[REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door waldo79 » ma 27 aug 2012, 16:18

Geweldige rit :top:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wesso » ma 27 aug 2012, 16:22

Pff, ik val van de ene verbazing in de andere. Even pauze. Morgen weer verder kijken :D

Ik vind het trouwens wel van doorzettingsvermogen getuigen om zo achter elkaar door te karren...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » ma 27 aug 2012, 20:19

Wesso schreef:Ik vind het trouwens wel van doorzettingsvermogen getuigen om zo achter elkaar door te karren...
Het was soms flink aanpoten ja, maar dat wisten we van te voren. Je moet het allebei echt leuk vinden om elke dag stevig door te rijden en je hebt natuurlijk ook goed materiaal nodig :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Hanno » ma 27 aug 2012, 20:51

^^ En dat hadden we! Die auto van Wouter was echt geweldig voor deze trip. Daarom konden we ook behoorlijke afstanden afleggen op een dag!

Het was inderdaad een fantastische reis met een aaneenschakeling van Alpenpassen. Het is lastig aan te geven wat de mooiste pas was. Het meest adembenemend uitzicht hadden we in ieder geval op de Cime de la Bonette, een 360 graden-panorama waar je gewoon met de auto naartoe rijdt. Dat is dan ook meteen de hoogste geasfalteerde weg in de Alpen (2.802 m). Dat was heel erg mooi. De leukste passen om te rijden waren denk ik wel de Colle di Fauniera/Colle Valcavara naar Demonte, de Agnelpas en de Stélviopas. Maar ook de Col d’Izoard was geweldig en verrassend met al die rotspunten… De meest spectaculaire route was zonder twijfel de Colle delle Finestre - Strada dell’Assietta. En volgens mij kan de Ächerlipass van SnarfFlevoland, qua moeilijkheidsgraad, daar toch niet aan tippen. De Ächerli had inderdaad nog wel in de terugreis gepast, maar ik kende hem niet. Misschien iets voor een volgende Roadtrip, waar we inderdaad ook richting het oosten van de Alpen kunnen. Overigens ken ik Oostenrijk vrij goed en ik vond de passen in Frankrijk/Italië toch allemaal was spectaculairder dan de grote passen in Oostenrijk. Die zijn toch over het algemeen veel beter uitgebouwd en veel minder uitdagend om te rijden.
SnarfFlevoland schreef: Stélvio heeft m.i. meer de naam dan dat het daadwerkelijk allemaal zo schitterende natuur betreft. Mij is de omgeving aldaar vies tegengevallen.
Dat had ik vooral met de Gávia. Heel leuk om te rijden, maar boven viel het tegen. De Stélvio biedt ook niet de mooiste natuur ooit gezien, maar het zicht op de Ortler, waar je steeds langs slingert als je vanuit het oosten de Stélvio beklimt, is erg mooi.

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door keokiracer » ma 27 aug 2012, 21:03

Gaaf man! :top: Ben meteen jaloers.

Vielen me wel 2 dingen op bij het kijken naar je filmpjes:
Wouter N14 schreef: Het laatste stukje van de Stélvio en meest spectaculair met een aaneenschakeling van krappe en steile haarspeldsbochten. 5:29 min.
Link
De titel van je filmpje klopt niet, er staat Itlay ;)
En in een ander staat Switserland ipv Switzerland
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » ma 27 aug 2012, 21:05

^^ dank je, was me helemaal niet opgevallen :confuuuse: Ik zal het aanpassen aangepast ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Quattro » ma 27 aug 2012, 21:10

Leuke foto's, een roadtrip door de Alpen plan ik al enkele jaren maar nog niet van gekomen
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [EU] Roadtrips

Bericht door Snelwegenkenner » ma 27 aug 2012, 21:13

^^ Leuke foto's. :)

Paar dingen vielen op bij de eerste reeks.
1. Foto 22: Op de A 73 ten zuiden van Nijmegen vind ik ondanks het een drukke route is, verlichting nog niet zo nodig.
2. Foto 30. Wat een kolossaal gebouw daar bij Venlo van de Floriade zeker. Typisch zo'n stad met grootstedelijke ambities.
3. Foto 49: Lekker provisorisch dat asfalt. De Duitsers zijn daar niet echt snel.

Bij de tweede reeks vind ik die betonnen Michelin borden echt prachtig. 8-)
Net zoals die reusachtige bergen, roept echt vakantie op. Sommige stukken komen bekend voor omdat ik daar twee jaar geleden geweest ben. :woop:
Stuk Mont Cenis, maar ook Italiaanse A6. Ook de Berninapas van Tirano tot Tiefencastel ben ik geweest.

Sommige foto's daar in die Eifel(Saarbrucken-Gerolstein) met de mist zijn ook prachtig. :top:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 aug 2012, 23:00

Hanno schreef:De meest spectaculaire route was zonder twijfel de Colle delle Finestre - Strada dell’Assietta. En volgens mij kan de Ächerlipass van SnarfFlevoland, qua moeilijkheidsgraad, daar toch niet aan tippen. De Ächerli had inderdaad nog wel in de terugreis gepast, maar ik kende hem niet.
Valse start... Da's een puinweg! :hap:
Ja, puinwegen zijn altijd een nog veel grotere uitdaging. In Steiermark (Oostenrijk) heb ik afgelopen vakantie meerdere grindweg passen gereden, maar wel met een wat oudere 4x4 auto. In Zwitserland zijn ook nog enkele passen met grind, maar veelal lopen die ergens in een dal dood.

De moeilijkheidsgraad van de Ächerli moet je natuurlijk vergelijken met een asfaltbergpas, niet met puinwegen. De pas is lastig, omdat je zeer regelmatig met landbouwverkeer en/of algemeen tegenverkeer te maken krijgt. En regelmatig staan ook gewoon koeien in de weg of met een gat half op het asfalt. En die bewegen zich geen centimeter voor een auto. :p
Hanno schreef:Overigens ken ik Oostenrijk vrij goed en ik vond de passen in Frankrijk/Italië toch allemaal was spectaculairder dan de grote passen in Oostenrijk. Die zijn toch over het algemeen veel beter uitgebouwd en veel minder uitdagend om te rijden.
Veel bergpassen zijn in Oostenrijk inderdaad goed uitgebouwd. Dat is soms ook wel leuk om met pieken van ruim 100 km/h een bergpas te berijden. Doch meer richting het oosten heeft Oostenrijk ook nog veel smallere bergpasjes. De bergen zijn aldaar niet meer zo hoog, maar het hoogteverschil en de natuur mag er zeker zijn. Vooral in Steiermark heb je diverse bergpassen die uitsluitend uit een grindweg bestaan.
Hanno schreef:Misschien iets voor een volgende Roadtrip, waar we inderdaad ook richting het oosten van de Alpen kunnen.
Nu ja, in Zwitserland zijn er genoeg super smalle bergweggetjes die ook zeer spectaculair zijn. Meestal moet je daarvoor wel in een doodlopend dal rijden, maar het uiteindelijke uitzicht loont zich definitief!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Vinny » di 28 aug 2012, 8:34

Geweldige fotoserie *smikkel*!
Mooi avontuur ook om op die manier rond te reizen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 10:19

SnarfFlevoland schreef:In Zwitserland zijn ook nog enkele passen met grind, maar veelal lopen die ergens in een dal dood.
De Umbrailpas is natuurlijk wel een bekende en redelijke belangrijke pas met een grindwegdek.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2012, 10:29

^^ Hoewel onverhard is de kwaliteit van de Umbrail beter dan sommige geasfalteerde wegen :) Er rijdt immers ook een postbus over.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door vynkce » di 28 aug 2012, 10:36

Wat een enorme hoeveelheid foto's. Ik heb ze echter met veel plezier en interesse bekeken, moet een prachtige reis geweest zijn! ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 aug 2012, 10:57

Coen Tunnel schreef:De Umbrailpas is natuurlijk wel een bekende en redelijke belangrijke pas met een grindwegdek.
De Umbrailpas is toch maar gedeeltelijk onverhard?! Het grootste deel is asfalt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Coen Tunnel » di 28 aug 2012, 10:59

^^ Het gaat inderdaad om een paar kilometer aan Zwitserse zijde. Maar feit blijft dat het een pas van enig belang is die voor een deel onverhard is. En onverharde wegen van enig belang in Zwitserland, die zijn er niet heel veel.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Hanno » di 28 aug 2012, 21:02

SnarfFlevoland schreef:Nu ja, in Zwitserland zijn er genoeg super smalle bergweggetjes die ook zeer spectaculair zijn. Meestal moet je daarvoor wel in een doodlopend dal rijden, maar het uiteindelijke uitzicht loont zich definitief!
In Zwitserland zal inderdaad nog veel meer te zien zijn. Wij hebben in onze trip wel zoveel mogelijk gestreefd naar een doorlopende route. Alle passen die we gereden hebben, zelfs de puinweg 'Assietta', maakten onderdeel uit van een route. Dat maakte het ook leuk. Niet allemaal doodlopende dalen in rijden om zo spectaculair mogelijke wegen op te zoeken, maar een route met een aaneenschakeling van passen creëren, die allemaal een doorgaande functie in onze reis hadden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Jeroen » di 28 aug 2012, 21:22

Schitterende tour! Een hoop jaloersmakende plaatjes. Staan toch nog een hoop van die passen op mijn verlanglijstje, alhoewel ik de belangrijkste Zwitserse passen inmiddels wel al heb gehad.

De Stelvio is qua uitzicht inderdaad niet de meest spectaculaire (vrij kaal landschap) maar wel een van de meest uitdagende passen. Er is dacht ik een verbod voor voertuigen langer dan 7,5 meter en aan de oostelijke kant van de pas zijn de bochten zo krap dat je niet eens met 2 normale personenauto's elkaar kunt passeren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2012, 23:43

Jeroen schreef: en aan de oostelijke kant van de pas zijn de bochten zo krap dat je niet eens met 2 normale personenauto's elkaar kunt passeren.
Klopt, in het filmpje kan je ook zien dat ik in een haarspeldbocht moet wachten op een (dalende) tegenligger. Vervolgens haal ik de bocht niet en moet ik een metertje achteruit steken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door exroosje » wo 29 aug 2012, 9:22

Ik ben in 2003 door die Tunnel Munt la Schera gekomen vanuit zwitserland naar italie, maar ik kan me geen tol herinneren. Bij de ingang was er toen alleen douane (zwitsers) en bij de uitgang weer (italiaans) meen ik me te herinneren. Waar wordt de tol geheven?

Dat gebied daar bij livigno vond ik wel heel apart, mooi en zeer afgelegen inderdaad.

Die Valcavera route staat ook nog op mijn lijstje overigens. Ook al zo heerlijk afgelegen. Die steenslag route was mij bekend (ben ook over de Finestre geweest een paar jaar geleden) en er staan ook duidelijk broden bij dat het een 4WD weg is. Voldoende om mij er weg te houden met mijn C5.

Bij Bormio heb je de Mortirolo gemist zie ik. Ook wel spectaculair vanwege de steilheid.

En dan inderdaad jun je een volgende keer wat dolomieten passen in sud tirol nemen. Die zijn ook fraai (en niet zo uitgebouwd als oostenrijkse passen) en er zitten enkele van de steilste weggetjes bij.
Laatst gewijzigd door exroosje op wo 29 aug 2012, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » wo 29 aug 2012, 9:27

^^ Wij reden vanuit Italië en een stukje voor de tunnel staat een tolhuisje:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 aug 2012, 9:28

^^
Precies. De tol wordt geheven aan de Italiaanse zijde bij het stuwmeer (Lago di Livigno).

Je was met net voor... met een foto... :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Vegi » wo 29 aug 2012, 13:08

Wow, het duurde ff voordat ik alles doorgekeken had. 3 dagen zo af en toe foto's kijken. Super verslag :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Pino » wo 29 aug 2012, 13:34

Aan het taalgebruik op het bordje op de foto kun je trouwens mooi zien dat je hier al in Zwitserland zit. De gehele Munt La Schera-tunnel én het "Italiaanse" portaal bevinden zich in Zwitserland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 29 aug 2012, 14:27

^^
Klopt inderdaad, bedankt voor de oplettendheid! Het tolhuisje staat net een paar meter in Zwitserland op de stuwdam. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Hanno » wo 29 aug 2012, 21:40

exroosje schreef:Die steenslag route was mij bekend (ben ook over de Finestre geweest een paar jaar geleden) en er staan ook duidelijk broden bij dat het een 4WD weg is.
Er staan heel veel borden aan het begin van de Assietta, maar geen bord over de noodzaak van 4WD... Maar goed, dat hadden wij uiteindelijk wel. Blijft wel idioot dat een weg gewoon voor alle verkeer opgesteld is, terwijl je na 30 km door een enorme modderpoel heen moet baggeren, waar niemand met een normale auto doorheen komt en teruggaan eigenlijk ook geen optie is...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » wo 29 aug 2012, 21:53

^^ Al ver voor die modderpoel zaten stukken zo steil en slecht dat normale personenauto's er eigenlijk niets te zoeken hebben, 4WD of niet. Zonder 4WD was je simpelweg vastgelopen en daarom zou een waarschuwing zeker niet overdreven zijn geweest op die borden :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Hanno » wo 29 aug 2012, 22:23

exroosje schreef:Bij Bormio heb je de Mortirolo gemist zie ik. Ook wel spectaculair vanwege de steilheid.
Jeetje, dat was inderdaad een veel leukere route van Tirano naar Ponte di Legno geweest. We hebben nu om van Tirano naar voet van de Gávia te komen de vrij saaie Apricapas en de SS39 via Édolo genomen. Daar was weinig aan. Die Mortirolo ziet er gaaf uit op Streetview. Jammer.
We zijn wel langs de afslag naar die pas gereden zie ik nu ;)
SPOILER: TOON

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door marcel » do 30 aug 2012, 22:50

Wat doe je hier als er tegenverkeer komt?
https://picasaweb.google.com/1004651498 ... 0137813282

Dit kende ik alleen uit Duitsland
https://picasaweb.google.com/1004651498 ... 6665177682

Typisch Zwitsers: het nummer staat maar in één richting aangegeven
https://picasaweb.google.com/1004651498 ... 7035950258
Maar op de volgende foto dan wel in beide richtingen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door Wouter N14 » do 30 aug 2012, 23:21

marcel schreef:Wat doe je hier als er tegenverkeer komt?
https://picasaweb.google.com/1004651498 ... 0137813282
Dan moet iemand een stukkie terug, als het even kan het dalende voertuig. In dit soort gevallen is het ook wel handig om even te claxonneren alvorens je de tunnel inrijdt.
marcel schreef:Dit kende ik alleen uit Duitsland
https://picasaweb.google.com/1004651498 ... 6665177682
Wij ook en waren benieuwd hoe bijzonder dit was :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Alpen

Bericht door exroosje » ma 03 sep 2012, 12:59

Hanno schreef: Er staan heel veel borden aan het begin van de Assietta, maar geen bord over de noodzaak van 4WD... Maar goed, dat hadden wij uiteindelijk wel. Blijft wel idioot dat een weg gewoon voor alle verkeer opgesteld is, terwijl je na 30 km door een enorme modderpoel heen moet baggeren, waar niemand met een normale auto doorheen komt en teruggaan eigenlijk ook geen optie is...
In elk geval kun je dat gegeven wel online vinden in de beschrijvingen van deze pasweg. Ik heb het daarom maar niet geprobeerd.
Ik meende echter onderweg ook wel ergens een gevaar bordje te hebben zien staan aangaande deze weg. Zelfs voor de finstre werd je uitgebreid gewaarschuwd, dusdanig dat ook niet veel autos die wagen (terwijl ie goed te doen is en erg leuk te rijden)

Er geldt overigens ook een geslotenverklaring gedurende specifieke periode (weekend dacht ik). Zie je op het tweede bordje. Ook handig van te voren te weten.

Plaats reactie