[MD] Moldavië - Moldova

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » za 30 dec 2006, 16:18

Moldavië - Moldova Afbeelding

Afbeelding

Moldavië is een klein land op de grens tussen de Balkan en Oost Europa. Het is een voormalige Sovjetrepubliek, maar is ook nauw verbonden met Roemenië. Het land is wat kleiner dan Nederland, en er wonen 3,9 miljoen mensen, waarvan een groot deel 50+ is. De hoofdstad is Chişinău met 648.000 inwoners. Een lap grond langs de oostgrens met Oekraine heeft zich onafhankelijk verklaard, dat is Transnistrië. Dit land is door geen enkel ander land erkend.
Het land is behoorlijk arm, en er zijn nauwelijks grondstoffen, dus alles moet geimporteerd worden.

Het wegennet:
Het wegennet behoort tot de slechtste van Europa. Ongeveer 11.000 kilometer is verhard, en er is ruim 1100 kilometer spoorweg in dit landje. De 4 belangrijkste steden Chişinău, Bălţi, Tighina en Tiraspol worden wel ontsloten door doorgaande weegn.

Wegennummering:
Er zijn M en R-wegen, net zoals in de Oekraine. Ook lopen er een aantal E-wegen door het land; E58, E577 en E583.
M1: Chişinău - Roemenië
M2: Chişinău - Soroca - Oekraine
M3: Chişinău - Bolhrad - Oekraine
M4: Dubasari - Tiraspol
M14: Oekraine - Briceni - Bălţi - Chişinău - Tiraspol - Oekraine

foto van Marcel's site

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 dec 2006, 16:21

Tiraspol, hoofdstad van Transnistrië:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
^^^ Wegwijzer naar Odesa (Odessa)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 30 dec 2006, 16:42

Ik heb een keer wat gezien op tv over Transnistrië. Het schijnt een vrijstaat voor schurken te zijn en de macht ligt daar in handen van allerhande maffia. Geen fijne plaats dus. :(
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 30 dec 2006, 16:46

Odessa in 2 talen? Welke 2? Russisch en Oekraïens? Moldavisch/Roemeens is het zeker niet, want dat wordt in het Latijnse schrift geschreven. En ik neem aan dat in Transdnjestrië de voertaal Russisch is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 30 dec 2006, 17:01

Одеса is Oekrains
Одесса is Russisch

In Tiraspol spreken ze Russisch.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 31 dec 2006, 1:18

Het bordje aan de zebrapaden met de overstekende voetganger is nog wel grappig: het lijkt alsof die voetganger het zebrapad over spurt. :P
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

MINI
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Bericht door MINI » zo 31 dec 2006, 11:51

haha ja zeg dat wel, daar lijkt het wel op :D

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 31 dec 2006, 12:16

Daar kan denk ik nog veel aan het land verbeterd worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 31 dec 2006, 16:50

R4 schreef:Het bordje aan de zebrapaden met de overstekende voetganger is nog wel grappig: het lijkt alsof die voetganger het zebrapad over spurt. :P
Zal gezien de rijstijl van de gemiddelde Transdnjestriaan wel noodzakelijk zijn... 8-)

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » zo 31 dec 2006, 17:19

^^ Dank voor het jatten van mijn foto's. :roll: (Is niet erg hoor ;) ).

De hoofdwegen in Moldavie zijn best in een goede staat, zowel in Transnistrie als in het "echt" Moldavie. Geen autosnelwegen gezien.

Kleinere wegen zijn veelal zandwegen. Ik heb ook zelf wat met de auto rondgereden en da's toch wel een vreemde ervaring: zandwegen, dorpjes met waterputten omdat er nog geen stromend water is, etc. Welkom in Europa in 2006. In Afrika verwacht je zoiets, maar zo dicht bij huis?

Zoals overal in Oost-Europa zijn de steden zich wel snel aan het ontwikkelen. Vooral Chisinau ziet er al uit als een moderne, mondaine stad met goede infrastructuur en veel autoverkeer.
Het bordje aan de zebrapaden met de overstekende voetganger is nog wel grappig: het lijkt alsof die voetganger het zebrapad over spurt
Ja, heb dat ook altijd wel een grappig bordje gevonden. Dat bordje ziet er trouwens overal in de voormalige Sovetunie hetzelfde uit, van Vilnius tot Vladivostok.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » zo 31 dec 2006, 17:31

Hier een paar foto's van kleinere wegen in Moldavie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 31 dec 2006, 17:33

Het heeft wel iets charmants he.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 31 dec 2006, 18:12

@Vertigo: Waar gaat het naar jouw mening op dit moment beter: in Moldavië of in Roemenië ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 31 dec 2006, 18:13

Roemenië komt over een paar uur bij de EU.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 31 dec 2006, 18:15

Chris schreef:Roemenië komt over een paar uur bij de EU.
Helaas, ja. Dat land is er nog helemaal niet klaar voor.
3x raden wie het gelag mag gaan betalen :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 31 dec 2006, 18:33

Net even gechat met een kennis van mij, die al jaren in met name Roemenië, maar ook soms in Moldavië komt. (vakantie en hulpprojecten).

Ze zegt dat Roemenië sinds een paar jaar zichtbaar vooruit gaat. Corruptie wordt aangepakt, en de wegen worden verbeterd, iets wat hard nodig was volgens haar.

Moldavië daarintegen staat stil. Het is net of je daar 40 jaar terug in de tijd gaat. Corruptie is een groot probleem, en het land moet alles importeren, en kan niet op eigen benen staan in feite.

Wel heeft Roemenië wel potentieel, het landschap is schitterend, en geschikt voor zowel zomervakanties, strandvakanties, alswel wintersport. Ook is het land vruchtbaar, en kan het als landbouwland goed doen. Probleem is vooralsnog vooral de bereikbaarheid. Veel doorgaande wegen zijn in slechte toestand, en de reistijden zijn erg lang.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » zo 31 dec 2006, 19:16

De vraag of Roemenie of Moldavie er beter aan toe is kan ik moeilijk beantwoorden, want ik ben nooit in Roemenie geweest. Mijn beeld is dat het op veel punten vergelijkbaar is, maar dat bepaalde zaken in Moldavie wat beter geregeld zijn als overblijfsel van de centrale Sovjetplanning. Hoofdinfrastructuur bijvoorbeeld. Van de andere kant zit Roemenie nu natuurlijk wel in een veel betere positie vanwege haar toetreding tot de EU (wat ik een prima idee vind, maar die discussie lijkt me hier off-topic).

O ja, ook nog wel interessant: de meeste hoofdwegen in Moldavie lopen dwars door dorpjes heen. Maar op een gegeven moment kwamen we op een genummerde hoofdweg ten noorden van Chisinau die alle dorpjes juist ontweek en ook heel weinig gelijkvloerse kruisingen had. Een soort snelweg dus, maar dan met maar twee stroken. Het vreemde was dat er vrijwel niemand op reed, terwijl alle andere wegen toch heel druk waren. Een soort spookweg dus, heel vreemd om op te rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 31 dec 2006, 22:35

Ik ken geen van beide landne, dus kan ik er niet over oordelen. Kenners zeggen dat Bulgarije stukken verder is dan Roemenië qua ontwikkeling. Maar als ik hoor over een rechtsyssteem dat nog niet is aangepast, over plannen om de wetgeving aan de EU aan te passen nog niet klaar zijn, en vooral, dat een gemiddeld Bulgaars maandloon de 200 Euro niet overschrijdt, dan vraag ik me af: Welke @&*#$ heeft deze landen binnengehaald. Zorg eerst maar voor een 'westerse' levensstandaard. dat is ook mijn weerstand tegen Turkije (economische redenen, niet de religieuze), en Kroatië.

2 beslissingen die er doorheen gedrukt zijn, en men in Den Haag zich maar afvragen waarom Nederland met de tegenstem tegen de grondwet een signaal heeft afgegeven dat het zo niet langer kan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 31 dec 2006, 22:36

Kroatië ook? Dat lijkt mij juist een net land, wat wel rijp is voor toetreding. Tenminste, als landen als Polen en Litouwen ook mogen toetreden...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 31 dec 2006, 22:41

Kroatië heeft potentieel, maar een zeer traag rechtssysteem en een lage levensstandaard. De prijzen liggen ongeveer op ons niveau, de lonen echter niet. Langs de kust (toerisme!) en in de hoofdstad is relatief veel rijkdom maar in het binnenland echt niet. Met een maandloon van 500 Euro heb je het daar al snel gehad: Meer dan in bv. Bulgarije maar heel wat minder dan hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » ma 01 jan 2007, 17:40

Zorg eerst maar voor een 'westerse' levensstandaard. dat is ook mijn weerstand tegen Turkije (economische redenen, niet de religieuze), en Kroatië.
De EU is juist *de* kans om die landen te laten opklimmen tot een Westerse levensstandaard.

Vergeet niet, landen als Spanje, Portugal en Ierland waren ook straatarm toen ze bij de EU kwamen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 14 aug 2007, 19:23

Ik zat net Moldavië eens te bekijken op Google Earth na aanleiding van een nieuwe atlas die ik heb.

Het land blijkt toch een aantal semi-snelwegen te hebben, sommige enkelbaans, maar ik heb in elk geval ei-aansluitingen, trompetten, abzweigungen en zelfs een klaverblad gezien.

Volgens mijn kaart zijn een aantal wegen van hogere klasse dan een normale hoofdweg;
M2 Cricova - Peresecina 19km
M3 Chişinău - Cimişlia 66km
M14 Răutel - Bălti 9km
M14 bypass Edineţ 7km
M21 Chişinău - Cricova 9km
R2 ChiÅŸinău - Sângera 10km
R3 Chişinău - Pojăreni 20km
R6 Suruceni - Ialoveni 6km
Totaal: 146km

Het hoofdwegennet bestaat uit de volgende wegen;
M1 Chişinău - Leuşeni (RO) 98km
M2 Cricova - Soroca (UA) 155km
M3 Chişinău - Giurguleşti (RO) 209km (gaat 2 maal door Oekraine)
M4 Tiraspol - Hristovaia (UA) 189km
M14 Pervomaisc (UA) - Bălti - Criva (UA) 358km
M21 Chişinău - Dubău (UA) 51km
R1 Chişinău - Sculeni (RO) 117km
R2 Chişinău - Tighina 62km
R3 Chişinău - Basarabeasca (UA) 98km
R4 HruÅŸova - Criuleni 28km
R5 Chişinău - Colosova (UA) 75km
R6 Suruceni - Sângera 26km
R7 Taxobeni - Solcani 143km
R8 Otaci (UA) - Edineţ 55km
R9 Ocnita (UA) - Soroca 54km
R12 DonduÅŸeni - Drochnia 37km
R13 Bălti - Broşteni (UA) 128km
R14 Bălti - Sărătenii Vechi 59km
R15 Glodeni - Bălti 33km
R16 Răutel - Sculeni (RO) 50km
R18 Sângerei - FloreÅŸti 45km
R19 Cotiujenii Mari - Camenca 25km
R20 Călăraşti - Rezina 106km
R26 CimiÅŸla - Tighina - Tiraspol 96km
R27 Tiraspol - Dnestrovsc (UA) 45km
R28 Pervomaisc - Răsacăieti 34km
R29 Tighina - Răzeni 57km
R30 Căuşeni - Tudora (UA) 55km
R31 Anenii Noi - Săiti (UA) 51km
R33 HânceÅŸti - Ungheni (RO) 90km
R34 HânceÅŸti - GiurgiuleÅŸti (RO) 177km
R35 Comrat - Basarabeasca 27km
R37 Cantemir - Comrat 42km
R38 Cahul - Taraclia 45km

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 14 aug 2007, 20:37

Volgens mij is Moldavië ook wel een land van tegenstellingen, de foto's van Panoramio in Google Earth van ChiÅŸinău laten erg veel nieuwe auto's zien, en dan voornamelijk auto's die hier in de prijsklasse € 20.000 - € 50.000 zouden vallen (Peugeot 307, BMW 5 serie, Chrysler PT Cruiser, Renault Mégane, veel nieuwe modellen Skoda's etc.).

Ook zie je veel foto's met moderne hoogbouw in de stad. (naast de gebruikelijke commieblocks).
Since the collapse of the Soviet Union, the city has become a relatively lively and well-provisioned capital, with a much higher standard of living than most rural areas.
Additionally, the city has among the highest proportion of green spaces of any major city in Europe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » di 28 aug 2007, 16:52

De "hoofdweg" tussen Tiraspol en Chisinau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"snelweg"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » wo 10 dec 2008, 17:05

De M-1 vanaf de Roemeense grens bij Leuseni naar de hoofdstad Chisinau is in zeer goede toestand;

Foto's vanaf Google Earth.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 dec 2008, 22:03

Ziet er goed uit!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 dec 2008, 22:55

Ze hebben daar betere wegen dan ik ooit gedacht had! Leuke en mooie foto's! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 dec 2008, 23:16

Het is een veel betere weg dan de wegen op de eerdere foto's in deze topic.

Nu is de hoofdverbinding met Roemenië natuurlijk ook de belangrijkste weg van het land. :) Net als dat de van Chisinau naar Bukarest kwalitatief de beste trein van Moldavië is. :) De stoptreintjes in Moldavië daarentegen hebben nog in echte Sovjetstijl houten bankjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Chris » vr 12 dec 2008, 15:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MD] Moldavië - Moldova

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mar 2009, 9:27

TADAM! Een unieke foto, van de grensovergang Moldavië-Transnistrië bij Bender (rechtermuisknop -> afbeelding bekijken om de foto geheel te zien):
Afbeelding

Foto is van 25/02/2009, dus zeer recent. :D

Plaats reactie