Het E-routenummer-netwerk

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Het E-routenummer netwerk

Bericht door Vinny » za 24 dec 2011, 17:47

Ds79m schreef:^^ Of: Neem de N675 naar Boerenhol (oh wacht, die wordt niet aangegeven), of: Neem de N676 naar Schoondijke en dan de N253 naar Oostburg (dat onthoudt al een stuk lastiger dan de 'Rijksweg' en 'Lange Heerenstraat').

Ik denk dat we met de opkomst van de navigatie-apparatuur de wegnummering van niet-snelwegen in Nederland wel grotendeels kunnen schrappen. De nummers zijn veelal:

-Onhandig hoog.
-Worden vaak niet aangegeven.
-Eindigen op onlogische plaatsen.
-Volgen soms niet de meest logische route.

Wat dat betreft dus weinig anders dan de E-nummers waar dit topic over gaat.
Ik ben juist erg blij met de uitrol van de > N 200 nummers op de bewegwijzering, nu nog gewoon consequent aangeven en geen onnodige gaten laten vallen. Juist in het tijdperk van navigatieapparatuur is een routenummer veel makkelijker om te navigeren :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 25 dec 2011, 12:30

Door de opkomst van de navigatie-apparatuur zou je zelfs kunnen volstaan met het naast de routenummers alleen aangeven van een plaatsnaam, zeg maar het Amerikaanse systeem. Dat zou een hoop geld voor bewegwijzering kunnen besparen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 dec 2011, 12:46

Totdat je navigatieappatuur het niet doet. Of een één of andere zonnewind besluit dat geen enkel navigatiesysteem meer (nauwekeurig genoeg) kan werken. Daar sta je dan zonder goede bewegwijzering. Nee, laat de bewegwijzering maar lekker staan en zet er vooral de wegnummers op.

Om maar te zwijgen van het aantal mensen dat geen navigatiesysteem heeft of wil hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » zo 25 dec 2011, 14:34

De combinatie navigatie en goede bewegwijzering maakt het geheel failproof. Daarom zou ik de bewegwijzering zoals die nu is niet afschrijven...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2011, 16:11

^^ De bewegwijzering als geheel zou ik zeker niet afschaffen. Maar voegt het echt iets toe als er in de toekomst geld wordt uitgegeven om een wegnummer als N834 op de borden te krijgen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 dec 2011, 16:18

Mwa, misschien als je op weg bent naar Zoelmond, Buren (Gld.) of Kerk-Avezaath...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 dec 2011, 20:21

Ds79m schreef:Maar voegt het echt iets toe als er in de toekomst geld wordt uitgegeven om een wegnummer als N834 op de borden te krijgen?
Wel als je navigatie aangeeft dat je de N834 op moet draaien. Dan is zo'n zichtbaar wegnummer toch wel erg handig. Je moet je toch ergens aan kunnen refereren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2011, 21:40

Die navigatie kan ook prima aangeven dat je de Tielseweg op moet gaan. Of gewoon dat je rechtsaf moet natuurlijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 dec 2011, 22:49

En hoe ga jij om met recente wijzigingen die nog niet de updates zijn verwerkt (zoals nieuwbouwwijken en andere, al dan niet, tijdelijke wijzigingen?

Ik vind dat de betrouwbaarheid van navigatiesystemen nogal overschat wordt. Als je meer informatie van de wegen verwijdert, dan krijg je nog meer figuren die het water inrijden, daar waar ze een veerboot hadden moeten nemen. Of een fietstunnel onder een treinstation.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 dec 2011, 22:52

Ds79m schreef:Die navigatie kan ook prima aangeven dat je de Tielseweg op moet gaan. Of gewoon dat je rechtsaf moet natuurlijk.
Straatnamen zijn herkenbaar zolang het in je eigen of een gerelateerde taal is, maar zodra het over de Aleja Komisji Edukacji Narodowej of de Ulica Kawęczyńska, of erger, een Griekse of Cyrillische straatnaam gaat, dan overstijgt een wegnummer een straatnaam in herkenbaarheid toch snel. Vooral ook omdat wegnummers vaak beter en duidelijker aangegeven staan dan straatnamen. In Nederland zie je een straatnaam vaak pas als het te laat is.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 25 dec 2011, 23:03

Wat ik vaak merk is dat veel mensen wel enigzins de snelwegnummers kennen, maar van N-wegen vrijwel helemaal niet. Als ik in Sluis zou vragen waar de N253 loopt dan zullen de meesten me het antwoord schuldig blijven. Vraag je echter waar de Nederlandse A27 loopt of in Belgie de E17 (om toch een klein beetje bij het topic te blijven :mrgreen: ) dan zullen al meer mensen het antwoord weten.
Maar navigeren gaat inderdaad makkelijker met wegnummers in combinatie met een navigatiesysteem.

En over E-nummers: de meesten kennen mijn mening hierover denk ik... Het systeem zou perfect kunnen gebruikt worden voor het langeafstandsverkeer, wel moet er in Nederland wat gedaan worden aan bepaalde onlogisch verlopende routes (een excuus die ik zie om de E-nummers van de borden te halen). Het hoeft geen primair systeem te worden zoals in Belgie, ik heb totaal geen problemen met een primair systeem met nationale nummers zoals in Nederland, maar het kan mooi aangevuld worden met het E-nummersysteem voor het langeafstandsverkeer, met borden bij de belangrijke beslissingsmomenten (meestal knooppunten) en routebevestigingsschildjes.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 25 dec 2011, 23:04

Palance schreef:En hoe ga jij om met recente wijzigingen die nog niet de updates zijn verwerkt (zoals nieuwbouwwijken en andere, al dan niet, tijdelijke wijzigingen?

Ik vind dat de betrouwbaarheid van navigatiesystemen nogal overschat wordt. Als je meer informatie van de wegen verwijdert, dan krijg je nog meer figuren die het water inrijden, daar waar ze een veerboot hadden moeten nemen. Of een fietstunnel onder een treinstation.
De N834 wordt nu in de praktijk ook nergens aangegeven, en volgens mij rijdt er in die buurt niemand de sloot in. Niet om die reden althans.
Chris schreef:Aleja Komisji Edukacji Narodowej
Je bedoelt de weg naar Legnica. Zo moeilijk is dat niet te onthouden toch? In Nederland zou het waarschijnlijk als de N378 zijn genummerd ofzo.

Ik zie echt weinig problemen in het niet meer vermelden van de 3-cijferige N-nummers in Nederland. Dat de N50 handig is als wegnummer over grotere lengte, geloof ik ook best. Maar of het in deze tijd nog iets toevoegt om korte stukjes met hoge wegnummers te hebben, betwijfel ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 dec 2011, 23:09

Ik geloof toch echt wel dat ik beter mijn weg vind met de N 378 dan met de weg naar "Gasselternijveen"... ;)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 dec 2011, 10:35

Als je met straatnamen werkt zijn er ten eerste veel meer, en ten tweede zijn ze veel langer.

Neem bijv. de route Gemert - Mill:
N272 - N277 - N264
met straatnamen:
Oost-Om - Poeldijk - Elsendorpseweg - Zeelanderdijk - Grote Baan - Middenpeelweg - Peelweg - Volkelseweg - Vorleweg (heeft geen nummer, hier kun je gewoon richting Mill).

Het probleem is ook dat je straatnamen meestal pas ziet als het te laat is. Dat is op zich natuurlijk geen goed argument om straatnamen niet te gebruiken, je zou ze ook goed kunnen aangeven (zoals in de USA), alleen zou het heel wat kosten om overal grote borden neer te zetten.

Nu zal een navigatiesysteem gewoon zeggen 'over 100 m rechtsaf'. Alleen als je de keuze hebt uit vele mogelijkheden is het nodig om een richting of wegnummer aan te geven:
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8654981890

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 dec 2011, 11:12

Ik ben het er mee eens dat het met zo'n lijst straatnamen een hele mond vol wordt. Maar laten we reëel zijn: Vrijwel iedereen heeft navigatie-apparatuur en heeft die lijst niet nodig. En iemand zonder navigatie kan er vrij makkelijk uitkomen met:

-De weg naar Boxmeer tot Elsendorp.
-Dan de weg naar Zeeland/Uden volgen tot de afslag naar Mill.
-Vanaf daar de borden naar Mill volgen.

Dat gaat toch prima zonder 3 verschillende 3-cijferige nummers?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 dec 2011, 11:22

marcel schreef: Nu zal een navigatiesysteem gewoon zeggen 'over 100 m rechtsaf'. Alleen als je de keuze hebt uit vele mogelijkheden is het nodig om een richting of wegnummer aan te geven:
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8654981890
Een goed voorbeeld van waar het nooit lukt om met een navigatiesysteem goed, snel en helder weer te geven.
Ds79m schreef:Vrijwel iedereen heeft navigatie-apparatuur
Dat durf ik te bestrijden.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 dec 2011, 11:30

Ds79m schreef:En iemand zonder navigatie kan er vrij makkelijk uitkomen met:

Het probleem daarmee is dat je moet gaan raden wat er op de borden staat. Elsendorp staat hier niet bij:
http://maps.google.ch/maps?ll=51.55655, ... 7,,0,-1.13
En als er nou juist wel Elsendorp stond, dat staat weer niet op een kaart op kleine schaal.
Ds79m schreef:Vrijwel iedereen heeft navigatie-apparatuur
Dat durf ik te bestrijden.
Ik heb het ook niet ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 dec 2011, 11:45

marcel schreef:
Ds79m schreef:En iemand zonder navigatie kan er vrij makkelijk uitkomen met:

Het probleem daarmee is dat je moet gaan raden wat er op de borden staat. Elsendorp staat hier niet bij:
http://maps.google.ch/maps?ll=51.55655, ... 7,,0,-1.13
En als er nou juist wel Elsendorp stond, dat staat weer niet op een kaart op kleine schaal.
Het is bepaald geen zeldzaamheid dat N-nummers ontbreken in Nederland. Zeker nummers boven de 400 worden vaker niet dan wel weergegeven. Wat dat betreft is puur rijden op wegnummers ook een lastige opgave. Overigens denk ik dat de opzet van de kruisingen en de bewegwijzering automatisch al een groter belang van het kruispunt suggereert, waarmee ik me niet kan voorstellen dat er zo heel veel mis kan gaan tussen Gemert en Mill, zonder wegnummergebruik.

En mensen moeten ook weleens van Boekel naar Venray, dan heb je nauwelijks wegnummers om te volgen. Dan moet je op vergelijkbare wijze improviseren, indien je zonder navigatie rijdt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 dec 2011, 11:55

Bij wegnummers weet je zeker welke route je volgt. Met doelen weet je dat niet, als bij Würzburg München staat aangegeven, weet je niet zeker of dit via de A3-A9 is, of via de A7-A8.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 dec 2011, 11:58

^^ Die nummers zijn ook prima. Ik heb alleen gezegd dat de 3-cijferige N-nummers in Nederland weg kunnen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 dec 2011, 12:15

Ds79m schreef:Het is bepaald geen zeldzaamheid dat N-nummers ontbreken in Nederland. Zeker nummers boven de 400 worden vaker niet dan wel weergegeven. Wat dat betreft is puur rijden op wegnummers ook een lastige opgave.
Dat is nou juist wat ik (en anderen) bekritiseren. Vrijwel overal in Europa kun je er niet van op aan dat een wegnummer aangegeven wordt (enige uitzondering is wellicht Denemarken - ik heb daar nog nooit een fout of ontbrekend nummer gezien, m.u.v. de E47/E55 waar soms E55 ontbreekt).

Ik rijd weleens ongeveer deze route:

http://maps.google.ch/maps?saddr=Naubor ... 1&t=m&z=11

Ik vind het wel uit mijn hoofd maar dan niet precies zoals ik wil rijden, ik ga altijd wel ergens twijfelen en kom dan later wel weer op de juiste weg uit.

Ik zou het veel handiger vinden als de L-nummers op borden stonden. Je hebt er dan wel 4 nodig en het zijn 4-cijferige, maar ze zijn allemaal laag in de 3000 dus het onthouden van 53-54-25-30 zou in feite volstaan.
Als je echt deze route wilt rijden moet je minstens 10-15 tussenliggende plaatsen onthouden.

EDIT: link gecorrigeerd

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 dec 2011, 14:40

^^ Ik begrijp dat op zo'n soort route de wegnummers ondersteuning kunnen bieden. Maar ik wil toch opmerken dat een dergelijke complexe route in Nederland sowieso vrij zeldzaam is, vanwege de vele snelwegen en wateren. En daarbij is het waarschijnlijk zo dat het merendeel van de wegen van het niveau op deze route in Nederland toch geen nummer zouden hebben gehad. Zie het voorbeeld van de route van Boekel naar Venray. In dat opzicht betwijfel ik of viercijferige wegnummers het in dit geval voor niet-wegennerds echt veel makkelijker zouden maken.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 dec 2011, 20:01

Ja, de meeste mensen onthouden nou eenmaal liever tien plaatsen dan twee nummers. En in Europa komt daar nog bij dat de nummers zo vaak niet aangegeven worden dat je de plaatsen toch altijd moet weten, ook al orienteer je je meer op nummers.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 26 dec 2011, 20:34

marcel schreef:Vrijwel overal in Europa kun je er niet van op aan dat een wegnummer aangegeven wordt (enige uitzondering is wellicht Denemarken - ik heb daar nog nooit een fout of ontbrekend nummer gezien, m.u.v. de E47/E55 waar soms E55 ontbreekt).
Ik wel. :)
In Groot-Kopenhagen ontbreken de wegnummers nog wel eens. En ik heb hier en daar een oud/fout nummer gezien.

:offtopic: :oops:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 26 dec 2011, 21:07

Bij ons was laatst een weg afgesloten. Die weg had een nummer, maar dat nummer wordt nergens aangegeven. Mensen in de buurt kennen alleen de straatnaam. Vind ik altijd erg onhandig. Als ik iemand uit Haarlem de route van Langeveen naar Lattrop moet uitleggen, moet ik de straatnamen aangeven, terwijl een of twee nummers dan veel makkelijker te onthouden is, als je de plaatsnamen niet goed kent.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 dec 2011, 21:15

marcel schreef:Ja, de meeste mensen onthouden nou eenmaal liever tien plaatsen dan twee nummers. En in Europa komt daar nog bij dat de nummers zo vaak niet aangegeven worden dat je de plaatsen toch altijd moet weten, ook al orienteer je je meer op nummers.
Wegen als de N 201 hebben een heel hoge regionale bekendheid hoor. Ook op mijn werk en bij de supermarkt in Aalsmeer is de betreffende weg regelmatig het onderwerp van gesprek. En dat zijn lang niet allemaal wegennerds. Waar ik onlangs van opkeek waren wat oudere mensen die de weg tussen Amsterdam Noord en Volendam/Hoorn nog altijd de E 10 noemen..., dat is ook al een behoorlijke tijd geleden...

s nummers in Amsterdam daarintegen worden zelden tot nooit gebruikt, ook niet door personeel van tankstations wanneer mensen de weg vragen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 26 dec 2011, 22:09

Ds79m schreef:Maar laten we reëel zijn: Vrijwel iedereen heeft navigatie-apparatuur en heeft die lijst niet nodig.
Inderdaad, laten we reëel zijn: uit een onderzoek van Navteq in verschillende Europese landen eind 2010 bleek dat (slechts) 50-60 procent van de automobilisten ervaring had met navigatieapparatuur. BRON. Het aantal actieve gebruikers ligt dan waarschijnlijk nog wel een stuk lager. Het is dus duidelijk niet zo dat vrijwel iedereen navigatieapparatuur heeft. En zolang niet tenminste 99% van de weggebruikers navigatieapparatuur gebruikt, moet je naar mijn mening niet gaan morrelen aan de bewegwijzering.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 27 dec 2011, 9:32

Chris schreef: Met doelen weet je dat niet, als bij Würzburg München staat aangegeven, weet je niet zeker of dit via de A3-A9 is, of via de A7-A8.
De meeste weggebruikers zal dat weinig uitmaken, zolang ze maar op de snelste manier in München komen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2011, 10:30

^^ Denk dat de meeste weggebruikers toch niet zo passief zijn dat dat ze echt absoluut niet boeit. Ze zullen de informatie op de borden uiteindelijk wel volgen, maar vroeg of laat wil men denk ik wel weten of het de route via Nürnberg wordt of die via Ulm. Wegnummers en doelen moeten elkaar aanvullen; dat kom je in mijn optiek tot de beste bewegwijzering. In veel Europese landen wordt wat te weinig met wegnummers gedaan, de VS is het ultieme voorbeeld waar ze te weinig met doelen doen ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2011, 19:43

Mensen rijden onbewust zoveel mogelijk rechtdoor. Als er drie routes zijn die ongeveer even lang zijn, zal de route waar het minst voor hoeft te worden afgeslagen het meest druk zijn, zelfs als dat irrationeel is (langer duurt). Wat wel een effect is dat mensen geneigd zijn om af te slaan op het moment dat er een file wordt ingereden. Dan is de omweg die de meeste mensen maken groter dan het tijdverlies om in de file te blijven staan gemiddeld. Wegnummers kunnen het onbewuste "rechtdoor" effect versterken, in mijn omgeving wordt vaker over de genummerde N 231 gereden dan over (kortere) ongenummerde wegen langs het Aarkanaal, tussen Vrouwenakker en Alphen aan den Rijn.