Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door RSK » do 17 sep 2015, 14:50

Ook Nederland voert inmiddels controles uit, zei het op een wat beperktere schaal.
Nu.nl schreef:De marechaussee heeft donderdag een paar uur lang een mobiele controle uitgevoerd bij de Duits-Nederlandse grensovergang bij Babberich (Bergh Autoweg).

Vanaf donderdag breidt de dienst deze controles uit op jacht naar mensensmokkel en mensensmokkelaars. Dit is besloten vanwege de verhoogde instroom van vreemdelingen in Nederland.
Onwillekeurig moest ik bij het lezen van het bericht aan dit filmpje uit 1962 denken, met vanaf 1:46 een stukje over de aanleg van het douanecomplex aan het eind van Rijksweg 12. Dat was in die tijd het grootste van Europa. Dat was pas controle. :lol:
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » do 17 sep 2015, 14:52

SnarfFlevoland schreef:Volgens mij hebben nu een hoop landen in Europa andere zorgen en daarmee lak aan die regeling. Denk niet dat er gevolgen zullen zijn als men dit voorlopig een paar maanden volhoud. In het ergste geval zal het Schengen-akkoord aangepast worden.
Nederland wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn en houdt zich dan aan dit soort regeltjes.
Een beetje praktisch nadenken is er niet meer bij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » do 17 sep 2015, 14:53

Terug naar de periode voor Schengen betekent weer duizenden douane-personeel in dienst nemen en enorme grenscomplexen bouwen. Die grote grenscomplexen tussen Polen en Oekraïne verwerken meestal maar 3.000 voertuigen per dag. De meeste snelweggrensovergangen van Nederland verwerken meer dan 20.000 en soms meer dan 40.000 voertuigen per dag. Het vergt enorme investeringen om dit structureel te controleren zoals voor Schengen, nog naast de economische schade die dat met zich meebrengt.

Ik zie dat er niet van komen, maar als dit aanhoudt zal er wel losser met Schengen worden omgegaan, met meer gerichte controles in risicogebieden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 sep 2015, 15:12

^^
Precies dat laatste denk ik ook. Men zal wat makkelijker met Schengen omgaan. De echte grenscontroles zoals vroeger zullen er zeker niet meer van komen, alhoewel ik me bij een land als Zwitserland nog zou kunnen voorstellen dat ze uit het Schengen-akkoord stappen. Feitelijk is echter weinig aan hun grens veranderd. Vroeger beperkte men zich al tot steekproeven en dat doen ze nog steeds. Bij Weil am Rhein gaan er volgens mij ook zo'n 30.000 voertuigen per etmaal de grens over. De meeste auto's worden doorgewuifd.
Chris schreef:Die grote grenscomplexen tussen Polen en Oekraïne verwerken meestal maar 3.000 voertuigen per dag.
Ja, maar daar duren alle procedures ook een stuk langer en niet te vergelijken met hoe de controle vroeger voor Schengen tijd hier was. Het ging tussen de Duits-Nederlandse grens toch best vlotjes en lang niet iedereen werd echt gecontroleerd. Genoeg mensen werden doorgewuifd, getuige m'n familie die aan de grens heeft gewoont en gewerkt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2015, 16:34

SnarfFlevoland schreef:^^
Precies dat laatste denk ik ook. Men zal wat makkelijker met Schengen omgaan. De echte grenscontroles zoals vroeger zullen er zeker niet meer van komen, alhoewel ik me bij een land als Zwitserland nog zou kunnen voorstellen dat ze uit het Schengen-akkoord stappen. Feitelijk is echter weinig aan hun grens veranderd. Vroeger beperkte men zich al tot steekproeven en dat doen ze nog steeds. Bij Weil am Rhein gaan er volgens mij ook zo'n 30.000 voertuigen per etmaal de grens over. De meeste auto's worden doorgewuifd.
Er staat meestal wel personeel. Grensovergang Brogheda bij Chiasso/Como is nog een heel stuk drukker met meer dan 50.000 mvt/dag, maar daar staat ook vaak geen personeel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 sep 2015, 17:16

^^
Hoe vaak kom je dan over die grens? Nu ben ik er nog maar een paar keer Chiasso voorbij gekomen, maar heb wel altijd meegemaakt dat er personeel staat, zowel aan de Italiaanse kant als aan de Zwitserse kant. Juist bij Weil am Rhein of Rheinfelden heb ik de indruk dat er niet altijd iemand staat, behalve om tolstickers te verkopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2015, 20:13

^^ Doorgaans 2 tot 4 keer per jaar (per richting, dus in totaal eerder 4-8 keer per jaar). Zeker 's avonds (en dan bedoel ik echt niet midden in de nacht, maar zo rond een uur of acht, negen) staat er vaak niemand meer als je Zwitserland inrijdt. Ook bij de uitreis al een paar keer gehad dat er niemand stond, of alleen één of twee Italianen en geen Zwitsers.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » vr 18 sep 2015, 1:17

Chris schreef:Terug naar de periode voor Schengen betekent weer duizenden douane-personeel in dienst nemen en enorme grenscomplexen bouwen.
Daar hoeft het niet direct naar terug, maar nu wordt Schengen vaak als excuus gebruikt dat de marechaussee niet te vaak of te lang mag controleren op 1 plek.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 9:21

Selectief verkeer controleren vind ik ook zeker geen verkeerde zaak, maar stelselmatige controles zijn natuurlijk niet het doel van het Schengen-akkoord. Opzich begrijp ik het in deze tijden best dat men voorlopig voor langere tijd stelselmatige controles doorvoert. Deze vluchtelingenstroom is immers toch een noodsituatie, maar dat zal niet eeuwig doorgaan en dan is het toch de zaak dat de controles weer stoppen.

Het probleem is een beetje dat we diverse landen Schengen hebben binnengehaalt die z'n buitengrensbewaking niet lekker op orde hebben of andere regels niet zo uitvoeren als afgesproken. Dat niet de zuidelijke landen, waar de meeste vluchtelingen het eerst op EU bodem staan, iedereen kan opvangen moge duidelijk zijn. Maar ze kunnen ook niet iedereen maar vrolijk laten doorreizen. Er is behoefte aan betere regeling m.b.t. de vluchtelingen.

De vraag of men een land als Griekenland überhaupt in de EU had moeten toelaten is dan weer een andere discussie. Ik ben van mening dat je alleen stabiele landen moet toelaten. Zowel op het gebied van grensbewaking, als ook wat financiele zaken, politiek, sociale zekerheid e.d. betreft. De Schengen-zone is m.i. te snel gegroeit.
Coen Tunnel schreef:Doorgaans 2 tot 4 keer per jaar (per richting, dus in totaal eerder 4-8 keer per jaar). Zeker 's avonds (en dan bedoel ik echt niet midden in de nacht, maar zo rond een uur of acht, negen) staat er vaak niemand meer als je Zwitserland inrijdt. Ook bij de uitreis al een paar keer gehad dat er niemand stond, of alleen één of twee Italianen en geen Zwitsers.
Ah ok, dan zal het zich waarschijnlijk gewoon afwisselen. Eigenlijk gelijk met andere grensovergangen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 12:50

SnarfFlevoland schreef:De vraag of men een land als Griekenland überhaupt in de EU had moeten toelaten is dan weer een andere discussie.
Kom op, dat is 34 jaar geleden... Griekenland werd al in 1981 lid van de EU, in een fase dat het land juist weer democratischer werd nadat het eind jaren '60 en begin jaren '70 een militaire dictatuur was.
Ik ben van mening dat je alleen stabiele landen moet toelaten. Zowel op het gebied van grensbewaking, als ook wat financiele zaken, politiek, sociale zekerheid e.d. betreft. De Schengen-zone is m.i. te snel gegroeit.
Om terug te keren naar Griekenland: dat land maakt al vanaf 2000 deel uit van het Schengen-gebied. Ook andere landen moeten aan strikte voorwaarden voldoen voor de toetreding tot de Schengenzone, maar tot nu toe had men vooral de prioriteit bij de bewaking met de grens van de voormalige Sovjet-Unie, en niet zozeer de grenzen met landen als Servië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 13:43

Coen Tunnel schreef:Kom op, dat is 34 jaar geleden... Griekenland werd al in 1981 lid van de EU, in een fase dat het land juist weer democratischer werd nadat het eind jaren '60 en begin jaren '70 een militaire dictatuur was.
Zoals gezegd, dat is een andere discussie. Dat er al iets 34 jaar bij hoort mag geen excuus zijn om het niet te mogen bekritiseren.
Coen Tunnel schreef:Om terug te keren naar Griekenland: dat land maakt al vanaf 2000 deel uit van het Schengen-gebied. Ook andere landen moeten aan strikte voorwaarden voldoen voor de toetreding tot de Schengenzone
Je kunt wel degelijke uitgebouwde grensovergangen, luchthavens e.d. met voldoende personeel hebben, maar als je als land de rest niet zo op orde hebt... en bovendien de grenzen later zo lek als een mandje blijken te zijn en niet aan de afspraken houdt is er toch iets niet helemaal goed. Corruptie e.d. speelt in een land als Griekenland ook nog een rol en dat is niet iets dat ineens de laatste jaren is ontstaan. Ze hebben de zaak veel mooier voorgedaan als het werkelijk was. En ja, daar zijn wij (of althans de politici) mooi ingetuind.

Open grenzen is een heel mooi project dat gekoesterd moet worden, maar het werkt alleen als de landen goed op elkaar zijn ingespeeld en stabiel zijn. Ondanks de 'strikte' voorwaarden van de EU heeft men de Schengen-zone naar mijn mening te snel willen uitbreiden. Alleen al dat het Dublin-akkoord niet langer houdbaar is geeft al aan dat niet alles wat men in de EU afspreekt ook degelijk is.

Er zijn ook landen die nog korter tot de Schengen-zone horen, maar de zaak wel prima op orde hebben. Kijk maar naar bijv. Polen. Stevige grensbewaking aan de buitengrens, stabiel land, groeit economisch gezien goed en heeft min of meer ook onze mentaliteit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 14:18

SnarfFlevoland schreef:Je kunt wel degelijke uitgebouwde grensovergangen, luchthavens e.d. met voldoende personeel hebben, maar als je als land de rest niet zo op orde hebt... en bovendien de grenzen later zo lek als een mandje blijken te zijn en niet aan de afspraken houdt is er toch iets niet helemaal goed.
Nu is de zeegrens een land met heel veel eilanden ook wel lastig te bewaken. Het is nou eenmaal onmogelijk om die grens potdicht te houden.
Open grenzen is een heel mooi project dat gekoesterd moet worden, maar het werkt alleen als de landen goed op elkaar zijn ingespeeld en stabiel zijn. Ondanks de 'strikte' voorwaarden van de EU heeft men de Schengen-zone naar mijn mening te snel willen uitbreiden. Alleen al dat het Dublin-akkoord niet langer houdbaar is geeft al aan dat niet alles wat men in de EU afspreekt ook degelijk is.
Natuurlijk wil men de Schengenzone uitbreiden. Omdat het economisch ook heel veel positieve effecten heeft!
Er zijn ook landen die nog korter tot de Schengen-zone horen, maar de zaak wel prima op orde hebben. Kijk maar naar bijv. Polen. Stevige grensbewaking aan de buitengrens, stabiel land, groeit economisch gezien goed en heeft min of meer ook onze mentaliteit.
Die stevige grensbewaking is er aan de andere kant van de grens net zo goed. Dat Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland hun grenzen strikt bewaken helpt natuurlijk ook. Dat is niet alleen aan Polen te danken.

Begrijp me niet verkeerd, Polen doet het heel goed. Daar heb ik absoluut geen kritiek op. Economisch gaat het er prima en het sluit inderdaad meer aan bij de Nederlandse en Duitse mentaliteit.

In andere landen is de grensbewaking minder goed geregeld. Je kunt net zo goed de Serviërs, Macedoniërs, Grieken en Turken verwijten waarom ze allemaal mensen zo maar hun land uit laten lopen/varen. Overigens is dat niet typisch iets voor die landen. Een westers land als de VS heeft bijvoorbeeld alleen inreiscontroles. Bij landgrenzen met Canada en Mexico en zelfs op luchthavens is er geen uitreiscontrole. Kort gezegd: het kan de VS helemaal niets schelen als iemand de grens overgaat, dan zoekt het land waar die persoon naar toe gaat het maar uit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 14:35

Coen Tunnel schreef:Natuurlijk wil men de Schengenzone uitbreiden. Omdat het economisch ook heel veel positieve effecten heeft!
Noem voor mij dan maar eens een groot economisch voordeel van een land als Kroatië of Hongarije binnen de Schengen-zone. Ik ben benieuwd! Behalve voor de landen zelf zie ik er niet zoveel. Hoe profiteren wij van deze landen binnen de Schengen-zone? Vergeet niet dat de Schengen-zone wat anders is als de Europese Economische Ruimte, waarin vrij gehandeld mag worden.
Coen Tunnel schreef:Die stevige grensbewaking is er aan de andere kant van de grens net zo goed. Dat Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland hun grenzen strikt bewaken helpt natuurlijk ook.
Nou, als ik de Duitse media mag geloven zijn Oekraïnse douaniers zo corrupt als het maar kan. Heb diverse opnamen met verborgen camera gezien, waarbij even onopvallend wat geld in de hand wordt gedrukt (of tussen het paspoort wordt gelegd) en je wordt zo doorgewonken zonder verdere vragen. Stelselmatig. Direct aan de grote grensovergang naar Lemberg. Op die manier komen ook al die gestolen auto's uit Duitsland zo makkelijk in Oekraïne. Wat betreft Rusland en Belarus geef ik je helemaal gelijk... Die bewaken hun grenzen ook erg goed en helpt natuurlijk automatisch een handje mee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 14:54

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Natuurlijk wil men de Schengenzone uitbreiden. Omdat het economisch ook heel veel positieve effecten heeft!
Noem voor mij dan maar eens een groot economisch voordeel van een land als Kroatië of Hongarije binnen de Schengen-zone. Ik ben benieuwd! Behalve voor de landen zelf zie ik er niet zoveel. Hoe profiteren wij van deze landen binnen de Schengen-zone? Vergeet niet dat de Schengen-zone wat anders is als de Europese Economische Ruimte, waarin vrij gehandeld mag worden.
Rij eens over de Balkan en kijk naar de files, wachttijden en formaliteiten voor vrachtvervoer. Wij extrapoleren suburban files en vertraging van 15-30 minuten als economische schade.

Er is juist in een economische gezamenlijke markt, unie, eenheid (give it a name) ook behoefte aan het wegnemen van de douane / grens formaliteiten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 15:16

jelger schreef:Rij eens over de Balkan en kijk naar de files, wachttijden en formaliteiten voor vrachtvervoer.
Maar dat komt doordat deze Balkanlanden ook niet tot de EER behoren. Douanecontrole zou met toetreding tot de EER al opgeheven kunnen worden. Schengen zegt alleen maar iets over de personencontrole en dat neemt veel minder tijd in beslag als de formaliteiten voor het transport van waren.
jelger schreef:Er is juist in een economische gezamenlijke markt, unie, eenheid (give it a name) ook behoefte aan het wegnemen van de douane / grens formaliteiten.
Daarin ga ik opzich wel met je mee, maar dat komt juist door het feit dat er steeds weer nieuwe landen in de EU worden opgenomen. En of je nu een land als Bulgarije nu zo nodig in de EU wilt hebben... Daar lopen de meningen sterk uiteen. Maar goed, dat land behoort voorlopig ook nog niet tot de Schengen-zone. Gelukkig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 19:56

SnarfFlevoland schreef:
jelger schreef:Rij eens over de Balkan en kijk naar de files, wachttijden en formaliteiten voor vrachtvervoer.
Maar dat komt doordat deze Balkanlanden ook niet tot de EER behoren. Douanecontrole zou met toetreding tot de EER al opgeheven kunnen worden. Schengen zegt alleen maar iets over de personencontrole en dat neemt veel minder tijd in beslag als de formaliteiten voor het transport van waren.
Nou, ik stond in 2013 bij de grensovergang Izacic in de rij om Bosnië-Herzegovina in te mogen, niet eens een heel lange rij, geen vrachtwagens voor ons, en toch heb ik een half uur moeten wachten. Het houdt toch op. Kijk op drukke vakantiedagen nu maar eens naar de wachttijden bij de grenzen van Kroatië en Servië. Zeker bij Servië zijn urenlange wachttijden geen uitzondering.
En of je nu een land als Bulgarije nu zo nodig in de EU wilt hebben... Daar lopen de meningen sterk uiteen. Maar goed, dat land behoort voorlopig ook nog niet tot de Schengen-zone. Gelukkig.
Bulgarije heeft al een goed bewaakte grens met Turkije, en verder grenst het aan andere EU-landen en aan Macedonië en Servië. Als Bulgarije kan aantonen dat het de grensbewaking op orde heeft zie ik het probleem van een eventuele toetreding niet. Idem dito voor Roemenië, dat aan de oostzijde ook al een goed bewaakte grens met Oekraïne en Moldavië heeft.

Servië, Macedonië en Montenegro, alsmede Turkije en ook Albanië zijn bovendien al kandidaat-lidstaten. Als de EU daar al echt grote bezwaren tegen had gehad zouden ze nooit de status van kandidaat-lid krijgen. Ik begrijp dat de toetreding van Turkije wat meer voeten in de aarde heeft, maar ik verwacht dat de toetreding van Servië, Macedonië en Montenegro, en misschien ook wel Albanië, voor 2025-2030 een feit is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 20:06

Klopt. De uitbreiding van de EU is overigens behoudens de west-balkan bevroren.
De onderhandelingen met Turkije zijn bevroren.

De associatieverdragen met Oekraine, Georgie en Moldavie zijn geen opstap of enig commitment op toekomstig lidmaatschap, ook al wordt het in die landen veelal wel zo gezien. Het Eastern Partnership programma stelt dat uitdrukkelijk, en de nieuwe Europese Commissie heeft dat ook zo aangegeven.

Het voorgestelde GeenPeil referendum schetst - eigenlijk niet verbazingwekkend - een beeld dat bezijden de waarheid staat. Zij leggen de nadruk op de Oekraine, van deze 3 de allercorruptste, en een ongelooflijke puinzooi (en dan heb ik het niet over de Donbass of Krim).
Het land is de komende 20 jaar niet klaar voor lidmaatchap. Maar ja, voor GP is een dergelijk referendum ongeacht nuances natuurlijk gewoon volksmobilisatie tegen de EU als zodanig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 20:36

jelger schreef:Klopt. De uitbreiding van de EU is overigens behoudens de west-balkan bevroren.
Ik neem aan dat als Zwitserland, Noorwegen of IJsland zich toch bij de EU aan zou willen sluiten, er niet zo moeilijk zal worden gedaan. ;) Maar eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren dat die landen zich op korte termijn bij de EU (willen) aansluiten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 21:06

Ik denk dat de meeste EU burgers daar ook weinig bezwaar tegen zouden hebben omdat dat waarschijnlijk netto betalers zullen zijn, en daarmee onze afdracht wellicht iets kan afnemen. ;)

Bestuurlijk zou er wel bezwaar tegen aan te tekenen zijn. Eurofiel als ik ben, heb ik liever dat er eerst eens bestuurlijk orde op zaken wordt gesteld (lees: hervormd wordt - minder nationaal veto over pan-Europese zaken, meer democratie en meer van dat al). Dat zal ook de grenscontroles goed kunnen doen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 sep 2015, 0:34

Coen Tunnel schreef:Bulgarije heeft al een goed bewaakte grens met Turkije
Laat me niet lachen, Bulgarije heeft voorlopig nog niet veel fatsoenlijk op orde. Het land heeft nog hard te kampen met corruptie en de grenzen moeten door Frontex worden ondersteund, anders redden ze het niet. Ook dit jaar zijn opnieuw meerdere Bulgaarse douaniers aan de grensovergang Kapitan Andreevo opgepakt wegens corruptie (Bron). Kunnen ze beter even op werkbezoek naar Georgië gaan, waar men de corruptie wel succesvol de pan heeft ingehakt. En niet zo lang geleden kan ik me nog een documentaire herinneren waarbij een Bulgaarse grenspolitieagent alleen voor 30 km veldgrens verantwoordelijk was. Nou, dat noem ik nu geschikt voor Schengen... :roll:

Heus, het zal met Bulgarije ooit nog wel goed komen. Maar maak er geen te grote haast mee. Eerst alle zaakjes op orde en dan pas de grenzen effectief openen. Toegetreden tot de Schengen-zone zijn ze toch al, maar laat het in kracht gaan liever nog maar even op zich wachten...
Coen Tunnel schreef:Nou, ik stond in 2013 bij de grensovergang Izacic in de rij om Bosnië-Herzegovina in te mogen, niet eens een heel lange rij, geen vrachtwagens voor ons, en toch heb ik een half uur moeten wachten.
Zover ik weet behoort Bosnië-Herzegovina niet tot de EER, dus heb je zowel met personen als goederencontrole te maken. En vooral dat laatste neemt - als je het nauwkeurig wilt uitvoeren - veel tijd in beslag. Even een paspoort doorbladeren en een stempel zetten is zo gepiept, maar auto's doorzoeken en verdere vragen daarover stellen niet.
Coen Tunnel schreef:Kijk op drukke vakantiedagen nu maar eens naar de wachttijden bij de grenzen van Kroatië en Servië. Zeker bij Servië zijn urenlange wachttijden geen uitzondering.
Juist, maar toetreding tot de Schengen-zone heeft wel betere argumentatie nodig als alleen vakantiegangers te plezieren. Het moet de Europese economie wat brengen. En of we nu onmiddellijk Servië zo nodig moeten binnenhalen...

Nogmaals: Op ten duur lijkt me het plan zeker mooi om heel Europa tot de oostgrens Noorwegen-Griekenland in de EU en Schengen-zone afgedekt te hebben, inclusief Groot-Britannië, Ierland en van mij part op ten duur nog Georgië, maar laten we er alsjeblieft geen haast mee maken. Alles heeft nu eenmaal z'n tijd nodig en voorlopig lijkt het me niet verstandig om snel uit te breiden. Die landen moeten toch eerst echt wat westelijker naar onze maatstaven worden.
Coen Tunnel schreef:Ik begrijp dat de toetreding van Turkije wat meer voeten in de aarde heeft
Alsjeblieft zeg... Turkije heeft de aankomende decennia tot eeuw niets in de EU verloren. Ik stel me al voor dat de Schengen-zone direct aan Irak en Syrië grenst... :nothanks: En dan hebben we alle andere bezwaren nog niet eens opgenoemd. De voordelen wegen nog lang niet tegen de nadelen op en dat zie ik in de aankomende 20-30 jaar ook nog niet gebeuren. Gelukkig zijn de plannen dan ook bevroren. De EU hoeft echt niet met grootheidswaanzin te pronken. Dat helpt haar lidstaten niets.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 19 sep 2015, 9:53

SnarfFlevoland schreef:Alsjeblieft zeg... Turkije heeft de aankomende decennia tot eeuw niets in de EU verloren. Ik stel me al voor dat de Schengen-zone direct aan Irak en Syrië grenst... :nothanks:
EU<>Schengen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 sep 2015, 10:31

^^
Ja, EU-lidmaatschap en Schengen zijn twee paar schoenen, maar het gaat vrijwel altijd hand in hand. Het is immers de bedoeling dat uiteindelijk elk EU-land ook open grenzen heeft. Bovendien is het in principe zelfs de bedoeling dat elk EU-land op ten duur de Euro invoert...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door tetris » za 19 sep 2015, 10:57

RSK schreef:Ook Nederland voert inmiddels controles uit, zei het op een wat beperktere schaal.
Nu.nl schreef:De marechaussee heeft donderdag een paar uur lang een mobiele controle uitgevoerd bij de Duits-Nederlandse grensovergang bij Babberich (Bergh Autoweg).

Vanaf donderdag breidt de dienst deze controles uit op jacht naar mensensmokkel en mensensmokkelaars. Dit is besloten vanwege de verhoogde instroom van vreemdelingen in Nederland.
Onwillekeurig moest ik bij het lezen van het bericht aan dit filmpje uit 1962 denken, met vanaf 1:46 een stukje over de aanleg van het douanecomplex aan het eind van Rijksweg 12. Dat was in die tijd het grootste van Europa. Dat was pas controle. :lol:
Link
Mooie beelden! Is dat op 1:30 nu het velperbroekcircuit?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door waldo79 » za 19 sep 2015, 23:14

Is zeker het Velperbroekcircuit (dat stamt uit 1961). De fly-overs voor de A12 dateren uit 1986; tot die tijd ging al het verkeer over de rotonde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » zo 20 sep 2015, 13:36

Ondertussen aan de grensovergang Beremend (H) - Baransjko Petrovo Selo (HR)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Emolenaar » zo 20 sep 2015, 16:31

Hongarije wil nu ook, na de grenzen met Servië en Kroatië, de grens met Roemenië dichtgooien en een hek neerzetten...
Als het zo doorgaat wordt Hongarije een soort 2e Noord-Korea met Kim-Jong-Orbán aan de macht :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Wesso » zo 20 sep 2015, 17:06

Het begint meer op de voormalige DDR te lijken met het IJzeren Gordijn.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Emolenaar » zo 20 sep 2015, 17:08

^^ En dat voor het land waar de eerste gaten vielen in het IJzeren Gordijn, best schrijnend...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » zo 20 sep 2015, 17:41

Betekend dit dat Hongarije nu alleen nog maar via Slovenië, Oostenrijk, Slowakije en Oekraïne bereikbaar zal zijn? Echt triest!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » zo 20 sep 2015, 18:17

Emolenaar schreef:En dat voor het land waar de eerste gaten vielen in het IJzeren Gordijn, best schrijnend.
Inderdaad wordt nog wel eens vergeten dat zo'n 25 jaar geleden veel Hongaren (en ook Oost-Duitsers) op een vergelijkbare wijze vluchtten naar Oostenrijk.
SnarfFlevoland schreef:Betekend dit dat Hongarije nu alleen nog maar via Slovenië, Oostenrijk, Slowakije en Oekraïne bereikbaar zal zijn?
Je kan altijd nog het vliegtuig pakken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie