Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » zo 20 sep 2015, 18:54

SnarfFlevoland schreef:Betekend dit dat Hongarije nu alleen nog maar via Slovenië, Oostenrijk, Slowakije en Oekraïne bereikbaar zal zijn? Echt triest!
Je ironie zal wel grappig bedoeld zijn ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door RSK » ma 21 sep 2015, 9:28

Emolenaar schreef:En dat voor het land waar de eerste gaten vielen in het IJzeren Gordijn, best schrijnend...
Je kunt hem ook andersom stellen: ze kunnen zich nog donders goed herinneren hoe strak het ijzeren gordijn de grenzen toen dicht hield...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Ds79m » ma 21 sep 2015, 10:55

^^ Ze kunnen zich dat in elk geval beter herinneren dan dat ze zich in Servië en Kroatië kunnen herinneren hoe wanhopig mensen in een oorlog zich kunnen voelen. Daar worden de vluchtelingen immers zo snel mogelijk door het land gejaagd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nielske1990 » ma 21 sep 2015, 11:51

Afgelopen week met twee grenscontroles te maken gekregen in het kader van de vluchtelingen-problematiek. Afgelopen donderdag kwamen we rond 7:00 uur uit de Karawankentunnel Oostenrijk binnen. Op de rijbaan stonden drie politieauto's en een mannetje of 8. Verder geen verkeer te zien, we werden verzocht te stoppen. 1 van de 8 keek op de achterbank en vroeg of we daadwerkelijk met zijn 2-en waren, na een bevestiging daarvan mochten we meteen weer doorrijden. Een blik in de achterbak van onze VW Transporter zat er niet eens in, te druk met koffiepraat leek het... :lol:

Tweede controle was gisterenochtend rond 10:00 uur op de snelweg van München naar Salzburg. Stonden de Duitsers te controleren net voorbij de grens bij de werkzaamheden thv afrit Bad Reichenhall, file was op dat moment 2 kilometer. Naar de hele rij werd gewuifd om door te rijden, beschikbare agenten waren vrijwel allemaal bezig met controles. Aan de zijkant stond 1 vrachtwagen, twee Duitse auto's en een auto uit Bosnië die aan de kant waren gezet...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » ma 21 sep 2015, 12:23

Ds79m schreef: Ze kunnen zich dat in elk geval beter herinneren dan dat ze zich in Servië en Kroatië kunnen herinneren hoe wanhopig mensen in een oorlog zich kunnen voelen. Daar worden de vluchtelingen immers zo snel mogelijk door het land gejaagd.
Onzin. De bevolking (en de, met name de Kroatische, politie) helpt erg mee en is ook meelevend, juist vanwege de achtergrond van het vluchtelingenprobleem in de jaren 90. Maar die mensen bepalen het regeringsbeleid niet, dat is: gauw doorsluizen. Iets dat de meeste migranten ook zelf willen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » do 08 okt 2015, 18:29

Ik heb afgelopen weken wat grenzen mogen passeren. Grenzen waarvan de verhalen gaan dat ze lastig zijn, maar uiteindelijk bar weinig voorstelden.

Spanje -> Marokko: Een korte uitgangscontrole in Tarifa in Spanje. Vlak daarvoor werd nog door een medewerkster van de ferrymaatschappij verteld dat wij geen stempel nodig hadden voor Marokko (we hadden een excursie geboekt naar Tanger via die maatschappij - met ons nog zo'n 50 man, zo bleek achteraf).
Pas aan boord snapte ik die hint: Blijkbaar moet je al een boord je beide kaarten (land in en land uit) voor Marokko alsmede je paspoort laten stempelen.
Bij het verlaten van de ferry in Tanger werd al meteen bij het verlaten van de boot door de Marokkaanse politie daarop gecontroleerd, maar de groep (waaronder dus ik) kon meteen doorlopen zonder stempel, alleen een blik op het paspoort was voldoende. In de terminal was verder geen paspoortcontrole meer (wel moesten tassen en rugzakken door een scanner).
Marokko->Spanje: De hele groep mocht om de paspoortcontrole heen in de terminal, en bij het oplopen op de ferry even een vlugge blik of we überhaupt een document hadden, dat was dat. Alleen eenmaal terug in Spanje was de rij erg lang, met name de Marokkanen werden sterk gecontroleerd. Maar toeristen zoals wij konden zo doorlopen bij het zien van het paspoort, dus dat ging erg simpel.

Spanje->Gibraltar: Geen lange rijen (wel voor auto's, maar die had ik aan de grens geparkeerd en ben er gaan lopen) voor voetgangers, maar wat nieuw was voor mij, was de automatische paspoortcontrole: Voor een tourniquet gaan staan, je paspoort scannen, in de camera kijken, en als het goed was, ging het poortje open en mocht je doorlopen. De controle 20 meter verderop van Gibraltar was eenvoudiger, bij het zien van het paspoort mocht ik meteen doorlopen.

Gibraltar-> Spanje: Geen controle in Gibraltar, en Spanje had weer een automatische controle, maar die weigerde dienst bij mij. Dan maar via de handmatige controle, wat ook gewoon doorwuiven was bij het zien van het Nederlandse paspoort.

Foto's van Spanje naar Gibraltar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gibraltar naar Spanje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Egbert » vr 09 okt 2015, 7:05

Palance schreef:Vlak daarvoor werd nog door een medewerkster van de ferrymaatschappij verteld dat wij geen stempel nodig hadden voor Marokko (we hadden een excursie geboekt naar Tanger via die maatschappij - met ons nog zo'n 50 man, zo bleek achteraf).
Pas aan boord snapte ik die hint: Blijkbaar moet je al een boord je beide kaarten (land in en land uit) voor Marokko alsmede je paspoort laten stempelen.
Bij het verlaten van de ferry in Tanger werd al meteen bij het verlaten van de boot door de Marokkaanse politie daarop gecontroleerd, maar de groep (waaronder dus ik) kon meteen doorlopen zonder stempel, alleen een blik op het paspoort was voldoende.
Dit kan ik niet volgen. Je wordt verteld dat je geen stempel nodig had, aan boord moet je beide kaarten laten stempelen maar je wordt zonder stempel doorgelaten. Wat is dan de reden dat je aan boord moet stempelen? Wie heeft daar dan belang bij?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » vr 09 okt 2015, 8:17

Het maakte volgens mij uit of je bij die groep hoorde of 'individueel' Marokko inwilde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » vr 08 apr 2016, 20:59

Ik vind dit wel een leuke grensovergang: https://www.google.nl/maps/@47.5947742, ... 312!8i6656.
Zonder grenscontrole van Duitsland naar Zwitserland en omgekeerd (zoals op de foto staat aangegeven). :woop:
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » ma 11 apr 2016, 15:58

Zulke "groene" grensovergangen tref je eigenlijk overal wel. In het tijdperk dat Nederland ook nog grens- en douanecontroles had, konden fietsers en voetgangers op dergelijke plekken ook zo de grens oversteken. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_grensovergang
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » ma 11 apr 2016, 16:08

^^ Nooit geweten dat zulke grenzen zo genoemd worden. Weer wat geleerd. :D
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » ma 11 apr 2016, 17:15

Robbert297 schreef:Ik vind dit wel een leuke grensovergang: https://www.google.nl/maps/@47.5947742, ... 312!8i6656.
Zonder grenscontrole van Duitsland naar Zwitserland en omgekeerd (zoals op de foto staat aangegeven). :woop:
Zwitserland hoort tegenwoordig ook bij Schengen en de controles bij de reguliere overgangen stellen sowieso al bijna niks meer voor.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » ma 11 apr 2016, 17:21

^^ Dat klopt inderdaad wel. Alhoewel er wel telkens een auto voor ons aan de kant werd gezet voor een uitgebreide controle. Wij zijn er telkens goed van af gekomen (ook al hebben we niks te verbergen).
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 apr 2016, 17:25

^^ Er zijn ook tig Zwitserse grensovergangen waar nauwelijks of geen controle plaatsvindt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » ma 11 apr 2016, 17:28

^^ Dat klopt ook. Ze zouden die controles wel wat meer mogen versterken, vooral in deze tijd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 apr 2016, 17:30

^^ En welk probleem lost dat op?

Zwitserland is een Schengenland, dus ik zou niet weten waarom ze strenger zouden moeten controleren... Strenge grenscontroles zorgen niet voor meer veiligheid maar wel voor wachttijden en economische schade.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » ma 11 apr 2016, 17:52

^^ Heb je wel gelijk in. Maar er wordt in ieder geval zeker nog wel gecontroleerd aan de grens, alleen niet meer zoveel.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 apr 2016, 18:02

^^ Op de snelwegen en de Hauptstrassen staan ze vaak wel, in ieder geval overdag. Alleen bij Basel/Weil am Rhein heb ik ook 's avonds en 's nachts altijd controle meegemaakt, bij Brogeda (Chiasso A2), Bardonnex (Genève A1) en Saint-Louis/Basel (A3) heb ik ook wel meegemaakt dat ik 's nachts of 's avonds gewoon kon doorrijden zonder dat er überhaupt werd gecontroleerd.

Overigens staan ze ook niet op alle Hauptstrassen. Bij Gondo (Simplonpas) kon ik vorig jaar overdag ook gewoon doorrijden, er was zowel heen als terug geen enkele controle. Daarentegen zijn de drukkere secundaire grensovergangen in Ticino normaal ook overdag bemand, zoals de OWN-grensovergang Chiasso-Como in de bebouwde kom en Gaggiolo (in de weg Mendrisio-Varese).

Op de bergroutes is het sowieso afwisselend. In Bregaglia (Hauptstrasse 3, Malojapass) was wel controle, maar bij de Splügen (die ik nu 4 keer gereden heb), Forcola di Livigno, Munt-la-Scheratunnel en de Umbrail heb ik nooit grenscontroles meegemaakt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » ma 11 apr 2016, 18:38

Het verschilt echt per grensovergang. Op de H13/SS34 bij San Bartolomeo is er vrijwel nooit controle, in ieder geval niet de keren dat ik er langsreed.
Ik kan me voorstellen dat er meer controle op belangrijke routes is dan op minder belangrijke routes. Op de twee grensovergangen die ik het vaakst heb gehad (Weil am Rhein en Chiasso) was er vrijwel altijd controle.
Op de grensovergang bij Genève staat er wel douane, maar kijken ze eigenlijk alleen of je een vignet hebt.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 11 apr 2016, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jurjen » ma 11 apr 2016, 20:54

Zelfs 25 jaar terug kon je vrij makkelijk de grens over zonder controle hoorde ik van mijn ouders, 's avonds een pilon op de weg en de grensovergang is 'dicht'. Die kan je natuurlijk ff aan de kant zetten, doorrijden en dan hem weer terugzetten.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door nederland24 » ma 11 apr 2016, 22:09

Mensen die echt kwaad willen, komen de grens toch wel over. Grenscontroles kunnen best nuttig zijn, maar het houdt echt niet iedereen tegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 apr 2016, 22:17

Jurjen schreef:Zelfs 25 jaar terug kon je vrij makkelijk de grens over zonder controle hoorde ik van mijn ouders, 's avonds een pilon op de weg en de grensovergang is 'dicht'. Die kan je natuurlijk ff aan de kant zetten, doorrijden en dan hem weer terugzetten.
Ik kan me van eind jaren '80 en begin jaren '90 ook wel de controles aan de grens met Duitsland herinneren. Wij gingen doorgaans bij Schoonebeek de grens over, geen heel grote grensovergang. Op rustige tijdstippen was het daar ook onbemand, en dan kon je gewoon doorrijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 apr 2016, 0:13

Coen Tunnel schreef:En welk probleem lost dat op?
Niets. In Duitsland zijn ze zelfs zo slim om de 'grenscontrole' op de A3 bij Passau eerst na de eerste afrit te doen. Wie werkelijk wat wil kan ongehinderd de snelweg bij Pocking verlaten zonder verdere controles. :facepalm:
Coen Tunnel schreef:Zwitserland is een Schengenland, dus ik zou niet weten waarom ze strenger zouden moeten controleren...
Nou ja, ze behoren niet tot de EER, maar dat wist je natuurlijk wel. Wat dat betreft zouden ze verder gewoon streng op goederen mogen controleren.
Coen Tunnel schreef:Op de bergroutes is het sowieso afwisselend. In Bregaglia (Hauptstrasse 3, Malojapass) was wel controle, maar bij de Splügen (die ik nu 4 keer gereden heb), Forcola di Livigno, Munt-la-Scheratunnel en de Umbrail heb ik nooit grenscontroles meegemaakt.
Euhm... op de Splügenpass en Umbrail geloof ik zondermeer dat daar zelden gecontroleerd wordt, maar als je van Livigno naar Zwitserland rijdt passeer je gegarandeerd een bezet douanecomplex. Natuurlijk wordt lang niet iedereen aangehouden en uitgebreid ondervraagd, maar juist omdat Livigno belastingvrij is, zijn douanecontroles erg interessant. Daarom is de grenspost van Martina ook altijd bezet, aangezien je hier voorbij moet als je vanuit Samnaun de rest van Zwitserland in wilt reizen.
Coen Tunnel schreef:Op de snelwegen en de Hauptstrassen staan ze vaak wel, in ieder geval overdag.
Nou, bij Rheinfelden heb ik de indruk dat ze er eerder niet als wel staan. Ook bij Weil am Rhein vaak genoeg niemand die aan de kant staat om op z'n minst het verkeer in de gaten te houden.

Persoonlijk hebben ze me overal wel eens een paar vragen gesteld. Super uitgebreide en strenge gecontroles heb ik tot nu toe alleen bij de grensovergang van Boncourt (A16) meegemaakt. Ben daar tot nu toe drie keer de grens richting Zwitserland gepasseert en alle drie de keren uitgebreide paspoort controle en vragen over m'n reis en wat ik allemaal in m'n auto daarbij heb. De laatste keer duurde de controle zelfs 10 minuten! Heb de indruk dat ze daar elke auto die geen Jura of Bern kenteken heeft meteen onder de loep nemen. Grensovergang is overigens ook erg rustig, dus dan hebben ze tijd genoeg voor allerlei ongein... :down:

Heb in de tijd dat ik nog met een Ford Ka met NL-kenteken rondreed wel eens bij Weil am Rhein m'n kofferbak kort moeten openen, maar dat was 's nachts en ook zo in 2 minuten gepiept. Idemdito bij de Grote St. Bernhardtunnel waar toen de Italianen ook nog eens m'n kofferbak wilden zien. Sinds ik een auto met Duits kenteken had waren die grappen voorbij, behalve de schikane bij Boncourt.

Het kan overigens ook grappig: Komende vanuit Tirano stond ik eens met Zwitserse douanier bij Campocologno te grappen. Hij wilde wat weten over m'n kenteken met 3D-letters (of dat wel geldig was) en toen ik dat beantwoorde met "vanzelfsprekend", begon hij ineens over cliché grapjes over Duitsers. Toen ik zei dat ik eigenlijk Nederlander was moest hij wel toegeven dat ik me als automobilist gebeterd had. "Gele kentekens zijn een drama!" NL, L, GB... wat hem betreft ging dat allemaal in de prullenbak. :mrgreen:
Robbert297 schreef:Op de grensovergang bij Genève staat er wel douane, maar kijken ze eigenlijk alleen of je een vignet hebt.
Die indruk heb ik ook wel eens. Maar goed, door niet altijd te controleren zullen criminelen meer riskeren en ook de grotere grensovergangen nemen. Met een spontane fuik krijg je meer te pakken dan dat je stelselmatig controleert bij de grotere grensovergangen, want dan begint voor de criminelen en smokkelaars het veldwerk weer, zoals er vroeger ook genoeg via 'groene' grensovergangen succesvol werd gesmokkeld.

In het geval van Zwitserland zal het wellicht nog wat anders zijn, omdat je door de douanecomplexen meer het gevoel hebt een echte grens te passeren dan dat dit tussen EU-landen nog het geval is. En alleen als er al douane aan de kant van de weg present is (ze hoeven nog geen eens veel verkeer aan te houden) heeft dit al in bepaalde mate een afschrikfunctie en blijft het 'veldwerk' wellicht toch nog wat interessant.

Tja, of je bouwt een hekwerk om je land heen en voert 100% controles in. Dan kan je wellicht criminelen beter te lijf gaan, maar daarmee creeër je een wereld waar we zeker in Europa met releatief veel kleine landen niet op zitten te wachten. Het zou wat zijn zeg als je elke 500 km weer bij zo'n grens komt waar 100% controles worden uitgevoerd, zoals je bijv. van Bulgarije naar Turkije treft.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 13 apr 2016, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 12 apr 2016, 0:18

SnarfFlevoland schreef:Euhm... op de Splügenpass en Umbrail geloof ik zondermeer dat daar zelden gecontroleerd wordt, maar als je van Livigno naar Zwitserland rijdt passeer je gegarandeerd een bezet douanecomplex.
Nee hoor. Overdag misschien, maar laat in de middag of vroeg in de avond nog buiten het hoofdseizoen (in juni bijvoorbeeld)? Dan zit er niemand meer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 apr 2016, 0:37

^^
Lijkt me dan vrij uitzonderlijk, maar ik zal een kennis van me uit Samedan er eens mee bestoken. We hebben het er al eens over gehad, aangezien in de regio juist over de scherpe controles geklaagd wordt. In Martina wordt bijv. ook 's nachts gecontroleerd. Behalve wanneer het tijd is voor koffiepauze of dienstwissel natuurlijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 12 apr 2016, 6:39

Volgens mij controleren de Zwitsers met name op de snelwegen op het hebben van het vignet en als ze tijd over hebben op andere zaken. Ze zullen daarnaast (net zoals de meeste landen) wel mobiele controles hebben, met name om verkeer uit verdachte landen te controleren op smokkel van goederen en mensen. Een kleine auto met een bleekneuzen-gezinnetje is dan meestal geen interessant target.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » di 12 apr 2016, 7:45

Zelfs goederenvervoer wordt fysiek amper gecontroleerd door de douane. Ik ben zonder overdrijven in de afgelopen 6 jaar al minimaal een keer of 100 de Zwitserse grens gepasseerd met de vrachtwagen, zowel transit als import, maar aan de grenzen D/CH slechts nog één keer een scannercontrole gehad.

Bij Chiasso en incidenteel bij controles elders in Zwitserland kunnen de controles wel wat intensiever zijn, maar nog steeds niet heel erg schokkend. Meestal blijft het bij controle van de douanepapieren en de CMR. Als je pech hebt willen ze dat je de deuren even open maakt, maar wat er vóór de achterste pallets staat wordt niet gecontroleerd, tenzij ze bij een scannercontrole iets serieus verdachts hebben gezien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 12 apr 2016, 9:45

SnarfFlevoland schreef:^^
Lijkt me dan vrij uitzonderlijk, maar ik zal een kennis van me uit Samedan er eens mee bestoken.
Ik had het over Livigno. Munt-la-Scheratunnel ben ik één keer geweest (in juni), geen controle. Forcola ben ik twee keer geweest, beide keren in juni, waarvan ik één keer zeker geen controle heb gehad, de andere keer reed ik juist richting Livigno maar volgens mij was er toen ook geen controle voor verkeer naar Zwitserland. Er was toen wel douanecontrole op de Foscagno van Livigno naar de rest van Italië.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 12 apr 2016, 9:55

Van de winter via Zwitserland naar Châtel in Frankrijk gereden. Zowel bij Basel op de snelweg als op de Pas de Morgins grenscontrole gehad (bij binnenrijden van Zwitserland, geen uitgaande controle).

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » zo 17 apr 2016, 15:23

Coen Tunnel schreef:Ik kan me van eind jaren '80 en begin jaren '90 ook wel de controles aan de grens met Duitsland herinneren. Wij gingen doorgaans bij Schoonebeek de grens over, geen heel grote grensovergang. Op rustige tijdstippen was het daar ook onbemand, en dan kon je gewoon doorrijden.
In die jaren ging ik vaak via de grensovergang met Nieuw Schoonebeek de grens over (mijn vader reed), die in Schoonebeek kan ik mij niet echt herinneren.
En die was bemand met slagboom en al, die slagboom stond altijd overeind volgens mij, je reed wat langzamer bij de grensovergang de douanier zwaaide een keer en je reed weer door.
Ik kan mij voorstellen dat vrachtverkeer wel gecontroleerd werd.
Ironisch is dat in dit douanekantoor bij de grens van Nieuw Schoonebeek (stond op Duits grondgebied) na het openen van de grenzen asielzoekers kwamen, uit voormalig Joegoslavie volgens mij.

Plaats reactie