Het E-routenummer-netwerk

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Het E-routenummer-netwerk

Bericht door Vinny » vr 07 aug 2015, 20:36

Het E-routeschildje is bijzonder uniform. Alleen het lettertype kan wat afwijken. Op grootschalige kaarten werd het vroeger aangegeven als basisorientering. Het bestond vroeger al. En in 1970 konden kinderen uit groep zeven al de juiste nummers bij de juiste wegen zetten. Het was dus ook nog eens gebruiksvriendelijk en kost geen extra belastinggeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 aug 2015, 21:12

Chris schreef:Het probleem is denk ik dat niemand die E-routes echt belangrijk vindt, de weggebruiker niet en de wegbeheerder niet.
Nog even hierop terugkomend: Bovenstaande bewering heb ik vaker gezien hier, maar is er wel eens onderzoek naar gedaan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 07 aug 2015, 21:46

Ik heb even wat vragen verzonnen :p :
SPOILER: TOON

Onderzoek naar het E-route systeem in Europa.

1.
Als U op de Autosnelweg rijd naar Uw bestemming, en U ziet de E232 dan denkt U:

1. Het is smaakversterker Natriumfenylfenol.
2. Het is een deel van de autosnelweg A28.
3. E232? Nooit opgevallen.

2.
Welke landen gebruiken primair het Europese nummersysteem?
1. België, Denemarken, Zweden en Noorwegen.
2. Interreseert mij dat! Als ik maar op de plek van bestemming kom.
3. Duitsland, Nedeland, Italië en Spanje.

3.
In welk verdrag is het Europese wegnummering geratificeert?
1. Verdrag van Maastricht.
2. Verdrag van Geneve.
3. Is dat ook al in een verdrag vastgelegt?

4.
Welk land heeft het verdrag nooit geratificeerd:
1. Rusland.
2. Groot Britannië.
3. Ierland.

5.
U gaat twee weken op vakantie naar het Gardameer in Italië. U navigeert op:
1. E35 en E64.
2. NL, A12 | D, BAB3, BAB67, BAB5 | CH, A3, A2, A1, A2 | I, A9, A8, A4.
3. Navigatiesysteem is veel makkelijker!
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2015, 22:57

Palance schreef:
Chris schreef:Het probleem is denk ik dat niemand die E-routes echt belangrijk vindt, de weggebruiker niet en de wegbeheerder niet.
Nog even hierop terugkomend: Bovenstaande bewering heb ik vaker gezien hier, maar is er wel eens onderzoek naar gedaan?
Ik heb er nog nooit een onderzoek van gezien. Maar ik constateer wel dat wegbeheerders in landen waar E-wegen niet de hoofdnummering zijn (zoals België en Scandinavië) praktisch nooit gesproken wordt over E-nummers in bijvoorbeeld persberichten, tracébesluiten of andere documenten. Ook zie ik E-nummers in dat soort landen ook eigenlijk nooit gebruikt worden in de media.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 07 aug 2015, 23:36

^^ De enige keren dat E-nummers in Nederland in de verkeersinformatie genoemd worden, is bij calamiteit in België.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 aug 2015, 11:03

Chris schreef:
Palance schreef:
Ik heb er nog nooit een onderzoek van gezien. Maar ik constateer wel dat wegbeheerders in landen waar E-wegen niet de hoofdnummering zijn (zoals België en Scandinavië) praktisch nooit gesproken wordt over E-nummers in bijvoorbeeld persberichten, tracébesluiten of andere documenten. Ook zie ik E-nummers in dat soort landen ook eigenlijk nooit gebruikt worden in de media.
Landen als Nederland, Oost-Duitsland, Tsjechië, Slowakijke, Hongarije, Bulgarije, de voormalgie Joegoslavische landen hadden wel E-routenummering als hoofdnummering, maar hebben die in de loop der jaren vervangen door hun eigen nationale systeem.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 08 aug 2015, 12:14

Vinny schreef:Het E-routeschildje is bijzonder uniform. Alleen het lettertype kan wat afwijken. Op grootschalige kaarten werd het vroeger aangegeven als basisorientering. Het bestond vroeger al. En in 1970 konden kinderen uit groep zeven al de juiste nummers bij de juiste wegen zetten. Het was dus ook nog eens gebruiksvriendelijk en kost geen extra belastinggeld.
Een goede design-klassieker uit de jaren '50. Erg geschikt ook voor de wereld van toen, met maar een paar snelwegen per land die samen met een paar andere superbelangrijke hoofdwegen in een land de E-status kregen. Het begon fout te gaan toen de snelwegennetten werden uitgebreid en landen die geen eigen (snelweg)nummering hadden toen maar nieuwe E-nummers gingen aanvragen. In 1975 heeft men de chaos nog enigszins kunnen rationaliseren, maar helaas ging dat gepaard met andere ontsporingen in de vorm van wegen als de E44. Vanaf dat moment konden de E-nummers niet meer leveren wat weggebruikers van wegnummering verwachtten. Onderscheid in belang en uitbouwtoestand is in het moderne Europa gevraagd, en daar komt het vaak niet logische verloop van de routes dan nog eens bij. De overschakeling van landen naar nationale nummering kon eigenlijk niet uitblijven. Het was omwille van de gebruiksvriendelijkheid de enige oplossing. De manier waarop fanatieke landen als België hun snelwegennummering dan nog probeerden te redden met nieuwe E-nummers voor wegen met slechts regionaal belang was al evenzeer een nagel in de doodskist als Zweedse grappen als de E45.

Daarom: als je nog enigszins terug wilt naar uniformering is de bestaande E-nummering geen goed uitgangspunt. Voor jouw droom van een verdergaande harmonisatie waarin tenminste 95% van de wegnummers bewegwijzerd zal staan natuurlijk al helemaal niet. En praat je dus wel degelijk in nieuwe investeringen van belastinggeld.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 aug 2015, 18:48

Vinny schreef: Landen als Nederland, Oost-Duitsland, Tsjechië, Slowakijke, Hongarije, Bulgarije, de voormalgie Joegoslavische landen hadden wel E-routenummering als hoofdnummering, maar hebben die in de loop der jaren vervangen door hun eigen nationale systeem.
Ik zie in Servische berichten dat de E-nummering toch nog wel eens in de media wordt gebruit in plats van de huidige nationale hoofdnummering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 aug 2015, 20:51

Pino schreef:Daarom: als je nog enigszins terug wilt naar uniformering is de bestaande E-nummering geen goed uitgangspunt. Voor jouw droom van een verdergaande harmonisatie waarin tenminste 95% van de wegnummers bewegwijzerd zal staan natuurlijk al helemaal niet. En praat je dus wel degelijk in nieuwe investeringen van belastinggeld.
Echt dat vind ik zo'n flauwekul. In België en Scandinavië kan men prima primair de E routenummers bewegwijzeren, in tracébesluiten vermelden en in de verkeersinformatie gebruiken zonder dat de dagelijkse weggebruiker in de war raakt. Het is in België vooral de gebrekkige uitvoering die hier en daar parten speelt, en onwillige wegbeheerders die verkeerde lopen van E routes in hun database neerpennen. Niet dat het systeem niet geschikt is voor uitrol. Als men in heel Europa het Deense model zou gebruiken (wat naar mijn mening beter is dan het Belgische) dan zou iedereen er aan gewend zijn en op een paar Pino's na geen vogel zijn die er naar kwettert (geen haan die er naar kraait).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 08 aug 2015, 21:04

^^ Van Europa één groot België maken. Als je het hardop zegt, klinkt dat eigenlijk wel heel slecht :lol:

Maar goed, A8 is makkelijker dan E429. Dat gegeven is al genoeg om niet te kiezen voor een wegnummeringssysteem waarin wegnummers onder de 10 niet beschikbaar zijn, omdat ze toevallig in Portugal of Finland nodig zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 aug 2015, 21:57

Je kunt natuurlijk ook alle autosnelwegen in Europa A 1 nummeren. Dan ben je van een helehoop gezeik verlost :yes:

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 09 aug 2015, 15:42

Vinny schreef:Natuurlijk snap ik de achterliggende filosfie wel van alles eerlijk willen delen en te voorkomen dat sommige landen profijt zouden hebben van hun "ideale" ligging en niet beloond moeten worden met lage nummers en een eerdere voltooiing van de autosnelwegen ten opzichte van de periferie. Maar een wegnummersysteem is niet heel erg het geeigende model om nivellering door te voeren eigenlijk.
Ik denk dat je er wat teveel achter zoekt. Het lijkt mij dat op een gegeven moment een paar ambtenaren op het idee kwamen een meer systematische nummering op te zetten en dachten dat het een goed idee was dat met een grid te doen zoals in de USA en Australië, zonder overwegingen over nivellering of eerlijk verdelen.
Omdat dat in de praktijk niet zo goed lukte, trekken veel landen zich er weinig van aan en geven hun nationale nummers duidelijker aan, voorzover daar echt beleid achter zit - er zullen ook landen zijn waar men iedere keer bij het ontwerpen van een bord op de kaart kijkt en een paar willekeurige nummers uitkiest om te bewegwijzeren. Hierdoor is het in veel landen onmogelijk de wegnummers te volgen waardoor automobilisten er ook nauwelijks op letten.
Overigens vrees ik dat Mashreq nummers eenzelfde soort effect zullen hebben (ik zal er later wat meer over zeggen in het Jordanië-topic).
Omdat de wegbeheerder ze slecht aangeeft, kan de weggebruiker er niet van op aan en let er niet op. En daarom vindt de wegbeheerder het niet nodig om de nummers aan te geven ... de verkeersinformatie zal ook wel een rol spelen.
Vinny schreef:Wat mij betreft gaan we in Europa naar een situatie dat alle wegnummers die nuttig zijn voor routenavigatie éénduidig worden weergeven op alle bewegwijzering
Dat zou inderdaad helpen. Maar zelfs in de USA worden state highway nummers soms weggelaten, zie bijv.
https://www.google.nl/maps/place/CA-109 ... 432aa5b866
https://www.google.nl/maps/place/CA-114 ... 9312d179f3

Ik zie Denemarken eigenlijk als het enige land ter wereld waar wegnummers altijd consistent aangegeven worden.
De enige uitzondering die ik ken is de E47/E55 waar soms alleen de E47 staat aangegeven,
Vinny schreef:Ik kom buiten dit forum bijzonder weinig klachten over de "moeilijk lopende" E nummers tegen eerlijk gezegd. Ik denk dat dat dus wel meevalt.
De meeste mensen zouden helemaal niet op het idee komen een systeem achter de nummering te zoeken. Als ze al op wegnummering letten, dan weten ze in hun eigen land tot op zeker hoogte welke wegen aangegeven worden en hoe wegen in de verkeersinformatie gebruikt worden en denken ze in termen van die nummers (dus A nummers in Nederland en E nummers in België), als ze de andere nummering niet kennen of er niet op letten komt dat heus niet omdat ze zich eraan storen dat die minder systematisch is.
Vinny schreef:Je kunt natuurlijk ook alle autosnelwegen in Europa A 1 nummeren. Dan ben je van een helehoop gezeik verlost :yes:
Zo doen ze het inderdaad in Iraq. Er zijn twee snelwegen, beide nummer 1:

Afbeelding

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 09 aug 2015, 17:08

Kaaiman schreef:Daar komt nog bij dat de nummering van het Interstate-netwerk bij dezelfde besluitvormende instantie berust als de planning en aanleg van die wegen.

In Europa besluiten nationale overheden over de planning en aanleg van wegen, maar de E-nummering berust bij de UNECE, die ook kwaliteitseisen stelt (naar huidige maatstaven behoorlijk gedateerd). Vervolgens heb je nog de EU die de Trans-Europese Transportnetwerken in haar beleid definieert, maar dat gaat volgens mij meer om subsidiepotjes en kwaliteitseisen dan om daadwerkelijk sturend beleid ten aanzien van de planning en aanleg van wegen.

Ik zou e.e.a. toch meer op elkaar willen afstemmen, dus de E-nummering baseren op TEN-T. Het TEN-T zou dan overal, of gedeeltelijk E-nummers moeten krijgen, alle niet-TEN-T-wegen zouden (binnen de EU) geen E-nummers mogen hebben.

Een nummersystematiek zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
Kernnetwerk: binnen elke van de 9 corridors wordt één hoofdas aangewezen die een nummer in de reeks E1 t/m E9 krijgt.
Van het TEN-T-kernnetwerk zou per corridor (er zijn er 9) één hoofdas een nummer E1 t/m E9 moeten krijgen.
De nummers E10 t/m E99 worden vervolgens verdeeld over de rest van het kernnetwerk, zo veel geordend per corridor. Dus de corridor met E4 krijgt zo veel mogelijk de nummers in de 40-serie.
Omdat corridors vaak overlappen, moet er een systematiek komen om te bepalen welk nummer de zijtakken moeten hebben, bijvoorbeeld lager nummer eerst, of de wegen moeten in de windrichtingen van de corridor lopen. Waar doorgenummerd kan worden, verdient dit de voorkeur boven twee nummers in elkaars verlengde, ook als hiermee één nummer door meerdere corridors loopt.

Het aanvullende netwerk zou dan nummers in de serie E100 t/m E999 kunnen krijgen, maar logische doornummeringen in de serie E10 t/m E99 verdienen de voorkeur.

Het zou wel interessant zijn om eens uit te zoeken in hoeverre zoiets (op de kaart) haalbaar is. :)
Ik ben daar een tijdje geleden ook mee bezig geweest, maar heb toen geen goede software kunnen vinden. In principe voldeed Google Maps, maar het kon max 10 routes aan. Dus als jij iets kent waarmee je routebeschrijvingen op een kaart kan projecteren en het minimaal een paar honderd tegelijkertijd aankan dan wil ik ook wel wat proberen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 aug 2015, 17:35

Ds79m schreef:Maar goed, A8 is makkelijker dan E429. Dat gegeven is al genoeg om niet te kiezen voor een wegnummeringssysteem waarin wegnummers onder de 10 niet beschikbaar zijn, omdat ze toevallig in Portugal of Finland nodig zijn.
Het probleem is minder dat belangrijke wegen geen nummer onder de tien hebben en meer dat ze een hoog nummer hebben. Dat een centraal deel van het Duitse wegennet, de A5, voor een aanzienlijk deel een driecijferig nummer krijgt, dat soort werk. En als je dan ook nog eens ziet dat dat mede wordt veroorzaakt doordat allerhande karresporen wel een mooi tweecijferig nummer krijgen (E44, E46, E78 - spaar ze allemaal), dan is dat bepaald niet bevorderlijk voor de keuze om dan maar te accepteren dat dat allemaal hoort bij de geneugten van een uniforme Europese nummering. Daarvoor zijn er te weinig geneuten.

Hoezeer ik Marcel ook volg in zijn statement dat 'democratie' niet drijvend hoeft te zijn geweest in de keuze voor een grid, herken je in dat grid wel een gedachte dat iedere streek tot aan uiterst dunbevolkt Noord-Scandinavië aan toe, een tweecijferig E-nummer moet krijgen. Dat heeft in het economische centrum van de EU wel een hoop extra druk gezet op de nummering.

Er zit iets extreem naïefs in de posts van Vinny (Vinny kennende vooral ironisch bedoeld om ons uit de tent te lokken) waar hij een land als Denemarken tot voorbeeld stelt. Mede omdat Denemarken het begin is van de periferie, is het nu net een land dat zo in het E-systeem zit dat E-nummers er allemaal tweecijferig zijn en doorgaande snelwegen ook niet op rare punten van nummer verspringen. Maar probeer je Duitsland, Frankrijk of Italië eens in te denken zonder A-nummers. Waar je zomaar in the middle of nowhere (Arras, Würzburg, Siegen, Cesena) van E-nummer wisselt terwijl je gewoon rechtdoor rijdt in een logische doorgaande richting. Daar bewijs je toch geen weggebruiker een dienst mee? En als je dan zegt dat je 'alleen maar' een paar onvolkomendheden uit het systeem hoeft te halen en dat we dan in heel Europa over zouden kunnen op Deens systeem: welnu, dat heb ik lang gedacht en gehoopt, maar dat vergt uiteindelijk gewoon een volledige hernummering. Er is teveel aan de hand om te kunnen volstaan met een beetje plooien glad strijken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 09 aug 2015, 21:43

Vinny schreef:Als men in heel Europa het Deense model zou gebruiken (wat naar mijn mening beter is dan het Belgische)
Het Deense model beter? Waar ze op de DRIPs een M-nummer gebruiken die nergens op wegwijzers voorkomt? Ik zag zelfs vorige week op de E47 een "4" geschilderd op het wegdek bij Kopenhagen. Waarom? Omdat die weg administratief toevallig M4 is. En verderop bij wegwerkzaamheden staan grote hm-borden met daarop M10 en M20...
marcel schreef:Ik zie Denemarken eigenlijk als het enige land ter wereld waar wegnummers altijd consistent aangegeven worden.
De enige uitzondering die ik ken is de E47/E55 waar soms alleen de E47 staat aangegeven
Ik heb erop gelet, afgelopen donderdag: op nieuwe borden staat E55 ten noorden van Køge (kruispunt E20/E47) altijd indirect aangegeven (dus met stippellijnen).
Dat betekent dat in Kopenhagen (waar de E20 afgehaakt is richting Zweden) de weg nu alleen nog maar E47 heet.
Er staan nog wel wat oude borden met E55, maar dat worden er (mede dankzij de vele wegwerkzaamheden) steeds minder.

Trouwens, op lager niveau dan E-nummers heb ik in Denemarken niet minder inconsistenties gezien dan in Zweden. In Noorwegen hebben ze vooral problemen met de kleuren van de Riksvej-nummers, maar verder lijkt het daar ook vrij consistent.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 10 aug 2015, 8:28

Motorring 5 = E55?
:denk:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 aug 2015, 11:08

^^ Klinkt op zich niet onlogisch, maar voorlopig ligt Motorring 5 er nog lang niet.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 10 aug 2015, 11:55

Ook mogelijk is dat men de E55 heeft ingekort, omdat het stuk Kopenhagen - Helsingborg toch al E47 is. Dat scheelt weer wegnummerbingo in en om Kopenhagen. En als men het dan goed wil doen: schrap de hele E55 in Denemarken. Overal waar de E55 een belangrijke functie heeft, loopt die al samen met de E47, en overal waar de E55 een zelfstandige weg is, is de weg internationaal volkomen oninteressant. Dat stuk kan gewoon teruggenummerd worden naar PR-7. :top:

Overigens was de E4 in Zweden bedoeld als E55, dus men zou ook het nummer E4 door kunnen trekken over de Deense E55. En dan vanaf Rostock naar het zuiden gewoon E55 houden. :p

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 aug 2015, 20:18

Kaaiman schreef:overal waar de E55 een zelfstandige weg is, is de weg internationaal volkomen oninteressant.
Die veerpont bij Gedser is toch wel vrij belangrijk?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 10 aug 2015, 22:23

Ander leuk alternatief:
- Nummer de E47 van Helsingør naar København om naar E4.
- Verwijder de E47 tussen Køge en København.
- Verwijder de E55 waar deze samenloopt met de E47.

Wel één nieuw nummer, maar je bent wel van alle dubbelnummeringen van E-wegen op Sjælland af.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 11 aug 2015, 8:30

^^ Ja? E20 vergeten? ;)

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 11 aug 2015, 11:59

Juist niet: de E47 eindigd op de E20, net als de E4 in dit voorstel. In dit voorstel is het huidige stuk E20-E47-E55 nog enkel E20.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 11 aug 2015, 13:34

verfmeer95 schreef:Dus als jij iets kent waarmee je routebeschrijvingen op een kaart kan projecteren en het minimaal een paar honderd tegelijkertijd aankan dan wil ik ook wel wat proberen.
Ja, dat kan ik, maar ik weet niet of jij het dan ook kunt.

De data van TEN-T is goed te raadplegen via internet, maar lastig te downloaden. Na uren speurwerk en probeerwerk weet ik nu hoe ik de geodata van de REST MapServer van TENtec kan plukken. Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen om de rauwe data te downloaden: ruim 33 MB in JSON-format, enkel het TEN-T-wegennet. Nu nog omzetten naar iets handzamers, en dan kan ik het laden en bewerken in QGIS en het eventueel via QGIScloud publiceren.

Voor degenen die niet met GIS overweg kunnen: een andere methode is om te gaan printscreenen en painten vanaf http://ec.europa.eu/transport/infrastru ... /maps.html. :p

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 11 aug 2015, 22:08

Mandelsoft schreef:het huidige stuk E20-E47-E55
Dat heeft nu dus (zoals ik schreef) nog maar 2 nummers en niet 3. Het is daar geen E55 meer.
--Harry.

Maarten1985
zandpaadje

Bericht door Maarten1985 » di 20 okt 2015, 23:07

De laatste tijd zijn ze Hoek van Holland aan het volhangen met borden en oude borden aan het vervangen en daar valt de volgende op:

Afbeelding
Langeweg (in de richting van Strandweg), Hoek van Holland

Ik dacht dat de E25 en E30 naar de N223 waren verhuisd? :?

Afbeelding
Hoeksebaan (in de richting van Maasdijk), Hoek van Holland

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2015, 23:48

^^ Is het niet zo dat vrachtverkeer over de N223 wordt geleid en niet meer over de N211 door Hoek van Holland?

Via de N223 kun je overigens niet via een logische route bij de N211/E30 komen, dus om de N223 E30 te noemen vind ik niet helemaal correct. Of de E30 moet helemaal over de N223 tot aan Delft worden geleid.

Het rare is dat bij KP Westerlee de E30 naar de N213 wordt geleid (Streetview). Later op de N213 komt het nummer E30 niet meer terug. Als de route daarna weer over de N211 naar de A4 gaat is dat wel een heel rare routering: Hoek van Holland-KP Westerlee over de N223, KP Westerlee-Poeldijk over de N213, Poeldijk-A4 over de N211. :hamertjetik: Ik mag hopen dat dat niet de bedoeling is. Misschien dat het de bedoeling is dat de E30 uiteindelijk over de (Verlengde) Veilingroute wordt geleid, dus over de N223 tot KP Westerlee, dan kort over de N213 tot het Vlietpolderplein en dan de N222 tot Den Haag en de N211 tot de A4. Dat zou wel een betere route voor de E30 zijn dan de huidige route die door Monster, 's-Gravenzande en Hoek van Holland loopt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 21 okt 2015, 0:11

Coen Tunnel schreef:Ik mag hopen dat dat niet de bedoeling is.
De E30 liep de afgelopen decennia over de N211. Kennelijk heeft men daar op willen aansluiten.
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 21 okt 2015, 7:39

Coen Tunnel schreef:Misschien dat het de bedoeling is dat de E30 uiteindelijk over de (Verlengde) Veilingroute wordt geleid, dus over de N223 tot KP Westerlee, dan kort over de N213 tot het Vlietpolderplein en dan de N222 tot Den Haag en de N211 tot de A4. Dat zou wel een betere route voor de E30 zijn dan de huidige route die door Monster, 's-Gravenzande en Hoek van Holland loopt.
Klopt, dat is de bedoeling. Enige jaren geleden heb ik hierover gemaild met de Provincie.

Maar goed, als je ervan uitgaat dat E-nummers alleen op richtingveranderingen aangegeven hoeven worden, dan is het geen probleem dat verder op de N213 de E30 ontbreekt. Je hoeft toch alleen maar rechtdoor te rijden om weer op de E30 uit te komen. ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 24 apr 2016, 15:46

Ik zit eens na te gaan welke nummers wanneer aan het netwerk-1950 zijn toegevoegd. Interessant is deze lijst, waarin ik de meeste mutaties 1950-1975 inderdaad heb teruggevonden in de documenten van de VN.

Echter is het me een raadsel wat de grond is van de nummers E122 t/m E126, die in 1969 bij amendement zouden zijn toegevoegd. Ik heb de hele UN Treaty Series van 1969 doorgenomen, maar geen spoor van deze nummers. Ook in de zoekmachine van de VN vind ik niets terug.

Volgens de genoemde lijst en SABRE betrof dit de volgende routes:
  • E122: Dublin - Wicklow - Rosslare
  • E123: Rosslare - Waterford - Cork
  • E124: Dublin - Port Laoise - Cahir - Cork
  • E125: Dublin - Port Laoise - Shannon
  • E126: Dublin - Dundalk - Killeen
Weet iemand heel toevallig iets meer over deze E-nummers en de oorsprong ervan?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 apr 2016, 15:51

^^ Heb je hier wat aan?

http://www.unece.org/trans/conventn/MapAGR2007.pdf

Als ik zo zie kan het zijn dat die nummers ten gunste van wat hogere E-nummers (E30, E1) vervallen zijn. En misschien dat ze heel kortstondig bestaan hebben. Ze voegen op Ierland niet echt wat toe.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.