Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

tsov
verkeersader

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door tsov » di 20 okt 2020, 10:02

^^ Ben inderdaad ook wel benieuwd of daar geschreven richtlijnen voor zijn. Zie ze bijvoorbeeld vaak over de N520 (Hoofdweg) rijden, ik neem aan dat ze uiteraard in actie zullen komen als ze iets zien gebeuren daar (ongeval o.i.d.). Maar ben benieuwd of ze ook opgeroepen zouden worden voor zaken in die regio. Ben ooit een keer getuige geweest van een aanrijding daar (was zelfs degene die 112 heeft gebeld) en toen kwam "gewoon" de politie uit Hoofddorp.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 okt 2020, 11:27

tsov schreef:
di 20 okt 2020, 10:02
^^ Ben inderdaad ook wel benieuwd of daar geschreven richtlijnen voor zijn. Zie ze bijvoorbeeld vaak over de N520 (Hoofdweg) rijden, ik neem aan dat ze uiteraard in actie zullen komen als ze iets zien gebeuren daar (ongeval o.i.d.). Maar ben benieuwd of ze ook opgeroepen zouden worden voor zaken in die regio. Ben ooit een keer getuige geweest van een aanrijding daar (was zelfs degene die 112 heeft gebeld) en toen kwam "gewoon" de politie uit Hoofddorp.
Er zullen afspraken en geen richtlijnen zijn, maar het is een beetje als politie net over de grens enige bevoegdheid heeft. Bij de beveiliging van ambassades en rechtbanken wordt soms (bij ernstige dreiging) ook Marechaussee gebruikt, met name omdat deze beschikking heeft over Uzi's of vergelijkbaar en meer geweldstraining heeft dan de normale politie (ME niet meegeteld).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 okt 2020, 11:36

Ik denk dat de KMar momenteel wat minder te doen heeft op Schiphol, en kan daarom de reguliere politie prima ondersteunen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 20 okt 2020, 11:44

Het gaat verder dan ondersteunen. Ik lees wel eens berichten in lokale krantjes over ongelukken op lokale wegen rond Schiphol en waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven dat de politie de marechaussee erbij heeft gehaald voor de afhandeling.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 okt 2020, 18:30

Peter schreef:
di 20 okt 2020, 8:24
Niet totaal verschillend. Denk aan controle van vrachtwagens op drugs en verstekelingen. Meestal werken ze daar samen. Ook aanhoudingen van smokkelaars op Schiphol gebeurt meestal door de Marechausse op aanwijzen Douane.
Inderdaad, men werkte altijd al nauw samen. Mijn familie heeft in diverse generaties, voor de grenzen met Duitsland open gingen, bij de douane gewerkt. Bij de meeste grensovergangen voerde de douane ook de personencontroles door, aangezien de Maresschausee alleen op de 'grotere' categorie grensovergangen aanwezig was.

In Duitsland neemt de Zoll vooral aan de Zwitserse grens ook nog steeds (desondanks Schengen) steekproefsgewijs personencontroles waar, wanneer de Bundespolizei er niet aanwezig is. Omgekeerd doet de Bundespolizei echter weinig met goederen, tenzij het verboden goederen als drugs e.d. zijn. Of je echter BTW en/of import kosten moet betalen is voor de Bundespolizei geen zorg. Op de luchthavens zijn de taken echter duidelijk verdeeld: Personencontroles doet de Bundespolizei, goederencontroles de Zoll.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » di 20 okt 2020, 21:49

Veel landen hebben ook aparte border guards die de grensbewaking uitvoeren, weet niet of ze dan ook nog een Marechaussee hebben, maar een militaire politie neem ik aan van wel.
Ik ben in Oekraïne eens bij een soort van open dag van de dienst border guards geweest, en daar hadden ze toch een behoorlijk arsenaal aan pantservoertuigen en automatische wapens.
Nou heeft Oekraïne natuurlijk ook wel behoorlijke problemen aan zijn grenzen... :dyn_hyp: