Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

TomTorquay
dorpsstraat

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door TomTorquay » ma 06 apr 2020, 18:08

^^ Blijf maar lekker in jullie bubbel van het grote gelijk zitten. Lekker reageren op een zogezegde calimero-opmerking om de rest van de discussie maar te kunnen negeren. Al veel te veel meegemaakt op andere fora. Ik zal het Nederlandse feestje niet verder verpesten :surrender:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 06 apr 2020, 18:11

^^ ah, gaan we de arrogantiekaart spelen. Beetje jammer. Lees je eigen berichten ook maar eens door.
Ter info. Ik ben geboren en getogen in Eijsden, hemelsbreed op 300 meter van de grens. Mijn vader is een voormalig douanier. Iedereen die is opgegroeid in een grensregio met open grenzen weet dat sociale en economische levens in deze regio's zich niets van grenzen aantrekken. Boodschappen, uiteten, recreëren, naar school gaan, familiebezoek en vaak ook werk zijn zaken die over en weer aan beide zijden van de grens zich afspelen, versterkt door het spreken van hetzelfde dialect. Vanuit Eijsdens perspectief: de regio Voeren, maar ook Visé behoren tot de directe leefomgeving. Afsluiten van grenzen voelt dan toch heel anders aan, zeker bij ontbreken van gefundeerde noodzaak.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 apr 2020, 18:14

TomTorquay schreef:
ma 06 apr 2020, 17:24
^^ Nee, dat is een verkeerde voorstelling van de feiten, behalve de eerste anderhalve zin. Die overspoeling van Sluis en andere Zeeuws-Vlaamse gemeenten was op 14/3. Vervolgens was het Rutte met zijn vaag verhaaltje over groepsimmuniteit op 16/3 die de alarmbellen in Brussel, Parijs en Berlijn deed afgaan. Daarna heeft België de grens gesloten op de eerstvolgende bijeenkomst van de nationale veiligheidsraad op 20/3. Pas na een weekend waarin Nederlanders massaal de kust opzochten heeft Nederland op 23/3 zijn huidige (nog steeds vrij lakse, maar blijkbaar wel volstaande) maatregelen genomen.
Rutte heeft het in zijn speech anders behoorlijk duidelijk uitgelegd. In Nederland werd hij geprezen om zijn heldere en verbindende speech. Het was geen leuk verhaal, maar wel een eerlijk verhaal. Bovendien was die speech niet om nieuwe maatregelen af te kondigen, maar ok uitleg te geven waarom de huidige maatregelen zijn genomen. Ook is er van het begin af aan een nauwe samenwerking geweest met het RIVM en zijn alle maatregelen op wetenschappelijke basis genomen.

Het lijkt er sterk op dat buitenlandse media alleen het woordje 'groepsimmuniteit' uit de speech hebben opgepikt en de rest van het verhaal aan de kant hebben geschoven. En vervolgens wordt er moord en brand geschreeuwd zonder dat mensen zich erin hebben verdiept wat er eigenlijk precies is gezegd.

Op 9 maart kwam de eerste oproep om te stoppen met het schudden van handen. Op 10 maart kwamen er strengere maatregelen in de provincie Noord-Brabant. Op 12 maart was er een persconferentie waarbij strengere maatregelen voor het hele land werden afgekondigd. Op 15 maart werden scholen, cafés, restaurants, sportscholen, etc. gesloten, dat had er ook deels mee te maken dat de situatie in het zuiden des lands onhoudbaar was geworden omdat Belgen naar Nederland kwamen om hier in de cafés te zuipen en schijt-aan-coronafeestjes te houden. Op 16 maart was vervolgens de speech van Rutte, daar werden geen nieuwe maatregelen aangekondigd. Op 23 maart kwamen strengere en verlengde maatregelen (de intelligente lockdown), en werd tevens bekend dat vergunningplichtige evenementen tot 1 juni zijn verboden. Op 31 maart werd bekendgemaakt dat alle maatregelen die tot 6 april golden werden verlengd tot 28 april.

De maatregelen die er nu zijn verschillen op details wat met de buurlanden, maar zoveel verschil is er niet meer. In Nederland mogen niet-essentiële winkels bijvoorbeeld nog wel open zijn, maar in de praktijk is een groot deel allang gesloten. En veel mensen hebben uit zichzelf al eerder actie ondernomen, of bedrijven hebben al in een vroeg stadium beslissingen genomen. Ik ben inmiddels aan de vijfde week op rij thuiswerken begonnen, en heb na 6 maart geen sociale contacten meer gehad (behalve met mijn vriendin uiteraard, waarmee ik samenwoon). In supermarkten houden mensen zich over het algemeen goed aan het houden van voldoende afstand en ik zie dat mensen vooral van zelfscankassa's gebruik maken, dus vrijwel zonder interactie met personeel, en dat betalingen massaal contactloos plaatsvinden.

Daarnaast hebben wij nog een significant deel van het land (de drie noordelijke provincies) waar de situatie heel anders is, en veel meer onder controle is. Over het algemeen doet Nederland het ook niet slecht. De Belgen kunnen terecht constateren dat wij vaak een paar dagen later waren met het nemen van dezelfde maatregelen, maar uiteindelijk zijn de verschillen niet zo groot meer en doet Nederland het ook zeker niet slechter dan België of Frankrijk in deze crisis, die beiden meer doden per 1 miljoen inwoners hebben dan Nederland. En dat ondanks hun zogezegd strengere maatregelen, en de 'lakse' maatregelen alhier. Blijkbaar doen we toch iets goed. Wat ik bedoel te zeggen: het is niet zo nodig om af te geven op elkaar. Uiteindelijk moeten we het als Europese landen ook met elkaar doen, geen enkel land heeft er wat aan als het allemaal goed gaat maar de situatie in de buurlanden uit de klauwen loopt.

Kritiek op 'lakse' maatregelen had van mij zeker gemogen als die ook tot aantoonbaar slechtere resultaten hebben geleid. Maar dat is niet het geval. Uiteindelijk laat elk land zich leiden door zijn eigen wetenschappers, de Belgen hebben Marc van Ranst, wij hebben Jaap van Dissel. Deze wetenschappers hebben het beste met de mensen voor en kunnen ook goed bepalen wat in elk land en in elke specifieke situatie de beste maatregelen zijn. Je kunt niet de aanpak van Land A één op één kopiëren naar Land B.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 apr 2020, 18:19

Dat deel over groepsimmuniteit was op dat moment niet zo handig gekozen in de verder wel prima toespraak van Rutte. Er is toch wel het beeld gecreëerd (zeker in het buitenland) dat het virus in Nederland de vrije loop mocht gaan terwijl dat eigenlijk niet het geval was, ook in Nederland was het beleid van 'flatten the curve', wat nu ook lijkt te slagen.

Achteraf gezien was het deel over groepsimmuniteit nog niet zo gek, want daar lijkt het geleidelijk wel heen te gaan, maar op dat moment was er nog grote paniek en berichtgeving over elk nieuw geval, terwijl het nu over honderden of zelfs duizend gevallen per dag gaat, wat gewoon saaie statistieken zijn geworden die nog net één of twee berichten waard zijn.

Het voornaamste verschil met België nu lijkt te zijn dat in België actief gehandhaafd en gecontroleerd wordt op 'niet-essentiële verplaatsingen' terwijl dat in Nederland aan de verantwoording van de burger ligt. Achteraf kan je nu constateren dat het niet echt een groot verschil lijkt te maken bij het afvlakken van de curve.

De reden dat in Duitsland niet zo werd gereageerd, is dat er op dat moment in Duitsland zelf ook nog weinig beweging zat richting het beperken van reizen. Het duurde in Duitsland ook relatief lang voordat er landelijk beperkingen kwamen. Het nu nog willen afsluiten van de grenzen lijkt dan ook nogal mosterd na de maaltijd.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » ma 06 apr 2020, 18:36

Coen Tunnel schreef:
ma 06 apr 2020, 18:14
Het lijkt er sterk op dat buitenlandse media alleen het woordje 'groepsimmuniteit' uit de speech hebben opgepikt en de rest van het verhaal aan de kant hebben geschoven. En vervolgens wordt er moord en brand geschreeuwd zonder dat mensen zich erin hebben verdiept wat er eigenlijk precies is gezegd.
Nope, het gaat niet noodzakelijk om de internationale media. Ik zit op een ander Nederlands-Belgisch forum, en daar werd op de avond van Ruttes toespraak ook stevig over dit topic gediscussieerd. Vrijwel alle Nederlanders verdedigden toen groepsimmuniteit als min of meer doel op zich. Dus ofwel hebben dan niet alleen de buitenlandse media het toen verkeerd begrepen, ofwel is de Nederlandse regering later teruggekeerd op de groepsimmuniteit-piste, na internationale opmerkingen. Ik heb sterk de indruk dat de laatste optie dichter bij de waarheid ligt, maar dat is in Nederland nu duidelijk een onpopulaire visie.
Coen Tunnel schreef:
Over het algemeen doet Nederland het ook niet slecht. De Belgen kunnen terecht constateren dat wij vaak een paar dagen later waren met het nemen van dezelfde maatregelen, maar uiteindelijk zijn de verschillen niet zo groot meer en doet Nederland het ook zeker niet slechter dan België of Frankrijk in deze crisis, die beiden meer doden per 1 miljoen inwoners hebben dan Nederland. En dat ondanks hun zogezegd strengere maatregelen, en de 'lakse' maatregelen alhier. Blijkbaar doen we toch iets goed.
Nederland doet het goed, België doet het zeer matig. Hoe de situatie in de Belgische rusthuizen werd aangepakt is ronduit dramatisch. Bijkomend de chronische tekorten aan testmateriaal, mondmaskers en kledij. Nee, dit is (alweer) geen reclame voor België.
Coen Tunnel schreef:
Wat ik bedoel te zeggen: het is niet zo nodig om af te geven op elkaar. [...] Kritiek op 'lakse' maatregelen had van mij zeker gemogen als die ook tot aantoonbaar slechtere resultaten hebben geleid. Maar dat is niet het geval. [...] Je kunt niet de aanpak van Land A één op één kopiëren naar Land B.
De luxe van te wachten op de resultaten alvorens te reageren hadden de regeringen in deze corona-crisis helaas niet. Akkoord dat je maatregelen niet één-op-één kunt kopiëren, maar je kan ook geen lijnrecht tegenovergestelde maatregelen nemen, tenzij de grens maanden of zelfs jaren dicht blijft.
paolie schreef:
ma 06 apr 2020, 18:11
^^ ah, gaan we de arrogantiekaart spelen. Beetje jammer. Lees je eigen berichten ook maar eens door.
Verwar directheid aub niet met misplaatste arrogantie of neerkijken, ook al is dat verschil op het eerste zicht niet altijd duidelijk zichtbaar. Misschien heb ik mij hierin tijdens de oplopende emoties in mijn 'calimero-reactie' hogerop ook vergist.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 apr 2020, 21:12

TomTorquay schreef:
ma 06 apr 2020, 18:36
Nope, het gaat niet noodzakelijk om de internationale media. Ik zit op een ander Nederlands-Belgisch forum, en daar werd op de avond van Ruttes toespraak ook stevig over dit topic gediscussieerd. Vrijwel alle Nederlanders verdedigden toen groepsimmuniteit als min of meer doel op zich. Dus ofwel hebben dan niet alleen de buitenlandse media het toen verkeerd begrepen, ofwel is de Nederlandse regering later teruggekeerd op de groepsimmuniteit-piste, na internationale opmerkingen. Ik heb sterk de indruk dat de laatste optie dichter bij de waarheid ligt, maar dat is in Nederland nu duidelijk een onpopulaire visie.
Het woordje groepsimmuniteit kreeg bovengemiddeld veel aandacht. Wie echter goed heeft geluisterd of de tekst nog eens naleest ziet dat dat nooit het hoofddoel is geweest, ook omdat Rutte aangaf dat dat nog heel lang kan duren. Hooguit een interessante bijvangst. En in de Nederlandse context niet eens zo onlogisch; we hebben hier in Nederland te maken met streng gereformeerden die zich niet laten inenten, maar doordat in de rest van Nederland de overgrote meerderheid wel is ingeënt, zijn die mensen indirect ook beschermd. Groepsimmuniteit is dus een in Nederland bekend concept. Die Nederlandse context zal voor buitenlanders echter niet gelijk duidelijk zijn. Maar hoe dan ook, de maatregelen hebben en hadden niet groepsimmuniteit als hoofddoel.
Nederland doet het goed, België doet het zeer matig. Hoe de situatie in de Belgische rusthuizen werd aangepakt is ronduit dramatisch. Bijkomend de chronische tekorten aan testmateriaal, mondmaskers en kledij. Nee, dit is (alweer) geen reclame voor België.
Iedereen moet roeien met de riemen die hij heeft en ik ga ervan uit dat België ook zijn best doet. Tekort aan testkits en mondmaskers is een probleem waar we ook in Nederland mee kampen. En in alle landen zul je na afloop van deze crisis lering kunnen trekken over hoe er is gehandeld. Sommige dingen zijn goed gegaan, andere dingen hadden beter gekund.
De luxe van te wachten op de resultaten alvorens te reageren hadden de regeringen in deze corona-crisis helaas niet. Akkoord dat je maatregelen niet één-op-één kunt kopiëren, maar je kan ook geen lijnrecht tegenovergestelde maatregelen nemen, tenzij de grens maanden of zelfs jaren dicht blijft.
Mee eens, maar ik denk ook niet dat er lijnrecht tegenovergestelde maatregelen zijn genomen, hooguit dat Nederland reactief heeft gehandeld nadat België bepaalde maatregelen in een eerder stadium nodig achtte. Uiteindelijk zitten we nu min of meer op hetzelfde niveau aan maatregelen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 06 apr 2020, 21:49

Coen Tunnel schreef:
Op 9 maart kwam de eerste oproep om te stoppen met het schudden van handen. Op 10 maart kwamen er strengere maatregelen in de provincie Noord-Brabant. Op 12 maart was er een persconferentie waarbij strengere maatregelen voor het hele land werden afgekondigd. Op 15 maart werden scholen, cafés, restaurants, sportscholen, etc. gesloten, dat had er ook deels mee te maken dat de situatie in het zuiden des lands onhoudbaar was geworden omdat Belgen naar Nederland kwamen om hier in de cafés te zuipen en schijt-aan-coronafeestjes te houden. Op 16 maart was vervolgens de speech van Rutte, daar werden geen nieuwe maatregelen aangekondigd. Op 23 maart kwamen strengere en verlengde maatregelen (de intelligente lockdown), en werd tevens bekend dat vergunningplichtige evenementen tot 1 juni zijn verboden. Op 31 maart werd bekendgemaakt dat alle maatregelen die tot 6 april golden werden verlengd tot 28 april.

De maatregelen die er nu zijn verschillen op details wat met de buurlanden, maar zoveel verschil is er niet meer. In Nederland mogen niet-essentiële winkels bijvoorbeeld nog wel open zijn, maar in de praktijk is een groot deel allang gesloten. En veel mensen hebben uit zichzelf al eerder actie ondernomen, of bedrijven hebben al in een vroeg stadium beslissingen genomen.
Chris schreef:
ma 06 apr 2020, 18:19
Het voornaamste verschil met België nu lijkt te zijn dat in België actief gehandhaafd en gecontroleerd wordt op 'niet-essentiële verplaatsingen' terwijl dat in Nederland aan de verantwoording van de burger ligt. Achteraf kan je nu constateren dat het niet echt een groot verschil lijkt te maken bij het afvlakken van de curve.

De reden dat in Duitsland niet zo werd gereageerd, is dat er op dat moment in Duitsland zelf ook nog weinig beweging zat richting het beperken van reizen. Het duurde in Duitsland ook relatief lang voordat er landelijk beperkingen kwamen. Het nu nog willen afsluiten van de grenzen lijkt dan ook nogal mosterd na de maaltijd.
Precies dat dus. En met dat in gedachten, herhaal ik de vraag die ik eerder vandaag stelde:
Rein schreef:
ma 06 apr 2020, 12:06
Als landen als België en Duitsland vanwege de angst voor verspreiding van corona de landsgrenzen zo afsluiten, zouden ze dan niet hetzelfde moeten doen voor de gewestgrenzen respectievelijk bondslandsgrenzen? Of wellicht wel provinciegrenzen en kreisgrenzen? Het afsluiten van landsgrenzen heeft eigenlijk alleen nut als er in het andere land weinig tot geen maatregelen worden genomen om verspreiding te voorkomen. Aangezien er in elk land redelijk adequate maatregelen worden genomen, gaat dat argument niet op. En dan zie ik het verschil niet zo tussen landsgrenzen en bijvoorbeeld gewestgrenzen.
Ik vraag me echt af waarom vanuit Belgische kant zo veel energie en handhavingscapaciteit wordt gestoken in het afschermen van de buitengrenzen en 'binnengrenzen' redelijk ongemoeid blijven (althans ik krijg daar weinig van mee), terwijl de maatregelen die in dat buitenland al weken geleden zijn genomen nagenoeg even streng zijn (en redelijkerwijs soortgelijke effecten sorteren) dan de binnenlandse maatregelen. En buiten dat ik het nut niet ervan zie om buitengrenzen te sluiten en (bijvoorbeeld) binnengrenzen ongemoeid te laten, zou ik ook denken dat de Belgische handhavingsdiensten in deze tijden hun tijd en energie wel nuttiger kunnen besteden dan aan het controleren van hun buitengrenzen. Ik snap dit beleid echt oprecht niet.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 06 apr 2020, 22:38

De grens tussen twee Europese overzeese gebiedsdelen (St Martin/St Maarten) is vandaag voor het grootste deel dicht gegaan. Twee overgangen zijn helemaal dicht, twee andere zijn beperkt open (alleen voor noodgevallen e.d.)

https://www.thedailyherald.sx/islands/t ... -at-others
Afbeelding
Prime Minister and Chairperson of the Emergency Operations Center (EOC) Silveria Jacobs announced in a press conference on Sunday that border crossings during the 24-hour curfew will only be allowed for essential and emergency workers and only at the Bellevue/Cole Bay border and at the Belvedere/French Quarter border. The crossings at Cupecoy and at Oyster Pond are now closed.

The two border crossings that are still open will be manned by both the St. Maarten Police Force KPSM and the Gendarmerie, said Préfète Déléguée Sylvie Feucher during the press conference. Officers will be stationed at these crossings 24 hours per day, she said, adding that because of limited human resources it was decided to physically close the borders at Cupecoy and Oyster Pond.
https://www.thedailyherald.sx/islands/barricaded
Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 07 apr 2020, 9:54

^^

Tja en men hoopt hiermee de zaak onder controle te houden. Gewoon de 1,5 meter richtlijn toepassen en vervolgens hard handhaven is doorgaans voldoende om de zaak onder controle te houden. Het virus is inmiddels op het gehele eiland aanwezig en het sluiten van een binnengrens gaat het aantal besmettingen echt niet omlaag brengen. Het gaf extra ongemakt voor het noodzakelijk verkeer (extra handelingen, enz) en het handhaven gaat ten koste van het handhaven van de 1,5 meter regeling. Ook het instellen van een avondklok is uiteraard vrij stom, want dit leidt juist tot een hamsterwoede (met de bijbehorende elkaars lip zitten). Op die wijze krijg je een besmettingsexplosie.

Vergeet niet dat het 2 - 4 weken kan duren voordat het aantal besmettingen omlaag gaat. Het aantal doden gaat pas na 4 - 6 weken omlaag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 apr 2020, 10:49

Seat Ibiza schreef:
ma 06 apr 2020, 17:51
Duitsland gaat z'n grens met Nederland dus niet sluiten. Dat had geen zin en heeft geen zin. Net zo min als de Belgische sluiting van grenzen zinvol was en is.
Dat klopt en verder geheel mee eens, alleen schijnen er wel versterkte controles aan de grenzen te zijn. Het is toch niet meer zo gewild om zomaar Duitsland binnen te komen en Duitsers die terugkeren moeten nu verplicht 14-dagen in huizelijke quarantaine.
TomTorquay schreef:
ma 06 apr 2020, 16:22
Op dit moment lijkt NL het zelfs beter te doen dan Duitsland.
Nou, dat zou ik met het aantal doden t.o.v. bevolkingsgrote nu nog absoluut niet willen zeggen. Nederland heeft actueel een 4,8x hoger streftecijfer dan Duitsland (1.867 doden bij 17 miljoen inwoners vs. 1.810 doden bij 80 miljoen inwoners). Dat is nogal schokkend veel meer. Het aantal geïnfecteerden is minder interessant, omdat in Duitsland ook meer getest wordt en dus ook mensen met milde of zelfs zonder symptomen in de statistieken meegeteld worden. Echter aan het sterftecijfer kan er minder geschommeld worden. Ja, gisteren was de dalende trend in Nederland verder gegaan, terwijl in Duitsland het aantal gevallen weer net wat toenam. Maar deze dagelijkse schommelingen zijn m.i. nog geen echte indicator. We zullen het aan het einde van de crisis weten welk land de beste strategie heeft gevolgd. Hoewel aan de Duitse strategie genoeg te bekritiseren valt, denk ik dat ze met een hoog aantal IC-bedden de betere kaarten in Europa hebben. Heb gisteren gehoord dat nu 100 Nederlandse IC-patiënten overgenomen worden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 07 apr 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 07 apr 2020, 10:52

^^ Voor zover ik uit de media begrijp worden in Nederland mensen die op de IC opgenomen moeten worden (en waarbij de verwachting is dat de kwaliteit van leven na 3 weken beademing nog voldoende zal kunnen herstellen) vooralsnog allemaal op de IC opgenomen. Wat dat betreft lijkt het feit dat de IC capaciteit in Duitsland veel groter is dan in Nederland op dit moment nog geen onderscheidende factor te zijn.

Overigens is het sterftecijfer mogelijk arbitrairder dan je zou verwachten en dan gaat het er met name om welke mensen je als corona dode meeneemt en welke niet. In veel landen werden in eerste instantie alleen overledenen in ziekenhuizen meegeteld bijvoorbeeld en dus niet mensen die thuis overlijden of in een verzorgingshuis. En ook is de vraag in hoeverre mensen worden meegeteld bij wie niet formeel is vastgesteld dat ze corona hebben gehad. En mensen die sowieso al chronisch ziek waren en waarbij corona mogelijk net het laatste zetje is geweest. Het kan best zijn dat Duitsland bepaalde doden niet meetelt die Nederland wel zou meetallen en vice versa.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 apr 2020, 11:02

Rein schreef:
di 07 apr 2020, 10:52
Voor zover ik uit de media begrijp worden in Nederland mensen die op de IC opgenomen moeten worden (en waarbij de verwachting is dat de kwaliteit van leven na 3 weken beademing nog voldoende zal kunnen herstellen) vooralsnog allemaal op de IC opgenomen. Wat dat betreft lijkt het feit dat de IC capaciteit in Duitsland veel groter is dan in Nederland op dit moment nog geen onderscheidende factor te zijn.
Maar daarbij schijnt Nederland dus nu te rekenen en zelfs aangewezen te zijn op buitenlandse hulp. Natuurlijk moeten we binnen Europa elkaar helpen, zeker in dit soort noodsituaties, maar alsnog is dit misschien wel een leering voor de toekomst om genoeg IC-bedden beschikbaar te hebben en je dus niet op alles maar kunt bezuinigen. Dat zeggende wordt er in Duitsland ook genoeg aan het foute einde bezuinigd, maar in geval van IC-bedden hebben we in deze crisis geluk.
Rein schreef:
Overigens is het sterftecijfer mogelijk arbitrairder dan je zou verwachten en dan gaat het er met name om welke mensen je als corona dode meeneemt en welke niet. In veel landen werden in eerste instantie alleen overledenen in ziekenhuizen meegeteld bijvoorbeeld en dus niet mensen die thuis overlijden of in een verzorgingshuis.
Maar verklaart dat een 4,8x hoger sterftecijfer? Ik denk niet dat Nederland en Duitsland zich in het tellen van het aantal doden zo enorm verschillen. Wel in het doorvoeren van aantal tests, wat in Duitsland resulteert in een hoger cijfer m.b.t. het aantal geïnfecteerden. Wat mogelijk wel mee zou kunnen spelen is dat in Nederland misschien meer ouderen Corona hebben en eraan overlijden. In Duitsland hebben het, 'dankzij' de wintersportvakanties, ook een flink aantal mensen op jongere en vooral middelbare leeftijd de ziekte gehad, waarbij het strefterisico nog enorm gering is.
Rein schreef:
En ook is de vraag in hoeverre mensen worden meegeteld bij wie niet formeel is vastgesteld dat ze corona hebben gehad.
Maar die komen zowel in Nederland als Duitsland dan niet mee in de statistieken van de Corona-sterftegevallen. Dat kan het enorme verschil tussen beide landen niet verklaren. Mogelijk wel voor andere landen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 07 apr 2020, 17:19

Ik heb gisteren, tesamen met een paaspresentje van de PV, ook een 'vignette' gekregen om België in te mogen als zijnde 'Vitale Sector' voor de vrachtwagen. Ik begreep dat vrachtwagens buiten schot werden geladen en dat dit alleen nodig was om de mensen die in het buitenland werken zo'n 'vignette' te geven.

Leuk dingetje. Kan hem zo bij mij achter het raam van de luxewagen leggen. Totaal niet op kenteken of iets dergelijks. De firma heeft wel een stempel op de achterzijde gezet.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 apr 2020, 17:35

Het is toch wat. De Vlamingen en Walen zijn al jaren aan het bakkeleien over een vignet, en nu kan er ineens wel een landelijk vignet komen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 08 apr 2020, 21:55

Wellicht cru om te zeggen, maar de grenscontroles eisen een tol in mensenlevens. Op de E19 en E314 hebben de files ondertussen doden geëist. Een bijna typisch Duits ongeval. Een vrachtwagen is ingereden op de file.

https://www.1limburg.nl/dode-bij-ongeva ... t=topstory
https://www.hln.be/in-de-buurt/hoogstra ... ~a735d626/

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 09 apr 2020, 13:38

IQ[] schreef:
wo 08 apr 2020, 21:55
Wellicht cru om te zeggen, maar de grenscontroles eisen een tol in mensenlevens. Op de E19 en E314 hebben de files ondertussen doden geëist. Een bijna typisch Duits ongeval. Een vrachtwagen is ingereden op de file.
Ik dacht gisteren exact hetzelfde :(

In Dagblad de Limburger stond gisteren een stuk over het verschil in houding tussen België en Duitsland t.o.v. Nederland. Jammer genoeg is dat alleen voor abonnees te bekijken. Kort samengevat: waar Duitsland aangeeft dat we deze crisis samen moeten doorstaan, creëren de Belgische politici juist een klimaat van onverdraagzaamheid richting de buren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 apr 2020, 19:42

De Roemeens-Hongaarse grens:

Afbeelding

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 09 apr 2020, 19:57

Ondertussen zijn de politieregio's van Zeeuws-Vlaanderen, Midden-Limburg en de Achterhoek begonnen met grenscontroles voor niet-nederlandse kenteken voertuigen (naast de fuiken van Zuid-Limburg en Noord-Brabant-west & midden)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 09 apr 2020, 21:39

Edit - dit gaat over EU binnengrenzen.. :wall:

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 09 apr 2020, 21:56

Jeff schreef:
do 09 apr 2020, 19:57
Ondertussen zijn de politieregio's van Zeeuws-Vlaanderen, Midden-Limburg en de Achterhoek begonnen met grenscontroles voor niet-nederlandse kenteken voertuigen (naast de fuiken van Zuid-Limburg en Noord-Brabant-west & midden)
Voor wat betreft de Achterhoek, mogen ingezetenen van Duitsland nu ook Nederland niet meer in?

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 09 apr 2020, 22:08

De Nederlandse grens is officieel niet gesloten.

Om op de gestelde vraag in te gaan: Duitser mogen nog steeds het land in, maar krijgen wel vragen waarom men in Nederland is.
Mocht de reden 'toeristisch' zijn, dan wordt aangegeven dat veel gesloten is. Ook wordt gevraagd om Nederland te verlaten - op vrijwillige basis- (Het kan wellicht iets anders klinken). Wil men alsnog verder Nederland in, dan kan dat (wel met de 1.5m afstandregel enz)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 apr 2020, 7:23

Jeff schreef:
do 09 apr 2020, 22:08
Duitser mogen nog steeds het land in, maar krijgen wel vragen waarom men in Nederland is.
Mocht de reden 'toeristisch' zijn, dan wordt aangegeven dat veel gesloten is.
Ik mag toch aannemen dat ook in Duitsland ondertussen wel bekend is dat vrijwel alles hier gesloten is dat met toerisme te maken heeft?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 10 apr 2020, 10:57

Ik heb echt geen idee. Heb niet gekeken naar wat de Duitse media geschreven heeft.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 10 apr 2020, 12:09

Ik hoorde net op de radio dat de marechaussee al tientallen Duitse dagjesmensen heeft weggestuurd bij de grens.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 10 apr 2020, 12:35

Zojuist bijgewerkt (artikeltje van ADAC):

https://www.adac.de/news/corona-deutschland-grenzen/
Noch weitgehend ungehindert läuft der Verkehr an den Grenzen zu den Niederlanden. Es gilt allerdings ein Einreiseverbot für Nicht-EU-Bürger. Und rund um die Osterfeiertage will die Bundespolizei ihre Kontrollen verstärken, um den touristischen Ausflugsverkehr ins Nachbarland zu unterbinden.

Einreisende und Rückkehrer aus den Niederlanden und aus Belgien, die im Zuge der sogenannten Schleierfahndung im 30-Kilometer-Grenzbereich angetroffen werden, müssen damit rechnen, in zweiwöchige Quarantäne geschickt zu werden.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 10 apr 2020, 21:34

Wesso schreef:
vr 10 apr 2020, 12:09
Ik hoorde net op de radio dat de marechaussee al tientallen Duitse dagjesmensen heeft weggestuurd bij de grens.
Wat ik heb gelezen is dat de KMar wel Duitsers aanspreekt, maar niemand kan wegsturen. Wel hebben na het aanspreken een aantal mensen ervoor gekozen om te gaan omkeren, maar dat is allemaal op vrijwillige basis gebeurd.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 10 apr 2020, 21:36

Waar Wesso over schreef betrof een vriendengroep die totaal geen familie van elkaar waren en voertuig niet in orde.
Paar boetes uitgedeeld en teruggeleid.

Maar das echt een uitzondering op de regel ;)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 10 apr 2020, 23:51

^^ Dat soort details hoor je dan weer niet in een radiobulletin. Het ging allemaal ook zo snel. ;)

Ik had later inderdaad ook gelezen dat Duitsers het advies kregen om terug te keren, en dat men het ze niet kon verbieden om toch Nederland in te rijden. Wat een poppenkast. :nothanks:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 apr 2020, 0:49

de_Aristocraat schreef:
vr 10 apr 2020, 21:34
Wat ik heb gelezen is dat de KMar wel Duitsers aanspreekt, maar niemand kan wegsturen. Wel hebben na het aanspreken een aantal mensen ervoor gekozen om te gaan omkeren, maar dat is allemaal op vrijwillige basis gebeurd.
Een beetje hetzelfde als de Zwitsers in eigen land aan de Gotthardtunnel uitvoeren. Politie spreekt alle mensen die naar het zuiden willen aan en probeert ze over te halen vrijwillig terug te keren, maar wie door wil, mag door. Tja, misschien schrikken zulke controles wel iets af, maar diegenen die persé willen ga je er niet mee tegenhouden.

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » za 11 apr 2020, 2:05

Coen Tunnel schreef:
Rutte heeft het in zijn speech anders behoorlijk duidelijk uitgelegd. In Nederland werd hij geprezen om zijn heldere en verbindende speech. Het was geen leuk verhaal, maar wel een eerlijk verhaal. Bovendien was die speech niet om nieuwe maatregelen af te kondigen, maar ok uitleg te geven waarom de huidige maatregelen zijn genomen.
Je snapt hopelijk wel dat Rutte die speech niet zelf geschreven heeft he ?
Rutte heeft gewoon een speechschrijver

Er zijn functies en vacatures voor speechschrijvers bij de ministeries hoor....

Deze kerel is speechschrijver op het ministerie van Algemene Zaken (voor de premier dus) https://nl.linkedin.com/in/jan-walraven ... full-click
Grote kans dat hij die speech geschreven heeft, met input van RIVM natuurlijk

Wil je nog een paar speechschrijvers ?, want de ministers schrijven hun speeches ook niet zelf.....
Financien https://nl.linkedin.com/in/tessa-van-be ... full-click
Justitie en Veiligheid https://nl.linkedin.com/in/floriëlle-ve ... full-click
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap https://nl.linkedin.com/in/harrie-wiert ... full-click
Infrastructuur en Waterstaat https://nl.linkedin.com/in/yvonne-doord ... full-click
Sociale Zaken en Werkgelegenheid https://nl.linkedin.com/in/henkboon1?tr ... full-click
Volksgezondheid, Welzijn en Sport https://nl.linkedin.com/in/youssef-oual ... full-click

https://www.groene.nl/artikel/de-lintjes-dat-is-een-verademing
Renée Broekmeulen, Binnenlandse Zaken: «Als ik op verjaarsfeestjes vertel dat ik speechschrijver ben, is iedereen verbaasd. Men denkt echt dat de minister dat zelf doet. Een bewindsman houdt die illusie graag in stand.
Ik weet nog dat Aad Nuis, nadat ik een jaar voor hem had zitten zweten, bij zijn exitinterview zei dat hij iedere ochtend om vijf uur opstond om zijn eigen speeches te schrijven. Ik dacht: goh, wat deed ík dan al die tijd?
Broekmeulen: «Dat is waarom maar weinig bewindslieden willen toegeven dat ze speechschrijvers hebben. Dat iemand welbewust bezig is alles van tevoren onder woorden te brengen en waar mogelijk te verfraaien, daar kleeft nog steeds iets viezigs aan.

Iemand als Nuis kon het goed verbergen. Hij kon een verhaal van a tot z voorlezen, en altijd waren er mensen in een zaal die zeiden: Hè, die man komt tenminste spontaan en erudiet over. Dat is natuurlijk perfect: een bewindspersoon die het brengt alsof hij het ter plekke verzint. Dan ben ik echt gelukkig.»