[MD] Moldavië - Moldova

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Pino » di 14 apr 2009, 16:08

Erkenning draait toch in sterke mate om zieltjes winnen, en dan met name die van vreemde mogendheden. Transnistrië is daar tot op heden niet in geslaagd. Het hebben opgebouwd van een volledig eigen infrastructuur is onvoldoende; je moet ook een verhaal hebben naar andere landen toe. Zelfs van Rusland -toch het land dat het meeste op zou moeten hebben met Transnistrië- is het Tiraspol nooit gelukt om erkenning te krijgen. Wat resteert is erkenning door Zuid-Ossetië en Abchazië. Jawel.

Overigens heb ik moeite met het kwalificeren van de erkenning van Kosovo of de niet-erkenning van Transnistrië, Abchazië of Zuid-Ossetië als "Rusje pesten". Zeker bij Kosovo hebben de meeste Europese staten zich op enig moment aan de Kosovaren gecommiteerd. Mogelijk op nogal dubieuze gronden, maar het is zoals het is. De gebeurtenissen tussen 1999 en nu vonden grotendeels plaats in een periode dat de meeste Europese landen Rusland graag te vriend hielden, als land waar mooie zaken mee konden worden gedaan en vanuit de wens om de democratie in Rusland levend te houden. Van de ingreep in 1999 herinner ik me juist de spanning of men op dit punt een koers wilde kiezen die van die van Rusland afweek. Die vraag is uiteindelijk positief beantwoord, maar het was geen prettige keuze. De behoefte om een statement te maken tegenover de Russen heb ik toen in 1999 niet gezien, en in 2008 feitelijk ook niet. De erkenning van Abchazië en Zuid-Ossetië door de Russen was in zoverre naar mijn gevoel veel meer een statement naar Europa toe: "als jullie tegen onze zin Kosovo erkennen, dan pakken wij jullie terug en dan erkennen wij de onafhankelijkheid van twee landen die zich al vijftien jaar geleden onafhankelijk hebben verklaard van Georgië." Maar goed, het is inderdaad allemaal een kwestie van twee verhalen. De enige manier om daar nog enigszins vanaf te komen is het internationale lobbyen voor je positie. Wat je daarmee kunt bereiken, wordt nog dagelijks bewezen door Israel.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 apr 2009, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Vinny » di 14 apr 2009, 18:41

Wereldpolitiek is vrij simpel. Het is gewoon een kwestie van het recht van de sterkste, en tegenwoordig het recht van de 'meeste vriendjes in de VN' hebben.

Kosovo heeft natuurlijk de slachtofferrol maximaal kunnen uitbuiten, nadat de Europeanen (vooral Nederland) tegen een Sebrenica-trauma waren aangelopen en het gedachtengoed van de pacifistische wereldorde op de schroothoop was beland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 23:25

Palance schreef:Weer meer ontopic: Is het qua grensoverschrijding van Moldavië en Transdnjestrië net zo lastig als in Kosovo? (juiste stempels, kan de lokale bevolking überhaupt de grens over wippen, etc?)
Lokale bevolking kan zonder problemen de grens passeren. Je krijgt geen Moldavisch inreisstempel via Transnistrië, maar er schijnt in Chisinau een kantoor te zitten waar je dat alsnog kan halen. Het is dus wat minder gecompliceerd.
Pino schreef:Kosovo wordt door velen gezien als het laatste stukje ontmanteling van het kunstmatig gecreëerde Joegoslavië. En als je aan de ene kant hebt toegestaan dat Joegoslavië ontmanteld werd, ligt de erkenning van Kosovo al snel voor de hand. Ik zeg niet dat ik dat toejuich, maar het is een veel eenvoudiger stap dan erkenning van Transnistrië en Abchazië. Een stap ook die ergens het logische gevolg is van het feit dat het westen al vanaf 1987 Kosovo als een onderdrukt gebied heeft gezien dat recht heeft op een vorm van bescherming.
Kosovo was al sinds jaar en dag een deel van Servië. Transnistrië heeft historisch gezien echter geen deel uitgemaakt van Moldavië. Onafhankelijkheid van Transnistrië is logischer dan van Kosovo.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Bongo » vr 17 apr 2009, 12:49

Is er geen mogelijkheid om Moldavië op te delen tussen Roemenië en Rusland, Waarbij Transdnestrië een soort van Kaliningrad wordt? :dyn_hyp: Russen blij en de kans aanwezig dat Moldavië 'rijker' wordt door aansluiting bij Roemenië en de EU, dus ook blij en Roemenië blij omdat ze groter grondgebied hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door duikgek89 » vr 17 apr 2009, 13:24

Ik weet niet of Roemenië daar wel blij mee is... Nog een streek waar miljoenen geïnvesteerd moeten worden.

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 23:18

duikgek89 schreef:Ik weet niet of Roemenië daar wel blij mee is... Nog een streek waar miljoenen geïnvesteerd moeten worden.
Ik denk het ook niet idd :)

Ik weet helaas nog te weinig van Moldavië, misschien heeft dat een reden. Maar zoals zo vaak met deze landen in het oosten, is er enorm veel onontdekt.

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 23:28

Even wat opgezocht over de wegen en de ontwikkelingen aldaar. Het bericht is uit 2007 dus ik ben benieuwd of er mensen zijn die ergens bevestiging hiervan kan vinden of
de werkzaamheden onderweg zijn:

Moldova Road Rehabilitation Project
Project description and objectives:

The proposed project consists of a sovereign loan of up to EUR 30 million to the Government of Moldova to co-finance the rehabilitation of approximately 200 km of main road sections located on Moldova’s north-south and east-west road axes. The Project will also support reform of road sector financing and institutional strengthening aimed at improving the capacity of the State Road Administration (“SRA”) to manage and maintain the road network under its responsibility effectively and efficiently.

Transition impact:
The transition impact of the Project will be linked to the preparation and implementation of a Transport Sector Strategy. The Project will focus specifically on two reform areas: reform of road sector financing and institutional strengthening, particularly to improve the SRA’s capacity to manage the road network and execute works in a transparent and efficient manner. The establishment of a reliable and stable financing mechanism for the road sector will be a key transition objective of the project.

The client:
The loan will be made to the Government of Moldova. The Ministry of Transport and Road Industry (“MTRI”) will implement the Project on behalf of the Government, through the State Road Administration (“SRA”), the agency responsible for executing road investment, maintenance and safety measures.

EBRD finance:
Sovereign loan of up to EUR 30 million to be provided in two tranches. The Project will be co-financed by the World Bank and the European Investment Bank.

Total project cost:
EUR 90 million.


Gaat niet om astronomische bedragen, maar kan daar al veel betekenen voor de infrastructuur lijkt me.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » wo 11 nov 2009, 20:19

Raar knooppunt ten noorden van Chisinau:
Afbeelding

Chisinau
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 apr 2010, 14:42

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chisinau » vr 30 apr 2010, 14:49

Hallo, stel je niet teveel voor van de wegen in Moldavie. De hoofdweg vanaf de grens met Roemenie naar Chisinau is zo perfct omat de president aan deze weg woont. Aan de zuidzijde is een groot landgoed waar hij woont.
Wegen in Moldavie en Roemenie zijn vergelijkbaar, echter in Moldavie rijdt minder vrachtverkeer, vandaar dat de "hoofdwegen" in Moldavie beter zijn dan in Roemenie. In Roemenie heb je overigens helemaal geen meerbaans snelwegen..

De foto hierboven is mooi vanuit de lucht, maar op de weg is het een betonnenbaan met veel gaten...

Overigens wil Moldavie Transnistrie niet opgeven omdat de 80% van alle industrie van het hele land in Transnistrie ligt. Tevens komt 70% van de inwoners uit Moldavie, slechts 25% is Russisch..

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 apr 2010, 21:42

Chisinau schreef: In Roemenie heb je overigens helemaal geen meerbaans snelwegen..
http://i270.photobucket.com/albums/jj11 ... /008-4.jpg

Vergis je niet, Roemenië werkt hard aan haar wegennetwerk en er komen steeds meer snelwegen.
Overigens wil Moldavie Transnistrie niet opgeven omdat de 80% van alle industrie van het hele land in Transnistrie ligt. Tevens komt 70% van de inwoners uit Moldavie, slechts 25% is Russisch..
Toch lijkt de Moldavische meerderheid de huidige situatie in de PMR niet erg te vinden. Ik heb begrepen dat velen daarvan niet weer bij Moldavië willen horen. Waarschijnlijk ook omdat de PMR welvarender is dan de rest van Moldavië. Maar ja, het is een moeilijke situatie. Historisch gezien is het gebied ten oosten van de Nistru niet Moldavisch geweest, maar het is wel ooit bij de Moldavische SSR gevoegd en werd dus automatisch Moldavisch toen de Sovjetunie uit elkaar viel (een beetje hetzelfde geval als met de Russische Krim die bij de Oekraïense SSR werd gevoegd). Tja, wat kun je er van zeggen? De territoriale integriteit van Moldavië is in het geding bij een onafhankelijk Transnistrië, aan de andere kant heeft het westen wel de (in mijn ogen minder legitieme) onafhankelijkheidsverklaring van de Servische provincie Kosovo gesteund. Moeilijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Willem » za 01 mei 2010, 0:01

Dat de PMR welvarender is dan Moldavie zelf heeft te maken met "zaken" die daar vaak op een alternatieve wijze plaatsvinden, om het netjes onder woorden te brengen.

Ingrid
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 17:17

[MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Ingrid » zo 04 dec 2011, 17:24

Beste mensen,

Wie is al eens naar Moldavie gereden?
Ik zoek informatie over routes en wegen (conditie) en overnachtingsmogelijkheden, ook campings.
En waar ga je het snelst de grens over?
etc etc. alle tips zijn welkom!

Ingrid
Laatst gewijzigd door Chris op di 03 jan 2012, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topics over Moldavië samengevoegd. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Timon91 » do 08 dec 2011, 21:02

Waar ga je heen in Moldavië? En wil je vanuit Nederland naar Moldavië toe rijden? Ik ken alleen de weg van de grensovergang Tudora/Starokozache (Oekraïne-Moldavië) naar Chișinău via Cǎuşeni. Deze weg verkeert in een erbarmelijke staat, naar mijn weten niet veel anders dan de overige wegen in Moldavië. De grensovergang van Oekraïne naar Moldavië duurde in totaal ca. 2 uur, maar ik denk dat de Roemens-Moldavische grens wel wat langer duurt. In Starokozache was het namelijk erg rustig en de Roemeens-Moldavische grens is tevens een buitengrens van de EU.

Qua overnachtingsmogelijkheden kan ik je niet veel verder helpen. Campings zijn er volgens mij nauwelijks, in Chişinǎu heb ik in een hostel overnacht (Chişinǎu Hostel - aanrader!).
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 03 jan 2012, 10:41

Het zuidelijkste deel van de vierstrooks M3 ten zuiden van Chişinău heeft gescheiden rijbanen. Net een Duitse Reichsautobahn uit de jaren 30.

Afbeelding

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MD] Moldavië

Bericht door HAFRABAisfun » di 03 jan 2012, 11:34

Zijn dat betonnen platen?! (en die middenberm staat vol onkruid)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [MD] Moldavië

Bericht door Bongo » di 03 jan 2012, 11:51

Gewone gras begroeiing toch?

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MD] Moldavie

Bericht door HAFRABAisfun » di 03 jan 2012, 11:56

Ziet er toch slordig uit hoor (in België zijn het tenminste nog mooie hagen in de middenberm)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Chris » di 03 jan 2012, 12:03

Ben je een beetje wereldvreemd? Wat verwacht je zelf in een land waar een gemiddelde inwoner € 250 per maand verdient?

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Vegi » di 03 jan 2012, 12:16

Haha, inderdaad, reichsautobahn.
Wat mij opvalt is dat er gewoon niks aan verkeer te zien is. Zal wel met de tijd waarop de foto is gemaakt te maken hebben ofzo. Er zullen sowieso geen grote intensiteiten zijn.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MD] Moldavie

Bericht door HAFRABAisfun » di 03 jan 2012, 15:54

mogen paard en kar op dat soort wegen in Moldavië? Anders zal de verkeerssintensiteit nog wel meevallen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2012, 16:42

^^ Alsof paard en wagen zo'n gangbaar vervoermiddel is in Moldavië...

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MD] Moldavie

Bericht door HAFRABAisfun » wo 04 jan 2012, 12:38

waarschijnlijk op het platteland gangbaarder dan de auto

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Wesso » wo 04 jan 2012, 14:29

Zo ziet het gedeelte tussen Chişinău en Razeni eruit.

Afbeelding
Panoramio

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MD] Moldavie

Bericht door HAFRABAisfun » wo 04 jan 2012, 15:07

Is dat bedoeld als 2+1 rijstroken?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MD] Moldavie

Bericht door marcel » wo 04 jan 2012, 21:05

Gewoon 2+2, maar door het perspectief lijkt de andere kant smaller (zei de luchtfoto).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MD] Moldavie

Bericht door sirdanilot » vr 13 jan 2012, 9:46

Het wegdek ziet er prima uit ! Is dit dus de hoofdweg van Chisinau naar Roemenië?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Chris » vr 13 jan 2012, 10:01

Nee, deze weg loopt zuidwaarts naar Gagaoezië. Hij eindigt provisorisch op een soort landweg, volgens mij is het een spoor van een nooit afgemaakt project uit de Sovjettijd.

De weg van Chişinău naar de grens met Roemenië schijnt wel de beste weg van het land te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Chris » zo 29 dec 2013, 13:02

Kwaliteit van de Moldavische wegen. Overwegend matig tot slecht. Maar een paar wegen zijn in goede toestand.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 jan 2014, 21:21

Wat kwalificeert slecht? Zitten er dan 3 gaten in de weg of negen per kilometer met een gemiddelde diepte van zoveel centimeter? :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavie

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 14:59

Een video van de wegen in Moldavië. De video is in het Roemeens, maar omvat nogal wat opvallende beelden (ook qua rijstijl). Schijnbaar is er de laatste jaren fors meer geïnvesteerd in het Moldavische wegennet, in 2013 meer dan 4 keer zoveel als in 2009.

[youtube]yMPzac6UCbQ[/youtube]

Plaats reactie