[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » vr 25 aug 2017, 16:23

^^ Zodat er dan, hopelijk, in 2020 met de bouw kan worden begonnen. Maar je kunt er denk ik gif op innemen dat er opnieuw duizenden bezwaren worden ingediend. Ik vind 2020 nogal optimistisch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » za 26 aug 2017, 17:00

De Deense minister van verkeer zegt dat de ferry operator Scandlines met Duitse actiegroepen samenwerkt om de Fehmarnbelttunnel te saboteren. Volgens hem wil Scandlines zijn monopolie behouden. Scandlines ontkent uiteraard. The saga continues...

Ondertussen gaat Denemarken tussen 2018 en 2021 in stappen de toltarieven voor de Grote Beltbrug met 25% verlagen. Dit heeft een klein effect op het verwachte gebruik van de Fehmarnbelttunnel. Men verwacht een verminderd gebruik van circa 500 voertuigen per dag. Dat is lange-afstandsverkeer tussen Hamburg en Kopenhagen. De Fehmarnbelttunnel heeft een hoog toltarief, naar verwachting € 65. Dat is wel lager dan de veerdienst, als ik nu voor maandag een ticket zoek komt dat neer op € 95.

Kijk je naar de mogelijkheden qua routes en modaliteiten tussen Hamburg en Kopenhagen;

* via huidige veerdienst: 360 km, € 95 ferry, reistijd 4,5 uur of langer (afhankelijk van veerdienst)
* via Fehmarnbelttunnel: 360 km, € 65 tol, reistijd 3,5 uur
* via Grote Beltbrug: 500 km, € 34 tol (straks: € 25), reistijd 5 uur

De Fehmarnbelttunnel scheelt dus 140 kilometer en 1,5 uur maar is straks € 40 duurder. Als je de lagere brandstofkosten meerekent, laten we zeggen € 15 (1:14, € 1.50/l) dan is het verschil € 25. Je betaalt dan 25 euro extra om 1,5 uur sneller te zijn dan via de Grote Beltbrug. Ook is deze route rustiger rijden (E20 en A7 zijn vrij druk).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 17:34

€ 25 tol meer voor 1,5 uur tijdswinst en een rustiger route, mwa, dat is acceptabel. Dan zal ik niet gauw omrijden, tenzij de route via de Fehmarnbelttunnel heel filegevoelig zou zijn omdat bv. de Fehmarnsundbrücke een bottleneck gaat vormen, wat helaas niet ondenkbaar is.

Natuurlijk zal Scandlines tegen die tunnel zijn. Die kunnen de veerdienst wel opdoeken als die tunnel er eenmaal ligt, want dan zal er nauwelijks nog vraag zijn naar hun veel te dure veerdienst. Fietsers en voetgangers kunnen prima de trein nemen door de tunnel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 26 mar 2018, 21:04

Weinig nieuws sinds augustus vorig jaar. De planning is nog steeds dat de Duitse procedures dit jaar rond moeten komen.

The Economist heeft een artikel over de tunnel geschreven: https://www.economist.com/news/europe/2 ... ngineering

Het gaat ook nog een stukje over de noord-zuidverbindingen in Europa, politiek, economisch en cultureel:"
  • That is a reminder to European politicians, who are fretting about the revival of the east-west divide. That rift is about politics, a product of historical happenstance. It is soluble. But the continent’s north-south rift is in many ways deeper: it involves intransigent barriers like high mountains and foaming seas, as well as deep cultural and economic differences.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » di 27 mar 2018, 2:24

De Denen wachten al drie jaar met de schep in de hand tot de procedures aan Duitse kant eindelijk eens zijn afgerond. :ongeduldig:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 15:38

Er is 3-4 maand vertraging opgetreden bij het vaststellen van het definitieve tracébesluit aan Duitse zijde. Er zijn 12.660 bezwaren op het ontwerp-tracébesluit ingebracht, daarom waren er twee gewijzigde procedures nodig. Het is maar de vraag of het tracébesluit nog in 2018 wordt vastgesteld.

De minister van verkeer in Schleswig-Holstein informeert over de stand van de planvorming. Hij noemt ook dat de personele capaciteit nu verdubbeld is. "zomer 2018" was de deadline van de vorige regering", volgens de media zou dat mei zijn, volgens hem kan dat ook september zijn. Plus dus 3-4 maand vertraging.

Link

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » wo 04 apr 2018, 17:48

^^ :neenee: :facepalm:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeff » do 09 aug 2018, 21:36

Is de kogel al door de tunnel heen? :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 21:38

Er komt geen 97 kilometer lange spoortunnel tussen Stralsund en Malmö :p http://www.ostsee-zeitung.de/Nachrichte ... or-dem-Aus

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mavas » di 21 aug 2018, 22:11

Niet eens?! :schrikreactie:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door nederland24 » wo 22 aug 2018, 21:46

Als je uit zou gaan van de gemiddelde bouwtempo in Duitsland met 1km per jaar, zou de tunnel pas over 97 jaar af zijn. :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018, 13:37

http://www.gis34.dk/map.aspx?caseid=100103&lang=de

Een kaart met het ruimtebeslag van de infrastructuur in Fehmarn. Dit suggereert dat de complete B207 over Fehmarn wordt verdubbeld, behalve bij de Fehmarnsundbrücke.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Kaaiman » ma 17 sep 2018, 17:08

^^ Die brug zou toch ook vervangen worden? Mogelijk is dat weer een apart project met een aparte procedure.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018, 17:11

De Fehmarnsundbrücke valt inderdaad niet onder de scope van het project Fehmarnbelttunnel. Men is daarvoor nog steeds bezig met het uitwerken van alternatieven.

In 2016 sprak men van:

* variant 1: nieuwbouw van één brug met 2x2 rijstroken en een tweesporige spoorlijn
* variant 2: nieuwbouw van twee bruggen, één met 2x2 rijstroken en één met een tweesporige spoorlijn
* variant 3: nieuwbouw van een afzinktunnel met 2x2 rijstroken en een tweesporige spoorlijn (vergelijkbaar met de Fehmarnbelttunnel)
* variant 4: nieuwbouw van een boortunnel met 2x2 rijstroken en een tweesporige spoorlijn
* variant 5: onderzoek in hoeverre de huidige brug zonder beperkingen op de lange termijn in stand gehouden kan worden

Sindsdien heb ik er echter niet veel meer over gelezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 03 dec 2018, 19:44

De kostenraming voor de aansluitende infrastructuur in Duitsland is gestegen van 3 naar 4 miljard euro, volgens het Bundesrechnungshof. Van de 4 miljard euro moet € 3,5 miljard naar spoorupgrades ten noorden van Lübeck gaan en € 500 miljoen naar de Fehmarnsundkruising.

>> https://www.welt.de/regionales/hamburg/ ... eurer.html

Overigens wel opmerkelijk dat ze al een kostenraming voor de Fehmarnsundkruising hebben terwijl nog niet eens een voorkeursvariant is vastgesteld.

Als je de voortgang van andere grote spoorprojecten in Duitsland ziet, zou het me niet verbazen als de spooruitbreidingen tussen Lübeck en Puttgarden nog heel lang op zich laten wachten. De volledige benutting van de Fehmarnbelttunnel qua spoorverbinding zou wel eens veel later kunnen komen dan de tunnelopening.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » di 04 dec 2018, 18:45

Ze willen te veel volgens mij. In principe hoeft er aan het spoor niet heel veel te gebeuren, tenzij er ineens 10 extra treinen per dag zouden komen te rijden en dat zie ik niet gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 04 dec 2018, 19:10

Het idee is dat er straks hogesnelheidstreinen en goederentreinen van gebruik van gaan maken. In Denemarken wordt om die reden de Storstrømbrug vervangen op dit moment.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » do 13 dec 2018, 17:26

Stena Line en Scandlines hebben bezwaar gemaakt bij het Europese Hof van Justitie over de staatsgaranties voor leningen voor de Fehmarnbelttunnel. Beide uitspraken zijn nogal lang, maar de ECJ stelt de rederijen deels in het gelijk dat de Europese Commissie geen bezwaren heeft geuit tegen de Deense financieringsmethode via staatsgaranties.

De uitspraak luidt:
  • Annuls Commission Decision C(2015) 5023 final of 23 July 2015 on State aid SA.39078 (2014/N) (Denmark) for the financing of the Fehmarn Belt fixed link project (OJ 2015 C 325, p. 5) in so far as the Commission decided not to raise any objections to the measures granted by the Kingdom of Denmark to Femern A/S for the planning, construction and operation of the Fehmarn Belt fixed link;
Of dit echt wat betekent is me niet duidelijk. Het lijkt er niet op dat het systeem van staatsgaranties ter discussie wordt gesteld (de Grote Beltbrug en Øresundbrug zijn ook met die financiering gerealiseerd). De uitspraak geeft ook aan dat de Europese Commissie fout zat in hun beoordeling en niet Denemarken zelf.

De Europese Commissie kan nog in hoger beroep gaan.

Op de NDR zegt men:
  • Ein Gerichtssprecher erläuterte, dass staatliche Beihilfen bei der EU-Kommission angemeldet werden müssen. Im konkreten Fall seien die Beihilfen ohne Einleitung eines förmlichen Prüfverfahrens genehmigt worden. Dies sei aber notwendig.
Een medewerker van de rechtbank verklaart dat staatssteun bij de EU-commissie aangemeld moet worden. In dit geval is de staatssteun zonder een formele toetsingsprocedure goedgekeurd. Dit is echter noodzakelijk.

Scandlines beweert dat het project hiermee de-facto gestopt is. Femern A/S zegt dat dat niet het geval is. De verkeersminister van Schleswig-Holstein zegt ook dat het project hier geen obstakels oploopt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mhkamp » do 13 dec 2018, 17:45

^^ Beide rederijen hebben er natuurlijk belang bij dat er geen tunnel komt. Mocht die tunnel er komen lopen ze omzet mis.

Toch raar : Er is een treintunnel tussen VK en Frankrijk en er varen ook boten op dat stuk. In hoeverre is er concurrentie daar? Ik weet, het is appels met peren maar toch.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » do 13 dec 2018, 20:16

Zijn de veren geprivatiseerd eigenlijk? In dat geval hebben ze wel degelijk een punt.
Toch raar : Er is een treintunnel tussen VK en Frankrijk en er varen ook boten op dat stuk. In hoeverre is er concurrentie daar? Ik weet, het is appels met peren maar toch.
In principe kan dat uit. Bij de Fehmarnbelttunnel waag ik dat te betwijfelen. Het verbindt niet echt grote steden en het geplande toltarief gaat wel onder dat van de veerdienst zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 0:26

^^ Bij het Kanaal heb je natuurlijk altijd dat je auto getransporteerd moet worden: ofwel met de veerboot, ofwel met de trein door de tunnel.

Bij de Fehmarnbelt kost door de tunnel rijden tien minuten, de veerboot in het gunstigste geval (weinig wachttijd en snelle in- en ontscheping) circa een uurtje. En dan zal het ook nog eens goedkoper zijn dan de redelijk prijzige veerdienst. De veerdienst zal dus enorm in prijs moeten zakken om met de veel langere reistijd toch nog steeds een alternatief te kunnen zijn. Ik denk dat dat in de praktijk niet uit kan, en dat de tunnel de doodsteek voor de veerdienst is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mavas » vr 14 dec 2018, 10:14

Ik denk daarentegen dat de veerdienst nog wel zal blijven bestaan. Je kunt als vrachtwagenchauffeur op de boot dan mooi je rust nemen, terwijl je met die tunnel dat zelf moet gaan zoeken.
En voor mensen die geen haast hebben zal de veerdienst ook nog wel aantrekkelijk blijven.

Dat er minder vaarten zullen zijn is zeker, maar of de veerdienst opgeheven wordt is nog maar de vraag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 10:40

^^ Als je zonder reservering aan komt rijden of als het goedkope tarief (dat je minimaal twee weken vooraf moet boeken en maar beperkt beschikbaar is) niet beschikbaar is betaal je nu € 79 per enkele reis. En die prijzen stijgen elk jaar nog flink.

Voor de Fehmarnbelttunnel wordt rekening gehouden met een tol van zo'n € 65 enkele reis.

Hoeveel mensen die geen haast hebben zijn bereid om de snelweg te verlaten, voor de veerboot te gaan wachten en ook nog eens meer geld neer te leggen? Dat is niet aantrekkelijk. Dat gaat alleen werken als de veerdienst beduidend goedkoper zal zijn, en ik denk dat Scandlines dan de ticketprijzen minimaal zal moeten halveren ten opzichte van het huidige niveau, en dan nog zullen de veerboten maar een fractie van het aantal reizigers hebben dan dat ze nu hebben. En daarvoor moet je dan die veerboten laten varen en onderhouden, en ook zorg dragen voor de ferryterminals (die nu gedimensioneerd zijn op veel grotere reizigersvolumes dan wat je straks nog nodig hebt).

Bij vergelijkbare veerdiensten zoals Nyborg-Korsør voor de opening van de Grote Beltbrug, of Kopenhagen-Malmö voor de opening van de Öresundbrug, was er ook geen bestaansrecht meer na opening van de vaste oeververbinding.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 11:05

Misschien ook eens naar andere trajecten kijken. Varen er nog veren tussen Kopenhagen en Malmö? Of over de grote Belt?

Edit: Heeft Coen Tunnel nou precies dat wat ik vroeg toegevoegd of had ik dat over het hoofd gezien?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 11:17

^^ Ik had het een paar minuten na mijn reply toegevoegd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Peter » vr 14 dec 2018, 11:24

De kans is wel erg klein dat de veerdienst behouden blijft. Wellicht komt er een zomerlijntje voor fietsers. Ik vermoed dat de redelijk moderne schepen worden ingezet voor andere trajecten zoals vanaf Rostock, waar nu nog schepen uit de jaren 50 varen (met spoorrails aan dek toen er nog treinstellen meegingen). Ook op de routes 8 en 9 varen iets kleinere maar oude veerboten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 11:35

Coen Tunnel schreef: vr 14 dec 2018, 11:17 ^^ Ik had het een paar minuten na mijn reply toegevoegd.
En ik had twintig minuten er over gedaan dat stukje de typen. ;)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 11:48

Peter schreef: vr 14 dec 2018, 11:24 De kans is wel erg klein dat de veerdienst behouden blijft. Wellicht komt er een zomerlijntje voor fietsers.
Daarvoor is de afstand ook wel erg lang, en veel toeristisch verkeer zal hier niet zijn. De fiets kan ook gewoon mee met de trein (zoals bij sommige treintunnels in de Alpen) of op een busdienst (zoals bij de Westerscheldetunnel of Munt-la-Scheratunnel).
Ik vermoed dat de redelijk moderne schepen worden ingezet voor andere trajecten zoals vanaf Rostock, waar nu nog schepen uit de jaren 50 varen (met spoorrails aan dek toen er nog treinstellen meegingen).
Op Puttgarden-Rødby gaan natuurlijk ook treinen mee (EC Hamburg-Kopenhagen), evenals op Sassnitz-Trelleborg (nachttrein Berlijn-Malmö).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Peter » vr 14 dec 2018, 14:00

Coen Tunnel schreef: vr 14 dec 2018, 11:48 Op Puttgarden-Rødby gaan natuurlijk ook treinen mee (EC Hamburg-Kopenhagen)
Ik weet vrijwel zeker van niet. Je moet (via een overdekte passage) gewoon lopend van station-boot-station. Wellicht dat de reisplanner dit als een trip zonder overstap ziet, maar je moet dus twee keer met bagage lopen en naar een ander treinstel. Denkbaar wordt bagage wel overgezet met een karretje, als je dat wilt. Vroeger was dit wellicht anders. Voor Trelleborg weet ik het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 14 dec 2018, 14:11

Volgens mij gebeurt dat nog wel? Deze foto van augustus 2017 laat het nog zien:

Afbeelding

Plaats reactie