestelauto's met een hoogte van meer dan 130 cm bij de vooras (dus types als de VW Transporter). Deze moeten fors meer gaan betalen, namelijk € 40 voor een weekvignet, € 80 voor een maandvignet en € 220 voor een jaarvignet. Met name campers van <3,5ton zijn dus de klos.

Ik denk dat er bezwaren gaan komen voor de hoge tarieven voor campers, 40 euro is wel erg veel voor een korte transitroute van 1 - 2 uur op weg naar Kroatië.

Edit: campers vallen onder personenauto's.

http://www.dars.si/Dokumenti/Toll/Chang ... s_843.aspx

"Caravan" means a motor vehicle with a maximum weight not exceeding 3,500 kg, with a special upgrade or permanent equipment for the transport and residence of persons, with a trailer or not.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » vr 31 jan 2014, 19:39

Slovenië heeft nu ook street view.

Weg 902, op meer dan 2.000 meter hoogte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » za 01 feb 2014, 13:01

Mangrt. Zelf helaas nog nooit bereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » ma 03 feb 2014, 19:13

Door sneeuw en ijzel zijn er een paar wegafsluitingen.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door sirdanilot » ma 03 feb 2014, 19:42

Ziet eruit als de gemiddelde situatie op het Nederlandse spoor. 'Rekening houden met een langere reistijd' :duck:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » ma 03 feb 2014, 19:44

Een filmpje van de A1 bij Postojna. Net alsof er een tornado is langsgekomen.
[youtube]M2PTSSEvhgU[/youtube]
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door petervdveen » di 04 feb 2014, 12:52

Geen idee of het tipisch sloveens in, maar een paar jaar terug 1 keer door slovenie gereden en toen viel het mij al op.
Niet geasfalteerde wegen, maar wel overal splinternieuwe HM-paaltjes :lol:
http://goo.gl/maps/YzOpO
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Palance » do 06 feb 2014, 17:45

petervdveen schreef:Geen idee of het tipisch sloveens in, maar een paar jaar terug 1 keer door slovenie gereden en toen viel het mij al op.
Niet geasfalteerde wegen, maar wel overal splinternieuwe HM-paaltjes
Tsja, als een weg een wegnummer krijgt, moet dat wel duidelijk worden aangegeven natuurlijk ;)

Kombord van Postojna is ondergeijzeld.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5541
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door nederland24 » do 06 feb 2014, 19:05

Hoe kan het dat het al een paar dagen duurt? Meestal wordt daarna toch wel warmer of kouder.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door waldo79 » do 06 feb 2014, 19:13

In 1979 & 1987 was iets vergelijkbaars gaande in Noord-Nederland. Heeft weken ongemak opgeleverd :mrgreen:

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Timmelsjoch » za 12 apr 2014, 13:41

Zojuist een nieuw wegenfilmpje online gezet, mijn eerste van Slovenië, de G11 van Koper tot de Kroatische grens bij Dragonja. Kritiek is altijd welkom!
[youtube]sFhNQhLW-Lg[/youtube]
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Chris » za 12 apr 2014, 14:56

Leuk om die weg eens gezien te hebben. Het is toch wel de transitroute naar Istrië.

De reflectie van het dashboard is wel hinderlijk. Dat is eigenlijk alleen te voorkomen als je een zwart of donkerblauw kleed op het dashboard legt zodat het niet reflecteert in de voorruit.

Dat eerste stuk bergopwaarts met 2 rijstroken oogt wel gevaarlijk, waar een inhaalstrook is gecombineerd met een linksafstrook. Je kan daar dus stilstaande voertuigen die wachten om linksaf te slaan tegen komen op de inhaalstrook.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18192
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door mavas » za 12 apr 2014, 15:34

Mooie bergroute.

Opmerking over de opname: Zoals Chris zegt, die reflectie is wel hinderlijk. Daardoor kijk je als kijker niet altijd naar de weg, maar naar de reflectie, waardoor je nauwelijks oog voor de omgeving hebt.
Stilstaande of langzaamrijdende files zijn voor de kijker ook niet interessant. Ik zou de video op dat punt versnellen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Timmelsjoch » za 12 apr 2014, 15:36

Inderdaad, dit is de transitroute, toch is het er niet zo druk als verwacht.
De reflectie viel me ook pas na het opnemen op, aankomende zomer ga ik er op letten.
Om de file te versnellen, daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is inderdaad een goede tip. Bedankt allebei!
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32137
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Coen Tunnel » za 12 apr 2014, 15:44

Chris schreef:Dat eerste stuk bergopwaarts met 2 rijstroken oogt wel gevaarlijk, waar een inhaalstrook is gecombineerd met een linksafstrook. Je kan daar dus stilstaande voertuigen die wachten om linksaf te slaan tegen komen op de inhaalstrook.
Hmm, dat is me vorig jaar helemaal niet opgevallen, en ik heb het ook niet als gevaarlijk ervaren. En ik ben toen geloof ik een keer of vier in beide richtingen over die weg gereden. Maar er zal waarschijnlijk ook nauwelijks afslaand verkeer zijn.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door DjIdee » za 12 apr 2014, 16:22

In het hoogseizoen erg druk.... En iedereen rechts, dus achter een lokalo aan omhoog over die linkerbaan, maar dat vraagt wel erg veel alertheid en vertrouwen in je wagen. Had de weg 2x eerder gereden, dus globaal weet ik het dan nog wel redelijk, maar voor sommige stukken wil je gewoon eigenlijk niet de vmax rijden. Te vlot... Maar ja, om met 40 tussen de sleurhutten te gaan zitten is ook weer wat

Timmelsjoch
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: za 09 mar 2013, 16:28
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: [SLO] Slovenië - Slovenia - Slovenija

Bericht door Timmelsjoch » za 12 apr 2014, 16:39

DjIdee schreef:In het hoogseizoen erg druk.... En iedereen rechts, dus achter een lokalo aan omhoog over die linkerbaan, maar dat vraagt wel erg veel alertheid en vertrouwen in je wagen. Had de weg 2x eerder gereden, dus globaal weet ik het dan nog wel redelijk, maar voor sommige stukken wil je gewoon eigenlijk niet de vmax rijden. Te vlot... Maar ja, om met 40 tussen de sleurhutten te gaan zitten is ook weer wat
De keren dat ik er geweest ben was ook in het hoogseizoen, maar wij reden er gewoon doordeweeks overheen, dus dat scheelt heel wat drukte. Alleen bij de grens even wachten, maar uiteindelijk ook maar vijf minuutjes aan de Sloveense kant.
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Plaats reactie