Interstate voor EU-landen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » zo 28 jul 2013, 14:07

Als je binnen A-nummers wilt blijven, kun je Nederland wellicht nog zover krijgen om de A12 om te nummeren in A3, en misschien doen de Oostenrijkers met hun A8 en A25 wel mee. Op die manier zou je tussen individuele landen een heel eind kunnen komen. Een echt Europees nummersysteem zou dat echter nooit worden, aangezien landen als Spanje en Italië met hun wegnummers A3 zouden blijven zitten. En of de Duitsers dan de Fransen zo gek zouden krijgen om het stukje Saarbrücken - Freyming Merlebach om te nummeren naar A6, waarbij de Fransen dan maar een ander nummer moeten toekennen aan hun Parijs - Lyon, dat ligt weer minder voor de hand. Evenmin dat bijvoorbeeld Nederland bereid zou zijn om de A76 om te nummeren naar A4 (aansluiting op Duitsland). Je moet dus toch met die alomvattende oplossing komen waarbij alle landen volledig opnieuw beginnen met nummeren. Het maakt daarbij niet veel uit of je de E-prefix gebruikt of de A-prefix; iedereen moet hoe dan ook opnieuw beginnen.

Maar dit herinnert me wel aan een van mijn voornaamste bezwaren dat ik tegenkwam bij het opnieuw invullen van de E-nummering: namelijk dat in veel landen de belangrijkste corridors hetzij buiten de E-nummering zouden moeten blijven hetzij met een driecijferig nummer kwamen te zitten, terwijl corridors met een maar zeer beperkt belang de meest prominente nummers zouden oppakken. Doordat het Interstate-systeem vanuit het niets is opgebouwd, heeft men in de VS meestal de landelijke corridors weten te combineren met de belangrijkste routes van een bepaalde staat, met maar een zeer beperkt aantal uitzonderingen (zoals de door Chris al genoemde I-10 in New Mexico). Het is gewoon een hellige taak, om Europese nummers te plakken op netwerken die primair vanuit landelijk denken zijn opgebouwd.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mark6565 » zo 28 jul 2013, 14:53

Pino schreef: Het is gewoon een hellige taak, om Europese nummers te plakken op netwerken die primair vanuit landelijk denken zijn opgebouwd.
De EU zou zeker wat infrastructurele zaken betreft het landelijk denken moeten ombuigen tot iets constructiefs: Het Europees denken. Maar dan heb ik het natuurlijk alleen over infrastructurele zaken ;).
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Palance » zo 28 jul 2013, 15:27

Ds79m schreef:En welk nut wordt daar precies mee gediend?
Wat is het nut van wegnummering?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Ds79m » zo 28 jul 2013, 18:29

^^ Speciaal voor jou een verduidelijking: Wat is het nut ervan als de EU oplegt dat E-nummers verplicht boven nationale nummers moeten prevaleren?

Pino schreef:Als je binnen A-nummers wilt blijven, kun je Nederland wellicht nog zover krijgen om de A12 om te nummeren in A3, en misschien doen de Oostenrijkers met hun A8 en A25 wel mee. Op die manier zou je tussen individuele landen een heel eind kunnen komen. Een echt Europees nummersysteem zou dat echter nooit worden, aangezien landen als Spanje en Italië met hun wegnummers A3 zouden blijven zitten. En of de Duitsers dan de Fransen zo gek zouden krijgen om het stukje Saarbrücken - Freyming Merlebach om te nummeren naar A6, waarbij de Fransen dan maar een ander nummer moeten toekennen aan hun Parijs - Lyon, dat ligt weer minder voor de hand. Evenmin dat bijvoorbeeld Nederland bereid zou zijn om de A76 om te nummeren naar A4 (aansluiting op Duitsland). Je moet dus toch met die alomvattende oplossing komen waarbij alle landen volledig opnieuw beginnen met nummeren. Het maakt daarbij niet veel uit of je de E-prefix gebruikt of de A-prefix; iedereen moet hoe dan ook opnieuw beginnen.
Ik heb natuurlijk niet de illusie dat iedereen zijn lage nummers gaat verschuiven naar onbelangrijke grensoverschrijdende snelwegen. Daarom noemde ik ook niet voor niets de A74 en A77 als voorbeelden. Beschouw dat gewoon als quick wins. Daarnaast zijn er genoeg knooppunten in de buurt van de grens waar je met indirecte wegnummering voor het nummer aan de andere kant van de grens kunt werken, dat spaart weer het onthouden van een extra nummer uit. Dat kan allemaal prima in Nederland, zonder dat er iets bijzonders verandert.

Over de grens zou ik het niet vreemd vinden als een klein landje als Luxemburg zijn nationale wegnummers afstemt op de buurlanden. A4 naar het westen, A31 naar het zuiden, A64 naar het oosten, A8 in het zuiden en eventueel A27 naar het noorden. In Frankrijk kun je je vraagtekens zetten bij de nummerwissel op verbindingen als de A6-A7, A10-A63, A25-A27 en de A71-A75 (Hé, dan heb je mooi de A6 vrij voor het stukje bij Freyming-Merlebach :lol: ).

Als je zo een beetje rommelt, zonder ingrijpende aanpassingen te doen, kom je voor een reis Rotterdam-Marseille op de A16, A1, A4, A31 en A7. Dat begint er toch al op te lijken.
Maar dit herinnert me wel aan een van mijn voornaamste bezwaren dat ik tegenkwam bij het opnieuw invullen van de E-nummering: namelijk dat in veel landen de belangrijkste corridors hetzij buiten de E-nummering zouden moeten blijven hetzij met een driecijferig nummer kwamen te zitten, terwijl corridors met een maar zeer beperkt belang de meest prominente nummers zouden oppakken. Doordat het Interstate-systeem vanuit het niets is opgebouwd, heeft men in de VS meestal de landelijke corridors weten te combineren met de belangrijkste routes van een bepaalde staat, met maar een zeer beperkt aantal uitzonderingen (zoals de door Chris al genoemde I-10 in New Mexico). Het is gewoon een hellige taak, om Europese nummers te plakken op netwerken die primair vanuit landelijk denken zijn opgebouwd.
Het vormen van een goede wegnummering op basis van E-nummers is een wiskundig probleem dat simpelweg onoplosbaar is. Je blijft met een overmaat aan TOTSO's en 3-cijferige nummers voor belangrijke verbindingen achter. Dat gezegd hebbende, mag je best kritisch zijn op wat er ooit is gerealiseerd. Rond de belangrijkste Amerikaanse steden liggen nauwelijks wegen met een driecijferig wegnummer. De Europese hoofdstad wordt verbonden met de hoofdstad van buurland Luxemburg met nummer 411 dat halverwege wisselt in 25, richting de 4e agglomeratie van Frankrijk Lille is dat 429, dat halverwege wijzigt in 42. Hoewel Amsterdam en Parijs wel met 1 nummer zijn te bereiken (hoewel Amsterdam niet via de meest logische route), vraag je je toch af wat men destijds heeft gedacht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2013, 19:32

mark6565 schreef:Misschien E-nummers afschaffen en internationale A-nummers invoeren? Of is dat hetzelfde? :roll:
Dat is lood om oud ijzer natuurlijk. Daarnaast betekent de A prefix niet in alle landen hetzelfde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2013, 19:39

Dat komt deels door de stijl van bewegwijzering (zou dus theoretisch kunnen worden aangepakt), maar deels ook door de manier waarop het Europese snelwegennet tot stand is gekomen, als tegengesteld aan het Amerikaanse. En juist dat laat zich eigenlijk niet aanpakken, niet meer althans.
Natuurlijk kan dat wel worden aangepast. De landen in voormalig Joegoslavië bewijzen dat een andere stijl bewegwijzering uitrollen omdat landje x onafhankelijk is geworden geen enkel probleem is. Nederland bewijst dat met NBA natuurlijk ook. Als we in 2015 een Europese wegbeheerder of een eisenpakket opleggen aan de nationale wegbeheerders die gelijk is aan de interstate, dan heb je na 10 jaar ongeveer wegen die grotendeels voldoen aan dat eisenpakket: Uniforme wegwijzers, heldere wegnummering, éénduidige weginrichting (dezelfde markering).
Ik vind dat dus geen slecht idee. Het vergemakkelijkt de navigatie namelijk aanzienlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Palance » zo 28 jul 2013, 19:46

Ds79m schreef:Speciaal voor jou een verduidelijking: Wat is het nut ervan als de EU oplegt dat E-nummers verplicht boven nationale nummers moeten prevaleren?
Waarom zou je een nationale nummerautoriteit willen moeten handhaven en niet over de grens willen kijken? Ik zie geen enkel argument waarom je bepaalde lange-afstandsroutes al dan niet primair niet zou kunnen bewegwijzeren. Daarbij zeg ik niet dat Europa moet gaan over het nummeren van een Frans flutweggetje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mark6565 » zo 28 jul 2013, 20:44

Hoe belangrijk vinden de Europese landen zélf de E-wegaanduiding?

Een voorbeeld, de E1

Het allereerste begin wanneer de E1 samenloopt met de Noord-Ierse A8:

https://www.google.com/maps/preview?hl= ... !2e0&fid=5

Juist A8 op het bord, géén E1!



Een eindje verder op:

https://www.google.com/maps/preview?hl= ... !2e0&fid=5

A8

Weer verder bij Belfast waar de E1 samen met de E16 via het traject van de M2 loopt:

https://www.google.com/maps/preview?hl= ... !2e0&fid=5

Tjah, van alles, maar géén E1 of E16, hoewel Google Streetview E16 aangeeft.

De Ierste republiek dan, het deel waar de E1 samenloopt met de M1:

https://www.google.com/maps/preview?hl= ... 13.1&fid=5

Juist, ook hier alleen M1

Even een stukje zwemmen, want de eerste Europese weg gaat over zee :nuts: , Spanje:

De AP9

https://www.google.com/maps/preview?hl= ... 13.1&fid=5

Yes! In ieder geval op het hectometerpaaltje:

Even verderop op diezelfde AP9:

https://www.google.com/maps/preview#!q= ... 13.1&fid=5

Mooi, in Spanje hebben ze het begrepen!

Portugal:

Hier loopt ie samen met de A3:

https://www.google.com/maps/preview#!q= ... 13.1&fid=5

Nope, alleen A3 :(

Bij Lissabon met de A1

https://www.google.com/maps/preview#!q= ... 13.1&fid=5

Nee hoor, géén E1.

Mijn mening: de E-wegen stellen niks voor. De meeste landen (op bv Spanje na) hebben lak aan de E-wegen en naar mijn mening aan Europa! Maar ja, wie ben ik :roll:
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mhkamp » zo 28 jul 2013, 20:47

mark6565 schreef:Mijn mening: de E-wegen stellen niks voor. De meeste landen (op bv Spanje na) hebben lak aan de E-wegen en naar mijn mening aan Europa! Maar ja, wie ben ik :roll:
Kijk even naar België en de Scandinavische landen. Daar prevaleert de E-nummering boven de nationale wegnummering. Oké, ze zijn in de minderheid.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Willem » zo 28 jul 2013, 20:50

En op een eiland als Ierland heeft het aangeven van E-nummers minder zin. Veel doorgaand internationaal verkeer is daar niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Palance » zo 28 jul 2013, 20:56

Er is ook vrachtverkeer dat naar het vasteland moet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mark6565 » zo 28 jul 2013, 20:58

Ok, op een eiland als Ierland heb je er eigenlijk weinig aan geef ik toe. Dan zou je daar het E-wegennet helemaal moeten afschaffen! Maar er is, zoals Palance aangeeft, ook vrachtverkeer dat er op navigeert.

mhkamp schreef:Kijk even naar België en de Scandinavische landen. Daar prevaleert de E-nummering boven de nationale wegnummering. Oké, ze zijn in de minderheid.
Dat is inderdaad waar, maar ja ze zijn, zoals je zelf al zegt, in de minderheid.
Laatst gewijzigd door mark6565 op zo 28 jul 2013, 21:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2013, 21:00

mhkamp schreef:
mark6565 schreef:Mijn mening: de E-wegen stellen niks voor. De meeste landen (op bv Spanje na) hebben lak aan de E-wegen en naar mijn mening aan Europa! Maar ja, wie ben ik :roll:
Kijk even naar België en de Scandinavische landen. Daar prevaleert de E-nummering boven de nationale wegnummering. Oké, ze zijn in de minderheid.
Zullen we geen "fact free politics" bedrijven?
Ik heb een tijdje geleden een uitgebreid overzicht gepost van hoe landen met hun wegnummering (en E nummering omgaan):

Code: Selecteer alles

Geen Europese wegen	7
Geen wegnummering	2
E nummering prioritair	5
Nationale nummering prioritair	6
Geen voorkeur	19
Voorkeur wisselt	6
Onbekend	2
De meerderheid van de Europese landen vermelden beide wegnummers op de bewegwijzering zonder (duidelijke) voorkeur voor één der nummers. Met "Geen Europese wegen" bedoel ik dus dat het land überhaupt geen E weg heeft. Je moet dan denken aan een land als Cyprus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mark6565 » zo 28 jul 2013, 21:06

Vinny schreef:Zullen we geen "fact free politics" bedrijven?
Ik heb een tijdje geleden een uitgebreid overzicht gepost van hoe landen met hun wegnummering (en E nummering omgaan):

Code: Selecteer alles

Geen Europese wegen	7
Geen wegnummering	2
E nummering prioritair	5
Nationale nummering prioritair	6
Geen voorkeur	19
Voorkeur wisselt	6
Onbekend	2
De meerderheid van de Europese landen vermelden beide wegnummers op de bewegwijzering zonder (duidelijke) voorkeur voor één der nummers. Met "Geen Europese wegen" bedoel ik dus dat het land überhaupt geen E weg heeft. Je moet dan denken aan een land als Cyprus.

Ai :oops:
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » zo 28 jul 2013, 21:13

^^ In het kader van de fact free politics vond ik de manier waarop Vinny landen in "geen voorkeur" inschaalde indertijd nogal gedreven door een wens om E-nummers in relatief belang te laten stijgen. Dat vind ik nog steeds. Het voornaamste punt waar E-nummers het onderspit delven is de indirecte verwijzing naar snelwegen. Daar gaat het met veel gevallen van "geen voorkeur" hard achteruit en moet je naar een nationaal wegnummer toerijden, waarna je pas op de E-weg zelf min of meer gelijkwaardige bewegwijzering krijgt.
Vinny schreef:
Dat komt deels door de stijl van bewegwijzering (zou dus theoretisch kunnen worden aangepakt), maar deels ook door de manier waarop het Europese snelwegennet tot stand is gekomen, als tegengesteld aan het Amerikaanse. En juist dat laat zich eigenlijk niet aanpakken, niet meer althans.
Natuurlijk kan dat wel worden aangepast. De landen in voormalig Joegoslavië bewijzen dat een andere stijl bewegwijzering uitrollen omdat landje x onafhankelijk is geworden geen enkel probleem is. Nederland bewijst dat met NBA natuurlijk ook. Als we in 2015 een Europese wegbeheerder of een eisenpakket opleggen aan de nationale wegbeheerders die gelijk is aan de interstate, dan heb je na 10 jaar ongeveer wegen die grotendeels voldoen aan dat eisenpakket: Uniforme wegwijzers, heldere wegnummering, éénduidige weginrichting (dezelfde markering).
Zoals ik zei, bewegwijzering kun je aanpassen aan veranderende nationale voorkeuren. Wegnummering aanpassen van internationaal naar nationaal is ook niet moeilijk. Iets vergelijkbaars zie je waar landen net onafhankelijk zijn geworden (voormalige Joegoslavië) of in landen waar wegbeheer en bewegwijzering in handen van decentrale overheden zijn gebracht (België). Vanuit een groter geheel wijzigingen door gaan voeren in een kleiner geheel is niet heel moeilijk, hoogstens vrij duur. Wat oneindig veel moeilijker is om vanuit vele kleine gehelen één uniform beleid te gaan maken, of dat nu gaat om wegnummering of om de inhoud van bewegwijzering. Zaken zijn op decentraal niveau namelijk om een reden gegroeid naar hun huidige toestand, en afstappen van de eigen ooit geformuleerde principes wordt al snel als een stap achteruit ervaren.

Dat is wat ik bedoel met "de manier waarop het Europese snelwegennet ooit tot stand is gekomen". Het is niet als geheel gecreëerd. Individuele landen hebben om een gepercipieerd nationaal belang een weg op een bepaalde manier aangelegd en die perceptie laten terugkomen in een nationaal wegnummer. Dat gepercipieerde nationale belang wegcijferen lijdt tot moeilijke keuzes, een vorm van keuzes die ze in Amerika nooit hebben hoeven maken, omdat het Interstate-wegennet daar door de federale overheid is geïnitieerd, wat vervolgens is gereflecteerd in nummering op een federale snit.

Kijk naar ieder willekeurig harmonisatieproces in de EU. Het is altijd een moeilijk proces dat niet altijd de makkelijkste compromissen oplevert. Maar als je dat in de handel doet, kunnen kwantificeerbare besparingen worden behaald en daar willen nationale overheden nog wel dusdanig gevoelig voor zijn dat ze nationale stokpaardjes kunnen opgeven. Harmonisatie van wegnummers en bewegwijzering levert daarentegen alleen maar kosten op. Daarom gaat men niet verder dan een bepaald minimum, namelijk dat wegmarkeringen er min of meer vergelijkbaar uitzien (Verdrag van Wenen) waarmee je de veiligheid bevordert. Maar voor iets verdergaands als geharmoniseerde richtinggevende bewegwijzering is geen harmonisatiegrondslag gezien. Geheel begrijpelijk.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 28 jul 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vahalis » zo 28 jul 2013, 21:24

Één manier van bewegwijzeren opleggen lijkt mij vooralsnog te ver gaan. Wat wel kan is een basisafspraak. Het moet toch niet ingewikkeld zijn om af te spreken dat E-nummers tenminste gelijkwaardig worden behandeld aan eigen nummers. Geeft voldoende ruimte voor eigenheid, maar toch kan in Europa dan op die nummers doorgaand gereden worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Ds79m » zo 28 jul 2013, 21:31

^^ De vraag blijft waarom je dat zou willen. Ik heb nog geen enkel argument gelezen waarom E-nummers zoveel nut toevoegen, dat het gerechtvaardigd is om belastinggeld uit te geven aan het toevoegen ervan op de bewegwijzering. Laten we dat probleem eerst oplossen, voordat we het gaan hebben over politieke dwang om het te doen.
Pino schreef:^^ In het kader van de fact free politics vond ik de manier waarop Vinny landen in "geen voorkeur" inschaalde indertijd nogal gedreven door een wens om E-nummers in relatief belang te laten stijgen. Dat vind ik nog steeds. Het voornaamste punt waar E-nummers het onderspit delven is de indirecte verwijzing naar snelwegen. Daar gaat het met veel gevallen van "geen voorkeur" hard achteruit en moet je naar een nationaal wegnummer toerijden, waarna je pas op de E-weg zelf min of meer gelijkwaardige bewegwijzering krijgt.
En dat is nog gerekend zonder verkeersinformatie, DRIP's of en omleidingsborden.
Kijk naar ieder willekeurig harmonisatieproces in de EU. Waarbij ik dan nog opmerk dat EU-harmonisatie in de handel winst voor diezelfde handel oplevert, omdat ze zich maar aan één set regels hoeven te houden in plaats van 28; maar dat het moeilijker is om eenzelfde harmonisatie door te voeren in zaken als bewegwijzering, omdat er nu eenmaal veel moeilijker een kostenbesparing op kan worden geplakt. Zelfs in de hele EU aan één kant van de weg laten rijden is onvoldoende harmonisatiegrondslag gezien; laat staan voor het harmoniseren van kleuren op de borden of wegnummers.
Nou ja goed, als je kijkt hoe NBA in Nederland wordt geïntroduceerd, toch vooral een mislukte kopie van de Duitse bewegwijzering, zou je ervoor kunnen pleiten dat de Duitse versie de standaard wordt. Maar goed, we moeten niet de illusie hebben dat dit ooit voldoende voorstanders gaat krijgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » zo 28 jul 2013, 21:36

^^ Dat bepleiten kan zeker, maar het zou een zeeeeeeer lang proces worden voor 28 lidstaten, met een nu ook niet altijd even optimaal systeem als eindresultaat. En als Spanje in 2035 eindelijk haar eigen versie van de Duitse snelweg-bewegwijzering invoert, wie weet waar op dat moment een land als Nederland staat.

Bewegwijzeringssystemen zijn wereldwijd onderhevig aan een soort permanente kruisbestuiving. Natuurlijk zie je binnen Europa dat Duitsland grote invloed heeft, met name op haar buurlanden. Nog even los van grappen als NBA zie je het aan Duitse vindingen als de ISO-pijl en het DIN-lettertype, die op de Duitse schaal wat eenvoudiger kunnen worden ontwikkeld dan in kleinere landen. Maar iedereen vult dat soort vindingen weer op zijn eigen manier in. Zeer veel landen hebben op enig moment de Amerikaanse stijl van bewegwijzering van dat moment volledig overgenomen. Maar als je kijkt hoe de vlag er in al die landen op dit moment bij hangt, zie je toch grote verschillen. Australië integreerde wegnummers op borden in plaats van met losstaande schildjes te werken, grote delen van Zuid-Amerika zitten nog steeds op het kapitaalschrift dat de VS allang verlaten heeft, Chili gooide over zijn Amerikaanse bewegwijzering op de snelwegen een Spaanse saus. Het ene moment beweeg je dichter naar je buurland toe, het andere moment pak je weer iets uit een ander buurland waardoor je van je oorspronkelijke inspirator wegbeweegt. Wellicht groeien we ooit naar een paar "families" van bewegwijzering toe binnen Europa, meer in ieder geval dan nu.

Wat betreft het invoeren van een regel dat E-nummers tenminste gelijkwaardig moeten worden behandeld als naitonale nummers: ik vermoed dat voor zo'n regel onvoldoende draagvlak zal bestaan. Landen kiezen er niet voor niets ook nu voor om E-nummers gelijkwaardig te behandelen. Bordruimte is te schaars voor twee systemen volkomen gelijkwaardig naast elkaar. Waarom zou je ooit een meerderheid kunnen krijgen op Europees niveau voor een dergelijke regel?
Laatst gewijzigd door Pino op ma 29 jul 2013, 14:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2013, 21:58

^^ In het kader van de fact free politics vond ik de manier waarop Vinny landen in "geen voorkeur" inschaalde indertijd nogal gedreven door een wens om E-nummers in relatief belang te laten stijgen. Dat vind ik nog steeds. Het voornaamste punt waar E-nummers het onderspit delven is de indirecte verwijzing naar snelwegen. Daar gaat het met veel gevallen van "geen voorkeur" hard achteruit en moet je naar een nationaal wegnummer toerijden, waarna je pas op de E-weg zelf min of meer gelijkwaardige bewegwijzering krijgt.
Dat punt slaat natuurlijk helemaal nergens op. Want ieder land heeft eigen regels over indirecte snelwegnummering. Je vergelijkt dan appels met peren. Directe met directe verwijzingen vergelijken is appels met appels vergelijken. Ook de punten over verkeersinformatie en DRIPS is totaal irrelevant. Dat volgt gewoon het nationale beleid. De weg Breda-Antwerpen heet gewoon E 19 in deze informatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Palance » zo 28 jul 2013, 22:00

Inderdaad, het voorkomt grappen als "file op de A16, Breda richting Antwerpen" bij Sint-Job-in-'t-Goor".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2013, 22:01

Pino schreef:^^ Dat bepleiten kan zeker, maar het zou een zeeeeeeer lang proces worden voor 28 lidstaten, met een nu ook niet altijd even optimaal systeem als eindresultaat. En dan wil ik niet eens weten hoe dat moet gaan eindigen in de landen met afwijkend kleurgebruik en de linksrijdende landen. Desalniettemin valt wel te zeggen dat bepaalde vormen van harmonisatie plaatsvinden, doordat landen goed naar elkaar kijken en dan met name naar de grotere landen. Binnen Europa heeft het Duitse systeem onmiskenbaar invloed in de buurlanden, maar ook het Franse, Britse en zelfs het Italiaanse hebben navolging gehad. Er zit een zeker harmonica-effect in, waarbij landen eerst dingen van elkaar overnemen en dan weer eigen features invoeren maar ook weer overnemen uit andere landen.

Wat betreft het invoeren van een regel dat E-nummers tenminste gelijkwaardig moeten worden behandeld als naitonale nummers: ik vermoed dat voor zo'n regel onvoldoende draagvlak zal bestaan. Landen kiezen er niet voor niets ook nu voor om E-nummers gelijkwaardig te behandelen. Bordruimte is te schaars voor twee systemen volkomen gelijkwaardig naast elkaar. Waarom zou je ooit een meerderheid kunnen krijgen op Europees niveau voor een dergelijke regel?
Natuurlijk hoeft dat geen lang proces te zijn. Er zijn op dit forum diverse wedstrijden uitgeschreven voor het beste fictieve bewegwijzeringssysteem. De winnaar mag dan de bewegwijzering in heel Europa gaan vormgeven. Kost ongeveer 6 maanden en het kost ook nog eens nauwelijks geld. Het uitgepaarde consultant-tarief graag op de bankrekening van Vinny zetten, dan ga ik er appeltaarten van bakken.

SPOILER: TOON

Ten overvloede, dit is een licht ironische post
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » zo 28 jul 2013, 22:10

^^ Die wedstrijden bewijzen het punt. Er zijn evenveel smaken als er oplossingsrichtingen zijn. Je hebt de Duitse vork-adepten, de regelbord-adepten, de afdeling kleurgebruik, spaar het allemaal. Er worden zeer kundige ontwerpen gemaakt die alleen door verschillen in smaak van elkaar afwijken, net zoals veel systemen tussen Europese bewegwijzeringssystemen niet teruggaan op onkundigheid maar op prioriteiten en smaak. Maar goed, je kunt vast wel een deskundige jury vinden die een keer een knoop wil doorhakken: de bewegwijzeringssystemen van 28 lidstaten tegen elkaar en nog wat inzendingen. Mijn systeem maakt ook een kans! En dan komt het systeem van de winnaar terecht in een conceptverordening die vervolgens het Europese wetgevingsproces door moet.

In dat proces kun je er donder op zeggen dat het niet tot wet zal worden verheven. Vermoedelijk zal het parlement en raad niet eens halen, wanneer de verschillende adviesorganen duidelijk zullen hebben gemaakt dat de kosten-batenanalyse negatief uitvalt en geen grondslag bestaat voor harmonisatie (subsidiariteitsbeginsel). Maar mocht het tot een stemming komen, dan zal het een stemming zijn over een systeem waarin vrijwel iedere politicus instinctief een achteruitgang zal zien ten opzichte van zijn eigen denkkader. De kans op een unanieme tegenstem is verre van denkbeeldig. De consultant zal erop worden aangesproken dat die die problematiek niet van tevoren had onderkend. De aansprakelijkheidsclaim leidt tot niets. De Europese belastingbetaler resteert de kruimel van een appeltaart; deze keer letterlijk.
Vinny schreef:Dat punt slaat natuurlijk helemaal nergens op. Want ieder land heeft eigen regels over indirecte snelwegnummering. Je vergelijkt dan appels met peren. Directe met directe verwijzingen vergelijken is appels met appels vergelijken.
Dat punt slaat wel degelijk ergens op. De "appels met appels"-vraag is namelijk steeds hetzelfde, of je nu kijkt naar directe verwijzingen, naar indirecte verwijzingen, naar verkeersinformatie of naar wat dan ook. Die vraag luidt: als er in een bepaalde context met een wegnummer wordt verwezen naar een weg die E-weg is, gebeurt dat dan met (i) het nationale nummer van die weg, (ii) het E-nummer van die weg, (iii) beide, (iv) wisselend? Mij ontgaat ook het verschil met directe snelwegnummering, aangezien landen daar ook stuk voor stuk hun eigen beleid in hebben. Zie Zwitserland, waar het snelwegnummer alleen terug komt op afstandenborden en op knooppunten. Voor de toets naar gelijkwaardigheid doen dat soort verschillen tussen de landen niet terzake. Je neemt als uitgangspunt wat een land doet met zijn nationale verwijzingen, en stelt dan de vraag in hoeverre anders wordt omgegaan met E-nummers.
Palance schreef:Inderdaad, het voorkomt grappen als "file op de A16, Breda richting Antwerpen" bij Sint-Job-in-'t-Goor".
Of dat we in Nederland zouden gaan verwijzen naar de Belgische A1. Je weet wel, de blunder die we op onze "welkom in Nederland"-borden ooit begingen. Nee, het is goed dat wij in Nederland over Belgische wegen communiceren aan de hand van hun E-nummer. Daar mag je dan ook geen conclusies uittrekken over de manier waarop wij wel of niet naar E-nummers verwijzen. Maar we kunnen wel kijken naar de manier waarop wij en andere landen verwijzen naar binnenlandse wegen. Namelijk door te kijken naar die momenten dat er met een nummer naar zo'n weg wordt verwezen (als er alleen een doel staat, of alleen een snelwegsymbool, valt er niet te vergelijken) en dan te kijken welke nummers je ziet staan. Daar kun je wel degelijk algemene conclusies uit trekken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 29 jul 2013, 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Sophie » zo 28 jul 2013, 22:24

Als met anden zonder voorkeur bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en Oostenrijk bedoeld worden - Principieel zijn ze op de wegen het zelfde, maar bij indirecte verwijzingen, DRIPs en verwijzingen van het OWN heeft daar de A-nummering weldegelijk de voorkeur.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » ma 29 jul 2013, 10:29

^^ Precies. Het is nog wel eens lastig om conclusies te trekken uit verkeersinformatie (de wegbeheerder controleert die meestal niet) of DRIPs (tekststrategie nog redelijk in ontwikkeling), maar in de vaste bewegwijzering zijn wel wat trends aan te wijzen.

Voor het gemak deel ik maar even in in kleuren:
groen: E-nummers aangegeven waar mogelijk; nationale nummers van dezelfde weg ontbreken.
paars: E-nummers en nationale nummers werkelijk gelijkwaardig aangegeven.
blauw: E-nummers en nationale nummers vaak naast elkaar, maar E-nummers ontbreken op een dusdanig aantal borden dat nationale nummers feitelijk prevaleren.
rood: geen E-nummers aangegeven.
rood-wit-groen: in Italia, non c'è bisogna di consistenza :-)

Resultaten voor de landen die ik ken in de spoiler. Sta uiteraard open voor aanvullingen. Conclusie binnen die landen is dat paars en blauw beide op 7 landen staan, terwijl groen er met vier landen achteraan hobbelt. De gelijkwaardigheid van blauw en paars is maar relatief, nu paars vooral veel landen trekt met kleinere inwonertallen en mede Zwitserland omvat waar nummers amper op de borden staan. Ik verwacht dat wat verder naar buiten toe nog wel wat landen in het paarse kamp kunnen worden toegevoegd (delen van voormalig Joegoslavië, Baltische staten), maar het laat nog steeds onverlet dat Europa met een as Frankrijk - Duitsland - Polen toch echt een hart heeft waarin je in de armen van nationale nummers wordt gedwongen. Iets dat trouwens ook niet zo raar is, nu juist in dat soort landen de E-nummers tekortschieten in de geleiding en de borden al vol genoeg staan met andere gegevens.
SPOILER: TOON

België: E-nummer prevaleert op autosnelwegen, maar geen vermelding op niet-autosnelwegen met E-nummer. Omdat het daar maar om een kleine groep wegen gaat, rond ik af naar groen.

Denemarken: het administratieve nummer van E-wegen komt op geen enkel bord terug. Groen.

Duitsland: E-schildjes alleen op afstandenborden, sommige E-wegen die over niet-autosnelwegen lopen komen terug op richtinggevende bewegwijzering. Datzelfde geldt voor E-TOTSOs op een paar knooppunten in Niedersachsen. De slapste vorm van blauw die je maar kunt krijgen.

Finland: gelijkwaardige bewegwijzering. Paars.

Frankrijk: poging tot gelijkwaardig aangeven op autosnelwegen (maar niet altijd goed). Indirecte verwijzingen naar E-wegen standaard met uitsluitend nationaal nummer, met uitzondering van verwijzingen van autosnelwegen naar niet-autosnelwegen met E-nummer. Dan namelijk alleen E-nummer. Indeling in de blauwe categorie is gerechtvaardigd.

Groot-Brittannië: ratificeerde het Verdrag van Genève niet. Rood.

Hongarije: gelijkwaardige bewegwijzering. Paars.

Ierland: E-nummers beginnen te komen, maar je vind ze nog maar zeer sporadisch en zeker niet op gelijkwaardig niveau. Blauw.

Italië: een gewoonte om nooit het nummer aan te geven van de weg waarop je al zit, maar het E-nummer van de weg waarop je al zit komt dan weer wel terug. Indirecte verwijzingen naar E-wegen in principe altijd met nationale nummers, zij het dat bepaalde superstrade weer bekend staan onder hun E-nummer en dat bij verwijzingen van autosnelweg naar autosnelweg vaak A- en E-nummer naast elkaar staan. Op niet-autosnelwegen met E-status weet je nooit of en wanneer het E-nummer zal terugkomen. Dat verschilt per ANAS-regio en bij gelegenheid zelfs binnen ANAS-regio's. Snapt u het nog? Ik wel: rood-wit-groen.

Luxemburg: oudere borden complete chaos, op nieuwe borden langs de snelweg gelijkwaardig. Ook indirecte verwijzingen goed, maar E-nummers die over OWN lopen dan weer slecht. Ik rond af naar paars.

Nederland: op snelwegen zelf een toenemende gelijkwaardigheid, maar E-nummer ontbreekt nog altijd op vorkborden en wordt op portalen al snel naar een ruiter verbannen. Voornaamste gat zit in de indirecte verwijzingen, waar je nooit een E-nummer zult tegenkomen. Blauw.

Noorwegen: E-wegen hebben niet eens een nationaal nummer. Groen.

Oostenrijk: E-nummers beperkt tot afstandenborden en de bewegwijzering op plaatsen waar E-wegen splitsen. Nationale nummers krijgen meer plek. Blauw.

Polen: E-nummers ontbreken vaak naast nationale nummers, bijvoorbeeld op voorwegwijzers van autosnelwegen en expreswegen, maar bijvoorbeeld ook in het indirecte segment. Blauw.

Portugal: E-nummers beperkt tot afstandenborden. Blauw.

Slowakije: gelijkwaardige bewegwijzering. Paars.

Spanje: het levert wegnummerbingo op, maar ze staan altijd keurig naast elkaar. Paars.

Tsjechië: redelijk gelijkwaardige bewegwijzering, maar wat vlekjes in de indirecte verwijzing. Heb te weinig rij-ervaring in Tsjechië om daar conclusies uit te trekken en schaal voor het gemak in als paars.

Zweden: E-wegen hebben niet eens een nationaal nummer. Groen.

Zwitserland: bewegwijzering van wegnummers zeer beperkt. Maar als er iets staat, zijn het doorgaans beide soorten nummers. Paars.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 29 jul 2013, 22:24, 7 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door waldo79 » ma 29 jul 2013, 11:09

Italië: rood-wit-groen
Laten dat nu net de kleuren in de Italiaanse vlag zijn :worship:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Peter » ma 29 jul 2013, 11:49

Het moet toch niet moeilijk of kostbaar zijn het E-nummersysteem Europees aan te geven, denkbaar zelfs op aparte "volg-via" borden, als je ze niet op de (alle) overheadborden wilt hebben. En dan niet op zijn Duits na de afslag maar voor de afslag. De Duitse manier is niet als route-geleiding te gebruiken en eigenlijk zinloos.

Als de E-routes worden opgeschoond van achterhaalde nummers en routes (zoals onze curieuze E25) EN als de Europese landen (wellicht met uitzondering van eilanden) ze op beslissingspunten (zeker Totso's) vermelden (hoeft ook niet bij iedere reguliere afrit) dan zou het een fijn systeem zijn naast de nationale nummers. Europa hoeft alleen maar de coordineren en wellicht iets te sturen als buurlanden het niet eens zijn over het verloop van een E-nummer.

Nu is het als Esperanto. Een mooie makkelijke taal, maar niemand die het leert als niet duidelijk is dat veel meer mensen dat ook doen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Pino » ma 29 jul 2013, 12:36

Peter schreef:Het moet toch niet moeilijk of kostbaar zijn het E-nummersysteem Europees aan te geven, denkbaar zelfs op aparte "volg-via" borden, als je ze niet op de (alle) overheadborden wilt hebben. En dan niet op zijn Duits na de afslag maar voor de afslag.
Die Duitse methode heeft absoluut geen zin. Maar even een extra volgbord, dat wil ook nog wel eens lastig zijn. Dat geldt met name bij knooppunten in stedelijke gebieden, waar natuurlijk best nog wel eens wat E-nummers bij elkaar komen. Neem Knooppunt Amstel, waar de E35 en de E19 bij elkaar komen en de E35 nota bene in een TOTSO loopt. Zowel op de A10 binnenring als op de A10 buitenring heb je maar iets van 400 meter om het knooppunt te bewegwijzeren. De bestaande set borden kan dat net aan, maar plek voor een extra bord is er niet. Dan zit je dus toch al snel op volledige integratie. Waarvan we de nadelen kennen, inclusief de problematiek in de indirecte verwijzingen.
Als de E-routes worden opgeschoond van achterhaalde nummers en routes EN als de Europese landen ze op beslissingspunten vermelden dan zou het een fijn systeem zijn naast de nationale nummers.
Je moet feitelijk vanaf je beginpunt tot aan het eindpunt van je route op het Europese nummeringssysteem aan kunnen. Ik wil dan nog toegeven dat je op reguliere afritten nog zonder de Europese nummers kunt, omdat je niet op het idee zou komen om af te slaan, maar op alle punten waar je een beslissing wordt voorgelegd, moet je het E-nummer erbij krijgen. Dat vergt mede toevoeging van de nummers op DRIPs en in de verkeersinformatie, want anders loop je als gebruiker van het internationale systeem achter de feiten aan. En je hebt ze nodig op de wegen die naar de E-weg toeleiden. Als jij Amsterdam alleen maar uit kunt komen door "Ring A10" te volgen en zelfs onderaan je oprit naar de snelweg nog alleen A10 ziet, hoe groot is dan de kans dat je mindset daarna meteen verandert zodat je E-nummres zult gaan volgen tot aan je einddoel aan de andere kant van Europa? Iedereen die enige tijd op de Nederlandse weg heeft doorgebracht, heeft kunnen concluderen dat A-nummers je altijd verder zullen brengen en dat E-nummers volgen zaken uiteindelijk alleen maar compliceert.

En zo zit het eigenlijk met alle "blauwe" landen in mijn overzicht. Op beslissingspunten op het E-netwerk zelf zijn de meeste E-nummers er wel voor je, maar in het even noodzakelijke ondersteunende segment niet. En als je dat dan vergelijkt met Spaanse borden die voor een nauwelijks "betere" boodschap wel een factor twee aan schildjes op de borden nodig hebben, kun je je misschien wel indenken waarom dingen zo gelopen zijn. Daarom geloof ik ook niet in het "paarse" systeem. Lang heb ik mijn hoop gevestigd op "systeem opschonen en dan vol op groen", maar ik heb uiteindelijk geconcludeerd dat het wegennet zoals het er in Europa ligt zich daar onvoldoende voor leent.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Peter » ma 29 jul 2013, 14:41

Als je het systeem opschoont, dan hoeven er ook minder obscure Totso's in. Zeker makkelijk daar waar E-nummers doodlopen (zoals alle vier de E-nummers bij Amsterdam). Daar waar al dubbelnummeringen in A-wegen zijn en ook nog eens dubbelnummeringen in E-wegen, kunnen borden wat druk zijn. Ook hier helpt opschonen, maar er zullen maar weinig plaatsen zijn waar je echt nergens twee E-nummers kunt toevoegen.

Je moet hier en daar wel het rigide grid vaarwel zeggen. Trek bijvoorbeeld lekker de E25 en E30 door naar Amsterdam (weg is de E231), en de E35 naar Den Haag/Rotterdam. Maar ja, verdragen en blah-blah....

De E30 zal toch nooit te vervolgen zijn in de UK (via de veerpont) en anders kan je de E19 inkorten en de E30 naar HvH laten gaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door mark6565 » ma 29 jul 2013, 14:50

Peter schreef:
Je moet hier en daar wel het rigide grid vaarwel zeggen. Trek bijvoorbeeld lekker de E25 en E30 door naar Amsterdam (weg is de E231), en de E35 naar Den Haag/Rotterdam. Maar ja, verdragen en blah-blah....
Precies verdragen en blah-blah.... Zolang we met verdragen blijven werken kunnen we geen kant uit. Dit zal toch centraal geregeld moeten worden en daar hebben we de EU voor. Het nationaal belang van de afzonderlijke lidstaten is in deze niet belangrijk. Het gaat over vervoer en dat is voor één ieder een pre!
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Interstate voor EU-landen

Bericht door Peter » ma 29 jul 2013, 15:12

Zolang je een E-nummer niet via een andere grensovergang wilt laten verlopen zal er geen (officiele) haan naar kraaien als je E-wegen lokaal herschikt, ook al vereist het formeel een verdragswijziging. Internationaal zullen de meeste verleggingen bilateraal kunnen worden geregeld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie