Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » ma 05 dec 2016, 16:30

De vraag is alleen, is dat om te pesten of omdat juist dat drukke verkeer een mogelijkheid is om als boef in de massa op te gaan en niet op te vallen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 16:33

Afgelopen zomer stond de media bol van de files door grenscontroles. Ik ben in juni naar Scandinavië geweest, begin september naar Spanje en eind september naar Italië. In totaal bijna 30 keer een grens overgestoken en maar één keer controle gezien (bij de Duits-Deense grens).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 16:38

Is er geen mogelijkheid om de Duitsers en Oostenrijkers terug te fluiten? Het vluchtelingenprobleem kan het momenteel niet meer zijn, dus er is ook geen gegronde reden om te controleren, en met het Schengenverdrag zijn er ook beperkingen en mag er niet zomaar gecontroleerd worden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 dec 2016, 17:42

Het enige dat ik gisteren aan "grens"controles heb gezien was wat Gendarmerie bij de péage op de A26, een voertuigcontrole van de Police National op een parkeerplaats aan de A16 en grenscontrole Frankrijk in op de A16/A18. Verder niets. Viel me wel op.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 19:53

De Duitsers willen nu ook meer op drugssmokkelaars, inbrekers en terrorverdachten gaan controleren. Het betreft vooral de snelweggrensovergangen A3 (Passau), A8 (Salzburg) en A93 (Kufstein). Verder wil men ook de kleinere grensovergangen meer controleren. (Bron)

De grenscontrole op de A3 zit overigens niet direct op de grens, maar pas na de eerste afslag (Pöcking) op Duitse bodem. Niet bepaald nuttig en de mensen die bij Pöcking de snelweg richting Passau oprijden, krijgen 'grenscontroles', terwijl ze helemaal niet de grens over zijn gestoken. Opzich bestaat bij Suben nog oude infrastructuur van de vroegere grenscontroles, maar Oostenrijk wil deze infrastructuur niet laten gebruiken door de Duitsers.

Sowieso vind ik de grenscontroles niet erg wat opschieten, als je alleen de snelwegen permanent controleert. De georganiseerde criminaliteit en mensensmokkelaars nemen veelal toch eerder lokale wegen, of vergis is me daarin? :dontknow:
Chris schreef:Afgelopen zomer stond de media bol van de files door grenscontroles. Ik ben in juni naar Scandinavië geweest, begin september naar Spanje en eind september naar Italië. In totaal bijna 30 keer een grens overgestoken en maar één keer controle gezien (bij de Duits-Deense grens).
Op de Duits-Franse grens heb ik deze zomer meerdere keren grenscontroles van de Fransen gezien en/of meegemaakt, waaronder op de A35 bij Lauterbourg en de A36 bij Ottmarsheim (met flinke files tot gevolg). Soms controleren ze ook lokale grensovergangen.

Noorwegen scheint ook bijna permanent op de E6 bij Svinesund te controleren... Maar dat is alleen van lezen en horen zeggen. Geen eigen ervaring opgedaan deze zomer. De Zweden controleren denk ik ook wel vaak achter het tolplein van de Øresundsbron, althans als je cash of met CC betaald.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 20:13

SnarfFlevoland schreef:De Duitsers willen nu ook meer op drugssmokkelaars, inbrekers en terrorverdachten gaan controleren. Het betreft vooral de snelweggrensovergangen A3 (Passau), A8 (Salzburg) en A93 (Kufstein). Verder wil men ook de kleinere grensovergangen meer controleren. (Bron)
Och, en men denkt dat die grenscontroles daar een effectief middel voor zijn? Wat naief. :emo: Nu komen er de laatste tijd wel meer domme ideeën uit Beieren, maar dit lijkt me toch geen reden om Schengen zo maar even aan de kant te zetten. Ik vraag me sterk af of het überhaupt wel mag.
Noorwegen scheint ook bijna permanent op de E6 bij Svinesund te controleren... Maar dat is alleen van lezen en horen zeggen. Geen eigen ervaring opgedaan deze zomer. De Zweden controleren denk ik ook wel vaak achter het tolplein van de Øresundsbron, althans als je cash of met CC betaald.
Vorig jaar gecontroleerd bij de inreis van Zweden (inclusief vraag wat mijn bestemming was én een alcoholcontrole) op het tolplein bij Malmö én op de terugweg bij de Svinesundbrug, en twee keer gecontroleerd bij de inreis van Noorwegen bij de Svinesundbrug.

Alleen op één ritje van Noorwegen naar Zweden (via de Svinesundbrug) heb ik geen controle gehad. Maar gezien de ervaringen van anderen lijkt het er op dat er bij het binnenkomen van Zweden bij Malmö en bij het binnenkomen van Noorwegen bij Svinesund vaker wel dan niet - ik zou bijna willen zeggen structureel - gecontroleerd wordt. Bij Noorwegen ging de grenscontrole voor Schengenbegrippen ook best ver en moest ik enkele vragen beantwoorden en mijn hotelreserveringen laten zien om aan te tonen waar ik zou verblijven in Noorwegen. Afgezien van de wachttijd stelde de grenscontrole om Bosnië-Herzegovina binnen te rijden (of om terug te gaan naar Kroatië vanuit Bosnië-Herzegovina) minder voor...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 20:21

Ik heb aan de Noorse grens één keer een grenscontrole meegemaakt, op de E18. Het leek vooral of ze niks te doen hadden en uit verveling maar gingen controleren (ging heel gemoedelijk). Bij de Øresundbrug staan ze inderdaad standaard, alhoewel het meestal niet meer dan een blik in de auto / korte vraag waar je heen gaat is. Ze hebben mij er nog nooit op persoonspapieren gecontroleerd en heb de brug inmiddels wel een keer of 8 gereden. Het ligt er misschien ook aan wat voor auto je rijdt. Bij een ouder model zullen ze misschien eerder geneigd zijn te gaan controleren. Of juist een jonge gozer in een auto uit een prijsklasse die daar niet bij past.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » ma 05 dec 2016, 20:27

Volgens mij ontwikkelen ze daar op de een of andere manier een gevoel voor.

Maar goed, als ik stout zou zijn dan zou ik een kleine grens uitzoeken, niet over de snelweg waar de controle aangekondigd is? Bijvoorbeeld hier: https://www.google.nl/maps/@48.5296135,13.749772,18.19z

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 20:36

Coen Tunnel schreef:Bij Noorwegen ging de grenscontrole voor Schengenbegrippen ook best ver en moest ik enkele vragen beantwoorden en mijn hotelreserveringen laten zien om aan te tonen waar ik zou verblijven in Noorwegen.
Dat vind ik nogal belachelijk ver gaan voor een controle binnen Schengen. Heb het reisverslag van je destijds al met verwondering zitten lezen. Dit zijn praktijken die binnen Schengen, ook in geval van personencontroles, eigenlijk verboden zouden moeten zijn. Je bent notabene EU-burger die in 'eigen' gebied rondreist! Maar wie weet wat de Duitsers nu gaan doen aan de Oostenrijkse grens. :nothanks:

Iets minder streng misschien, maar alsnog met rare (m.i. verboden) vragen/opmerkingen, heb ik eens gehad van Frankrijk naar Zwitserland op de A16. Ik steek erg vaak de Zwitserse grens op de meest diverse plaatsen over, en veelal zijn er geen of lakse controles, maar in Boncourt lijken ze er wel een permanente hobby van te maken als je geen lokaal kenteken hebt. :roll:
Coen Tunnel schreef:Nu komen er de laatste tijd wel meer domme ideeën uit Beieren
Heel veel domme ideeën. Geen wonder dat men hier in NRW of Hessen er een aardige hekel aan heeft... En waarschijnlijk in heel de rest van Duitsland. Vooral BW zit nog regelmatig met de nadelen van Beierse regelgeving/beleid opgescheept.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » ma 26 jun 2017, 19:42

Ik heb nu al enkele malen kunnen genieten van de automatische paspoortcontrole, en dat bevalt prima. De eerste keer was 2 jaar terug toen ik te voet van Spanje naar Gibraltar ging, en weer terug (al ging er een keer iets mis en moest ik alsnog via de bemande controle).
Begin dit jaar heb ik op Schiphol voor het eerst er gebruik van gemaakt bij een teugreis uit Zagreb. En afgelopen zaterdag weer op Schiphol: het scheelde een behoorlijke wachttijd voor de bemande controle. Ook op Londen-Gatwick kon ik snel via de automatische controle doorlopen. Ik vind dat echt een verbetering.
Terug was er in Engeland sowieso geen uitreiscontrole, en op Schiphol was de automatische controle helaas gesloten. Dan sta je meteen lang in de rij te wachten..
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Worldroadsking236 » ma 07 aug 2017, 15:34

Ik ben naar Kroatie geweest.
Tot en met Slovenië was het gewoon doorrijden.
Dat is logisch want deze landen horen bij de Schengenunie.
Bij de Sloveense zijde van de grens met Kroatië gingen de Slovenen alleen de paspoorten controleren.
Ook de Kroaten deden hetzelfde.
Toen wij met de veerboot naar Italië gingen stond er een lange rij in de haven van Porec i.v.m controles door de politie.
Iedereen ging 1 voor 1 in een kleine controlepost.
Alleen paspoort en ticket hoeven laten zien en ik kon meteen naar de boot.
Maar bij Italie controleerden ze uitgebreider.
Bij binnenkomst alleen paspoort moeten laten zien.
Maar bij vertrek stond er lange rijen want de bagage werd gecontroleerd en ik moest door een metaalscanner.
Bij vertrek uit Kroatië ook een lange rij door paspoortcontrole.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo » ma 07 aug 2017, 20:38

Ah, grenscontroles! Daar kan ik een boek over schrijven. :D

Heb zowel binnen Europa als daarbuiten van alles meegemaakt. Van helemaal geen controle tot corruptie.

Mijn ervaring is dat de meest vervelende grenscontroles plaats vinden buiten Europa. Azië (afhankelijk van bestemming), Afrika (Tanzania: corruptie) en ook de Verenigde Staten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » ma 07 aug 2017, 20:53

Yup, Tanzania, op het Tanganyika meer. Wat een gedoe, corrupt en uiteindelijk gratisssss.
In Europa weinig bijzonders meegemaakt. Bulgarije naar Turkije aan Turkse zijde een lulsmoes dat ik met een auto van 34 jaar (ouder dan 20) eigenlijk niet zomaar naar binnen mocht. Uiteindelijk met de luchtige goedheid en omdat we op transito waren, zonder overdracht middelen mochten we door. "Maar wel zo snel mogelijk naar de andere kant!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 23 sep 2017, 18:36

Er wordt altijd maar geroepen dat, als je gezocht wordt of boetes open hebt staan, je "op Schiphol problemen kunt krijgen". Dat geldt natuurlijk alleen voor het verlaten of binnenkomen van het Schengengebied.

De oversteek naar het VK is ook verlaten van het Schengengebied, maar ik verbaas me dan toch over het gemak van de Nederlandse paspoortcontrole: Even in de paspoorten kijken bij het verlaten van Nederland en dat is het. Toen ik terugkwam, was dat net zo: Niet scannen van paspoorten ofzo, gewoon even kijken, en dan doorrijden. Aan de Britse zijde werden de paspoorten op de inreis wel gescand.

Zo goed zijn die Schengencontroles nu ook weer niet altijd, in ieder geval niet in Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alfa » za 23 sep 2017, 18:42

Ik ging vorige week per bus van Vilnius naar Warschau. Nabij Budzisko werd onze bus gestopt door de grenswacht die weliswaar mobiel was, maar daar toch langdurig leek te controleren. Bij EU-burgers is het uiteraard maar een vluchtige blik op de identiteitskaart. Maar de Russische reizigers op de bus werden toch aan een uitgebreidere controle onderworpen. In totaal heeft het toch 20 minuten geduurd. Ik had zoiets niet verwacht voor een interne Schengen-grens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 18:44

^^ Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: https://en.wikipedia.org/wiki/Zapad_2017_exercise

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » za 23 sep 2017, 18:54

Zou heel goed kunnen, zeker als het om Russische burgers gaat. Er is in die regio nogal wat paranoia (terecht of niet, zo wordt het daar gezien) ten aanzien van mogelijke "groene mannetjes". De Zapad oefeningen zijn (terecht of niet) in die contreien als vrij agressief jegens hen gezien, ook mede gezien het script van de "wargames".

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » za 23 sep 2017, 19:09

Gezien de oplopende internationale spanning was het wellicht slimmer om ergens in de Oeral te gaan oefenen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 19:14

Er werden nogal wat scenario's bedacht voor Zapad 2017. Van landjepik onder het mom van bescherming van Russische minderheden tegen EU oppressie tot het compleet inlijven van Belarus in de Russische Federatie.

Het grensgebied tussen Polen en Litouwen wordt in militaire jargon ook wel de 'Suwałki Gap' genoemd, namelijk een smal stuk land aan twee zijden omringd door Wit-Rusland en Rusland (Kaliningrad). Het is een zwakke schakel in de NAVO-verdediging. Tijdens de Koude Oorlog had je de 'Fulda Gap' in Duitsland wat een voor de hand liggende route voor een invasie van de Sovjetunie via Oost-Duitsland naar het Rhein-Maingebied was. Een groot deel van de militaire doctrine was gericht op de Fulda Gap, en nu de Suwałki Gap.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » za 23 sep 2017, 19:32

Het Suwalki Gap is inderdaad in NAVO kringen een zorg. Met de huidige symbolische aantallen troepen die in de Baltische Staten en Polen gestationeerd zijn (tegenover de massale aanwezigheid van Russische troepen langs hun "front" vanaf Finland tot de Zwarte Zee) is een eventuele Russische flitsbeweging niet af te wenden. Iedereen met wat meer tactisch operationele kennis hoe Rusland z'n gelegenheidsmomenten pakt om feiten op de grond te creëren, weet hoe terecht die zorgen zijn omtrent de Baltische regio, en het Suwalki Gap specifiek. Rusland heeft inmiddels namelijk ook de mogelijkheid vanaf Kaliningrad de Oostzee via A2/AD (Anti-Access/Area Denial) feitelijk af te sluiten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » zo 24 sep 2017, 9:18

Coen Tunnel schreef:Alleen op één ritje van Noorwegen naar Zweden (via de Svinesundbrug) heb ik geen controle gehad. Maar gezien de ervaringen van anderen lijkt het er op dat er bij het binnenkomen van Zweden bij Malmö en bij het binnenkomen van Noorwegen bij Svinesund vaker wel dan niet - ik zou bijna willen zeggen structureel - gecontroleerd wordt. Bij Noorwegen ging de grenscontrole voor Schengenbegrippen ook best ver en moest ik enkele vragen beantwoorden en mijn hotelreserveringen laten zien om aan te tonen waar ik zou verblijven in Noorwegen. Afgezien van de wachttijd stelde de grenscontrole om Bosnië-Herzegovina binnen te rijden (of om terug te gaan naar Kroatië vanuit Bosnië-Herzegovina) minder voor...
Dat verschil is op zich niet zo gek. De Scandinavische landen hebben mede door hun grote welvaart en sociale voorzieningen te maken met grote stromen vluchtelingen en arbeidsmigranten waarbij men alles uit de kast zal willen halen om die kaart te brengen. Daar komt nog bij dat voor Noorwegen door de ligging het aantal transitreizigers vrijwel 0 zal zijn.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door verfmeer95 » zo 24 sep 2017, 9:24

^^ Er schijnen nog wel eens vluchtelingen aan de grens bij Kirkenes aan te komen. Maar meestal vragen die gewoon in Noorwegen asiel aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 sep 2017, 11:31

Palance schreef:Er wordt altijd maar geroepen dat, als je gezocht wordt of boetes open hebt staan, je "op Schiphol problemen kunt krijgen". Dat geldt natuurlijk alleen voor het verlaten of binnenkomen van het Schengengebied.

De oversteek naar het VK is ook verlaten van het Schengengebied, maar ik verbaas me dan toch over het gemak van de Nederlandse paspoortcontrole: Even in de paspoorten kijken bij het verlaten van Nederland en dat is het. Toen ik terugkwam, was dat net zo: Niet scannen van paspoorten ofzo, gewoon even kijken, en dan doorrijden. Aan de Britse zijde werden de paspoorten op de inreis wel gescand.

Zo goed zijn die Schengencontroles nu ook weer niet altijd, in ieder geval niet in Nederland.
Het controleren van EU-burgers, zeker ingezetenen van het land vanwaar je vertrekt of waar je naar toe gaat, zal uiteraard minder streng gebeuren dan het controleren van anderen, zeker niet-EU-burgers.
Jeroen schreef:
Coen Tunnel schreef:Alleen op één ritje van Noorwegen naar Zweden (via de Svinesundbrug) heb ik geen controle gehad. Maar gezien de ervaringen van anderen lijkt het er op dat er bij het binnenkomen van Zweden bij Malmö en bij het binnenkomen van Noorwegen bij Svinesund vaker wel dan niet - ik zou bijna willen zeggen structureel - gecontroleerd wordt. Bij Noorwegen ging de grenscontrole voor Schengenbegrippen ook best ver en moest ik enkele vragen beantwoorden en mijn hotelreserveringen laten zien om aan te tonen waar ik zou verblijven in Noorwegen. Afgezien van de wachttijd stelde de grenscontrole om Bosnië-Herzegovina binnen te rijden (of om terug te gaan naar Kroatië vanuit Bosnië-Herzegovina) minder voor...
Dat verschil is op zich niet zo gek. De Scandinavische landen hebben mede door hun grote welvaart en sociale voorzieningen te maken met grote stromen vluchtelingen en arbeidsmigranten waarbij men alles uit de kast zal willen halen om die kaart te brengen. Daar komt nog bij dat voor Noorwegen door de ligging het aantal transitreizigers vrijwel 0 zal zijn.
Dat kan best zijn, maar dat verklaart hooguit waarom er überhaupt aan de grenzen wordt gecontroleerd en dan zou een blik op mijn Nederlandse paspoort voldoende moeten zijn om mij door te laten, omdat het dan duidelijk is dat ik geen vluchteling ben. Het verklaart niet waarom ik als Nederlands staatsburger en ingezetene van de Schengenzone bij een reis binnen de Schengenzone mijn hotelreserveringen moet laten zien om aan te tonen waar ik in Noorwegen zou gaan verblijven. Illegale arbeidsmigratie van een Nederlander naar Noorwegen is ook een heel onlogisch scenario (en in Zweden mag ik als EU-burger gewoon wonen en werken).

Ik heb nu heel wat grenscontroles meegemaakt, maar zo'n controle van Schengenburgers binnen Schengengebied vind ik toch wel opvallend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » zo 24 sep 2017, 11:34

^^ Het ligt aan je oudere auto denk ik. Vermoedelijk is dat wel een criterium om iemand strenger te controleren. Ik heb het bij het inrijden van Zweden ook wel gezien, een oudere MPV met een kenteken uit Denemarken werd langdurig gestopt terwijl ik met een recent model auto gewoon doorgewuifd werd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » zo 24 sep 2017, 11:39

Coen Tunnel schreef:Het controleren van EU-burgers, zeker ingezetenen van het land vanwaar je vertrekt of waar je naar toe gaat, zal uiteraard minder streng gebeuren dan het controleren van anderen, zeker niet-EU-burgers.
Ik vind het geen argument. Als we naar de recente geschiedenis van aanslagen kijken waren er toch veelal daders bij met een EU-paspoort. Wie weet staan die op een één of andere lijst om in de gaten gehouden te worden. Het is natuurlijk niet zo dat van EU-burgers niets te vrezen valt. En het is ook raar dat mijn paspoort op Schiphol wel gescand wordt als ik naar het VK reis, maar in een veerhaven niet. Als ik een openstaande boete of zelfs een gevangenisstraf zou hebben (of dus op een lijst sta) dan is dat een ideale manier om er tussenuit te gaan.

Overigens had mijn veerboot bij vertrek een uur vertraging, mede doordat er bij een passagier verdachte omstandigheden waren (zo werd het omgeroepen). Vanaf de boot kon ik zien dat de hele voetgangersterminal leeggeruimd was, dus wie weet was er verdacht gedrag of werd daar wel een paspoort gescand bij voetpassagiers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 sep 2017, 11:54

Palance schreef:Ik vind het geen argument. Als we naar de recente geschiedenis van aanslagen kijken waren er toch veelal daders bij met een EU-paspoort. Wie weet staan die op een één of andere lijst om in de gaten gehouden te worden. Het is natuurlijk niet zo dat van EU-burgers niets te vrezen valt. En het is ook raar dat mijn paspoort op Schiphol wel gescand wordt als ik naar het VK reis, maar in een veerhaven niet. Als ik een openstaande boete of zelfs een gevangenisstraf zou hebben (of dus op een lijst sta) dan is dat een ideale manier om er tussenuit te gaan.
Als jij ergens anders de Schengenzone verlaat is de kans ook groot dat je paspoort niet gescand wordt, en een openstaande boete in Nederland is voor andere landen vaak geen reden om jou niet te laten vertrekken.

Er zal verder wellicht ook worden gelet op een bepaald profiel, waarbij je kan denken aan leeftijd, geslacht, woonplaats, uiterlijke kenmerken... Uiteraard zijn bij veel aanslagen in Europa de laatste tijd voornamelijk EU-burgers betrokken geweest. Toch is het heel moeilijk om precies die mensen er uit te pikken. Met het scannen van paspoorten hou je natuurlijk niet alles tegen.
Chris schreef:^^ Het ligt aan je oudere auto denk ik. Vermoedelijk is dat wel een criterium om iemand strenger te controleren.
Daar had ik niet aan gedacht, maar dat zou natuurlijk kunnen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » zo 24 sep 2017, 13:42

Arme sloebers reizen niet. Als je net Buitenhof hebt gekeken had je een gedeeltelijke sociaal maatschappelijke verklaring kunnen horen voor de relatief grotere mate van xenofobie in voormalig Oost-Duitsland ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » zo 24 sep 2017, 14:25

^^ Die arme arbeidsmigranten (en criminelen) worden inderdaad gewoon uit een hoge hoed getoverd, dat weet iedereen toch.
Coen Tunnel schreef:Als jij ergens anders de Schengenzone verlaat is de kans ook groot dat je paspoort niet gescand wordt, en een openstaande boete in Nederland is voor andere landen vaak geen reden om jou niet te laten vertrekken.
Dat toont toch juist aan hoe beperkt de meerwaarde van dergelijke Europese samenwerking nog is. Het feit dat veel Europese landen het Schengenverdrag nu met voeten treden is al veelzeggend...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » zo 24 sep 2017, 14:34

Coen Tunnel schreef:Als jij ergens anders de Schengenzone verlaat is de kans ook groot dat je paspoort niet gescand wordt, en een openstaande boete in Nederland is voor andere landen vaak geen reden om jou niet te laten vertrekken.
Wellicht, maar Nederland zélf kan die controle wel uitvoeren. En de overige landen kunnen nakijken of iemand internationaal gesignaleerd staat.
Coen Tunnel schreef:Er zal verder wellicht ook worden gelet op een bepaald profiel, waarbij je kan denken aan leeftijd, geslacht, woonplaats, uiterlijke kenmerken... Uiteraard zijn bij veel aanslagen in Europa de laatste tijd voornamelijk EU-burgers betrokken geweest. Toch is het heel moeilijk om precies die mensen er uit te pikken. Met het scannen van paspoorten hou je natuurlijk niet alles tegen.
Nee, maar het is een begin. Anders kun je niet nagaan waar iemand is binnengekomen of vertrokken, mocht daar aanleiding toe zijn.
Toen ik in Newcastle incheckte voor de boot terug moest iedereen door een loods waar security was. Caravans en campers moesten open en er werd met spiegels onder die voertuigen gekeken. Bij mij is niets nagekeken in of onder het voertuig. Lijkt me toch niet prettig, op Schiphol bekijken ze ook iedereen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » zo 24 sep 2017, 15:17

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:Het controleren van EU-burgers, zeker ingezetenen van het land vanwaar je vertrekt of waar je naar toe gaat, zal uiteraard minder streng gebeuren dan het controleren van anderen, zeker niet-EU-burgers.
Ik vind het geen argument. Als we naar de recente geschiedenis van aanslagen kijken waren er toch veelal daders bij met een EU-paspoort. Wie weet staan die op een één of andere lijst om in de gaten gehouden te worden. Het is natuurlijk niet zo dat van EU-burgers niets te vrezen valt. En het is ook raar dat mijn paspoort op Schiphol wel gescand wordt als ik naar het VK reis, maar in een veerhaven niet. Als ik een openstaande boete of zelfs een gevangenisstraf zou hebben (of dus op een lijst sta) dan is dat een ideale manier om er tussenuit te gaan.

Overigens had mijn veerboot bij vertrek een uur vertraging, mede doordat er bij een passagier verdachte omstandigheden waren (zo werd het omgeroepen). Vanaf de boot kon ik zien dat de hele voetgangersterminal leeggeruimd was, dus wie weet was er verdacht gedrag of werd daar wel een paspoort gescand bij voetpassagiers.
Zou het niet kunnen dat men je reactie wil zien bij een blik in het paspoort? Of er gewoon eens doorheen wil kijken of ze stempels of visa zien van andere landen, die de aandacht trekken?

Plaats reactie