Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 28 apr 2015, 12:36

Twee keer naar de VS geweest. In 2003 naar Miami. Inreiscontole duurde ongeveer 2 uur (in een chaotische wachthal zonder airco). Uitreiscontrole ongeveer 1 uur, maar nog veel chaotischer dan de inreiscontrole. In 2009 naar New York. Inreiscontrole 1,5 uur (maar gelukkig wel redelijk gestructureerd) en uitreiscontrole ongeveer half uurtje.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rogier » di 28 apr 2015, 13:38

^^ Ook 2 keer naar de V.S. geweest. Beide keren via Detroit de V.S. binnengekomen en naar Raleigh overgestapt.
De eerste koste mij ongeveer 1 uur om door de douane te komen. De tweede keer kostte het mij ongeveer 0,5 uur om door de douane te komen.
Het was toen rustig en ik kon van de elektronische paspoortcontrole gebruik maken. Men stelde wel een aantal vragen, maar dat stelde weinig voor. De vragen van de beveiliging op Schiphol waren strenger.
Het uitreizen kostte beide keren ongeveer 20 minuten, want het was niet erg druk in Raleigh.
Laatst gewijzigd door captain007 op di 28 apr 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Vinny » di 28 apr 2015, 16:41

Palance schreef:
Vinny schreef:Mijn heftigste controle was op David Ben Gurion Airport op de terugreis van Israël naar Nederland. De dame die me interviewde vond Arabische letters in mijn schrift en ik had dus wat uit te leggen :shutup:
Raar, er is in Israel immers meer dan genoeg Arabisch te vinden - ook op het vliegveld zelf neem ik aan.
Het is niet zo raar als je bedenkt dat het Arabisch vooral bedoeld is als taalfaciliteit voor de Paletijnse minderheid in het land. Het is alsof je Frans probeert te spreken met de leider van de N-VA, daar maak je dus geen vrienden mee... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2015, 18:27

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik ben wel een paar keer gecontroleerd door de Franse politie bij het tolstation van Biriatou, in Baskenland, vlak voor de grens met Spanje. Een keer richting Spanje werd ik staande gehouden en werd er met een zaklamp onder de auto gekeken, één keer richting Frankrijk kreeg ik vragen waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe ging, en waarom ik daar was.
Opzich vind ik dat geen eens zo raar als je bedenkt dat Spanje toch wel de doorgang is naar Afrika. Waar haalt de Franse politie je dan van de weg af? Direct nadat je de slagboom van 't tolpoortje gepasseerd bent? Of staan ze direct op de weg?
Ze houden je bij de tolpoortjes staande, direct na het betalen van de tol.
Geen uitreiscontrole kan ik daarentegen wel bevestigen. Die was er - zover ik me dat nog herinneren kan - gewoon helemaal niet. Destijds in Denver opgestapt, met alleen security-check en vervolgens bij de overstap in O'Hare helemaal niks meer.
Voor mij idem dito. Ook vertrokken vanaf Denver, maar overstap op JFK - daar kwamen we gelijk in Terminal 4 aan, waar zowel binnenlandse als internationale vluchten vertrekken, en dan heb je dus geen controle meer. Het is ook de reden dat je op de heenweg je koffers in JFK van de bagageband moet afhalen en vlak daarna weer moet afgeven, terwijl dat op de terugweg niet hoeft.
Een bekende van me was overigens twee jaar terug in Buthan. Aangezien dat land nogal gesloten is voor buitenlanders (normaliter moeten toeristen iets van 250$ per dag betalen) scheen de controle er erg gemakkelijk te zijn. Even bevestigingmail laten zien dat ze was 'uitgenodigd', stempel in de pas en voordat ze het wist stond ze voor het luchthavengebouw in Paro op straat, welke overigens geheel uitgestorven was.
Mja, ook de grenscontroles in Oman en de UAE stelden weinig voor. En met de trein stelde het in landen als Servië en Macedonië voor mij acht jaar geleden al niet veel voor.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Tachi » di 28 apr 2015, 20:41

SnarfFlevoland schreef:
Tachi schreef:Bij andere overgangen tussen Turkije-Griekenland, Griekenland-Bulgarije, Bulgarije-Servië v.v. zijn de controles verbazingwekkend minimaal eigenlijk.
Interessant. Hoe lang moet je overigens altijd wachten voor een grenspost in die regio?
Het varieert volgens mij heel erg. Alle keren was in de zomerperiode, maar ook dan hangt het heel erg af op welke dag van de week je door die landen reist. Doordeweeks is het rustiger dan in het weekend.

Via onderstaande links kan je de wachttijden, camera's e.d. vinden. Gebruik Google Chrome voor de vertalingen. Dat maakt het heel erg begrijpelijk(er) kan ik je vertellen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » di 28 apr 2015, 20:57

Coen Tunnel schreef: Mja, ook de grenscontroles in Oman en de UAE stelden weinig voor.
Ik vond dat wel tegenvallen eigenlijk. Goed, ik werd er niet uitgebreid ondervraagd ofzo, maar de hele bureaucratische procedure aan beide zijden van de grens (inchecken, uitchecken) maakte het dat mijn oversteek naar Oman toch anderhalf uur duurde. Op de terugreis was het rustiger, toen was het maar een half uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2015, 21:35

^^ Ik ben alleen op de luchthavens van Muscat en Dubai geweest. Daar ging het allemaal probleemloos. Het enige is dat je in Muscat eerst in een rij moet staan voor je visum, je betaalt en krijgt een bonnetje wat je vervolgens aan de immigratiemedewerker afgeeft. Maar dat duurde niet lang, en eenmaal bij de immigratie ging alles heel vlot. Geen vragen, het paspoort werd gestempeld met het visum, de data van het visum werden ingevuld en we konden verder gaan.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nederland24 » do 30 apr 2015, 17:28

Ik vraag me af of sommige landen nog moeilijk gaan doen, als je uit een bepaald land komt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » do 30 apr 2015, 17:37

Israëlische stempels/paspoorten worden in de Arabische wereld niet gewaardeerd (zacht uitgedrukt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nederland24 » do 30 apr 2015, 17:44

Ik bedoelde meer binnen Europa. Open wonden uit het verleden bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » do 30 apr 2015, 18:35

Rond Kosovo schijnt het lastig te zijn als je via Servië het gebied inrijdt en er elders weer uitgaat. Dan ontbreekt een inreisstempel van Kosovo, of in de omgekeerde richting die van Servië.

Het lijkt dat een Russisch stempel uit de Krim elders bij Oekraiense grenswachten wat minder enthousiasme oproept.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » do 30 apr 2015, 19:13

Kosovo zal niet moeilijk doen maar juist Servië: Als je Kosovo verlaat via Servië terwijl je via een ander land bent binnengekomen, dan zal men lastig doen of soms de doorgang weigeren.

Verder wordt er niet meer zo veel gestempeld binnen Europa.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door olaf » do 30 apr 2015, 22:11

Bovenstaande klopt helemaal wat betreft Kosovo. Als inderdaad via een ander land binnenkomt en doorgaat naar Servie vinden ze dit een 'illegale' manier van binnenkomst en sturen ze je vaak weg. Dus beter vanuit Kosovo dan bv via Macedonie Servie in te rijden. Dit is geen probleem. Wel kan een douanier gepikeerd zijn en vragen waarom je in Kosovo geweest ben. Daar stempelen ze dus wel. Overigens wordt er nog gestempeld in Servie, Macedonie, Albanie, Montenegro en Bosnie. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik denk dat Oekraine en Moldavie ook nog wel stempelen. Voor Rusland en Wit-Rusland heb je een visum nodig. Dat is het wel zo'n beetje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » vr 01 mei 2015, 6:32

Ik ben 2 jaar geleden in Kroatie, Bosnie-Herzegovina en Montenegro geweest. Soms werd er wel, en soms niet gestempeld. Hangt volgens mij net af van de bui van de agent of de drukte ofzo. Ik heb dus ook een uitreisstempel van Kroatie en een inreisstempel van Montenegro 'teveel' in mijn paspoort. De Bosniërs stempelden helemaal niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mei 2015, 11:19

Palance schreef:Israëlische stempels/paspoorten worden in de Arabische wereld niet gewaardeerd (zacht uitgedrukt).
In veel gevallen kom je dan ook het land überhaupt niet in, als je in 'bezet Palestina' bent geweest.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » vr 01 mei 2015, 23:13

Bij de grensovergang van de A37 bij zwartemeer zie ik ook wel eens marechaussee staan, tussen de middag zie je dan opeens een paar van die busjes bij de shoarma boer in Klazienaveen een paar km verderop :lol:
Ik woon vlak bij de grens en tijdens de mond en klauw zeer uitbraak in 2001 werkte ik via een NL bedrijf net over de grens in Duitsland.
Net op de dag dat ze heel veel kleine grensovergangen dicht gingen gooien was ik met een collega in een bedrijfsbusje naar het moederbedrijf in Schoonebeek.
Toen we weer terug naar Dld reden was de grensovergang van Schoonebeek ineens afgezet, de vele kleine semi-illegale grensovergangen waren ook dicht, nou ja dan maar naar Coevorden, nee die was ook dicht, Nieuw-Schoonebeek ook, uiteindelijk konden we via Zwartemeer weer naar Emlichheim. :nuts:
Samen met een paar collega fietste ik altijd naar het werk, via zo`n kleine semi-illegale grensovergang.
Hier was een hek over geplaatst en een bult zand in die periode, elke morgen en s`avonds tilden wij dan de fiets over dat hek heen :rofl2:

Ik werk offshore en vlieg dan elke 2 weken met een helicopter vanaf Den Helder naar een platform op zee.
Dan moet ik ook altijd mijn paspoort laten zien bij de marechaussee, eigenlijk slaat dat nergens op want het platform staat in de Nederlandse wateren.
Sterker nog het platform staat binnen de 12 mijls zone, ik kan land zien.

Maar sommige NL platformen staan wat verder op zee, soms doet een heli wel eens een vluchtje vanaf een NL platform naar een platform in de UK sector.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » wo 06 mei 2015, 16:19

Is er iemand bekend met de douane aan de Hauptstrasse 13 en SS34 (CH/I) aan Lago Maggiore? Zijn daar veel controles etc?
Ik heb het over deze grensovergang: https://www.google.nl/maps/place/Lago+M ... 3627ca92ee
Слава Україні

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door waldo79 » wo 06 mei 2015, 16:49

^^Het kan zijn dat je even moet stoppen om de paspoorten te laten zien, maar het kan ook zijn dat het verkeer wordt doorgewuifd. Langs de SS340 bij Lugano heb ik in ieder geval geen noemenswaardig oponthoud gehad.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » wo 06 mei 2015, 17:15

^^ Oké mooi! Ik stelde deze vraag omdat het maar een 1x1 weg is, en er daarom meer controles zouden kunnen zijn, maar dat valt dus mee. :)
Слава Україні

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Tobias98 » do 07 mei 2015, 0:40

Robbert297 schreef:Is er iemand bekend met de douane aan de Hauptstrasse 13 en SS34 (CH/I) aan Lago Maggiore? Zijn daar veel controles etc?
Ik heb het over deze grensovergang: https://www.google.nl/maps/place/Lago+M ... 3627ca92ee
Wij hebben wel eens een halfuur (grotendeels in de file) stilgestaan om vanuit Italië Zwitserland in te komen. Toen was er een paspoortcontrole en verder was het ook hoogseizoen waardoor de boel al snel wat vastliep. Maar het is net wat Waldo zegt, je moet een beetje geluk hebben, want de andere keren stonden ze iedereen gewoon door te wuiven.
Laatst gewijzigd door Tobias98 op do 07 mei 2015, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » do 07 mei 2015, 4:11

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Israëlische stempels/paspoorten worden in de Arabische wereld niet gewaardeerd (zacht uitgedrukt).
In veel gevallen kom je dan ook het land überhaupt niet in, als je in 'bezet Palestina' bent geweest.
De legale oplossing daarvoor is het hebben van 2 (Nederlandse) paspoorten. Dat wordt gefaciliteerd voor reizigers die veel in het Midden Oosten (en wellicht ook delen van Azie/Afrika) reizen. Kan ook handig zijn als je bijvoorbeeld in Pakistan of Jemen bent geweest en dan naar de USA gaat (zeker als je er wat Aziatisch/Arabisch uitziet).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nielske1990 » do 07 mei 2015, 8:21

Robbert297 schreef:Is er iemand bekend met de douane aan de Hauptstrasse 13 en SS34 (CH/I) aan Lago Maggiore? Zijn daar veel controles etc?
Ik heb het over deze grensovergang: https://www.google.nl/maps/place/Lago+M ... 3627ca92ee
Daar zijn we een aantal jaren geleden een keer de grens gepasseerd. De grensposten waren toen onbemand, maar het kan schelen dat het toen +/- 6:30 uur was met dus erg weinig verkeer op de weg. Ik geloof dat we toen in een half uur van Verbania naar Locarno zijn gereden... :p
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 mei 2015, 9:30

Palance schreef:Kosovo zal niet moeilijk doen maar juist Servië: Als je Kosovo verlaat via Servië terwijl je via een ander land bent binnengekomen, dan zal men lastig doen of soms de doorgang weigeren.
Dus voor de goede orde: Je moet - mocht je in Kosovo en Servië willen rondreizen - Kosovo dus via Servië in en uitrijden?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2015, 10:00

^^ Men zal je sowieso de toegang niet weigeren. Een vriend van mij kreeg gewoon stempels met de tekst 'ANNULE' over de Kosovaarse stempels toen hij Servië inreisde. Je kunt natuurlijk ook een ID-kaart gebruiken, die wordt niet gestempeld, en zowel in Kosovo als in Servië wordt dat wel geaccepteerd.

Het is alleen niet aan te raden om met een paspoort van bv. Macedonië of Albanië naar Kosovo te reizen en dan door naar Servië. Dan kan men aan de stempels zien dat je via Kosovo naar Servië bent gereisd, en voor Servië betekent dat dat je niet via een legale grensovergang het land bent ingereisd. De Serviërs zien de grensovergangen tussen Kosovo en Servië niet als grensovergangen, en de grensovergangen tussen Kosovo en andere landen zijn voor de Serviërs geen officiële grensovergangen. Ik weet dat rugzaktoeristen die van Pristina naar Belgrado reizen dat vaak via Skopje doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 mei 2015, 11:22

^^
Bedankt voor de info. Dat maakt al een hoop duidelijk!

Wat ik nog niet geheel begrijp is het volgende: Volgens het Duitse ministerie van buitenlandse zaken moet je je in Servië binnen 24 uur na binnenkomst in je tijdelijke verblijfplaats laten registreren bij de politie. Hoe kan je dan in hemelsnaam überhaupt langere tijd in Kosovo verblijven?! Of is dit eerder een dode regel en trekken de autoriteiten zich ter plaatse hier maar weinig tot niks van aan?
auswaertiges-amt.de schreef:Ausländer müssen sich in Serbien innerhalb von 24 Stunden am Ort des Aufenthaltes polizeilich anmelden. Nach erfolgter Anmeldung wird als Nachweis eine polizeiliche Bescheinigung ausgestellt. Reisende müssen diese Bescheinigung bei der Ausreise, aber auch bei Kontrollen im Land vorlegen können. Serbien erkennt die Unabhängigkeit Kosovos nicht an. Daher kann es bei der Durchreise durch bzw. Ausreise aus Serbien im Zusammenhang mit einem Aufenthalt von mehr als 24 Stunden in Kosovo zu Problemen kommen, wenn dadurch keine Bescheinigung über die erfolgte Anmeldung vorgelegt werden kann.

Verstöße gegen die Meldepflicht in Serbien können zu Problemen bei der Ausreise führen und mit einer Geldstrafe geahndet werden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » do 07 mei 2015, 11:37

Tobias98 schreef:Wij hebben wel eens een halfuur (grotendeels in de file) stilgestaan om vanuit Italië Zwitserland in te komen. Toen was er een paspoortcontrole en verder was het ook hoogseizoen waardoor de boel al snel wat vastliep. Maar het is net wat Waldo zegt, je moet een beetje geluk hebben, want de andere keren stonden ze iedereen gewoon door te wuiven.
nielske1990 schreef:Daar zijn we een aantal jaren geleden een keer de grens gepasseerd. De grensposten waren toen onbemand, maar het kan schelen dat het toen +/- 6:30 uur was met dus erg weinig verkeer op de weg. Ik geloof dat we toen in een half uur van Verbania naar Locarno zijn gereden... :p
Je moet dus blijkbaar gewoon geluk hebben. We zien het ter plekke wel.
Bedankt voor de informatie!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2015, 12:24

SnarfFlevoland schreef:^^
Bedankt voor de info. Dat maakt al een hoop duidelijk!

Wat ik nog niet geheel begrijp is het volgende: Volgens het Duitse ministerie van buitenlandse zaken moet je je in Servië binnen 24 uur na binnenkomst in je tijdelijke verblijfplaats laten registreren bij de politie. Hoe kan je dan in hemelsnaam überhaupt langere tijd in Kosovo verblijven?! Of is dit eerder een dode regel en trekken de autoriteiten zich ter plaatse hier maar weinig tot niks van aan?
Dat wordt überhaupt niet (meer) gecontroleerd, heb ik de indruk. En anders zal het wel automatisch gebeuren als je in een hotel overnacht. Misschien dat het formeel moet als je bij bv. vrienden overnacht. De keren dat ik in Servië was, was ik er minder dan 24 uur, maar er is aan de grens zowel bij het in- als uitreizen helemaal niks gevraagd, ik kreeg gewoon een stempel in het paspoort. Goed, aan de stempels en de data was ook wel te zien dat ik op doorreis was.

In Kosovo is geen Servische politie en heeft de Servische regering het ook niet voor het zeggen, behalve in het uiterste noorden van Kosovo. De rest van Kosovo is de facto onafhankelijk.

In Macedonië vindt overigens wel registratie van je verblijf plaats, door middel van formulieren die je zowel bij de inreis als bij de uitreis moet invullen.

In sommige West-Europese landen worden verblijven van buitenlanders overigens ook geregistreerd. In Luxemburg moet ik nog steeds elke keer een registratieformulier invullen en ondertekenen als ik in een hotel overnacht, al zijn de meeste gegevens vaak al wel ingevuld als je vooraf hebt gereserveerd, of als het een hotel is waar ik al eerder heb overnacht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 mei 2015, 12:53

Coen Tunnel schreef:In Macedonië vindt overigens wel registratie van je verblijf plaats, door middel van formulieren die je zowel bij de inreis als bij de uitreis moet invullen.
Hoe gaan ze dan met Backpackers om? Zelf heb ik zomers lang niet altijd ergens iets gereserveerd ofzo en beslis ter plaatse waar ik overnacht. Of kan je op dergelijke formulieren dan invullen dat je gewoon (als toerist) op rondreis bent?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mei 2015, 12:59

^^ Ik weet niet meer of je ook een adres moest opgeven. Ik zat in de trein Belgrado-Thessaloniki (en op de terugreis van Thessaloniki naar Belgrado), als ik al wat heb ingevuld zal het 'transit' geweest zijn. Er werd verder niet naar gevraagd. Het was al in 2007, ik weet niet of ze het nu nog steeds op deze manier doen.

Volgens mij wordt er ook niet gecontroleerd, je kunt er ook voor kiezen om gewoon het adres van een hotel in Macedonië op te geven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » do 07 mei 2015, 14:37

Het is normaal om je te melden bij de vreemdelingenpolitie als je privé verblijft. Dat moest overigens ook lange tijd in Nederland bij buitenlandse bezoekers (ik weet nog wel dat we bezoek wel eens hebben moeten aangeven op het politiebureau) , en ook in Kroatië heb ik menig tijd op menig politiebureau doorgebracht om me te laten registreren.

Hotels e.d. doen die registratie voor je.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie