Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Basjuh1981 » vr 02 aug 2019, 18:33

^^ Dat is in meerdere grote steden het geval.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door waldo79 » ma 05 aug 2019, 18:22

Dat is een tendens die al langer gaande is wat niet wegneemt dat we inmiddels :offtopic: zitten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » ma 05 aug 2019, 18:44

Zullen we het dan maar een impuls in de goede richting geven? Duitse minister Seehofer wil grenscontroles met Zwitserland herinvoeren. Hij liet vorige week al een dergelijk proefballonetje op, maar herhaalde dit nog maar eens na het drama in Frankfurt. Sinds een aantal jaren zit Zwitserland als non-EU EVA land bij Schengen.

https://www.schengenvisainfo.com/news/g ... itzerland/
Germany may soon reintroduce internal border checks with another Schengen country, aside from the ones it already has with Austria. Only last week, the German interior minister, Horst Seehofer told Spiegel magazine that the country may soon reintroduce border controls with Switzerland, in another attempt to reduce the number of illegal immigrants entering Germany.

Seehofer’s plans come in the wake of an attack at Frankfurt train station, when a Swiss-based Eritrean man allegedly pushed a mother with her child in front of a train, last Monday.
Alternatieve Deutsche Welle link
https://www.dw.com/en/germanys-seehofer ... a-49871962

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 aug 2019, 20:20

Goh, daar hebben we die CSU-mafklapper weer. Dan gaat iemand toch gewoon vanaf Zwitserland via Frankrijk of Oostenrijk naar Duitsland?

Nog afgezien van het feit dat dit volledig tegen het Verdrag van Schengen in gaat. Duitsland heeft zich ook gewoon aan internationale verdragen te houden en kan niet eenzijdig uitzonderingen maken voor bepaalde andere verdragsstaten.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door MaartenE » ma 05 aug 2019, 20:25

Beieren lijkt wel vaker te denken dat zij onafhankelijk zijn van Duitsland...
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 aug 2019, 20:26

^^ Seehofer is nu minister op federaal niveau.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 aug 2019, 13:56

De facto wordt al sinds 2015 regelmatig door de Bundespolizei aan de Zwitsers-Duitse grensovergang gecontroleerd. Ben al meerdere keren door de Bundespolizei van Zwitserland naar Duitsland kort aangehouden voor een blik in m'n auto, de Duitse Zoll die er eigenlijk permantent zou mogen controleren zie ik daarentegen zelden en hebben me nog nooit gecontroleerd.

Het is zelfs zo dat de Duitse Bundespolizei al enkele jaren sterk samenwerkt met de Zwitserse Grenzwache. Heb al meerdere keren de Duitsers in Zwitserland zelf gezien, laatst nog op de A4 tussen Winterthur en Schaffhausen. Bovendien ben ik begin dit jaar 's nachts ook al eens bij een tankstation in het Zwitserse Rheinfelden gecontroleerd door iemand van de Duitse Bundespolizei onder begeleiding van de Zwitserse Grenzwache. Die kwamen sneaky in een compleet geblendeerd transporter busje achter me staan. Eigenlijk voel ik me in Zwitserland overal (ook 's nachts) 100% veilig, maar dat gaf wel even een creapy gevoel midden in de nacht...

Maar goed, Seehofer wil na de gebeurtnis in Frankfurt natuurlijk even weer scoren bij z'n kiezers. Hij beseft niet eens dat de betreffende dader ook met permanente grenscontrole Duitsland had kunnen binnenkomen, omdat alleen voor Zwitserland een arrestatiebevel bestond en niet voor Duitsland. De Bundespolizei had hem alleen maar kunnen laten passeren. Alleen als de Zwitsers nu ook nog overal uitreiscontrole permantent zouden doen, had de dader tegengehouden kunnen worden. En de continue bashing van de CSU en haar achterban op moslims ging nu ook niet op... de dader was christelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » di 06 aug 2019, 20:53

@Robbert297: Vandaag door GDDKiA Gepubliceerd: (wellicht even zoomen)

Afbeelding

Een grenscomplex aan de Poolse zijde, zoals je die ook kent tussen NL <> DE:
2x2 free flow met ANPR en loopbrug mogelijkheid

Wat Litouwen gaat doen? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. (wellicht dat iemand anders dat weet)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » wo 07 aug 2019, 9:52

^^ Ze zijn dus op de goede weg. Dit moet dus ook zorgen voor minder staandehoudingen als ik het goed begrijp?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » ma 23 sep 2019, 20:42

Een leuke baan als je van grensovergangen houdt. Deze Servische buschauffeur is waarschijnlijk recordhouder grensovergangen passeren. Hij rijdt van de Servische dorpjes Vizić en Neštin op de rechteroever van de Donau naar het Servische stadje Bačka Palanka op de linkeroever van de Donau.
De enige logische route loopt echter via het Kroatische stadje Ilok, daar ligt in de wijde omgeving de enige brug over de Donau. En sinds de jaren 90 is dit de grens tussen Kroatie en Servie, en sinds 2013 een EU-buitengrens.
Bewoners van de Servische grensdorpen moeten echter ook wel eens naar de hoofdplaats van hun gemeente (Bačka Palanka) en scholieren moeten ook daar naar school.
Deze chauffeur op de lijnbus doet dagelijks 12 ritten, 6 heen en 6 terug. Doordat 4 kilometer van deze route via Kroatië loopt passeert hij op een enkele reis 2 grensovergangen. Dat zijn 4 controles. Op een reguliere werkdag zijn dat 24 grenspassages en dus 48 grenscontroles.

In 3 jaar tijd heeft hij nu 3 paspoorten versleten aan stempels. Volgens het artikel (in Kroatisch) worden in principe de paspoorten van de meerderjarigen gescand/gecontroleerd/gestempeld, niet altijd van de scholieren. Bij grote drukte krijgt de bus van de grenspolitie van beide landen voorrang, maar het is toch wel een bezigheid om bijna 50 grenscontroles per dag te moeten ondergaan.

De enige oplossing is een nieuwe brug aan de Servische kant van de grens, maar die plannen bestaan al jaren zonder dat het van de grond komt.

In schoolvakanties heeft hij rust, dan zijn er minder ritten en komt hij aan 32 grenscontroles per dag bij 4 dagelijkse retourritten.

De chauffeur en in het kader de route.
Afbeelding

Een beetje paspoort van iemand die regelmatig die route reist ziet er al snel zo uit:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Pino » ma 23 sep 2019, 21:47

Mooi verhaal. Als geld het probleem is, is het dan niet makkelijker een veerpont in gebruik te nemen om niet over Kroatisch gebied te hoeven? Kan me op zich levendig voorstellen dat in een streek als deze twee (grote) bruggen op zo korte afstand van elkaar wat teveel van het goede is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » ma 23 sep 2019, 21:56

Dat de douane nog moeite neemt om die chauffeur steeds te controleren. Ze zullen hem wel kennen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » ma 23 sep 2019, 22:05

Ongeveer 20 km naar het oosten (Begeč) is er een veerboot verbinding, echter zie ik daar geen bus op passen (beeld Google Earth)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Egbert » ma 23 sep 2019, 22:41

En een transitweg van de brug tot de grens?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 24 sep 2019, 23:01

Momenteel op roadtrip op de Balkan. Een paar bevindingen tot nu toe:

Hongarije -> Servië bij Röszke/Horgoš (M5/A1): lange wachttijd aan de Hongaarse kant van de grens (terwijl wij er waren werd er een extra doorgang geopend) waarbij de kofferbak open moet en de grensbeambte ca. een minuut in het hokje bezig is met de paspoorten. Aan de Servische kant paspoorten afgeven, hiervan werd de biometrische chip gelezen, stempel er in, binnen een minuut klaar.

Servië -> Macedonië bij Preševo/Tabanovce (A1/A1): zeer efficiënte controle, Servische en Macedonische grensbeambte naast elkaar in één hokje. Korte wachttijd, door de Macedonische grensbeambte werd nog om de groene kaart gevraagd.

Macedonië -> Kosovo bij Jažince/Glloboçicë (R1203/R-116): geen wachtrij. Vriendelijke Macedonische grensbeambte die op verzoek het paspoort stempelde (is niet verplicht in Macedonië, maar ik vind het een leuk souvenir). Aan de Kosovaarse kant ook snel en efficiënt, kentekenbewijs werd ook gevraagd. Daarna nog even parkeren om een WA-verzekering voor de auto te kopen in het kantoortje, dit was in ca. 3 minuten gepiept.

Kosovo -> Albanië bij Vërmicë-Morinë (R7/SH5): geen uitreiscontrole van Kosovo. Albanese controle was heel vlot, twee poortjes open, één wachtende auto voor ons in de rij. Paspoorten laten zien, en ook het kentekenbewijs en de groene kaart. Helaas geen stempel, ook niet nadat ik er om vroeg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 sep 2019, 10:17

Palance schreef: ma 23 sep 2019, 20:42In 3 jaar tijd heeft hij nu 3 paspoorten versleten aan stempels.

[...]

Een beetje paspoort van iemand die regelmatig die route reist ziet er al snel zo uit:
Afbeelding
Dat paspoort is zeker meer dan zes jaar oud, want dat zijn Kroatische stempels van voor de toetreding tot de EU. Die heb ik ook ooit gekregen in 2007. Als ik goed kijk zie ik op de stempels in dat paspoort het jaartal 2011 staan. Sinds de EU-toetreding in 2013 gebruikt Kroatië de Schengen-standaard voor paspoortstempels, die behalve in alle Schengen-landen ook gebruikt wordt in Albanië, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Moldavië, Noord-Macedonië en Roemenië, en afgeleide varianten in Bosnië en Herzegovina en Turkije, en nog wat meer afwijkende varianten in sommige overzeese gebiedsdelen van EU-landen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » za 28 sep 2019, 15:18

Gisteren naar Gibraltar geweest. Voor mij was dit de tweede keer met de (eigen) auto. De eerste keer was alweer lang geleden.

Gibraltar in viel de drukte wel mee - zo midden op de dag. Korte rij auto's, en een korte blik op paspoort, er was geen interesse in het EU huisdierenpaspoort. (Gibraltar kent overigens wat minder strenge regels dan het VK zelf - door dierenarts getekende ontworming in de laatste week voor binnenreizen is niet nodig)

We vertrokken uit Gibraltar zo rond einde werktijd (tegen 18:00), en toen was het andere koek: 6 rijen dik in de dubbele opstelruimte. Er werd niet gecontroleerd (hooguit profilering en misschien iemand er uit plukken). Er was slechts 1 baan open in de groene douane uitgang.

Ben benieuwd hoe dat straks gaat als de Brexit een feit is. Beiden kanten van de grens kunnen het zich volgens mij slecht veroorloven, maar vooral de inwoners van Gibraltar. Drie jaar geleden sprak ik op een conferentie al eens met een Gibraltarese bestuurder over het toen nog hypothetische scenario van een Brexit stem. Hij hield zijn hart vast.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Vinny » zo 29 sep 2019, 11:43

Pino schreef: ma 23 sep 2019, 21:47 Mooi verhaal. Als geld het probleem is, is het dan niet makkelijker een veerpont in gebruik te nemen om niet over Kroatisch gebied te hoeven? Kan me op zich levendig voorstellen dat in een streek als deze twee (grote) bruggen op zo korte afstand van elkaar wat teveel van het goede is.
Voorbode van wat er straks in Noord-Ierland/Ierland gaat gebeuren met de grens...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Emil » di 10 mar 2020, 12:23

Oostenrijk gaat vanaf vandaag grenscontroles houden met de grens van Italië. Italianen worden geweigerd als er geen dringende reden is. Doorgaand verkeer is nog wel toegestaan, maar Italianen mogen geen tussenstop maken in Oostenrijk. Dit zijn maatregelen die ik in mijn leven nog nooit heb meegemaakt binnen Europa. Italië en Oostenrijk hebben slechts 10 grensovergangen (waarvan een deel met wintersluiting) dus dit is op zich goed te handhaven.
Der Umgang mit dem Nachbarland Italien verändert sich: „Es gibt einen Einreisestopp für Menschen aus Italien nach Österreich, mit der Ausnahme von Menschen, die ein ärztliches Attest haben“
Es gelte die Reisewarnstufe 6 nach Italien. Österreichische Reisende werden dringend aufgerufen, nach Österreich zurückzukehren. Die Polizei werde an der Grenze zu Italien Kontrollen durchführen. „Eine Durchreise durch Österreich bleibt erlaubt, solange kein Zwischenstopp in Österreich durchgeführt wird“, so Nehammer. Der Grenzverkehr in beide Richtungen sei bereits um mehr als 50 Prozent zurückgegangen.
Bron: https://www.krone.at/2114300

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 mar 2020, 13:11

Dit is toch wel lastiger te handhaven:
Doorgaand verkeer is nog wel toegestaan, maar Italianen mogen geen tussenstop maken in Oostenrijk.
De situatie lijkt een beetje op transitverkeer tussen de BRD en West-Berlijn.

Oostenrijk kan moeilijk alle Italianen op doorreis naar een ander buurland blijven volgen.

Zelfs als ze dat willen en kunnen, wat kwalificeert dan als tussenstop? Mag er onderweg wel getankt en geplast worden?
En wat als het land van bestemming ook de grens sluit voor Italianen terwijl er nog verkeer onderweg is die kant op?

Verder is het risico van een reizende Italiaan feitelijk niet groter dan van -zeg- een Nederlander die van Italië naar Oostenrijk rijdt.
Maar goed, dit zijn bijzondere tijden, dus ik kan me voorstellen dat dit soort argumenten even niet gelden om maatregelen te nemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2020, 13:17

Emil schreef: di 10 mar 2020, 12:23 Oostenrijk gaat vanaf vandaag grenscontroles houden met de grens van Italië. Italianen worden geweigerd als er geen dringende reden is. Doorgaand verkeer is nog wel toegestaan, maar Italianen mogen geen tussenstop maken in Oostenrijk. Dit zijn maatregelen die ik in mijn leven nog nooit heb meegemaakt binnen Europa. Italië en Oostenrijk hebben slechts 10 grensovergangen (waarvan een deel met wintersluiting) dus dit is op zich goed te handhaven.
Alleen Timmelsjoch en Staller Sattel hebben een wintersluiting. En de onverharde Straniger Alm/Passo Polentin zal wel niet meegeteld zijn in die 10 grensovergangen. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » di 10 mar 2020, 13:20

Nu is de rit door Oostenrijk zo kort dat deze maatregel in de praktijk voor Italianen niet zo'n drama is. Het gaat niet verder dan je behoefte aan een kopje koffie een uurtje uitstellen.

Alleen hoe willen de Oostenrijkers dit bij de grens met Duitsland handhaven? Elke Italiaan die de Brenner passeert een stempel in het paspoort geven?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Pino » di 10 mar 2020, 13:28

Schelpenpaadje schreef: di 10 mar 2020, 13:11 Verder is het risico van een reizende Italiaan feitelijk niet groter dan van -zeg- een Nederlander die van Italië naar Oostenrijk rijdt.
Maar goed, dit zijn bijzondere tijden, dus ik kan me voorstellen dat dit soort argumenten even niet gelden om maatregelen te nemen.
De EU-beginselen over vrij verkeer kunnen in uitzonderlijke situaties opzij worden gezet. Dit valt daar gegarandeerd onder. Tegelijkertijd gaat Oostenrijk wel heel snel voor die uitzondering liggen; iets kleins en ze staan weer op de Brenner. Dus of dit nu een onderbuik-reactie is of een medisch zinnige stap … we zullen het wel zien. In de tussentijd spiegelt dit natuurlijk ook in zekere zin aan de Italiaanse maatregel: de Italianen moeten in beginsel blijven en van Oostenrijk mogen Italianen in beginsel het land niet in. Wel leggen de Oostenrijkers het professionele transport tussen Italië en Oostenrijk aan banden. Want daar kun je geen gebruik maken van de transit-uitzondering, terwijl het Italiaanse decreet deze niet aan banden legt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Emil » di 10 mar 2020, 13:58

Het lijkt erop (Google Maps) dat de secundaire weg van de Brenner volledig afgesloten is. Op de snelweg wordt iedereen onderworpen aan temperatuurcontroles en standaardvragen. De vertragingen lijken nog mee te vallen, op de Brenner 10 minuten op dit moment. Op de Reschenpass ook wat vertraging.

Afbeelding

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door NWH » di 10 mar 2020, 15:47

Wie had deze maatregelen 2 weken geleden kunnen bedenken :schrikreactie:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2020, 15:52

^^ Niemand. Twee weken geleden had ook nog niemand kunnen voorzien dat voor een heel EU-land een negatief (oranje/rood) reisadvies zou gaan gelden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 12 mar 2020, 22:52

Begin vorige week reed ik over de landsgrens van Georgië naar Armenië en vice versa. Daar werd met warmtecamera's door twee oudere mensen in een overal in de auto's gekeken. Ik bleek te warm te zijn en moest in een apart hokje komen. Daar werd nog met een stokoude temperatuurmeter onder de oksel temperatuur gemeten en moest 10-15 min blijven zitten, terwijl ik een deur verder groots "Isolation" zag staan. Daar werd ik toch wat zenuwachtig van... Zeker in een land als Armenië lijkt me 14-dagen quarantaine niet super gezellig. Uiteindelijk bleek de temperatuur toch in orde te zijn en mocht ik terug m'n auto in om verder naar de paspoortcontrole te rijden.

Later terug Georgië in werd ik niet eens op temperatuur gechecked. M'n reisgenoot die apart door het grensgebouw moest wel. Erg apart. Verder ook bij aankomst op de luchthaven van Baku een temperatuurcheck. Bij aankomst op de luchthaven van Tbilisi echter geen temperatuurcheck, daar was aan de warmtecamera voorbij lopen voldoende... En bij aankomst in Zürich al helemaal geen enkele check...

Maar goed, al deze drie landen (Georgië, Armenië en Azerbeidzjan) hebben niet echt veel Coronagevallen. De grensovergang is er nog een echte "grensovergang" en is het er veel makkelijker te controleren wie er in en uit gaat.

Wat me wel opgevallen is, is dat een grenspassage via een luchthaven toch echt veel sneller en makkelijker verloopt als via land. Na landing in Baku kreeg ik van de grenspolitesse geen enkele vraag over m'n bezoek aan Azerbeidzjan. Ze wilde niet eens m'n e-visa zien (waarschijnlijk stond dat al intern in hun systeem), moest kort in de camera kijken en kreeg een stempel. Ook bij het verlaten van het land even in de camera kijken en klaar. Desondanks vond ik alle officials op de luchthaven van Baku een beetje militant en bevelhebberig ingesteld. Niet bepaald een warm welkom... Bij aankomst in Tbilisi was de dame van de grenspolitie erg vriendelijk, wilde alleen weten of ik de laatste tijd ook in Italië was geweest en kreeg weer een fles wijn als welkomstgeschenk mee. Daarvoor waren de Georgiërs aan de landsgrenzen ook niet super vriendelijk, maar ook weer niet negatief, de procedure koste echter veel meer tijd als op de luchthaven en er werden ook meer vragen gesteld.

De Armeniërs waren erg serieus, maar daarvoor ook vriendelijk. Natuurlijk werd er gevraagd waarom ik op dezelfde dag nog in Azerbeidzjan was (er werd daarover via intercom ook met de collega's gecommuniceerd), wat ik kwam doen (skiën begreep de man niet totdat ik een foto op m'n telefoon van m'n reisgenoot op ski's liet zien) en (wat men al helemaal niet begreep) dat ik zonder hotelreservering het land binnen wilde komen. Ik probeerde de agent het rustig in het Engels uit te leggen dat we spontaan willen beslissen waar we overnachten, maar dat begreep de beste man niet. Hij wilde perse een telefoonnummer van ons hotel hebben. Na wat heen en weer gaf de man het op, drukte de stempel in m'n paspoort met de woorden "Welcome in Armenia sir". Armeense douane was daarvoor super relaxed. Toen hij de skischoenen al zag liggen in de auto vond hij het wel best. Bij het verlaten van Armenië vertelde de douanier dat hij een broer in Nederland heeft wonen en wilde weten wat ik van Armenië vond en of ik weer terug wilde komen. Ook de soldaten bij het in en uitrijden van de grensposten gaven echt een gevoel dat je welkom bent.

Aan de Georgische kant (na in Armenië te zijn geweest) wilde de douane twee koffers in de X-ray gescant hebben. Waren toevallig beide koffers van m'n reisgenoot. Ook kreeg m'n reisgenoot van de grenspolitie te horen dat de actie Azerbeidzjan-Georgië-Armenië "not good" was. Al helemaal niet via Sadakhlo. Eigenlijk zou het de Georgiërs niets moeten uitmaken, en al helemaal niet bij binnenkomst aan de westelijke overgang Sameba, maar toch... Alle grenswachters hadden overigens in alle drie bezochte landen standaard mondkapjes op, terwijl ze nauwelijks nut hebben.

De Georgiërs hebben overigens nog steeds de grensovergang van Sameba niet vernieuwd (de Armeniërs al wel)... is nog een modderige boel daar. Er staat wel een grote loods midden op de grens, maar daar loopt een (eensporig) modderig zandweggetje omheen. Kom je daar een vrachtwagen tegen, heb je een probleem. De loods zal hopelijk wel niet het nieuwe gebouw van de Georgiërs worden, want dat zag er al vrij kapot en desolaat uit... :roll: Bij Sadakhlo was alles modern en netjes, zowel aan de Georgische als aan de Armeense kant.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 13 mar 2020, 23:30

SnarfFlevoland schreef: do 12 mar 2020, 22:52 Maar goed, al deze drie landen (Georgië, Armenië en Azerbeidzjan) hebben niet echt veel Coronagevallen. De grensovergang is er nog een echte "grensovergang" en is het er veel makkelijker te controleren wie er in en uit gaat.
Je bent mooi op tijd geweest! :lol:

De grenzen tussen deze drie landen gaan vanaf heden (14 maart is het daar al) voor 10 dagen dicht. Het betreft GE-AZ en GE-AM, want AZ-AM is al enkele decennia dicht. Het goederenvervoer is uitgezonderd.

https://www.interpressnews.ge/en/articl ... or-10-days

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Emil » za 14 mar 2020, 17:17

Landen binnen Schengen die nu of zeer binnenkort de grenzen sluiten voor buitenlanders (weg, water en lucht):

Denemarken vanaf 14 maart 12:00 gesloten, alleen toegelaten:
- Denen
- Deens ingezetene of werkend in Denemarken
- Goederenvervoer
- Bezoek aan extreem zieke familieleden
- Andere gevallen worden per geval beoordeeld
Transitverkeer wordt alleen toegelaten als kan worden aangetoond dat je onderweg bent naar huis (bijvoorbeeld een Zweed die op vakantie was). Aan de Duitse grens zijn drie grensposten, de rest van de wegen zijn geblokkeerd. Ferry's naar Noorwegen en Zweden varen alleen nog met vrachtverkeer.

Polen vanaf 15 maart - Niemand wordt meer toegelaten, ook geen transitverkeer. Mensen met de Poolse identiteit kunnen terugkeren, maar moeten 14 dagen in quarantaine. Ferry's naar Zweden varen alleen nog met vracht.

Tsjechië vanaf 16 maart - Grenzen gaan dicht. Alleen Tsjechen en ingezetene die huiswaarts keren mogen er nog in. Ingezetene en Tsjechen die in het buitenland werken (max 50 kilometer van de grens), mogen pendelen een bepaald certificaat. De grenzen worden nu al gecontroleerd en het lijkt erop dat kleine grensovergangen al zijn gesloten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 14 mar 2020, 20:00

Benieuwd hoe men dat in Nederland zou regelen, mocht het zover komen. Er zijn zoveel weggetjes tussen Nederland en onze buurlanden dat het gewoonweg niet mogelijk is om dat helemaal af te sluiten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie